Kreidler 50 RS

Allerlei artikelen over Kreidler, vaak overgenomen uit oude tijdschriften.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 808 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

Kreidler 50 RS

#1 Bericht door Maarten » 21 apr 2014, 18:13

Kreidler 50 RS

Bron: Moto Journal, 6 juli 1972
Auteur: J.-P. Edart

Scan: Enzo-tvdzijden (Tjerry)
Vertaling: Jesse James (Dominic en Pauline)


Afbeelding

125 PK per liter voor een 50 cm3

Het merkteken Kreidler is op zichzelf een programma, zoals men kan lezen in “Kreidler Florett vestigt records!”. En wat voor records! Dit is inderdaad een scherp wereldrecord van Kreidler. Stel je voor, 210, 634 km/h met vliegende start. Dit record werd gevestigd op 25 oktober 1965 op de zoutvlaktes van Bonneville USA. En staat nog steeds als een deur, de machine werd uitgerust met een compressor en de koeling werd gewaarborgd door ijskoud water. De versnellingsbak werd elektrisch aangedreven en had acht versnellingen.

Afbeelding

Deze vliegende sigaar was die dag in handen van Kunz die 13 km / h harder reed dan het vorige record dat in handen was van een NSU met compressor. Maar de firma uit Kornwestheim tekende ook voor de lange tijd records. Al in 1964, op de piste van Montihéry had een Kreidler al acht wereldrecords op zijn naam gezet, waaronder ongetwijfeld de meest opvallende, degen van zes uur die van 120,89 naar 139,49 km/uur ging. De machine was die dag uitgerust met de beroemde versnellingsbak 3 x 4. Drie coureurs probeerden om beurten om dit record te verslaan : Hans-Georg Anscheidt, good old Cees van Dongen en de Franse Claude Vigreux. Met tal van mechanische mogelijkheden, is het normaal dat de basis van de machine echt solide en snel is. Op het eerste gezicht verrast de RS. Hij ziet er niet uit als een 50 cc-tje. Hij lijkt meer op een kleine 125’er (en ik kreeg zelfs van een vertegenwoordiger van Motobécane uit het centrum van Parijs te horen : "Is dit een kwart liter?"). Niet overdrijven Mannen! Zijn vormgeving toont heel duidelijk zijn afkomst. En het valt niet te ontkennen dat die robuust is, met andere woorden een VW-kever op twee wielen.

Volg de gids

De RS oogt fors en dit komt ongetwijfeld door het geperst stalen koker frame. De motor, een eencilinder 2 takt met liggende cilinder die in het frame gemonteerd is. Ook hier is “Made in Germany” duidelijk zichtbaar. De grote koelribben zorgen tevens voor een uitstekende koeling. De technische gegevens leren ons meer: boring 40 mm, slag 39,5 mm, compressieverhouding van 8,5-1 en een vermogen van 6,25 pk bij 8500 tpm is veelbelovend. Voor de brandstofvoorziening zorgt een 18 mm Bing carburateur. De koppeling is een klassieke meervoudige natte platenkoppeling (5 platen), de versnellingsbak een voetgeschakelde vijfbak – versnellingsbak en voor de nodige vonken zorgt de vliegwiel ontsteking. Nu weet u alles over het motorisch gedeelte van de RS 50.

De voorvork verrast ook al. Eerder functioneel dan echt mooi, een model die we tegenwoordig niet meer vaak tegenkomen. Voor de vering achter zorgen een paar hydraulisch gedempte schokdempers met chromen veer. De wielen, beide geschoeid met 2.75 x 17 banden hebben stalen velgen. Naar de hel met het gewicht! In tegendeel, een aangename verrassing wacht u in het middelpunt van de genoemde banden. De remnaven zijn inderdaad 150 mm, iets wat op een dergelijke machine zeldzaam is. Meer flenzen zorgen voor een bepaald cachet.

