Van Veen Group - Folder (1978)

Allerlei artikelen over Kreidler, vaak overgenomen uit oude tijdschriften.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 813 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

Van Veen Group - Folder (1978)

#1 Bericht door Maarten » 09 dec 2007, 06:26

Van Veen Group - Folder (1978)


Afbeelding

Van Veen Group


Afbeelding

Foto:
De start in 1934,Weesperstraat 140, Amsterdam
Le début en 1934,Weesperstraat 140, Amsterdam


Geschiedenis/Histoire

Zomer 1971 ontvouwde Henk van Veen, zakenman met een passie voor techniek, een ambitieus plan. De ontwikkeling van een motorfiets, die qua stijl, prestatie en comfort de droom van elke motorrijder gestalte moest geven. Die droom is gerealiseerd in de vorm van de Van Veen OCR-1000. De OCR-1000 betekende voorlopig de kroon op het werk van Henk van Veen en een mijlpaal voor zijn bedrijf. De geschiedenis daarvan gaat terug tot 1932, toen zijn vader Maarten aan de Weesperstraat in Amsterdam - de crisisjaren ten spijt - een zaak in rijwielen en motorrijwielen begon. In 1933 werd het "Motorpalace" geopend. Showroom en werkplaats vormden het speelterrein voor in 1934 geboren zoon Henk, die in 1951 meeverhuisde naar de Willem de Zwijgerlaan, ook in Amsterdam. Amper 21 was Henk van Veen Nederlands jongste motoren- en scooterimporteur voor Hercules Werke - Neurenberg.
In 1959 onderkende hij de mogelijkheden van een succesvolle machine, de Kreidler 50 cc.

Durant l'été 1971, Henk van Veen, homme d'affaire passionné de technique, caressa un projet ambitieux; le développement d'une moto, qui par son style, ses prestations et son confort deviendrait le rève de chaque motard. Ce rève s'est concrétisé sous la forme de la Van Veen OCR-1000.
L'OCR-1000 représente pour l'instant une apogée pour Henk van Veen et marque une étape importante pour son entreprise. Il faut remonter jusqu'en 1932, époque à laquelle son père Maarten commence une affaire de cycles et de vélomoteurs à la Weesperstraat à Amsterdam et ce malgré les années de crise. En 1933 est inauguré le "Motorpalace".
Showroom et atelier furent le terrain de jeu favori du petit Henk, né en 1934. En 1951, on déménage et ils s'installent à la Willem de Zwijgerlaan toujours à Amsterdam. A 21 ans, Henk van Veen est le plus jeune importateur de motos et scooters des Pays-Bas pour la Hercules Werke - Neurenberg. En 1959, il entrevoit la possibilité d'assurer le succes de la Kreidler 50-cc.
1


Afbeelding

Kreidler vertrouwde zijn Nederlandse belangen aan Van Veen toe en de Van Veen Import werd geboren. De Kreidler Florett bromfiets was vanaf 1964 koploper op de Nederlandse markt. In 1965 werd de groothandelsafdeling verplaatst naar de Haarlemmerweg in Amsterdam. Kreidler besloot zich terug te trekken uit de racerij. Henk van Veen nam het vaandel over. Zijn onwankelbaar geloof in het merk ontstak het heilig vuur in zijn monteurs en coureurs. Een reeks nationale titels ging vooraf aan 3 officiële wereldrecords en 4 wereldkampioenschappen.

Kreidler Werke confie ses intérêts pour les Pays-Bas à Henk van Veen qui crée dès lors Oès 1964, la Kreidler Florett est la machine la plus vendue aux Pays-Bas.
En 1965, le siège fut déplacé à la Haarlemmerweg. La même année, J'usine Kreidler décide de se retirer officiellement de la compétition et c'est pour Henk van Veen le moment pour reprendre J'étendard. Sa confiance inébranlable dans la marque insufle le feu sacré à ses monteurs et ses pilotes. Une série de titres nationaux précèdent 3 records du monde officiels et 4 championats du monde en 50-cc.

Foto:
Een stuntverkoop aan de Willem de Zwijgerlaan in de vijftiger jaren.
Super vente à la Willem de Zwijgerlaan pendant les années '50.

Inmiddels (1970) werd de markt afgetast naar expansiekansen. Eerste stap op weg naar diversificatie was de oprichting van een holding, de Van Veen Group bv. De vermaarde zaak in camping-en sportartikelen "CarlDenig" werd overgenomen en vond als eerste plaats in de Group. In 1971 verwierf de Group de Kreidler import voor België; in Brussel werd de Van Veen Import P.v.b.A. gevestigd. Eind '73 een nieuwe koers, nu in de watersportsector: Van Veen Import - Amsterdam werd importeur van de Johnson buitenboordmotoren. In 1977 besloot OMC (Johnson en
Evinrude) nagenoeg alle Europese importen in eigen hand te nemen.

