De truc met de cinemascoop cilinder (1971)

Allerlei artikelen over Kreidler, vaak overgenomen uit oude tijdschriften.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 8816
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Has thanked: 246 times
Been thanked: 227 times
Contacteer:

De truc met de cinemascoop cilinder (1971)

#1 Bericht door Maarten » 29 sep 2008, 14:29

De truc met de cinemascoop cilinder
Der gag mit dem cinemascope Zylinder

Bron: Motorrad 22/1971
Auteur: Klacks

Neen, wij zullen het niet vergeten te vermelden dat heden ten dage ook andere lieden een 50 cc gebouwd hebben met een "standaard" vermogen van 6,25 pk. Als we nu dan ook van de "nieuwe" Florett spreken, dan is dat vanwege het feit dat de motor een nieuwe, zeer brede cilinder heeft gekregen.

Afbeelding
De truc met de cinemascoop cilinder.

In het jaar 1956 ziet de 50 cc motorfiets Kreidler "Florett" het levenslicht. Het basis ontwerp van de motor is net zoals nu met een liggende cilinder, geforceerde luchtkoeling, drie versnellingen handgeschakeld, 3 pk bij 5500 omw/min, schommelvork voor en een plaatframe. In 1961 had de "Florett-Super" al 4,2 pk bij 6500 omw/min, een vierversnellingsbak met voetschakeling en wij reden op de noordlus van de Nürburgring met een gemiddelde van 75 km/u. Hadden we niet de stroken van de datalogger kunnen laten zien dan zou men dat 10 jaar geleden voor niet waar hebben aangenomen. Desondanks veronderstelde de Kreidler concurrentie dat wij vanzelfsprekend in een "trucje" van de ontwikkelingsmensen van Kreidler getrapt waren. Hetgeen tegengesproken werd doordat lezers van MOTORRAD met hun normale Floretts ook dergelijke gemiddelden op de ring bereikten.

Afbeelding
De cinemascoop cilinder

Het motorvermogen steeg dan verder naar 5,3 pk in 1970 en bleef uiteindelijk steken op 6,25 pk bij 8500 omw/min en er kwam een 5 versnellingsbak. Op de Nürburgring bereikte men op de noordelijke omloop een gemiddelde van 15 min 12 = 88 km/u. In 15 jaar ontwikkeling was het vermogen meer dan verdubbeld. Het rijwielgedeelte van de machine werd met het groeien van de snelheid en het aantal pk's voortdurend verder verbeterd, maar het plaatstalen frame bleef tot op de dag van vandaag behouden. Een voortreffelijke hydraulisch gedempte telescoopvork vervangt intussen de vroegere schommelvork van de vroeger "Moped" zoals leken de 50 cc motorfiets nog altijd graag noemen en is heden ten dage een echt machientje geworden waarvan de motor het fabelachtige vermogen van 127 pk/liter bezit. Neen wij zullen het niet vergeten te vermelden dat heden ten dage ook andere lieden een 50 cc gebouwd hebben met een "standaard" vermogen van 6,25 pk. Als we nu dan ook van de "nieuwe" Florett spreken, dan is dat vanwege het feit dat de motor een nieuwe zeer brede cilinder heeft gekregen. De koelribben zijn zo breed dat men in 1950 daaronder een inhoud van 250 cc had vermoed. Een echte Breitwand (vertaald breedbeeld) een "cinemascoop" cilinder dus. En dat niet alleen want de cilinderwand is met een nieuw materiaal gecoat waarmee de slijtage in aanzienlijke mate zou worden beperkt: een door Mahle ontwikkelde "Nikasil" laag welke op een galvanische manier aangebracht wordt. De wetenschappelijke verklaring is als volgt: "Het betreft hier een verschillend aantal metaal lagen waarin enkele of meerdere niet metaalachtige fase worden ingesloten zoals diamantstof, zand, aluminiumoxide, ijzeroxide , zirkoonoxide, siliciumcarbide, titaan of wolfraamcarbide, PVC-poeder en andere." (Dr. -Ing. E. Meyer-Rässler). Men noemt het geheel ook wel een dispersie coating. Bij het aanbrengen van de Nikasil laag worden er in een nikkellaag siliciumcarbide deeltjes aangebracht.
Als men in gedachten neemt dat de motor van een huidige middenklasse auto een vermogen heeft van 40 tot 50 pk/liter, en dat men dat bij dit motorfietsmotortje opgeschroefd heeft tot 127 pk/liter, waarbij dan ook nog eens dezelfde betrouwbaarheid wordt nagestreefd zoals deze voor die automobilisten als vanzelfsprekend is wil men een auto kunnen blijven verkopen, dan kan men zich wel voorstellen dat men (helaas niet overal in de motorfietsbranche) zich bij Kreidler gelukkig prijst deze nieuwe weg gevonden te hebben om het doel te bereiken.. Hierbij komt nog eens dat met de huidige verzekeringspremies voor 50 cc machines, de aanschafprijs, de prijs voor behoorlijke motorkleding (hetgeen net zo goed bij het rijden hoort als benzine in de tank) enz. enz. al een aantal blauwe biljetten moet worden neergeteld voordat men met deze metalen vriend ervandoor kan gaan. Voor dat vele geld wil men dan ook met recht een motorfiets hebben die niet na de eerste 5000 km al de geest geeft en waarbij men veel geld kwijt is aan reparaties. Deze voor ons al sedert een tiental jaar vereiste maar zelden bereikte motorfietsbetrouwbaarheid wil men dus bij Kreidler nu verder verbeteren... Verder verbeteren?? Ja,maar laten we het zo zeggen, want één ding staat hier bij Motorrad al jaren als een paal boven water: De Florett -RS en de -TM zijn onder de motorfietsen de twee meest betrouwbare.

