Prototype Van Veen replica voor straatgebruik (1979)
- Maarten
- Beheerder
- Berichten: 9754
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
- Locatie: Den Haag, Nederland
- Gegeven waarderingen: 827 keren
- Ontvangen waarderingen: 417 keren
- Contacteer:
Prototype Van Veen replica voor straatgebruik (1979)
Prototype Van Veen replica voor straatgebruik (1979)
Bron: MOTORRAD 25, 1979
Auteur: fai
Kreidler / Van Veen: Race Replica, 80cc / 8PK, watergekoeld
Kreidler, gevestigd in de voorstad van Stuttgart, Kornwestheim, bouwde het snelste 50 cc voertuig ter wereld.
De tweewielers van dit merk hebben talrijke kampioenschappen gewonnen in de 50 cc-klasse, het meest recent dit jaar met Eugenio Lazzarini op de Kreidler Van Veen.
Van de reclame-effectiviteit van de racesuccessen zijn vooral de Japanners zich bewust. Waarom zou ook Kreidler niet profiteren van de wereldtitel?
De groen-wit-oranje geschilderd wegrace replica: Spoedig voor Kreidlerklanten?
Geheel onrealisitisch is de replica niet. Het grootste probleem ligt bij het frame, dat ik speciaal voor dit model moet konstrueren. De kuip moet korter worden en mag de knieruimte niet teveel beperken. Ten minste 3000 tot 5000 replica's moeten we bouwen, om de prijs en capaciteit geheel te benutten. Hooguit 4400 Mark mag de machine gaan kosten.
Chef konstrukteur Rutger Huber, 54,
was 20 jaar verantwoordelijk
voor de framekonstrukties.
MOTORRAD is van mening dat jongeren graag een replica van de wereldkampioenmachine in het assortiment zouden willen zien.
En deze replica zou er zo uitzien: Kuip en lak zoals de World Cup machine. Het frame zelf is vergelijkbaar met de brug structuur (de motor is hier aan de twee buizen opgehangen) van de fabriek racer.
Veerelementen, sterwielen, remmen en verlichting kunnen worden overgenomen van de bestaande modellen, om de productiekosten laag te houden. Als aandrijving komt de nieuwe watergekoelde 80 cc motor in beeld, vooruitkijkend op de Leichtkraftrad-klasse.
Sportieve look is de troef, M-stuur, racezitje en naar achter verplaatste voetsteunen ondersteunen de sportieve flair. Opvallende lak draagt bij aan de veiligheid. De Van Veen Kreidler replica is niet bedoeld om alleen solo op te kunnen rijden. De bult van het racezitje is vergelijkbaar met de motoren van MV Agusta en kan teruggeschoven worden om ruimte voor een passagier te maken.
Van Veen replica: Technische gegevens
Motor: Watergekoelde één-cilinder tweetakt motor, zuiger gestuurd. Cilinderinhoud 80 cc, vermogen 8 pk (6 kW) bij 6000 tpm. Voetgeschakelde vijf-speed versnellingsbak.
Frame en vering: dubbel buizenframe. Vóór hydraulisch gedempte telescopische voorvork, 100 mm veerweg, achter drievoudig verstelbare schokdempers, 80 mm veerweg. Voor schijfrem Ø 210 mm, achter trommelrem 160 mm diameter. Banden voorzijde 2.75 x 17, achter 3.00 x 17.
Afmetingen / gewicht: lengte 1900 mm, zithoogte 700 mm, wielbasis 1200 mm, Tankinhoud 12 liter, 2 liter reserve, Gewicht volgetankt 90 kg.
Wegracer voor de openbare weg
De cockpit van de replica is ook uitgerust met snelheidsmeter en toerenteller met een thermometer, om de koelwatertemperatuur in de gaten te kunnen houden.
Dat deze droommotorfiets, als deze zou worden gebouwd, een beetje duurder dan de concurrentie wordt, zal men graag op de koop toe willen nemen.
fai
Kreidler/ VanVeen Renn-Replica, 80cm3/8PS, Wasserkühlung (1979)
Bron: MOTORRAD 25, 1979
Auteur: fai
Kreidler, im Stuttgarter Vorort Kornwestheim beheimatet, baute das schnellste 50 cm3-Fahrzeug der Welt.
Die Zweiräder jenes Hauses haben unzählige Weltmeisterschaften in der 50 cm3-Klasse errungen, zuletzt in diesem Jahr mit Eugenio Lazzarini auf der Kreidler-Van Veen.
