De nieuwe GPA ‘SJ’ Integral (1981) - De GPA helmen van importeur Van Veen

Allerlei artikelen over Kreidler, vaak overgenomen uit oude tijdschriften.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9025
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 135 keren
Ontvangen waarderingen: 53 keren
Contacteer:

De nieuwe GPA ‘SJ’ Integral (1981) - De GPA helmen van importeur Van Veen

#1 Bericht door Maarten » 09 aug 2020, 11:33

(INGEZONDEN MEDEDELING)

ALS EERSTE, ALS BESTE

De nieuwe GPA ‘SJ’ Integral

Goedgekeurd


Scan: Tjerry (Enzo-tvdzijden)


Zeventien Formule 1 rijders en Grand Prix motorcoureurs waren al drie jaar lang rotsvast overtuigd van de buitengewone eigenschappen van de nieuwste GPA 'SJ' Integral helm, topprodukt van Frans vernuft en doeltreffende styling.
Een valhelm zonder kinband-sluiting. Een helm, die het hoofd met comfortabele veiligheid omsluit en zelfs in een crash niet van het hoofd kan raken.


Afbeelding

Het vertrouwen van de topcoureurs uit auto- en motorsport was voor Nederland niet voldoende.
In koele, klinische laboratoriumtesten moest hier de nieuwe GPA z'n waarde voor het ‘NL-keurmerk’ bewijzen. De lastigste en kostbaarste keuring, die er is. Zó zwaar, dat sinds 1977 toen de verscherpte normen voor de NL-keur werden vastgesteld, geen enkele helmenfabrikant z'n produkten nog voor deze T‚N.O.-test heeft aangeboden.
GPA was de eerste. Kwam er uit als beste. Een helm van een klasse zonder concurrentie.

De 'SJ' Integral van GPA heeft een revolutionaire helmsluiting door middel van twee hoefijzervormige kunststof helften. Het rijden met onvergrendelde of niet goed gesloten kinband wordt hierdoor onmogelijk. Het risico, dat een 'S.J' Integral bij een klap aan de achterzijde van het hoofd vliegt en de rijder zonder helm verder tuimelt, zoals bij ‘gewone' helmen kan voorkomen, is hier volledig uitgesloten.

Maar er is méér:
Doordat het nieuwe sluitingssysteern aansluit op de hals, wordt het beschermde gedeelte aanzienlijk vergroot. De krachten, die kunnen optreden aan de de onderzijde van de helm worden bovendien verdeeld over een groter oppervlak, waardoor minder kans op kwetsuren dan met een gewone kinband.
De 'SJ' Integral is even licht en comfortabel als de andere GPA-modellen, heeft een traploos verstelbaar vizier, waarbij beslaan wordt tegengegaan door regelbare ventilatie.

Voor f 298,— is het zeker niet de goedkoopste hoofdbeschermer op de markt, maar wel de eerste en daarmee de beste helm, die sinds de verscherpte eisen van 1977 het IW/T.N.O. NL-keurmerk verwierf.

Een meedogenloos strenge keuring, zoals gezegd. Enkele honderden helmen werden daarbij geramd, gebeukt, geschuurd. Bij vorst, hitte, in vocht en droogte. Als er maar één exemplaar op een constructiefoutje afgetest was, zou álles zijn afgekeurd.

Er is een type-, selectie- en partijkeuring, waarbij steeds grotere aantallen helmen steeds aan dezelfde proeven worden onderworpen.
De helm wordt op een kunsthoofd geplaatst, waarna een valgewicht van tien kilo aan de onderkant van het hoofd wordt bevestigd. Van een hoogte van 75 centimeter ploft het gewicht nu naar beneden.