Afbeelding
Grafieken

Van een toename van het vermogen is met deze nieuwe cilinder GEEN sprake. De motor levert net zoals voorheen 6,25 pk bij 8500 omw/min. Er is eenzelfde poort timing als bij de huidige cilinder, de zuiger is hetzelfde, de zuigerveren zijn hetzelfde en de carburateur is eveneens onveranderd. Vanwege een veranderd spruitstuk zijn de sproeiers anders. De afvoer van de warme lucht is nog beter. Nu zullen velen rechtop gaan zitten en denken: "Die cilinder koop ik en bouw hem op mijn Kreidler-Mokick of op mijn oude Florett''. Helder, maar helaas zit er bij dit plan een addertje onder het gras. De nieuwe cilinder past niet op de oude carters van Motorrad en Mokick daar de afstand en diameter van de draadeinden helemaal verschillend is. Misschien krijgt een of andere supertuner het voor elkaar met nog wat beperkingen (dan is een complete ruilmotor nieuw en voordeliger) maar wij kunnen ons het niet voorstellen. Omdat het vermogen van de motor niet veranderd is, bleven de eindoverbrenging en de overbrengingen in de versnellingbak zoals het was. Wij hebben met de nieuwe Florett-RS en daarnaast de Florett-RS zoals die tot nu toe geleverd werd, gereden. Resultaat: geen verschil in vermogen. De bereikte topsnelheden lagen slechts 2,2 km uit elkaar. De Florett-RS kwam op 86,2 km/u met een op de tankliggende berijder van 75 kg in een motorpak. De oude Florett-RS haalde met dezelfde rijder op hetzelfde parcours 84 km/u. Met een iets kleinere rijder in een strak leren overall en opgevouwen waren beide machines even snel. In de versnellingen bereikte de nieuwe machine dezelfde snelheden, dus bij 9000 omw/min ca 25 tot 30 km/u, 45 tot 50 km/u, 60 tot 65 km/u, 75 tot 80 km/u en 85 tot 90 km/u. Laatst genoemde waarde zoals gezegd werd liggend bereikt. Men rijdt vaak met hoge toerentallen, in het bijzonder op de buitenweg als men aanstalten maakt om langzamere voertuigen te passeren. Hierbij komt het niet zelden voor dat men in de derde versnelling tot over de 70 km/u en in de vierde versnelling tot 85 km/u doortrekt.

