Van Veen OCR 1000 Folder

Kreidler folders uit binnen- en buitenland - Kreidler folders from all over the world
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 8937
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 27 keren
Ontvangen waarderingen: 7 keren
Contacteer:

Van Veen OCR 1000 Folder

#1 Bericht door Maarten » 12 nov 2010, 22:21

Van Veen OCR 1000 Folder
Bijlagen
Van Veen OCR Folder 1
Van Veen OCR Folder 1
van-veen-ocr-1.jpg (92.18 KiB) 18842 keer bekeken
Van Veen OCR Folder 2
Van Veen OCR Folder 2
van-veen-ocr-2.jpg (223.17 KiB) 18842 keer bekeken
Van Veen OCR Folder 3
Van Veen OCR Folder 3
van-veen-ocr-3.jpg (265.19 KiB) 18842 keer bekeken
Van Veen OCR Folder 4
Van Veen OCR Folder 4
van-veen-ocr-4.jpg (133.62 KiB) 18842 keer bekeken

Gebruikersavatar
dijk
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Berichten: 18858
Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 3 keren

Re: Van Veen OCR 1000 Folder

#2 Bericht door dijk » 12 nov 2010, 22:27

de tijd dat er nog geen grote hekken om de fabriekspanden stonden :wink:

Gebruikersavatar
Monsma
Berichten: 3695
Lid geworden op: 21 jan 2007, 20:14
Locatie: Harkema
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Van Veen OCR 1000 Folder

#3 Bericht door Monsma » 12 nov 2010, 22:29

dijk schreef:de tijd dat er nog geen grote hekken om de fabriekspanden stonden :wink:
Toen hoefde dat nog niet , die fabriek had er tegenwoordig moeten staan dan was het gauw leeg geweest :wink: :lol:

Gebruikersavatar
caveman
Berichten: 7902
Lid geworden op: 01 okt 2003, 11:21
Locatie: Grunn
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: Van Veen OCR 1000 Folder

#4 Bericht door caveman » 12 nov 2010, 22:31

deze er nog bij :mrgreen:
Bijlagen
verslag OCR van veen dec 1976 (Medium).jpg
verslag OCR van veen dec 1976 (Medium).jpg (64.81 KiB) 22626 keer bekeken
verslag OCR van veen dec 1976 (1) (Medium).jpg
verslag OCR van veen dec 1976 (1) (Medium).jpg (53.12 KiB) 22626 keer bekeken

Gebruikersavatar
caveman
Berichten: 7902
Lid geworden op: 01 okt 2003, 11:21
Locatie: Grunn
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: Van Veen OCR 1000 Folder

#5 Bericht door caveman » 12 nov 2010, 22:35

en deze
Bijlagen
OCR van Veen  Rai 1975 (Medium).jpg
OCR van Veen Rai 1975 (Medium).jpg (84.99 KiB) 22624 keer bekeken
dec 1976 orc v veen 1 (Medium).jpg
dec 1976 orc v veen 1 (Medium).jpg (93.87 KiB) 22624 keer bekeken
ontsteking OCR van veen (Medium).jpg
ontsteking OCR van veen (Medium).jpg (59.65 KiB) 22624 keer bekeken
achterbrug orc van veen 1976 dec (Small).jpg
achterbrug orc van veen 1976 dec (Small).jpg (58.71 KiB) 22624 keer bekeken

Gebruikersavatar
caveman
Berichten: 7902
Lid geworden op: 01 okt 2003, 11:21
Locatie: Grunn
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: Van Veen OCR 1000 Folder

#6 Bericht door caveman » 12 nov 2010, 22:36

en deze :mrgreen:
Bijlagen
dec 1976 ocr v veen (Medium).jpg
dec 1976 ocr v veen (Medium).jpg (62.46 KiB) 22622 keer bekeken

Gebruikersavatar
Roel RM
Berichten: 1170
Lid geworden op: 28 nov 2005, 20:08
Locatie: Midden-Drenthe
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Van Veen OCR 1000 Folder

#7 Bericht door Roel RM » 12 nov 2010, 22:50

ik heb nog een heel andere brochure van de OCR 1000, deze is uitklapbaar en past niet onder de scanner

Groet'n Roel

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 50625
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 29 keren
Ontvangen waarderingen: 42 keren

Re: Van Veen OCR 1000 Folder

#8 Bericht door Enzo-tvdzijden » 12 nov 2010, 23:06

Roel RM schreef:ik heb nog een heel andere brochure van de OCR 1000, deze is uitklapbaar en past niet onder de scanner

Groet'n Roel
Heb nog een heel groot artikel uit het blad MAN uit 1979. Zal ik ook scannen. Evenals de folders.

Enzo

Gebruikersavatar
caveman
Berichten: 7902
Lid geworden op: 01 okt 2003, 11:21
Locatie: Grunn
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: Van Veen OCR 1000 Folder

#9 Bericht door caveman » 13 nov 2010, 00:46

Roel RM schreef:ik heb nog een heel andere brochure van de OCR 1000, deze is uitklapbaar en past niet onder de scanner

Groet'n Roel
geef maar een keer mee scan ik hem wel in delen en voeg het dan samen dat wil ook wel.

anders eens proberen bij copyshop.

greetz cave

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 8937
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 27 keren
Ontvangen waarderingen: 7 keren
Contacteer:

Re: Van Veen OCR 1000 Folder

#10 Bericht door Maarten » 04 dec 2010, 12:27

Gescand door Tjerry

Aandrijfas (cardan) van de OCR 1000
Bijlagen
Aandrijfas (cardan) van de OCR 1000
Aandrijfas (cardan) van de OCR 1000
aandrijfas-ocr.jpg (126.17 KiB) 18842 keer bekeken

hermanp
Berichten: 6462
Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
Locatie: alhier
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 4 keren

Re: Van Veen OCR 1000 Folder

#11 Bericht door hermanp » 28 apr 2011, 23:54

Model 2010
Bijlagen
VanVeen2010.JPG
VanVeen2010.JPG (74.26 KiB) 21274 keer bekeken

kevin2000
Berichten: 46
Lid geworden op: 22 jan 2014, 20:55
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Van Veen OCR 1000 Folder

#12 Bericht door kevin2000 » 25 jan 2014, 15:55

model 2010?? bestaat van veen nog dan??

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 50625
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 29 keren
Ontvangen waarderingen: 42 keren

Re: Van Veen OCR 1000 Folder

#13 Bericht door Enzo-tvdzijden » 25 jan 2014, 16:09

kevin2000 schreef:model 2010?? bestaat van veen nog dan??
Je hebt wat gemist.


http://www.cybermotorcycle.com/docs/dow ... ijwiel.pdf

Henk van Veen is in okt. 2012 overleden.
viewtopic.php?f=8&t=40706&hilit=Henk+van+veen+overleden

Enzo

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 8937
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 27 keren
Ontvangen waarderingen: 7 keren
Contacteer:

Van Veen OCR 1000 Folder

#14 Bericht door Maarten » 30 dec 2017, 16:56

Van Veen OCR 1000 Folder
Bijlagen
Van Veen OCR 1000 Folder
Van Veen OCR 1000 Folder
OCR-1000-Folder.JPG (150.82 KiB) 8863 keer bekeken

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 50625
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 29 keren
Ontvangen waarderingen: 42 keren

Re: Van Veen OCR 1000 Folder

#15 Bericht door Enzo-tvdzijden » 28 dec 2018, 11:26

Meer
Bijlagen
85BE2806-992D-4949-8A88-57F368B27B36.jpeg
85BE2806-992D-4949-8A88-57F368B27B36.jpeg (338.51 KiB) 4488 keer bekeken
E6D39A40-9FDF-4661-9863-9DA8217A73BC.jpeg
E6D39A40-9FDF-4661-9863-9DA8217A73BC.jpeg (390.27 KiB) 4488 keer bekeken
0CBDA6EB-C3A2-4F2A-891F-8396993FF1CD.jpeg
0CBDA6EB-C3A2-4F2A-891F-8396993FF1CD.jpeg (363.15 KiB) 4489 keer bekeken
E35CFA3F-315E-46A4-A2C5-792E9D8B006D.jpeg
E35CFA3F-315E-46A4-A2C5-792E9D8B006D.jpeg (351.24 KiB) 4489 keer bekeken

