Nieuws uit Rotterdam (JaVanTi, Derny) (1973)
- Maarten
- Beheerder
- Berichten: 9762
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
- Locatie: Den Haag, Nederland
- Gegeven waarderingen: 833 keren
- Ontvangen waarderingen: 420 keren
- Contacteer:
Nieuws uit Rotterdam (JaVanTi, Derny) (1973)
Nieuws uit Rotterdam (1973)
Bron: Motor No. 25, 22-06-1973
Scan: Peter G
Nieuwe 50 cc voor Cees van Dongen
Cees van Dongen heeft een gloednieuw Van Veen fabrieksblok aangeschaft, dat hij in een eveneens nieuw ontworpen frame wil gaan inbouwen. Het motorblok (kosten ruim f. 5.000,-) heeft een vermogen van méér dan 17 pk. Jan de Vries heeft net zo'n motor, maar de cilinder zal inwendig wel wat andere afmetingen hebben. Nieuw is een bronzen dekplaat aan de inlaatzijde van het carter. De dural-platen die vroeger werden gemonteerd bleken niet betrouwbaar bij dergelijke vermogens, de inlaatschijf kwam in de knel. De motor is verder uitgerust zoals gebruikelijk: zes versnellingen, waterkoeling, elektronische ontsteking en een elektrische waterpomp. Het frame is een ontwerp van Piet Plompen (Pee-Pee), ook uit Rotterdam.
Er worden weer Avanti's gebouwd!
In de werkplaats van Piet Plompen ontdekten we de 60-jarige Jan van Tilburg, bezig met de constructie van Avanti's (Javanti Derny), lichte stayers motoren. Jan van Tilburg heeft zijn sporen in de framebouw verdiend in de tijd van de eerste bromfietsen (Tilex-frames). Nu is hij druk doende speciaal door de firma Van Veen Kreidler ontwikkelde motorblokken in eigenbouw frames te plaatsen. Bij ons weten is hij de enige ter wereld die nog Avanti's maakt. Voor deze machines bestaat duidelijk een markt, nu de oude Avanti's, soms ook derny's genoemd, wel erg oud aan het worden zijn. Jan van Tilburg heeft een serie van tien stuks opgezet voor de KNWU; hij heeft een bestelling voor weer tien machines in de portefeuille (deze machines zijn besteld door Canada), en de mogelijkheid is groot dat ook de wielersport in Amerika interesse krijgt in het Van Tilburg-Van Veen produkt.
Het motorblok is afgeleid van het geforceerd gekoelde motorblok met drie handgeschakelde versnellingen. De eerste versnelling is eruit gelaten, evenals de trapas. Het gat van de trapas in het carter is keurig afgedicht. De cilinder is goed voor zo'n zes pk, en dat vermogen wordt bij uiterst laag toerental al geleverd. Dit is van groot belang, de gangmaker moet uiterst dociel zijn snelheid kunnen veranderen om de stayer achter zich te houden. Vandaar ook de aanwezigheid van een gasmanette. Het motortje kan de Avanti een topsnelheid van 90 km/u geven en is zo krachtig, dat de gangmaker ook zonder bijtrappen kan doen wat hij wil. Maar per reglement zijn er natuurlijk trappers aanwezig, en daarmee kan de gangmaker de snelheid nog iets subtieler variëren. Roken doet de motor nauwelijks, een mengverhouding van 1 op 50 blijkt uitstekend te voldoen.
Bron: Motor No. 25, 22-06-1973
Scan: Peter G
Nieuwe 50 cc voor Cees van Dongen
Cees van Dongen heeft een gloednieuw Van Veen fabrieksblok aangeschaft, dat hij in een eveneens nieuw ontworpen frame wil gaan inbouwen. Het motorblok (kosten ruim f. 5.000,-) heeft een vermogen van méér dan 17 pk. Jan de Vries heeft net zo'n motor, maar de cilinder zal inwendig wel wat andere afmetingen hebben. Nieuw is een bronzen dekplaat aan de inlaatzijde van het carter. De dural-platen die vroeger werden gemonteerd bleken niet betrouwbaar bij dergelijke vermogens, de inlaatschijf kwam in de knel. De motor is verder uitgerust zoals gebruikelijk: zes versnellingen, waterkoeling, elektronische ontsteking en een elektrische waterpomp. Het frame is een ontwerp van Piet Plompen (Pee-Pee), ook uit Rotterdam.
Er worden weer Avanti's gebouwd!
