Membraan Kreidler van Schrier-Tuning

Allerlei artikelen over Kreidler, vaak overgenomen uit oude tijdschriften.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 8011
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Has thanked: 70 times
Been thanked: 42 times
Contacteer:

Membraan Kreidler van Schrier-Tuning

#1 Bericht door Maarten » 22 aug 2008, 09:41

Membraan Kreidler van Schrier-Tuning

Bron: ??
Auteur: GK

'Je let onder het rijden zeker meer op je motor dan op de concurrentie', gekscheren wij tegen Ad Schrier, die beaamt dat hij eigenlijk vooral is gaan rijden om aan de weet te komen of hij met zijn sleutelarij goed zat. Nou en dat zit je wel, als er ST ofwel Schrier-Tuning op de tank staat.

Afbeelding
50cc speciaal - membraan Kreidler

'Als je weet dat onze pa zo'n 13 of 14 motorfietsen heeft versleten dan hoef je niet te vragen waar wij de hobby van hebben', grinniken de broers. Dus nog maar net 16 moest en zou Ad een Yamahaatje klaarmaken voor de cross. Maar 't was een oud beestje waar moeilijk onderdelen voor waren te krijgen. De trek spie was nog gammel ook en toen het even kon kwam er dan ook een Kreidlerblok, opgehangen in een bij Dick de Jager gekocht frame. Datzelfde frame doet het nu, ook bij het sterk toegenomen pk-getal nog best, met Koni's achter en Ceriani vóór. Maar we zijn wellicht niet ver mis, als we veronderstellen dat Ad Schrier zo'n rijwielgedeelte alleen maar als een lastige bijkomstigheid ziet.

Afbeelding
Motorblok

Het motorblok, daar kan hij zich op uitleven. Ons vermoeden wordt bevestigd, als we vragen naar de crossresultaten met die zo sterke machine. Maar dat schijnt voor de broers helemaal niet zo belangrijk te zijn. 'Je let onder het rijden zeker meer op je motor dan op de concurrentie', gekscheren wij tegen Ad Schrier, die beaamt, dat hij eigenlijk vooral is gaan rijden om aan de weet te komen of. hij met zijn sleutelarij goed zat. Nou en dat zit je wel, als er ST ofwel Schrier-Tuning op de tank staat. Dat bleek toen de machine op de rollentestbank van de Delftse TH kwam. Eerst werd de Kreidler gemeten met de 'gewone' cilinder. Resultaat 10,4 pk bij 12.000 tpm. Daarna kwam de cilinder met membraaninlaat er op: 11 pk bij 12.500 tpm. 'En dat is, naar ik meen zo'n 1000 toeren minder dan de door Ferry Swaep getunede Rond Sachs', aldus Schrier, die ook bijzonder blij is met de in de lagere toerentallen veel vlakker verlopende vermogenskromme. 'We hebben het hier op de weg geprobeerd, wegrijden in z'n vijf (er zit uiteraard een closebak in). Het eerste stukje gebeurt er natuurlijk niet veel. Maar je komt wel weg. Dan zet je het gas helemaal open en wacht maar af wat er gebeurt. Zonder één slag verkeerd blijft hij doortrekken tot z'n top.'

ALLES VOOR 50 CC

Zoals bekend claimt Yamaha voor de membraan gestuurde machine een lager brandstofverbruik. De gebroeders Schrier delen die ervaring en konden in de praktijk met kleinere sproeiermaat volstaan. Tja, en wat nu. Die leeftijdsgrens. 'De bedoeling is dat we opschuiven naar een grotere klasse, 125 of 250 wellicht. Maar dat wil ik eigenlijk helemaal niet. Ik ben op 50 cc ingesteld. Die grotere dingen zijn veel duurder, je moet er weer mee leren rijden. Zoals het nu gaat kunnen we -met wat werk voor derden- onze hobby aardig bekostigen. En die uitdaging om pk's uit zo'n klein ding te halen is toch veel groter. Ik heb er dan ook serieus over zitten denken om maar in de wegracerij verder te gaan. Ik dacht, dat we met die 11 pk uit een crosser toch wel zo'n beetje aan het eind van ons Latijn waren', zo klinkt het eerlijk uit de mond van Ad Schrier, die overigens tegenover de wegracerij helemaal niet zo vreemd staat.

