Vergis u niet, in wat de kleinste klasse biedt (1962)

Allerlei artikelen over Kreidler, vaak overgenomen uit oude tijdschriften.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 8851
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Has thanked: 277 times
Been thanked: 242 times
Contacteer:

Vergis u niet, in wat de kleinste klasse biedt (1962)

#1 Bericht door Maarten » 10 jun 2019, 09:02

Vergis u niet, in wat de kleinste klasse biedt (1962)


Bron: Motor, No. 6, 09-02-1962
Tekst: J. de K.

Scan: peter G


Afbeelding


Wie zelf een sportieve twin, een forse éénpitter of zelfs „maar” een gewone tweehonderd tweetakt heeft, zal er niet gauw over prakkezeren om eens een ultra-licht machientje aan te schaffen. Dat zou immers een stap terug betekenen. Ook wij zouden onze 250 ohc of 500 kk niet graag inruilen tegen een 50 cc-tje, maar belangstelling voor de kleinste klasse hebben we zeker wel! En we hopen oprecht dat dit ook met U het geval is. Niet? Of nog niet?

Natuurlijk kunnen we niemand pressen om warm te lopen voor datgene wat hij ontgroeid is en die dientengevolge vindt dat dit geschrijf over „dat lichte spul" voor de èchte motorrijder niet bestemd is. We zijn dan echter zo vrij .om te beweren dat zulks wel een erg afzijdige houding is, want wij — d.w.z. alle motorrijders — moeten er ons wel van bewust zijn, dat versterking van onze motorgelederen, die zeer welkom zal zijn, slechts in geringe mate te verwachten is van die kant die ons misschien wat nader aan het hart ligt, namelijk van liefhebbers van „het zware spul".

Foto: Links de Honda „Sport Cub" met zijn 4,5 pk kopklepmotortje. Ook 4,5 pk levert de 75 cc tweetakt van. F.N., die onderaan is afgebeeld; . dit model heeft, in tegenstelling tot o.a. de Honda, handschakeling.

Een grote groei van onze motorwereld, waarbij wij allen belang hebben, zal moeten komen door een sterk stijgende populariteit van de kleinste klasse, want voor adspirant motorenthousiasten liggen goedkope machientjes het eerst onder het bereik.

Momenteel floreert de handel in weliswaar echte maar weinig cc's bezittende motorrijwielen nog niet en dit komt niet uitsluitend door belemmerende factoren zoals de noodzaak van een rijbewijs, het moeten betalen van wegenbelasting e.a. Natuurlijk zou het een zeer grote stap vooruit betekenen als het lichte motorrijwiel door de wetgever wat minder onderdrukt zou worden en daarnaast kan een relatief stapje vooruit wel komen als er nog meer beperkende maatregelen voor de bromfietsen komen, maar er zijn toch ook nog andere factoren die een rol spelen. Verschillende ervan leggen voldoende gewicht in de schaal om de verbreiding van het lichte motorrijwiel in belangrijke mate te kunnen beïnvloeden. Een bepaald aspect willen we hier thans primair aan de orde stellen.

Velen zien nog weinig in de moderne machientjes in de kleine klasse en denken dat echt motorrijden pas begint bij minstens 125 cc cilinderinhoud. Al meermalen hoorden we ook ervaren motorrijders aan beginnelingen het advies geven: als je wilt gaan motorrijden, begin dan meteen goed, al dat lichte spul is niets. We zijn het hier helemaal niet mee eens, zeker niet meer nadat we kort geleden weer eens onze eigen ervaringen op dit gebied hebben kunnen verrijken: Pure motorgenoegens hebben we beleefd met een ultra-licht machientje en we verwachten dat dit zeker ook weer het geval zal zijn als we binnenkort een 75 cc Zundapp voor roadtest krijgen. Daar hoort U nog van!

