Kreidlers komen tegenwoordig uit Zeeland (2001)

Allerlei artikelen over Kreidler, vaak overgenomen uit oude tijdschriften.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 812 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

Kreidlers komen tegenwoordig uit Zeeland (2001)

#1 Bericht door Maarten » 14 jan 2019, 16:50

Kreidlers komen tegenwoordig uit Zeeland

Bron: Leeuwarder Courant, donderdag 6 september 2001
Auteur: Jan van de Kasteele

In de jaren zestig en zeventig was de wereld van jongeren verdeeld in twee kampen: Puch en Tomos voor de wat alternatieve figuren, Kreidler en Zündapp voor wie van stoere brommers hield.
Voor velen vergane glorie, maar niet voor John Bos uit Goes. Want voor hem leeft Kreidler nog altijd. Hij bouwt met zijn bedrijf zelfs de Kreidler Florett.



Afbeelding
John Bos plat op z'n buik op een RS. "Deze gaat nog niet hard, is nog niet goed ingereden."


Wereldwijd rijden er miljoenen van rond. Miljoenen Kreidlers, motoren en bromfietsen, die allemaal af en toe wel eens een onderdeeltje nodig hebben. Kun je als enige die onderdelen leveren, dan heb je aardige handel. Kun je ze zelf maken, dan zit je helemaal goed. En om het af te maken begin je ook nog aan de productie van complete brommers en lichte motoren.

Dat is het verhaal van John Bos. Hij is een Zeeuw, woont en werkt in Goes en Eindewege, een plaatsje vlak bij Goes. Toch levert hij wereldwijd onderdelen voor het merk. En bouwt hij bromfietsen en motoren waar trots Kreidler op prijkt.

Bos kocht het merk in de jaren tachtig. Ook nam hij een groot deel van de failliete boedel van Kreidler over. Inclusief de mallen voor onderdelen. En voorraden onderdelen. In het grote magazijn in Eindewege liggen schap na schap met onderdelen en onderdeeltjes, wel 28.000 verschillende.

Voor elk model Kreidler ooit gemaakt kan hij leveren. Zijn klanten: handelaren en grossiers. Een particulier kan bij hem niet terecht. Die is aangewezen op Jacco Witte, die in het zelfde pand een bedrijf runt speciaal voor die doelgroep. Bos heeft ook in Duitsland nog een aantal depots, omdat de vraag naar onderdelen daar erg groot is.

Op die onderdelenvoorziening draait het bedrijf. Maar daarnaast produceert Bos ook bromfietsen (RMC en RMC-S) en motoren (RS) Model 1980. De een goed voor veertig kilometer, de andere van 85 á 90 kilometer in het uur.

Zo enthousiast als hij is over Kreidler, zo gedreven zijn vaak ook zijn klanten. "Ze willen de tijd van toen laten herleven. Ik krijg mensen die werkelijk alles in het leven hebben, een groot huis, een mooie auto, maar die zeggen dan: dat geeft me geen kick. Ik wil een brommer zoals vroeger."

Zo'n Kreidler nieuw is niet schreeuwend duur, vindt Bos. Voor f 6000 á f 6500 staat er een nieuw exemplaar voor de deur. Voor een beetje scooter ben je al snel even duur uit.
Viel het woord scooter? John Bos heeft zijn oordeel vlot klaar: "Allemaal gemaakt van pisbakkenstaal. Het alu is flinterdun, het staal van lage kwaliteit. Dat breekt zo af. Als je netjes veertig rijdt, oké, dan gaan ze wel een tijdje mee. Maar anders heb je al snel problemen. Met een Kreidler, rijd je jaren zonder zorg. Nog steeds."

Oude Kreidlers worden bij bosjes opgeknapt. En gaan gerestaureerd voor forse bedragen van hand tot hand. Kostte zo'n brommer in de jaren zestig f 900 tot f 1100, nu zijn bedragen van f 3500 tot f 8000 al geen uitzondering meer, weet Bos uit ervaring. "Ik heb dat zelf meegemaakt. Kocht ik wat oude Kreidlers in van f 1500. van mensen hier in de buurt die jarenlang met zo'n brommer hadden gereden. Die nog origineel was, waar niet aan was gesleuteld. Komt er iemand langs die ze wil kopen. Ik zeg nee, want ik wilde ze zelf houden. Hij biedt f 2500, ik zeg weer nee. Uiteindelijk wil hij f 3500 betalen. Tsja, en dan ben je een dief van je eigen beurs als je het niet doet."

Plaats reactie