Met dank aan Louis Dörr van de Kreidler Database
Van Veen schetst toekomstmodel
Van Veen Import B.V. in Amsterdam exposeerde tijdens de Tweewieler-RAI de Joker, een design-studie die aangeeft in welke richting de modelontwikkeling van Kreidler in de tachtiger jaren zou kunnen gaan. Target Design in Stuttgart heeft deze studie gemaakt op initiatief van Van Veen Import B.V., in nauwe samenwerking met de Kreidler fabriek.
In de stand van Van Veen konden de RAI-bezoekers verder de Freebird bewonderen, een éénwielige aanhanger voor tweewielige motorvoertuigen. De Freebird heeft een bagagecapaciteit van 45 kilo en volgt moeiteloos het spoor bij snelheden tot 180 kilometer per uur. Een 2-persoons tent voor motor-kampeerders (inclusief stalling) kan worden meegenomen. De Freebird kost (incl. BTW) f 1.195,—, de motortent kost f 495,— incl. BTW.
Foto: GPA-Enduro helmen.
Van Veen start in het komende voorjaar een inruilaktie, waarbij slecht passende, verouderde of beschadigde helmen, al dan niet goedgekeurd, kunnen worden geruild tegen een bedrag van f 80,—. Het gaat om een tijdelijke actie, die is bedoeld ter kennismaking met de GPA Enduro drie-in-één-helm. Het doel van deze actie, die wordt ondersteund door een reclamecampagne in de jeugd- en motorsportbladen, is de jeugd bewust te maken van de noodzaak een goed passende valhelm te dragen.
Foto: Zo ziet de toekomstige Kreidler bromfiets er in de ogen van Target Design uit.
Niet te zien op de RAI is dit erg mooie ontwerp, in opdracht van Van Veen en Kreidler gemaakt, van een nieuwe Kreidler.
Wie uiterlijkheden met bijvoorbeeld de Katana's meent te herkennen heeft gelijk: ook dit ontwerp is afkomstig van Target Design. Het is te hopen dat het ontwerp ooit in een productiestadium komt. De laatste geluiden van de Kreidler-fabriek zijn namelijk erg somber.
Vorig jaar nog leek die toekomst er erg rooskleurig uit te zien, nadat metaalbedrijf IG Metaal onder leiding van tweewieler-enthousiast Willner het in moeilijkheden verkerende concern overnam. Nu is echter ook dat bedrijf in moeilijkheden gekomen, zodat het er nu naar uitziet dat het doek definitief over Kreidler gaat vallen.
De eigenaar van Target Design schrijft: schreef: 'Hallo Herr Dörr,
Vielen Dank für Ihr Interesse. Die Kreidler Entwicklung liegt ja schon sehr lange zurück, ich habe aber noch ein paar Bilder gefunden. Der Auftrag lautete damals, die serienmäßige Kreidler Florett ohne große technischen Änderungen neu zu verkleiden, in Anlehniung an die Monocoque Rennmaschinen des Hauses. So sollte das Projekt in kürzester Zeit auf den Markt gebracht werden, um zu zeigen, bei Kreidler bricht eine neue Ära an. Initiert wurde das Projekt durch den holländischen Kreidler Importeur van Veen mit dem holländischen Designer Harm Lagaaij, der eine Studie mit AJS Motor entwickelt hatte.
Unser Modell wurde von der Kreidler Entwicklung abgeformt und ein fahrbarer Prototyp von Kreidler gebaut, der auf der RAI in Amsterdam kurz vor der Pleite noch gezeigt wurde.
Met vriendelijke groet,
Hans-Georg Kasten
Die Bilder zeigen das Clay Modell, nicht den Prototypen'
Het prototype: