Twee kampioenen - Luc en Ricus Foekema (2011)

Allerlei artikelen over Kreidler, vaak overgenomen uit oude tijdschriften.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 8816
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Has thanked: 246 times
Been thanked: 227 times
Contacteer:

Twee kampioenen - Luc en Ricus Foekema (2011)

#1 Bericht door Maarten » 13 mei 2011, 10:00

Twee kampioenen - Luc en Ricus Foekema (2011)

Bron: Motor Magazine no. 8, 2011
Auteur: Marcus Roggeveen
Fotografie: Target Press

Afbeelding
Ricus (l) en Luc (r) Foekema bij hun klassieke Kreidler-racertjes. Twee Nederlandse kampioenen.

Luc, de oudste van de twee, zoekt in 1964 al de spanning van het circuit op. Hij doet dat met een zelfgebouwd racertje: een Victoria-blokje - met twee versnellingen - in een HMW-frame. 'Het project kostte me 250 gulden, inclusief de kleding', vertelt hij. De prestaties: 4,5 pk en een top van 95 km/u. Hij strijdt mee in het Nederlands kampioenschap in de klasse Nationaal. De organisatie is in handen van de KNMV en er zijn maar vier wedstrijden: Rockanje, Tubbergen, Etten-Leur en Zandvoort. 'Ter voorbereiding op het seizoen waren er in april nog twee trainingsdagen op Zandvoort', aldus Luc. Na een half jaar verruilt hij het Victoria-blok voor een handgeschakeld drieversnellings-Kreidlerblok. Een standaard raceblok dat na wat aanpassingen en het nodige vijlwerk een top van 110 km/u heeft. De montage van een losse Norton-versnellingsklok maakt voetschakeling mogelijk. 'De rest was nog niet erg geavanceerd. Ik had nog gewone bromfietswielen met straatbandjes.'
In 1966 bouwt Luc zelf een raceframe, waarin een vierversnellings-Kreidler-blok komt. Een jaar later krijgt hij gezelschap van Ricus, die dan eindelijk oud genoeg is om ook te mogen racen. 'Hij stond al jaren te springen om mee te doen', vertelt Luc. Ricus debuteert met een zelfgebouwde luchtgekoelde Kreidler die tot rond de 10 pk is opgevoerd. Z'n allereerste race op het circuit van Rockanje zal hij nooit meer vergeten. 'In de eerste ronde ging ik door te laat remmen twee keer onderuit', vertelt hij. Luc kijkt z'n broer lachend aan: 'Nu hoor je er echt bij, kreeg hij van de anderen te horen.'

Afbeelding
Ricus en Luc in de werkplaats van Luc.

APART SLEUTELEN

Opmerkelijk is dat de broers in de jaren dat zij samen de circuits afschuimen onafhankelijk van elkaar sleutelen. Luc staat achter de werkbank in de kelder van het ouderlijk huis, Ricus heeft bij een tuinder z'n 'atelier'. 'Met een aangekochte draaibank om zo veel mogelijk te kunnen experimenteren', legt hij uit. En dat doet Ricus met veel vernuft. Hij bouwt bijvoorbeeld zelf diverse blokken met roterende inlaat. Voor eigen gebruik, maar ook om z'n dure hobby te kunnen bekostigen. Later construeert hij ook een blok met waterkoeling. 'Maar dat liep minder goed. Het is veel complexere techniek.' Ook het opvoeren van de cilinder ontwikkelt hij tot een wetenschap: 'Ik reed een nieuwe cilinder eerst op een standaard Kreidler in. Daarna kwam pas het opvoerwerk. Het zuigertje maakten we in de loop der tijd steeds lichter. Op het laatst woog dat niet meer dan 48 gram.' Zaken als het zitje, de tank en de stroomlijn bouwen zij ook zelf door gebruik te maken van mallen. Luc ontpopt zich vooral als bouwer van frames. De broers gaan even samen in conclaaf over onderdelen die zij in hun beginperiode in het rijwielgedeelte toepasten. Ricus noemt de voorvork en de naaf van Puch, Luc weet nog goed dat hij de naaf van een Ital had. En dat in z'n geheugen nog heel veel details zijn opgeslagen, toont hij als later gebruikte remnaven aan bod komen.
'We hadden er beiden één van Adler, dat waren de beste. Ricus één van een 250cc-model, ik van een 200 cc', vertelt hij. Sommige dingen vergeet een mens nooit...
In de jaren daarna perfectioneren zij hun racertjes. Ook de vering en naven nemen ze van Kreidler over. Maar in het opvoeren van de blokken - voor iedere coureur een zaak van geheimzinnigheid - leggen beiden veel eigen vernuft aan de dag. Eind jaren zestig weten ze al zo'n 14 pk uit de blokken te peuteren, licht Ricus toe. 'Met soms pieken tot 16 pk. In de periode daarna kwam er eigenlijk nauwelijks nog vermogen bij', aldus de jongste van de twee broers. Ter vergelijking: in het begin van de jaren zeventig komen de in GP-zeges en wereldtitels grossierende Van Veen-Kreidlers tot zo'n 17 pk.

Afbeelding
Ricus (l) en Luc (r) Foekema op hun klassieke Kreidler-racertjes. Twee Nederlandse kampioenen.

SUCCESSEN

Z'n eerste grootste succes behaalt Luc in 1967. Hij is dat jaar uitgenodigd om deel uit te maken van het team van Van Veen en behaalt in de klasse Nationaal de Nederlandse titel. Als z'n topjaar beschouwt hij echter 1968. Hij rijdt niet meer voor Van Veen, maar op zijn eigen Kreidler. 'Met een helemaal zelf gebouwde cilinder. Die haalde een vermogen van zo'n 14 pk', zegt hij daarover. Luc rijdt dan tussen de grote jongens in de klasse Internationaal. 'Ik eindigde op de derde plaats. Achter Jan de Vries en Aalt Toersen, toch niet de minsten.'
Ook Ricus maakt een jaar deel uit van het team van Van Veen. In 1968 en dat levert hem meteen de titel op bij de Nationalen. 'Het klinkt misschien raar, maar de Van Veen was minder snel dan m'n eigen Kreidler. Zelf had ik al veel geëxperimenteerd met de vorm en het formaat van de uitlaat. Een millimeter dunner of dikker kan al een enorm verschil maken. Bij Van Veen gebeurde dat veel minder en dat kost gewoon vermogen.' Het volgende seizoen rijdt hij weer op z'n eigen Kreidler. Een indruk van de capaciteiten van z'n Kreidler in die tijd: op het lange rechte eind van liet circuit van Tubbergen wordt hij geklokt op 177 km/u. In 1970 behaalt hij een tweede plek in de klasse Internationaal, achter Teunis Ramaker. 'Die reed met een watergekoeld blok, ik met een luchtgekoeld blok. Dat beviel me beter.'

ALS EEN KOGEL

Met gemengde gevoelens kijken beiden terug op hun optredens tijdens de TT van Assen. Natuurlijk zijn ze er trots op dat ze voor 100.000 toeschouwers hun kunsten mochten laten zien, maar over de resultaten zijn ze niet echt tevreden. Ook nu nog, na al die jaren. Ricus stond drie keer aan de start. De eerste keer werd hij met een snelheid van 120 km/u door een Duitser van de baan gereden. 'De tweede keer viel ik omdat ik te plat ging', vertelt hij. In z'n derde poging had Ricus de negentiende startplaats, maar een flitsende start bracht hem op de vierde positie. Maar helaas, het blok liep vast. 'Gewoon niet genoeg warmgedraaid. Het vermogen was daarna hele-maal weg. Door veel met slippende koppeling te rijden wist ik - zonder zuigerveer - uiteindelijk nog dertiende te worden.' Als Luc over Assen verhaalt, gaat al z'n aandacht naar de race van 1968, het jaar waarin Paul Lodewijkx won. Er ontstaat al snel een kopgroep met Lodewijkx, Aalt Toersen, Jan de Vries, wereldkampioen Hans-Georg Anscheidt en... Luc Foekema. 'Ik ging echt als een kogel, ongelooflijk', vertelt hij enthousiast. Misschien ging het wel te goed, want hij verloor later even z'n concentratie en belandde naast de baan. 'Het was meteen over en uit. Het is dik veertig jaar geleden, maar nog altijd trek ik de haren uit m'n hoofd als ik eraan terugdenk.'

IN HET OPVOEREN VAN DE BLOKKEN LEGGEN BEIDEN VEEL EIGEN VERNUFT

Tijdens de onvergetelijke Centennial van 1998 keren de broers terug naar Assen. Ricus wordt er tweede in de klasse 1961-1970. 'Mijn Kreidler was er erg snel. Alles zat mee. Na de wedstrijd vroegen vijf Japanners me zelfs of ze m'n wegracer mochten fotograferen.' Bij de Centennial in september 2010 zijn ze ook weer present. Ricus haalt er niet de snelheid van twaalf jaar terug en Luc smakt - net als Jan de Vries even eerder in dezelfde bocht - tegen het natte asfalt, 'Gelukkig zonder al te veel schade. Alleen m'n ruit moet in stukjes nog ergens in het gras liggen.'

STOPPEN

Het racen was voor hen een boeiende, maar ook dure hobby. 'Alles wat we verdienden, ging erin zitten', klinkt het in koor. Dat financiële aspect was dan ook de reden om er een punt achter te zetten. In 1972 houdt Luc het voor gezien. Hij is dan inmiddels twee jaar getrouwd en na de aankoop van een huis is er voor het racen simpelweg geen geld meer. Ricus stopt een jaar later. Hij loopt dan arm in arm met z'n nieuwe verkering en vindt het mooi geweest. 'Maar ook de situatie van m'n vader speelde mee. Die leefde erg mee en was voor de races erg gespannen. Van de zenuwen sliep hij haast niet meer.'

Afbeelding

1. De Foekema's hebben met meerdere naven geëxperimenteerd. Let op de sleuven voor de koeling.
2. Het blok van de 90cc-sprinter, voorzien van 30mm-Koso-carburateur en UltraSap-ontsteking. De sprinter gilt in vier seconden naar 100 km/u.
3. Meyel, 1967-Luc op de Van Veen-Kreidler. Hij werd ondanks een bougiewissel tweede achter... broer Ricus op z'n privé-getunede Kreidler.
4. Luc op z'n oudste sprinter. Snelheid gaat boven comfort.
5. Vanaf 1969 komt Ricus uit in de klasse Internationaal. Hier in volle actie 'op vermoedelijk Uden/ Etten-Leur'.







Afbeelding

1. Een kijkje in de kleine pk-keuken. Bij racertjes gaat het niet om fijne afwerking. Draden en kroonsteentjes mogen best gezien worden.
2. Opvoeren is meer dan er bruut de vijl inzetten. Het zuigertje in het midden heeft een zwaar leven achter de rug.
3. Zo ziet de cockpit van een sprinter eruit. Let op de recht naar beneden geplaatste stuurdelen. Alles moet binnen het neuskegeltje passen.
4. Peuteren naar meer pk's vereist goed gereedschap en reserveonderdelen.






'WAT DAT BETREFT IS ER NOG NIKS VERANDERD. DIE PASSIE BLIJFT'

Na afloop van z'n carriére gaat er bij Luc een deken over de Kreidler. Hij wil z'n racertje absoluut niet wegdoen. Ricus heeft trouwplannen en wil z'n wegracer wel verkopen, maar een acceptabel bod komt er niet en dus belandt ook zijn Kreidler in een lange winterslaap. Beide racertjes komen zo'n twintig jaar niet van hun plek, totdat Aalt Toersen in 1993 het initiatief neemt voor een reünie van 'oude' 50cc-maatjes op een baantje in Woerden. Uiteraard zijn de beide broers daarbij. 'Veel voorbereidingen vroegen de motoren niet', licht Luc toe. 'Afstoffen en de carburateurs schoonmaken, dat was het; Na de reünie komen er meer gelegenheden om op de klassieke racertjes te rijden. Her en der in het land verschijnen series van demoraces. Enkele keren per jaar halen Luc en Ricus daarvoor hun Kreidlers van stal. Als het zo uitkomt, al zijn ze op Rockanje wel elk jaar present. Daar is immers in een ver verleden hun racecarriére begonnen. Luc - door z'n pensioen gezegend met meer vrije tijd - doet ook wel eens mee aan een race van de 50cc-Classic European Cup, een serie races voor het Europees kampioenschap waar veel van de toppers van vroeger zich graag laten zien. 'Ik rij er als het een beetje in de buurt is, zoals vorig jaar in Oss en Oostende', aldus Luc. Komend seizoen wil hij ook aan wat demo's in België en Duitsland meedoen. Ricus hoort die plannen verlekkerd aan. Als fulltime regeltechnicus ontbreekt hem daarvoor nog de tijd. 'Nog een paar jaartjes, dan ga ook ik weer wat meer sleutelen en rijden', zegt bij. Luc glimlacht en knikt goedkeurend. Dat worden nog mooie tijden samen. 'Wat dat betreft is er na veertig jaar nog niks veranderd. Die passie blijft.'


LUC OP YOUTUBE

Wil je het gehuil van de sprinter van Luc Foekema eens horen? Ga naar YouTube en zoek met behulp van het trefwoord 'Luc Foekema'. Doen, want het is echt genieten.


SPARTA MET ZIJSPAN

Hoe zit het trouwens eigenlijk met de motorliefde van de beide Foekema's buiten het circuit? Ricus kan op de meeste wegmotoren bogen. Vroeger een Suzuki 350, een Zündapp 250 en wat 5Occ-Kreidlers. Later onder andere een Yamaha FZR1000, een Honda CBR600 en een Yamaha R6. 'Dat was de laatste in de reeks. Ik heb hem vorig jaar verkocht.' Luc had vroeger een Sparta SL250 met zijspan, van z'n vader Hendrik overgenomen: 'Daarmee ging ik in de beginfase naar de races, het racertje vastgebonden in de bak', vertelt hij. Daarna volgt dertig jaar lang een motorloos bestaan, maar In 1995 schaft hij een Yamaha SZR660 aan. 'Die gebruikte ik voor woon-werkverkeer. Ik heb 'm nog altijd, al rij ik er niet veel mee. Liever pak ik één van m'n beide weg-Kreidlertjes. Die vind ik gewoon veel leuker.'


SPRINTGEWELD

Luc beperkte zich vroeger en ook nu niet alleen tot wegraces. Als de Engelse sprintspecialisten in september 1967 naar het circuit van Zandvoort komen om voor het eerst hun vaardigheden op de 400 meter te laten zien. is ook hij van de partij. Met een zelfgebouwde sprinter met een ultralaag frame, een neuskuipje en een benzinetankje met een halve liter inhoud. In het frame hangt het vierversnellingsblok uit zijn racer. Het totaalgewicht bedraagt niet meer dan 32 kg. 'Volgens MOTOR was het de eerste echte Nederlandse sprinter. De rest kwam met aangepaste racers aan de start', aldus Luc. Hij lacht als hij aan die pionierstijd denkt: 'Ik begon met het voorwiel uit een fiets, maar vertrouwen deed ik dat niet helemaal, zodat ik niet boven de 100 km/u durfde.' Tussen 1967 en 1970 staat Luc jaarlijks aan de start van de sprintwedstrijden op Zandvoort. Z'n snelste tijd in die periode is 17,1 seconden over de 400 meter. Daarna krijgt z'n sprinter rust. Tot 1998 om precies te zijn, als het 50cc-museum in Lexmond zijn deuren opent. Luc geeft bij die gelegenheid een demonstratie en daarna staat de sprinter een jaar in het museum uitgestald. In 2000 pakt hij de draad van het actieve sprinten echter weer op. Bij wedstrijden van de club eXplosion in Lelystad en Drachten en later ook bij de SBO, de Stichting Brommersprints en Scooterraces Organisatie. Die organiseert sprints over 150 meter. Omdat hij ontevreden is over de stuurkwaliteiten en de stevigheid van het frame bouwt Luc in 2004 nog een tweede sprinter. Net zo licht als de eerste, maar wel een stukje lager. Aanvankelijk sprint Luc met een 50cc-blok, goed voor 18.5 pk. Nu heeft hij de cilinderinhoud vergroot tot 90 cc en zit er een Honda-zuiger in. De sprinter is goed voor een indrukwekkende 26 pk. Hij kijkt naar z'n beide sprinters, de oude en de nieuwe. Het 50cc-record over de kwart mijl staat op 15.36 seconden, gevestigd in 1981 door Jan Nijhuys. De kosten voor een officiële record-poging zijn hoog. Er moet een baan worden afgehuurd en de aanwezigheid van officials voor de tijdmeting en ambulancepersoneel is verplicht. Maar... met z'n beide sprinters maakt Luc wel kansen om de records in de 50cc- en 100cc-klasse te verbeteren. 'Computermodellen op basis van m'n gereden tijden zijn hoopvol. Die computersimulaties zijn veelvuldig in de praktijk getoetst en dus behoorlijk betrouwbaar. 'Er zijn plannen van wat oude bekenden om misschien recordpogingen te gaan doen, maar daar mag ik nog helemaal niks over vertellen', zegt hij geheimzinnig. We wachten gespannen af...