Vers 1970, on pense sérieusement à "expansion': Le premier pas vers la diversification est la création d'un "Holding" du nom de Van Veen Group bv. Une affaire renommée et spécialisée dans les articles de sport et de camping est rachetée pour le groupe: "Carl Denig': En 1971, il crée à Bruxelles la société "Van Veen Import Sprl", importateur de Kreidler pour la Belgique. En 1973 un nouvel horizon s'ouvre pour le groupe dans le secteur du sport nautique; celui-ci devient l'importateur pour les Pays-Bas des moteurs hors-bord "Johnson". En 1977, OMC (Johnson et Evinrude) décide de distribuer personnellement leurs produits.
2


Afbeelding

Foto:
Het huidige pand aan de Haarlemmerweg 518.
La parcelle actuelle à la Haarlemmerweg 518.

Een uitstekend plaatsvervanger bleek de Subaru buitenboordmotor van de Japanse Fuji Heavy Industries, gevolgd door een andere Fuji-produktlijn, de Robin generatoren en stationaire motoren. Ondertussen speelden zich in de vertrouwde sector van het motorrijwiel allerlei ontwikkelingen af.
De Van Veen OCR-1000 was zo ver gevorderd, dat men in 1975 een complete fabriek in Duderstadt (West-Duitsland) overnam voor fabricage van frames en andere componenten. Medio augustus 1977 werd de eerste Van Veen OCR-1000 afgeleverd: heuglijk nieuws, voorafgegaan door de aankondiging van een joint-venture met Kreidler Werke-Stuttgart voor de ontwikkeling, fabricage en world-wide marketing van sport- en competitiemotoren: de Kreidler-Van Veen Sport GmbH. Opgericht 27 april 1977 en eveneens in Duderstadt gehuisvest. Een jaar later verwierf Van Veen Import een naburig pand aan de Haarlemmerweg. De eerste expansie-fase was afgesloten.

Un excellent remplaçant semblait être les moteurs Subaru de la firme Japonaise "Fuji Heavy Industries': suivi par d'autres produits du même groupe tels que les générateurs et les moteurs stationnaires Robin. On travaille cependant d'arrache-pied dans le secteur des 2 roues. La Van Veen OCR-1000 est arrivée à un stade de développement tel qu'une usine est rachetée à Duderstadt (Allemagne de l'Ouest) afin de permettre sa fabrication.
La première OCR est livrée mi-août, le tout couronné par J'annonce d'une collaboration étroite avec Kreidler Werke, Stuttgart dans le but de développer, fabriquer et assurer le "World-wide" marketing des machines de compétition et de sport de la marque.
On crée dès lors la Kreidler - Van Veen Sport GmbH dont le siège est également à Duderstadt.
En 1978, Haarlemmerweg, Van Veen Import achète une parcelle contigue à leurs locaux. La première phase d'expansion est terminée.
3


Van Veen Import

Afbeelding

Van Veen Import

Foto:
Vanaf 1951 bouwt Kreidler bromfietsen, hier één van de eerste modellen.
Depuis 1951 Kreidler construit, ici un de ses premiers modèles.

Foto:
De Kreidler RS 50 cc
La Kreidler RS 50 cc

In 1962 indiceerde Van Veen Import in advertenties voor de Kreidler Florett een levensduur van 100.000 km. Een predikaat, dat toen alleen autofabrikanten aandurfden.
Het was typerend voor dit kwaliteitsprodukt.
Drie jaar later werden er 18.000 Kreidler's in Nederland verkocht, dat daarmede het belangrijkste exportland van Kreidler werd. De Kreidler bromfiets vormt nog steeds het belangrijkste artikel voor Van Veen Import.
Het is en blijft een sportbromfiets met een kwaliteits-image, een pittig broertje van de 50-cc motocross- en Grand Prix machines.
Nieuwste Kreidler-produkt binnen de Nederlandse grenzen is de Formule-Kreidler Crosser voor jongens (en meisjes) van 12 t/m 15 jaar, voor gebruik in officiële cross-wedstrijden, en afgeleid van de Kreidler RS motorfiets, jarenlang de meest verkochte lichte motor in Nederland.

En 1962, Van Veen Import affirmait dans ses publicités pour la Kreidler Florett un kilométrage supérieur à 100.000 km. Une prédiction qui à f'époque n 'était avancée que par quelques rares tabriquants d'automobiles.
C'était une preuve de haute qualité.
Trois ans plus tard, le chiffre de vente se situait aux environs de 18.000 pièces pour les Pays-Bas, ce qui tit de Van Veen l'importateur le plus important de la Kreidler Werke.
Les Kreidlers représentent toujours pour "Van Veen Import" le cheval de bataille. Elle est et restera toujours une machine sportive, synonime de qualité, une petite soeur de la 50-cc cross et de la Grand Prix.
La dernière née aux Pays-Bas est une Kreidler "Formule Cross" destinée aux jeunes (filles et garçons) agés de 12 à 15 ans. Elle est réservée à des compétitions officielles et dérivée de la célèbre RS.
4