WEGRACE

Afbeelding
De cilinder


Dat komt doordat NMB wegrenner Johan Baan in de buurt woont. Het machientje komt nogal eens naar de Beatrixstraat in Brandwijk en tippelt met roterende inlaat nu zo'n 14.000 tpm. En wie de kans krijgt om het machientje van KNMV renner Dick Stuy eens van nabij te bekijken moet eens op het waterpompje letten. 'Made by TS' zou er op mogen staan. Helemaal zelf gemaakt door Ad Schrier, want de bestaande vonden ze te duur, te zwaar en te veel stroom vreten. Ad zocht en vond een goede elektromotor (Philips uiteraard) en bouwde daar een pompje om heen. De capaciteit bleek zo groot, dat de waaier zelfs moest worden ingekort. Het ding draait al op 3 Volt en neemt nooit meer dan 100 tot 150 mAmp. Dat is dermate weinig dat het in de praktijk mogelijk bleek de Stuy-racer met één accu uit te rusten voor ontsteking en waterpomp, terwijl anders voor de waterpomp altijd een extra accu moest worden meegezeuld. Dat ze en passant momenteel druk doende zijn met een twee-in-één uitlaat voor de 500 Suzuki van Herman Schrier is meer een uitstapje uit de 50 cc techniek die duidelijk zal blijven overheersen in deze snelle werkplaats. De Suzuki zal namelijk ook dienst moeten doen om het land af te stropen op zoek naar geschikte onderdelen om zelf een testbank te maken. Een testbank voor 50 cc racers natuurlijk!

Artikel gescand door Dion (superstar)
Artikel bewerkt door Rijk
Artikel geplaatst door Maarten
© 2008 www.kreidler.nl
Laatst gewijzigd door Maarten op 26 aug 2008, 21:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 5662
Lid geworden op: 31 jan 2005, 21:52
Locatie: Amsterdam
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time
Contacteer:

#2 Bericht door Andry » 22 aug 2008, 18:07

Leuk Maarten :D

Gebruikersavatar
dijk
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Berichten: 18697
Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

#3 Bericht door dijk » 22 aug 2008, 18:44

leuk artikel weer maarten :mrgreen:

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 8011
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Has thanked: 70 times
Been thanked: 42 times
Contacteer:

#4 Bericht door Maarten » 22 aug 2008, 18:57

Ja, alleen jammer dat de foto's niet duidelijker zijn, beter oppoetsen dan dit is niet gelukt, maar we zijn natuurlijk altijd blij met wat we aangeboden krijgen. :-) :clap

Vergeet vooral ook Rijk niet te bedanken, die telkens een groot aandeel van het plaatsen van een artikel voor zijn rekening neemt.

Gebruikersavatar
dijk
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Berichten: 18697
Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

#5 Bericht door dijk » 22 aug 2008, 19:01

rijk ook bedankt voor je vele werk wat je verricht :clap

Gebruikersavatar
RS3001
Berichten: 1782
Lid geworden op: 02 jan 2007, 19:00
Locatie: Drenthe
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Contacteer:

#6 Bericht door RS3001 » 22 aug 2008, 19:07

Mooi werk :thumbleft

Gebruikersavatar
peter de beus
Berichten: 1391
Lid geworden op: 24 okt 2004, 21:32
Locatie: veenendaal
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Contacteer:

#7 Bericht door peter de beus » 22 aug 2008, 19:21

Erg leuk om te lezen :!:

ritsie
Berichten: 15
Lid geworden op: 09 jan 2008, 19:50
Locatie: naast de buren
Has thanked: 0
Been thanked: 0

#8 Bericht door ritsie » 22 aug 2008, 19:59

ja mooi! alleen jammer dat er bij mijn pa's kreidler geen ST staat :lol: :P

dolle aad
Berichten: 2351
Lid geworden op: 27 apr 2008, 09:41
Has thanked: 0
Been thanked: 0

#9 Bericht door dolle aad » 22 aug 2008, 23:18

:roll:

Ik heb nog een S.T. cilinder met smalle Tap

Een cilinder met bus en dat is zeeer mooi afgewerkt op de aansluitingen van de poorten :)

Helaas geen membraam ,dus gewoon , een zuigergestuurde.

de cilinder is inmiddels gehoond op 40,3 mm .
.

