10 jaar Kreidler in Nederland (1969)
- Dimage
- Expert
- Berichten: 6624
- Lid geworden op: 15 mar 2003, 13:33
- Locatie: Maassluis
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
10 jaar Kreidler in Nederland (1969)
10 jaar Kreidler in Nederland (1969)
Merk met een sportieve image
28 oktober 1959 is een gedenkwaardige datum in de ontwikkelingsgeschiedenis van de Kreidler vertegenwoordiger in Nederland, Van Veen Import N.V. te Amsterdam. Op die bewuste datum legde de heer H. van Veen Jr. als 21-jarige de basis voor de huidige nauwe samenwerking met Kreidler Fahrzeugbau, die beide betrokken partijen geen windeieren gelegd heeft. In tien jaar tijd groeide Van Veen Import N.V. uit tot de grootste afnemer van Kreidler Florett bromfietsen en motorfietsen ter wereld!
De fundamenten van dit succes zijn wellicht de meest voor de hand liggende,maar ook de beste bouwstenen: uitzonderlijke kwaliteit, service en hoge prestaties! Wat dit laatste betreft hoeven wij u van dit seizoen, waarin Aalt Toersen met slechts één luttele punt verschil de wereldtitel ontging, niets meer te vertellen. Maar ook in de jaren 1958 en 1959 was het merk Kreidler nauw verweven met de wegracesport. Dit vormde in feite de aanleiding tot het eerste contact van de heer Van Veen, die destijds stage liep bij de Nürnberger Hercules fabriek waarvoor men motoren, scooters, en bromfietsen met vrij redelijk succes op de Nederlandse markt bracht. Vooral de verkoop van scooters ontwikkelde zich gunstig en al spoedig werden in Nederland meer Hercules R-200 scooters verkocht dan in West-Duitsland. Het kijkje bij Kreidler had echter grote gevolgen. In 1959 werd begonnen met de import van 50 cc motorrijwielen -de Florett bromfiets bestond toen nog niet- uiteraard op bescheiden schaal gezien de marktsituatie voor motoren op dat ogenblik. In 1960, het jaar waarin Hans Georg Anscheidt de Europa-Cup voor 50 cc wegracemotoren verwierf, werd de concept-Florett voor de Nederlandse bromfietsmarkt op papier gezet, in 1961 gekeurd en in 1962 geïntroduceerd. In datzelfde jaar werd Jan Huberts in de fabrieksrenstal opgenomen, wat de populariteit van dit merk in Nederland sterk deed toenemen. Op 26 februari 1965 werd het huidige pand aan de Haarlemmerweg te Amsterdam in gebruik genomen. Precies op tijd, want dank zij de ruimere outillage werd 1965 een absoluut topjaar met bijna 18.000 verkochte Kreidlers.
Het jaar 1965 werd tevens het jaar van de oprichting van de Nederlandse Kreidler renstal toen Van Veen de beschikking kreeg over twee ex-fabrieksracers, die sedert de opheffing van de fabrieksrenstal eind 1964 -renteloos stonden. Door de professionele aanpak, welke gevoed wordt door een groot enthousiasme voor zijn produkt, maakte Van Veen jr ook dit tot een groot succes. De resultaten zijn overbekend: Nederlands kampioen in ,de jaren 1966, 1967, 1968 en 1969, tweede en vierde op de wereldranglijst in het 1969er Grand Prix seizoen en de vestiging van drie wereldrecords in de 50 cc klasse in 1968! Met deze sportieve achtergrond is het geen wonder , dat Kreidler de laatste jaren het grootste marktaandeel (38 tot 40% ) veroverde in de klasse der duurdere bromfietsen. Daarnaast was de Kreidler RS in 1968 de meest verkochte motorfiets met een marktaandeel van 15 procent. In 1969 werd de verkooplijn uitgebreid met de automatisch schakelende 2-versnellings Kreidler stadsbrommer, een schepping van de in wegrace-kringen zeer bekende chef-constructeur H. Hilbert. Daarnaast voert Van Veen Import N.V. sedert 1967 een zogenaamde vrije-tijdslijn bestaande uit gemotoriseerde gazonmaaiers en rugnevelspuiten alsmede hoogwaardig tuingereedschap. De expansiedrang maakte het noodzakelijk achter het bestaande pand een nieuw gedeete te bouwen, waardoor het nuttig vloeroppervlak uitgebreid werd tot in totaal 3126 vierkante meter. In het nieuwbouwgedeelte werd ondergebracht de opslag voor bromfietsen en motoren, de race-afdeling, de afdeling polyesterbewerking en de spuiterij. Tien jaar Kreidler in Nederland. Wij hopen dat dit nog lang mag blijven voortduren, niet alleen vanwege de kwalitatief hoogstaande produkten van dit merk, maar ook vanwege de enorm stimulerende werking die in de laatste jaren van de combinatie Van Veen Kreidler uitgegaan is in de wegrace-sector en de motorsport in het algemeen.
