Henk van Kessel - Duik in het archief (1999)

Allerlei artikelen over Kreidler, vaak overgenomen uit oude tijdschriften.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 7842
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Contacteer:

Henk van Kessel - Duik in het archief (1999)

#1 Bericht door Maarten » 26 jul 2007, 22:11

Henk van Kessel - Duik in het archief

Bron: KicXstart, april 1999
Tekst en foto's: Jan Heese

In totaal maar liefst acht keer haalden Nederlandse motorcrossnoppenbroeders een wereldtitel binnen, in de wegrace deden enkele landgenoten het nog eens dunnetjes over met drie titels voor het team Streuer/Schnieders, twee titels voor Jan de Vries en een keer de titel voor Henk van Kessel in 1974 toen hij met de ex-Jan de Vries Van Veen Kreidler deze hoogste eer behaalde. Naast deze felbegeerde wereldtitel werd van Kessel ook nog eens tien keer Nederlands Kampioen in drie verschillende klassen; de (uiteraard) 50cc, de 125cc en de 250cc.

Henk van Kessel - Duik in het archief. Wereldkampioen 1974 op 50 cc Van Veen Kreidler.

Hengelo 1969, 47/Henk van Kessel, hier nog met een Bill Ivy blaadje op zijn helm, op weg naar zijn eerste KNMV wegracekampioenschap in de 50cc klasse. In deze race werd hij ondanks een vastloper toch tweede achter winnaar Bennie Maatkamp, andere oude bekenden zijn 12/Hans Knoppers, 92/Ton Kooyman, 76/Wim Spruit en 98/Rob Jansen. Alle genoemden Kreidler rijders m.u.v. Wim Spruit die op een Garelli rondstuurde.


Naast deze wapenfeiten werd Henk in 1977 tevens wereldsnelheidsrecordhouder in de 50cc klasse. Voorbereidende pogingen werden gehouden op het vliegveld 'De Peel' met de 'Piet Plompen Kreidler'. Tot grote daden werd over gegaan op vijf september op een nog niet in gebruik zijnd stuk autoweg tussen Apeldoorn en Zwolle. Dit mede dankzij de hulp van ene Meneer Bruil die zowel met Rijkswaterstaat als met de KNMV de juiste connecties had. De bedoeling was om het door Rudolf Kunz in 1965 op de zoutvlakten van Utah gevestigde record met de fabrieks-Kreidler te breken. En Henk had met de NGK Black Arrow het beoogde succes want het record in één richting bedroeg 225 km/u en werd gebracht op 228,5 km/u. Tevens werd het gemiddelde, dus rijden in twee richtingen, ook verbeterd en van 210 km/u naar ruim 221 km/u gebracht. Nog steeds bijna niet voor te stellen dat die snelheden gereden werden met niet meer dan 50 cc!!

De Kreidler Black Arrow tijdens de recordpogingen.