Na afloop wordt met pijnlijke precisie gemeten in hoeverre het kunsthoofd ten opzichte van de helm is verplaatst.
Het is maar een onderdeeltje van de uiteenlopende testen, die op de helmen worden uitgevoerd. In de wet ‘Vaststelling keuringseisen en goedkeuringsmerken helmen voor bromfietsers en motorrijders’ staan alle ‘verplichte nummers’ voor de proeven vermeld in de paragrafen: ‘Eisen betreffende door een helm te verlenen bescherming’; ‘Eisen betreffende het draagcomfort en het gezichtsveld’, ‘Eisen betreffende aanvullende bescherming en extra comfort’, ‘Algemene aanwijzingen voor onderzoeken en beproevingen’, ‘Onderzoek naar de omvang van het beschermd gebied’, ‘Beproevingsmethode voor schokdemping’, ‘Beproevingsmethode voor penetratieweerstand', ‘'Beproevingsmethode ten aanzien van de stijfheid’
— bent u daar nog? — en ‘Beproevingsmethode betreffende het draagcomfort en het gezichtsveld’.
Met deze wetsartikelen in de hand wordt in Delft getest. Bij twintig graden onder nul en vijftig graden erboven. In vriestoestand, nadat de helm
eerst 4 tot 45 uur in de ijskast heeft gelegen.
Binnen exact vier minuten na deze ‘voorbehandeling’ moeten de zware schokdempingsproeven worden uitgevoerd. ‘Met een metalen drevel en een bolvormig voorwerp’. Maar er komt nog meer voor kijken. Hoe reageert zo'n helm op vocht? Dus besprenkelen de T‚N.O.-technici de hoofdbeschermer met ‘water van 21 graden Celsius in een tempo van 1 liter per minuut gedurende 4 tot 44 uur’. De binnenzijde van de helm mag daarbij noch rechtstreeks noch door opspattend water worden natgemaakt. En dan het schuren van de helm om er vooral zeker van te zijn, dat het materiaal tegen een stootje kan. ‘Onder een voorbelasting van vijf kg met een tolerantie van 0.0025 kg wordt de helm over 1.05 meter ongebruikt schuurlinnen aluminiumoxyde (kwaliteit P 100 J) met een snelheid van vijf centimeter per seconde getrokken’.

De stijfheid van de helm wordt óók gemeten: ingeklemd tussen twee evenwijdige platen, wordt een belasting van 30 Newton (de kracht, die een element een bepaalde versnelling geeft) aangebracht. De afstand tussen de twee platen wordt nauwkeurig geregistreerd. Vervolgens wordt de belasting om de twee minuten verhoogd met 100 Newton tot een maximum van 630 Newton. Twee minuten, nadat deze zwaarste belasting is bereikt, wordt opnieuw gemeten.
Het zijn zomaar een paar voorbeelden uit de hel, waardoor de GPA 'SJ' Integral in de T.N.O.-laboratoria is gegaan. Niet enkele tientallen stuks, zoals bij een Europese E-keuring, maar honderden exemplaren.
Partijkeuring, selectiekeuring, typekeuring.
Steeds precies hetzelfde ritueel, steekproefsgewijs. En als er één fout was geconstateerd, zou álles zijn afgekeurd.
Vindt u het vreemd, dat er zo weinig animo voor deze keuring bestaat? Trouwens: wat te denken van de kosten? HONDERDVIJFTIG DUIZEND gulden. Te betalen door fabrikant of importeur.
De ongewoon zware test was nodig om de allerhoogste veiligheid te waarborgen. Die veiligheid, gekoppeld aan het voortreffelijke GPA-comfort, maakt de ‘SJ’ Integral tot een revolutionaire helm. Zó nieuw, zó uniek, dat de wet er in Nederland voor moest worden veranderd (om daarin de nieuwe sluiting op te nemen), dat speciale testmethodes werden ontwikkeld en het wegenverkeersreglement moest worden aangepast. Bij elkaar dik twee jaar werk.
Maar na afloop zeiden testers en verkeersdeskundigen samen met de coureurs, die — zonder enige GPA sponsoring, maar uit pure overtuiging — al jaren met de 'SJ' Integral rijden: Het was de moeite waard!’


Afbeelding



Deze gebruikers waarderen Maarten voor dit bericht (totaal 2):
Eifelyeti (09 aug 2020, 19:11) • Caspar (09 aug 2020, 19:59)
Waardering: 28.57%

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9025
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 135 keren
Ontvangen waarderingen: 53 keren
Contacteer:

GPA Helmen, Prijslijst, Dealerlijst en Reclame

#2 Bericht door Maarten » 09 aug 2020, 11:34

GPA Prijslijst


Afbeelding

Type G4 Jet - fl 116,-
Type G1 Integraal - fl 225,-
Type DC-Concorde - fl 328,-


Afbeelding

Type G3 "Darling" - f 89,50
Type G4 Jet - f 116,--
Type G1 Integraal - f 225,--
Type DC "Concorde" - f 328,--


GPA Dealerlijst

Afbeelding

PLAATS - NAAM - STRAAT - TEL.NO.
Afferden - Fa. v. Sommeren - Koningsstraat 88 - 08870-2265
Alblasserdam - Speedcentre Kinderdijk - West Kinderdijk 125 - 01859-2656
Alkmaar - Fa. Ham - Winkelwaard 485 - 072-6112246
Alkmaar - Tweew.Centr. Peereboom - Hofplein 79 - 072-1153889
Amersfoort - Fa. de Kruijf - Soesterweg 234 - 033-17128
Amsterdam - Fa. v.d. Broek - Nassaukade 164 - 020-1279877
Amsterdam - Bruinsma Boetiek - Stadhouderskade 143 - 020-71794
Amsterdam - Fa. Deurlo - Spreeuwenpark 5 - 020-3560776
Amsterdam - Fa. de Jong - Haarlemmermeerstraat 51 - 020-1157188
Amsterdam - Fa. Kramer - W. de Zwijgerlaan 17-19 - 020-1185662
Amsterdam - Fa. Kroonenberg - v. Woustraat 61 - 020-7164466
Amsterdam - De Leertent - Overtoom 226 - 020-1623445
Amsterdam - Oomen Motors - Stadhouderskade 114 - 020-7503590
Amsterdam - Fa. Selling - Amsteldijk 161 - 020-4483569
Amsterdam - Tweew. Centrum Oost - Linneausparkweg 142 - 020-928166
Amsterdam - Wijngaard Motors - Stadionweg 279 - 020-798507
Andelst - Fa. v. Doorn - Tielsestraat 178 - 08880-24410
Anloo - Fa. J. Oosting - Brinkstraat 12 - 05922-57/9
Arnhem - Fa. W. Jansen - Huissensestraat 59 - 085-2189135
Arnhem - Fa. Stok - Sloetstraat 30 - 085-422365
Assen - Wander Motoren Industrieweg 30 05920-42215
Baarn - Fa. Zwanikken - Kerkstraat 9 - 02154-17986
Badhoevedorp - Fa. H. Meijer - Sloterweg 220 - 02968-2580
Barneveld - Motorhuis Schaap - Kampstraat 4-8 - 0320-6566
Barsingerhorn - Fa. Droog Heerenweg 67 - 0223-3517
Boxtel - Fa. W. van Rooij - Markt 10 - 04116-2931
Brandwijk - Fa. IJzerman - Damseweg 31 - 01844-483
Bussum - Fa. Degger - Laarderweg 41a - 02159-15836
Breda - Walvoort Motoren - Spinveld 29 - 076-1422450
Delft - Fa. Boshuijer - Lange Geer 72 - 015-1235885
Deurne - Fa. A. Obers - Hogeweg 15 - 04930-23777
Drachten - Fa. Sijbenga - Stationsweg 145 - 05120-16014
Drempt - Fa. Grootenboer - Rijksweg 34a - 08334-35175
Driebruggen - De Bruin Motoren - Lindenlaan 18 - 03487771
Ede - Fa. Veenendaal - Verl. Parkweg 23 - 08380-13887
Eindhoven - Riemersma BV - Grote Berg 28 - 040-447509
Ermelo - Fa. Boonen - F. Kortlanglaan 225 - 03410-12903
Ermelo - Veluws Motor Centrum - Kon. Emmalaan 41 - 03417-35259
Gorkum - Fa. de Vries - Haarstraat 31 - 01830-30982
Gouda - Fa. Straver - Zwarteweg 64 - 01820-12093
Gouderak - Fa. Noorlander - Waalplein 2 - 01827-26235
Goudriaan - Fa. de Vos - Zuidzijde 125 - 01838-1293
Gulpen - Fa, Herben - Looierstraat 48 - 04450-1560
Den Haag - Fibromo - Edisonstraat 89 - 070-6044490
Den Haag - Haags Motorcentrum - Loosduinsekade 156 - 070-6445925
Den Haag - Motron - Cartesiusstraat 32 - 070-4453012
Den Haag - Pro-Motor - Musschenbroeksestr. 154 - 070-9856358
Den Haag - Fa. W.J. Witte Elandstraat 89 - 070-6358842
Haarlem - Perry Motors - Ged. Oude Gracht 112 - 025-3511732
Haarlem - Jos Smit Motoren - Rijksstraatweg 86 - 0235-377273
's Hertogenbosch - Cyclorama - Mgr. v. Roosmalenplein 19 - 075-1573519
Hillegom - M. Weijers - Stationsweg 154a - 02520-15229
Hilversum - Fa. Casteelen - Schoolstraat 1 - 035-43159
Hilversum - v.d. Kuinder & Zn. BV - Koningsstraat 86-92 - 055-14727