Afbeelding

"Zwaar" contrast daarmee, maar wel degelijk "import" is ook de exclusieve Van Veen OCR 1000. Prachtig hierop aansluitend, voert Van Veen Import de complete valhelmen-range van de Franse GPA-helmen voor auto-, motor-, ruiter- en wielersport, bromfietsers en motorrijders.
Watersporters geven hun vertrouwen aan de Subaru buitenboordmotoren ("gebouwd met vliegtuigprecisie"), waarvoor in de Benelux een dealer-organisatie in opbouw is.
Het import-pakket wordt voorlopig afgerond met de Robin-generatoren en stationaire motoren, en de eveneens Japanse Toyo instrumentmakerdraaibank, produkt van de Sakai-Camerafabrieken, voor vakman en hobbyist.

Très contrastant, mais il s'agit également d'une imporation, l'OCR-1000; une machine des plus exclusive. D'autre part, Van Veen Import est l'importateur des fameux casques GPA, d'origine Française, produit également réputé pour sa qualité.
Un reseau de "Dealers" fut crée au Benelux afin de satisfaire les personnes qui ont fait confiance aux moteurs hors-bord "Subaru': Enfin, Van Veen Import vient de s'adjoindre l'importation de petits tours de précision, Le Toyo, fabriqués par les usines de cameras Sakai. Ceux-ci s'adressent aux professionels et aux amateurs de modelisme.
5


Afbeelding

Subaru

De Subaru 15 pk.
Le Subaru 15 cv.

Sinds van Veen Import in 1973 aktief werd op de watersport-markt en het vertrouwen in deze branche verwierf, werd eind 1977 begonnen met de import van de Subaru-Marine, produkt van het Japanse concern Fuji Heavy Industries, fabrikant van auto's, treinen, vliegtuigen en industriemotoren. De Subaru is verkrijgbaar in de modellen standaard, lang en extra-lang. De huidige lijn omvat de 7,5 pk, 9 pk, 9,9 pk, 12 pk, 15 pk.
De Subaru wordt via een select dealernet verkocht. De Subaru valt op door haar prachtige styling en bijzonder geraffineerde afwerking.

Lorsque le groupe Van Veen s'intéressa aux sports nautiques et qu'il sût gagner la confiance des revendeurs, Il signa les contrats en 1977 avec le "Fuji Heavy Industries" pour leurs moteurs hors-bord. Cette firme, 4ème groupe Japonais, fabrique des automobiles, des trains, des avions, des autobus et des moteurs industrieis. Les moteurs Subaru sant proposés en version standart, longue et extra-Iongue et sant disponible actuellement en 7,5 cv, 9 cv, 9,9 cv et 12 cv et 15 cv. Les principales qualités sant sa fiabilité et son design.
6


Afbeelding

Robin

De Robin EY18 stationaire motor.
Le moteur stationnaire Robin EY 18.

Naast de Subaru buitenboordmotoren vertrouwde het Japanse Fuji-Heavy Industries concern (14.000 employees over zeven fabrieken) Van Veen Import tevens de Nederlandse markt toe voor de Robin generatoren de Robin stationaire motoren. De Robin generator is een produkt van zeer hoge kwaliteit, erop gericht de gebruiker onder alle omstandigheden van electrisch vermogen te voorzien. Een generator zonder kuren, maar ook één met minimale kosten en een minimum aan decibels. Zeer solide techniek voor particulier-en bedrijfsgebruik.

A cóté des moteurs hors-bord le "Fuji Heavy Industries" confia pour les Pays-Bas à Van Veen Import, les générateurs et les moteurs stationnaires "Robin". Ici aussi, la haute technicité est de rigueur et il s'agit d'un produit sain, bon marché à l'emploi et peu bruyant. Un produit qui peut intéresser autant le particulier que la société.
7


Afbeelding

Ontwikkeling/Développement

"Wij gaan een motorfiets ontwikkelen, die qua styling, rij-eigenschappen en comfort richtinggevend zal zijn voor de komende 10 jaar, met inzet van de modernste materialen
en technieken, nodig om dit te verwezenlijken".
Dat was de opgave waarmee in 1971 Henk van Veen het ontwikkelings-team verraste. Het resultaat is vermaard van de Lage Landen tot Daytona. De OCR-1000 werd de Rolls Royce onder de stoomfietsen. Een raspaard,

"Nous allons développer une moto, qui par son style, ses proriétés de conduite et son contort sera d'avant garde et indiquera à d'autres constructeurs le chemin a suivre pour les 10 années à venir, ceci en employant toutes les techniques les plus élaborées afin d'atteindre le résultat recherché."
Ce fut la surprise au sein du groupe. Le résultat fut inespéré. L'OCR est appréciée d'un coin du monde à l'autre. C'est la Rolls-Royce des
8


Afbeelding

Foto:
Cardanaandrijving van de OCR-1000 met homokinetische koppeling.
La transmission à cardan de l'OCR-1000 avec embrayage homocynétique.