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 8937
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 27 keren
Ontvangen waarderingen: 7 keren
Contacteer:

Van Veen OCR 1000, De Droom-Übermotor (2017)

#16 Bericht door Maarten » 20 jan 2019, 17:07

Van Veen OCR 1000, De Droom-Übermotor

Bron: http://bebru.nl/van-veen-ocr-1000/
Posted on 30 juni 2017 by Egbert Berghorst in Nederlandse Motoren
Tekst: Cok van den Heuvel
Foto’s: Nick Kuijpers


IMG_3399-1.jpg
IMG_3399-1.jpg (168.82 KiB) 4350 keer bekeken

IMG_3400-1.jpg
IMG_3400-1.jpg (151.01 KiB) 4350 keer bekeken


Van Veen OCR 1000, de droom-Übermotor


In plaats van een engels blufverhaal over de zoveelste ‘worldbeater’ was het Nederlands-Duitse Van Veen verhaal eigenlijk al wáár… totdat autofabrikant Peugeot er via een omweg een eind aan maakte.
Henk van Veen (75) groeide als jongen op in de werkplaats van vaders Amsterdamse fietsen- en motorenzaak. Die werd in 1933 (midden in de crisisjaren) verhuisd, vergroot en omgedoopt tot Motorpalace, dus tweewielers hadden voor hem al vroeg geen geheimen meer. Op straat en op circuits reed Van Veen op van alles en nog wat. Zo jong als hij in 1955 was, je kon al spreken van een ervaren kracht. Hendrik was niet alleen technisch goed bij; hij begreep het zakendoen, de financiële kant, maar ook hoe je contacten moest onderhouden. Zijn ‘connecties’ met Hercules waren zo goed, dat hij de Nederlandse belangen voor dit grote concern mocht behartigen. ‘Duitsers zijn niet alleen pünktlich, ze hechten ook aan betrouwbaarheid in de relatie’, aldus Van Veen. ‘En dát past ook bij mijn stijl van opereren’. Juist in Italië ontmoet hij in 1959 een racebrommer, die zijn loopbaan drastisch zal beïnvloeden: een eenzame Kreidler die veel harder ging dan de alom aanwezige Italiaanse machines. Overleg met Hercules (‘netjes’, niet achter hun rug om) maakte de weg vrij om met Alfred Kreidler te gaan praten, wat meteen tot een importeurschap voor Nederland leidde. Dát werd een eclatant succes, vanaf 1964 was een Kreidler K 53 ‘ei-tank’ al een vaste waarde in het Kikkerland. ‘Wij’ werden zelfs de belangrijkste exportmarkt. Dat werd ondersteund door de 50 cc Grand Prix successen. Bij die raceontwikkeling was Van Veen nauw betrokken, zózeer dat toen Kreidler er in 1965 zelf mee stopte, ze twee racers naar Amsterdam stuurden. Het betekende, simpel gezegd: ‘Wij stoppen ermee, hier heb je onze kennis, ga gerust verder; onze zegen heb je’. Toen Honda en Suzuki in 1968 stopten met hun tweecilinders was de Kreidler hegemonie bijna totaal (met een enkele Jamathi als luis in de pels). De zegereeks ging voort, met in 1971 als hoogtepunt het wereldkampioenschap van Jan de Vries. Tijd om de handelsgeest de ruimte te geven en zo werden activiteiten ontplooid om racers min of meer in serie te gaan leveren. Dat is een zeer indrukwekkende historie, maar het valt nu even buiten het kader.

DSC_0005.jpg
DSC_0005.jpg (100.63 KiB) 4350 keer bekeken


Echt glazenbollenwerk

In 1971 was dat racesucces zo vanzelfsprekend dat het bijna saai werd (voor de baas, dan). Van Veen kreeg oog voor grote motoren. Dáár had sinds 1969 een revolutie plaats gehad met de komst van de Honda CB 750 en de eerste generatie Superbikes die volgde. Het publiek bleek er niet genoeg van te kunnen krijgen! Nu komen we bij die ‘übermotor’. Van Veen begon na te denken over een alles overtreffende stap in de ontwikkeling, de Engelsen zouden het een worldbeater noemen. Dat hij – in 1971! – op het goede spoor zat, kunnen we achteraf goed zeggen. De Kawasaki Z 1 (de 900), de BMW R 90 S, de Moto Guzzi 850 Le Mans en de Honda GL 1000 GoldWing waren nog toekomstmuziek, maar zouden met 82 pk (Kawa en Honda) absoluut de mindere zijn van wat komen ging. Het waren alle vier wel toppers die we nu als klassiekers koesteren. Nee, de nieuwe motor van Van Veen import (ondertussen een groot internationaal handelshuis met importen op verschillende vlakken) zou alles in de schaduw stellen. Terwijl Henk nog aan een conventionele zuigermotor dacht, werd er veel gepubliceerd over wankelmotoren, die golden als ‘dé krachtbron van de toekomst’. Henk zag het zitten en met Jürgen Klusowski als projectleider van het ontwikkelteam werd een Moto Guzzi California rijwielgedeelte genomen waarin een Mazda RX 3 wankelmotor in lengterichting werd gebouwd. De testmotor was in 1973 klaar en is toen gefotografeerd door het net nieuwe blad Moto 73 (een afsplitsing van Weekblad Motor). Het bleek dat de motor, tegen de verwachting in, beter dwars kon worden ingebouwd, ondanks de logische opbouw van excenteras-transmissie-cardan van het prototype. Niemand lette nog op het uiterlijk; het ging puur om de techniek bij deze testmotor. Maar daar had Van Veen wel degelijk zeer uitgesproken ideeën over; eerst naar de technische afwegingen. De toekomstige machine móest een grote en sterke tweerotor motor krijgen, dus met Sachs/Hercules praten over hun motorblok was ‘nicht in Frage’. Géén enkele rotor, geen luchtkoeling en geen ‘tweetaktwankel’ (poorten in de zijplaten van de motor)! Henk ging naar NSU, waarmee ook Dr Felix Wankel nauwe banden had (zie het artikel over de Wankeldag). Daar vertelden ze over de aanstaande samenwerking met Citroën. Er zou een aparte joint-venture komen: CoMotor, in Frankrijk, die zowel Audi/NSU als Citroën van supermoderne en krachtige vloeistofgekoelde tweeschijfsmotoren (met perifere poorten, dus in het trochoïdhuis) zou gaan voorzien. Ook voor de vliegtuigindustrie zouden krachtbronnen gebouwd worden, met aluminium huizen in plaats van het gietijzer van de ‘goedkope’ versie (die toch nog 6000 Mark per stuk – inkoop! – zouden gaan kosten). Vermogens van 100 tot 130 pk standaard waren voorzien, maar er waren volop mogelijkheden om dat verder op te schroeven. Bedenk hierbij dat de 67 pk van de Honda CB 750 viercilinder viertakt en de Suzuki GT 750 driecilinder tweetakt als zondermeer indrukwekkend te boek stonden. Dat was in 1971 dé maat voor een supermotor.

