André Gebben: Ruiken aan een wereldrecord (1970)

Allerlei artikelen over Kreidler, vaak overgenomen uit oude tijdschriften.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 7845
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Contacteer:

André Gebben: Ruiken aan een wereldrecord (1970)

#1 Bericht door Maarten » 05 mei 2007, 07:31

André Gebben: Dubbelkampioen motocross en grasbaan

Bron: Motor 46, Nov. 1970
Auteur: Coen Verburg

In verband met de in opkomst zijnde 125 cc klasse, werkt André ook aan een 125 cc Kreidler! Het laatste project is echter behalve geheim, ook nog verre toekomstmuziek.

Dubbelkampioen motocross en grasbaan: André Gebben.

André Gebben bij de door hem ontwikkelde 50 cc Gebben-Kreidler, waarvan een kleine serieproduktie opgezet zal worden.
André Gebben, 22 jaar oud, 54 kg zwaar en 1.70 meter lang. Dat is de ''specificatie'' van de tenger gebouwde knaap uit Rouveen, die dit seizoen senior kampioen motocross en grasbaan werd en daarnaast even aan een wereldrecord sprint mocht ruiken tijdens de internationale recordjacht op het Britse vliegveld Elvington. Door pech en bijzonder slechte weersomstandigheden lukte het André de eerste maal net niet, maar de strijd tegen de klok heeft hem voor goed in zijn ban en volgend jaar hoopt hij dat Vrouwe Fortuna hem gunstiger gezind is. Hij zegt over de mislukking in Elvington: ''Het is wel eens goed om te verliezen. Je wordt mentaal harder en trekt er lering uit voor de toekomst''

Jong geleerd

André Gebben heeft al jong de smaak van de wedstrijdsport te pakken gekregen. Op 15-jarige leeftijd reed hij zijn eerste grasbaan- en motocrosswedstrijden, hoewel in 1964 de officiële leeftijdsgrens nog 16 jaar bedroeg. In 1965 reed hij zijn eerste wedstrijden onder de KNMV-vlag, wat in 1966 resulteerde in het behalen van de 50 cc junior motocross titel benevens de Nederlandse senior titel op de grasbaan. Zijn specialiteit is wellicht de grasbaanrijderij, want sedert 1966 behaalde hij onafgebroken het Nederlands kampioenschap. Ook dit jaar weer, terwijl hij tevens dit seizoen voor het eerst de senior motocrosstitel 50 cc in de wacht sleepte na in 1967, 1968 en 1969 steeds als tweede op de ranglijst geëindigd te zijn. Zijn reeds van de schoolbanken daterende, hechte vriendschap met wegrenner Aalt Toersen is er misschien niet vreemd aan, dat André het laatste jaar ook belangstelling getoond heeft voor andere takken van motorsport. In Oldebroek debuteerde hij bijvoorbeeld dit jaar bij de 50 cc wegrace junioren op een snel geprepareerde machine, die de crossmotor tijdelijk als krachtbron kreeg. Ondanks een zeer slechte start - André vertrok als laatste - wist hij niettemin als vijfde te finishen.

