Valhelm moet
- Maarten
- Beheerder
- Berichten: 9758
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
- Locatie: Den Haag, Nederland
- Gegeven waarderingen: 833 keren
- Ontvangen waarderingen: 420 keren
- Contacteer:
Valhelm moet
Valhelm moet
VALHELM MOET
Cijfers spreken duidelijke taal: in 1974 heeft het verplichte gebruik van de valhelm in ons land zeker 50 mensenlevens gespaard; in 1975 zelfs 100. En dan kun je principieel wat tegen een draagplicht hebben, de harde cijfers wijzen de gunstige resultaten toch maar uit. Wie dan nog „tegen" blijft, is letterlijk tegen zichzelf.
Trouwens, niet alleen de draagplicht van de valhelm, maar talloze andere veiligheidsvoorzieningen hebben van Nederland een van de veiligste verkeerslanden binnen Europa gemaakt, met een jaarlijks dodencijfer, dat net iets meer is dan 200 per miljoen inwoners. Toch een veilig idee, zo'n cijfer, dat overigens nog steeds dalende is.
Wat hangt er allemaal samen met de valhelm, waarvan we alleen maar weten dat hij rood, geel, groen of blauw is en dat ie op je hoofd zit.
Het principe van de valhelm is eigenlijk een schaal van een zeer speciale plastic soort, polycarbonaat of polyester. En deze materialen kunnen een enorme stootkracht verwerken zonder grote vervormingen te ondergaan noch scheuren of barsten op te lopen. Die schaal mag dan wel de klap opvangen maar het hoofd kan die schok natuurlijk nooit verwerken zonder dat de binnenkant van een helm bekleed is met een dikke laag schokabsorberende stof. Die laag op zich alleen is echter ook niet voldoende. De schok bij een val moet over een zo groot mogelijk gebied worden „uitgesmeerd". Daaruit vloeit in feite de noodzaak van een goed passende helm voort. Hij moet over het hele binnenoppervlak tegen het hoofd aansluiten, zonder te klemmen natuurlijk, want dat is op den duur hinderlijk en letterlijk ondraagbaar. Helmen zijn er derhalve in talloze maten en wie er een gaat kopen, moet ze eerst goed passen want verschillende, onderling dezelfde maten, hebben lang niet alle dezelfde pasvorm. De afwerking van een helm moet vanzelfsprekend perfect zijn: scherpe randen van de schaal moeten van een dikke en vooral goedbeschermende laag zijn voorzien en de kinband moet stevig bevestigd zijn. Trouwens: veel te vaak komt het voor dat bromfietsers een helm dragen zonder de kinband vast te zetten. Levensgevaarlijk, want uit politierapporten blijkt dat bij bromfietsongevallen de helm soms tientallen meters van het slachtoffer verwijderd, wordt gevonden.
Foto: Een fabriekshal vol persoonlijke veiligheid. .
Wie een helm dagelijks vele keren op en af moet zetten kan wellicht het best een zogenaamde jet-helm kopen. Daar gaat dat makkelijk mee. Met een integraal helm gaat het iets minder eenvoudig. Doch de rand op kinhoogte geeft wel een extra bescherming, die veelal opweegt tegen het nadeel van het moeilijk opzetten. Als een dame een elegante of modieuze helm wenst, kan zij er altijd een kopen die met fraaie stof
bekleed is. Maar wat voor helm ook wordt gekozen: Een goedkeuringsmerk van TNO geeft de beste waarborg dat hij in nood-gevallen de beste bescherming biedt, zeker omdat Nederland qua helmkeuringen in Europa de toon aangeeft. Grote helmenfabrikanten zoals o.a. de fabriek die het Engelse merk Stadium voert, blijven de keuringseisen van instituten als TNO vaak voor, door zelf strenge eisen te stellen en proeven met nieuwe en bestaande produkten te nemen.