Afbeelding
Kreidler Florett RS met cinemascope cilinder (later "Super Breitwand" genoemd)

Dat zijn dan toerentallen van rond de 10000 omw/min. Iets dergelijks wordt door een stevige knaap vaker dan één keer gepresteerd en er zijn niet veel motoren in het verkeer waarvan zoveel wordt gevergd als de motoren van 50 cc motorfietsen, in ons geval de Florett RS. Bij een lange afdaling op de snelweg Stuttgart-Heilbron kwamen wij op net boven de 100 km/u en dat waren dan mooi 11000 omw/min. De zuigersnelheid bedraagt dan ca 14,5 m/sec. Waarden die we herkenden van onze Nürburgringtest. In de korte tijd dat we kennis mochten maken met deze machine was er geen panne, men moet echter een motorfiets langer kunnen gebruiken om de inspanningen voor meer betrouwbaarheid op het spoor te komen. Uiterlijk gezien was er nauwelijks iets veranderd, het voorspatbord is nu verchroomd en ook de motorschermen blinken in de zon.
Blijft er nog over om over de hanteerbaarheid, sporing en nog wat kleinigheden te praten. Het plaatstalen frame biedt een goede stabiliteit, de telescoopvork (hydraulisch gedempt, wat niet bij alle 50 cc's het geval is) en de achterdempers kunnen ook op slechte wegen nog goed meekomen. Plat door de bocht in lang doorlopende bochten met hobbels geeft aanleiding tot een licht slingeren.
Hetgeen in het donker en met snelheden van tussen de 70 en 80 km/u niet echt plezierig is, is de lichtopbrengst van de koplamp, ook de klank van de "signaalratel" is ontoereikend. Maar dat hadden we jaren geleden al opgemerkt waarbij het de gebruiker worst zal zijn wie voor deze onvolkomenheden verantwoordelijk is. Fabrikant of wetgever. Maar meer licht en meer muziek uit het signaalinstrument betekent ook een verbeterde stroombron. En dat is ook zo'n probleem. Ik wens ons toe dat de truc met de cinemascoop cilinder op de Florett-RS een succes zal zijn en dat wij een motorfiets krijgen die als hij van de band is gekomen 100000 km zonder bijzondere slijtage in leven blijft. Helemaal mooi zou het zijn als een rijder zijn machine zolang heel zou kunnen houden.

Artikel gescand door Tjerry (tvdzijden)
Artikel vertaald uit het Duits en bewerkt door Rijk
Artikel geplaatst door Maarten
© 2008 www.kreidler.nl
Laatst gewijzigd door Maarten op 25 okt 2008, 18:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Erwin_1965
Has thanked: 0
Been thanked: 0

#2 Bericht door Erwin_1965 » 03 okt 2008, 21:35

mooi stukje :clap

Gebruikersavatar
dijk
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Berichten: 18745
Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
Has thanked: 6 times
Been thanked: 18 times

#3 Bericht door dijk » 03 okt 2008, 21:38

zeker een mooi artikel :mrgreen:

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 49617
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Has thanked: 202 times
Been thanked: 306 times

#4 Bericht door Enzo-tvdzijden » 03 okt 2008, 21:51

Mooi stukje weer Enzo :wink:
Bedankt Rijk voor het vertalen.

Ja mensen, dit is het toefje slagroom zulke plaatjes.

Enzo

Gebruikersavatar
kreidler-holland
Berichten: 3781
Lid geworden op: 09 sep 2007, 22:10
Locatie: Heemskerk
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time
Contacteer:

#5 Bericht door kreidler-holland » 03 okt 2008, 22:21

zeker leuk stukje

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 49617
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Has thanked: 202 times
Been thanked: 306 times

#6 Bericht door Enzo-tvdzijden » 03 okt 2008, 22:27

kreidler-holland schreef:zeker leuk stukje
Tel daar nog even al die uren van Maarten bij om het stuk panklaar voor het forum te maken met klik foto´s.

