Kreidler in moeilijkheden (1982)

Allerlei artikelen over Kreidler, vaak overgenomen uit oude tijdschriften.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9755
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 831 keren
Ontvangen waarderingen: 420 keren
Contacteer:

Kreidler in moeilijkheden (1982)

#1 Bericht door Maarten » 26 apr 2019, 21:24

Kreidler in moeilijkheden (1982)


Afbeelding

Kreidler in moeilijkheden

Kreidler Werke GmbH, bevindt zich in grote financiële moeilijkheden, waardoor het voortbestaan van de race-afdeling aan een zijden draadje is komen te hangen. Het instorten van de bromfietsmarkt en de tegenvallende verkopen van de 80 cc modellen zijn schuldig aan grote voorraden en weinig inkomsten, terwijl de recessie in de Bondsrepubliek ook heeft toegeslagen en de aspirant-kopers een afwachtende houding aannemen. De direktie van het bedrijf uit Kornwestheim heeft begin deze maand surseance van betaling aangevraagd. Deze interventie loopt 28 februari af en pas dan zal bekend worden hoe de toekomst van Kreidler – met 450 werknemers – er uit gaat zien.

Kreidler-importeur Hendrik van Veen: 'Op dit moment zijn er besprekingen gaande met diverse overname-kandidaten en is er nog geen reden tot paniek.' Hij voegde daar direkt aan toe:. 'Het is duidelijk dat als een bedrijf noodlijdend blijkt, er geen race-afdeling op na gehouden kan worden. Men moet dan overbodige kosten schrappen'. Ook Zündapp en Hercules draaien met verliezen, terwijl er bij Sachs al 300 ontslagen zijn gevallen. De gevolgen voor de wegracesport zijn direkt merkbaar: Stefan Dörflinger probeert of Michael Krauser twee racertjes wil kopen, terwijl de situatie rond Tormo erg troebel is. De Spanjaard zou met een salaris van DM 70.000,— de wereldtitel voor Kreidler in 1982 moeten behalen .. .


Afbeelding

Door het failliet gaan van de Kreidler fabriek zag het er voor tuner Herbert Rittberger niet al te rooskleurig uit. Gelukkig voor hem en Stefan Dörflinger bleek Mike Krauser toch bereid de nodige Marken in de 50 cc te willen steken. De zakenman kocht de belangrijkste onderdelen op en Rittberger kon hiervan in zijn werkplaats twee komplete machines bouwen. Als rijwielgedeelte dienden de produkten van Nico Bakker, die al in 1981 bij de Noordhollandse framebouwer besteld waren. De ruggegraat-vakwerk konstruktie bleef, maar om de stabiliteit te vergroten werd het frame van dunnere pijp met een grotere diameter gemaakt. De stroomlijn werd ingrijpend gewijzigd. De Zwitserse firma Powa-design ontwierp een fraaie kuip. met daarin een lange smalle radiateur. Verder veranderde er weinig aan het rijwielgedeelte. Ook dit jaar reed Dörflinger als een van de weinigen met Metzeler banden. Voor de motor ontwikkelde Rittberger een nieuwe cilinder. Het geheel bleek snel en betrouwbaar genoeg te zijn om de wereldtitel te grijpen. Als een soort eerbetoon aan vergane glorie werd de naam Kreidler Van Veen gehandhaafd. De machine levert 19 pk (14 kW) bij 16.000 tpm. In 1983 wil het duo Dörflinger/Rittberger met dit materiaal de laatste 50 cc kroon zien te grijpen.

Plaats reactie