Afbeelding

De Hoef - Fa. Verbrugge - Eerste Hoefweg 7 - 02976-348
Hoogezand - Fa. Louwes - Nijverheidsweg 14 - 05980-94720
Hoorn - Fa. Tromp - Kleine Noord 51 - 02290-15155
Kampen - Fa. Minnema - Pannekoekendijk 12-14 - 05202-16561
Kesteren - Fa. v. Zanten - Nedereindsestraat 25 - 08886-1200
Leerdam - Fa. Vink - Hoogstraat 14 - 03451-25009
Leiden - Fa. Struik - Hooigracht 53 - 071-122026
Lichtenvoorde - Fa. J. Lefering - Broekboomstraat 46 - 05443-1378
Limbricht - Fa. H. Salden - Provincialeweg 21 - 04490-5944
Lopikerkapel - Fa. Molenaar - Lopikerweg O 182 - 03408-11228
Maastricht - Fa. Voorjans - Meersenerweg 83 - 0453-620268
Naaldwijk - Leen Post - 's Gravenzandseweg 82 - 01740-24365
Naaldwijk - Fa. v.d. Zalm - Julianastraat 44 - 01740-24236
Nieuw Bergen - Fa. WW. Boersma - Keulerstraat 30 - 08854-20355
Nieuw Weerdinge - Fa. Pals - Kanaal ZZ 151 - 05911-1295
Noordse Schut - Fa. A. de Jonge - Molenweg 57 - 0528-1409
Nijmegen - Fa. Siezenis - 2e Oude Heeslaan 123 - 080-774000
Nunspeet - Fa. T. Borsboom - Voltweg 11 - 03412-20935
Nijeveen - Tweew. Centr. Kruijer - Dorpsstraat 10c - 05229-11860
Oirschot - Fa. Snetsers - Spoordonksweg 28 - 04997-1231
Oisterwijk - Fa. v.d. Biggelaar - Past. v. Beugenstraat 20 04242-2329
Opmeer - Zegers Motoren - Lindengracht 22 - 02263-2212
Oss - Fa. Vos - Molenstraat 157-159 - 04120-22708
Papendrecht - Fa. IJzerman - Westeinde 27 - 078-5080873
Rheden - Road Runner Motors - Groeneweg 71 - 083509-1125
Roermond - Fa. Zwanenberg - Brugstraat 13 - 04750--1353551
Roosendaal - Jan Manniën BV - Brugstraat 31 - 01650-33818
Rotterdam - Van Dongen Motor Center - Zaagmolenstraat 75 - 010-658567
Rotterdam - Motor City - Mariniersweg 2 - 010-117460
Rotterdam - Moto Equipment - Libanonweg 26 - 010-5214442
Rotterdam - Fa. Roerade - Zoutziederstraat 25 - 010-2351719
Rotterdam - Motorhuis Safe - Berkenwoudestraat 6 - 010-3266868
Rouveen - Fa. A. Gebben - Roelof Brinkstraat 8 - 05225-2233
Rijswijk - Thoms Motoren - Lindelaan 95 - 070-992403
Santpoort - Fa. A. Visser - Hoofdstraat 214 - 023-3576069
Schiedam - Daytona Motors - Hoogstraat 196 - 010-7531266
Soestdijk - Fa. Grift - Beckeringhstraat 30 - 02155-12870
Stadskanaal - J. Middel Motoren - Handelstraat 45 - 0590-2255
Tilburg - Fa, Bouckaert - Bredaseweg 85-87a - 013-4353284
Tilburg - Hoes Motors - Spoorlaan 54 - 013-4268355
Vianen - Fa. v.d. Wal - Stuartweg 357 - 03475-14351
Wateringen - Fa. Vis - Herenstraat - 18 - 01742-2421
Wehl - Fa. Volman - Broekhuizerstraat 20-22 - 08347-1294
Woerden - Fa. Voorn - Voorstraat 12 - 03480-24156
Woubrugge - Keessen Motors - Kerkstraat 18 - 01729-8440
Zaandam - Fa. v. Zaane - Westzijde 220-222 - 075-5517757
Zelhem - Fa. Engbers - Wassinkbrinkweg 4 - 08342-1849
Zwijndrecht - Otto Groeneveld - Stationsweg 3 - 078-2535302

GPA Reclame 1981

Afbeelding

Bedankt voor het vertrouwen in 1981

Veel succes in 1982!