COEN VERBURG 1969
Merk met een sportieve image
28 oktober 1959 is een gedenkwaardige datum in de ontwikkelingsgeschiedenis van de Kreidler vertegenwoordiger in Nederland, Van Veen Import N.V. te Amsterdam. Op die bewuste datum legde de heer H. van Veen Jr. als 21-jarige de basis voor de huidige nauwe samenwerking met Kreidler Fahrzeugbau, die beide betrokken partijen geen windeieren gelegd heeft. In tien jaar tijd groeide Van Veen Import N.V. uit tot de grootste afnemer van Kreidler Florett bromfietsen en motorfietsen ter wereld!
De fundamenten van dit succes zijn wellicht de meest voor de hand liggende,maar ook de beste bouwstenen: uitzonderlijke kwaliteit, service en hoge prestaties! Wat dit laatste betreft hoeven wij u van dit seizoen, waarin Aalt Toersen met slechts één luttele punt verschil de wereldtitel ontging, niets meer te vertellen. Maar ook in de jaren 1958 en 1959 was het merk Kreidler nauw verweven met de wegracesport. Dit vormde in feite de aanleiding tot het eerste contact van de heer Van Veen, die destijds stage liep bij de Nürnberger Hercules fabriek waarvoor men motoren, scooters, en bromfietsen met vrij redelijk succes op de Nederlandse markt bracht. Vooral de verkoop van scooters ontwikkelde zich gunstig en al spoedig werden in Nederland meer Hercules R-200 scooters verkocht dan in West-Duitsland. Het kijkje bij Kreidler had echter grote gevolgen. In 1959 werd begonnen met de import van 50 cc motorrijwielen -de Florett bromfiets bestond toen nog niet- uiteraard op bescheiden schaal gezien de marktsituatie voor motoren op dat ogenblik. In 1960, het jaar waarin Hans Georg Anscheidt de Europa-Cup voor 50 cc wegracemotoren verwierf, werd de concept-Florett voor de Nederlandse bromfietsmarkt op papier gezet, in 1961 gekeurd en in 1962 geïntroduceerd. In datzelfde jaar werd Jan Huberts in de fabrieksrenstal opgenomen, wat de populariteit van dit merk in Nederland sterk deed toenemen. Op 26 februari 1965 werd het huidige pand aan de Haarlemmerweg te Amsterdam in gebruik genomen. Precies op tijd, want dank zij de ruimere outillage werd 1965 een absoluut topjaar met bijna 18.000 verkochte Kreidlers.
Het jaar 1965 werd tevens het jaar van de oprichting van de Nederlandse Kreidler renstal toen Van Veen de beschikking kreeg over twee ex-fabrieksracers, die sedert de opheffing van de fabrieksrenstal eind 1964 -renteloos stonden. Door de professionele aanpak, welke gevoed wordt door een groot enthousiasme voor zijn produkt, maakte Van Veen jr ook dit tot een groot succes. De resultaten zijn overbekend: Nederlands kampioen in ,de jaren 1966, 1967, 1968 en 1969, tweede en vierde op de wereldranglijst in het 1969er Grand Prix seizoen en de vestiging van drie wereldrecords in de 50 cc klasse in 1968! Met deze sportieve achtergrond is het geen wonder , dat Kreidler de laatste jaren het grootste marktaandeel (38 tot 40% ) veroverde in de klasse der duurdere bromfietsen. Daarnaast was de Kreidler RS in 1968 de meest verkochte motorfiets met een marktaandeel van 15 procent. In 1969 werd de verkooplijn uitgebreid met de automatisch schakelende 2-versnellings Kreidler stadsbrommer, een schepping van de in wegrace-kringen zeer bekende chef-constructeur H. Hilbert. Daarnaast voert Van Veen Import N.V. sedert 1967 een zogenaamde vrije-tijdslijn bestaande uit gemotoriseerde gazonmaaiers en rugnevelspuiten alsmede hoogwaardig tuingereedschap. De expansiedrang maakte het noodzakelijk achter het bestaande pand een nieuw gedeete te bouwen, waardoor het nuttig vloeroppervlak uitgebreid werd tot in totaal 3126 vierkante meter. In het nieuwbouwgedeelte werd ondergebracht de opslag voor bromfietsen en motoren, de race-afdeling, de afdeling polyesterbewerking en de spuiterij. Tien jaar Kreidler in Nederland. Wij hopen dat dit nog lang mag blijven voortduren, niet alleen vanwege de kwalitatief hoogstaande produkten van dit merk, maar ook vanwege de enorm stimulerende werking die in de laatste jaren van de combinatie Van Veen Kreidler uitgegaan is in de wegrace-sector en de motorsport in het algemeen.
