Kreidlerknipsels en artikelen (uit de oude doos) (Tip!)

Allerlei artikelen over Kreidler, vaak overgenomen uit oude tijdschriften.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pimvandongen
Berichten: 4459
Lid geworden op: 24 nov 2002, 20:56
Locatie: Duitsland

#101 Bericht door pimvandongen » 13 dec 2006, 22:12

nog wat
Bijlagen
rm2.jpg
rm2.jpg (37.35 KiB) 18138 keer bekeken
rm3.jpg
rm3.jpg (38.06 KiB) 18138 keer bekeken

Gebruikersavatar
Ger
Berichten: 915
Lid geworden op: 08 sep 2002, 09:47
Locatie: ZOETERMEER

#102 Bericht door Ger » 14 dec 2006, 10:05

tvdzijden schreef:Speciaal voor Pim en Ger :wink:
Tja Tjerry een BMW 30CSI en de 2002 Turbo staan op mijn verlang lijstje!!! Groeten Ger

Roland
Berichten: 4285
Lid geworden op: 22 nov 2004, 09:18
Locatie: Amstelveen
Contacteer:

#103 Bericht door Roland » 14 dec 2006, 10:27

Schitterend die oude knipsels :clap

Ger, je hebt goede smaak ik heb een bloedhekel aan BMWs maar deze modellen zijn echt TOP. :wink:

Roland

Gebruikersavatar
rs-r
Berichten: 687
Lid geworden op: 03 mei 2005, 21:18
Locatie: Waregem (België)

#104 Bericht door rs-r » 14 dec 2006, 10:49

Roland schreef:ik heb een bloedhekel aan BMWs
Roland
:offtopic

Allicht meer aan het volk dat er mee rijd :wink: voor de rest is daar helemaal niks verkeerd mee..

Gebruikersavatar
Ger
Berichten: 915
Lid geworden op: 08 sep 2002, 09:47
Locatie: ZOETERMEER

toll

#105 Bericht door Ger » 14 dec 2006, 15:06

Heb ook nog wat gevonden!!!!
Bijlagen
toll.jpg
toll.jpg (44.95 KiB) 18027 keer bekeken

Gebruikersavatar
bluntje
Berichten: 247
Lid geworden op: 16 nov 2005, 21:55
Locatie: ergens bij hoogeveen

#106 Bericht door bluntje » 14 dec 2006, 16:00

Vandaag bij de boekhandel een boek over de jaren 70 zien liggen dus even bladeren om te kijken of er ook wat kreidlers in stonden. :mrgreen: En jawel, een wedstrijd met als prijs dat je hele brommer verchroomt werd. :lol:
Het is maar wat je mooi vind. :P

Ik heb het niet gescanned of een foto van gemaakt. Beetje lullig om dat midden in een boekhandel te doen. :mrgreen:

Helmantel
Berichten: 754
Lid geworden op: 09 sep 2003, 23:42

#107 Bericht door Helmantel » 14 dec 2006, 17:15

Soort van "pimp my ride" dus :)

Gebruikersavatar
bluntje
Berichten: 247
Lid geworden op: 16 nov 2005, 21:55
Locatie: ergens bij hoogeveen

#108 Bericht door bluntje » 14 dec 2006, 17:26

Jah maar dan op zn hollands. Pimp mijn brommert, zoiets. 8)

Gebruikersavatar
Dimage
Moderator
Berichten: 6634
Lid geworden op: 15 mar 2003, 13:33
Locatie: Maassluis

#109 Bericht door Dimage » 14 dec 2006, 17:53

Ik vond ook nog een leuk knipsel en wel over het geheim achter de wereldkampioenschaps racer.

Misschien wel een uitdaging voor de zeer technische mensen onder ons om zoiets na te bouwen.

Op de racer werd namelijk gebruik gemaakt van een verdampingsinstalatie en het artikel (wat stamt uit 1963) spreekt verder dat het wel eens de sensationeelste onwikkeling na de wankelmotor kon zijn op het gebied van verbrandingsmotoren.

Klik op het onderstaande plaatje voor een grotere en beter leesbare versie;
Bijlagen
kreidlergeheim.jpg
kreidlergeheim.jpg (205.54 KiB) 17916 keer bekeken

Helmantel
Berichten: 754
Lid geworden op: 09 sep 2003, 23:42

#110 Bericht door Helmantel » 14 dec 2006, 18:53

Da's wel een heel apart ding. 45,8 mm slag, toerenbereik van 4000-6500, drie versnellingen en 14 pk, en dat alles dankzij een benzineverdamper?

Beetje een vreemd verhaal eerlijk gezegd. Aangezien een "gewone" 50 cc racer toch minstens 13000 toeren moet draaien om 14 pk te leveren, zou dit ding dus dubbel zo efficient zijn (zelfde vermogen, halve toerental).

Het is trouwens geschreven door dezelfde man met pet uit de advertentie van Enzo hierboven. "Das nenne ich Leistung" roept hij daar. Dat zal hij bij deze machine ook wel gedacht hebben :)

PRO TUNING
Gebanned
Berichten: 604
Lid geworden op: 29 okt 2003, 15:05

#111 Bericht door PRO TUNING » 14 dec 2006, 19:27

Was dat niet de uigave van Motorrad van 1 April ?