Wie durft te beweren dat dit lichte spul niets is en spreekt over uit hun krachten gegroeide bromfietsen, geeft daarmee blijk geen flauwe notie te hebben van de jongste ontwikkelingen op motorgebied. Menigeen vergeet zo gauw en denkt er niet meer aan dat hij zelf destijds begonnen is met een 98 of 125 cc-tje.


Afbeelding

Foto: Zeer. modern van stijl is de rechts afgebeelde DKW M155, die een geforceerd gekoelde 50 cc tweetaktmotor heeft. Onderaan de Rap „Partner", die niet goedkoop. uitgevoerd maar toch gunstig geprijsd is (onder de duizend gulden).

Was dat heel wat anders? Ons uitdrukkelijke antwoord daarop is neen!
Die aloude machientjes en zelfs die uit de eerste na-oorlogse periode boden eerder minder dan meer dan hun moderne volgelingen met vaak slechts een half zo grote cilinderinhoud! Wij praten nog zo graag over de intense genoegens die we beleefd hebben met onze Eysink Jubileum van weleer, U hebt het wellicht nog vaak over Uw Rt-tje (de 98 DKW), of misschien was het een Francis-Barnet, een Hulsmann, een vroege CZ, een N.S.U. Quik dan wel een Motobécaantje. Die Eysink heeft ons destijds nog meer doen genieten dan de zware A.J.S. twin die we jaren later bij MOTOR kregen en één van onze mooiste herinneringen aan TT-bezoeken bewaren we nog steeds, aan de tocht per Rt-tje; met zijn tweeën op het apparaat, dat een voorvorkje met rubber bandjes, geen achtervering, een hard zadel en een al _evenmin comfortabel Drilastic duo-tje had. Het ding trok ontaard. (nou ja, voor een 98-er), het snorde dat het een lieve lust was, vol-gas met... 65 km/u!

Als men aan dergelijke belevenissen uit zijn prille motorjaren terugdenkt (en die dateren misschien van nog geen tien jaar terug), dan valt het niet altijd mee om geconfronteerd te worden met het feit, dat die kleine klasse van nu (bestaande uit motortjes met veel minder cc's) absoluut meer biedt. Niet iedereen wil dit weten, maar vaak ook weet men werkelijk niet dat die kleine klasse van nu in vele opzichten meer mans is dan die van weleer.

Misschien zegt U dat veel van die 50 en 75 cc-tjes van nu te veel lijken op bromfietsen, ook al hebben ze vaste voetsteunen en — wat geen uitzondering is — voetschakeling. Maar is het niet zo, dat de zogenaamde snelbrommers ontstaan zijn doordat hun ontwerpers steeds verder zijn afgeweken van hun oorspronkelijke idee van fiets met hulp-motor, om daarna terecht te komen bij de motorrijwielvorm? Snelbrommers zijn te beschouwen als in een dwangbuis gestopte motorfietsjes en als ze nu weer uit dat dwangbuis gehaald worden (dus voetrusten eraan en weg met de beperkte snelheid), zijn het dan weer geen motorfietsen? Onbekendheid met hetgeen de machientjes in de lichte klasse bieden en daarmee gepaard gaande een onderschatting, kunnen een stijging van de populariteit ernstige belemmeren; kennis van zaken en daar ongetwijfeld uit voortspruitende waardering zullen een snellere verbreiding zeker bevorderen en met dit aspect als uitgangspunt hebben we gemeend U het beste een overzicht te kunnen offreren van de lichtste motorrijwielen die nu op onze markt verkrijgbaar zijn. U treft het aan op de volgende pagina en bij enkele opmerkelijke feiten zullen we nu hier nog graag een paar kanttekeningen maken. Er zij eerst nog even op gewezen, dat bij het opstellen van het overzichtje voor het al of niet vermelden van bepaalde machines als maatstaf heeft gegolden een geringe cilinderinhoud.


