Kreidler Van Veen Cross Kreidler (1981)

Allerlei artikelen over Kreidler, vaak overgenomen uit oude tijdschriften.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9210
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 278 keren
Ontvangen waarderingen: 100 keren
Contacteer:

Kreidler Van Veen Cross Kreidler (1981)

#1 Bericht door Maarten » 04 nov 2007, 09:47

Afbeelding
KVV KREIDLER - Blaasbalg in bloedarmoedige 50 cc klasse

Bron: Motor nr. 8, 20 feb. 1981
Auteur: Toon van de Vliet

In Lierop werd door Carol Mulder en Dave Strijbos een KVV aan de tand gevoeld. Onvoorstelbaar zoals die jongens met zo'n ding over de zware Brabantse zandbaan raceden.

Afbeelding
Curiositeit: de GS-50 hier tijdens de rij-indruk door Toon van de Vliet.

'Kreidler Van Veen gaat er eens goed voor zitten'. Aan het woord is adjunct-directeur Peter van Beszelsen: 'We willen proberen de kleinste cilinderinhoudklasse weer aan populariteit te laten winnen. Een bundeling van krachten moet daar voor gaan zorgen. André Gebben, Harry van Hout en Jan de Vries vormen samen het Supertrio. Eerder maakten die jongens alle drie hun eigen crosser en waren zodoende eigenlijk elkanders concurrent. Dat is nu afgelopen. We gaan uit van dezelfde KVV crosser en zodoende hebben we de prijs een heel stuk omlaag weten te brengen.'

Prijsbewaking

De nieuwe Kreidler Van Veen crosser ziet er erg competitierijp uit.

Afbeelding
KVV rechterzijde.

Afbeelding
Motorblok.


Aan de slanke functionele bouw is duidelijk te zien dat hier mensen met de nodige 'knowhow' aan gewerkt hebben. Het oude vertrouwde Kreidler blok is nu standaard van een zesversnellingsbak voorzien, die aan de fabriek door Hurth geleverd wordt. Boring en slag van het blok bleven onveranderd (40 x 39,8 wat de cilinderinhoud net even onder de 50 cc houdt). Een nieuwe cilinderkop, cilinder, zuiger en uitlaatcombinatie brengt het vermogen van 13 tot 14,5 pk.

Afbeelding
KVV in actie.

'Dat is afhankelijk van de wensen van de rijder vertelt Jan de Vries. Het is gebleken dat de Gebben Kreidlers en de Van Hout Specials vaak het zelfde topvermogen leverden, maar toch duidelijk hun eigen karakter hadden.
Standaardisering moet de prijs voor de koper aantrekkelijk maken. Daar zijn we aardig in geslaagd; de prijs ging zo'n duizend gulden naar beneden. wel zullen we streven naar een 'Gebben karakter' en een type wat het beste bij de Van Hout Specials aansluit. Het is duidelijk bewezen dat Van Hout een fiets maakte die het beste bij de zware zuidelijke banen paste. Die van André weer beter bij de vlakkere noordelijke banen (speciaal op het gras) en daar zat ik net zo beetje tussen in. Al die wetenschap op een hoop geveegd is dus de KVV crosser geworden'.

Proefbank

Een Kreidler blok op de proefbank bij Van Veen aan de Haarlemmerweg draait op volle toeren in de zesde versnelling.

Afbeelding
KVV in actie.

Het blokje maakt dan zo'n slordige 13000 omwentelingen per minuut en levert 14 pk. Vol bewondering zetten we de 'oorwarmers' af en vragen dan hoe lang zo'n borrelglasformaat zuiger dat uithoudt. 'Ongeveer vijf wedstrijden plus trainingen op vol vermogen, daarna gaat hij nog wel vijf wedstrijden mee maar dat geeft aanzienlijke krachtverliezen', aldus Harry van Hout die ondanks zijn leeftijd (31 jaar bij de 50 cc in het zuiden nog een best partijtje meeblaast. De prijs van zo'n zuigertje is ook van 135 gulden gezakt naar 98 piek en bij die ene verlaging is het niet gebleven. Toch is zo'n kleine motor vaak groot in betrouwbaarheid. Carol Mulder, één van de gecontracteerde Van Veen rijdertjes, reed afgelopen jaar 22 manches zonder één keer uit te vallen!