Foto:
De OCR-1000 neemt vaste vormen aan: een ontwerpmodel bestaande uit hout, gips en plastiline.
L'OCR-1000 prend forme. Ici une maquette conçue en bois, plátre et plastiline.

dat tegelijk 's werelds snelste èn soepelste machine kan worden genoemd. Zes jaar ontwikkeling van de Van Veen OCR-1000 tweeschijfs Wankelmotorfiets voltrok zich op de ontwerp- en ontwikkelingsafdeling in Amsterdam.
De revolutionaire vormgeving vond sindsdien navolgers in Europa en Japan: een compliment voor de inventiviteit en het vakmanschap van deze afdeling, die zich al sedert de succesrijke dagen van de 50-cc Kreidlerracers toelegt op styling en technische vervolmaking. Ook het complete ontwerp voor de weg racers, van stroomlijnstyling tot het 400 pk/liter vermogen van de 50-cc motoren, stamt van de tekentafels en de proefbanken van deze afdeling. Thans verricht men ontwikkelingswerkzaamheden voor alle bij de Van Veen Group aangesloten bedrijven en vertegenwoordigde produktlijnen.

motos. Un étalon de grande race qui, dans sa nouveile version, est certes la moto la plus rapide et la plus souple jamais construite.
Six années de recherche ont premis la création de l'OCR-1000. Sa ligne générale à depuis lors donnée des idées à d'autres constructeurs. Un compliment pour le centre de Design de Van Veen. Coup de chapeau également pour la mise au point du Kreidler-Van Veen Grand Prix qui grace à son design notament, affiche près de 400 cv au litre et ce pour un 50-cc.
9


Afbeelding

Van Veen GmbH

De Van Veen GmbH, de Duitse dochteronderneming van de Van Veen Group, herbergt de meest uiteenlopende aktiviteit op het gebied van produktie en export onder één dak. Met het oogmerk om een nieuwe motorrijwielfabriek te stichten, dan wel een bestaande over te nemen, werd op 1 juni 1975 de hand gelegd op een fabriek in Duderstadt (Nedersaksen). Een 34 employe's tellend bedrijf met een bebouwde vloeroppervlakte van 3.500 m2 en een terreingrootte van 43.000 m2,dat als toeleveringsbedrijf voor de automobielindustrie fungeerde. Deze werkzaamheden werden binnen de Van Veen Group nog drie jaar gecontinueerd: er werden onderdelen voor Volkswagen en Ford gefabriceerd.
Gedurende deze overgangsfase richtte Duderstadt zich op de seriebouw van frames en andere componenten voor de inmiddels gepresenteerde Van Veen OCR 1000 tweeschijfs Wankel motorfiets, maar ook op de fabricage van de Kreidler - Van Veen 50-cc wegrace- en motocrossmachines. De competitie-machines worden thans in Duderstadt in serie vervaardigd. Tevens werden een constructie-bureau, gereedschapmakerij, polyester werkplaats (glasvezelversterkt) en montage-lijn ingericht. In de toekomst zal Van Veen GmbH de range van aktiviteiten nog uitbreiden.

Foto:
Het fabriekspand te Duderstadt.
L'usine à Duderstadt.

Foto:
Met grote zorg wordt de OCR-1000 gemonteerd.
L'OCR-1000 est assemblée avec beaucoup de soins.
10


Afbeelding

La Van Veen GmbH, la filiale Allemande du groupe, détient un record production / exportation sous un même toit. Dans le but d'édifier une nouveile usine de fabrication pour ses motos, tout en reprenant les activités d'une usine existante, il fut procèdé au rachat, au 1er juin 1975, d'un complexe à Duderstadt (Nedersacksen) 34 employés pour une superfiçie de 3500 m2 le tout sur un terrain de 43.000 km2. Cette usine fabriquait du matériel d'appoint pour l'automobile.
Le groupe Van Veen continua cette activité encore pendant 3 ans (pièces pour VW et Ford). Pendant ce temps, l'usine installa le matériel nécessaire à la construction de chassis tubulaires en série et se prépara au montage de l'OCR-1000, des Kreidlers Van Veen de compétition et de cross. Actuellement l'usine comprend un bureau d'étude, un département construction "outillage", un département polyester et une chaine de montage. Dans l'avenir, Van Veen GmbH développera encore d'autres activités.
11


Afbeelding

Kreidler-Van Veen Sport GmbH

Nadat Kreidler zich in 1965 - na een reeks van successen - uit de racerij terug had getrokken, stelde zij twee ex-Grand Prixracers ter beschikking van haar Nederlandse importeur. Voor deze was het een uitdaging de ontwikkeling van deze fameuze 50-cc machientjes voort te zetten. Na intensief ontwikkelingswerk volgen van 1965 tot 1969 vijf Nederlandse kampioenschappen, terwijl in 1968 en passant drie wereldrecords (de 1/4 mijl, 1 km en 1 mijl met staande start) in Elvington (Groot-Britannië) gevestigd worden. In 1969 mist coureur Aalt Toersen het 50-cc wereldkampioenschap wegrace met 1 punt verschil. Dan is het raak, viermaal achtereen (1971-1975) wordt de wereldtitel opgeëist door Jan de Vries (2x), Henk van Kessel en Angel Nieto op Van Veen/Kreidler. In de twee volgende jaren een vice-wereldkampioenschap.

