Grandioos Succes Voor Piet Plompen-Team en Henk van Kessel
Nieuw Nederlands Wereldrecord 221.5861 km/uur
Bron: Motor, nr. 37, 16 september 1977
Auteur: Hans van Loozenoord
Scan: Dion (superstar)
Grandioos Succes Voor Piet Plompen-Team en Henk van Kessel (1977)
- Maarten
- Beheerder
- Berichten: 9743
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
- Locatie: Den Haag, Nederland
- Gegeven waarderingen: 813 keren
- Ontvangen waarderingen: 413 keren
- Contacteer:
Piet Plompen's Poging - Schot in de Roos (1977)
Piet Plompen's Poging - Schot in de Roos (1977)
Bron: ? 1977
Auteur: H. K.
Scan: Dion (superstar)
Bewerking: Rijk
Kreidler on the Rocks - The Black Arrow
Piet Plompen's Poging - Schot in de Roos
Bron: ??
Auteur: H.K.
Als een volleerde barkeeper stond Piet Plompen achter een grote bar met bussen, flessen en maatbekertjes te mixen tot het ideale brouwsel was verkregen. Er ging wel benzine bij in, maar ook Castrol Racing M20 en een flinke scheut tetra nitromethaan.
Sinds een paar weken kent de Nederlandse motorsportwereld een nieuwe wereldrecordhouder nl. Henk van Kessel. Na zijn wereldkampioenschap 50cc nu ook 's werelds snelste man in die klasse. Henk werd daardoor in de gelegenheid gesteld door Piet Plompen, die zich op beurt weer met specialisten als framebouwer Jan van Tilburg, Leo de Ridder, en André Greeve omringd had. Als locatie voor de recordpoging had het Plompenteam de beschikking over een gedeelte van de voor het verkeer nog niet opengestelde rijksweg 50 Apeldoorn-Zwolle ter hoogte van Epe. „Het teamwork" zoals Henk van Kessel zo treffend zei na afloop, behaalde het wereldrecord. Zo was het ook want gezamenlijk werden alle problemen (en die waren er toch wel) opgelost die ze op weg naar het record tegenkwamen.
KREIDLER ON THE ROCKS
Toch is het in eerste instantie begrijpelijk, dat er mensen zijn, die zich afvragen of het verbeteren van een ruim 12 jaar oud record met slechts 12 km nu wel zo'n prestatie is. Maar dan moeten we toch wel even kijken wat we aan het vergelijken zijn. Toen, een complete fabrieksploeg van Kreidler die daarvoor met een tot en met op proefbanken uitgeprobeerde speciale 50cc machine met compressor, helemaal naar de Bonneville Zoutvlakte in Amerika moest. Pas na eindeloos proberen en onder ideale omstandigheden kwam Rudolf Kunz daar tot zijn record. Hoe speciaal die machine was blijkt wel uit het feit dat hij met ijsblokjes werd gekoeld. Vandaar Kreidler on the rocks. En zo bezien is die nu geslaagde recordpoging onder leiding van Piet Plompen toch wel zeer uniek.
THE BLACK ARROW
De recordmachine waarop Henk van Kessel uitkwam is eigenlijk een vrij conventionele machine. Roterende inlaat, uitlaat en versnellingsbak zijn volgens de normale racepraktijk. De voornaamste voorzieningen betreffen de volledige stroomlijnomhulling en de speciale brandstof. Het gewicht van „the black arrow" bedraagt circa 63 kg. Als motorvermogen hoorden wij iets noemen tussen de 18 en 20 pk bij zo'n 16.000 tpm.
DE POGINGEN
Aanvankelijk zat het Piet Plompen en z'n mannen bepaald niet mee. Toen maandagmorgen alles klaar stond bleken er moeilijkheden te zijn met de KNMV tijdwaarneemapparatuur. Terwijl daaraan werd gedokterd wakkerde de wind geleidelijk aan. Aangezien bij recordpogingen de windsnelheid niet meer dan 3 meter per seconde mag bedragen, moesten er eerst windmetingén worden verricht. Waar was de KNMV windmeter? Juist,. nergens te bekennen. Uiteindelijk kwam er natuurlijk wel ergens zo'n ding vandaan (hadden we het maar geweten dan hadden we de onze meegebracht, die we altijd bij roadtestmetingen gebruiken) maar er was weer kostbare tijd voor het eigenlijke rijden verloren.