DSC_0046-2.jpg
DSC_0046-2.jpg (121.46 KiB) 4350 keer bekeken


Totáálontwerp

Tijd voor het ontvouwen van de plannen. Het moest een samenhangend totaaldesign worden, niet een soort ‘universele motor’, zoals toen nog gebruikelijk was. Ex-coureur Jos Schurgers werd ingeschakeld bij het ontwerpen van de nieuwe super-supermotor. ‘In feite is het hele ontwerp opgehangen aan de vorm van de uitlaat, die vond ik zó mooi dat ik wilde dat de hele motor daarnaar gemodelleerd werd’, aldus Van Veen. Met CoMotor werd contact opgenomen en er kwamen proefmotoren naar Amsterdam, de KKM624/2-Van Veen. ‘Daar was ik wel trots op, dat ze voor ‘mijn’ motoren een aparte modelcode hadden gemaakt’. De basismotoren werden voor Van Veen zo aangepast dat het mogelijk werd om ze – anders dan in de auto’s waarvoor ze bedoeld waren – te voorzien van ombouwdelen, waarmee hij dwars in het motorframe (ontworpen door Jaap Voskamp) gebouwd kon worden. Alle gietdelen werden qua vorm aangepast aan het totaalontwerp, dus niks kon bij anderen uit de schappen getrokken worden. Het Duitse Getrag ontwierp een vierversnellingsbak die sterk genoeg was om het enorme vermogen aan te kunnen en compact genoeg voor inbouw in de motorfiets. Hoewel Henk Nederlander is, besefte hij goed dat je om internationaal geloofwaardig te zijn, niet met een merk uit dat land moet komen. Je wilt prestige en meteen ‘logisch’ overkomen op je klanten die immers serieus geld uit moeten gaan geven. Dus het stond al vast dat er uitgeweken ging worden naar Duitsland. Maar voorlopig gebeurde het nog in Amsterdam, met de mensen die ook de 50 cc racers ontwikkeld hadden. De racesuccessen waren goed voor een ‘goede’ naam. Hij wist ook al aan wie hij zijn dure (ook dát stond tevoren al vast, al werd wel verwacht dat de motorblokken goedkoper zouden worden bij massaproductie) motoren ging verkopen. Het was al duidelijk dat genoeg mensen ‘serieus geld’ over zouden hebben voor een absolute tópfiets. In die tijd werd het OCR 1000 project nog een beetje gezien als een dure hobby van de baas, maar Van Veen zag zakelijk succes in het verschiet. Daar zou wel een periode van investering aan vooraf moeten gaan: ‘Op een gegeven moment ben je het point of no return gepasseerd. Eerst trek je aan een project, later duwt het je op’, zoals Hendrik het mooi verwoordt.

DSC_0036.jpg
DSC_0036.jpg (66.78 KiB) 4350 keer bekeken


Openbaring met gevolgen

Bij de testritten bleek het frame niet goed genoeg en ook met de bak waren problemen. Weer werden de goede contacten aangesproken. Porsche loste de transmissieproblemen op en in samenwerking met de TH in Eindhoven werd het frame verbeterd. Bij de ontsteking werd de firma Hartig ingeschakeld. Harald Westenberger fungeerde als ‘verbindingsofficier’ tussen Van Veen en de toeleverancier. Gezamenlijk werd iets zeer futuristisch uitgebroed (het is nog jaren zeventig): De vonkvoorziening was digitaal, per paar honderd toeren (her)programmeerbaar! Dat begint nú pas gemeengoed te worden… In 1974 stond de eerste ‘productie’- (hij was gewoon met de hand gebouwd) Van Veen OCR 1000, framenummer 001 op de Keulse IFMA tentoonstelling. Hij sloeg in als een bom! Niet meer het knutselwerk uit de ontwikkelfase, maar het zeer fraaie eindontwerp van Jos Schurgers. Alle opgeblazen taal, die tot dan toe vermeden was, kon nu wel, want hij ‘kon zó in productie gaan’. Er bestonden nog drie motorfietsen in de eindfase van de ontwikkeling, waaronder een préproductiemachine in afwijkend groen/geel, met noodgedwongen nog een Kawasaki 750 H 2B voorspatbord. Dát was het laatste waaraan Jos werkte; het was pas vlak voor de IFMA klaar. Er werden 37 bestellingen genoteerd voor een prijs van 24 198 Mark (een BMW R 90 S – hij was er inmiddels – kostte nog geen 10 000). Dat was met introductiekorting, want al meteen werd aangekondigd dat de volgende serie meer dan 28 000 zou gaan kosten. Mensen die een OCR bestelden waren bijvoorbeeld de excentrieke Malcolm Forbes (uitgever, ballonvaarder en megarijk), maar ook Fritz Günter Sachs von Opel en sheik Aman Sharif stonden op de klantenlijst. De Nederlandse VAG directeur Lang en Teun Ritman, een rijke kunsthandelaar, kochten als een van de eersten zo’n motor, maar ook waren er wel enkele ‘gewone’ motorrijders die zich krom werkten om een Van Veen te kunnen kopen. Eén man zou later in korte tijd twee ton rijden, het nodige stuk rijden en min of meer een ‘lastige klant’ worden met zijn garantieclaims. Op die IFMA zijn bij BMW op staande voet drie ontwikkelingenieurs ontslagen door de familie Quandt: ‘Jullie hebben gefaald, want je hebt deze ontwikkeling niet voorzien!’ Later solliciteert er een bij Henk, maar ‘die kostte me teveel, dát zat er niet in’, aldus de wankelfabrikant-in-wording. Er gebeurde meer op die show. Kawasaki-technici vroegen of ze de cardan met dubbele homokineet en de achtervorkconstructie met remklauw-ophanging mochten fotograferen. ‘Dat vond ik wel een eer, dus ik gaf ze toestemming. Later ben ik in Kobe op de fabriek onthaald, ook dat was leuk’, vertelt Van Veen erover. En kijk eens goed naar de Z 1300 die in 1979 komt: de zescilinder heeft inderdaad een ‘Van Veen’-achterbrug en remklauw, maar dan in spiegelbeeld.

DSC_0069.jpg
DSC_0069.jpg (88.43 KiB) 4350 keer bekeken


Geen bluf, het was écht

In 1975 koopt Van Veen in Duderstadt, in de buurt van meer ‘automotive’ bedrijven, een fabriek waar toeleveringsonderdelen voor autofabrikanten en dergelijke gemaakt worden. In principe dus al een operationeel bedrijf, waarin het relatief makkelijk mogelijk is om een productielijn voor de motorfietsen op te zetten. En dan komt de klap, maar de geschiedschrijving spreekt zich hier en daar tegen. Het staat vast dat eind 1975, op zijn laatst begin 1976, Citroën feitelijk failliet gaat en fuseert met Peugeot in PSA. Het zijn de Peugeotmensen die de dienst uitmaken en een van de eerste beslissingen die ze nemen is het stopzetten van het CoMotor project. Fabriek dicht, productie onmiddellijk stoppen, wég met dat wankelproject! Maar het is al bijna 1978 als Henk van Veen ervan hoort (hij weet het niet meer precies). De Frankfürter Allgemeine meldt het bericht zelfs pas op 14 augustus 1978. Henk dacht dat hij toen vijftig gietijzeren 100 pk-motorblokken had (de alu vliegtuigmotoren met 130 pk zijn er nooit gekomen) en ook vijftig versnellingsbakken. Als Das Motorrad (het grootste motorblad in Duitsland) in december 1977 feestelijk meldt dat de eerste OCR 1000 is afgeleverd – geen enkele van de voorinschrijvers had zijn order geannuleerd – is dat een lovend testverhaal met een rouwrandje. De motorblokken komen niet meer, dus net over de finishlijn naar de werkelijkheid struikelt Van Veen. ‘Daar sta je dan, met een fabriek, 15 miljoen aan investeringen en 28 man personeel’, zegt Henk erover, ‘Dóódziek was ik ervan!’ Natuurlijk probeerde hij de licentierechten te kopen, hij zocht ook naar alternatieve leveranciers om de blokken te bouwen; het mocht niet baten. ‘BMW zei er niet veel in te zien (denk aan die ontslagen technici) en Mazda zat op dat moment in een dip, dus die wilden niks’, vertelde de man die het weten kan. Toen ook intern de onderlinge verhoudingen ‘op scherp’ kwamen te staan, werd de vraag ‘wat nu?’ nog actueler. Omdat er plannen waren om Kreidler productiecrossers en racers te bouwen en er nog meer importen waren, ging de fabriek door, om in 1981 alsnog te moeten sluiten als ook Kreidler wegvalt. Kort daarna gaat het thuisbedrijf over naar BEO Import, een klein bedrijf dat nog bestaat. Ze voeren zelfs nog het wankel-achtige logo van Van Veen. Henk, een hoop illusies en een even grote hoop geld armer, leest bijna 20 jaar geen motorblad meer, verdringt de geschiedenis grotendeels en wil er pas in 1998 weer over praten. Christian von Klösterlein schreef een artikel in NSU Wankeljournaal en nu, tien jaar later wij dus, omdat hij in Warmond toch de gepaste eer kreeg voor zijn werk. Veel te duur betaald, maar de factuur is voldaan, dus Henk kon alsnog een beetje ‘genieten’. Toch: ‘Voorlopig is het weer genoeg; niet méér, ik heb nu wel weer genoeg verteld’…