Foto: Helmen worden voor uw veiligheid bij het TNO getest
Nog een paar waarschuwingen voor de helmdrager zijn van groot nut. De eerste gaat over de beschildering. Daarmee wordt het kale hoofddeksel tot een attractief en individualistisch kenmerk van de bromfietser. We zouden ook liever niet wit als universele kleur zien. Sommige verfsoorten kunnen echter op ongewenste wijze op het materiaal van de schaal inwerken waardoor de helm broos wordt waardoor hij in het geval, dat hij zijn functie moet waar maken, juist faalt. Dat geldt tevens voor stickers, waarvan de lijmsoorten soms een vreemde uitwerking op het materiaal kunnen hebben. Vraag een helmspecialist daarom naar een verf-soort, die de helm zijn optimale eigenschappen doet behouden. En dan nog iets: wanneer de helm zijn niet te benijden taak een keer heeft moeten vervullen, is het beslist een goede zaak een nieuwe te kopen. Het ogenschijnlijk kleine krasje kan namelijk de dekmantel zijn voor een onzichtbare scheur in het materiaal, en wie dan nog eens voor een tweede keer valt, kan dan letterlijk met de brokken komen te zitten omdat de helm helemaal in stukken breekt.
Foto: Een integraalhelm geeft extra kinbescherming.
Foto: De Jetstar helm is het meest praktisch.
VALHELM HOOFDZAAK
Ook voor bromfietsers en duo-passagiers
PER 1 NOVEMBER '74 wettelijk verplicht ! ! !
VALHELM MOET
Cijfers spreken duidelijke taal: in 1974 heeft het verplichte gebruik van de valhelm in ons land zeker 50 mensenlevens gespaard; in 1975 zelfs 100. En dan kun je principieel wat tegen een draagplicht hebben, de harde cijfers wijzen de gunstige resultaten toch maar uit. Wie dan nog „tegen" blijft, is letterlijk tegen zichzelf.
Trouwens, niet alleen de draagplicht van de valhelm, maar talloze andere veiligheidsvoorzieningen hebben van Nederland een van de veiligste verkeerslanden binnen Europa gemaakt, met een jaarlijks dodencijfer, dat net iets meer is dan 200 per miljoen inwoners. Toch een veilig idee, zo'n cijfer, dat overigens nog steeds dalende is.
Wat hangt er allemaal samen met de valhelm, waarvan we alleen maar weten dat hij rood, geel, groen of blauw is en dat ie op je hoofd zit.
Het principe van de valhelm is eigenlijk een schaal van een zeer speciale plastic soort, polycarbonaat of polyester. En deze materialen kunnen een enorme stootkracht verwerken zonder grote vervormingen te ondergaan noch scheuren of barsten op te lopen. Die schaal mag dan wel de klap opvangen maar het hoofd kan die schok natuurlijk nooit verwerken zonder dat de binnenkant van een helm bekleed is met een dikke laag schokabsorberende stof. Die laag op zich alleen is echter ook niet voldoende. De schok bij een val moet over een zo groot mogelijk gebied worden „uitgesmeerd". Daaruit vloeit in feite de noodzaak van een goed passende helm voort. Hij moet over het hele binnenoppervlak tegen het hoofd aansluiten, zonder te klemmen natuurlijk, want dat is op den duur hinderlijk en letterlijk ondraagbaar. Helmen zijn er derhalve in talloze maten en wie er een gaat kopen, moet ze eerst goed passen want verschillende, onderling dezelfde maten, hebben lang niet alle dezelfde pasvorm. De afwerking van een helm moet vanzelfsprekend perfect zijn: scherpe randen van de schaal moeten van een dikke en vooral goedbeschermende laag zijn voorzien en de kinband moet stevig bevestigd zijn. Trouwens: veel te vaak komt het voor dat bromfietsers een helm dragen zonder de kinband vast te zetten. Levensgevaarlijk, want uit politierapporten blijkt dat bij bromfietsongevallen de helm soms tientallen meters van het slachtoffer verwijderd, wordt gevonden.
Foto: Een fabriekshal vol persoonlijke veiligheid. .
Wie een helm dagelijks vele keren op en af moet zetten kan wellicht het best een zogenaamde jet-helm kopen. Daar gaat dat makkelijk mee. Met een integraal helm gaat het iets minder eenvoudig. Doch de rand op kinhoogte geeft wel een extra bescherming, die veelal opweegt tegen het nadeel van het moeilijk opzetten. Als een dame een elegante of modieuze helm wenst, kan zij er altijd een kopen die met fraaie stof
bekleed is. Maar wat voor helm ook wordt gekozen: Een goedkeuringsmerk van TNO geeft de beste waarborg dat hij in nood-gevallen de beste bescherming biedt, zeker omdat Nederland qua helmkeuringen in Europa de toon aangeeft. Grote helmenfabrikanten zoals o.a. de fabriek die het Engelse merk Stadium voert, blijven de keuringseisen van instituten als TNO vaak voor, door zelf strenge eisen te stellen en proeven met nieuwe en bestaande produkten te nemen.