Gebruikersavatar
Ries
Medewerker Sectie FAQ
Berichten: 6771
Lid geworden op: 06 nov 2002, 12:54
Locatie: Achterhoek
Has thanked: 0
Been thanked: 0

#10 Bericht door Ries » 22 aug 2008, 23:26

dolle aad schreef::roll:

Ik heb nog een S.T. cilinder met smalle Tap

Een cilinder met bus en dat is zeeer mooi afgewerkt op de aansluitingen van de poorten :)

Helaas geen membraam ,dus gewoon , een zuigergestuurde.

de cilinder is inmiddels gehoond op 40,3 mm .
.
Informeer eens bij D. Baan, die heeft zuigers voor een boring van 40,3 meen ik, volgens mij van sachs

Gebruikersavatar
Tijmen104
Berichten: 921
Lid geworden op: 08 okt 2006, 19:51
Locatie: Oosthuizen ( NH )
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Contacteer:

#11 Bericht door Tijmen104 » 22 aug 2008, 23:41


dolle aad
Berichten: 2351
Lid geworden op: 27 apr 2008, 09:41
Has thanked: 0
Been thanked: 0

#12 Bericht door dolle aad » 22 aug 2008, 23:41

kweet `t van Claus :D

Het kon de bovenste cilinder van de Foto :idea: wel eens zijn .

ikzie daar namelijk geen membraam

dolle aad
Berichten: 2351
Lid geworden op: 27 apr 2008, 09:41
Has thanked: 0
Been thanked: 0

#13 Bericht door dolle aad » 22 aug 2008, 23:49


:lol: die heb ik nu . (van Asso )

Nico van de Creanotive ( -Holding :wink: :D ) heeft de speling ,
verleden week gekontroleerd met een precisie apparaat ding

Evengoed , wel bedankt Tijmen

superstar
Berichten: 33
Lid geworden op: 22 apr 2003, 12:45
Locatie: Zoetermeer
Has thanked: 0
Been thanked: 0

#14 Bericht door superstar » 23 aug 2008, 22:02

Ik heb het gescand van een kopie van iets wat op krantenachtig-papier gedrukt was. Dus mooier kan ik het ook niet krijgen helaas ...

lbs
Berichten: 285
Lid geworden op: 28 mei 2007, 17:12
Locatie: Heemskerk
Has thanked: 0
Been thanked: 0

#15 Bericht door lbs » 02 sep 2008, 21:13

dolle aad schreef:kweet `t van Claus :D

Het kon de bovenste cilinder van de Foto :idea: wel eens zijn .

ikzie daar namelijk geen membraam
Dit is wel zeker een cilinder met membraaninlaat.Als je goed kijkt zie je onder het inlaatspruitstuk een plaatje zitten.Het membraan zat in de inlaatpoort en geklemd tussen cilinder en spruitstuk.
Schriers woonde in Brandwijk.Volgens mij stond het artikel in het NMB blad.

superstar
Berichten: 33
Lid geworden op: 22 apr 2003, 12:45
Locatie: Zoetermeer
Has thanked: 0
Been thanked: 0

#16 Bericht door superstar » 02 sep 2008, 21:32

Ja, nu het gezegd wordt: inderdaad het NMB blad, daar heb ik het uit.

lbs
Berichten: 285
Lid geworden op: 28 mei 2007, 17:12
Locatie: Heemskerk
Has thanked: 0
Been thanked: 0

#17 Bericht door lbs » 02 sep 2008, 22:15

lbs schreef:
dolle aad schreef:kweet `t van Claus :D

Het kon de bovenste cilinder van de Foto :idea: wel eens zijn .

ikzie daar namelijk geen membraam
Dit is wel zeker een cilinder met membraaninlaat.Als je goed kijkt zie je onder het inlaatspruitstuk een plaatje zitten.Het membraan zat in de inlaatpoort en geklemd tussen cilinder en spruitstuk.
Schriers woonde in Brandwijk.Volgens mij stond het artikel in het NMB blad.
Voor een goed begrip hierbij een foto van een membraan zoals Ad Schriers
ook toepaste.
Bijlagen
membraan 005 (Small).jpg
membraan 005 (Small).jpg (16.77 KiB) 26404 keer bekeken