De Kreidler 50-cc motocross machine.
La machine de cross Kreidler 50-cc.

Wereldkampioen 1971 en 1973, Jan de Vries.
Champion du monde 1971 et 1973, Jan de Vries.

De Kreidler - Van Veen 50-cc Grand Prixmachine, model 1978.
La machine Grand Prix Kreidler - Van Veen 50-cc modèle 1978.

Après avoir en 1965, renoncé officiellement à la compétition, l'usine Kreidler mit à la disposition de son importateur aux Pays-Bas, 2 machines de Grand Prix. Pour lui, ce fut une joie que de pouvoir continuer le développement de ces extraordinaires 50-cc. Les résultats ne se firent pas attendre. De 1965 à 69, cinq championats aux Pays-Bas. On profite de l'occasion, en 1968, pour conquérir en passant, 3 records du monde.(1/2 mile, 1 km et 1 mile départ arrêté) à Elvington en Grande Bretagne. En 1969, le pilote Aalt Toersen manque le championat du monde d'un petit point, mais ce n'est que partie remise, puisqu'il nous revient quatre fois de suite (1971-1975) avec Jan de Vries (2 fois) Henk van Kessel et Angel Nieto sur des Kreidler- Van Veen. Un vice-championat pour 1976 et 1977.
12


Afbeelding

Van Veen Import België / Belgique

De showroom te Sint Pietersleeuw.
Le show-room à Leeuw St. Pierre.

Sinds 1974 prijkt de naam van Veen Import ook boven een grote showroom in St. Pietersleeuw bij Brussel. Een modern verkooppunt met werkplaatsen en magazijnen. Uiteraard vormt de gehele range van de 50-cc Kreidler bromfiets- en motorfiets modellen ook in België de basis. Daarnaast wordt de vertegenwoordiging van de Van Veen OCR-1000, de Subaru buitenboordmotoren en de GPA valhelmen gevoerd. Ook in België wordt deze valhelmen-lijn van Franse oorsprong, snel populair. Van het modieuze Darling-helmpje voor de vrouwelijke bromfietsers tot de topmodel-integraalhelm de "Concorde". De "Concorde" is niet alleen uitgerust met een "alle standen" vizier zonder drukknoppen, maar beschikt tevens over een drie-voudige "sandwich" constructie als beschermende schaal en een zachte kaak-bescherming.

Depuis 1974, le nam de Van Veen brille a Leeuw St. Pierre (Bruxelles) audessus d'un grand show-room. Un point de vente moderne équipé d'un mag asin de pièces de rechange et d'un atelier de réparation. lci aussi, Kreidler constitue la base des importations avec également l'OCR-1000, les Kreidler- Van Veen cross et grand prix et les moteurs Subaru. Van Veen Import est depuis peu l'importateur pour la Belgique et le Luxembourg des casques "GPA"et des huiles "MOTUL".Deux pro duits fort appréciés. GPA avec son "double coque': casque révolutionaire dont une partie le long du menton est souple. Motul pour ses pro duits de haut de gamme pour "monsieur tout le monde': Qualité avant tout!
13


Afbeelding

Foto:
Het Langlauf-winterkamp 1978 voor de Carl Denig-medewerkers in Zuid-Limburg, Nederland.
Le camp d'hiver Longlauf 1978 pour les collaborateurs de Carl Denig dans le Sud du Limbourg, Pays-Bas.

Carl Denig

Het onderbrengen van de meer dan een halve eeuw oude en gerenommeerde firma Carl Denig bv in de toen (1970) zeer prille Van Veen Group is symptomatisch voor de bedrijfsfilosofie: handel in en ontwikkeling van hoogwaardige kwaliteitsprodukten. Carl Denig was en is voor kampeerders en buitensporters een onaantastbaar begrip. Kampeeruitrustingen in de meest uitgebreide zin van het woord (tenten, slaapzakken, rugzakken etc.), bergsport-, wandelsport-, ski- en tennissportartikelen, vormen het specialisme van de artikelen-range welke door het verjongde bedrijf werd opgesplitst in een detailhandel in Amsterdam en Den Haag en een bloeiende groothandel, die inmiddels ook zijn basis vond aan de Haarlemmerweg. Als jongste lijn kent het dynamische Denig-team de alleenvertegenwoordiging in Nederland voor de volledige, Amerikaanse Chrysler -Marine buitenboordmotoren-range (4-140 pk), die in Nederland via een dealernet wordt verkocht.