Afbeelding
Luc en Ricus op de Kreidler van Nico Besseling van Creanotive.


  • Artikel gescand door Luc.
  • Artikel bewerkt en geplaatst door Maarten.
  • © 2011 Motor. Toestemming van Motor gekregen om dit artikel op Kreidler.nl te mogen plaatsen.

marinus
Berichten: 1730
Lid geworden op: 29 jul 2007, 11:48
Locatie: Tiel
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Twee kampioenen - Luc en Ricus Foekema (2011)

#2 Bericht door marinus » 13 mei 2011, 11:00

Echt een mooi verhaal zo met z'n tweetjes. :D

(zeg tegen Nico dat tie z'n ketting even spant) [-o<

Marinus
Laatst gewijzigd door marinus op 13 mei 2011, 18:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
emilio
circuit rijder
Berichten: 2973
Lid geworden op: 25 jul 2003, 12:36
Locatie: Paramaribo
Has thanked: 6 times
Been thanked: 17 times

Re: Twee kampioenen - Luc en Ricus Foekema (2011)

#3 Bericht door emilio » 13 mei 2011, 11:19

Top artikel!! Gewoon smullen.....

Gebruikersavatar
jvr
Berichten: 3691
Lid geworden op: 05 okt 2005, 17:50
Has thanked: 0
Been thanked: 14 times
Contacteer:

Re: Twee kampioenen - Luc en Ricus Foekema (2011)

#4 Bericht door jvr » 13 mei 2011, 11:37

Mooie foto,s, en weer een prachtig verhaal om te lezen. Toppie.

the vizitor
Berichten: 384
Lid geworden op: 29 apr 2009, 08:56
Locatie: steenbergen
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Twee kampioenen - Luc en Ricus Foekema (2011)

#5 Bericht door the vizitor » 13 mei 2011, 12:17

prachtig :clap

Gebruikersavatar
Lacsap
Berichten: 1244
Lid geworden op: 03 dec 2008, 17:48
Locatie: Berkel
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Twee kampioenen - Luc en Ricus Foekema (2011)

#6 Bericht door Lacsap » 13 mei 2011, 12:19

Heeeel leuk om te lezen!! Vooral over Luc, die hoor of zie je vaak voorbij komen maar de geschiedenis erachter wist niet precies. Ik had het zeer graag meegemaakt... :wink: Echt prachtig om zo meer te weten te komen over die tijd.
Een recordpoging zou er eigenlijk wel moeten komen! Wie weet met behulp van sponsors en inzamelingen etc. Ben benieuwd of daar wat van komt, zou wel ernorm gaaf zijn!