Der Werbewirksamkeit von Rennerfolgen sind sich vor allem die Japaner bewußt. Warum sollte nicht auch Kreidler vom Weltmeistertitel profitieren?
Die grün-weiß-orange lackierte Renn-Replica: Bald für Kreidler-Kunden?
Ganz unrealisitisch ist die Replica nicht. Das Hauptproblem läge beim Rahmen, den ich eigens für dieses Modell neu konstruieren müßte. Die Verkleidung muß kürzer werden, darf die Knie nicht einengen. Mindestens 3000 bis 5000 Replicas müßten wir bauen, um Preis und Kapazität auszunutzen. Höchstens 4400 Mark dürfte die Maschine kosten.
Chefkonstrukteur Rutger Huber, 54,
war 20 Jahre für
Fahrwerkkonstruktionen
verantwortlich.
MOTORRAD ist der Meinung, daß sich junge Kreidler-Kunden durchaus eine Replica der Weltmeistermaschine im Sortiment wünschen würden.
Und diese Replica müßte so aussehen: Verkleidung und Lackierung wie die WM-Maschine. Der Rahmen selbst ähnelt der Brückenkonstruktion (der Motor ist hier an den beiden Rohr-Unterzügen aufgehängt) des Werks-Renners.
Federelemente, Verbundräder, Bremsen und Lichtanlage können von Modellen bisheriger Konstruktion übernommen werden, um Produktionskosten niedrig zu halten. Als Antrieb wäre der neue wassergekühlte 80 cm3-Motor im Blick auf die kommende Leichtkrafrad-Klasse geradezu prädestiniert.
Sportliches Aussehen ist Trumpf, Stummellenker, Höckersitzbank und zurücfk-verlegte Fussrasten signalisieren sportliches Flair. Auffällige Lackierung trägt zur Sicherheit bei. Dabei soll die Kreidler-Van Veen-Replica keinesfalls auf solobetrieb beschränkt Bleiben. Der Höcker kann, ähnlich wie bei den Motorrädern von MV-Agusta, zurück geschoben werden, um Platz für die Sozia zu schaffen.
Van Veen-Replica: Technische Daten
Motor: Wassergekühlter Einzylinder-Zweitaktmotor, schlitz-gesteuert. Hubraum 80 cm3, Leistung 8 PS (6 kW) bei 6000/min. Fußgeschaltetes Fünfganggetriebe.
Fahrwerk: Doppelschleifen-Brückenrohrrahmen. Vorn hydraulisch gedämpfte Teleskopgabel, 100 mm Federweg, hinten dreifach verstellbare Federbeine, 80 mm Federweg. Vorn Scheibenbremse 210 mm ø, hinten Trommelbremse 160 mm ø. Bereifung vorn 2,75 x 17, hinten 3.00 x 17.
Abmessungen/Gewichte: Länge 1900 mm, Sitzhöhe 700 mm, Radstand 1200 mm, Tankinhalt 12 Liter, Reserve 2 Liter, Gewicht vollgetankt 90 kg.
Rennmaschine für die Straße
Das Cockpit der Replica wird zusätzlich zu Tachometer und Drehzahlmesser noch mit einem Thermometer für die Kühlflüssigkeitsanzeige bestückt.
Daß das Wunschmotorrad, würde es gebaut, ein bißchen teurer wäre als die Konkurrenz, könnte man gern in Kauf nehmen.
fai
Meer informatie:
Overzicht personen: Rutger Huber
Gescand door Luc
Geplaatst en vertaald door Maarten
© 2009 www.kreidler.nl
Bron: MOTORRAD 25, 1979
Auteur: fai
Kreidler / Van Veen: Race Replica, 80cc / 8PK, watergekoeld
Kreidler, gevestigd in de voorstad van Stuttgart, Kornwestheim, bouwde het snelste 50 cc voertuig ter wereld.
De tweewielers van dit merk hebben talrijke kampioenschappen gewonnen in de 50 cc-klasse, het meest recent dit jaar met Eugenio Lazzarini op de Kreidler Van Veen.
Van de reclame-effectiviteit van de racesuccessen zijn vooral de Japanners zich bewust. Waarom zou ook Kreidler niet profiteren van de wereldtitel?
De groen-wit-oranje geschilderd wegrace replica: Spoedig voor Kreidlerklanten?