De Van Veen OCR 1000 op de foto’s leasten we in de buurt van Sportcentrum Papendal. Het is één van de twee ex-Ritmanfietsen. Er staan er in Nederland vijf op kenteken, maar er zijn er nog een paar. Ik heb altijd een sterke gevoelsmatige verwantschap ‘gedacht’ tussen de OCR en de Kawa Z 1300, ze vóelen ook aan als ‘familie van elkaar’ qua omgang en rijgevoel. Grappig dus dat het technisch gezien nog waar blijkt te zijn ook. Een Van Veen is nog altijd een behoorlijk grote en zware motor. Een wankel moet je een beetje ‘wakker’ houden zonder nou echt idioot veel toeren te maken, en dat vereist een ‘aangepaste’ rijstijl. Dat lukt echter prima, want al die zorg bij het ontwerp is ook 35 jaar later nog merkbaar en we hadden al eens eerder lang genoeg met een OCR gereden om hem goed te leren kennen. Bovendien heb ik al 26 jaar een – ook groene – Kawasaki Z 1300, die zelfs nog iets groter en zwaarder is (en óók een aangepaste rijstijl vraagt). Het functioneert dus allemaal prima op de Van Veen. Ook het vermogen en het forse koppel (naar maatstaven van nu) geven je nog een gevoel van ‘wie doet me wat?’. Maar waar het natuurlijk om gáát is dat je rijdt op zo’n mooi stuk techniek, zo’n mooi stuk pure geschiedenis. En daarnaast is het nog altijd een prachtige motorfiets om gewoon op een bankje naar te gaan zitten kijken. En dan te bedenken dat vroeger het ‘bezwaar’ tegen wankelmotoren was ‘dat je geen blok zag’ en dat ze daarom niet mooi waren…

DSC_0038.jpg
DSC_0038.jpg (79.54 KiB) 4350 keer bekeken


Het kán gebeuren dat er af en toe nog een OCR 1000 opgebouwd wordt. Er circuleren nog reserveonderdelen en ook nog enkele motorblokken. Als een frame (na)gebouwd wordt, zal op het kenteken hoogstwaarschijnlijk geen Van Veen staan, maar Eigenbouw. De typenaam kan weer wel OCR 1000 zijn. Er is al sprake van framenummer 41, dus doornummeren vanaf de officiële 37 (anderen zeggen: 39 gebouwd, 37 ‘overlevenden’) is al gebeurd. Reken echter niet op massaproductie, dat zal altijd een droom blijven…


Tekst: Cok van den Heuvel
Foto’s: Nick Kuijpers

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 8937
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 27 keren
Ontvangen waarderingen: 7 keren
Contacteer:

Van Veen OCR 1000 herleeft! (2009)

#17 Bericht door Maarten » 18 feb 2019, 09:36

Van Veen OCR 1000 herleeft! (2009)


Bron: Het Motorrijwiel 2009/100
Auteur: Hans Smid. Met medewerking van Dirk Knip, Andries Wielinga, Maarten Becker, Wilco Vonk
Foto's: Wilco Vonk, Dirk Knip, Maarten Becker, Hans Smid, Archief Stichting HMD/Jan Heese

Scan: Tjerry (Enzo-tvdzijden)


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding



OCR1000 herleeft

Gebruikersavatar
dijk
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Berichten: 18858
Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 3 keren

Re: Van Veen OCR 1000 Folder

#18 Bericht door dijk » 23 feb 2019, 21:44


Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 50625
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 29 keren
Ontvangen waarderingen: 42 keren

Re: Van Veen OCR 1000 Folder

#19 Bericht door Enzo-tvdzijden » 23 feb 2019, 21:56

85.000 euro de vraagprijs.
Wankelrarität.Eine von nur 39 Stück gebauten Van Veen OCR 1000.Das Motorrad stammt aus erster Hand.Die Wankel läuft sehr sehr gut.Keine Standuhr.Viele Unterlagen sind dabei.

Achtung kein Nachbau sondern ein Original !!!!
Bijlagen
9117C759-FE2E-407E-B3D7-3193E5AD0FDE.jpeg
9117C759-FE2E-407E-B3D7-3193E5AD0FDE.jpeg (148.62 KiB) 4120 keer bekeken
4B7FD2D8-B87F-4B94-9AC4-C60F2A710217.jpeg
4B7FD2D8-B87F-4B94-9AC4-C60F2A710217.jpeg (136.99 KiB) 4120 keer bekeken
D4E962B2-3488-49FB-A7E3-CE381FE04AB1.jpeg
D4E962B2-3488-49FB-A7E3-CE381FE04AB1.jpeg (143.46 KiB) 4120 keer bekeken
821C25AF-589D-4C28-8958-EC70375BB542.jpeg
821C25AF-589D-4C28-8958-EC70375BB542.jpeg (132.33 KiB) 4120 keer bekeken

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 8937
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 27 keren
Ontvangen waarderingen: 7 keren
Contacteer:

Van Veen Wankel Krijgt Definitieve Vorm in 1974 (1973)

#20 Bericht door Maarten » 08 apr 2019, 09:46

Van Veen Wankel Krijgt Definitieve Vorm in 1974 (1973)

Bron: Moto 73, No. 18, 21-09-1973

Scan: Peter G

Afbeelding

Afbeelding

FOTO OMSLAG
Na de introductie eind 1972 werd het wat stil rond de sensationele Van Veen Wankel buffel, die een vermogen heeft van meer dan 100 pk.
In Hilvarenbeek reed Jos Schurgers enkele demonstratie-rondjes met de machine, aanleiding voor ons om de herinnering aan dit interessante project, dat volop in ontwikkeling is, nog eens voor u op te frissen (pag. 31).

Afbeelding
Het rijden met een motorfiets van dik 100 pk is een fascinerende bezigheid: top dik 200 km/uur, 0-100 km in 4 sec.