Foto: Helmen worden voor uw veiligheid bij het TNO getest
Nog een paar waarschuwingen voor de helmdrager zijn van groot nut. De eerste gaat over de beschildering. Daarmee wordt het kale hoofddeksel tot een attractief en individualistisch kenmerk van de bromfietser. We zouden ook liever niet wit als universele kleur zien. Sommige verfsoorten kunnen echter op ongewenste wijze op het materiaal van de schaal inwerken waardoor de helm broos wordt waardoor hij in het geval, dat hij zijn functie moet waar maken, juist faalt. Dat geldt tevens voor stickers, waarvan de lijmsoorten soms een vreemde uitwerking op het materiaal kunnen hebben. Vraag een helmspecialist daarom naar een verf-soort, die de helm zijn optimale eigenschappen doet behouden. En dan nog iets: wanneer de helm zijn niet te benijden taak een keer heeft moeten vervullen, is het beslist een goede zaak een nieuwe te kopen. Het ogenschijnlijk kleine krasje kan namelijk de dekmantel zijn voor een onzichtbare scheur in het materiaal, en wie dan nog eens voor een tweede keer valt, kan dan letterlijk met de brokken komen te zitten omdat de helm helemaal in stukken breekt.
Foto: Een integraalhelm geeft extra kinbescherming.
Foto: De Jetstar helm is het meest praktisch.
VALHELM HOOFDZAAK
Ook voor bromfietsers en duo-passagiers
PER 1 NOVEMBER '74 wettelijk verplicht ! ! !
- Maarten
- Beheerder
- Berichten: 9758
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
- Locatie: Den Haag, Nederland
- Gegeven waarderingen: 833 keren
- Ontvangen waarderingen: 420 keren
- Contacteer:
Re: Valhelm moet
HOE WE AAN DE HELM GINGEN
Bron: http://www.motor.nl/nieuws/hoe-we-aan-de-helm-gingen
Text: Fanta Voogd
DOOR REDACTIE IN CLASSIC & RETRO, ZATERDAG 28 APR 2018 13:04
Van krijgers met knuppel of bijl tot piloten hoog in de lucht: de evolutie van onze helm is al duizenden jaren bezig. francoise hardy grand prix helm
In Classic & Retro nummer 11 schrijft Fanta Voogd over de bijzonder ontwikkeling van de helm. Wat ooit begon als verdedigingsmiddel tegen klappen van knotsen werd door de loop der eeuwen een vorm van bescherming tegen gevaren op de weg. Wist je dat het pas sinds 1972 verplicht is om een helm te dragen in Nederland?
Gezien vanuit het huidige perspectief is het moeilijk te begrijpen dat we het verkeersslagveld dat na de Tweede Wereldoorlog is ontstaan zo lang hebben aanvaard als een onvermijdelijke natuurramp. In de jaren zestig, toen gemotoriseerd verkeer binnen het bereik kwam van zo’n beetje de gehele bevolking, stortten we ons als lemmingen in het verkeer. Het jaarlijkse aantal dodelijke slachtoffers liep op tot rond de 3.000, om in 1972 te pieken met 3.264 doden (in 2016 waren dit er 629). Naderhand bleek dat met een paar simpele maatregelen veel leed kon worden voorkomen.
Wat opvalt is dat de helmplicht voor motorrijders op weinig weerstand stuitte. Op 18 februari 1971 kondigde premier Piet de Jong aan dat motorrijders vanaf 1 juni 1972 een helm moesten dragen. In de ingezonden-brievenrubriek van MOTOR kreeg de maatregel vooral bijval. Alleen de heer L. Voskuilen uit Amsterdam sprak van een ‘zwarte dag!’. De brievenschrijver (die al 35 jaar ‘bewust’ zonder helm reed) klaagde dat hij op zijn gehoor reed en dat hij met helm als een ‘bange haas’ op zijn Norton zat. In een nuchter naschrift vertelde de redactie dat het bij de helmplicht niet alleen draaide om ‘bescherming tegen zichzelf’, maar ook om de bescherming ‘van u en van de andere Nederlandse belastingbetalers’ tegen de financiële gevolgen van ‘blijvende invaliditeit’.