Geheel onrealisitisch is de replica niet. Het grootste probleem ligt bij het frame, dat ik speciaal voor dit model moet konstrueren. De kuip moet korter worden en mag de knieruimte niet teveel beperken. Ten minste 3000 tot 5000 replica's moeten we bouwen, om de prijs en capaciteit geheel te benutten. Hooguit 4400 Mark mag de machine gaan kosten.
Chef konstrukteur Rutger Huber, 54,
was 20 jaar verantwoordelijk
voor de framekonstrukties.
MOTORRAD is van mening dat jongeren graag een replica van de wereldkampioenmachine in het assortiment zouden willen zien.
En deze replica zou er zo uitzien: Kuip en lak zoals de World Cup machine. Het frame zelf is vergelijkbaar met de brug structuur (de motor is hier aan de twee buizen opgehangen) van de fabriek racer.
Veerelementen, sterwielen, remmen en verlichting kunnen worden overgenomen van de bestaande modellen, om de productiekosten laag te houden. Als aandrijving komt de nieuwe watergekoelde 80 cc motor in beeld, vooruitkijkend op de Leichtkraftrad-klasse.
Sportieve look is de troef, M-stuur, racezitje en naar achter verplaatste voetsteunen ondersteunen de sportieve flair. Opvallende lak draagt bij aan de veiligheid. De Van Veen Kreidler replica is niet bedoeld om alleen solo op te kunnen rijden. De bult van het racezitje is vergelijkbaar met de motoren van MV Agusta en kan teruggeschoven worden om ruimte voor een passagier te maken.
Van Veen replica: Technische gegevens
Motor: Watergekoelde één-cilinder tweetakt motor, zuiger gestuurd. Cilinderinhoud 80 cc, vermogen 8 pk (6 kW) bij 6000 tpm. Voetgeschakelde vijf-speed versnellingsbak.
Frame en vering: dubbel buizenframe. Vóór hydraulisch gedempte telescopische voorvork, 100 mm veerweg, achter drievoudig verstelbare schokdempers, 80 mm veerweg. Voor schijfrem Ø 210 mm, achter trommelrem 160 mm diameter. Banden voorzijde 2.75 x 17, achter 3.00 x 17.
Afmetingen / gewicht: lengte 1900 mm, zithoogte 700 mm, wielbasis 1200 mm, Tankinhoud 12 liter, 2 liter reserve, Gewicht volgetankt 90 kg.
Wegracer voor de openbare weg
De cockpit van de replica is ook uitgerust met snelheidsmeter en toerenteller met een thermometer, om de koelwatertemperatuur in de gaten te kunnen houden.
Dat deze droommotorfiets, als deze zou worden gebouwd, een beetje duurder dan de concurrentie wordt, zal men graag op de koop toe willen nemen.
fai
Kreidler/ VanVeen Renn-Replica, 80cm3/8PS, Wasserkühlung (1979)
Bron: MOTORRAD 25, 1979
Auteur: fai
Kreidler, im Stuttgarter Vorort Kornwestheim beheimatet, baute das schnellste 50 cm3-Fahrzeug der Welt.
Die Zweiräder jenes Hauses haben unzählige Weltmeisterschaften in der 50 cm3-Klasse errungen, zuletzt in diesem Jahr mit Eugenio Lazzarini auf der Kreidler-Van Veen.
Der Werbewirksamkeit von Rennerfolgen sind sich vor allem die Japaner bewußt. Warum sollte nicht auch Kreidler vom Weltmeistertitel profitieren?
Die grün-weiß-orange lackierte Renn-Replica: Bald für Kreidler-Kunden?
Ganz unrealisitisch ist die Replica nicht. Das Hauptproblem läge beim Rahmen, den ich eigens für dieses Modell neu konstruieren müßte. Die Verkleidung muß kürzer werden, darf die Knie nicht einengen. Mindestens 3000 bis 5000 Replicas müßten wir bauen, um Preis und Kapazität auszunutzen. Höchstens 4400 Mark dürfte die Maschine kosten.
Chefkonstrukteur Rutger Huber, 54,
war 20 Jahre für
Fahrwerkkonstruktionen
verantwortlich.
MOTORRAD ist der Meinung, daß sich junge Kreidler-Kunden durchaus eine Replica der Weltmeistermaschine im Sortiment wünschen würden.