ClermontFerrand 1974. Een dolgelukkige Henk van Kessel met links Rudolf Kunz die tweede werd en rechts Otello Buscherini, de derde man uiteraard. In de 125cc klasse stond Henk ook op de eerste rij bij de start, maar schakelproblemen zouden aan alle verwachtingen een voortijdig einde maken..Maar om bij het begin te beginnen, Henk startte zijn wegrace loopbaan in 1967 bij de NMB met een 50cc Kreidler en pakte direct ook de titel in die klasse. Eind 1968, na diverse overwinningen bij de NMB, besloot Henk over te stappen naar de KNMV en ook hier van hetzelfde laken een pak, Henk won de titel bij de Nationalen in de 50cc klasse. In '70 en '71 geen titels voor Henk maar zijn prestaties waren wel zodanig dat hij omringd werd door een fanatieke supportersclub. Om nog meer voor Henk te kunnen doen werd de supportersclub opgenomen in de MSC Assendriel, de organisatie die ook de bekende races te Mill verzorgde en waarvan een deel van de baten aan Henk ten goede kwam. In '72 kwam Huub van Kessel (geen familie) opdraven met een 125 Yamaha voor Henk en deze stelde Huub voor zijn goede gave niet teleur want Henk won alle races en kon zich aan het einde van het seizoen 125cc kampioen bij de Nationalen noemen.Oldebroek 1972. Duel om de tweede plaats tussen Henk van Kessel/6 op Kreidler en Theo Timmer op Jamathi. Henk zou tweede worden achter Jan Bruins die eindelijk een overwinning kon vieren, Teunis Ramaker werd derde en Theo Timmer moest met een vierde plaats genoegen nemen. De resultaten dat jaar met de 'vijftig' waren ronduit slecht maar Henk herstelde zich in '73 voortreffelijk door de titel in de 50cc Klasse Internationalen te pakken. Daarnaast werd hij nog eens tweede in de klasse 125cc Internationalen achter kampioen Jos Schurgers. Eveneens in '73 ging Henk het Grand Prix werk serieus te lijf en deed dat veelbelovend door in de eerste de beste GP, die op Hockenheim, op de tweede plaats te eindigen achter winnaar Theo Timmer. Op het Zweedse Anderstorp werd hij zesde en op Jarama mocht hij nogmaals het erepodium op om een derde plaats te vieren én een vijfde in het totaalklassement voor het WK. Met de 125 Yamaha reed hij slechts enkele wedstrijden, maar hij wist zich twee keer bij de top tien te plaatsen. Nog steeds dat zelfde jaar was Jan de Vries wereldkampioen geworden, zoals u weet zijn tweede WK titel en Jan besloot een eind aan zijn racecarriére te maken en zich alleen nog bezig te houden met het sleutelen aan de Van Veen Kreidler racers en het begeleiden van de rijders. (Een taak waarvan Jan de Vries zich overigens zeer succesvol heeft gekweten.) Kreidler Importeur Henk van Veen moest dus op zoek naar een nieuwe topcoureur en wederom bleek hij goed in het maken van de juiste keuze; Het werd, mede door zijn prima prestaties in '73, het veelbelovende jonge talent Henk van Kessel.

Op Clermont-Ferrand 1974 kwam de vuurproef voor Henk op de ex-Grand Prix racer van Jan de Vries en het was duidelijk aan Jan te zien De 125 cc AGV Condor. dat ie toch wel een beetje pijn had van zijn beslissing om met het racen te stoppen. Henk zelf kampte met heel andere problemen. Hij was zichtbaar flink zenuwachtig. Welke technische problemen zijn er zoal niet op te sommen die roet in het eten kunnen gooien? En dan de druk van het feit dat vrijwel iedereen verwacht dat je met de (bewezen) supermachine meteen 'even' de eerste plaats pakt... Er zijn niet zoveel coureurs, Agostini uitgezonderd die met meer dan een halve minuut voorsprong over de finish komen in de eerste de beste GP van het seizoen, maar in dit geval overkwam het dus Henk van Kessel die gevestigde namen als Kunz, Buscherini, Rittberger enz. royaal achter zich liet. Wij hebben vanaf 1959 zo'n 500 races om het wereldkampioenschap gezien, maar in die periode werkelijk nog nooit iemand zo verbaasd zien kijken vanwege het feit dat ie Grand Prix winnaar werd!

Nurburgring 1974. Anderstorp '74; Henk geniet duidelijk met volle teugen van zijn overwinning in 50 cc klasse. De Champion-promotie-dames op de achtergrond zien dat de kiss-miss haar taak serieus opvat. Henk was inmiddels weer op aarde teruggekeerd en ondernam zoals zovelen een tevergeefse reis naar de 'Ring' want alle solo toprijders staakten vanwege de gevaarlijke situaties aldaar. Dat de uitslagenlijst namen vermeldde die niet of nauwelijks van invloed waren in de GP puntentelling is wel duidelijk. Ter verontschuldiging kan vermeld worden dat de winnaars, allen met de Duitse Nationaliteit, uiteraard landelijke sponsor verplichtingen hadden, vandaar winnaar; 50cc Emmerich/Kreidler, 125cc Reitmaier/Maico, 250+350cc Kassper en de Czihack/Yamaha. Alleen de zijspanklasse schijnt bij dit soort problemen onschendbaar te zijn en niemand meer of minder dan het duo Enders/Engelhardt scheurden rustig door op weg naar hun zesde wereldtitel. Op lmola ging de zege wederom naar de combinatie Kessel/ Kreidler en om de feestvreugde te verhogen werd Henk geflankeerd door Jan Bruins op de tweede plaats, Buscherini werd derde.