In de werkplaats van Piet Plompen ontdekten we de 60-jarige Jan van Tilburg, bezig met de constructie van Avanti's (Javanti Derny), lichte stayers motoren. Jan van Tilburg heeft zijn sporen in de framebouw verdiend in de tijd van de eerste bromfietsen (Tilex-frames). Nu is hij druk doende speciaal door de firma Van Veen Kreidler ontwikkelde motorblokken in eigenbouw frames te plaatsen. Bij ons weten is hij de enige ter wereld die nog Avanti's maakt. Voor deze machines bestaat duidelijk een markt, nu de oude Avanti's, soms ook derny's genoemd, wel erg oud aan het worden zijn. Jan van Tilburg heeft een serie van tien stuks opgezet voor de KNWU; hij heeft een bestelling voor weer tien machines in de portefeuille (deze machines zijn besteld door Canada), en de mogelijkheid is groot dat ook de wielersport in Amerika interesse krijgt in het Van Tilburg-Van Veen produkt.
Het motorblok is afgeleid van het geforceerd gekoelde motorblok met drie handgeschakelde versnellingen. De eerste versnelling is eruit gelaten, evenals de trapas. Het gat van de trapas in het carter is keurig afgedicht. De cilinder is goed voor zo'n zes pk, en dat vermogen wordt bij uiterst laag toerental al geleverd. Dit is van groot belang, de gangmaker moet uiterst dociel zijn snelheid kunnen veranderen om de stayer achter zich te houden. Vandaar ook de aanwezigheid van een gasmanette. Het motortje kan de Avanti een topsnelheid van 90 km/u geven en is zo krachtig, dat de gangmaker ook zonder bijtrappen kan doen wat hij wil. Maar per reglement zijn er natuurlijk trappers aanwezig, en daarmee kan de gangmaker de snelheid nog iets subtieler variëren. Roken doet de motor nauwelijks, een mengverhouding van 1 op 50 blijkt uitstekend te voldoen.
- Bijlagen
-
- Avanti
- Avanti.jpg (186.09 KiB) 13911 keer bekeken
- Maarten
- Beheerder
- Berichten: 9762
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
- Locatie: Den Haag, Nederland
- Gegeven waarderingen: 833 keren
- Ontvangen waarderingen: 420 keren
- Contacteer:
Re: Nieuws uit Rotterdam (1973)
Wel een hoog zwaartepunt bij die "Avanti". Ik had zo'n derney nog niet eerder gezien met een Kreidlerblok, jullie wel dan?
- maloud
- Berichten: 1899
- Lid geworden op: 07 sep 2002, 17:55
- Locatie: Amstelveen
- Gegeven waarderingen: 10 keren
- Ontvangen waarderingen: 15 keren
- Contacteer:
Re: Nieuws uit Rotterdam (1973)
Dit artikel staat al "enige jaren" op http://www.kreidlerdatabase.nl
Toch eens 'wat vaker' bij de 'concurrentie' kijken
Hier duidelijk herkenbaar de Kreidler motoren http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Derny_01.jpg
Toch eens 'wat vaker' bij de 'concurrentie' kijken
Hier duidelijk herkenbaar de Kreidler motoren http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Derny_01.jpg
- Bijlagen
-
- 600px-Derny_01.jpg (111.23 KiB) 5569 keer bekeken
-
- Berichten: 99
- Lid geworden op: 26 aug 2008, 20:10
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Nieuws uit Rotterdam (1973)
Maloud even een correctie, dat zijn puch blokken. Zie zijkap voor aanloop koppeling en de cilinder is volgens mij metrakitmaloud schreef:Dit artikel staat al enige jaren op http://www.kreidlerdatabase.nl
Toch eens 'wat vaker' bij de 'concurrentie' kijken
Hier duidelijk herkenbaar de Kreidler motoren http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Derny_01.jpg
- Maarten
- Beheerder
- Berichten: 9762
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
- Locatie: Den Haag, Nederland
- Gegeven waarderingen: 833 keren
- Ontvangen waarderingen: 420 keren
- Contacteer:
Re: Nieuws uit Rotterdam (1973)
Ja Louis, ik heb nog zo veel artikelen liggen. Maar wist idd niet dat deze al op jouw site ook stond
Geeft toch ook niet, beter dubbel dan niet. En hier op het forum kan er op gereageerd worden.
Geeft toch ook niet, beter dubbel dan niet. En hier op het forum kan er op gereageerd worden.
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60433
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2290 keren
Re: Nieuws uit Rotterdam (1973)
Zelfs op Tv jaren terug MaartenMaarten schreef:Wel een hoog zwaartepunt bij die "Avanti". Ik had zo'n derney nog niet eerder gezien met een Kreidlerblok, jullie wel dan?
