Rijtest Kreidler RS 1975 - Klein maar Dapper

Allerlei artikelen over Kreidler, vaak overgenomen uit oude tijdschriften.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 8005
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Has thanked: 65 times
Been thanked: 41 times
Contacteer:

Rijtest Kreidler RS 1975 - Klein maar Dapper

#1 Bericht door Maarten » 21 aug 2003, 20:30

KLEIN MAAR DAPPER

Afbeelding

Rij-indruk Kreidler Florett RS "Super Cockpit"
Artikel uit "Motor", mei 1975
Door Bruno Nelissen

Als je van een middelzware motorfiets overstapt naar een model uit de 50'er-categorie is het wel even aanpassen.Maar vermits we ooit met een tweedehands bromfietsje toch nog meer dan 30.000 km aflegden, was het voor ons - toen we via de Belgische Kreidler-invoerder Van Veen Import (uit Sint-Pieters-Leeuw) de gelegenheid kregen het jongste model van de Kreidler fabriek aan een mini-test te onderwerpen - in feite een hernieuwd contact met de ervaringen van een aantal jaren geleden.

Afbeelding

De bromfiets waar we het vroeger mee deden had handbediende versnellingen. De Kreidler die we op een zeer regenachtige namiddag bezuiden Brussel gingen afhalen is een volwaardige 50 cc motorfiets met voetversnellingen. De niet "afgeremde" motor laat verrassend hoge snelheden toe en men mag met deze Kreidler Florett RS "Super Cockpit"op de autosnelwegen. De Florett-lijn is door de fabriek in Kornwestheim in de jongste jaren uitgebouwd met diverse modellen. Zo kwamen er de RS "Cockpit" en de "Cross" bij. Het model dat we gedurende onze test ter beschikking hadden is een nog luxere uitgave van de "Cockpit". Naast de luxe sport-handles met snelgasgrepen zijn vooral de clignoteurs de uiterlijke kenmerken, die het verschil maken tussen de Super en de gewone "Cockpit".In de gietende regen kreeg onze test-Kreidler, die amper... drie kilometer op de teller had staan, zijn vuurdoop. Eerst gingen we voldoende benzine tanken om een tijd voort te kunnen. Al dadelijk bleek dat niet alle pompstations een "torentje" bezitten om tweetaktmengeling te koop aan te bieden. De eerste pomp die we als tweetaktklant aandeden rekende ons precies 100F (ca. 7 gulden) voor 5 liter, terwijl we later elders telkens 18F per liter moesten betalen, wat in feite de huidige prijs is.

Afbeelding
Zowel op de buitenweg als in het Antwerpse stadsverkeer bleek de Kreidler een snel, handig en handelbaar fietsje

Dit is slechts vermeld om te wijzen op het mogelijk bestaan van bepaalde misbruiken. De originele Bosch-bougie (W260 M1) had men bij Van Veen Import vervangen door een Champion Gold Paladium L3-G en nooit tijdens de bijna 1000 km van onze test hebben we er ook maar een probleem mee gehad. Om te kunnen vergelijken hadden we nog eens 1000 km moeten rijden, maar dan met de originele Bosch. Dat had evengoed een probleemloze test kunnen worden.Was de tocht in de gietende regen en langs de met putten en kuilen bezaaide kanaaloever dwars door Brussel's avonds al een eerste ernstige uitdaging, het stelde ons tevens in de gelegenheid te ondervinden dat de vering van de Kreidler het zeer goed deed en dat de elektronische Bosch-ontsteking door water niet gedeerd werd. De voorrem (een lichtmetalen trommelrem van 160 mm doorsnee) bleek goed te doseren, doch de achterrem waarschuwde ons de eerste maal door eens fiks te blokkeren. Meteen waren we aan een "dansje" toe met het achterwiel en wisten we dat er in het vervolg met zachtheid omgesprongen moest worden met die vrij giftige achterrem.