Enzo

Ed.P
Berichten: 2999
Lid geworden op: 29 nov 2005, 13:44
Has thanked: 70 times
Been thanked: 62 times

#7 Bericht door Ed.P » 03 okt 2008, 22:44

Zeker een leuk stukje , geen trilrubbers in kop/cil. op dit model ?

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 49617
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Has thanked: 202 times
Been thanked: 306 times

#8 Bericht door Enzo-tvdzijden » 03 okt 2008, 22:50

Ed.P schreef:Zeker een leuk stukje , geen trilrubbers in kop/cil. op dit model ?
Nee Ed,

Helemaal puur is dit net als de zwarte Super waar hij door opgevolgd werd.
deze is met nummers bovenop en een afwijkende kop.

Enzo

Gebruikersavatar
Ries
Medewerker Sectie FAQ
Berichten: 6778
Lid geworden op: 06 nov 2002, 12:54
Locatie: Achterhoek
Has thanked: 0
Been thanked: 0

#9 Bericht door Ries » 03 okt 2008, 22:50

Ed.P schreef:Zeker een leuk stukje , geen trilrubbers in kop/cil. op dit model ?
Hoi Ed,

de trilrubbers kwamen samen met de directe schakeling +/- 1975

Gebruikersavatar
Ries
Medewerker Sectie FAQ
Berichten: 6778
Lid geworden op: 06 nov 2002, 12:54
Locatie: Achterhoek
Has thanked: 0
Been thanked: 0

#10 Bericht door Ries » 03 okt 2008, 22:50

he, Tjerry was me net voor :P

Gebruikersavatar
Andy
Berichten: 8374
Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
Locatie: heemskerk
Has thanked: 0
Been thanked: 12 times

#11 Bericht door Andy » 03 okt 2008, 23:16

Zeker leuk en interesante artikel :)

Voor degene die deze cilinder + kop niet kent :idea:

Ik heb em zwart gespoten maar hoort blank te zijn.

Andy,
Bijlagen
fluor_rs_011_005__640x480__106.jpg
fluor_rs_011_005__640x480__106.jpg (59.24 KiB) 27958 keer bekeken
fluor_rs_011_003__640x480__892.jpg
fluor_rs_011_003__640x480__892.jpg (68.93 KiB) 27958 keer bekeken

Gebruikersavatar
Andy
Berichten: 8374
Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
Locatie: heemskerk
Has thanked: 0
Been thanked: 12 times

#12 Bericht door Andy » 03 okt 2008, 23:30

Was nog ff vergeten :oops:

En de bocht steekt zo'n 3cm in de cilinder.

Andy,

nsr
Berichten: 731
Lid geworden op: 19 okt 2005, 15:13
Locatie: Stompwijk
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Contacteer:

#13 Bericht door nsr » 04 okt 2008, 10:20

tvdzijden schreef:
Ed.P schreef:Zeker een leuk stukje , geen trilrubbers in kop/cil. op dit model ?
Nee Ed,

Helemaal puur is dit net als de zwarte Super waar hij door opgevolgd werd.
deze is met nummers bovenop en een afwijkende kop.

Enzo
Wat is er anders aan die kop dan? Volgens mijn heb ik net zo'n kop laten voorzien van een losse verbrandingskamer,staat er een giet jaar in?

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 9553
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Has thanked: 22 times
Been thanked: 30 times

#14 Bericht door nozems » 04 okt 2008, 12:46

leuk stukje weer....en dat ie maar 100.000km mag lopen zonder bijzondere slijtage....nou volgens mij is er nog geen standaard RS die dat gehaald heeft :?:

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 49617
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Has thanked: 202 times
Been thanked: 306 times

#15 Bericht door Enzo-tvdzijden » 04 okt 2008, 12:47

nsr schreef:
tvdzijden schreef:
Ed.P schreef:Zeker een leuk stukje , geen trilrubbers in kop/cil. op dit model ?
Nee Ed,

Helemaal puur is dit net als de zwarte Super waar hij door opgevolgd werd.
deze is met nummers bovenop en een afwijkende kop.

Enzo
Wat is er anders aan die kop dan? Volgens mijn heb ik net zo'n kop laten voorzien van een losse verbrandingskamer,staat er een giet jaar in?
Die hebben dezelfde verbrandingsruimte en aansluiting als een kop van een kleine breitwand.

Enzo

Gebruikersavatar
Henk 3bakvoet
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Berichten: 9174
Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
Locatie: Koog aan de Zaan
Has thanked: 1 time
Been thanked: 42 times

#16 Bericht door Henk 3bakvoet » 04 okt 2008, 14:05

nozems schreef:leuk stukje weer....en dat ie maar 100.000km mag lopen zonder bijzondere slijtage....nou volgens mij is er nog geen standaard RS die dat gehaald heeft :?:
In Bad-Bruckenau en Norden waren er genoeg met 100.000 en meer km.

Maar ja, geef een standaard RS in de handen van een mafketel en je creëert de meest onbetrouwbare motor die er is, het veranderen van een originele set-up o.a sproeiertje of uitlaat systeem heeft al desastreuze gevolgen op termijn.
Maar ik begrijp jou verbazing wel Pascal, in die kreidler kringen waar jij je in begeeft, zeg maar de "specialisten" in het creëren van gedrochten, gaan de cilinders ook niet zo lang mee, 1500 kilometer is al een unicum, en zijn we dolgelukkig en vermeldens waardig waard dat we zonder pech thuis zijn gekomen.
Dus begrijpen doe ik je opmerking wel."

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 9553
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Has thanked: 22 times
Been thanked: 30 times

#17 Bericht door nozems » 04 okt 2008, 14:54

Henk als je 30a40.000km weet te halen met een standaard RS zonder revisie,dan doe je het echt heel erg goed,weet ik van mezelf en uit andere zeer betrouwbare bronnen, kijk een bromfiets moet eigenlijk met gemak 100.000 kunnen halen,dat is gewoon geen kunst :wink: alleen zelf zo,n kilomerrage bijelkaar rijden is wel een kunst :wink:

en ik moet het afkloppen,maar ik ben tot nu toe nooit ergens stil komen te staan,ben altijd zonder problemen thuis gekomen,met een zeer snelle RS en met de standaard, een keer een bobine gehad die rottig ging doen en het eenmaal thuis pas opgaf, en geloof het of niet dat was met de standaard RS...met beiden machines vele 1000den km,s zonder rammel of problemen gereden, rondje ijsselmeer is een peuleschil voor die machines, een ander zet z,n brommer gewoon in de aanhangwagen :lol:

Gebruikersavatar
papabrolli
Berichten: 2074
Lid geworden op: 10 jul 2005, 19:43
Has thanked: 0
Been thanked: 0

#18 Bericht door papabrolli » 04 okt 2008, 14:58

nozems schreef: een ander zet z,n brommer gewoon in de aanhangwagen :lol:
Zet je er met gemak 200000 op :wink: :lol:

Paps

Gebruikersavatar
Ries
Medewerker Sectie FAQ
Berichten: 6778
Lid geworden op: 06 nov 2002, 12:54
Locatie: Achterhoek
Has thanked: 0
Been thanked: 0

#19 Bericht door Ries » 04 okt 2008, 15:58

Henk 3bakvoet schreef:
nozems schreef:leuk stukje weer....en dat ie maar 100.000km mag lopen zonder bijzondere slijtage....nou volgens mij is er nog geen standaard RS die dat gehaald heeft :?:
In Bad-Bruckenau en Norden waren er genoeg met 100.000 en meer km.