COCKTAIL
Een hoofdstuk apart is het benzinemengsel dat voor de recordpoging wordt gebruikt. Of liever gezegd brandstofmengsel. De benzine speelt namelijk niet de hoofdrol. Als een volleerde barkeeper stond Piet Plompen achter een grote bar met bussen, flessen en maatbekertjes te mixen tot het ideale brouwsel was verkregen. Er ging wel benzine bij in, maar ook Castrol Racing M20 en een flinke scheut tetra nitromethaan. De versnellingsbak was dezelfde waarmee ook op Francorchamps was gereden, maar het achtertandwiel werd maar liefst vijf tanden kleiner gekozen. Het gevolg was dat er wel een lange aanloop nodig was om op snelheid te komen. Op het laatst zelfs zo'n vier kilometer. Wat mogen we dus dankbaar zijn dat zowel Rijkswaterstaat als de desbetreffende wegenbouwer (Bruil Arnhem) onze motorsportjongens zo'n unieke kans hebben gegeven.
CHAMPAGNE
Door al die vertragingen was het al, wat schemerig aan het worden toen! Henk van Kessel pas echt goed aan het gas kon gaan schroeven. En nog diezelfde avond kon de champagne uit de ijskast worden gehaald, want Henk had een tijd geklokt die neerkwam op 213,459 km/u met de wind schuin tegen. Daarom werd ondanks het late uur besloten om ook de terugrit te proberen. Een wereldrecord is er pas wanneer in twee richtingen is gereden. Welnu, dat werd, met de wind schuin achter 220,853 km/u. Hieruit werd een gemiddelde berekend van 217,156 km/u.
HOGER
Reden genoeg om tevreden huiswaarts te keren. Maar de officials waren er toch en Rijksweg 50 stond twee dagen ter beschikking van de recordmannen, dus waarom niet geprobeerd het record wat scherper te stellen? Des te langer blijft het dan gewoonlijk ook staan. De weersomstandigheden waren de volgende dag nauwelijks beter, maar dat belette Henk van Kessel niet om zijn sigaar in een absoluut 50cc snelheidsrecord in één richting over de baan te sturen, namelijk met 228,4829 km/u. Op de heenweg had hij zichzelf ook al overtroffen door 214,689 te halen en dat leverde een gemiddelde op van 221,586 km/u. Het nieuwe wereldrecord over de vliegende kilometer op naam van Henk van Kessel en de équipe Piet Plompen. Een nieuwe mijlpaal in de roemrijke Nederlandse 50cc historie.
Bron: ? 1977
Auteur: H. K.
Scan: Dion (superstar)
Bewerking: Rijk
Kreidler on the Rocks - The Black Arrow
Piet Plompen's Poging - Schot in de Roos
Bron: ??
Auteur: H.K.
Als een volleerde barkeeper stond Piet Plompen achter een grote bar met bussen, flessen en maatbekertjes te mixen tot het ideale brouwsel was verkregen. Er ging wel benzine bij in, maar ook Castrol Racing M20 en een flinke scheut tetra nitromethaan.
Sinds een paar weken kent de Nederlandse motorsportwereld een nieuwe wereldrecordhouder nl. Henk van Kessel. Na zijn wereldkampioenschap 50cc nu ook 's werelds snelste man in die klasse. Henk werd daardoor in de gelegenheid gesteld door Piet Plompen, die zich op beurt weer met specialisten als framebouwer Jan van Tilburg, Leo de Ridder, en André Greeve omringd had. Als locatie voor de recordpoging had het Plompenteam de beschikking over een gedeelte van de voor het verkeer nog niet opengestelde rijksweg 50 Apeldoorn-Zwolle ter hoogte van Epe. „Het teamwork" zoals Henk van Kessel zo treffend zei na afloop, behaalde het wereldrecord. Zo was het ook want gezamenlijk werden alle problemen (en die waren er toch wel) opgelost die ze op weg naar het record tegenkwamen.
KREIDLER ON THE ROCKS
Toch is het in eerste instantie begrijpelijk, dat er mensen zijn, die zich afvragen of het verbeteren van een ruim 12 jaar oud record met slechts 12 km nu wel zo'n prestatie is. Maar dan moeten we toch wel even kijken wat we aan het vergelijken zijn. Toen, een complete fabrieksploeg van Kreidler die daarvoor met een tot en met op proefbanken uitgeprobeerde speciale 50cc machine met compressor, helemaal naar de Bonneville Zoutvlakte in Amerika moest. Pas na eindeloos proberen en onder ideale omstandigheden kwam Rudolf Kunz daar tot zijn record. Hoe speciaal die machine was blijkt wel uit het feit dat hij met ijsblokjes werd gekoeld. Vandaar Kreidler on the rocks. En zo bezien is die nu geslaagde recordpoging onder leiding van Piet Plompen toch wel zeer uniek.