Kreidler importeur Henk van Veen blijft mikken op de exclusieve 100 pk-plus groep in de motorsport. Hoewel het na de introductie van de 110 SAE-pk Van Veen Wankel in oktober 1972 wat stil geworden is om dit spectaculaire proefproject, betekent dit geenszins, dat de ontwikkeling hieraan stil staat. In de research-afdeling aan de Haarlemmerweg werkt een vier man sterke werkgroep onder leiding van de Duitse wankelspecialist, Ir. Klusowski, keihard aan dit Van Veen Wankel project, waarvan men in de loop van '74 tijdens een grote internationale tentoonstelling het definitieve prototype wil tonen. Dat definitieve prototype zal 100 procent verschillen van de machine, waarmee men thans proeven uitvoert om na te gaan hoe of zich tal-loze onderdelen bij een vermogen van rond de 100 pk houden. Zoals bekend is de „rijdende proefbank" van nu een 110 SAE-pk sterke Mazda tweeschijfs-rotatiemotor met een kamervolume van 491 cc, welke gemakshalve in een verlengd Moto Guzzi rijwielgedeelte gemonteerd werd. Het definitieve prototype zal echter totaal anders zijn. Hoe anders blijft uiteraard strikt geheim, maar zeker is wel, dat de machine een speciale, voor motorrijden aan-gepaste, en circa 100 pk sterke rotatie-motor zal hebben, in welk verband wij nog even wijzen op de destijds aangegane samenwerking met Comotor S.A. Luxemburg, een gloednieuwe fabriek van Citroën en Audi-NSU voor de bouw van wankelmotoren. Wat het rij-wielgedeelte betreft „zou men sommige constructies conventioneel kunnen noemen, andere bepaald een vondst!", aldus Van Veen public-relations man Peter Beselszen. Het feit, dat Jos Schurgers in Hilvarenbeek tijdens de Olof wegraces de machine weer aan het publiek toonde tijdens enkele demonstratierondjes, was voor ons aanleiding de rij-ervaringen, die we met de machine opdeden, weer eens voor de geest te halen. Indien u op het circuit De Beekse Bergen aanwezig was, zult u ongetwijfeld geboeid zijn geraakt door het „zoemende" uit-laatgeluid. De uitlaatbron verraadt pure kracht en werkelijk fel gas geven laat men, na de eerste keer als een raket met gillende band van de plaats te zijn geschoten, de tweede-keer wel uit het hoofd. Dat wil overigens niet zeggen, dat de motor niet dociel is, want op het punt van motorsouplesse slaat de Wankel alles op motorgebied. Het koppelverloop is vrijwel vlak en vanaf circa 2000 tpm tot 7000 tpm trekt de machine werkelijk als een leeuw, waarbij de felheid nauwkeurig onder controle gehouden kan worden door de stand van het gashandel. Nog twee opmerkelijke punten zijn het ontbreken van mechanische bijgeluiden en het absoluut ontbreken van trillingen en als er voor een motor het gezegde opgaat „hij spint als een poes", dan is het wel voor de rotatiemotor. Het meest imponerende zijn echter de prestaties en iedere echte motorman weet wat een aparte bekoring het geeft als men in 4 seconden naar 100 km/uur en in 18 seconden naar 200 km/uur gesleurd wordt, om van een top van 220-230 km/uur maar niet te spreken!

Moeilijke keus

Begrijpelijk is, dat de ontwikkeling van de Van Veen Wankel een grote financiële inzet en veel mankracht vraagt. Directeur Henk van Veen ziet zich voor een moeilijke beslissing geplaatst, omdat parallel met de ontwikkeling van de wankelmotorfiets de ontwikkeling in de race-afdeling loopt. Eind oktober zal de beslissing genomen worden of men kiest voor het Wankel-project of dat men doorgaat met beide. Het hoeft uiteraard geen betoog, dat de Nederlandse motorsport-enthousiast hoopt op een keuze in laatstgenoemde richting: een 100 pk Van Veen Wankel motorfiets en een nieuwe 50 cc wereldtitel voor Jan de Vries in 1974!

CV

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 8937
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 27 keren
Ontvangen waarderingen: 7 keren
Contacteer:

100 PK Van Veen Wankel Buffel (1972)

#21 Bericht door Maarten » 13 apr 2019, 18:59

100 PK Van Veen Wankel Buffel (1972)

Bron: Motor, No. 47, 24-11-1972

Scan: Peter G

Afbeelding

Afbeelding


100 pk, of je een emmer leeg schudt ...

Er zijn mensen bij wie — als ze iets in hun kop hebben — dit niet ergens anders zit. Je komt ze overal tegen, óók in de motorhandel. Want neem nou die man, die een bromfietsmerk ging importeren, dat anderen al eerder geprobeerd hadden, maar dat bij hen niet wilde lukken. Toen hij ermee begon, lukte het wel. En hóe!
Maar we keken er toch wel van op toen diezelfde man beloofde, dat hij Nederland een wereldkampioen zou bezorgen. Dat was toch iets, wat niemand ooit tot de mogelijkheden had gerekend. Maar de wereldkampioen kwam er!
Natuurlijk heeft u al door, wie wij bedoelen. Dus toen Kreidler-importeur H. van Veen losliet, dat hij motorfietsen zou gaan maken, was er geen twijfel, dat die er zouden komen. Maar wat voor type? Een paar bromfietscilindertjes tegen elkaar geplakt om niet al te ver van huis af te dwalen? Verleden week bracht een ochtendblad als voorpagina nieuws het bericht, dat het iets heel anders zou gaan worden. Andere kranten brachten het nieuws wat meer bescheiden, mogelijk omdat dat ochtendblad, waar iedereen op scheldt, maar dat door iedereen gelezen wordt, ze voor was geweest. Maar goed, we konden lezen dat er een soort projectiel in voorbereiding was en behalve dat het een Wankelmotorfiets zou gaan worden, stond er niet veel méér in dan dat het apparaat onstuimig accelereert en vreselijk hard loopt. De niet-motorminded lezers van bedoeld ochtendblad zullen wel hun hoofden geschud hebben over zulk een roekeloosheid, hetgeen niet eens onbegrijpelijk is.
Maar intussen zitten wij met de gebakken peren tegenover die lezers, die ons op de vingers tikken dat we alleen maar weten te vertellen over waanzinning snelle motorfietsen, dat we al wekenlang in gebreke gebleven zijn om de schijnwerper van de MOTOR-publiciteit te richten op nieuwe creaties van een fraai 50 cc-tje, een lief 125 kubiekje of een kwartliter waar de rust van uitstraalt. En nu komen de jongens van de Pompstationsweg op de proppen met 100 pk. Of je een emmer leeg schudt, met 100 km/u in 4 sec. of de duvel achter je vodden zit, en 240 km als top, of je zo nodig het wereldrecord moet verbeteren.
We moeten wel, want wat daar gebeurt, is interessant nieuws en dat het nu ook nog uit de Van Veen koker komt, maakt de zaak nog interessanter. Want wat d i e in zijn kop heeft ...!
Wie bezwaren tegen dat snelle gedoe heeft bedenke, dat vele motorrijders gelijk vissers zijn, wier gevangen vissen steeds groter worden tot de lengte van hun armen tekort schiet. We hebben een motorrijder gekend, die steevast op elke nieuwe motor die hij kocht een snelheidsmeter liet monteren met een hoger bereik. Iedereen die zijn motor zag staan, zag 180 km/u op de tellerwijzerplaat van een machine, die ten hoogste 120 km haalde. En ook dat reed die man nooit.
Waarmee we niet willen beweren, dat geen enkele motorrijder zijn gas wagenwijd open durft te draaien. Maar hun aantal is wel veel geringer dan het aantal motorfietsen waarvan de snelheid royaal boven de 140 reikt, maar daaraan nooit toe komt. En dus in dit nummer de introductie van een geweldenaar in wording, aan de initiatiefnemer waarvan wij graag succes toewensen.

HARMSZE

Afbeelding


WANKEL-BUFFEL van Van Veen

Hoewel al lange tijd bekend was dat men bij Van Veen Import B.V. in Amsterdam bezig was met de ontwikkeling van een eigen motorfiets was het geheim van het concept zo goed bewaard gebleven dat wij tot enkele degen voor de introduktie — die toch nog verrassend vroeg kwam — geen flauw idee hadden van het soort motorfiets dat we konden verwachten. Het bleek een enorme verrassing; een geweldige, dubbelschijfs Wankelmotor die opgegeven wordt voor 100 pk, maar die op de testbank al 110 SAE pk's geleverd had. Van alles had men verwacht — waarbij de meeste gedachten naar de viercilinder 500 oc tweetakt gingen — maar geen Wankelrnotor, en toen we enkele dagen voor de introduktie getipt werden dat men bij Van Veen voor de rotatiemotor gekozen had, verwachtten we nog niet dat het er een zou zijn die alles wat tot dusver in de geschiedenis van de motorfiets gebouwd is (met uitzondering van speciale wedstrijdmotoren en de nog in het prototype-stadium verkerende Munch Versuch) zou gaan slaan.
Het aan de pers getoonde exemplaar is slechts een proefmodel; het is zeer zeker geen prototype, en de definitieve uitvoering zal totaal, werkelijk totaal anders zijn. De Van Veen Wankel van nu is slechts een proefproject, een rijdende testbank om de problemen aangaande de 100 pk W'ankelmotor en de toe-passing ervan in een motorfiets te bestuderen. Aangezien er geen ver-gelijkbare motoren zijn moet men zelf bepalen hoe de rij-ervaringen zijn, gedrag van frame en vering nagaan, en natuurlijk tientallen, misschien wel honderden andere zaken onder de loep nemen. Het testmodel is grotendeels opgebouwd uit in de handel verkrijgbare onderdelen. Het rijwielgedeelte stamt van Moto Guzzi maar is natuurlijk op vele punten gewijzigd om de eigenlijke motor op te nemen. Deze stamt voor dit testexemplaar uit Japan; het is de motor van de Mazda X-100, een tweeschijfs rotatiemotor met een kamervolume van 491 cc (vergelijkbaar met een conventionele zuigermotor van 2000 cc). De motor is watergekoeld en is voorzien van een dubbele ontsteking. De beide rotors worden d.m.v. olie gekoeld; de olie staat zijn warmte weer af via een grote, boven de koppeling gemonteerde oliekoeler. Opvallend is de zeker in verhouding met het geleverd vermogen kleine radiateur. Door de druk in het koelsysteem op te voeren tot één atmosfeer (overdruk) kon bereikt worden dat de afmetingen klein bleven, beduidend kleiner dan die Van de radiateur op de onlangs tentoongestelde Wankel-Yamaha. De Guzzi koppeling, versnellings-bak en cardan zijn natuurlijk aan-gepast aan het veel grotere vermogen. In de cardan is een tandwielpaar met een hogere overbrenging gekomen om de gearing kloppend te maken voor de veel hogere bereikbare snelheid. De gearing is nog wat te laag, maar er is gecalculeerd dat de bereikbare top bij ongeveer 240 km/u ligt...!


Afbeelding

Uiteraard is deze Mazdamotor niet optimaal geschikt voor een motorfiets, reden waarom bij dit testexemplaar in het geheel niets te 'bespeuren is van de gunstige verhouding tussen gewicht en inbouwvolume aan de ene, en het vermogen aan de andere kant; het gewicht bedraagt op dit moment namelijk 300 kg, en om de motor te kunnen inbouwen heeft men het frame moeten verlengen.

Werkgroep

Voor het ontwikkelen van het Wankel project heeft de heer Van Veen een werkgroep gevormd uit de mensen van de research-afdeling. De namen zullen de geregelde MOTOR-lezers niet onbekend zijn: Ing. Jorg Moller, Ir. Rinus Boerstra, Jos Schurgers, Jaap Volkamp en Jan de Vries. Als expert betreffende Wankelmotoren is sinds januari van dit jaar de Duitser Ing. H. J. Klusowski aangetrokken, en ook deze naam kent u nog. Hij was het die enkele jaren geleden al op privé-basis een Wankelmotor (van de NSU-Spider) in een motorfiets bouwde; die machine werd daarna naar Japan verkocht!
Op grond van de ervaringen die met deze eerste testmachine opgedaan worden zal een prototype gebouwd worden. Hiervoor gaat de firma Van Veen samenwerken met Comotor S.A. Luxemburg, een dochteronderneming van Citroën S.A. en van Audi-NSU-Auto Union A.G., opgericht in 1967. Deze onderneming werd door de moeder-bedrijven voorbestemd om in het kader van de gemeenschappelijke markt een industrieel project te realiseren dat voor de economie van alle EEG-landen van importantie is. Aldus het begeleidende persbericht. Op dit moment is een moderne fabriek in aanbouw in Altforweiler (Saarland), waar vanaf januari 1973 de produktie van Wankelmotoren van start gaat. Aanvankelijk in niet te grote aantallen, 25 á 100 per dag, maar later hoort een produktie van enkele duizenden exemplaren tot de mogelijkheden,

Foto: Op de linkermotorzijde is duidelijk de dubbele ontsteking te herkennen. De bougies vonken niet gelijktijdig en ook de vervroegingskarakteristleken zijn niet gelijk.

Foto: Naast de normale snelheidsmeter en toerenteller was deze testmachine uitgerust met een watertemperatuurmeter, en meters voor de druk en de temperatuur van de olie.

Voor testdoeleinden rijden sinds 2 jaar 270 Citroën M-35 automobielen in Frankrijk die voorzien zijn van een 60 pk, éénschijfs Wankelmotor. De samenwerkende firma's streven er naar om tegen het einde van 1973, zeker liefst voor de RAI tentoonstelling in het voorjaar van 1974, een min of meer definitief prototype klaar te hebben. Voor de daarop volgende produktie is men aangewezen op een bestaande industrie (de vliegtuigindustrie werd daarbij genoemd), of op een sterke financiële groep om een nieuwe onderneming op te zetten. Hieruit al kan geconcludeerd worden dat het geenszins de bedoeling is om in eigen beheer op zeer kleine schaal deze Van Veen Wankelmotor te bouwen. De heer Van Veen ziet duidelijk een grote markt en streeft naar grote aantallen. Vanuit concurrentie-oogpunt gezien is het buitengewoon aantrekkelijk dat hij meteen voor een topmachine gekozen heeft. De Japanse „tweetakt-merken" behoren weliswaar ook tot de Wankellicentienemers, maar zijn gebonden aan maximaal 80 pk en mogen hun produkten niet in Europa afzetten.

Adembenemende acceleratie

Bij de introduktie werd de gelegenheid geboden het testexemplaar te proberen, een kans die we uiteraard niet lieten schieten.

Afbeelding

Hoewel de testmachine bepaald geen volmaakte motorfiets is — te lang, te zwaar — bleken twee zaken, de acceleratie en de trillingsvrije loop, gewoon verbluffend. Nooit, nooit eerder hebben we zoiets meegemaakt. Vanaf vrijwel elk toerental, te beginnen bij ongeveer 2000 tpm, gaat de machine er op een ongelooflijke manier vandoor, zelfs als er maar een streepje gas gegeven wordt. De trekkracht is bij elk toerental en in elke versnelling zo groot dat het noodzakelijk lijkt om een gashendel met een andere verdeling (een groot deel van de verdraaiing benutten voor de eerste millimeters carburateuropening) toe te passen. Je moet enorm oppassen bij het gas bijgeven in de bocht; de motor met wielspin onderuit trekken lijkt zeer wel mogelijk! Er zijn al metingen gedaan; testrijder Jos Schurgers brengt de 300 kg zware machine in 4 (vier) seconden van 0 op 100 km/uur! Verbluffend, maar nog verbluffender is de acceleratie van 120 tot 200 km/u; daar zijn slechts 14 seconden voor nodig. Dit zijn waarden die alleen maar met zoveel vermogen en vooral met zo'n groot koppel (maximum van 13,8 kgm bij 4000 tpm, en daarbij over het gehele toerengebied boven de 10 kgm) bereikt kunnen worden.
Foto: Het uitlaatsysteem is gecompliceerd en wordt zeer heet, zichtbaar aan de verkleuringen. Het uitlaatgeluid is beschaafd en heeft een prettige toon.

