Minarelli breekt sprintrecords Kreidler op Monza (1967)

Allerlei artikelen over Kreidler, vaak overgenomen uit oude tijdschriften.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9764
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 833 keren
Ontvangen waarderingen: 420 keren
Contacteer:

Minarelli breekt sprintrecords Kreidler op Monza (1967)

#1 Bericht door Maarten » 22 jun 2019, 11:02

Minarelli breekt sprintrecords Kreidler op Monza (1967)

Sprintrecords van F.B. Minarelli op Monza

Bron: Motor, No. 43, 27-10-1967
Tekst: Carlo Perelli

Scan: peter G


Afbeelding


SPRINTRECORDS VAN F. B. MINARELLI OP MONZA

De grootste fabrikant van motorblokjes in Italië, F. B. Minarelli, heeft veel succes in nationale races, en deed bovendien verleden jaar met succes een aanval op vijf wereldrecords in de 75 cc klasse. Dit jaar hield de fabriek zich bezig met een aanval op andere records, namelijk de Y4 mijl met staande start in de 50 en de 175 cc klassen. De poging vond 15 oktober plaats op de baan van Monza, en werd onder goede weersomstandigheden volbracht door de jonge fabrieksrijder Otello Buscherini, die hiervoor bijzonder geschikt is door zijn gewicht van slechts 48 kg.

In de 50 cc klasse werd met een tijd van 18.805 sec., overeenkomende met een gem. snelheid van 77,022 km/u, het Kreidler resultaat van twee jaar geleden (19.580 sec. = 73,950 km/u op de zoutvlakte bij Wendover door Rudolf Kunz) aanzienlijk verbeterd, vooral omdat men in aanmerking moet nemen dat de F. B. Minarelli geen Grand Prix machine is. Het is eigenlijk maar een doodgewone tweetakt met vier versnellingen met als enige speciale voorziening een door een membraan geregelde inlaat om het terugblazen van vers gasmengsel te voorkomen als de zuiger naar beneden gaat en al een zekere druk opbouwt voordat het inlaatkanaal door de zuiger gesloten wordt. Dit systeem is als zodanig niet nieuw, het werd al voor de oorlog gebruikt in de volautomatische versie waarbij het openen en sluiten van het membraan geregeld werd door de wisselende druk in het carter, maar in het F. B. Minarelli recordblokje werd het openen van het membraan bepaald door een kleine nok, aangedreven vanaf de krukas. Het sluiten geschiedt echter net zoals bij het oude systeem automatisch (door de overdruk in het carter en door de veerwerking van het membraan zelf).

Foto: De heer Minarelli met rijder Buscherini en twee monteurs

In vergelijking met de andere F. B. Minarelli motoren met gewone inlaat maar in elk ander detail, gelijk aan .de machine waarmee het record gebroken werd, deed dit systeem het vermogen ongeveer 20 % toenemen, zodat het van 8 op 10 pk kwam. Dit geschiedde met dezelfde 18 mm carburateur en een compressieverhouding van 12 : 1, waardoor normale pompbenzine gemengd met 4 % olie (1 : 25) gebruikt kon worden. Door de gecommandeerde inlaat nam het toerental toe van 10.000 tot 11.000 omw./min.

Andere details van het motortje zijn: boring en slag 38,8 x 42, vliegwielmagneet op de linkerkruktap, primaire aandrijving door middel van tandwielen aan de rechterkant, dubbel buizen wiegframe en 2.00-16" wielen die de totale hoogte van de motor onder de 73 cm houden. De lengte is 1,83, het gewicht slechts 47 kg.

Het 175 cc model, dat er door het gebruik van een „dolfijn" stroomlijn (in tegenstelling met het badkuiptype dat op de 50 cc-er gebruikt werd) meer als een normale motor uitziet, werd ook aangedreven door een bijna orthodoxe tweetakt met eveneens slechts vier versnellingen. De enige bijzonderheid aan deze motor was, dat men buiten op het linker carterdeksel een door de krukas aangedreven oliepomp had die de olie betrok uit een klein plastic tankje dat tegen een van de framebuizen gemonteerd was. Deze pomp heeft een variabele opbrengst, maar voor de recordpoging was hij vastgezet op een „mengverhouding" 1 : 25.

De 175 mm machine ontwikkelde een vermogen van 22 pk bij 9000 toeren. De motor had een 30 mm Dellorto carburateur, een vliegwielmagneet op de rechtertap en de primaire transmissie door middel van tandwielen aan de andere kant. Compressieverhouding 12 : 1. Frame en vering waren conventioneel, bandenmaat 2.50 x 18", lengte 180 cm en hoogte 100 cm. Het gewicht bedroeg 72 kg, de boring en slag waren 60,6 x 60 = 173 cc.

Met deze machine, die vreemd genoeg niet wilde lopen zoals hij in proefritten gedaan had (toen werd 100 km/u bereikt), slaagde Buscherini er toch in het record te breken dat de Engelsman Wells verleden jaar met zijn Triumph had gesteld op 16.060 sec. 90.153 km/u. Buscherini maakte een tijd van 15.590 sec. is gem. 92.906 km/u.

De eindsnelheid van het 50 cc-tje was ongeveer 127 km/u., voor de 175 cc maar liefst 160 km/u. De bruikbare toerengebieden waren respectievelijk 8000-11000 voor de kleine en 6000-9000 omw./min. voor de grote F. B. Minarelli.

CARLO PERELLI

Foto links: de 50 cc recordmachine; let op de stuurpositie!!
Foto rechts: het 175 cc motortje met op het linker carterdeksel gemonteerde oliepomp

Plaats reactie