TT 1974. Vroeger maakte Jörg Möller de Van Veen Kreidler snel, nu echter had hij de Kreidler van Herbert Rittberger fors onder handen genomen en dat was op de rechte stukken duidelijk te zien. Henk moest Rittberger langs laten en tenslotte genoegen nemen met de tweede plaats. Landgenoten Bruins, Huberts, Draay en Kooyman eindigden respectievelijk op de derde, achtste, negende en tiende plaats. Vijf Nederlanders bij de eerste tien, kom daar tegenwoordig nog maar eens om. Eigenlijk moeten ze iedereen die meegewerkt heeft aan de afschaffing van de 50cc klasse alsnog eh .... Hm, laat ik maar niks meer zeggen, maar u begrijpt mijn gevoelens omtrent het verdwijnen van de grote kleine klasse. Jarama 1984. Na afloop van de 80 cc race die door Pier Paolo Bianchi werd gewonnen eindigden Henk van Kessel met de Huvo Casal op de tweede en Hans Muller (links) op de derde plaats. Volgens de getuigen moet Henk toen de volgende gedenkwaardige woorden hebben gesproken: 'Verrek, gij zijt derde geworre, ik tweede en gij het toch 'nen grotere beker'. Muller verstond dit zuidelijke taaltje natuurlijk en de bekers verwisselden van eigenaar, eind goed al goed.. Een week later op Spa werd het wederom een tweede plaats, nu echter achter Gerhard Thurow, oorzaak; een klein foutje in de pitstrategie bij Kreidler, Henk, die daardoor meende in de laatste ronde te zitten, paste zijn "geheime wapen" toe in de hairpin van La Source, door bij Thurow binnendoor te steken maar er moest nog een ronde extra afgelegd worden en in de verwarring kon Henk de onverhoeds opgelopen schade niet meer herstellen. Op Anderstorp kon Henk de lastpakken Rittberger, Zeebroeck en Thurow weer goed van zijn lijf houden en weer eens de volle buit binnenhalen. Op lmatra ging de zege naar Zeebroeck, Henk scoorde geen punten door een aantal tegenslagen zoals daar zijn: Montage van een verkeerde bougie, Jan de Vries, die de pits niet in mocht door een overijverige official, een beslaand vizier en tenslotte een val .... Een en ander maakte de altijd vriendelijke Henk zo woest dat hij volgens het systeem: "alles of niets" de laatste drie GP races op Brno, Opatija en Barcelona in ging. Het werd (gelukkig) alles want hij won dit laatste trio en Henk van Kessel werd wereldkampioen! Voor het Van Veen Kreidler Racing Team betekende dit zelfs de derde wereldtitel! Henk van Kessel zou dus de prestaties van zijn jeugdidool, de Japanse 50 en 125cc Suzuki rijder Yoshimi Katayama, niet alleen benaderen maar ook overtreffen. Lang voordat Henk zelf aan het race begon had hij grote bewondering door de fraaie vloeiende stijl van de Suzuki coureur die o.a. de 50cc TT van '67 won. Dat verklaart ook het vreemde teken dat Henk vele jaren op zijn helm droeg, dat is nl. overgenomen van Katayama die afkomstig is uit een Japans vissersplaatsje en op zijn helm een anker plaatste met Yoshimi Katayama; de Suzukirijder met de vloeiende rijstijl die door Henk van Kessel bewonderd werd. Henk leende later zelfs het symbooltje dat Katayama op zijn helm droeg. Spa 1974. Start van de 50cc klasse met winnaar Gerhard Thurow/1 Henk van Kessel/2 die de tweede plaats zou pakken, Rudolf Kunz/2 die derde werd, Julien van Zeebroeckl/6 vierde man, Herbert Rilfberger/12 goed voor een achtste plaats, Jan met de Jamathi tussen een overmacht van Kreidlers en toch nog zevende, dan met nummer 6 Jan Huberts op weg naar een vijfde plek, Theo Timmer/4, Dörflinger, helaas niet in beeld Cees van Dongen die zesde zou worden. daar doorheen gevlochten een dierenriem teken. Helaas werd Katayama nooit wereldkampioen (wel ene Takazumi Katayama) en Henk wel, het ideaal dus voorbijgestreefd! Evenals in '73 werd Henk in '74 vijfde in het wereldkampioenschap op de ex-Schurgers Bridgestone. In '75 werd Henk in de 125cc klasse zevende in het WK met de 'AGV Condor', deze eigenbouw was voorzien van een zes-versnellingsbak (Yamaha) die een beter resultaat moest opleveren dan de vijf bak van Bridgestone. Het jaar daarop in '76 met de 125 Condor een vierde plaats in het WK door o.a, drie podiumplaatsen. Hockenheim 