Gebruikersavatar
Dimage
Moderator
Berichten: 6634
Lid geworden op: 15 mar 2003, 13:33
Locatie: Maassluis

#112 Bericht door Dimage » 14 dec 2006, 20:10

Motorrad 45. Jahrgang. Heft 7/1963

Rijk
Berichten: 132
Lid geworden op: 21 okt 2003, 10:08

#113 Bericht door Rijk » 14 dec 2006, 21:54

Vertaling van het bewuste verhaaltje

Als eerste vaktijdschrift zijn wij in de gelegenheid onze lezers het door Kreidler zo zwaar bewaakte geheim van de nieuwe wereldkampioenschaps machine te tonen. En het is inderdaad sensationeel wat de technici van de race en test afdeling in Zuffenhausen hebben uitgedacht en ontwikkeld. De eencilinder tweetaktmotor zonder geforceerde koeling heeft een nieuwe “lange slag„ cilinder (slag 45,8 mm) en twee roterende inlaatschijven. Een toerental van nog maar 8500 omw/min. Het maximum koppel ligt in het gunstigste bereik van 4000 tot 6482 omw/min. Daarboven nog slechts drie versnellingen (in plaats van twaalf) nodig. PK's? Dat is het sensationele: meer dan 14 (veertien)!. Een beter acceleratie. Door een beter maatvoering ook een hogere topsnelheid (deze zou ongeveer tussen de 167,82 en de 181,4 km/u liggen, afhankelijk van rijder en overbrenging) Naafhoogte 40 mm . Een verstelbare wielbasis (afhankelijk van circuit) middels in elkaar schuivende buizen tussen 1080 en 1632 mm!
De motor loopt op zuiver benzinegas. En werkt als volgt :binnenin de lange tank zit voorraadvat en een elektrisch verwarmbare verdampingskamer (ontwikkeld door Bosch) Bij de start wordt benzine in de op ca 85 gr C verwarmde kamer gespoten deze verdampt daar onmiddelijk en wordt direkt door een speciale ventilator rechtstreeks in de langeslag cilinder geblazen. De luchttoevoer wordt daarbij door een ventiel (in plaats van de tot nu toe gebruikte vlotterkamer) geregeld, deze is afhankelijk van en wordt gestuurd door de gasdruk op dat moment Heeft de cilinder zijn normale temparatuur bereikt dan loopt de brandstof uit de benzinetank allereerst in een achter de cilinder liggende vergasserkamer en begint hier al te verdampen. Vervolgens naar de in de tank liggende verdamperkamer en op 85 gr C gebracht – zie hier boven-
De voordelen liggen voor de hand: lagere toerentallen, geen slijtage in de carburateur. Eenvoudig onderhoud. Stuurtijden A: 134 gr , E 150 gr. Olie smering voor de krukas en de cilinderwand door een bijzonder oliepomp. Een toerenteller is nu overbodig, daarvoor in de plaats een gasdruk-meter om in het geval van te hoge druk de verwarmingsslang van de vergasserkamer te kunnen uitschakelen. De schakelaar daarvoor werd na een ontwikkelings en produktie procesvan twee jaar door Bosch geleverd.
Die zou na de Wankel-Motor wel eens de meest sensationele ontwikkeling op het gebied van verbrandingsmotoren kunnen zijn

Klacks

Zou maar zo kunnen, klinkt allemaal prachtig. Vooral dat uitschuifbare frame.

mvgrijk

Gebruikersavatar
Roel RM
Berichten: 1155
Lid geworden op: 28 nov 2005, 20:08
Locatie: Midden-Drenthe

#114 Bericht door Roel RM » 15 dec 2006, 10:31

Nog een leuke advertentie met prijsvraag uit een oude schoolagenda met als hoofdprijs.......?
Bijlagen
prijs (Medium).jpg
prijs (Medium).jpg (69.61 KiB) 18219 keer bekeken

Gebruikersavatar
Dimage
Moderator
Berichten: 6634
Lid geworden op: 15 mar 2003, 13:33
Locatie: Maassluis

#115 Bericht door Dimage » 15 dec 2006, 10:44

Rijk schreef:Vertaling van het bewuste verhaaltje
..........................................................
Zou maar zo kunnen, klinkt allemaal prachtig. Vooral dat uitschuifbare frame.

mvgrijk
Daar werd elke Kreidler later toch standaard mee uitgebracht? :whistle

wordt volgens mij toch eens tijd dat ik wat aan m'n technisch Duits ga doen...

PRO TUNING
Gebanned
Berichten: 604
Lid geworden op: 29 okt 2003, 15:05

#116 Bericht door PRO TUNING » 15 dec 2006, 13:52

Dimage schreef:Motorrad 45. Jahrgang. Heft 7/1963
Motorrad werd volgens mij elke 14 dagen uitgebracht, dus heft 7 is rond 1 april. :shock: :shock:

Gebruikersavatar
tombo
Berichten: 4057
Lid geworden op: 06 okt 2002, 13:56
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

#117 Bericht door tombo » 15 dec 2006, 14:20

als het zo'n doorslaand succes was, waarom is het dan niet verder ontwikkeld?