Op de achtergrond van de soepele invoering speelde het feit dat in de alledaagse praktijk van 1970 het overgrote deel van de motorrijders al een helm droeg. Die wisten intuïtief allang wat onderzoek keer op keer aantoont: door het dragen van een helm neemt de kans op een dodelijke afloop van een motorongeluk af met 42 procent, en de kans op ernstig hoofdletsel met ongeveer 69 procent.
De invoering van de helmplicht voor brommerrijders had veel meer voeten in aarde. Die maatregel werd ingeluid door de campagne ‘Valhelm Hoofdzaak’ van Veilig Verkeer Nederland (1973). De weerstand kwam niet alleen van het onvolgroeide puberbrein, maar vaak uit onverwachte hoek en met soms onnavolgbare argumenten. Spakenburgse vrouwen keerden zich ertegen omdat ze dan op de brommer geen oorijzers meer konden dragen. Anderen waren tegen omdat er voor peuters geen passende helmen werden gemaakt, waardoor die niet langer achterop zouden kunnen zitten. Opmerkelijk is dat zelfs de ANWB vond dat een maatregel die mensen tegen zichzelf in bescherming neemt een te grote ingreep is op de individuele vrijheid. De helmplicht voor brommerrijders zou – met veel vertraging – pas op 1 januari 1975 van kracht worden. Het jaarlijkse aantal brommerdoden (inclusief snorfietsers) is vanaf het recordjaar 1971 (601 doden!) geleidelijk gedaald tot 34 in 2016. Het aantal dodelijke motorslachtoffers per jaar is minder spectaculair gedaald: van 137 doden in recordjaar 1977 tot 44 in 2016.
Bron: http://www.motor.nl/nieuws/hoe-we-aan-de-helm-gingen
Text: Fanta Voogd
DOOR REDACTIE IN CLASSIC & RETRO, ZATERDAG 28 APR 2018 13:04
Van krijgers met knuppel of bijl tot piloten hoog in de lucht: de evolutie van onze helm is al duizenden jaren bezig. francoise hardy grand prix helm
In Classic & Retro nummer 11 schrijft Fanta Voogd over de bijzonder ontwikkeling van de helm. Wat ooit begon als verdedigingsmiddel tegen klappen van knotsen werd door de loop der eeuwen een vorm van bescherming tegen gevaren op de weg. Wist je dat het pas sinds 1972 verplicht is om een helm te dragen in Nederland?
Gezien vanuit het huidige perspectief is het moeilijk te begrijpen dat we het verkeersslagveld dat na de Tweede Wereldoorlog is ontstaan zo lang hebben aanvaard als een onvermijdelijke natuurramp. In de jaren zestig, toen gemotoriseerd verkeer binnen het bereik kwam van zo’n beetje de gehele bevolking, stortten we ons als lemmingen in het verkeer. Het jaarlijkse aantal dodelijke slachtoffers liep op tot rond de 3.000, om in 1972 te pieken met 3.264 doden (in 2016 waren dit er 629). Naderhand bleek dat met een paar simpele maatregelen veel leed kon worden voorkomen.
Wat opvalt is dat de helmplicht voor motorrijders op weinig weerstand stuitte. Op 18 februari 1971 kondigde premier Piet de Jong aan dat motorrijders vanaf 1 juni 1972 een helm moesten dragen. In de ingezonden-brievenrubriek van MOTOR kreeg de maatregel vooral bijval. Alleen de heer L. Voskuilen uit Amsterdam sprak van een ‘zwarte dag!’. De brievenschrijver (die al 35 jaar ‘bewust’ zonder helm reed) klaagde dat hij op zijn gehoor reed en dat hij met helm als een ‘bange haas’ op zijn Norton zat. In een nuchter naschrift vertelde de redactie dat het bij de helmplicht niet alleen draaide om ‘bescherming tegen zichzelf’, maar ook om de bescherming ‘van u en van de andere Nederlandse belastingbetalers’ tegen de financiële gevolgen van ‘blijvende invaliditeit’.
Op de achtergrond van de soepele invoering speelde het feit dat in de alledaagse praktijk van 1970 het overgrote deel van de motorrijders al een helm droeg. Die wisten intuïtief allang wat onderzoek keer op keer aantoont: door het dragen van een helm neemt de kans op een dodelijke afloop van een motorongeluk af met 42 procent, en de kans op ernstig hoofdletsel met ongeveer 69 procent.