Gr Pascal

Gebruikersavatar
huib
Berichten: 2221
Lid geworden op: 19 dec 2002, 21:39
Locatie: Rotterdam
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Twee kampioenen - Luc en Ricus Foekema (2011)

#7 Bericht door huib » 13 mei 2011, 13:35

helemaal leuk, mooie plaatjes en toppie verhaal groet huuib

Zatopek
Berichten: 4874
Lid geworden op: 08 feb 2005, 11:26
Locatie: Egelze, diep in het zuiden
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Twee kampioenen - Luc en Ricus Foekema (2011)

#8 Bericht door Zatopek » 13 mei 2011, 14:38

Helemaal geweldig en wat een enthousiasme (nog steeds) 8)

Gebruikersavatar
Sander
Berichten: 4003
Lid geworden op: 07 sep 2002, 16:07
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Contacteer:

Re: Twee kampioenen - Luc en Ricus Foekema (2011)

#9 Bericht door Sander » 13 mei 2011, 15:54

Heel mooi artikel :D!!

M3GTDRIVER
Berichten: 284
Lid geworden op: 23 dec 2006, 20:24
Locatie: Gemert
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Twee kampioenen - Luc en Ricus Foekema (2011)

#10 Bericht door M3GTDRIVER » 13 mei 2011, 16:08

Mooi artikel.
Luc, voorzichtig het dat haren uittrekken nou hé.

Gebruikersavatar
arnoudboy1
Berichten: 165
Lid geworden op: 29 aug 2009, 18:33
Locatie: Capelle A/D IJssel
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Twee kampioenen - Luc en Ricus Foekema (2011)

#11 Bericht door arnoudboy1 » 13 mei 2011, 16:23

Heel mooi artikel ;)

Gebruikersavatar
dijk
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Berichten: 18745
Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
Has thanked: 6 times
Been thanked: 18 times

Re: Twee kampioenen - Luc en Ricus Foekema (2011)

#12 Bericht door dijk » 13 mei 2011, 16:32

ik had het artikel al gelezen in motor. :thumbleft

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 8816
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Has thanked: 246 times
Been thanked: 227 times
Contacteer:

Re: Twee kampioenen - Luc en Ricus Foekema (2011)

#13 Bericht door Maarten » 13 mei 2011, 16:45

dijk schreef:ik had het artikel al gelezen in motor. :thumbleft
Ja, maar Luc had het zo geregeld dat hij toestemming aan Motor had gevraagd om het ook te mogen plaatsen op Kreidler.nl. Je kent het verhaal: ik wil de tijdschriften niet benadelen door hun nieuwste artikelen klakkeloos over te nemen. :-)

Gebruikersavatar
Willem de Groot
Berichten: 1103
Lid geworden op: 28 dec 2003, 22:53
Locatie: Heemskerk
Has thanked: 5 times
Been thanked: 3 times
Contacteer:

Re: Twee kampioenen - Luc en Ricus Foekema (2011)

#14 Bericht door Willem de Groot » 13 mei 2011, 17:58

Mooi verhaal en prima geregeld door Luc. het verhaal hoort immers op DE Kreidlersite.
Hulde voor de pioniers!

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 49619
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Has thanked: 202 times
Been thanked: 306 times

Re: Twee kampioenen - Luc en Ricus Foekema (2011)

#15 Bericht door Enzo-tvdzijden » 13 mei 2011, 18:19

Dit zijn echte Forum toppers. Het verhaal en de helden in de hoofdrol.

Enzo

Gebruikersavatar
Flacko
Berichten: 2486
Lid geworden op: 12 aug 2004, 18:21
Locatie: 's-Hertogenbosch
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Contacteer:

Re: Twee kampioenen - Luc en Ricus Foekema (2011)

#16 Bericht door Flacko » 13 mei 2011, 19:57

Altijd mooi om te lezen zo'n mooi verhaal.