PRO TUNING
Gebanned
Berichten: 604
Lid geworden op: 29 okt 2003, 15:05

#118 Bericht door PRO TUNING » 15 dec 2006, 14:57

Ernst Leverkus

Ernst Leverkus, genannt "Klacks" (* 21. Dezember 1922; † 19. Mai 1998) war ein deutscher Motorradjournalist.

Ernst Leverkus testete in den 1950er bis 1970er Jahren so ziemlich jedes neue Motorrad, das in Deutschland erschien. Zusammen mit seiner Lebensgefährtin Inge Rogge entwickelte er Testmethoden und Messverfahren für Motorräder, die fester Bestandteil unzähliger Runden in der "grünen Hölle", der Nürburgring-Nordschleife und der folgenden Testberichte in den Zeitschriften "Das Motorrad" und "PS" waren.

Das Elefantentreffen hätte es ohne ihn nie gegeben, und ebenso wenig die "Schwarzpulverrallye" und den Tankrucksack. Auch der Erfolg des damals einzigen deutschen Motorradmagazins, "Das Motorrad" im Stuttgarter "Motorbuch-Verlag", geht wesentlich auf sein Konto, obwohl er nie Chefredakteur war. "Klacks" fuhr alles, was in jenen Jahren an Neuem auf zwei motorisierte Räder gestellt wurde. Er machte Meinung - stets kritisch, aber immer fair und kompetent. Deswegen wurden seine Motorrad-Testberichte sehr geschätzt. Eine komplette Generation Motorradfahrer darf sich als "Klacks"-geprägt bezeichnen, all jene, die die Zeitschrift "Das Motorrad" zwischen 1955 und 1985 lasen.

Leverkus prägte den bis heute gültigen Begriff Gummikuh für Boxer-Motorräder von BMW. Auch sein "Das ist doch ein Klacks" ist längst Legende.

Er war Autor mehrerer Bücher mit Motorrad-Geschichten, die von Motorrädern, vielen Reisen, der Freude am Schrauben und von der Hilfe und Mitmenschlichkeit unter Motorradfahrern handeln.

Darüber hinaus hat er den Bundesverband der Motorradfahrer (BVDM) mitgegründet und lange Jahre entscheidend geprägt.

Gebruikersavatar
ramone
Berichten: 553
Lid geworden op: 02 feb 2005, 20:56

#119 Bericht door ramone » 15 dec 2006, 14:59

ik denk dat de kosten daarvoor de hoog waren en dat de meerwaarde tov een standaard motorblok te laag was.

misschien was de veiligheid van zo'n motor ook niet optimaal.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 47637
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg

#120 Bericht door Enzo-tvdzijden » 15 dec 2006, 19:57

VanVeen sport afdeling
Bijlagen
Van Veen advertentie (Large).jpg
Van Veen advertentie (Large).jpg (89.51 KiB) 18092 keer bekeken

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 47637
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg

#121 Bericht door Enzo-tvdzijden » 15 dec 2006, 20:02

De Pentax "Black Arrow" met Henk van Kessel.
Bijlagen
Pentax (Small).jpg
Pentax (Small).jpg (65 KiB) 18087 keer bekeken

Gebruikersavatar
Sander.
Berichten: 2163
Lid geworden op: 14 dec 2005, 17:40
Locatie: het Westland, bij Den Haag

#122 Bericht door Sander. » 15 dec 2006, 20:30

De tekening in 1 of 2 'bromfietsen' terug staat een mooie tekening over de Pentax :wink:

Helmantel
Berichten: 754
Lid geworden op: 09 sep 2003, 23:42

#123 Bericht door Helmantel » 16 dec 2006, 10:56

PRO TUNING schreef:
Dimage schreef:Motorrad 45. Jahrgang. Heft 7/1963
Motorrad werd volgens mij elke 14 dagen uitgebracht, dus heft 7 is rond 1 april. :shock: :shock:
Pro tuning heeft waarschijnlijk gelijk. In mijn "Kreidler Florett" boek van Frank Albert Illg staat precies hetzelfde plaatje, maar over die wonderbaarlijke techniek en prestaties wordt niks genoemd (terwijl er 50 pagina's aan de race activiteiten wordt besteed).

Gebruikersavatar
Dimage
Moderator
Berichten: 6634
Lid geworden op: 15 mar 2003, 13:33
Locatie: Maassluis

#124 Bericht door Dimage » 16 dec 2006, 11:26

Zoiets had ik ook door, nadat ik de vertaling onder ogen kreeg. :-s

Gebruikersavatar
Dimage
Moderator
Berichten: 6634
Lid geworden op: 15 mar 2003, 13:33
Locatie: Maassluis

#125 Bericht door Dimage » 16 dec 2006, 11:59

:arrow:
Bijlagen
wereldrecordsknipseltje.jpg
wereldrecordsknipseltje.jpg (163.49 KiB) 17957 keer bekeken

Plaats reactie