Enzo
- Maarten
- Beheerder
- Berichten: 9762
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
- Locatie: Den Haag, Nederland
- Gegeven waarderingen: 833 keren
- Ontvangen waarderingen: 420 keren
- Contacteer:
Wereldkampioen Jan de Vries op Kreidler-Derny
WERELDKAMPIOEN OP KREIDLER-DERNY
In de wielrenwereld is wel een wereldkampioen achter Derny's bekend, maar een wereldkampioen op een Derny heeft men niet. Wij motorrijders sinds verleden week donderdagavond wél. Jan de Vries was met Jörg Möller en Jaap Voskamp in het Ahoy Sportpaleis te Rotterdam om ook eens wat rondjes op een Javanti, een lichte gangmakersmachine, te draaien in de „kombaan". Dit alles op uitnodiging van Piet Plompen, die naar aanleiding van een weddenschap, dit spektakel georganiseerd had. Ook Rotterdamse grootheden als Cees van Dongen en Jan Kostwinder gingen de baan in en bonden de strijd met de drie Amsterdammers aan. Jan Kostwinder had een typische Daytonastijl waardoor de beneden hem rijdende coureur het wel eens een enkele keer benauwd kregen, doordat Jan de ideale lijn aanhield en in de bocht naar beneden dook. Na enkele rondjes kwam er goed gang in de machines en ook Jörg Möller kon de versnellingen toen goed vinden, zodat de strijd als onbeslist eindigde.
„Een leuk initiatief van Piet Plompen" vonden de rijders later, toen de wielrenners hun trainingsrondjes weer hervat hadden na dit intermezzo. Met deze Piet Plompen praten we nog even verder. Vooral zijn bemoeienissen met de racerij hebben natuurlijk onze interesse en vanzelf komt het gesprek dan op sponsoring van rijders terecht. Wie hebben dit jaar al zo steun van Piet uit Rotterdam gehad? Namen als Jan Kostwinder, Cees van Dongen, Dolf Koekoek, Hans Knopper, Adam van de Draay en Adri van de Broeke komen allemaal voor op dit rijtje, om nog maar te zwijgen van de rijders, die Piet Plompen weten te vinden zonder dat dit nu sponsoring genoemd moet worden. Toch allemaal hulp, die danig in de papieren loopt en Plompen overweegt dan ook om voor het komende seizoen zijn financiële en materiële steun die in de tienduizenden guldens loopt, te gaan beperken tot een kleiner aantal rijders, zodat het effect wat meer gericht is dan op het moment. Hulp blijft hij natuurlijk aan iedereen bieden, zoals iedere renner weet, maar voor volgend jaar bekijkt hij de zaken eens opnieuw. We hopen in ieder geval, dat Piet volop bij de motorsport betrokken blijft, want het levert altijd zulke leuke dingen op als bijvoorbeeld bovenstaand spektakel op Derny's.
JAAP DE VISSER
Kopfoto: Jan de Vries. Links: V.l.n.r. Piet Plompen, Jörg Möller, op zoek naar de versnellingen, en Cees van Dongen. Boven: Cees van Dongen gaat over Jaap Voskamp heen. Rechts: Jan Kostwinder op de Javanti.
- Bijlagen
-
- Jan de Vries op Derney Kreidler
- jan-de-vries-op-derney.jpg (132.51 KiB) 12978 keer bekeken
- Arny
- Berichten: 1211
- Lid geworden op: 06 feb 2005, 16:59
- Locatie: Rotterdam
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Nieuws uit Rotterdam (1973)
Ben gelijk even aan het struinen geweest op het net.
Op de volgende links zijn nog meer Kreidler Derny's te zien (Javanti's)
Arny
http://baanwielrennen.startpagina.nl/pr ... g-11051663
http://baanwielrennen.startpagina.nl/pr ... 3,quote=1#
Op de volgende links zijn nog meer Kreidler Derny's te zien (Javanti's)
Arny
http://baanwielrennen.startpagina.nl/pr ... g-11051663
http://baanwielrennen.startpagina.nl/pr ... 3,quote=1#
- Bijlagen
-
- nicobeenroyschuiten1975.jpg (181.96 KiB) 13094 keer bekeken
-
- gabyminneboofritsvandui.jpg (74.78 KiB) 13094 keer bekeken
-
- nkderny1986.jpg (53.36 KiB) 13094 keer bekeken
-
- ceesstamjoopstakenburg1.jpg (63.51 KiB) 13094 keer bekeken
- RS69
- Berichten: 712
- Lid geworden op: 05 aug 2008, 17:25
- Locatie: Zuidoost Gelderland
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 29 keren
Re: Nieuws uit Rotterdam (1973)
Maarten schreef,
Wel een hoog zwaartepunt bij die "Avanti". Ik had zo'n derney nog niet eerder gezien met een Kreidlerblok, jullie wel dan?