Feeling voor vermogen

Wie André tegenwoordig na een wedstrijd in het rennerskwartier ontmoet, volkomen ontspannen en altijd in voor een kwinkslag, kan zich nauwelijks voorstellen dat deze knaap in het zadel van een motorfiets één bonk concentratie is met een haast onverzettelijke wil om te winnen. Deze gezonde dosis eerzucht is a.h.w. zijn handelsmerk geworden en de vastberaden trek op zijn gezicht verdwijnt pas als de verlossende finishvlag gezwaaid wordt. Zijn grote kracht is het optimaal benutten van de powerband van een motor.
Elk grammetje trekkracht wordt benut door een haast feilloos gevoel voor de motor. Daar komt bij, dat hij behalve een enorme vechtlust ook een haast ideaal postuur heeft voor een 50 cc coureur. André Gebben tijdens zijn recordpoging op het Britse vliegveld Elvington. De machine was uitgerust met een stroomlijnkap. Met een gewicht van 108 pond valt hij in de klasse der vlieggewichten, wat helaas ook betekent, dat hij voor de zwaardere motocrossklassen min of meer uitgeschakeld is, een feit, dat hij in zijn hart diep betreurt. ''Want'', zegt hij, ''de 50 cc klasse is een goede springplank naar de zware klasse, maar je moet er niet te lang in blijven hangen. Er bestaat helaas geen Europees of wereldkampioenschap 50 cc, zodat er na de Nederlandse titel weinig eer meer te behalen is. Voor mij is rijden in de 50 cc klasse een noodzaak, niet alleen vanwege mijn postuur, maar in het bijzonder om de kwaliteiten van mijn eigen merk te testen en te demonstreren!'' In 1965 en 1966 reed André een zelf getunede Kreidler met steun van Kreidler importeur Van Veen. In de drie hierop volgende jaren kwam hij uit voor het merk AGS, maar sedert begin 1970 is hij teruggekeerd naar Kreidler, het merk dat de Fa. Gebben o.a. voert in de florerende bromfiets- en motorzaak annex winkel in huishoudelijke apparatuur in Rouveen. André ontwikkelde en bouwde de afgelopen winter een eigen machine, met een zelf getunede Kreidler RS als krachtbron, die dermate aansloeg dat er inmiddels diverse replica's van gemaakt en verkocht zijn. Momenteel wordt er gewerkt aan de voorbereiding van een kleine serieproduktie, een project dat door Van Veen Import gesteund wordt. In verband met de in opkomst zijn de 125 cc klasse, werkt André ook aan een 125 cc Kreidler! Het laatste project is echter behalve geheim, ook nog verre toekomstmuziek. De 50 cc Gebben-Kreidlers zijn evenwel pure werkelijkheid; zoals de grasbaan- en motocrossconcurrenten dit seizoen tot hun schade ondervonden. In het begin van dit seizoen vertoonden de Gebben-Kreidlers nog diverse kinderziekten, totdat André na een vijftal wedstrijden de blokken een uitgebreide genezingskuur liet ondergaan. De betrouwbaarheid en levensduur van André's machientje is thans verbazingwekkend. De laatste 14 wedstrijden, inclusief crossen in Luxemburg en België, behoefde er niets aan de motor gerepareerd of vervangen te worden. Zelfs de bougie zit er al 14 wedstrijden in!

Uitnodiging van Batavus

De Engelse sprintcracks stonden André met raad en daad bij en gaven hem vaak nuttige adviezen, waarmee hij o.a. zijn starttechniek kon verbeteren. Zijn feeling voor motoren viel ook de Batavus fabriek op, zeker nadat hij in Ter Apel de geleende Batavus-Sachs sprinter van constructeur Wiebe van de Meulen direct naar een nieuw Nederlands record stuurde. Dat vormde de aanleiding tot een officiële recordpoging van Batavus op het wereldrecord in de 125 cc klasse, een record dat André, gezien de prestaties van de Batavus-Sachs sprinter, zou moeten kunnen verbeteren. De eerste tegenvaller kwam 7 dagen voor de geplande recordpoging. De Brit Mike Bull verbeterde met een 125 cc Yamaha-twin het wereldrecord over de kwartmijl tot 14.415 seconde tijdens het sprintweekend van de concurrerende Nationale Sprint Association. In tegenstelling tot het 7 dagen eerder gehouden NSA-weekend werkten de weersomstandigheden tijdens de recorddagen van de Incorporated Sprint Organisation, eveneens gehouden op het vliegveld Elvington, bepaald niet mee en dat betekende een tweede tegenvaller. En omdat alle goede maar ook alle slechte dingen uit drieën bestaan explodeerde tijdens de recordpoging het blok van de Sachs krachtbron. Actieopname op Zandvoort . Een afgebroken drijfstang verwoestte het blok werkelijk tot het laatste schroefje. André zegt over deze ervaring: ''Ondanks de storm en de natte baan had ik een goede start. Ik geloof beslist dat ik onder het record had uitgekomen, want de motor was zeer snel. De Batavus mannen zaten bepaald niet bij de pakken neer. Het reglement schrijft namelijk voor, dat een tweede poging binnen één uur na de eerste rit ondernomen moet worden. Dus werd een volkomen standaard Sachs blok uit de servicewagen gegrist, in een razend tempo gedemonteerd, zo goed als mogelijk ter plaatse opgevoerd, ingebouwd en . .. binnen één uur stond André weer aan de start. Ondanks de matig geprepareerde motor wist hij toch nog tot 14.86 te komen, zowaar een verbetering van het Nederlandse record, maar helaas 0,4 seconde langzamer dan het wereldrecord! Plannen heeft de 22-jarige André voor het komende seizoen genoeg. In de eerste plaats is daar de serieproduktie van de 50 cc GebbenKreidlers. Verder heeft de jacht tegen de secondewijzer hem in de ban en in 1971 wil hij op privébasis een nieuwe poging wagen. En dan is er nog altijd de roem en glorie van de wegrace, een sport waar André's hart erg naar uit gaat. ''Want'', zegt hij, ''wegrace is minder zwaar, de eer van de overwinning is groter - met een kwinkslag - je wordt er bovendien niet zo vuil van!''