Coureurtjes
Van Veen heeft echte gecontracteerde rijdertjes in het sponsor pakket opgenomen. Vaak jongens die uit de Formule Kreidler tijd zijn voortgekomen. Die formule heeft dus inderdaad gewerkt! In 1977 kwam Van Veen met die formule gedachte. Uitgaande van een standaard vijfversnellingsblok kwamen toen dicht bij de bromfiets staande crossertjes op de markt voor een toepasselijke prijs van f. 1977,-. Uit die klasse zijn de beste KNMV rijders Carol Mulder en Roel Dolfing afkomstig. Beide rijders gooiden het afgelopen jaar hoge ogen in de kleinste klasse en staan ook voor 1981 weer onder contract. Henk Hoekstra, die het afgelopen jaar grasbaan kampioen werd, is ook voor dit seizoen weer van de partij. Bij de MON doet Harry van Hout het zelf wel even. Een dubbelrol dus, tuner en coureur! Dat doet hij trouwens al jaren en met PTT-precisie (hij werkt overdag bij de telefoondienst). Met de jonge Dave Strijdbos zijn onderhandelingen gaande wat betreft de vertegenwoordiging bij de NMB.

Afbeelding
Brief van Carol Mulder.

Testrit
In Lierop werd door Carol Mulder en Dave Strijbos een KVV aan de tand gevoeld. Onvoorstelbaar zoals die jongens met zo'n ding over de zware Brabantse zandbaan raceden.
De machine die Carol gebruikte maakte een duidelijk frissere indruk dan het demonstratie model waar het jonge Strijbosje mee moest stoeien. Dave's gezicht klaarde zichtbaar op toen er van crosser geruild werd. Die van Carol Mulder trok zichtbaar harder en was ook beter afgeveerd. Aan de voorkant werd een nieuwe White Power vork gebruikt (met van buitenaf verstelbare demping), wat de beide rijders erg goed beviel. Achter maakte Jan de Vries gebruik van Betor dempers met witte veren. Harry van Hout was meer te spreken over Hulco shocks en dat is iets waarin Van Veen de tuners onderling volkomen vrij laat. Buiten de voorvork (Betor) en de achterdemper (ook Betor) benut men voor de KVV Spaanse wielen, Akront velgen en Nagesti naven. De ontsteking komt ook uit dit zuidelijke zonnige land en is van Motoplat. De Bing carburateur van de meest gebruikte machine werd nog iets scherper gezet (naald omlaag) en het vermogen kwam er toen iets beter in. Het bleef echter behelpen en Carol was niet echt tevreden over deze Kreidler die zichtbaar een jas had uitgedaan. De voorvork haalde veel meer dan de normale 200 mm slag en een van de vorkpoten bleek lek te zijn. De testrijders liepen echter 'weg' met de 'versere' Kreidler en gingen tussen de trainende volwassen crossers echt hard en zonder moeite in de rondte. Dave Strijbos toonde zich tevreden en we mogen aannemen dat hij het contract door zijn vader zal laten ondertekenen.

Afbeelding
KVV in actie.

Afbeelding
Motorblok

Afbeelding
De drie mannen achter het KVV projekt. Van links naar rechts: André Gebben, Jan de Vries en Harry van Hout.

Kreidler GS
Van Veen heeft meer uit curiositeit een 50 cc enduro uit de Duitse fabriek gehaald, dan om verkooptechnische redenen.

Afbeelding
Specificaties en prijzen

Een 50cc klasse in de Nederlandse enduro's is er niet. Dit fietsje is in eerste instantie voor de Duitse thuismarkt gemaakt. De GS valt gewoon in de Mokick klasse, kickstarter en voetsteunen zijn dus aan boord. Geschikt dus voor de Duitse 'halbstarke' van 16-18 jaar. Blonde 'Gretschen' kan achterop want de mogelijkheid om duovoetsteunen te monteren is aanwezig. We reden zelf ook met de GS en waanden ons weer jong. De tijd van Georg Anscheidt was weer terug en het bekende Florett gevoel stond weer duidelijk voor ogen. Alleen het gesuis van de geforceerde koeling is verdwenen. Het 'bos op' ging prima, ook al wegen we anderhalf maal zo zwaar als het Kreidlertje. Op tijd een 'tikkie' terug bracht altijd uitkomst. Om maar te zwijgen van de handelbaarheid, echt gooi en smijt werk en je wordt er niet moe van ook. Alleen als die helling erg hoog en mul is. Afstappen en duwen, dat is nooit mijn sterkste kant geweest! Tijdig terug schakelen en flink toeren er op bracht uitkomst en de 'vijftig' volbracht het zonder af te laten. Op verzoek is hier ook een zesbak voor te krijgen maar de machine die bereden werd had er slechts vijf. De topsnelheid met de semi-terrein gearing lag rond de 75 km per uur wat alleszins acceptabel is voor zo'n klein machientje. Over de uitrusting kunnen we kort zijn: alles zit er op en aan, Een middenbok, kettingrand (verplicht) en keurige verlichting. Een kilometerteller en snelheidsmeter. Nette Metzeler bandjes en Grimeca naven. De framebouw geeft een goede zitpositie en als de klasse 50 cc enduro nog bestond dan was zo'n ding niet verkeerd! De GS is in Nederland met kenteken leverbaar en de prijs hangt af van het aantal versnellingen, maar zal zo rond de f. 4500,- liggen.

