Motor Sprints Ter Apel (1970)

Allerlei artikelen over Kreidler, vaak overgenomen uit oude tijdschriften.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9754
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 827 keren
Ontvangen waarderingen: 417 keren
Contacteer:

Motor Sprints Ter Apel (1970)

#1 Bericht door Maarten » 23 jun 2019, 09:56

Motor Sprints Ter Apel (1970)


Bron: Motor, No. 32, 07-08-1970
Tekst: Guus vd Beek

Scan: peter G


Afbeelding

Aad Montemann op zijn Triumph Special is onze snelste sprinter. Zijn zondag in Ter Apel gemaakte tijd van 11,18 is een nieuw Nederlands record.


Afbeelding

Foto: André Gebben verbeterde met een geleende machine het record in de 125 cc klasse tot 14.93.

MOTORSPRINTS TER APEL

Na jarenlang sleutelen, steeds zonder het gehoopte resultaat, kreeg Aad Möntemann op de zon-overgoten, bloedhete sprintstrip in het Groningse Ter Apel eindelijk loon naar werken. In drie sprints, die alle" sneller waren dan het bestaande record van Henk Vink, knabbelde hij steeds iets van de tijd af, om te eindigen met een rit die de klokken deed stilstaan op 11,18 een vrij royale verbetering van het oude record van 11.41 dat Henk Vink nog niet zo lang geleden opstelde. Wat de verbetering van zijn eigen persoonlijke tijd betreft is de nu geleverde prestatie werkelijk frappant, want voordien kwam Aad niet onder de 12.53! De op pure methanol lopende Triumph (oorspronkelijk een Speed Twin van 1953, nu voorzien van een 750 cc kit, Amerikaanse nokkenassen en een compressor) kon tot deze tijd komen voornamelijk dankzij de betere bestuurbaarheid, zodat het gas nu eindelijk eens over de volle vierhonderd meter open gehouden kon worden.
Ook Henk Vink. peuterde weer 0,1 seconde van zijn record af, maar hij slaagde er ondanks meerdere pogingen niet in om de eenmaal gemaakte tijd van Aad Möntemann te verbeteren. In zijn klasse — specials tot 500 cc — betekende zijn tijd van 11.31 toch een nieuw record, en in deze klasse is dit toch wel van internationale allure; voorlopig zien we in ons Land nog geen bedreiging in het verschiet.

Foto: Met een hevig spinnend achterwiel vertrekt Gerrit Bloemendal orn een scherpe tijd te verwezenlijken.

Het is niet alleen de supersnelle Kawasaki die het hem doet, ook de man is zeer belangrijk. Jan Maas, tot voor kort steeds snelste Nederlander, Probeer-de het driemaal op Vink's machine, maar kon zijn tijd toch niet benaderen. Mogelijk komt er in de verre toekomst bedreiging van Kees Schrijver (zeer fanatiek deelnemer; hij startte in drie klassen) die op een gelijksoortige Kawasaki rijdt (het oude, lange frame van Vink), en als grote voordeel heeft dat hij vele kilo's lichter is. Hij kwam nu al tot 12.29, zonder meer een knappe tijd.
Een opvallende prestatie werd ook geleverd door Gerrit Bloemendal, die woensdag voor de wedstrijden was begonnen met de bouw van een speciaal frame voor het blok van zijn BSA Spitfire. Er zat nog geen spetter lak op het frame, maar constructief gezien mag het geheel gezien worden. Laag (hoogte 52 cm, grondspeling 2(!) cm), kort, daardoor uiterst licht en toch een geheel standaard blok draaide hij 12.60!
Enige sensatie werd veroorzaakt door Henk Jansen die een Laverda blok in een eveneens kort en laag frame gemonteerd had. Afwisselend met en zonder zijspan kwam hij daarmee aan de start, met heel redelijke resultaten, maar in de laatste solosprint liep het uit de hand. Waarschijnlijk tengevolge van onvoldoende spanning liep de ketting er af, sloeg buitenom, nam de kettingspanner mee, trok het wiel scheef en maakte de zaak onbestuurbaar. De berijder werd spectaculair van de machine geworpen, maar kwam er met een scheurtje in een wenkbrauw nog vrij goed vanaf.


Afbeelding


In de iets lichtere klasse tot 350 cc verbeterde gelegenheidssprinter Henk Tappel het bestaande record en bracht dat op 13.85. In de klasse tot 125 cc peuterde Wiebe v. d. Meulen 0,01 seconde van zijn record af, maar crosser André Gebben was op dezelfde machine sneller, en bracht het record op 14.93. Deze tijd is van wereldklasse, maar helaas valt er weinig aan af te zien. Zo gauw als de pk's in grote hoeveelheden losgelaten worden wordt het interessant, het gewone wegrijden is stomvervelend om te zien. In zeer sterke mate geldt dat voor de standaardmachines; als je die enkele malen in actie hebt gezien hoeft het niet meer. Al zijn de prestaties nog zo goed, het zijn toch de echte sprintmachines die de show maken. Gelukkig bestond het grootste deel van de 45 deelnemers die op de voortreffelijke sprintstrip van start gingen uit specials, inclusief de Iron Maid, de grootste deelnemende machine maar op een 50 ceeceetje na de langzaamste!