Grasbaanracen is zijn specialiteit. Hier is André (6) in duel met Broer Hans (5) en concurrent Paulusma (4).

Meer informatie: Artikel gescand door Peter G.
Artikel bewerkt door Rijk.
Artikel geplaatst door Maarten.
© 2007 www.kreidler.nl.
Laatst gewijzigd door Maarten op 05 mei 2007, 10:44, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
dijk
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Berichten: 18689
Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43

#2 Bericht door dijk » 05 mei 2007, 09:52

leuk artikel weer :mrgreen:

Gebruikersavatar
Arny
Berichten: 1212
Lid geworden op: 06 feb 2005, 16:59
Locatie: Rotterdam

#3 Bericht door Arny » 05 mei 2007, 10:02

Zekers weer interessant om te lezen op de zaterdagmorgen...

Gebruikersavatar
Thijs Leuven
Berichten: 1779
Lid geworden op: 09 sep 2006, 21:11
Locatie: Maastricht
Contacteer:

#4 Bericht door Thijs Leuven » 05 mei 2007, 10:36

Erg leuk :clap :D

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 47631
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg

#5 Bericht door Enzo-tvdzijden » 05 mei 2007, 12:32

Leuk altijd de Gebben story.

Ik heb eigenlijk nog een heel mooi gescand 2 pagina artikel van Gebben uit het Franse Motorblad MOTO JOURNAL 11 juli 1974.
Dat zou er mooi bij passen. Maar wie gaat het vertalen :?:

Enzo

Gebruikersavatar
Sander.
Berichten: 2163
Lid geworden op: 14 dec 2005, 17:40
Locatie: het Westland, bij Den Haag

#6 Bericht door Sander. » 05 mei 2007, 12:36

Prachtig dat al die artikelen hier zo mooi neergezet worden, wederom top.

Ah Tjerry, c'est juste Francais. Tres facile pour vous eh?

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 47631
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg

#7 Bericht door Enzo-tvdzijden » 05 mei 2007, 12:39

Sander. schreef:Prachtig dat al die artikelen hier zo mooi neergezet worden, wederom top.

Ah Tjerry, c'est juste Francais. Tres facile pour vous eh?
Non faciele :!: (even woordenboek erbij zegt makkelijk voor mij #-o )

Enzo

Gebruikersavatar
dennisrmc
Berichten: 62
Lid geworden op: 25 mar 2007, 17:02
Locatie: Bussum

#8 Bericht door dennisrmc » 05 mei 2007, 21:22

leuk artikel :P
zeker intressant op te lezen :!: :roll:

Gebruikersavatar
Johnnycross
Berichten: 805
Lid geworden op: 30 jan 2008, 20:36
Locatie: ruunerwold

#9 Bericht door Johnnycross » 24 mei 2010, 09:01

:study
Bijlagen
andre gebben (Large).jpg
andre gebben (Large).jpg (90.79 KiB) 12783 keer bekeken

Plaats reactie