Meer informatie:

Overzicht motocross artikelen


Overzicht rijtesten


Artikel gescand door Tjerry (tvdzijden) en Anton (brommerrieder)
Artikel bewerkt door Rijk
Artikel geplaatst door Maarten
© 2007 www.kreidler.nl

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 53843
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 361 keren
Ontvangen waarderingen: 583 keren

#2 Bericht door Enzo-tvdzijden » 09 nov 2007, 09:54

Gaaf die persoonlijke brief met 22 manches uitgereden zonder pech.

Mooie plaatjes. Zie ook de prijslijsten weer eens, 6-bak rijden was toen ook rijden met goud.

Enzo

Gebruikersavatar
Andre
Berichten: 3357
Lid geworden op: 05 feb 2004, 21:50
Locatie: Heos zeeland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

#3 Bericht door Andre » 09 nov 2007, 12:42

Ik heb dit wel eens eerder gelezen jaren geleden,prachtig artikel.

nsr
Berichten: 732
Lid geworden op: 19 okt 2005, 15:13
Locatie: Stompwijk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#4 Bericht door nsr » 09 nov 2007, 12:46

tvdzijden schreef:Gaaf die persoonlijke brief met 22 manches uitgereden zonder pech.

Mooie plaatjes. Zie ook de prijslijsten weer eens, 6-bak rijden was toen ook rijden met goud.

Enzo
Idd,om nog maar te zwijgen over het plasticwerk :oops:

Wel een leuk stuk.

Gebruikersavatar
Jannes
Berichten: 1060
Lid geworden op: 21 jul 2005, 18:18
Locatie: Surhuizum, Fryslân
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#5 Bericht door Jannes » 09 nov 2007, 15:58

Leuk artikel !

Ik wou dat ik een crosser had :oops:

Gebruikersavatar
dijk
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Berichten: 19030
Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
Gegeven waarderingen: 44 keren
Ontvangen waarderingen: 38 keren

#6 Bericht door dijk » 09 nov 2007, 16:25

leuk artikel,mooi dat ik zelf een kvv,er heb van 1980 :D
Bijlagen
000_1196 (Small).jpg
000_1196 (Small).jpg (55.71 KiB) 34639 keer bekeken
000_1200 (Small).jpg
000_1200 (Small).jpg (51.65 KiB) 34639 keer bekeken

bas mostert
Berichten: 2614
Lid geworden op: 08 jan 2006, 16:23
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#7 Bericht door bas mostert » 09 nov 2007, 16:34

dat ding van jou is zeker ook nog niet vies geweest of wel?

je blijft er maar fotows mee plaatsen. Ik zou er ook blij mee zijn hoor ;)

Gebruikersavatar
dijk
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Berichten: 19030
Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
Gegeven waarderingen: 44 keren
Ontvangen waarderingen: 38 keren

#8 Bericht door dijk » 09 nov 2007, 16:43

bas mostert schreef:dat ding van jou is zeker ook nog niet vies geweest of wel?

je blijft er maar fotows mee plaatsen. Ik zou er ook blij mee zijn hoor ;)
vies wordt ie volgend voorjaar wel bas :!:

Gebruikersavatar
jvr
Berichten: 3922
Lid geworden op: 05 okt 2005, 17:50
Gegeven waarderingen: 12 keren
Ontvangen waarderingen: 13 keren

#9 Bericht door jvr » 09 nov 2007, 17:16

Dan gaat ik achterop Dijk, dan heb je zeer zeker een goede grip :D
Ziet er goed uit Dijk, heb je zo,n grote vaatwasmachine thuis?? :clap
gr. Jan.

bas mostert
Berichten: 2614
Lid geworden op: 08 jan 2006, 16:23
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#10 Bericht door bas mostert » 09 nov 2007, 19:23

dijk schreef:
bas mostert schreef:dat ding van jou is zeker ook nog niet vies geweest of wel?

je blijft er maar fotows mee plaatsen. Ik zou er ook blij mee zijn hoor ;)
vies wordt ie volgend voorjaar wel bas :!:
ooh oke is goed hoor :!:

Gebruikersavatar
Leopold Hogenhuis
Berichten: 1997
Lid geworden op: 15 nov 2004, 13:02
Locatie: Bilzen B
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 11 keren
Contacteer:

#11 Bericht door Leopold Hogenhuis » 14 nov 2007, 18:49

Leuk artikel weer,

Begin verlieft te worden op dat machien van je Dijk.