Het geheel in een gezandstraalde metaallegering, in feite de handtekening van het merk. Alles ziet er zeer degelijk uit en dat is een leuke afwisseling van wat bepaalde constructeurs hun klanten bieden. Een ander goed punt is de transmissie, weer een verdienste van de Duitse merk. Een gemakkelijk verwijderbare plastic behuizing past over de tweede ketting. Maar niets in deze wereld is niet perfect, men moet die demonteren om de kettingspanning te controleren omdat er geen opening is gepland. Zelfs het stuurkolom is niet heilig. Door de voortzetting van de constructie ontstaat een klein stuur (Duitsland is nog niet met de mode meegegaan). Een aangename verrassing zijn de handgrepen van Magura met een uitstekende afwerking. Minder praktisch is het besturingssysteem dat op het stuur zit. Het besturingssysteem zit aan de linkerkant van het stuur. Drie standen, stoppen, dimlicht en grootlicht. Om van het ene naar het andere te schakelen moet men de tweede schakelaar die onder het grote licht indrukken en dat is al rijdend geen gemakkelijke opgave. De alarmknop is goed geplaatst net als de power knop waarmee men de motor kan stoppen, omdat er geen sleutel schakelaar is. De meter is gekalibreerd tot 120, wat heel gebruikelijk is.

Het wat moeilijker om erbij te komen. En dan... om die eigenaren van grote cilinders even jaloers te maken, er is een tank. En wat voor één. Een echte. Die dertien liter 2-takt mixmengsel bevat en dus twee reserve. De comfortabele buddyseat is zeer comfortabel en eindigt met een bagagedrager, oorspronkelijk zelfs uitgerust met rubberen snelbinders. En niet te vergeten natuurlijk: de koffer die met dezelfde sleutel als het stuurslot sluit. Dat is zo’n beetje bijna alles wat er over het uiterlijk valt te vertellen. Eerlijk gezegd, zelfs een kind van vijf kan de was doen. Bij koud weer, verlaagt u de choke as, geeft een derde gas en duwt de kickstarter in. Al snel begint 'ie te fluiten.


Een zeer compact 50cc-tje
Afbeelding

Nee, niet de politie, de motor wil u er graag aan herinneren dat onder zijn burgerlijke uiterlijk, een kleine beest sluimert. U hoeft geen gas te verminderen. Als u een klein beetje meer gas geeft, komt het vanzelf goed. Bijna automatisch. Bij normale temperatuur is deze kleine onderbreking niet nodig. De RS is vol goede wil en start in het algemeen en op zijn laatst met de tweede favoriete kick. Tijdens normaal rijden is het een echte getemde tractor. Alle besturingen verlopen soepel en gemakkelijk. De versnellingsbak geeft u meteen vertrouwen door zijn zachtheid en precisie.

Eenmaal voorbij de vijfde zijn geen problemen meer, zelfs het gefluit klinkt als het gezang van een spreeuw. U hoeft niet te geloven dat een normaal toerental de vijfde niet zal houden en dat u als een piloot met uw neus boven de tank moet hangen. Nee, er zit genoeg kracht in deze kleine motor, u kunt dus heel normaal zitten. De wegligging is gewoon fantastisch. Nooit zal de machine als een duivel rondspringen en uw de stuipen op het lijf jagen. En dan zodra u aankomt na een aantal toerritten, zal uw RS zijn ware aard tonen. Na een uur op uw RS voelt u zich goed om Angel Nieto te verslaan. Daal dan weer af terug naar de aarde en vertel uzelf dat u zelf niets gedaan heeft en alleen de machine heeft door al die hoeken geholpen. Onderhoud is geen probleem, praktisch nihil. Wat benzine, olie en lucht in de banden en de RS is klaar voor een rit. En zoals een bevriende schrijver tegen mij zei: Het is dankzij de voordelen dat men Kreidlerist wordt. Ondanks de hoge prijs.


Technische gegevens

Motor
Eéncilinder, tweetakt, horizontale cilinder
Cilinderinhoud 49 cm3
Boring 40 mm
Slag 39,5 mm
Compressie verhouding 8,5:1
Vermogen 6,25 pk bij 8500 tpm
Mengsmering 1:25

Carburateur
Bing 18 mm
Hoofdsproeier 72
Stationair sproeier 35
Gasdoorgang 18 mm

Koppeling
Vijf platen in olie bad

Versnellingsbak
5 versnellingen:
1. 1/3, 62
2. ½ , 1
3. 1/1,56
4. 1/1,31
5. 1/1,14

Carterinhoud
1/3 liter transmissieolie SAE 80

Uitvoering
Geperst stalen kokerframe.
Oliegedempte telescoop voorvork.
Verende achterbrug dmv oliegedempte schokbrekers
Banden: 2,75 x 17
Beide remmen: 150 mm diameter
Afmetingen:
lengte 1910 mm
breedte 665 mm
hoogte 780 mm

Prestaties
Maximale snelheid:
Zittend: 83,10 km/uur
Liggend: 92,60 km/uur
Verbruik tijdens de test:
3,20 liter per 100 km.