Wegrace
H. Spaan, Castricum, 50-cc
E. Rispens, Heerhugowaard, 50-cc
H. v. Gerven, St. Michielsgestel, 50-cc
G. Willems, Meppel, 250/350-cc_
R. Punt, Heilo, 500-cc
E. Bauer, Den Haag, pro-stock, kampioen
B. Voorthuis, Den Haag, pro-stock

Autosport
E. Wijkstra, Hoofddorp, Formule Sports

Motocross
C. Mulder, Eerbeek, 50-cc m.c., kampioen
D. Strijbos, Venlo, 50-cc m.c., kampioen
H. Hoekstra, Rottevalle, 50-cc m.c.
F. Annokkee, Den Haag, 50-Cc mc.
W. Colenbrander, Silvolde, 50-cc m.c.
H. de Graaf, Kollumerzwaag, 125-cc grasbaan, kampioen
H. v.d. Weide, Nw. Dordrecht, 125-cc grasbaan
F. Spoelder, Meppel, 250-cc m.c.
A. Breemer, Balk, 250-cc grasbaan, kampioen
F. Kooijman, Weert, int. trial
H. Berning/M. v. Deursen, zijspancross

Karting
M. Vacirca, Eerbeek, Kart jr., kampioen

Watersport
A. Mostert, OZ speedboat

GPA en Van Veen - Dat zit safe





GPA Concorde


Afbeelding

GPA - Concorde

Dubbele schaal, zachter kaakbeschermer met neuskap.
Voorzien van zelfvergrendelend vizier.

Kleur: wit, lichtblauw, donkerblauw, groend, rood, brons, parelmoer en aluminium.
Materiaal: kevlar.
Prijs f 328,- incl. btw

Doorsnede GPA - Concorde


Afbeelding




GPA G1 Integraal


Afbeelding




GPA G3 Darling


Afbeelding







Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9025
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 135 keren
Ontvangen waarderingen: 53 keren
Contacteer:

GPA Folders - GPA International

#3 Bericht door Maarten » 09 aug 2020, 11:34

GPA Folders - GPA International


Afbeelding

Coureurs die met GPA helmen racen:


Afbeelding
  • Christian Sarron
  • Jean-Pierre Jabouille
  • Patrick Tambay
  • Patrick Pons
  • René Arnoux
  • Jean-Pierre Jarier
  • Patrick Depailler
  • Didier Pironi
  • Bernard Fau
  • Jacques Laffite
  • Claude Ballot-Léna
  • Mike Baldwin
  • Joachim Mass
  • Richard Dallest
  • Alain Prost
  • Bernard Balkou
  • Derek Daly
  • Jacques Bolle
  • John Watson
  • Frédéric Duval
  • Hector Rebaque
  • Patrick Gervaise
  • Nelson Piquet
  • Caroline Attia
  • Gilles Villeneuve
  • "Coco" Gomez

Afbeelding



Afbeelding



Afbeelding



Afbeelding



Afbeelding



Afbeelding



Type G4


Afbeelding



Type SJ, Enduro, G1, G2


Afbeelding



Afbeelding



Afbeelding



Type G1


Afbeelding



Type E1 Enduro

Afbeelding



Type E1 Enduro


Afbeelding



Type G2

Afbeelding



Type G2

Afbeelding



Type SJ

Afbeelding



Type SJ

Afbeelding



Afbeelding


Deze gebruikers waarderen Maarten voor dit bericht:
Eifelyeti (09 aug 2020, 19:11)
Waardering: 14.29%

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9025
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 135 keren
Ontvangen waarderingen: 53 keren
Contacteer:

Re: De nieuwe GPA ‘SJ’ Integral (1981) - De GPA helmen van importeur Van Veen

#4 Bericht door Maarten » 09 aug 2020, 11:36

Mooi alle informatie over GPA helmen bij elkaar.
Met dank aan Tjerry voor de scans!
Deze gebruikers waarderen Maarten voor dit bericht (totaal 2):
Eifelyeti (09 aug 2020, 19:12) • Caspar (09 aug 2020, 19:59)
Waardering: 28.57%

Roland
Berichten: 4408
Lid geworden op: 22 nov 2004, 09:18
Locatie: Amstelveen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 4 keren
Contacteer:

Re: De nieuwe GPA ‘SJ’ Integral (1981) - De GPA helmen van importeur Van Veen

#5 Bericht door Roland » 09 aug 2020, 16:16

Mooi hoor, tsja waren toen ook al super helmen. Hebben wel wat koppies voorkomen tegen beschadigingen.

Ro

Plaats reactie