Afbeelding


Daardoor zijn twee iets zwaardere machines, namelijk de 125 cc Jawa en de 110 cc Guzzi, buitenspel komen te staan — terecht o.i., want ze horen eerder in de lichte dan in de lichtste klasse thuis — maar er mag toch wel even van vermeld worden, dat ze wat hun prijs betreft in de tabel zouden passen.



Merk, Model of type, Cil. inh, PK/omw, Versnell. en schakeling, Voorvering Bandenmaat, Gewicht, Prijs, Bijzonderheden
Batavus TS 50, 50 cc 4,3/7000 3-voet Tel. 2.75 X 20 65 995
DKW Miss, 50 cc 4,2/6000 3-hand SA 2.75 x 20 74 1075 Geforceerde koeling
DKW RT, 50 cc 4,2/6000 3-hand Tel. 2.50 x 23 53 885
F.N. 75, 75 cc 4,5/ 3-hand Tel. 2.50 x 23 74 1095
Honda Super Cub, 50 cc 4,5/9500 3-voet SA 2.25 X17 65 995 Beplating en autom. koppeling
Honda Sportcub, 50 cc 4,5/9500 3-voet SA 2.25 x 17 70 1095
Jawa Pionier, 50 cc 2,2/5500 3-voet Tel. 2.50 x 16 57 795
Kreidler Florett, 50 cc 3,6/6000 3-hand SA 2.50 x 23 74 1095 Geforceerde koeling
Kreidler Florett Super, 50 cc 4,2/6500 4-voet SA 2.75 x 21 75 1295
Magneet Globemaster, 50 cc 4,3/7000 3-hand Tel. 2.25 x 23 60 975 Geforceerde koeling
Rap Partner, 50 cc 3,5/ 3-hand SA 2.75 X 20 65 995 Geforceerde koeling
Zundapp KS 75, 75 cc 5,6/6300 4-voet SA 2.75 X 21 65 1147




Laat ons thans in het kader van „wat de kleinste klasse biedt" om te beginnen de prestaties eens onder de loep nemen. U ziet dat meer dan 4 pk voor de 50 cc-tjes heel normaal is. Bedenk daarbij eens, dat de eerste na-oorlogse Eijsink, Sparta, James, Fr.-Barnet en D.M.F. machines met Villiers motor dit vermogen nog niet haal-den en zelfs vaak ruim een pk (ca. 25 % vermogen) minder leverden dan menige moderne 50 cc-er! De eerste hier verkochte C.Z.'s uit die periode, de 125 Motobécane en D.K.W.-tjes presteerden ook niet meer! Dit zegt toch nog al iets. De 75 cc Zundapp als sterkste vertegenwoordiger van het kleinste ras haalt een top van om en nabij de 80 km/u, verschillende andere creaties komen aan ca. 70 km/u en motorrijwielen die dat presteren, mogen toch echt wel als volwaardig aangemerkt worden!

Die moderne 50 en 75 cc machientjes zijn ook geen lichte, popperige apparaten. Kijkt U maar eens even wat ze wegen; er is niet op materiaal bespaard en ze zijn lang niet zo summier uitgevoerd als menig merk dat we zoeven noemden uit de periode van een jaar of tien (of meer) terug. Achtervering is gemeengoed en zelfs treffen we op de meeste modellen veerelementen met hydraulische demping aan: Batavus, D.K.W., F.N., Honda, Kreidler, Magneet, Rap en Zundapp. Een belangrijk punt waarop de uitvoering bij diverse merken verschilt, is de schakeling. De meeste stellen het met drie versnellingen en voor normaal gebruik is dat ook voldoende; vroeger troffen we in de kleine klasse zelfs wel twee-versnellingsmotortjes aan. De twee fabrikanten, Kreidler en Zundapp, die een vier-versnellingssysteem toepassen, zijn niet toevallig juist diegenen die zich nogal intensief met de sport bemoeien (in een sportmodel van zijn R.T. brengt D.K.W. ook een vier-bakje). En dan hebben we nog zowel hand- als voetschakeling. De schakeling d.m.v. een draaigreep op het stuur zal degenen die van een bromfiets af komen, wel bevallen, maar voetschakeling is toch meer een echt motorrijwielkenmerk. Het is niet alleen wat dit betreft dat de nog jonge kleinste klasse reeds voor elk wat wils biedt!