1985. Henk van Kessel kreeg door toedoen van Rainer Kunz geen kans om wat GP puntjes bij elkaar te sprokkelen want bij het ingaan van de Sachsencurve ging Kunz al in de eerste ronde plat en sleepte Henk/11 in zijn val mee. Na afloop beende Henk boos weg, bedacht zich, liep terug en gaf de arme Rainer een dreun op zijn helm waardoor deze voor de tweede maal ten val kwam, stand nu dus 1-1. Een week later stapte Rainér Kunz op Henk af en bood zijn 'slachtoffer' excuses en een fles wijn aan! Conclusie: Rainer is echt een heel aardige jongen, of en dat is ook een mogelijkheid, de klap was toch erg hard aangekomen, wij houden het echter op de eerste situatie.In '77 verdween Henk uit het GP beeld maar werd wel bijgeschreven in de FIM annalen als houder van twee wereldsnelheidsrecords.
1978, Henk weer even in beeld met behulp van de Sparta, een Kreidlerblok met een geheel eigen carter op verzoek van Sparta. Met dit knalgele apparaat klom Henk in Brno toch weer eens op het podium voor een derde plaats.
1979, Henk bereikt met de 50cc X16, een motor van Aad van Exel, een zevende plaats in de WK ranglijst door o.a, de gedeeltelijk geboycotte GP van Spa te winnen. De Henk van Kessel story loopt ten einde, toch blijft hij hardnekkig doorgaan met zijn pogingen bij de top-tien GP Assen 1986. Voor de laatste maal in actie tijdens de TT van Assen met een 80cc Krauser en voor de laatste maal ook kon Henk genieten van het racen voor meer dan 100,00 toeschouwers. Het werd het laatste seizoen voor Henk en alleen op Hockenheim kon hij nog in twee races respectievelijk twee en drie WK punten scoren. Daarna was het over en uit voor Henk en zijn vele fans. wegraces te blijven.
Wij sommen even in telegramstijl voor u op:
1980: 50cc X16 in het WK met o.a. een derde plaats op Jarama, 125cc MBA zestiende in het WK.
1981: 50cc Kreidler, zevende in het WK door tweede plaatsen op Assen, Spa en lmola. 125 EGA gedeelde twintigste plaats met Noblesse in het WK, zesde op Hockenheim als beste resultaat.
1982: Slechts een WK puntje in de 50cc en een in de 125cc klasse.
1983: 125 MBA, zeventiende in WK door in vier GP's enkele punten te pakken.
1984: 50cc HUVO Casal, elfde in het WK, met een tweede plaats op Jarama. 125cc MBA, negentiende in het WK.
1985: 50cc HUVO Casal, achtste in het WK, podiumplaats op Le Mans; derde!
1986: 80cc Krauser, op Hockenheim werden dat jaar twee GP's verreden, Henk scoorde twee plus drie puntjes, daarna was het over met de actieve GP carriére van Henk van Kessel.
Met zeven GP overwinningen schaarde Henk zich toch wel in het rijtje van Spa '79; Een gedeeltelijk nieuw wegdek op het circuit van Francorchamps leverde veel problemen op en een aantal toprijders besloot om niet van start te gaan; Een ideale gelegenheid dus om een onverwacht goed resultaat te scoren voor degenen die zich niet door het glibberige asfalt lieten afschrikken. Henk van Kessel op de X16 (ex van Exel/ won de race met een voorsprong van 20 seconden op Theo Timmer/Bultaco; Bij alle kommer en kwel voor de toeschouwers toch een meevaller dus voor de Nederlandse fans. de hele grote jongens, want o.a. wereldkampioenen als Carruthers, Ekerold, Lorenzetti, Sarron, Schneider en Uncini staan ook te boek als mannen die zeven keer maximaal scoorden op het moment dat Henk met racen stopte. Na vele jaren van stilte blijkt Henk nog niet helemaal voor de wegrace liefhebbers verloren, want inmiddels wordt er in Mill driftig gewerkt aan het restaureren van lichte wegrace machíne's. Een en ander in samenwerking met Ton van Deutekom te Lexmond die samen met steun en toeverlaat Hans van Kleef druk doende is om in de loop van dit jaar een 50cc museum te openen. Uiteraard zullen wij u van de ontwikkelingen in Lexmond op de hoogte houden. Henk, werk ze! Mill 1999. Tegenwoordig is Henk weer regelmatig in zijn werkplaats te vinden zoals hier bij de restauratie van een 125 Yamaha racer. Daarnaast is hij volop bezig met het in nieuwstaat brengen van 50cc racers die straks moeten pronken in het 50cc museum van Ton van Deutekom.