Een vriend van mij heeft er ook een.

Werd dit jaar Belgisch kampioen bij de Oltimercross .

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9210
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 278 keren
Ontvangen waarderingen: 100 keren
Contacteer:

Re: Kreidler Van Veen Cross Kreidler (1981)

#12 Bericht door Maarten » 03 feb 2021, 18:50

Dave Strijbos, Motorcrosscoureur op Kreidler

Dave-Strijbos-08-03-1980-Volkel-Homoet-Kreidler
Dave-Strijbos-08-03-1980-Volkel-Homoet-Kreidler
Dave-Strijbos-08-03-1980-Volkel-Homoet-Kreidler.jpg (63.11 KiB) 377 keer bekeken
Dave Strijbos, 08-03-1980, Volkel, Homoet Kreidler





Dave-Strijbos-1980-VHS-Kreidler
Dave-Strijbos-1980-VHS-Kreidler
Dave-Strijbos-1980-VHS-Kreidler.jpg (84.79 KiB) 377 keer bekeken
Dave Strijbos, 1980, VHS Kreidler





Dave-Strijbos-12-10-1980-Lierop-Nummer-3
Dave-Strijbos-12-10-1980-Lierop-Nummer-3
Dave-Strijbos-12-10-1980-Lierop-Nummer-3.jpg (131.84 KiB) 377 keer bekeken
Dave Strijbos, 12-10-1980, Lierop, Nummer 3





Dave-Strijbos-1981-50cc-van-Veen-Kreidler
Dave-Strijbos-1981-50cc-van-Veen-Kreidler
Dave-Strijbos-1981-50cc-van-Veen-Kreidler.jpg (77.83 KiB) 377 keer bekeken
Dave Strijbos, 1981, 50cc, van Veen Kreidler





Dave-Strijbos-1982-van-Veen-Kreidler-NMB
Dave-Strijbos-1982-van-Veen-Kreidler-NMB
Dave-Strijbos-1982-van-Veen-Kreidler-NMB.jpg (111.78 KiB) 377 keer bekeken
Dave Strijbos, 1982, van Veen Kreidler, NMB






Wikipedia schreef:Volledige naam Dave Strijbos
Geboortedatum 8 november 1967
Geboorteplaats Venlo
Nationaliteit Nederlandse
Sportieve informatie
Discipline motorcross
Onderde(e)l(en) 125 cc
Eerste titel 1985 WK 125 cc
Debuut 1984
Carrière-einde 1994
Portaal Portaalicoon Sport
Dave Strijbos (Boekend, 8 november 1967) is een Nederlandse motorcrossrijder die in midden jaren 1980 veel successen boekte in de 125cc-klasse, en wordt als een van de beste Nederlandse motorcrossers beschouwd.

Biografie
Dave Strijbos begon zijn motorcrosscarrière al op zeer vroege leeftijd en werd al snel kampioen in de 50cc-klasse. Als twaalfjarige stapte hij op een 125cc-machine. De kenners constateerden toen al dat Dave Strijbos een uitzonderlijk begaafde rijder was, die op het terrein achter de nertsfarm van zijn vader in de Boekend volop de gelegenheid had om te trainen. In 1984 won hij zijn eerste Grand Prix in Stevensbeek. In 1985 werd hij tweede in het wereldkampioenschap van de 125cc. In 1986 werd hij de jongste kampioen aller tijden voor het merk Cagiva en zette de Belgen Eric Geboers en Georges Jobé in de schaduw. De Nederlander John van den Berk werd tweede. In 1987 werd hij tweede in de 125cc-klasse door een hinderlijke schouderblessure die ernstiger bleek dan gedacht. Latere overwinningen bleven uit door de pijnlijke blessure.

Palmares
1985 - 2e, 125 cc WK - Honda
1986 - wereldkampioen 125 cc WK - Cagiva
1987 - 2e, 125 cc WK - Cagiva
1988 - 2e, 125 cc WK - Cagiva
1991 - 1e, Duits 125 cc kampioenschap - Honda
1992 - 2e, WK 125 cc- Honda
1993 - 3e, Duits kampioenschap 250 cc - Honda
1993 - 3e, WK 125 cc - Honda

Plaats reactie