Kreidler houdt het hoofd koel (1969)

Allerlei artikelen over Kreidler, vaak overgenomen uit oude tijdschriften.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 7842
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Contacteer:

Kreidler houdt het hoofd koel (1969)

#1 Bericht door Maarten » 19 mar 2010, 22:24

Kreidler houdt het hoofd koel (1969)

Bron: Motor, nr. 40, 03-10-1969
Auteur: Coen Verburg




Het Van Veen Racing Team, dat in zijn eerste Grand Prix weg-raceseizoen de aandacht van de internationale sportpers tot zich trok en met slechts één punt verschil de wereldtitel aan de concurrentie moest laten, houdt het hoofd koel! In 1970 zullen de Van Veen racers weer van de partij zijn en zonder enige twijfel ook partij kunnen geven aan hun rivalen.
Enige weken geleden heeft u reeds enkele bijzonderheden van de met grote spoed ontwikkelde watergekoelde machines kunnen lezen. In een gezamenlijk streven om de titel voor Aalt Toersen veilig te stellen ontwikkelden zowel de fabriek in Stuttgart als de importeur in Amsterdam (wie de fabriek alle benodigde onderdelen leverde) een watergekoelde versie van de luchtgekoelde 6-versnellingsracer.

Watergekoelde Van Veen Racer 1969

Tussen de Ulster G.P. en de Italiaanse G.P. bouwde men de hier afgebeelde, gecompliceerde constructie, die veel technische noviteiten omvat. In Amsterdam slaagde men erin circa 15% meer vermogen te vinden (dat betekent 16 pk uit een 50 cc ééncilinder), maar tegen deze grote vermogenswinst bleek de vrijwel standaard krukas niet bestand.
Doordat de tijd begon te dringen koos men hierom voor Imola de door de fabriek ontwikkelde versie, die minder vermogen leverde, maar wel betrouwbaar gebleken was op de proefstand. Voor 1970 gaat men echter verder met de eigen ontwikkeling en, naar technicus Jan Smit ons verzekerde, men weet waardoor de huidige problemen veroorzaakt worden!

De thermostaat en pomp zijn aan de rechterzijde van de motor gemonteerd (foto 2)

De watergekoelde cilinder en kop, een produkt van DRM-man Harry de Boer, werd zorgvuldig berekend en tot op 1/100 mm bewerkt. Het koelsysteem omvat een thermostaat (foto 2) en een 12 volt Bosch elektrische waterpomp, die door middel van een knop op de linker stuurhelft met drie verschillende snelheden kan draaien. Hierdoor kan men de juiste arbeidstemperatuur van de motor exact op 85° C houden, ook bij wisselende weersomstandigheden, door de pomp sneller of langzamer te laten draaien. De thermostaat en pomp zijn aan de rechterzijde van de motor gemonteerd (foto 2). De roterende inlaat met 25 mm Dell' Orto carburateur is aan de linkerzijde geprojecteerd (foto 3). Momenteel hebben de Van Veen Kreidlers normaal accu-bobine ontsteking, doordat de oorspronkelijke Bosch Thyristor ontsteking door motortrillingen problemen gaf.

Coen Verburg

De roterende inlaat met 25 mm Dell' Orto carburateur is aan de linkerzijde geprojecteerd (foto 3)


Meer informatie:
Overzicht wegrace artikelen
Artikel gescand door Peter G
Artikel bewerkt en geplaatst door Maarten
© 2010 www.kreidler.nl

Gebruikersavatar
dijk
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Berichten: 18687
Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43

#2 Bericht door dijk » 19 mar 2010, 23:29

leuk artikel weer over de van veen racer :!:

Gebruikersavatar
pax00l
Berichten: 948
Lid geworden op: 18 aug 2008, 19:33
Locatie: ROTTERDAM
Contacteer:

#3 Bericht door pax00l » 20 mar 2010, 11:38

JA en nog wat dat ding liep als vergif zo hard,en dan met de oude
puntjes er in,[ ja ja die bosch he wat een ramp]

GR LOUIS

Gebruikersavatar
terror777
Berichten: 274
Lid geworden op: 25 aug 2009, 21:27
Locatie: Amersfoort

#4 Bericht door terror777 » 20 mar 2010, 21:09

mooi artikel weer :D

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 47669
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg

#5 Bericht door Enzo-tvdzijden » 20 mar 2010, 21:16

Zeker weten. In die tijd vierde Kreidler zijn hoogtijdagen.

Kijk eens in het prachtige overzicht wat er allemaal op het forum nu staat. viewtopic.php?t=23384

Enzo

Gebruikersavatar
Kreidler freak
Berichten: 1330
Lid geworden op: 16 apr 2008, 15:00
Locatie: Expert doos nr9
Contacteer:

#6 Bericht door Kreidler freak » 21 mar 2010, 16:58

Leuk om te lezen en weer wat kreidler kennis erbij :wink:

Gr Joey

Gebruikersavatar
rs-r
Berichten: 687
Lid geworden op: 03 mei 2005, 21:18
Locatie: Waregem (België)

#7 Bericht door rs-r » 22 mar 2010, 20:08

Enzo-tvdzijden schreef:Zeker weten. In die tijd vierde Kreidler zijn hoogtijdagen.

Kijk eens in het prachtige overzicht wat er allemaal op het forum nu staat. viewtopic.php?t=23384

Enzo
Man man, wat een info!! :thumbsup :study

Plaats reactie