Neem er vijf - Nimm Fünf (1979)

Allerlei artikelen over Kreidler, vaak overgenomen uit oude tijdschriften.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 7845
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Contacteer:

Neem er vijf - Nimm Fünf (1979)

#1 Bericht door Maarten » 19 dec 2009, 09:13

Neem er vijf - Nimm Fünf (1979)

Presentatie Kreidler bromfiets RMC-S met vijf versnellingen

Afbeelding
Klauwengeschakelde vijfversnellingsbak


Bron: MOTORRAD 17, 1979
Auteur: fai

Brommerrijders schakelen graag.
Kreidler komt ze tegemoet en bouwt in de nieuwste brommer RMC-S een vijfversnellingsbak.

Liefhebbers van het Swäbische 50cc merk Kreidler zullen moeilijk de vernieuwingen aan de RMC-S bromfiets herkennen.
Buiten de grote rechthoekige koplamp en beide uitwisselbare spiegels is de nieuwe uitvoering optisch gelijk aan de motorfiets.

Geheel nieuwe modellen worden zelden op de markt gebracht.
De motoren met de karakteristieke in de rijwind liggende cilinder betekenen voor Kreidler evenveel als de boxer voor BMW.
Als het er om gaat in huize Kreidler het assortiment met nieuwe modellen uit te breiden komt de vraag op: Wat kan uit de bestaande produktie gebruikt worden?
Ook hier geldt: het bouwdoos principe.

Afbeelding
De nieuwe Kreidler RMC-S is de tot nu toe duurste bromfiets in het aanbod

Bij de vijfversnellings brommer RMC-S heeft de motorfiets RSGS als ontwikkelingsbasis gediend, of beter gezegd, de RSGS werd tot brommer omgebouwd.
Er is veel vraag naar brommers met beperkt vermogen.

Om de goed 90 km/u snelle motorfiets op de maximaal toegestane snelheid van 40 km/u te beteugelen werd op delen van het vier versnellingen tellende type RMC teruggegrepen: carburateur en cilinder.
Om het de "opvoerders" lastig te maken heeft de begrensde motor een andere maat cilindervoet gekregen.
Het is daarom niet zonder meer mogelijk om de cilinder van de motorfiets op de brommer te monteren.


Afbeelding
Nieuwe cilinderkop

Aandrijving en koppeling zijn van de RS-GS overgenomen.
De overbrengings verhoudingen van de versnellingsbak zijn gelijk gebleven, alleen de eindoverbrenging is aan de lagere topsnelheid aangepast: bromfiets 11/38 en motorfiets 13/36.

Met de nieuwe vijf-versnellings bromfiets behoren de goedkope contactsloten tot het verleden.
De sleutel van het stuurslot dient bij de RMC-S tevens voor het contactslot.

Berijders van de oude vierversnellings uitvoering RMC moeten om één maal meer het schakelpedaal te bedienen niet hun brommer weggooien.
Zij kunnen de versnellingsbak ombouwen, de kosten voor tandwielen en schakelwals bedragen omstreeks 400 Mark (460 gulden ~ 210 Euro).

Maar liefst 3240 Mark (3726 gulden ~ 1694 Euro) is de prijs van de nieuwe brommer.
Voorwaar een aanzienlijk bedrag, wat Kreidler in deze categorie aan de top van het brommersegment plaatst.

fai



Vorstellung Kreidler Mokick RMC-S mit fünf Gängen


Afbeelding
Klauengeschaltetes Fünfganggetriebe


Born:
MOTORRAD 17, 1979
Autor: fai

Mokickfahrer mögen schalten.
Kreidler kommt ihnen entgegen und baut in das neueste Mokick Modell RMC-S ein Fünfganggetriebe ein.

Fans der schwäbischen 50er-Schmiede Kreidler haben es schwer, die Neuheiten am Mokick RMC-S zu erkennen. Denn außer dem großen Rechteckscheinwerfer und den beiden austauschbaren Rückspiegeln gleicht das neue Kind optisch den Kleinkrafträdern aus gleichem Haus.

Völlig neue Modelle sind selten. Die Motoren mit dem charakteristisch im Fahrtwind liegenden Zylinder bedeuten für Kreidler mindestens eben so viel wie der Boxer für BMW. Wenn es daher im Hause Kreidler darum geht, das Sortiment mit neuen Typen aufzufrischen, taucht die Frage auf: Was kann aus der bisherigen Produktion übernommen werden?
Auch hier: das Baukastenprinzip.


Afbeelding
Die neue Kreidler RMC-S ist das bisher teuerste Mokick im Angebot


Beim Fünfgang-Mokick RMC-S diente das Kleinkraftrad RSGS als Entwicklungsbasis, oder besser, die RSGS wurde zum Mokick zurechtgestutzt. Denn die gedrosselten Kleinkrafträder sind ja stark gefragt.