Prijs
2450 Franse francs



1. De bagagedrager is standaard inbegrepen bij de RS
2. De ruime buddyseat herbergt een gereedschapssetje
3. Een actieradius van bijna 400 km dankzij de ruime tank
4. Een aparte maar doeltreffende voorvork
5. De voorrem doet uitstekend zijn dienst
6. De cilinder en krukas worden perfect gekoeld
7. De carburateur en het grote luchtfilter
8. De uitlaat waar goed over nagedacht is, waardoor geen extra vermogen verloren gaat

Afbeelding

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60234
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 948 keren
Ontvangen waarderingen: 2247 keren

Re: Kreidler 50 RS

#2 Bericht door Enzo-tvdzijden » 21 apr 2014, 19:26

Wat een leuk verhaal geworden. Bedankt voor het vertalen. Zo is het perfect.

Enzo

gcge
Berichten: 938
Lid geworden op: 14 sep 2009, 23:03
Locatie: Raamsdonksveer
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 4 keren

Re: Kreidler 50 RS

#3 Bericht door gcge » 21 apr 2014, 20:02

Weer een leuk artikel. Had de kleine breitwand ook en lengtestreep buddy? Dit was toch alleen bij het model 1972 met grote breitwand?

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60234
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 948 keren
Ontvangen waarderingen: 2247 keren

Re: Kreidler 50 RS

#4 Bericht door Enzo-tvdzijden » 21 apr 2014, 20:11

gcge schreef:Weer een leuk artikel. Had de kleine breitwand ook en lengtestreep buddy? Dit was toch alleen bij het model 1972 met grote breitwand?
Een gladde Gerrit. Ik denk dat er een nieuwe lengtestreep buddy op is gezet.
Het blad is van 6 juli 1972.

Enzo

Gebruikersavatar
rene albers 2takt
Berichten: 943
Lid geworden op: 13 sep 2008, 13:50
Locatie: groesbeek
Gegeven waarderingen: 54 keren
Ontvangen waarderingen: 45 keren

Re: Kreidler 50 RS

#5 Bericht door rene albers 2takt » 21 apr 2014, 20:26

Heel mooi stukje!

Gebruikersavatar
vrouwenverwarmer
Berichten: 520
Lid geworden op: 30 sep 2005, 13:55
Locatie: Katwijk
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Kreidler 50 RS

#6 Bericht door vrouwenverwarmer » 23 apr 2014, 16:51

gcge schreef:Weer een leuk artikel. Had de kleine breitwand ook en lengtestreep buddy? Dit was toch alleen bij het model 1972 met grote breitwand?
Zat ook op model 1971 met kleine breitwand.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60234
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 948 keren
Ontvangen waarderingen: 2247 keren

Re: Kreidler 50 RS

#7 Bericht door Enzo-tvdzijden » 23 apr 2014, 17:29

vrouwenverwarmer schreef:
gcge schreef:Weer een leuk artikel. Had de kleine breitwand ook en lengtestreep buddy? Dit was toch alleen bij het model 1972 met grote breitwand?
Zat ook op model 1971 met kleine breitwand.
Heb je helemaal gelijk in. :thumbleft
Alleen vanaf 1971 op de oranje luxus dacht ik. Meteen ook de upgrade van 5,3 pk naar 6,25pk

Enzo

Helmantel
Berichten: 1010
Lid geworden op: 09 sep 2003, 23:42
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 55 keren

Re: Kreidler 50 RS

#8 Bericht door Helmantel » 30 apr 2014, 21:06

Dit lijkt me toch en rode (met antraciet tank). Het zal wel een voorbeeld zijn van de vele uitvoeringen die Kreidler voor de verschillende exportlanden samenstelde.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60234
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 948 keren
Ontvangen waarderingen: 2247 keren

Re: Kreidler 50 RS

#9 Bericht door Enzo-tvdzijden » 30 apr 2014, 21:41

Helmantel schreef:Dit lijkt me toch en rode (met antraciet tank). Het zal wel een voorbeeld zijn van de vele uitvoeringen die Kreidler voor de verschillende exportlanden samenstelde.
Heel goed mogelijk. We nemen Duitsland/Nederland snel als de norm.

viewtopic.php?p=329342

Enzo

dolle aad
Berichten: 2351
Lid geworden op: 27 apr 2008, 09:41
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: Kreidler 50 RS

#10 Bericht door dolle aad » 03 mei 2014, 21:21

:clap Knap stukje vertaalwerk

Plaats reactie