COEN VERBURG 1969
- Maarten
- Beheerder
- Berichten: 9749
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
- Locatie: Den Haag, Nederland
- Gegeven waarderingen: 825 keren
- Ontvangen waarderingen: 416 keren
- Contacteer:
Re: 10 jaar Kreidler in Nederland (1969)
Mooie, extra grote foto uit de Beeldbank van Amsterdam.
- Bijlagen
-
- Kreidler-Amsterdam-pand-2.jpg (367.85 KiB) 10217 keer bekeken
-
- Kreidler-Amsterdam-pand-1.jpg (309.26 KiB) 10222 keer bekeken
- Maarten
- Beheerder
- Berichten: 9749
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
- Locatie: Den Haag, Nederland
- Gegeven waarderingen: 825 keren
- Ontvangen waarderingen: 416 keren
- Contacteer:
Re: 10 jaar Kreidler in Nederland (1969)
Pand Willem de Zwijgerlaan, Amsterdam, 1981
Kreidlerdealer, Kreidlerwinkel, Kreidler, winkel, dealer
Kreidlerdealer, Kreidlerwinkel, Kreidler, winkel, dealer
- Bijlagen
-
- Kreidler-Pand-Willem-de-Zwijgerlaan.jpg (322.18 KiB) 10211 keer bekeken
- hermanngas
- Berichten: 4103
- Lid geworden op: 08 jan 2010, 17:08
- Locatie: Dronten
- Gegeven waarderingen: 227 keren
- Ontvangen waarderingen: 229 keren
Re: 10 jaar Kreidler in Nederland (1969)
Dat is nog eens een schopje,
ondertussen is het dus 20 jaar Kreidler in Nederland
ondertussen is het dus 20 jaar Kreidler in Nederland
- hermanngas
- Berichten: 4103
- Lid geworden op: 08 jan 2010, 17:08
- Locatie: Dronten
- Gegeven waarderingen: 227 keren
- Ontvangen waarderingen: 229 keren
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60385
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 964 keren
- Ontvangen waarderingen: 2278 keren
Re: 10 jaar Kreidler in Nederland (1969)
Nog een Kreidlerdealer uit Amsterdam
Archieffoto Floris Versterstraat 1976. Mooi die Kreidlers. Gezien naar de Wijsmullerstraat
Archieffoto Floris Versterstraat 1976. Mooi die Kreidlers. Gezien naar de Wijsmullerstraat
- Bijlagen
-
- 62CF2822-FBCF-44F7-B822-D49631624109.jpeg (176.34 KiB) 2542 keer bekeken
- Deze gebruikers waarderen Enzo-tvdzijden voor dit bericht (totaal 2):
- Maarten (28 jan 2021, 19:18) • rene albers 2takt (30 jan 2021, 09:42)
- Waardering: 18.18%
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60385
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 964 keren
- Ontvangen waarderingen: 2278 keren
Re: 10 jaar Kreidler in Nederland (1969)
tsja, met de fietsen klopt het niet.
- Bijlagen
-
- 8FA9F160-932A-4B7E-B6C7-EEB9CC7C3BDD.jpeg (115.21 KiB) 1660 keer bekeken
- Deze gebruikers waarderen Enzo-tvdzijden voor dit bericht:
- dijk (16 mei 2022, 20:23)
- Waardering: 9.09%