De invoering van de helmplicht voor brommerrijders had veel meer voeten in aarde. Die maatregel werd ingeluid door de campagne ‘Valhelm Hoofdzaak’ van Veilig Verkeer Nederland (1973). De weerstand kwam niet alleen van het onvolgroeide puberbrein, maar vaak uit onverwachte hoek en met soms onnavolgbare argumenten. Spakenburgse vrouwen keerden zich ertegen omdat ze dan op de brommer geen oorijzers meer konden dragen. Anderen waren tegen omdat er voor peuters geen passende helmen werden gemaakt, waardoor die niet langer achterop zouden kunnen zitten. Opmerkelijk is dat zelfs de ANWB vond dat een maatregel die mensen tegen zichzelf in bescherming neemt een te grote ingreep is op de individuele vrijheid. De helmplicht voor brommerrijders zou – met veel vertraging – pas op 1 januari 1975 van kracht worden. Het jaarlijkse aantal brommerdoden (inclusief snorfietsers) is vanaf het recordjaar 1971 (601 doden!) geleidelijk gedaald tot 34 in 2016. Het aantal dodelijke motorslachtoffers per jaar is minder spectaculair gedaald: van 137 doden in recordjaar 1977 tot 44 in 2016.
- Henk 3bakvoet
- Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
- Berichten: 10822
- Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
- Locatie: Koog aan de Zaan
- Gegeven waarderingen: 191 keren
- Ontvangen waarderingen: 574 keren
Re: Valhelm moet
Allemaal leugens.
Het was een nieuw wapen van de overheid om het bezit en rijden op een brommer zo onaangenaam mogelijk te maken.
Alles hebben ze uit de kast getrokken met hun achterlijke regelgeving door de jaren heen.
Fiets met hulpmotor, de bromfiets, het etiket wat ze er opplakte alleen al.
Complete idioterie.
Maar ja, zo is Nederland, als ze ook maar het idee krijgen dat iets leuk is voor het volk, maken ze er geheid wetgeving voor, en dus danig dat je leuk wel verder kunt vergeten.
Het was een nieuw wapen van de overheid om het bezit en rijden op een brommer zo onaangenaam mogelijk te maken.
Alles hebben ze uit de kast getrokken met hun achterlijke regelgeving door de jaren heen.
Fiets met hulpmotor, de bromfiets, het etiket wat ze er opplakte alleen al.
Complete idioterie.
Maar ja, zo is Nederland, als ze ook maar het idee krijgen dat iets leuk is voor het volk, maken ze er geheid wetgeving voor, en dus danig dat je leuk wel verder kunt vergeten.
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60430
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2290 keren
-
- Eifeltour Rijder
- Berichten: 9313
- Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
- Locatie: Nirvana
- Gegeven waarderingen: 949 keren
- Ontvangen waarderingen: 779 keren
Re: Valhelm moet
dat ook bij snoorfiets geen Valhelm moet, dat snap ik niet ....
Kinderen moeten ook op de fiets een valhelm hebben, niet verplicht, ma ja.....
of niet?
Kinderen moeten ook op de fiets een valhelm hebben, niet verplicht, ma ja.....
of niet?
- hermanngas
- Berichten: 4104
- Lid geworden op: 08 jan 2010, 17:08
- Locatie: Dronten
- Gegeven waarderingen: 230 keren
- Ontvangen waarderingen: 229 keren
- Caspar
- Berichten: 13643
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 590 keren
- Ontvangen waarderingen: 825 keren
Re: Valhelm moet
Je bedoelt die snorscooters die je op het achterwiel rechts voorbij komen ?Enzo-tvdzijden schreef: ↑03 apr 2019, 10:11En dan de rede. Ze hebben het zelf over zich af geroepen
Enzo
Daar kan mijn moeder niks aan doen op haar Spartamet !
Toch moet ze waarschijnlijk binnenkort een helm op...
Zou het niet beter zijn te handhaven in de doelgroep ??