Meer informatie: Artikel gescand door peter G
Artikel bewerkt door Rijk
Artikel geplaatst door Maarten
© 2007 www.kreidler.nl
Laatst gewijzigd door Maarten op 08 aug 2007, 21:42, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
dijk
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Berichten: 18687
Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43

#2 Bericht door dijk » 08 aug 2007, 11:33

leuk artikel weer :clap

Gebruikersavatar
Thijs Leuven
Berichten: 1779
Lid geworden op: 09 sep 2006, 21:11
Locatie: Maastricht
Contacteer:

#3 Bericht door Thijs Leuven » 08 aug 2007, 15:43

De hoeveelheid artikels op de website blijft maar toenemen, de een nog leuker dan de ander! :D

Bolle Aad
Berichten: 3750
Lid geworden op: 13 sep 2002, 15:16
Locatie: meestal in het kreidler hok

#4 Bericht door Bolle Aad » 08 aug 2007, 16:00

Haahaa , die sigaar :shock:


Eerst dus de standaard uitklappen , voordat je kan stoppen .

Hij liever dan ik 8) zei de .........gek

Gebruikersavatar
jaapio
Berichten: 311
Lid geworden op: 02 okt 2004, 22:55
Locatie: Bruinisse

#5 Bericht door jaapio » 08 aug 2007, 17:50

Ja is weer een leuk stuk leesvoer, :D

rion
Berichten: 1271
Lid geworden op: 02 jul 2004, 22:32
Locatie: LIESHOUT
Contacteer:

#6 Bericht door rion » 08 aug 2007, 18:12

Ook toevallig heb gisteren het cillindertje van deze 125 AGV Condor nog van binnen bekeken. :lol: Mooi spulleke.

Gr Rion

hermanp
Berichten: 6237
Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
Locatie: alhier

#7 Bericht door hermanp » 08 aug 2007, 18:13

Mooi artikel.
Moet onder de draaifoto misschien 'Hockenheim 1975' staan en niet 'Hockenheim 1995'?

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 7842
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Contacteer:

#8 Bericht door Maarten » 08 aug 2007, 19:27

hermanp schreef:Mooi artikel.
Moet onder de draaifoto misschien 'Hockenheim 1975' staan en niet 'Hockenheim 1995'?
Ik heb het even nagezocht, er moest staan 1985, dat zegt althans het origineel in het tijdschrift...

Gebruikersavatar
RDLC
Berichten: 64
Lid geworden op: 07 sep 2002, 17:26
Locatie: Loosduinen
Contacteer:

Re: Henk van Kessel - Duik in het archief (1999)

#9 Bericht door RDLC » 06 aug 2010, 21:46

1978, Henk weer even in beeld met behulp van de Sparta, een Kreidlerblok met een geheel eigen carter op verzoek van Sparta. Met dit knalgele apparaat klom Henk in Brno toch weer eens op het podium voor een derde plaats.
Bijlagen
16.JPG
16.JPG (98.09 KiB) 22882 keer bekeken

Gebruikersavatar
Leopold Hogenhuis
Berichten: 1835
Lid geworden op: 15 nov 2004, 13:02
Locatie: Bilzen B
Contacteer:

Re: Henk van Kessel - Duik in het archief (1999)

#10 Bericht door Leopold Hogenhuis » 06 aug 2010, 22:28

Prachtig gewoon !!

Ik heb er van gesmult .

Superdeluxe,

Groeten, Leopoldo.

Gebruikersavatar
dijk
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Berichten: 18687
Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43

Re: Henk van Kessel - Duik in het archief (1999)

#11 Bericht door dijk » 07 aug 2010, 01:14

prachtige racer :mrgreen:

Plaats reactie