Le rachat d'une firme comme Carl Denig, célèbre depuis un quart de siècle, par le groupe Van Veen en 1970 démontre la philosophie recherchée: une qualité supérieure. Carl Denig est le complement pour tout campeur ou tout sportif de plein air, proposant des tentes et du matériel de camping en passant par l'équipement pour alpinistes, marcheurs, skieurs, tennis etc. .. Oeux points de vente dont l'unà Amsterdam et l'autre à Den Haag, le tout centralisé Haarlemmerweg ont contribué à l'essor de cette société. Un dernier né pour Carl Denig, L'importation exclusive pour les Pays-Bas des moteurs hors-bord Chrysler-Marine (de 4 à 140 cv).
14


Vestigingen / Etablissements


Afbeelding


Vestigingen / Etablissements
15


Afbeelding

Van Veen Group bv
H. van Veen
Haarlemmerweg 518
1014 BL Amsterdam,
Nederland/Pays-Bas
telefoon/téléphone [020] 84 55 55
telex/télex 13025

Van Veen Import bv
P.G. Beszelsen
Haarlemmerweg 518
1014 BL Amsterdam,
Nederland/Pays-Bas
telefoon/téléphone [020] 84 55 55
telex/télex 13025

Van Veen Import PvbA/Sprl
L. van Haecht
Steenweg op Bergen 104a/
104a, Chaussée de Mons
1600 Sint Pietersleeuw,
België
1600 Leeuw St. Pierre,
Belgique
telefoon/téléphone [23] 774246/7741 49
[02] 3774246/37741 49

Kreidler van Veen Sport GmbH
M. Ziegler
Industriestrasse 1
3428 Duderstadt 1,
West-Duitsland/Allemagne
telefoon/téléphone [05527] 4002/6
telex/télex 965914

Carl Denig
H.R.M. Veldhuis
Haarlemmerweg 520
1014 BL Amsterdam,
Nederland/Pays-Bas
telefoon/téléphone [020] 82 42 55
telex/télex 13662
Atd. detail: Weteringschans 113-115
16

Gebruikersavatar
speedy1
Berichten: 583
Lid geworden op: 18 mar 2005, 22:30
Locatie: Muntendam
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#2 Bericht door speedy1 » 21 dec 2007, 07:12

:clap

Gebruikersavatar
eduardc
Berichten: 597
Lid geworden op: 10 nov 2004, 22:14
Locatie: Castricum
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#3 Bericht door eduardc » 21 dec 2007, 08:15

Mooi artikel! :thumbsup


GruB,
Ed

Gebruikersavatar
rick rol
Berichten: 3332
Lid geworden op: 30 sep 2004, 19:06
Locatie: noordwijkerhout
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#4 Bericht door rick rol » 21 dec 2007, 09:26

ja leuk stukje de folder heb ik ook liggen thuis .

RR

Gebruikersavatar
Theove
Moderator
Berichten: 3053
Lid geworden op: 05 sep 2007, 23:00
Locatie: Gelderland
Gegeven waarderingen: 248 keren
Ontvangen waarderingen: 54 keren
Contacteer:

#5 Bericht door Theove » 21 dec 2007, 10:15

Prachtig!!

Gebruikersavatar
Haakie
Berichten: 1867
Lid geworden op: 08 sep 2002, 19:34
Locatie: Borne (Ov)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#6 Bericht door Haakie » 21 dec 2007, 11:28

Mooi artikel! :thumbleft Ik wist niet dat ze ook Subaru (robin) motoren habben geïmporteerd. Jammer dat ze de auto niet importeerden. De huidige importeur is waardeloos...

Gebruikersavatar
Haakie
Berichten: 1867
Lid geworden op: 08 sep 2002, 19:34
Locatie: Borne (Ov)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#7 Bericht door Haakie » 21 dec 2007, 11:47

Wat een zooi trouwens aan die Haarlemmerweg...

Gebruikersavatar
papabrolli
Berichten: 2073
Lid geworden op: 10 jul 2005, 19:43
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#8 Bericht door papabrolli » 21 dec 2007, 12:13

Interessant artikel :thumbleft het pand op de Willem de Zwijgerlaan is trouwens na 1965 nog jaren in gebruik gewweest als winkel voor complete Kreidlers en onderdelen.

Paps

Gebruikersavatar
eduardc
Berichten: 597
Lid geworden op: 10 nov 2004, 22:14
Locatie: Castricum
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#9 Bericht door eduardc » 21 dec 2007, 12:23

papabrolli schreef:Interessant artikel :thumbleft het pand op de Willem de Zwijgerlaan is trouwens na 1965 nog jaren in gebruik gewweest als winkel voor complete Kreidlers en onderdelen.