Und diese Replica müßte so aussehen: Verkleidung und Lackierung wie die WM-Maschine. Der Rahmen selbst ähnelt der Brückenkonstruktion (der Motor ist hier an den beiden Rohr-Unterzügen aufgehängt) des Werks-Renners.
Federelemente, Verbundräder, Bremsen und Lichtanlage können von Modellen bisheriger Konstruktion übernommen werden, um Produktionskosten niedrig zu halten. Als Antrieb wäre der neue wassergekühlte 80 cm3-Motor im Blick auf die kommende Leichtkrafrad-Klasse geradezu prädestiniert.
Sportliches Aussehen ist Trumpf, Stummellenker, Höckersitzbank und zurücfk-verlegte Fussrasten signalisieren sportliches Flair. Auffällige Lackierung trägt zur Sicherheit bei. Dabei soll die Kreidler-Van Veen-Replica keinesfalls auf solobetrieb beschränkt Bleiben. Der Höcker kann, ähnlich wie bei den Motorrädern von MV-Agusta, zurück geschoben werden, um Platz für die Sozia zu schaffen.
Van Veen-Replica: Technische Daten
Motor: Wassergekühlter Einzylinder-Zweitaktmotor, schlitz-gesteuert. Hubraum 80 cm3, Leistung 8 PS (6 kW) bei 6000/min. Fußgeschaltetes Fünfganggetriebe.
Fahrwerk: Doppelschleifen-Brückenrohrrahmen. Vorn hydraulisch gedämpfte Teleskopgabel, 100 mm Federweg, hinten dreifach verstellbare Federbeine, 80 mm Federweg. Vorn Scheibenbremse 210 mm ø, hinten Trommelbremse 160 mm ø. Bereifung vorn 2,75 x 17, hinten 3.00 x 17.
Abmessungen/Gewichte: Länge 1900 mm, Sitzhöhe 700 mm, Radstand 1200 mm, Tankinhalt 12 Liter, Reserve 2 Liter, Gewicht vollgetankt 90 kg.
Rennmaschine für die Straße
Das Cockpit der Replica wird zusätzlich zu Tachometer und Drehzahlmesser noch mit einem Thermometer für die Kühlflüssigkeitsanzeige bestückt.
Daß das Wunschmotorrad, würde es gebaut, ein bißchen teurer wäre als die Konkurrenz, könnte man gern in Kauf nehmen.
fai
Meer informatie:
Overzicht personen: Rutger Huber
Gescand door Luc
Geplaatst en vertaald door Maarten
© 2009 www.kreidler.nl
Laatst gewijzigd door Maarten op 14 dec 2009, 17:48, 4 keer totaal gewijzigd.
- vrouwenverwarmer
- Berichten: 520
- Lid geworden op: 30 sep 2005, 13:55
- Locatie: Katwijk
- Gegeven waarderingen: 2 keren
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
- terror777
- Berichten: 274
- Lid geworden op: 25 aug 2009, 21:27
- Locatie: Amersfoort
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
ik vind hem best wel mooi als je hem goed bekijkt
alleen jammer dat ze hem niet in productie hebben gezet
alleen jammer dat ze hem niet in productie hebben gezet
Laatst gewijzigd door terror777 op 11 dec 2009, 15:44, 1 keer totaal gewijzigd.
- emilio
- circuit rijder
- Berichten: 3018
- Lid geworden op: 25 jul 2003, 12:36
- Locatie: Paramaribo
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 18 keren
Voor mij zou dit een mooi project zijn voor de winter 2010/2011....let maar eens op!
Inmiddels heb ik begrepen dat er detailfoto's van deze machine zouden moeten bestaan. Wie heeft die in zijn bezit? met name de cockpit etc. zou ik wel eens willen zien....
Inmiddels heb ik begrepen dat er detailfoto's van deze machine zouden moeten bestaan. Wie heeft die in zijn bezit? met name de cockpit etc. zou ik wel eens willen zien....
Laatst gewijzigd door emilio op 11 dec 2009, 16:02, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Eifeltour Rijder
- Berichten: 9302
- Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
- Locatie: Nirvana
- Gegeven waarderingen: 944 keren
- Ontvangen waarderingen: 776 keren
Hi maarten,Maarten schreef:Dat gaan we dan volgen, Johan.
