In Beslag Genomen: Wrak van de Weg (1977)

Allerlei artikelen over Kreidler, vaak overgenomen uit oude tijdschriften.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 813 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

In Beslag Genomen: Wrak van de Weg (1977)

#1 Bericht door Maarten » 29 mei 2019, 14:33

In Beslag Genomen: Wrak van de Weg (1977)


Bron: Motorrad, No. 8, augustus 1977

Scan: peter G


Afbeelding


Information

TÜV-Schreck

Sichergestelltes Fahrgerät

Von besonderem Interesse dürften die Aufnahmen eines sichergestellten „Fahrgeräts" sein. Der Betrachter gewinnt den Eindruck, daß dieses „Gerät" in einen Unfall verwickelt gewesen und hierbei von einem mittelschweren Kampfpanzer überrollt worden sei. Dieser Schluß ist falsch! Das Gerät wurde vielmehr im öffentlichen Straßenverkehr zur Fortbewegung eingesetzt und eines Tages anläßlich einer routinemäßigen Verkehrskontrolle durch seinen Benutzer zum Stillstand gebracht. Hierbei war allerdings in Ermangelung hinlänglicher Bremswirkung das Schuhwerk als Bremshilfe einzusetzen.

Foto: Friedbert Morsch, Polizei Hauptkommissar

Seitenansicht mit Blick auf Anbringung und Verarbeitung der Fußrasten sowie der Wirkungsweise des Rückspiegels. Die Aufnahme erlaubt ferner Aufschlüsse über verwendete Zusatzschmiermittel sowie über den Zustand von Felgen und Speichen. Beachtlich das Sekundärritzel, die Schweißarbeiten am Rahmen (und der gute Schuhputz des Beamten).

Fahrgerät — Hinterbau mit Blick auf Kennzeichen, Schlußbeleuchtung, Sitz gelegenheit und Rückspiegel. Beachtlich auch der Knick im Seilzug zur Vorderradbremse. Ferner zieht der als Tankverschluß dienende Holzstopfen gewisse Aufmerksamkeit auf sich.

Gesamtübersicht/Gesamteindruck: Die Aufnahme gestattet einen Blick auf den Vorbau mit Beleuchtungseinrichtung und Bedienungselementen. Ferner erlaubt das Lichtbild erste Rückschlüsse auf die „Spurtreue" des Fahrgeräts und auf die in der Antriebsquelle bevorzugt verwendete Ölsorte.

Gebruikersavatar
hermanngas
Berichten: 4101
Lid geworden op: 08 jan 2010, 17:08
Locatie: Dronten
Gegeven waarderingen: 228 keren
Ontvangen waarderingen: 229 keren

Re: In Beslag Genomen: Wrak van de Weg (1977)

#2 Bericht door hermanngas » 29 mei 2019, 17:58

Haha, ik wil en zal een Kreidler. Alleen geen geduld om genoeg te sparen 😁

Gebruikersavatar
KJ
Berichten: 4833
Lid geworden op: 12 nov 2002, 18:05
Locatie: Onder steen 13
Gegeven waarderingen: 624 keren
Ontvangen waarderingen: 82 keren

Re: In Beslag Genomen: Wrak van de Weg (1977)

#3 Bericht door KJ » 30 mei 2019, 12:58

hermanngas schreef: 29 mei 2019, 17:58 Haha, ik wil en zal een Kreidler. Alleen geen geduld om genoeg te sparen 😁
met dezelfde motivatie en de aanschaf van iets vergelijkbaars als hierboven begon ik ook het kreidlerbezit in 1984...maar wel met 5bak (indirect), SB & BING 20mm.
Was veel sleutelwerk maar resulteerde in een mooie "Mulder Aduard" Blauwe bromfiets....totdat de dorpsagent tegen mijn vader een opmerking maakte over de afwezigheid van trappers. :evil:

Gebruikersavatar
hermanngas
Berichten: 4101
Lid geworden op: 08 jan 2010, 17:08
Locatie: Dronten
Gegeven waarderingen: 228 keren
Ontvangen waarderingen: 229 keren

Re: In Beslag Genomen: Wrak van de Weg (1977)

#4 Bericht door hermanngas » 30 mei 2019, 22:33

KJ schreef: 30 mei 2019, 12:58
hermanngas schreef: 29 mei 2019, 17:58 Haha, ik wil en zal een Kreidler. Alleen geen geduld om genoeg te sparen 😁
met dezelfde motivatie en de aanschaf van iets vergelijkbaars als hierboven begon ik ook het kreidlerbezit in 1984...maar wel met 5bak (indirect), SB & BING 20mm.
Was veel sleutelwerk maar resulteerde in een mooie "Mulder Aduard" Blauwe bromfiets....totdat de dorpsagent tegen mijn vader een opmerking maakte over de afwezigheid van trappers. :evil:
En, heb je er toen een set aangelast?

Gebruikersavatar
KJ
Berichten: 4833
Lid geworden op: 12 nov 2002, 18:05
Locatie: Onder steen 13
Gegeven waarderingen: 624 keren
Ontvangen waarderingen: 82 keren

Re: In Beslag Genomen: Wrak van de Weg (1977)

#5 Bericht door KJ » 31 mei 2019, 17:31

mocht er niet meer mee op de openbaren weg......Pa is oud-Marechaussee.
Wel gedaan natuurlijk en uiteindelijk kwam ik hem een keer tegen toen ik onderweg was....bij thuiskomst ging de flex door het frame...en nog een paar dagen last van mijn achterwerk gehad :|

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 813 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

Re: In Beslag Genomen: Wrak van de Weg (1977)

#6 Bericht door Maarten » 31 mei 2019, 17:55

KJ schreef: 31 mei 2019, 17:31 mocht er niet meer mee op de openbaren weg......Pa is oud-Marechaussee.
Wel gedaan natuurlijk en uiteindelijk kwam ik hem een keer tegen toen ik onderweg was....bij thuiskomst ging de flex door het frame...en nog een paar dagen last van mijn achterwerk gehad :|
Lol.

Mijn vader is de liefste man van de wereld, maar toen ik als 16-jarig jochie op zijn Yamaha R 350 door de wijk reed, kreeg ik toch een uitbrander. Daar bleef het overigens bij. :-)

Als we een puinhoop maakten in de garage, of we reden rond zonder helm, dan dreigde mijn lieve moeder een bijl in de brommers te zetten. Ik zei wel eens: je hebt helemaal geen bijl. Maar het was een inpandige garage dus ze hoorde elk boutje vallen. Of dan kwam ze thuis uit haar werk en stond de hele oprit vol met oud ijzer en brommerboys... arme mens werd er wel eens gek van.

Plaats reactie