Maar ja, geef een standaard RS in de handen van een mafketel en je creëert de meest onbetrouwbare motor die er is, het veranderen van een originele set-up o.a sproeiertje of uitlaat systeem heeft al desastreuze gevolgen op termijn.
Maar ik begrijp jou verbazing wel Pascal, in die kreidler kringen waar jij je in begeeft, zeg maar de "specialisten" in het creëren van gedrochten, gaan de cilinders ook niet zo lang mee, 1500 kilometer is al een unicum, en zijn we dolgelukkig en vermeldens waardig waard dat we zonder pech thuis zijn gekomen.
Dus begrijpen doe ik je opmerking wel."
Een echte 72 SB kop heeft "71" aan de binnenkant staan, en heeft de 2 uitdrijfrondjes niet bij het bougiegat, de verbrandingsruimte is ook wat anders als van een std sb..

Gebruikersavatar
Melvin
Berichten: 7995
Lid geworden op: 30 mei 2003, 16:32
Locatie: Gelderland
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

#20 Bericht door Melvin » 04 okt 2008, 16:04

tvdzijden schreef:
nsr schreef:
tvdzijden schreef: Nee Ed,

Helemaal puur is dit net als de zwarte Super waar hij door opgevolgd werd.
deze is met nummers bovenop en een afwijkende kop.

Enzo
Wat is er anders aan die kop dan? Volgens mijn heb ik net zo'n kop laten voorzien van een losse verbrandingskamer,staat er een giet jaar in?
Die hebben dezelfde verbrandingsruimte en aansluiting als een kop van een kleine breitwand.

Enzo
De kopjes van een kleine breitwand hebben een opgevuld stukje voor een hogere druk. Dat hebben de sb koppen niet..

(moet nog ergens een foto hebben maar kan hem niet vinden)

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 49617
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Has thanked: 202 times
Been thanked: 306 times

#21 Bericht door Enzo-tvdzijden » 04 okt 2008, 18:35

Melvin schreef:
tvdzijden schreef:
nsr schreef:
Wat is er anders aan die kop dan? Volgens mijn heb ik net zo'n kop laten voorzien van een losse verbrandingskamer,staat er een giet jaar in?
Die hebben dezelfde verbrandingsruimte en aansluiting als een kop van een kleine breitwand.

Enzo
De kopjes van een kleine breitwand hebben een opgevuld stukje voor een hogere druk. Dat hebben de sb koppen niet..

(moet nog ergens een foto hebben maar kan hem niet vinden)
Klopt Melvin maar niet allemaal. De brommerkopjes niet en voor de RS wel.

Ging mij even om uit te leggen hoe de aansluiting zat. Dus geen ring en die 4 halve maantjes.

Enzo

Gebruikersavatar
Melvin
Berichten: 7995
Lid geworden op: 30 mei 2003, 16:32
Locatie: Gelderland
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

#22 Bericht door Melvin » 04 okt 2008, 19:17

hogedrukkopjes (rs) hebben wel degelijk 4 halve maantjes en een ring :oops:

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 49617
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Has thanked: 202 times
Been thanked: 306 times

#23 Bericht door Enzo-tvdzijden » 04 okt 2008, 19:24

Melvin schreef:hogedrukkopjes (rs) hebben wel degelijk 4 halve maantjes en een ring :oops:
We l*llen lang elkaar. :wink:
Ik heb het niet over HD kopjes. :wink: Afgelopen week nog in mijn handen gehad. Er zat er één bij de wilde 13 op zijn RS.

Enzo

Gebruikersavatar
Melvin
Berichten: 7995
Lid geworden op: 30 mei 2003, 16:32
Locatie: Gelderland
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

#24 Bericht door Melvin » 04 okt 2008, 19:26

dat gevoel had ik ook al tjer.

De moped kopjes hebben idd geen halve maantjes en een ring :wink:

Gebruikersavatar
MichielJ
Winnaar Kreidlerverkiezing 2009
Berichten: 2341
Lid geworden op: 13 okt 2006, 22:47
Locatie: Leidschenveen / 's-Gravenhage
Has thanked: 0
Been thanked: 0

#25 Bericht door MichielJ » 04 okt 2008, 20:18

Leuk artikel mannen. Top dat jullie de moeite nemen om het werk weer aan te pakken.

Plaats reactie