Zoals wel bekend wilde ik ooit ook zoiets gaan maken, de wegracer replica met kenteken. Of dat er nog van gaat komen weet ik niet, dit artikeltje (met dank aan Luc voor het aanschaffen en naar mij toe sturen) geeft in ieder geval nieuwe inspiratie.
je heb ja ook noog een WC Motor tehuis liggen
groetjes,
Roman
- Maarten
- Beheerder
- Berichten: 9754
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
- Locatie: Den Haag, Nederland
- Gegeven waarderingen: 827 keren
- Ontvangen waarderingen: 417 keren
- Contacteer:
Ja, dat vind ik ook Loek, we hebben het hier over 1979 en dan had er uit die 80 cc bijvoorbeeld best een mooie 12 pk voor straatgebruik mogen komen. Maar ja, dit was maar een hersenspinsel denk ik, en het moest ook betrouwbaar worden en het zou ook moeten voldoen aan bepaalde eisen van geluid en milieu... ook al in die dagen denk ik.
Met het stroomlijntje zou de 8 pk ook wel goed zijn geweest voor boven de 100 misschien?
Met het stroomlijntje zou de 8 pk ook wel goed zijn geweest voor boven de 100 misschien?
- emilio
- circuit rijder
- Berichten: 3018
- Lid geworden op: 25 jul 2003, 12:36
- Locatie: Paramaribo
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 18 keren
Het lage vermogen is ingegeven door de Duitse wetgever die van de "open" klasse (lees 50cc) af wilde. Deze maakte gewoon teveel herrie (toen al). Daardoor is de 80 cc klasse ontstaan en tekenden de Duitse fabrikanten onbedoeld hiermee hun Doodsvonnis omdat ze zich hiermede zich meer op het gebied van de Oosterse concurrenten begaven. Zündapp was volgens mij één van de grote voorstanders van de 80 cc klasse.
Het maximale vermogen mocht volgens de nieuwe wetgeving bij 6000 toeren worden afgegeven. Bij Kreidler was dat 8 PK.... Hercules haalde er 8,5 PK uit.
Het maximale vermogen mocht volgens de nieuwe wetgeving bij 6000 toeren worden afgegeven. Bij Kreidler was dat 8 PK.... Hercules haalde er 8,5 PK uit.
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60398
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 967 keren
- Ontvangen waarderingen: 2281 keren
- Luc
- Berichten: 2073
- Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 6 keren
Ton je heb gelijk, het was mij ook al opgevallen, kijk ook eens waar je je benen en je knieën kwijt moet.
Het is duidelijk een ontwerpschets om mensen voor het project geintresseerd te krijgen, de praktijk had er zeker iets anders uitgezien.
Overigens blijft het een leuke geachte dat het werkelijk had kunnen worden.
Dat vermogen had zeker te maken met de wetgeving, maar wat maakt dat uit.
Toen werden de machines uit de winkel ook direct onder handen genomen.
De fiets met een goed race uiterlijk was veel belangrijker.
Jammer dat hij nooit gebouwd is.
Gr. Luc
Het is duidelijk een ontwerpschets om mensen voor het project geintresseerd te krijgen, de praktijk had er zeker iets anders uitgezien.
Overigens blijft het een leuke geachte dat het werkelijk had kunnen worden.
Dat vermogen had zeker te maken met de wetgeving, maar wat maakt dat uit.
Toen werden de machines uit de winkel ook direct onder handen genomen.
De fiets met een goed race uiterlijk was veel belangrijker.
Jammer dat hij nooit gebouwd is.
Gr. Luc
-
- Eifeltour Rijder
- Berichten: 9302
- Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
- Locatie: Nirvana
- Gegeven waarderingen: 944 keren
- Ontvangen waarderingen: 776 keren
het was max 79,9ccmemilio schreef:Het lage vermogen is ingegeven door de Duitse wetgever die van de "open" klasse (lees 50cc) af wilde. Deze maakte gewoon teveel herrie (toen al). Daardoor is de 80 cc klasse ontstaan en tekenden de Duitse fabrikanten onbedoeld hiermee hun Doodsvonnis omdat ze zich hiermede zich meer op het gebied van de Oosterse concurrenten begaven. Zündapp was volgens mij één van de grote voorstanders van de 80 cc klasse.
Het maximale vermogen mocht volgens de nieuwe wetgeving bij 6000 toeren worden afgegeven. Bij Kreidler was dat 8 PK.... Hercules haalde er 8,5 PK uit.
en max 8PK´s bij en tourentaal van max. 6000
Verzekering was max 200DM voor een Jaar en was ook stuurfrij....