1978, Van Veen zorgt voor verrassing: Fabrieks-replica's voor privécoureurs

Wegrace artikelen en informatie
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9755
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 831 keren
Ontvangen waarderingen: 419 keren
Contacteer:

1978, Van Veen zorgt voor verrassing: Fabrieks-replica's voor privécoureurs

#1 Bericht door Maarten » 06 apr 2019, 09:22

Van Veen zorgt voor verrassing: Fabrieks-replica's voor privécoureurs (1978)


Scan: Hilvert (caveman)



Afbeelding


Jarenlang is de 50 cc klasse de enige wegraceklasse geweest, waarvoor de heren coureurs hun machines geheel eigenhandig in elkaar moesten zetten; er was namelijk niemand die 50 cc produktieracers op de markt bracht.

Maar juist die 50 cc klasse, waarvan door verschillende Grand Prix-functionarissen wordt beweerd dat-ie maar beter kan worden opgeheven omdat de spanning ontbreekt. krijgt dit jaar een belangrijke impuls. De twee merken die de dienst uitmaken, Bultaco en Kreidler, hebben beide besloten replica's van hun fabrieksracers uit te brengen.


Foto: De Kreidler GP-racer zal het komende seizoen niet alleen beschikbaar zijn voor fabrieksrijder Lazzarini, maar ook voor tien Nederlandse privé-coureurs.

Foto: De Kreidler crosser is een verdere ontwikkeling van de bekende Gebben crosser.


Over de 12 produktieracers die momenteel bij Bultaco worden gebouwd, kunt u elders in dit blad het fijne lezen; Kreidler doet er nog een schepje bovenop door niet minder dan 50 machines op de markt te brengen. De Kreidler/Van Veen Grand Prix racer, zoals de fabrieksbenaming luidt, wordt vervaardigd door een nieuwe firma, de Kreidler/Van Veen Sport GmbH die op 1 juni 1977 door Van Veen in samenwerking met de Duitse Kreidler-fabriek werd opgericht. De Sport GmbH, die is ondergebracht in de Van Veen-fabriek te Duderstadt waar ook de OCR 1000 wankelmotorfietsen worden gebouwd, legt zich ge-heel toe op het bouwen van 50 cc machines voor de wedstrijdsport, zowel in de wegrace als in de cross-sector. De 50 cc wegracer, waarvan 10 exemplaren naar Nederland komen, is geen replica van de oudere, succesvolle fabrieksracers. Het is een totaal nieuwe ontwikkeling waarvan ook het fabrieksteam zich zal bedienen. Ook daarmee zorgt de nieuwe firma voor een primeur: het is nog nooit voorgekomen dat privérijders in hetzelfde seizoen over replica's van de fabrieks-machines kunnen beschikken.

Het fabrieksteam zal geleid worden door de man die in 1974 en 1976 tweede werd in de strijd om het wereldkampioenschap, Herbert Rittberger. Deze Duitse topcoureur heeft zijn aktieve race-carrière beëindigd om zich volledig aan zijn nieuwe taak als teammanager te kunnen wijden. De fabrieksmachine zal gereden worden door Eugenio Lazzarini, die op Kreidler-Van Veen in 1977 achter Angel Nieto tweede werd bij het wereldkampioenschap.

De nieuwe Kreidler-Van Veen racer, die omstreeks eind maart leverbaar is, zal in Nederland voor ca. f 10.000.— (excl. btw) op de markt gebracht worden. Het eerste optreden van Lazzarini op deze machine zal op 16 april plaatsvinden tijdens de Spaanse Grand Prix.

Fabrieksracer voor jong talent

Van Veen Import BV heeft zich lang bezonnen op de vraag op welke wijze de 50 cc racerij in
Nederland weer op het spoor van de in het verleden behaal-de successen gezet kan worden. Na de historische successen van
Jan de Vries en Henk van Kessel heeft Nederland in de lichtste klasse geen grote rol meer kunnen spelen. Om hierin verandering te brengen, zullen scouts van Van Veen het seizoen 1978 op zoek gaan naar een talentvol 50 cc coureur die zich in de nationale wedstrijden zal moeten onderscheiden. Aan het eind van 1978 zal de uitverkoren coureur een Kreidler Van Veen racer kosteloos ter beschikking krijgen. Ook het onderhoud en de onder-delenvoorziening komen voor rekening van Van Veen. De coureur zal bovendien volledig gecoached worden. Een en ander met de bedoeling deze talentvolle rijder naar een plaats in het Grand Prix team van Van Veen/Kreidler te loodsen. Het spreekt welhaast vanzelf dat het 50 cc seizoen dit jaar in Nederland extra interessant zal worden, nu er voor één coureur zo'n „prijs" in het verschiet ligt.

Kreidler-Van Veen crosser

Hoewel de 50 cc crosserij altijd wat in de schaduw heeft gestaan van het geweld in de zwaardere categorieën, kan de lichtste klasse zich vooral in Nederland, West-Duitsland, Denemarken en Zweden verheugen in een sterk stijgende belangstelling, zowel van publiek als rijders. De Kreidler-Van Veen Sport GmbH heeft op deze ontwikkeling gereageerd door een nieuwe machine voor deze categorie in beperkte serie-produktie te vervaardigen. De fraai gelijnde rode machine is in nauwe samenwerking met de Nederlandse specialist André Gebben ontwikkeld. Gebben produceerde de afgelopen jaren met erg veel succes zijn eigen crosser, gebruik makend van een 50 cc Kreidler-blok. Het is deze machine die als basis voor het nu verder geperfectioneerde produkt gediend heeft. De nieuwe crosser, die bij 13000 toeren 8,8 kW (12 pk) levert,



Afbeelding

Plaats reactie