Afbeelding
De cockpit

Men had ons gevraagd het de eerste 120 km kalmpjes aan te doen en we beperkten ons dan ook tot snelheden tussen 60 en 70 km per uur met tussendoor enkele ogenblikken een hoog toerental voor de motor. De capaciteit van de C.F.V.-koplamp laat ook toe bij nacht vrij snedig te rijden. De claxon daarentegen (ook van C.F.V.) laat slechts een pietluttig geluidje horen. Komende van Japanse motorfietsen met geruisloos en accuraat werkende versnellingsbakken valt het wel op dat de voetgeschakelde Kreidlers een te lange schakelweg hebben en dat er bij het op- of terugschakelen in de versnellingen soms wel eens een valse vrijloop getrokken wordt.We hadden de indruk dat dit euvel alleen bij snel schakelen te voorschijn kwam. Zodra men iets meer de tijd nam ging alles correct. Aan het eind van de week waarin onze test begon, wendden we de steven naar de RAI te Amsterdam. Eerst in Breda schoven we de snelweg onder de wielen om via Gorinchem, Utrecht na ongeveer 2.40 uur de afstand Edegem-Amsterdam te hebben afgelegd met op de autosnelweg snelheden van 75 tot 80 km/uur. Vlak voor de hoofdingang stalden we de Kreidler Super Cockpit. Gewoon het stuurslot vast en naar binnen gestapt. Enkele uren later zouden we als het ware twee diefjes op heterdaad betrappen terwijl ze vrolijk aan het morrelen waren aan dat uit het buitenland komende Kreidlertje. We hebben de snaken met enig Antwerps kabaal weggejaagd, doch hadden misschien beter de agent-met-politiehond, die voor de RAI wacht liep, achter het tweetal aan kunnen sturen. Terug binnen op de motorshow vertelden we het voorval op de Kreidler-Van Veen stand en toen hoorden we dat de Kreidlers tot de meest begeerde fietsen behoren bij het dievenvolkje. Het beste is dus de machines zo goed mogelijk te beschermen en dat geldt niet alleen voor de Kreidlers maar voor alle motorfietsen. In Amsterdam gaven de mensen van Van Veen ons ook de zekerheid dat volgas rijden met de gloednieuwe machine zeker geen nare gevolgen zou hebben.

Afbeelding
Zowel op de buitenweg als in het Antwerpse stadsverkeer bleek de Kreidler een snel, handig en handelbaar fietsje

Wij dus "full speed" terug naar bezuiden Antwerpen. Die terugreis duurde precies 2 uur en 10 minuten, inclusief een tankstop (tanktas los- en vastmaken) en een minuutje voor een van die kleine behoeftes waaraan iedere motorrijder wel eens dringend heeft te voldoen.Vermits er voor 95 procent op autosnelweg gereden kon worden bleef de snelheid constant 90 tot 95 km/uur en schommelde de naald van de toerenteller steeds tussen 9000 en 9500 toeren/minuut. Dat de Kreidler dan "toeren"maakt hoort men dan wel in de integraalhelm, maar ondanks deze jachtige rit gaf het motortje geen krimp en konden we 's avonds in de motorclub met enige fierheid het verhaal van de tocht met een 50 cc naar Amsterdamvertellen.Maar de "krachtproef" was nog lang niet ten einde voor onze machine. 's Anderendaags stond het "Vlaaien-treffen"op de camping Bousberg te Schaesberg (Heerlen) op het programma. Heen ging het over Lier - Aarschot - Diest - Hasselt - Maastricht - Heerlen. Dat hield in dat er in Belgisch en Nederlands Limburg prettig bochtenwerk gemaakt werd en we keken wel op van de verrassende klimkracht van de Kreidler. Terug ging het via de E 39 tot Herentals-West en dit met vanaf de grens gutsende, ijskoude regen.



TECHNISCHE GEGEVENS

Eéncilinder tweetakt motor, rijwind gekoeld, lichtmetalen cilinder met Nikasil chroomwand,
boring/slag 40 x 39,7 mm, cilinderinhoud 49 cc, compressieverhouding 11,3 : 1,
maximum vermogen 7,25 pk, 20mm Bing concentric carburateur, mengsmering 1 : 25,
Bosch electronische ontsteking.

Transmissie met schuinvertande primaire tandwielen, meervoudige natte platenkoppeling
en voetgeschakelde 5-versnellingsbak.
Overbrengingsverhoudingen in de 1e t/m de 5e versnelling: 3,54 - 2,1 - 1,56 -1,27 - 1,11 : 1.
Ingesloten secundaire ketting.

Rijwielgedeelte met geperst stalen kokerframe. Hydraulisch-pneumatisch gedempte telescoop voorvork,
dubbelzijdig hydraulisch gedempte achterschokbrekers.
Bandenmaten: voor en achter 2.75 x 17.
Volle trommelremmen, 160 mm doorsnede.
Inhoud benzinetank 12,5 liter, inclusief reserve.
Gewicht rijklaar 83 kg.Topsnelheid 85 km/uur.

Import Nederland:
Van Veen Import BV,
Haarlemmerweg518,
Amsterdam-1015.

Import België:
Van Veen Import p.v.b.a.,
Steenweg op Bergen 104a,
1600 Sint-Pieters-Leeuw.

Fabrikant:
Kreidler-Werke GmbH Fahrzeugwerke,
7014 Kornwestheim,
Postfach 8,
Duitsland.

Prijs:
Nederland f. 2625,-
Belgie Bfrs. 38.595,-
Incl. alle toebehoren.