J. de K.

Foto's: Links de pas geïntroduceerde DKW RT met 4,2 pk motor en een robuuste telescoop voorvork; eronder de sportieve Batavus ,Super Sport", die voetversnelling heeft. In de tekening is het dragende schaalbouwframe van de Kreidlers te zien.

Jan van Leeuwen
Berichten: 453
Lid geworden op: 24 jun 2011, 20:12
Has thanked: 0
Been thanked: 10 times

Re: Vergis u niet, in wat de kleinste klasse biedt (1962)

#2 Bericht door Jan van Leeuwen » 10 jun 2019, 13:59

Eerder heb ik jullie gemeld dat Lichter niet minder is maar wel Snel !
Het was mijn HONDA 50cc & CS 90 HONDA sport waar ik met de 125cc’rs mee kon rijden en bij blijven.
Op de Snelwegen zwaaide ze naar mij dus ik hoorde erbij. Zo voelde ik het ook in 1964 en daarna t/m heden.
Jan de Hondaman.
These users thanked the author Jan van Leeuwen for the post:
Maarten (10 jun 2019, 14:05)
Rating: 9.09%

Jan van Leeuwen
Berichten: 453
Lid geworden op: 24 jun 2011, 20:12
Has thanked: 0
Been thanked: 10 times

Re: Vergis u niet, in wat de kleinste klasse biedt (1962)

#3 Bericht door Jan van Leeuwen » 14 jun 2019, 14:54

Hierstaat hij dan die kleine Rappe HONDA 50 Cup 3 Versn: naast zijn broer HONDA 50 RC/CR 110 5 Versnellingen.
Top: over 130 Km.

Jan van Leeuwen
Berichten: 453
Lid geworden op: 24 jun 2011, 20:12
Has thanked: 0
Been thanked: 10 times

Re: Vergis u niet, in wat de kleinste klasse biedt (1962)

#4 Bericht door Jan van Leeuwen » 14 jun 2019, 14:57

BBE7A874-93DD-4A59-A171-F9E1B6C822E6.jpeg
BBE7A874-93DD-4A59-A171-F9E1B6C822E6.jpeg (142.9 KiB) 455 keer bekeken
Hierstaat hij dan die kleine Rappe HONDA 50 Cup 3 Versn: naast zijn broer HONDA 50 RC/CR 110 5 Versnellingen.
Top: over 130 Km.
These users thanked the author Jan van Leeuwen for the post:
Maarten (14 jun 2019, 20:46)
Rating: 9.09%

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 8851
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Has thanked: 277 times
Been thanked: 242 times
Contacteer:

Re: Vergis u niet, in wat de kleinste klasse biedt (1962)

#5 Bericht door Maarten » 14 jun 2019, 20:47

Geweldig Jan, prachtige foto en mooie reactie van jou, dank je wel!

Jan van Leeuwen
Berichten: 453
Lid geworden op: 24 jun 2011, 20:12
Has thanked: 0
Been thanked: 10 times

Re: Vergis u niet, in wat de kleinste klasse biedt (1962)

#6 Bericht door Jan van Leeuwen » 23 jun 2019, 23:36

Maarten schreef:
14 jun 2019, 20:47
Geweldig Jan, prachtige foto en mooie reactie van jou, dank je wel!

Ook dit is met mijn HONDA CS 90cc Sport tegen de 125cc klasse Sprinten op Circuit Zandvoort 1965.
Jan de HOndaman.

Plaats reactie