Met een normale zuigermotor is bij hetzelfde gewicht misschien wel hetzelfde topvermogen haalbaar, maar in geen geval een vergelijkbaar koppelverloop. De trillingsvrije loop, een van de bekende voordelen van de Wankel-motor, was het tweede punt waarop de Wankelmotor inderdaad nauwelijks te kloppen lijkt. Het is niet in woorden uit te drukken omdat het niet te vergelijken is met de gewone zuigermotor. Er trilt niets, zelfs de verbrandingsklappen zijn nauwelijks voelbaar omdat ook de verbranding zelf veel meer „uitgesmeerd" is. Daarbij komt nog dat mechanische bijgeluiden ontbreken; er zijn geen kleppen die kunnen tikken en zuigers die kunnen kantelen. Als de veelgebruikte uitdrukkingen als „loopt als een turbine" of „loopt als een elektromotor" ergens op slaan, dan is dat wel op de Wankelmotor. Natuurlijk heeft de Wankelmotor ook nadelen, waarvan het lage rendement (en dus het hoge verbruik) het 'belangrijkste is. Het is de bedoeling dat we daar in een later artikel eens dieper op ingaan; een interessante voorlichtings-„must" nu steeds meer fabrikanten de Wankelmotor in hun produktie opgenomen hebben. Bij de automobielen lijkt de doorbraak al definitief en bij de motoren lijkt het dezelfde kant op te gaan.

GUUS VAN DE BEEK

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 8937
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 27 keren
Ontvangen waarderingen: 7 keren
Contacteer:

Van Veen OCR 1000

#22 Bericht door Maarten » 20 apr 2019, 09:18

Van Veen OCR 1000

Scan: Tjerry


Afbeelding


Most of Henk van Veen's involvement with motor cycles has revolved around the tiny 50cc racers produced by the Kreidler factory, for whom Van Veen is the Dutch agent. So when it came to building his own bikes, it came as a complete surprise when Van Veen launched the incredible OCR 1000. The OCR 1000 was intended by Van Veen to be the ultimate superbike, a high-quality, luxury, high-speed, limited-production machine aimed at a specific, and very wealthy, market. And you need to be
wealth • to afford the OCR because £5500 was the cstima ed asking price in Britain by mid 1977. What exactly makes the OCR 1000 so expensive? For a start it is no ordinary machine. The whole bike is totally hand-built and the engine is a two. rotor Wankel-type motor of 996cc, developed in conjunction with the Audi/NSU company in Germany, and reputed to produce a staggering 100bhp. This gives the 650Ib monster an estimated top speed of 150mph. The frame of the big OCR 1000 was designed by Jaap Voskamp who also designed the Kreidler racing bike frames. Both the front forks and the rear suspension are by Koni, while the gearbox and shaft drive were developed at the Porsche car factory in Stuttgart. To stop the big beast, twin Brembo disc brakes are fitted at the front while a single disc is used at the rear. No motor cycling journalist in Britain has been able to lay his hands on an OCR 1000 for tong enough to be able to put it through a comprehensive road test, but two points have been raised by brief road impressions.

One is that the 150mph top speed is probably an exaggeration. but not by much. while.the other point is that the rotary engine has a big thirst. Even with a 41 gallon fuel tank, this makes long distance touring a tricky proposition. But perhaps the only way to find out properly would be to lay £5500 at Honk van Veen's feet and ask him to build you one.


Afbeelding

Engine
Water cooled, twin rotor Wankel type. 2 x 498cc = 996cc (60.75cu in). Maximum power
100bhp at 6000rpm. One Soles DDITS carburettor with twin 32mm chokes.

Transmission Hydraulically-operated multi-plate clutch. Four-speed gearbox with left foot change. Ratios 1st 2.35. 2nd 1.61, 3rd 1.1. 4th 0.88.

Suspension Front - damped telescopic, rear - damped swinging arm.

Brakes Twin discs front, single disc Mat

Wheels and Tyres 4.25 x 18in front and rear. Tyres 110/90 V1.8 Pirelli from, 120/90 VI8 Pirelli rear.

Weight 6501b (295kg).

Tank capacity 4.75 gallons.

Seating Dual seat.

Performance
Maximum speed around 150mph. Fuel consumption approximately 30mpg.

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 8937
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 27 keren
Ontvangen waarderingen: 7 keren
Contacteer:

Produktie OCR 1000 Onder Dak (1975)

#23 Bericht door Maarten » 22 mei 2019, 06:49

Produktie OCR 1000 Onder Dak (1975)


Bron: Motor, No. 51-52, 19-12-1975
Tekst: Hendrik Bruggeman

Scan: peter G


Afbeelding

PRODUKTIE OCR 1000 ONDER DAK

Op bezoek bij VAN VEEN GmbH

Het is een tijd lang stil geweest rond de OCR 1000, de ,,supermotorfiets” die door Van Veen wordt ontwikkeld. De laatste informatie kwam tijdens de RAI, waar verteld werd dat voor de verdere ontwikkeling van de machine een beroep werd gedaan op het ontwikkelingscentrum van Porsche in Weissach bij Stuttgart. In oktober zou de pers dan uitgenodigd worden om de OCR aan de tand te voelen, Maar zoals dat zo vaak gaat, het Van Veen-team had verschillende dingen tegen (er ging erg veel stuk) en helaas kon daarom die presentatie niet doorgaan. Men heeft echter geenszins stilgezeten.
Het ontwikkelingswerk van de Porsche technici is nu grotendeels achter de rug. Afgelopen vrijdag werd de fabriek voorgesteld waar volgend jaar de produktie zal starten.


OCR-fabriek in Duderstadt

Het is niet zo dat de OCR direct naast de deur zal worden gefabriceerd. Duderstadt ligt vrijwel tegen de Oostduitse grens, een uur rijden achter Kassel. Het stadje, ongeveer 10.000 inwoners groot, is de moeite van het bezoeken op zich wel waard. Het telt veel vakwerkhuizen en trots vermeldt men dat het oudste raadhuis van Duitsland hier staat. Bij Duderstadt begint of eindigt ook de Harz en de wegen in de omgeving bieden uitgebreide mogelijkheden om een motorfiets aan de tand te voelen.

Economisch staat deze streek er minder goed voor. Door de scheiding van Duitsland in Oost en West is men hier geïsoleerd geraakt en bovendien schrikt het feit dat ,,de Russen op de loer kunnen liggen” veel ondernemers af. Gevolg is, dat 17 pct. van de bevolking werkloos is. Nieuwe bedrijven zijn dus zeer welkom.

De fabriek op zich ligt er erg mooi bij. Het terrein beslaat een oppervlakte van bijna 50.000 m2 waarvan 3500 m2 bebouwd is.

Foto: »Supertrio”’, Klusowski, Kuster en Broekmans (v.I.n.T.) achter het prototype, in gesprek met uw redacteur.

Om de buitenwacht te laten zien dat hier kwaliteitsprodukten gebouwd moeten gaan worden is de fabriek bekleed met aluminium, iets dat ongetwijfeld de waarde van een stuk of vijf OCR’s vertegenwoordigt. Tot op dit moment hebben de 40 werknemers, die door Van Veen zijn overgenomen, zich. uitsluitend bezig gehouden met het produceren van onderdelen voor automobielen.
In een tijdsbestek van twee jaar stopt men met deze produktie en zal men er alleen nog motorfietsen bouwen.

De werknemers worden omgeschoold door ze stage te laten lopen bij andere motorfietsfabrikanten en door het geven van extra cursussen.

De helft van de fabriek wordt nu ingericht voor de bouw van de eerste vijf machines, die voor de RAI klaar moeten zijn en dan gepresenteerd worden, waarbij de pers in de gelegenheid wordt gesteld om proef te rijden.

Foto bord: Duderstadt, Landkreis Gottingen

Waarom in Duitsland

»Er waren verschillende redenen om de produktie in Duitsland te starten,” aldus Hendrik van Veen in zijn openingswoord. ,,Als je motorfietsen wilt gaan bouwen denk je al snel aan Duitsland. Daar zijn namelijk al veel automobiel- en motorfietsfabrieken en een gedeelte van de toeleveringsindustrie is hier dus ook gevestigd. Ook voor het ontwikkelingswerk is men al snel aangewezen op adressen buiten Nederland.”