Grtz Ad

Gebruikersavatar
BESTMAN
Winnaar Kreidlerverkiezing 2011
Berichten: 4104
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:17
Locatie: mooiste plekje op de veluwe
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Twee kampioenen - Luc en Ricus Foekema (2011)

#17 Bericht door BESTMAN » 13 mei 2011, 20:55

dat is zeker leuk op te lezen.
de echte kreidler mannen :clap :clap .

gr dick :wink:

Fred57
Berichten: 691
Lid geworden op: 14 jan 2008, 19:06
Locatie: Rotterdam
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Twee kampioenen - Luc en Ricus Foekema (2011)

#18 Bericht door Fred57 » 13 mei 2011, 22:23

Is inderdaad een heel leuk verhaal !! :clap :clap

Groetjes Fred

Gebruikersavatar
Monsma
Berichten: 3668
Lid geworden op: 21 jan 2007, 20:14
Locatie: Harkema
Has thanked: 10 times
Been thanked: 2 times

Re: Twee kampioenen - Luc en Ricus Foekema (2011)

#19 Bericht door Monsma » 13 mei 2011, 22:46

Zeer leuk om te lezen.
Mooie foto die laatste met de 2mannen op Nico's kreidler.

Gr Anne

Gebruikersavatar
lampie
Berichten: 2019
Lid geworden op: 12 feb 2005, 17:57
Locatie: egg mountains city (achterhoek)
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Twee kampioenen - Luc en Ricus Foekema (2011)

#20 Bericht door lampie » 13 mei 2011, 22:46

:clap :mrgreen:

Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2064
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: Twee kampioenen - Luc en Ricus Foekema (2011)

#21 Bericht door Luc » 13 mei 2011, 23:09

Maarten, je hebt het wel erg mooi gemaakt, bedankt hiervoor.
Foto's zijn ook ragscherp, dankzij goed fotowerk van Tom Haanstra van Target Press.

Mannen bedankt voor de leuke reacties en we gaan voorlopig bij goede gezondheid nog wel even door.

Joop, die paar haren die ik nog over heb na Assen 1968, moet ik nu wel heel zuinig op zijn.
Ricus moet zo te zien nog iets zuiniger zijn, maar hij heeft waarschijnlijk vroeger veel vaker zonder helm veel te hard gereden.

groet,
Luc

Gebruikersavatar
kriegsman
Berichten: 1635
Lid geworden op: 24 sep 2005, 21:14
Locatie: onstwedde
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Contacteer:

Re: Twee kampioenen - Luc en Ricus Foekema (2011)

#22 Bericht door kriegsman » 14 mei 2011, 00:00

Luc schreef:Maarten, je hebt het wel erg mooi gemaakt, bedankt hiervoor.
Foto's zijn ook ragscherp, dankzij goed fotowerk van Tom Haanstra van Target Press.

Mannen bedankt voor de leuke reacties en we gaan voorlopig bij goede gezondheid nog wel even door.

Joop, die paar haren die ik nog over heb na Assen 1968, moet ik nu wel heel zuinig op zijn.
Ricus moet zo te zien nog iets zuiniger zijn, maar hij heeft waarschijnlijk vroeger veel vaker zonder helm veel te hard gereden.

groet,
Luc

iemand zei,waar verstand zit kan geen plek meer zijn voor haar :?
hij was kaal :mrgreen: :mrgreen:

fokko
Berichten: 133
Lid geworden op: 17 feb 2007, 18:42
Locatie: ermelo
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Twee kampioenen - Luc en Ricus Foekema (2011)

#23 Bericht door fokko » 14 mei 2011, 08:38

Erg leuk artikel met mooie illustraties!

Gebruikersavatar
Toronado
Berichten: 667
Lid geworden op: 28 mar 2010, 13:48
Locatie: Leidschendam
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Twee kampioenen - Luc en Ricus Foekema (2011)

#24 Bericht door Toronado » 14 mei 2011, 18:19

leuk verhaal, super

Original4u
Berichten: 29
Lid geworden op: 14 okt 2008, 19:41
Locatie: Pijnacker
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Twee kampioenen - Luc en Ricus Foekema (2011)

#25 Bericht door Original4u » 14 mei 2011, 21:20

Gaaf om te lezen! :)

Plaats reactie