Paps
Klopt, die toko werd tot ca. 1981 gerund door dhr. Kramer.


GruB,
Ed

Gebruikersavatar
HVE
Berichten: 653
Lid geworden op: 01 jan 2005, 15:34
Locatie: Noord Holland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#10 Bericht door HVE » 21 dec 2007, 12:32

eduardc schreef:
papabrolli schreef:Interessant artikel :thumbleft het pand op de Willem de Zwijgerlaan is trouwens na 1965 nog jaren in gebruik gewweest als winkel voor complete Kreidlers en onderdelen.

Paps
Klopt, die toko werd tot ca. 1981 gerund door dhr. Kramer.


GruB,
Ed
Hij heeft hem in 1982 verkocht en is naar Nieuw Zeeland geëmigreerd. Hij woont daar nog steeds. Pas nog zijn zoon ( Bas ) gesproken en gevraagd of zijn vader nog reclame / folders / foto's en/of materiaal heeft uit die tijd.

hve

Helmantel
Berichten: 1011
Lid geworden op: 09 sep 2003, 23:42
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 55 keren

#11 Bericht door Helmantel » 21 dec 2007, 13:54

Ik zie dat de Van Veen Group zelfs de Markerwaard ingepolderd heeft :)

Gebruikersavatar
dijk
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Berichten: 19179
Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
Gegeven waarderingen: 481 keren
Ontvangen waarderingen: 64 keren

#12 Bericht door dijk » 21 dec 2007, 16:02

zeker weer een leuk artikel :clap

Gebruikersavatar
Andre
Berichten: 3357
Lid geworden op: 05 feb 2004, 21:50
Locatie: Heos zeeland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

#13 Bericht door Andre » 21 dec 2007, 19:49

oei mooi mooi ze blijven komen die foto's en verhalen :clap

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

#14 Bericht door Enzo-tvdzijden » 21 dec 2007, 22:44

Andre schreef:oei mooi mooi ze blijven komen die foto's en verhalen :clap
Af en toe heb ik wat leuks :wink:

Enzo

Gebruikersavatar
Andre
Berichten: 3357
Lid geworden op: 05 feb 2004, 21:50
Locatie: Heos zeeland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

#15 Bericht door Andre » 21 dec 2007, 23:19

af en toe? volgens mij wel vaker dan af en toe :roll:
jij altijd met je mooie foto's en spullekes 8)

Ik heb het 50cc race boekje ook opgestuurd alleen is het nog niet geplaatst helaas :(

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 813 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

#16 Bericht door Maarten » 22 dec 2007, 06:23

Het pand in Duderstadt, een opname uit 2003.
Industriestrasse 2
Duderstadt

Met dank aan Markus Höfler
Bijlagen
Het pand in Duderstadt, een opname uit 2003.
Het pand in Duderstadt, een opname uit 2003.
duderstadt-2003.jpg (24.93 KiB) 63145 keer bekeken

poech prut
Berichten: 17
Lid geworden op: 24 nov 2006, 16:11
Locatie: Stolwijk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#17 Bericht door poech prut » 22 dec 2007, 17:31

hier nog wat gegevens over die motor
Van Veen OCR-1000
2 schijfs wankelmotor (rotor twin) met vloeistofkoeling. Cilinderinhoud. 996cc
Carberateur/ 1 dubbel valstroomSolex32 DDits.
Compressieverhouding/ 9:1
Max. vermogen 100 pk bij 6000 tpm.
Max. Koppel 13,8 mkp bij 3600/5000 tpm
Ontsteking. digitaal Eletrisch IT 1000 syst.
Startsysteem; Elektrisch
Primaire overbrenging: tandwielen schuine vertanding
Secundaire overbrenging: Cardanas
Koppeling: 4 platen/droog (sintermetaal)
Aantal versnellingen 4 (klauwenschakeling)
Frame type: dubbelwiegframe
Voorvering/achtervering: Gasgedempte voorvork/
Koni schokbrekers.
Remsysteem voor: 2schijfs rond 280 mm
Remsysteem achter: 1 schijfs 280 mm rond
Wielen: gietwielen
Netto gewicht: 292 kg
Grondspeling: 200 mm.
Inhoud benzinetank: 22/ liter
Nog meer weten???
Technische gegevens OCR 1000
Motor:
Twee schijfs rotatiemotor (Citroën-Comotor, maar drastich aangepast door van Veen) , water/olie gekoeld door middel van oliekoeler opgenomen in het koelvloeistof circuit. Olievoorraad 5 liter. Kamervolume 2 x 498 = 996 cc Maximaal vermogen 107 pk bij 6.500 tpm. Maximum koppel: 13,8 mkg bij 3.500 tpm. Twee dubbele Solex lage druk carburateurs 32 mm DDITS. Elektronische HKZ Busch-Jäger/Harotig JT 1000 Thyristor ontsteking. Compressie 9:1 Wisselstroom dynamo 12 Volt - 240 Watt Accu 12 Volt - 28 Ah H4 halogeen koplamp Uitlaten van Nirosta met koelmantel
Transmissie
Primaire overbrenging door tandwielen. Droge koppeling ( 4 platen) , hydraulisch bediend. Vier versnellingsbak (door Porsche ontwikkeld). Secundaire overbrenging door tandielen / cardanas. Electrische starter
Frame
Dubbel wieg frame, Co2 telescoop vering voor met gas gedempte schokbrekers veerweg 165 mm, 3 voudig verstelbare sport schokdempers achter, veerweg 110 mm, veerbrug achter uit één stuk, op twee kogellagers
Banden & Wielen
3.50 x 18 voor - 4.25 x 18 achter -
licht metalenvelgen - voor 2,15x18 - achter 2.50x18
Remmen
Dubbele Brembo schijfrem voor - enkele Brembo schijfrem achter 280 mm, hydraulisch bediend, 2-voudige remleiding uitvoering.
Benzinetank
Inhoud 24 liter kunststof tank
Gewicht
292 kg
Lengte / Breedte / Hoogte / Wielbasis / Bodemvrijheid
2235 mm / 735 mm / 1200 mm / 1525 mm / 200 mm


