De sprinter van Jaap Voskamp (1969)

Allerlei artikelen over Kreidler, vaak overgenomen uit oude tijdschriften.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 8807
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Has thanked: 239 times
Been thanked: 226 times
Contacteer:

De sprinter van Jaap Voskamp (1969)

#1 Bericht door Maarten » 16 jul 2019, 21:01

De sprinter van Jaap Voskamp (1969)


Bron: Motor, No. 12, 21-03-196
Tekst: Bob van der Zijden

Scan: peter G


Afbeelding


De sprinter van Jaap Voskamp

De twee sprintdemonstraties die de afgelopen jaren op het circuit van Zandvoort werden gegeven door de Engelse elite op dit gebied, hebben hier te lande een dermate groot enthousiasme opgewekt dat een aantal actieve Nederlandse liefhebbers tijdens de winter druk aan het werk is geweest om zelf een speciale machine te bouwen.

Een bijzonder fraai voorbeeld van goed en doelmatig constructief denken en werken werd getoond door Eurocross-constructeur Jaap Voskamp, die met hulp van Ferry Brouwer een 250 cc sprinter bouwde, voorzien van een Bultaco cross-blok.

Het frame van deze fraaie machine is in feite een dubbel wiegframe met de motor als deel ervan. Als buismateriaal werd een hoogwaardige vliegtuig buissoort gebruikt. De voorvork van dit lage monster is een Kreidler vork en ook de voor-rem is daarvan afkomstig.

Vooral motorisch is Voskamps sprinter interessant: van de Bultaco werd de cilinder 180 graden gedraaid, zodat de carburateur aan de voorkant zit en de uitlaat achter. Deze uitlaat is ook door Voskamp gemaakt en wat direct opvalt is het enorme volume en de grote diameter van het laatste deel. Tijdens de proefritten bleek dat de trekkracht bij lage toerentallen aanzienlijk was toegenomen.

Bultaco-kenners onder de lezers zullen ongetwijfeld weten dat de koppeling van deze motor niet aan de sterke kant is en het was vooral dit onderdeel, dat veel aandacht kreeg: voor axiale lagering zorgen twee bronzen bussen in plaats van één, terwijl nu de radiale lagering door een naaldlager plaats vindt; de buitenring van dit lager werd in de bronzen bussen gelijmd!

Voorts werd het versnellingsbak-kettingwiel dat normaal op twee bronzen bussen draait nu ook voor-zien van naaldlagers. De krukas-keerringen die in Bultaco's ook een bron van moeilijkheden kunnen zijn, werden vervangen door speciale exemplaren van een beter geschikte rubbersoort, terwijl dit bovendien een type keerring is zonder veer. Deze modificaties die in de eerste serie van proefritten over enkele tientallen kilometers zeer goed voldeden, kwamen voor de verantwoording van ondergetekende.

De grootste hoogte van het frame is gemeten aan het balhoofd 65 cm en de wielbasis bedraagt 160 cm. Proefritten die wij. met deze 59 kg lichte sprinter maakten toonden aan, dat het sturen als een scheermes is.

Helaas ontstonden tijdens de op zondag 9 maart in Uden georganiseerde sprints moeilijkheden met de (nog) standaard ontsteking, zodat er geen scherpe tijd uit de bus kwam. Bij de uitgebreide proefritten heeft de machine echter al regelmatig tijden van 13 seconden op de klokken gebracht en het is te verwachten dat ha monteren van de Spaanse Motoplat thyristor-ontsteking (zonder contactpunten) de resultaten overeenkomstig die van de proefritten zullen zijn.

BOB VAN DER ZIJDEN

Plaats reactie