Gebruikersavatar
erik de l
Berichten: 954
Lid geworden op: 17 mar 2011, 21:41
Locatie: mvhl
Has thanked: 0
Been thanked: 0

kleinste membraam voor SBW

#18 Bericht door erik de l » 18 dec 2011, 14:26

Is een van de eerste (zwarte) SBW met bolle spoelpoorten vermaakt naar membraamsturing en getuned door Ad Schrier uit Bleskensgraaf in de eerste helft vd jaren 70

Handgemaakt membraamhuisje passend in de inlaat van de cilinder en
als membraamplaatjes werd sintermetaal gebruikt .
de cilinder heeft een bus en 2 extra spoelpoorten spoelen over de bus vanuit de hoofdspoelers.

Ik heb er een origineel artikel bij vh blad motorcross er staat alleen geen n datum op..

groet Erik
Bijlagen
kreidler 005.JPG
kreidler 005.JPG (70.68 KiB) 20921 keer bekeken
kreidler 003.JPG
kreidler 003.JPG (55.8 KiB) 20921 keer bekeken
kreidler 001.JPG
kreidler 001.JPG (50.8 KiB) 20921 keer bekeken
kreidler 002.JPG
kreidler 002.JPG (58.66 KiB) 20920 keer bekeken

gebben
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: kleinste membraam voor SBW

#19 Bericht door gebben » 18 dec 2011, 16:12

kun je dat artikel ook plaatsen erik :?:

mischien wel interesant voor de membraan kanonnen en het crossen/grasbanen en de regelgeving :wink:

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 48005
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Has thanked: 29 times
Been thanked: 43 times

Re: kleinste membraam voor SBW

#20 Bericht door Enzo-tvdzijden » 18 dec 2011, 16:25

gebben schreef:kun je dat artikel ook plaatsen erik :?:

mischien wel interesant voor de membraan kanonnen en het crossen/grasbanen en de regelgeving :wink:
Kunnen ze eindelijk het reglement eens aanpassen.

Mooi materiaal Erik.

Enzo

Gebruikersavatar
Eifelyeti
Eifeltour Rijder
Berichten: 5718
Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
Locatie: Kreuzau (D)
Has thanked: 11 times
Been thanked: 14 times

Re: kleinste membraam voor SBW

#21 Bericht door Eifelyeti » 18 dec 2011, 18:04

interessant en mooi gemaakt :clap

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 8011
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Has thanked: 70 times
Been thanked: 42 times
Contacteer:

Re: kleinste membraam voor SBW

#22 Bericht door Maarten » 18 dec 2011, 18:14

Wel heel interessant om deze scherpe foto's te zien, want het artikel liet wel erg veel te raden over.

gebben
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: kleinste membraam voor SBW

#23 Bericht door gebben » 18 dec 2011, 18:24

LVS schreef:
gebben schreef:kun je dat artikel ook plaatsen erik :?:

mischien wel interesant voor de membraan kanonnen en het crossen/grasbanen en de regelgeving :wink:
-----------------------------------------------

het artikel staat al meer dan 3 jaar op het forum :!:

wel is het een erg slechte scan . :oops:

viewtopic.php?f=22&t=27876" onclick="window.open(this.href);return false;

##
had het al eens gezien claus :wink:
ik bedoelde echter jaar en datum :?: dat moet toch te achterhalen zijn :?:

Gebruikersavatar
kreidlerhoinz
Berichten: 79
Lid geworden op: 26 dec 2010, 16:11
Locatie: Deutschland
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Contacteer:

Re: Membraan Kreidler van Schrier-Tuning

#24 Bericht door kreidlerhoinz » 18 dec 2011, 18:53

Afbeelding


De Duitse versie, gaat goed met ongeveer 15-16 pk bij de motor


[youtube]cu5T0YGRgTk[/youtube]
[youtube]mR-9bR486so[/youtube]

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 8011
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Has thanked: 70 times
Been thanked: 42 times
Contacteer:

Re: Membraan Kreidler van Schrier-Tuning

#25 Bericht door Maarten » 18 dec 2011, 18:59

Trekt als een lier.

Plaats reactie