Prestaties
topsnelheid => 240 km/h
0-100 3.8 seconden
0-200 16.0 seconden
Verbruik
10 liter per 100 km.
Prijs
± 26.000 Nfl
Fabrikant
Van Veen b.v. - Haarlemmerweg 518 - Amsterdam
Aantal geproduceerd
34 Duderstadt - Duitsland
van 0-100 in 3.8 seconden :P kunnen nog weinig kreidlers aan tippen denk ik 8)

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 813 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

#18 Bericht door Maarten » 22 dec 2007, 18:06

Beste Poech Prut, deze site is vooral geinteresseerd in wat Henk van Veen met en voor KREIDLER heeft gedaan.
De OCR 1000 is wel interessant en is al een paar maal aan bod gekomen op deze site, zoals hier

viewtopic.php?t=4294

gertje007
Berichten: 133
Lid geworden op: 23 dec 2007, 16:09
Locatie: Waddinxveen /maassluis
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

robin

#19 Bericht door gertje007 » 23 dec 2007, 17:32

oooooooooooooooi vandaar


we hebben een robin kanten maaier ,op de tuin ,is al bonken oud ,maar start en loopt , nog steeds 100 percent.

net as me kried.


gertje

Markus
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 dec 2006, 00:19
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Van Veen Amsterdam

#20 Bericht door Markus » 23 dec 2007, 17:38

Hallo ,

Gibt es auch neue Bilder vom Haarlemerweg in Amsterdam aus 2007 vom Van Veen Gebäude Haarlemer Weg 518 ??

Markus

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 813 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

Re: Van Veen Amsterdam

#21 Bericht door Maarten » 23 dec 2007, 19:14

Markus schreef:Hallo ,

Gibt es auch neue Bilder vom Haarlemerweg in Amsterdam aus 2007 vom Van Veen Gebäude Haarlemer Weg 518 ??

Markus
Markus, leider ist das Gebäude nicht mehr da.

I hope you can read it in English, but the amazing storie is that the building was demolished with all kind of parts in it. New cilinders and gearboxes they just gave away or really dumped everything to the old-iron dustbin or left it inside the building.

Maarten

Markus
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 dec 2006, 00:19
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

.................

#22 Bericht door Markus » 23 dec 2007, 23:01

...........Thanks a lot for your quick answer , Maarten .

I gues , every fanatic Kreidler Fan in the Nederlands made a visit to the Place of Haarlemmer Weg 518 ...........
When you are looking at the Place , using Google Earth , you can see a empty Place , I checked it today wthout driving to amsterdam .................... :wink:

Mary X-Mas to all the Netherland Guys , especially to Thierry van Ziden and his Friends , and Cris Homoet .

Markus

Gebruikersavatar
HVE
Berichten: 653
Lid geworden op: 01 jan 2005, 15:34
Locatie: Noord Holland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#23 Bericht door HVE » 24 dec 2007, 11:13

Hallo Markus, frohes Weihnachtsfest fur dir und ihre familie.
( Tank geht heute mit der Post )

Grusse hve

Markus
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 dec 2006, 00:19
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

..............

#24 Bericht door Markus » 24 dec 2007, 11:34

Oh , danke .

Dir auch , Hans !

Markus

Gebruikersavatar
Flacko
Berichten: 2490
Lid geworden op: 12 aug 2004, 18:21
Locatie: 's-Hertogenbosch
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#25 Bericht door Flacko » 25 dec 2007, 10:15

Alweer een leuk Kreidler artikel op kreidler.nl
Het lijkt wel Kerst :mrgreen:

@ Tjerry : Bedankt voor het scannen.


BTW Iedereen Prettige Kerstdagen.

Plaats reactie