@ Maarten,
Jij bent niet van de generatie die de introduktie van de Kreidler Derny,s life heeft meegemaakt.
Ik kan me nog herinneren dat ze begin jaren 70? gepresenteerd werden in een motorblad.
Er is zoveel informatie over kreidler dat je ook niet alles in beeld kunt hebben lijkt me.
Maar mooi dat er weer iets over geplaatst is, en je ziet het er komen gelijk reacties.
Gr Rs 69
Wel een hoog zwaartepunt bij die "Avanti". Ik had zo'n derney nog niet eerder gezien met een Kreidlerblok, jullie wel dan?
@ Maarten,
Jij bent niet van de generatie die de introduktie van de Kreidler Derny,s life heeft meegemaakt.
Ik kan me nog herinneren dat ze begin jaren 70? gepresenteerd werden in een motorblad.
Er is zoveel informatie over kreidler dat je ook niet alles in beeld kunt hebben lijkt me.
Maar mooi dat er weer iets over geplaatst is, en je ziet het er komen gelijk reacties.
Gr Rs 69
- pax00l
- Berichten: 951
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 19:33
- Locatie: ROTTERDAM
- Gegeven waarderingen: 2 keren
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Nieuws uit Rotterdam (1973)
Kijk als amateur oudwielrenner en schaatser,weet ik van dat gebeuren , ik heb er een paar keer achter getraind maar dat was op de weg,ik was geen baan renner
Die man deed dat om het spul toch nog draaiend te houden,de een was met een JLO blok,en de anderen was een KREIDLER,wij betaalden de benzine,en hij was de man die ons uit de wind hield,
Hij zij dat het gebeuren niet meer op de baan mocht rijden dat was allemaal puch blokken geworden alle automaten,maar wij reden er graag achter,en volgens mijn zit op de laatse foto ROY SCHUITEN er achter
GR LOUIS
Die man deed dat om het spul toch nog draaiend te houden,de een was met een JLO blok,en de anderen was een KREIDLER,wij betaalden de benzine,en hij was de man die ons uit de wind hield,
Hij zij dat het gebeuren niet meer op de baan mocht rijden dat was allemaal puch blokken geworden alle automaten,maar wij reden er graag achter,en volgens mijn zit op de laatse foto ROY SCHUITEN er achter
GR LOUIS
- Maarten
- Beheerder
- Berichten: 9762
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
- Locatie: Den Haag, Nederland
- Gegeven waarderingen: 833 keren
- Ontvangen waarderingen: 420 keren
- Contacteer:
Kreidler Derny Javanti Ja-van-Ti motoren (gangmaker voor wielrenners)
Kreidler Derny Javanti Ja-van-Ti motoren (gangmaker voor wielrenners)
Javanti staat voor Jan van Tilburg.
Javanti staat voor Jan van Tilburg.
-
- Berichten: 812
- Lid geworden op: 03 okt 2018, 22:32
- Gegeven waarderingen: 69 keren
- Ontvangen waarderingen: 34 keren
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60433
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2290 keren
- Maarten
- Beheerder
- Berichten: 9762
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
- Locatie: Den Haag, Nederland
- Gegeven waarderingen: 833 keren
- Ontvangen waarderingen: 420 keren
- Contacteer:
Re: Nieuws uit Rotterdam (Avanti, Derny) (1973)
Meer details:Hans van Klaveren schreef: Bijgaand mijn JaVanTi Kreidler uit 1974 die nog steeds de Derny trainingen afwerkt en een fantastische loop heeft. De bouwer was Jan van Tilburg (JaVanTi)
- Fiets gedeelte: 74 tanden voor, 11 achter.
- Versnellingsbak: 3 bak hand, teruggebracht naar 2 versnellingen.
Reclame Vlasman
- Maarten
- Beheerder
- Berichten: 9762
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
- Locatie: Den Haag, Nederland
- Gegeven waarderingen: 833 keren
- Ontvangen waarderingen: 420 keren
- Contacteer:
Re: Nieuws uit Rotterdam (Avanti, Derny) (1973)
Reclame van Potgieter Schilders
- Deze gebruikers waarderen Maarten voor dit bericht (totaal 2):
- dijk (28 feb 2023, 20:30) • Enzo-tvdzijden (28 feb 2023, 21:22)
- Waardering: 18.18%