- jamojamo
- Berichten: 3754
- Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
- Locatie: Beverwijk
- Gegeven waarderingen: 356 keren
- Ontvangen waarderingen: 201 keren
Re: Valhelm moet
Zie jij nog wel eens wethandhavers buiten de auto? Ja, bij de pizzeria eten halen voor de avonddienstCaspar schreef: ↑03 apr 2019, 17:02Je bedoelt die snorscooters die je op het achterwiel rechts voorbij komen ?Enzo-tvdzijden schreef: ↑03 apr 2019, 10:11En dan de rede. Ze hebben het zelf over zich af geroepen
Enzo
Daar kan mijn moeder niks aan doen op haar Spartamet !
Toch moet ze waarschijnlijk binnenkort een helm op...
Zou het niet beter zijn te handhaven in de doelgroep ??
Nooit gedacht dat ik zou vragen om meer blauw op straat, maar de verloedering begint bij gebrek aan handhaving.
Gr.,
Eric
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60430
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2290 keren
Re: Valhelm moet
GPA van importeur Van Veen
- Bijlagen
-
- 841038A3-A9D0-41F9-BFBB-4C43C5EB6C9C.jpeg (79.52 KiB) 3996 keer bekeken
- hermanngas
- Berichten: 4104
- Lid geworden op: 08 jan 2010, 17:08
- Locatie: Dronten
- Gegeven waarderingen: 230 keren
- Ontvangen waarderingen: 229 keren
- Maarten
- Beheerder
- Berichten: 9758
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
- Locatie: Den Haag, Nederland
- Gegeven waarderingen: 833 keren
- Ontvangen waarderingen: 420 keren
- Contacteer:
Re: Valhelm moet
VALHELM HOOFDZAAK
Ook voor bromfietsers en duo-passagiers
PER 1 NOVEMBER '74 wettelijk verplicht ! ! !
-
- Eifeltour Rijder
- Berichten: 9313
- Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
- Locatie: Nirvana
- Gegeven waarderingen: 949 keren
- Ontvangen waarderingen: 779 keren
Re: Valhelm moet
als ik door Maastricht rijd,dan sijn da so veel snoorfietsen die ook veel sneller sijn dan 25 km/h.... en veel teveel los op de Fietspaad
ik find het gefaarlijk.....
-
- Berichten: 201
- Lid geworden op: 22 aug 2010, 22:04
- Locatie: Heerlen
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Valhelm moet
Daar is alles mee gezegd Caspar.Caspar schreef: ↑03 apr 2019, 17:02Je bedoelt die snorscooters die je op het achterwiel rechts voorbij komen ?Enzo-tvdzijden schreef: ↑03 apr 2019, 10:11En dan de rede. Ze hebben het zelf over zich af geroepen
Enzo
Daar kan mijn moeder niks aan doen op haar Spartamet !
Toch moet ze waarschijnlijk binnenkort een helm op...
Zou het niet beter zijn te handhaven in de doelgroep ??
De groep waar de snorfiets voor in het leven is geroepen boet voor diegene die de snorfiets misbruiken.
En verbieden is makkelijker dan handhaven.
- jamojamo
- Berichten: 3754
- Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
- Locatie: Beverwijk
- Gegeven waarderingen: 356 keren
- Ontvangen waarderingen: 201 keren
Re: Valhelm moet
Gaan geel gekentekende Pedelecs die 45 kunnen straks ook op de rijbaan met helm?
Weet het echt niet en vind het verwarrend.
Gr.,
Eric
Weet het echt niet en vind het verwarrend.
Gr.,
Eric
-
- Berichten: 6986
- Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
- Locatie: alhier
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 108 keren
- Zolenheuvel
- Berichten: 2294
- Lid geworden op: 31 aug 2010, 21:32
- Locatie: Zoetermeer
- Gegeven waarderingen: 34 keren
- Ontvangen waarderingen: 266 keren
Re: Valhelm moet
Voor degenen die twijfelen aan het nut van een (fiets) helm, nodig ik uit een dagje met me mee te lopen en te ervaren wat een hersenbeschadiging met je doet na een simpele val op je hoofd.
Groet Kees
Groet Kees
- Caspar
- Berichten: 13643
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 590 keren
- Ontvangen waarderingen: 825 keren
Re: Valhelm moet
Kees , ik twijfel er geen moment aan.
In Florida krijg je een boete als je fietst zonder helm , tot zover begrijp ik het nog.
Maar op de motor is het niet verplicht.....
In Florida krijg je een boete als je fietst zonder helm , tot zover begrijp ik het nog.
Maar op de motor is het niet verplicht.....