De fiets verpinkte niet en bleef in dit weer "om geen hond door te jagen" toch opmerkelijk zuiver. De zijpanelen en de totaal aangesloten ketting dragen er enorm toe bij om het geen vieze boel te laten worden. En de secundaireoverbrenging kan ook in vrij goede omstandigheden werken met normaal ook minder onderhoud dan op andere meer openliggende fietsen. Het sportieve stuur kreeg lichtjes gehoekte handgrepen en de handschakelaars hebben een prima vorm, waarbij de wijsvingers als vanzelf op de juiste plaats vallen dank zij een knik. Over de Leleu-remmen hadden we het reeds gehad (opgelet voor de achterrem!). De origineel gemonteerde Continental banden voldeden ruimschoots en de Nylon-S reinforced achterband is uitgevoerd met het profiel van de K-111. De bedieningsknoppen aan het stuur doen erg Italiaans aan en vallen goed onder de hand. Links een kantel knop voor dim- en grootlicht, daar naast de claxon en daaronder nog een lichtknop die ook als "dode man" dienst doet als men hem naar rechts en omhoog draait. Tussen de snelheidsmeter (met kilometerteller per 100 meter) en de toerenteller vindt men een verklikkertje voor het grootlicht en de pijltjes der knipperlichten. Aan de rechterkant vinden weeen kantelknop voor de richtingaanwijzers: naar beneden betekent dat de royaal gedimensioneerde knipperlichtenaan de linkerkant aan- en uitfloepen, omhoog is om aan te duiden dat je rechtsaf wil.Van de Kreidler Florett RS "Super Cockpit" kan gezegd worden dat er onbevreesd mee op de snelweg gejaagd kan worden. En op de gewone landwegen zwemt men al niet mee met het verkeer, doch meestal laat men de partners achter zich. Want uiterst handelbaar zijn deze machines wel. Spijtig genoeg is het niet overal zoals in West-Duitsland: daar kan men als 16- of 17-jarige met deze kleine motorfietsen rijden. Elders moet men wachten tot men 18 is.
De in verhouding grote benzinetank van iets meer dan 12 liter laat een grote actieradius toe, aan het verbruik van onze test-Kreidler bedroeg na 762 km uitgerekend 25 liter. Dat is 3,28 liter voor 100 km of 30,480 km met een liter. Stel dat je een volle tank in een ruk leegrijdt, dan wordt het na meer dan 360 km misschien wel tijd zelf even te stoppen. Niet omdat je rug- of schouderpijnen voelt (tijdens onze langere tochten bleven we steeds fit), maar omdat het eerstvolgende pompstation dan misschien wel welkom is.
Laatst gewijzigd door Maarten op 24 jan 2005, 10:10, 11 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
rob van der meer
Berichten: 514
Lid geworden op: 19 mar 2003, 21:35
Locatie: bussum
Has thanked: 0
Been thanked: 0

#2 Bericht door rob van der meer » 21 aug 2003, 21:50

van dit soort verhalen kan ik niet genoeg krijgen,prachtig 8)

Gebruikersavatar
Richard B
Berichten: 1353
Lid geworden op: 07 sep 2002, 22:45
Locatie: Bussum
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

#3 Bericht door Richard B » 21 aug 2003, 23:16

dit zien we inderdaad graag :)

Gebruikersavatar
Haakie
Berichten: 1867
Lid geworden op: 08 sep 2002, 19:34
Locatie: Borne (Ov)
Has thanked: 0
Been thanked: 0

#4 Bericht door Haakie » 22 aug 2003, 14:29

:thumbsup:

Gebruikersavatar
RMC groen
Berichten: 594
Lid geworden op: 07 sep 2002, 12:13
Locatie: Hengelo
Has thanked: 0
Been thanked: 0

#5 Bericht door RMC groen » 22 aug 2003, 15:07

zeeer machtig verhaal

Enkele uren later zouden we als het ware twee diefjes op heterdaad betrappen terwijl ze vrolijk aan het morrelen waren aan dat uit het buitenland komende Kreidlertje. We hebben de snaken met enig Antwerps kabaal weggejaagd, doch hadden misschien beter de agent-met-politiehond die voor de RAI wacht liep achter het tweetal aan kunnen sturen. Terug binnen op de motorshow vertelden we het voorval op de Kreidler-Van Veen stand en toen hoorden we dat de Kreidlers tot de meest begeerde fietsen behoren bij het dievenvolkje.

Gebruikersavatar
Kreidler
Berichten: 2335
Lid geworden op: 10 apr 2003, 21:21
Locatie: Wateringen
Has thanked: 0
Been thanked: 0

#6 Bericht door Kreidler » 28 aug 2003, 17:10

:thumbsup mooi verhaal dat zijn pas verhalen, ik blijf het lezen prachtig
gewoon :clap.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 9050
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Has thanked: 5 times
Been thanked: 4 times

#7 Bericht door Caspar » 02 sep 2003, 22:40

Super , Meer, Meer !

Gebruikersavatar
dijk
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Berichten: 18697
Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

#8 Bericht door dijk » 05 mar 2008, 18:34

had deze test nog nooit gelezen :)



Men had ons gevraagd het de eerste 120 km kalmpjes aan te doen en we beperkten ons dan ook tot snelheden tussen 60 en 70 km per uur met tussendoor enkele ogenblikken een hoog toerental voor de motor.
:mrgreen:

Plaats reactie