THE BLACK ARROW
De recordmachine waarop Henk van Kessel uitkwam is eigenlijk een vrij conventionele machine. Roterende inlaat, uitlaat en versnellingsbak zijn volgens de normale racepraktijk. De voornaamste voorzieningen betreffen de volledige stroomlijnomhulling en de speciale brandstof. Het gewicht van „the black arrow" bedraagt circa 63 kg. Als motorvermogen hoorden wij iets noemen tussen de 18 en 20 pk bij zo'n 16.000 tpm.
DE POGINGEN
Aanvankelijk zat het Piet Plompen en z'n mannen bepaald niet mee. Toen maandagmorgen alles klaar stond bleken er moeilijkheden te zijn met de KNMV tijdwaarneemapparatuur. Terwijl daaraan werd gedokterd wakkerde de wind geleidelijk aan. Aangezien bij recordpogingen de windsnelheid niet meer dan 3 meter per seconde mag bedragen, moesten er eerst windmetingén worden verricht. Waar was de KNMV windmeter? Juist,. nergens te bekennen. Uiteindelijk kwam er natuurlijk wel ergens zo'n ding vandaan (hadden we het maar geweten dan hadden we de onze meegebracht, die we altijd bij roadtestmetingen gebruiken) maar er was weer kostbare tijd voor het eigenlijke rijden verloren.
COCKTAIL
Een hoofdstuk apart is het benzinemengsel dat voor de recordpoging wordt gebruikt. Of liever gezegd brandstofmengsel. De benzine speelt namelijk niet de hoofdrol. Als een volleerde barkeeper stond Piet Plompen achter een grote bar met bussen, flessen en maatbekertjes te mixen tot het ideale brouwsel was verkregen. Er ging wel benzine bij in, maar ook Castrol Racing M20 en een flinke scheut tetra nitromethaan. De versnellingsbak was dezelfde waarmee ook op Francorchamps was gereden, maar het achtertandwiel werd maar liefst vijf tanden kleiner gekozen. Het gevolg was dat er wel een lange aanloop nodig was om op snelheid te komen. Op het laatst zelfs zo'n vier kilometer. Wat mogen we dus dankbaar zijn dat zowel Rijkswaterstaat als de desbetreffende wegenbouwer (Bruil Arnhem) onze motorsportjongens zo'n unieke kans hebben gegeven.
CHAMPAGNE
Door al die vertragingen was het al, wat schemerig aan het worden toen! Henk van Kessel pas echt goed aan het gas kon gaan schroeven. En nog diezelfde avond kon de champagne uit de ijskast worden gehaald, want Henk had een tijd geklokt die neerkwam op 213,459 km/u met de wind schuin tegen. Daarom werd ondanks het late uur besloten om ook de terugrit te proberen. Een wereldrecord is er pas wanneer in twee richtingen is gereden. Welnu, dat werd, met de wind schuin achter 220,853 km/u. Hieruit werd een gemiddelde berekend van 217,156 km/u.
HOGER
Reden genoeg om tevreden huiswaarts te keren. Maar de officials waren er toch en Rijksweg 50 stond twee dagen ter beschikking van de recordmannen, dus waarom niet geprobeerd het record wat scherper te stellen? Des te langer blijft het dan gewoonlijk ook staan. De weersomstandigheden waren de volgende dag nauwelijks beter, maar dat belette Henk van Kessel niet om zijn sigaar in een absoluut 50cc snelheidsrecord in één richting over de baan te sturen, namelijk met 228,4829 km/u. Op de heenweg had hij zichzelf ook al overtroffen door 214,689 te halen en dat leverde een gemiddelde op van 221,586 km/u. Het nieuwe wereldrecord over de vliegende kilometer op naam van Henk van Kessel en de équipe Piet Plompen. Een nieuwe mijlpaal in de roemrijke Nederlandse 50cc historie.
- Maarten
- Beheerder
- Berichten: 9743
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
- Locatie: Den Haag, Nederland
- Gegeven waarderingen: 813 keren
- Ontvangen waarderingen: 413 keren
- Contacteer:
Re: Grandioos Succes Voor Piet Plompen-Team en Henk van Kessel (1977)
Eind 1977 werd er een grote Motorshow georganiseerd door de Motorclub MC Geldrop.
De "Black Arrow" was op dat moment hot en werd op vele motorshows tentoongesteld.
Een trouw clublid van MC Geldrop trouwde op dat moment ook en de "Black Arrow" werd "even" gebruikt voor een trouwreportage.
Of Henk van Kessel hier van geweten heeft, is een beetje onduidelijk.
Tekst en foto: Piet Van Leenders
De "Black Arrow" was op dat moment hot en werd op vele motorshows tentoongesteld.
Een trouw clublid van MC Geldrop trouwde op dat moment ook en de "Black Arrow" werd "even" gebruikt voor een trouwreportage.
Of Henk van Kessel hier van geweten heeft, is een beetje onduidelijk.
Tekst en foto: Piet Van Leenders