Um das normalerweise gut 90 km/h schnelle Kleinkraftrad RSGS auf die erlaubten 40 km/h zu zügeln, wurde auf Teile das Viergang-Typs RMC zurückgegriffen: Vergaser und Zylinder.
Um aber Schraubern das Frisieren zu erschweren, weist der Drosselmotor am Zylinderfuß geänderte Paßmaße
auf. Es ist einfach nicht möglich, den Zylinder vom Kleinkraftrad auf das Mokick-Kurbelgehäuse zu setzen.

Afbeelding
Neuer Zylinderkopf

Getriebe und Kupplung sind ebenfalls vom Typ RSGS entliehen. Die einzelnen Gangstufen wurden beibehalten und nur die Sekundärübersetzung der geringeren Endgeschwindigkeit angepaßt (Mokick 11/38, KIeinkraftrad 13/36).

Mit dem neuen Fünfgang-Mokick gehören Billig-Zündschlösser bisheriger Kreidler-Maschinen der Vergangenheit an. Der Schlüssel der Lenkkopfverriegelung am RMC-S dient gleichzeitig auch als Zündschloß.

Fahrer einer alten Viergang Version des RMC müssen nur um einmal mehr den Schalthebel betätigen zu dürfen, ihr Mokick nicht gleich wegwerfen. Sie können das Getriebe umrüsten, die Kosten für Zahnräder und Schaltwalze belaufen sich auf rund 400 Mark.

Denn 3240 Mark kostet das neue Mokick. Fürwahr ein stolzer Preis, der Kreidler zumindest in dieser Kategorie an die Spitze des Mokick-Angebots setzt.

fai



Afbeelding Neem er vijf - Nimm Fünf - pdf (900 kB).



Gescand door Tjerry (Enzo-tvdzijden)
Vertaald van Duits naar Nederlands door TonK
Geplaatst door Maarten
© 2009 www.kreidler.nl

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 47630
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg

#2 Bericht door Enzo-tvdzijden » 19 dec 2009, 19:58

Leuk 2-talig deze keer. De meest luxe RMC-S.

Mooie aanwinst.

Enzo

Gebruikersavatar
Monsma
Berichten: 3666
Lid geworden op: 21 jan 2007, 20:14
Locatie: Harkema

#3 Bericht door Monsma » 19 dec 2009, 20:08

leuk artikel.

Dus daarom hebben ze vroeger 2 types 5 bak gemaakt (47 mm carter en 50 mm carter)

,,Om het de "opvoerders" lastig te maken heeft de begrensde motor een andere maat cilindervoet gekregen"

mvgr

Gebruikersavatar
dijk
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Berichten: 18689
Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43

#4 Bericht door dijk » 19 dec 2009, 20:09

dit is zeker weer een mooi artikel.

hermanp
Berichten: 6235
Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
Locatie: alhier

#5 Bericht door hermanp » 19 dec 2009, 20:34

Leuk artikel. Wel gericht op Duitsland, want een 5-bak mocht in Nederland pas in 1984 dacht ik.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 47630
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg

#6 Bericht door Enzo-tvdzijden » 19 dec 2009, 20:42

hermanp schreef:Leuk artikel. Wel gericht op Duitsland, want een 5-bak mocht in Nederland pas in 1984 dacht ik.
Inderdaad, samen met de kickstarter (geen trapper plicht).

Enzo

Helmantel
Berichten: 754
Lid geworden op: 09 sep 2003, 23:42

#7 Bericht door Helmantel » 21 dec 2009, 16:40

Dat klopt. Bij onze fietsenmaker hing vanaf midden jaren tachtig jaren een poster van een MT achter tralies. Gisteren nog verboden bij de wet, stond er onder :)

kckreidler
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 mar 2008, 09:36
Locatie: etten leur
Contacteer:

#8 Bericht door kckreidler » 22 dec 2009, 13:31

Leuk artikel, en nou maar ktteren om dat gat groter te krijgen voor je 60 cc

Gebruikersavatar
Zatopek
Berichten: 4873
Lid geworden op: 08 feb 2005, 11:26
Locatie: Egelze, diep in het zuiden

#9 Bericht door Zatopek » 15 jan 2010, 08:51

Zeker leuk, nog leuker dat ik zo'n RMCS heb, natuurlijk niet met 11-38 eindoverbrenging #-o

Dan rijdt ie maar 40, nu met 12/36 en een 28mm Jamarcolletje rij ik dik 60. Ook dan schakel je je nog ongelukkig. Kun je nagaan hoe dat met 40 km is.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 47630
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg

#10 Bericht door Enzo-tvdzijden » 15 jan 2010, 16:43

Zatopek schreef:Zeker leuk, nog leuker dat ik zo'n RMCS heb, natuurlijk niet met 11-38 eindoverbrenging #-o

Dan rijdt ie maar 40, nu met 12/36 en een 28mm Jamarcolletje rij ik dik 60. Ook dan schakel je je nog ongelukkig. Kun je nagaan hoe dat met 40 km is.
Heb je zeker nog nooit met een 3-bak origineel met 10 tands voor gereden. :lol: Dan ben je echt snel klaar.

Enzo

Plaats reactie