G. v. d. BEEK

Foto: boven: Henk Jansen vlak vóór en tijdens zijn valpartij. Hiernaast Kees Schrijver in een van zijn vele ritten en hieronder zijspanrijder Theo van Iperen met „kunstpassagier".

UITSLAGEN:

Standaardklasse 250 cc:


1. Egge Boerma, Musselkanaal, Kawasaki, 16.54;
2. Han Keyser, de Waal, Suzuki, 16.65.

Standaardklasse 350 cc:

1. Bob Wagenvoort, Zevenaar, Suzuki, 15.06.

Standaardklasse 500 cc:

1. Jan Bressers, Koog a/d Zaan, Kawasaki, 12.75;
2. Henk v. d. Berg, Rips, Kawasaki, 13.35:
3. Hans Swart, Beverwijk, Kawasaki, 13.63;
4. Frits Prins, Hilversum, Kawasaki. 13.80;
5. Henk v. Arkel, Tuil, Suzuki, 14.70;
6. John Claessens, Utrecht, Honda, 14.79.

Standaardklasse 750 cc:

1. Rob Enzler, Badhoevedorp, Honda, 14.03;
2. Piet Zeelenberg, Bleiswijk, BMW, 15.62;
3. Willen Wubbeling, Rotterdam, Laverda, 15.73;
4. Jan Braas, Uitgeest, Triumph, 16.01.

Klasse Specials 50 cc:

1. Co Kemp, Hoofddorp, Kreidler, 19.44;
2. Peter Oudshoorn, Hoofddorp, Minarelli, 19.84;
3. Peter v. Kaam. Badhoevedorp, Kreidler, 21.19.

Klasse Specials 125 cc:

1. André Gebben, Rouveen, Batavus, 14.93 (nieuw record, was 15.17);
2. Wiebe v. d. Meulen, Appelscha, Batavus, 15.16;
3. Henk Mos, Assen, Yamaha, 15.25.

Klasse Specials 250 cc:

1. Henk Tappel, Assen, Suzuki, 14.02;
2. Kees Schrijver, Wolphaartsdijk, Suzuki, 14.03;
3. Jan de Groot, Appelscha, Bultaco, 14.87;
4. Rob Goud, Mijdrecht, Adler, 17.18;
5. Ton Pels, Mijdrecht, Adler, 17.20;
6. Rob Janssen, Udenhout, Disky, 17.60;
7. Siem Kemp, Hoofddorp, Maico, 19.76.

Klasse Specials 350 cc:

1: Henk Tappel, Assen, Yamaha, 13.85 (nieuw record, was 14.90);
2. Kees Schrijver, Wolpaertsdijk, Ducati, 14.53:
3. Ronnie O'Bryan, Amsterdam, Kawasaki, 14.74;
4. Bob Wagenvoort, Zevenaar, King of Ramsay, 15.20;
5. Carel Meyer, Amsterdam, BSA, 19.12.

Klasse Specials 500 cc:

1. Henk Vink, Amsterdam, Kawasaki, 11.31 (nieuw record, was 11.41);
2. Kees Schrijver, Wolphaertsdijk, Kawasaki, 12.29;
3. Hans Klaasse, Haarlem, Triumph, 13.38;
4. Chris Bekkenkamp, Assen, Maico 360 cc, 15.03.

Klasse Specials 750 cc:

1. Aad Möntemann, Badhoevedorp, Triumph, 11.18 (nieuw absoluut record, was 11.41 en voor deze klasse 12.53);
2. Gerrit Bloemendal, Rijssen, BSA, 12.60;
3. Henk Janssen, Wehl, Laverda, 13.01.

Klasse Specials 1000 cc:

1. Hans Tuman, Driebergen, Japollo, 14.19.

Klasse Specials boven 1000 cc:

1. Piet Cornet, Bilthoven, Iron Maid, 20.84;
2. Cees v. d. Schagt, De Bilt, Iron Maid, 21.50.

Klasse Specials Zijspannen:

1. Henk en Jan Jansen, Wehl, Laverda, 14.79;
2. Theo en Lucy te Boekhorst, Zevenaar, NSU, 15.03;
3. Theo v. Iperen, Veghel, BMW, 15.60;
4. Peter Volkers en J. Ardon, Dordrecht, Renault, 16.71.

Plaats reactie