2010, Kreidler, Voorbestemd tot Racen

Wegrace artikelen en informatie
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 812 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

2010, Kreidler, Voorbestemd tot Racen

#1 Bericht door Maarten » 24 feb 2019, 10:19

KREIDLER, VOORBESTEMD TOT RACEN

Bron: Tijdschrift Antiek Verzamelen, 10 oktober 2010
Auteur: Fred Mulder
Foto's: Fred Mulder

Scan: Geert


Afbeelding


Afbeelding


Al in de jaren vijftig werd er met de opgevoerde brommers geracet op circuits waarvan de namen nog maar bij enkelen bekend zijn; Rockanje, Stadspark Groningen, vliegveld Beek, waren klinkende namen bij het jonge racevolk. Hier werd de kiem gelegd voor de latere successen van de vele bekende Nederlandse coureurs. De vader van dhr. Houtman heeft jarenlang races georganiseerd op de wielerbaan Duinhorst in Wassenaar. Zoon André heeft het race virus dus van geen vreemde en inmiddels is ook kleinzoon Robin met het virus besmet. Ook hij sleutelt met veel liefde aan de kleine motorfietsen.

Zestiger jaren

In de jaren zestig was de bromfiets het gebruikelijke vervoermiddel voor al die mensen die zich een auto niet konden permitteren. De bromfiets was in die tijd niet alleen een vervoermiddel, het hoorde ook steeds meer bij de jeugdcultuur. Bromfietsen van allerlei merken bevolkten de Nederlandse wegen, veel fietspaden waren er niet. Een kenteken of een bromfiets rijbewijs waren onbekend, zelfs een WA verzekering was niet verplicht om legaal op Neerlands wegen te mogen rijden.
Er waren vele bekende buitenlandse merken, Flandria, Puch, Tomos, Kreidler, Zündapp en de exotisch klinkende namen zoals Morini, Benelli, Royal Nord, Demm en Colibri. De Nederlandse industrie werd vertegenwoordigd door o.a. Batavus.
Om hun naamsbekendheid te stimuleren en hun kwaliteit te bewijzen werd het wedstrijd racen met de zogenaamde 50 cc door verschillende fabrikanten actief ondersteund. Het racen werd steeds professioneler. Een aantal fabrikanten, waaronder Kreidler en Zündapp ondersteunde raceteams in heel Europa. Aanvankelijk waren de brommers nog te herkennen, maar gaandeweg werden het volwaardige racemachientjes die nog maar weinig overeenkomsten hadden met de bromfietsen. Door de technische kennis en steeds grotere budgetten, evolueerden de brommers naar snelle racemachientjes. De vederlichte machientjes, met in het zadel evenzo lichte coureurs, haalden op de Europese circuits topsnelheden van tegen de 180 km/uur. Op de smalle bandjes werd er op haren en snaren gestreden voor het WK in de borrelglasklasse, zoals de 50cc klasse ook wel gekscherend werd genoemd. Het publiek genoot ervan. Buitenlandse namen als Nieto, Anderson en Bryans namen het op tegen Nederlanders zoals Jan de Vries, Cees van Dongen en Aalt Toersen. Bij velen roepen deze namen nog steeds herinneringen op van snerpende tweetakt motoren, de geur van Castrol tweetakt olie en mannen in zwart lederen race overalls.
Gedurende dezelfde tijd werd de omgeving tussen Rotterdam en Den Haag onveilig gemaakt door een knaap op een Japanse tweetakt motorfiets. Met wapperende jas, pothelmpje en bijpassende racebril werd de snelle Kawasaki Samourai uitgeprobeerd op de openbare weg. Andere tijden waren dat; weinig verkeer en Bromsnor zag in die tijd nog wel eens wat door de vingers.
Er ontstond bij de jonge Houtman een grote interesse voor de tweetakt motoren. Na enkele wilde jaren kwam de hobby op een lager pitje te staan. Trouwen, werken en het gezinsleven kregen vanzelfsprekend de meeste aandacht gedurende een aantal jaren. Maar een advertentie waarin de 50cc Kreidler van Aalt Toersen te koop werd aangeboden wakkerde zijn oude liefde weer aan. Inmiddels is zijn interesse uitgegroeid tot een ware collectie bijzondere motorfietsen. Waaronder een originele, eigenbouw kampioensmachine van de Nederlandse coureur en techneut Adrie de Korte uit 1968-1970. De initialen zijn door Adrie zelf in de onderdelen gegraveerd.
Om de naam Kreidler voor iedereen tot een onvergetelijk begrip te maken en alle concurrenten de baas te zijn, werd er een machine ontwikkeld met twaalf! versnellingen (2hand en 6voet). Kreidler bestede een ongekend bedrag van 800.000 gulden voor de ontwikkeling van deze machine. Ook één van deze zeer zeldzame juweeltjes uit 1964 staat bij de familie Houtman te pronken.

Peter Looyenstein Kreidler

Op dit moment is dhr. Houtman bezig om de racemachine uit 1978 van voormalig coureur Peter Looyenstein te restaureren. Een Kreidler met een vernikkeld de Jager frame en de versnellingsbak en koppeling ook gemaakt door de Jager, in die jaren klinkende namen uit de Nederlandse racetop. Ondanks dat er nieuwe onderdelen worden gemaakt gebruikt verzamelaar André Houtman alleen originele onderdelen voor z'n Kreidlers. Om die te bemachtigen gaat de reis soms ver naar het buitenland.

Raceteam familie Houtman

Met de komst van de demoraces in de jaren negentig is de vijftig cc klasse bijna nog populairder geworden dan destijds. Tegenwoordig kan er weer vaak worden gereden op straten circuits, oftewel de rondjes rond de kerk. Onder de vlag van de HMV wordt er met motorfietsen van voor 1968 en 50cc t/m 1972, in dezelfde ouderwets vriendschappelijke sfeer van toen, geraced.
In de zeer goed geoutilleerde werkplaats van de familie Houtman wordt de Kreidler van Robin perfect getuned. Iets meer dan twintig (20!!) paardenkrachten komen er uit het 50cc borrelglaasje. Een podiumplaats, bloemen, een beker en en kusje van de Kiss Miss worden door Robin regelmatig bemachtigd.

Uitbreiding van de verzameling

De verzameling van de familie Houtman bestaat echter niet alleen uit Kreidlers, deze omvat ook nog 5 stuks 125cc en 4 stuks 250 cc race motorfietsen. Niet alleen de complete motoren zijn oogstrelend. Ook de vele kleine motorblokjes, carburateurs, emaillen reclame borden en een tal van andere interessante onderdelen vullen het 'privé museum' van de familie Houtman. Een verzameling is echter zelden compleet. Op het wensen lijstje staan nog de volgende 5o cctjes; Honda/ Derbi/ Bultaco en natuurlijk een puur Hollandse Jamathi, ontworpen, gebouwd en bereden door de bekende heren Jan Thiel, Martin Mijwaart en Paul Lodewijkx.

Maar eerst moeten André en Robin Houtman nog even de Peter Looyenstein Kreidler gereed maken.

Plaats reactie