Natuurlijk spreken ook de economische voordelen van het grensgebied een woordje mee. al is dat zeker niet doorslaggevend geweest.”
(De subsidies stijgen naarmate men zich dichter bij de grens vestigt. red.)

Er bleek in Duderstadt een bedrijf te zijn, dat geschikt leek, te koop was en bovendien kon men vee] machines weer gebruiken voor het bouwen van de frames. Eind mei werd de koop gesioten en toen het ontwikkelingswerk bij Porsche afgelopen was vertrokken de heren Klusowski, Kuster en Broekmans naar Duderstadt om de voorbereidingen voor het starten van de produktie te treffen. .

Foto: V.Ln.r. Kiusowski, Gussmaul en Szodfridt. De laatste twee heren zijn Porsche technici, verantwoordelijk voor diverse veranderingen aan de OCR.


Afbeelding


Nulserie al verkocht

Tijdens de beproevingen bij Por-
sche is er weel aan de prototypes veranderd. „Er ging veel stuk” zo vertelde ons de heer Van Veen. Het prototype dat nu geshowd werd was verre van mooi. Overal was gelast om „even” iets vast te maken of „even iets te proberen”.

Dr. ing. Szodfridt en ing. Gussmaul van Porsche waren ook aanwezig, maar lieten erg weinig los.
Ze waren uiteraard enthousiast over de OCR, maar veel meer wilden ze niet zeggen. Hun werk is nog niet helemaal ten einde. Er moeten nog een aantal details worden doorgesproken met de Van Veen technici.

Voor volgend jaar heeft men een produktie van vijftig stuks gepland, de nulserie. Het schijnt geen probleem te zijn, dat daar ruim f 20.000 voor neergeteld moet worden want deze vijftig zijn al verkocht. In het persbulletin wordt geschreven dat in september 1976 tijdens de IFMA gelegenheid bestaat voor de potentiële koper om een proefrit te maken.

Foto: Hendrik Van Veen is altijd bereid om enige informatie te geven, ook al vertelt hij lang niet alles.

In 1977 moet de produktie dan op volle snelheid gaan draaien, wat betekent dat per jaar een kleine duizend machines geproduceerd moeten gaan worden.

De fabriek is groot genoeg om als men gestopt is met het vervaardigen van auto-onderdelen, nog andere activiteiten te kunnen gaan ontwikkelen. Van Veen vertelde ons echter dat het niet zijn bedoeling is om naast de OCR nog een andere motorfiets te gaan ontwikkelen. Wij suggereerden dat er misschien een motorfiets, opgebouwd uit Porsche-onderdelen op het programma stond, omdat er een ingenieur was aangetrokken die werkzaam is geweest bij Porsche, maar dit werd ontkend.

Foto: Vlaggen in top, vanwege de opening van het bedrijf, De fabriek is groot genoeg om een behoorlijk aantal motorfietsen per jaar te produceren.

Ook naar Amerika

Bedrijfsleider van de Duitse vestiging is de heer Witlock, die het bedrijf al langer runt, en er ook al werkte toen hier in de jaren vijftig lichte motorfietsen werden geproduceerd. Hij voorspelt een goede samenwerking met de Van Veen-mensen en vertelde dat de werknemers wel enthousiast zijn. Dat klopt, want toen we om het showexemplaar liepen, kwam er meteen een werknemer naar ons toe “om technische uitleg te geven en hij vertelde enthousiast dat er nog wel het een en ander veranderd wordt.
Het blok wordt smaller, er komt een andere versnellingsbak en een lichtmetalen achtervork. Verder heeft men bij Porsche proeven gedaan met een stroomlijn, iets wat wij zonder meer een must vinden op zo’n snelle motorfiets.

De OCR 1000 is al verkocht naar verschillende landen, waaronder Nederland, Duitsland, Zweden en Zuid-Afrika. Begin volgend jaar wordt de machine geïntroduceerd in Amerika. De machine is te zien op de tentoonstelling in Los Angeles en daarna wordt er een tournee gemaakt door Amerika, onder supervisie van „Cycle World’, een van de grootste motortijdschriften in Amerika.

Activiteit genoeg dus. Voorlopig houdt men het bij de wankelmotor.

Foto: OCR 100 frame in de maak. Opvallend is de grote breedte van het frame.


Afbeelding

„Er is geen motor, van dezelfde afmetingen, die aan de eisen voldoet die gesteld zijn toen we met het ontwerp begonnen,” aldus de heer Van Veen.

Nog raceplannen?

Uiteraard spraken we ook even over de Kreidler racers. Over raceplannen voor volgend jaar is nog niets bekend. „Nieto gaat op een Spaanse machine rijden. Het is nog niet bekend of er iemand anders met onze Kreidlers zal gaan rijden.
Misschien komt er een Nederlander op maar er is nog niets definitiefs”
De watergekoelde crosser hopen we begin volgend jaar klaar te hebben.”

Het kost ons wel moeite om nog geduld te betrachten, voordat wij de OCR mogen rijden, maar hij komt volgend jaar en het is vrijwel zeker dat de prijs van f 19.800 (excl. BTW) gehandhaafd kan blijven. Het blijft veel geld, maar het blijft ook een verschrikkelijk mooie motorfiets, die met verschrikkelijk veel enthousiasme gebouwd wordt!

HENDRIK BRUGGEMAN

Foto: Meetkamer bij Porsche; hier in de geluiddichte kamer neemt men proeven om het uitlaatlawaai terug te brengen tot een aanvaardbaar niveau.
Bij het ontwikkelingscentrum van Porsche in Weissach is een grote testbaan waar onder andere remproeven door gevoerd kunnen worden. Hier worden remkracht en de temperatuur van de remschijven gemeten.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 50625
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 29 keren
Ontvangen waarderingen: 42 keren

Re: Van Veen OCR 1000 Folder

#24 Bericht door Enzo-tvdzijden » 22 mei 2019, 22:02

Prototype ( experimental )
Bijlagen
EB1A8706-F276-4585-BA3B-927BAEBD2FAD.jpeg
EB1A8706-F276-4585-BA3B-927BAEBD2FAD.jpeg (185.14 KiB) 3539 keer bekeken

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 50625
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 29 keren
Ontvangen waarderingen: 42 keren

Re: Van Veen OCR 1000 Folder

#25 Bericht door Enzo-tvdzijden » 22 mei 2019, 22:08

Diversen
Bijlagen
E1377E8B-6F40-4F8C-9D8D-05D74715F28C.jpeg
E1377E8B-6F40-4F8C-9D8D-05D74715F28C.jpeg (217.91 KiB) 3538 keer bekeken
84897C2C-F0CA-4C73-9526-1FBBCE4D6F94.jpeg
84897C2C-F0CA-4C73-9526-1FBBCE4D6F94.jpeg (216.78 KiB) 3538 keer bekeken
DAE2563F-D7CB-444C-94AB-C54A70DEFE23.jpeg
DAE2563F-D7CB-444C-94AB-C54A70DEFE23.jpeg (136.43 KiB) 3538 keer bekeken
ABBB5C90-ED9C-4570-A6FE-3B56551299B9.jpeg
ABBB5C90-ED9C-4570-A6FE-3B56551299B9.jpeg (191.44 KiB) 3538 keer bekeken
9416AD5A-5097-4088-99A4-83311217C303.jpeg
9416AD5A-5097-4088-99A4-83311217C303.jpeg (277.08 KiB) 3538 keer bekeken
A8A00465-D8D4-4C13-962F-E6FA1F3E2793.jpeg
A8A00465-D8D4-4C13-962F-E6FA1F3E2793.jpeg (160.79 KiB) 3538 keer bekeken
8F3EC51B-A620-42AD-95DE-3CF0EFEC4F13.jpeg
8F3EC51B-A620-42AD-95DE-3CF0EFEC4F13.jpeg (184.29 KiB) 3538 keer bekeken

Plaats reactie