Als je met pensioen bent maak je je niet druk om dingen die ergens achter een kapje gebeuren.
k53/402 van bromfiets naar motor
-
- Berichten: 812
- Lid geworden op: 03 okt 2018, 22:32
- Gegeven waarderingen: 69 keren
- Ontvangen waarderingen: 34 keren
Re: k53/402 van bromfiets naar motor
Kabel boom is gereed.
Gister en vanavond ook maar een blok steun gemaakt.
Nog wel een keer testen met accu .Gister en vanavond ook maar een blok steun gemaakt.
-
- Berichten: 812
- Lid geworden op: 03 okt 2018, 22:32
- Gegeven waarderingen: 69 keren
- Ontvangen waarderingen: 34 keren
- Flocke
- Berichten: 3054
- Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
- Locatie: Teutoburger Wald (D)
- Gegeven waarderingen: 568 keren
- Ontvangen waarderingen: 799 keren
Re: k53/402 van bromfiets naar motor
Ja, das war mir auch aufgefallen, dass er Deinen Tipp 1:1 übernommen hat, sieht nun sauber aus.
Die Aderendhülsen habe ich natürlich auch, aber mit der kombinierten Isolierung hatte ich die bisher noch nicht gesehen.
Gruß
Carsten
- b.bonk
- Berichten: 3675
- Lid geworden op: 29 jul 2015, 20:53
- Gegeven waarderingen: 231 keren
- Ontvangen waarderingen: 512 keren
Re: k53/402 van bromfiets naar motor
zeker netjes, die isolatie kousjes zijn dat ook krimp kousjes ?
die je met je aansteker ff verwarm zodat ze waterdicht zijn .
mvg bertus
- Caspar
- Berichten: 13597
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 588 keren
- Ontvangen waarderingen: 811 keren
Re: k53/402 van bromfiets naar motor
zo te zien wel.
Maar daar heb je verschillende van : zónder lijm , die krimpen alleen. En mét lijm , die zijn waterdicht na het krimpen.
Maar daar heb je verschillende van : zónder lijm , die krimpen alleen. En mét lijm , die zijn waterdicht na het krimpen.
-
- Berichten: 812
- Lid geworden op: 03 okt 2018, 22:32
- Gegeven waarderingen: 69 keren
- Ontvangen waarderingen: 34 keren
- b.bonk
- Berichten: 3675
- Lid geworden op: 29 jul 2015, 20:53
- Gegeven waarderingen: 231 keren
- Ontvangen waarderingen: 512 keren
Re: k53/402 van bromfiets naar motor
das mooi
als me vrouw me aansteker vind kan ik mooi zeggen
dat ik die gebruik om adereindhulskrimpkousjes te smelten hihi
mooi scrabbel woord ofnie.
als me vrouw me aansteker vind kan ik mooi zeggen
dat ik die gebruik om adereindhulskrimpkousjes te smelten hihi
mooi scrabbel woord ofnie.
-
- Berichten: 812
- Lid geworden op: 03 okt 2018, 22:32
- Gegeven waarderingen: 69 keren
- Ontvangen waarderingen: 34 keren
-
- Berichten: 812
- Lid geworden op: 03 okt 2018, 22:32
- Gegeven waarderingen: 69 keren
- Ontvangen waarderingen: 34 keren
Re: k53/402 van bromfiets naar motor
Voorlopig nog niet klaar Bertus,blok moet nog preventief uit elkaar..
-
- Berichten: 812
- Lid geworden op: 03 okt 2018, 22:32
- Gegeven waarderingen: 69 keren
- Ontvangen waarderingen: 34 keren
Re: k53/402 van bromfiets naar motor
Gister begonnen met het blok.
Cilinder en zuiger gedemonteerd.
Allereerst ontdekt dat de vorige eigenaar de- Mooi waarheid heeft gesproken.
Zit inderdaad een vhm zuiger in en een rito drijfsrang. Wat me wel een beetje zorgen baart is de staat van de cilinder.
Zoals te zien op de foto zitten er loop sporen in
Niets voelbaars en heb gister al een kunststof pannenspons er door gehaald en sporen zijn bijna niet meer te zien.
Op de zuiger zitten ter plaatse van de sporen een paar kleine krasjes. Verder ziet de zuiger er goed uit.
De krasjes zijn wel weg te werken
Ik heb geen idee hoe het ontstaan is misschien tijdens montage ?
De z uigerveer. Eerste wat me opviel was dat de z uigerveer voorzien is van hardchroom.
Ik dacht dat dat niet mocht wanneer je een nikasilwand hebt?
Kan iemand mij daar meer over vertellen?
Verder heb ik de slotspeling van de z uigerveer op twee plaatsen in de cilinder gemeten?
Dat is op beide plaatsen 0.17 mm dus lijkt me ok.
De zuiger is ook goed rond te draaien in de cilinder dus cilinder lijkt ook op dat gebied goed te zijn, helaas heb ik geen binnenmicrometer om dit op te meten.
Aan de cilinderkop(losse verbrandingskamer) is niet te zien gewoon nieuw.
ik mag hopen dat dit setje bruikbaar is,vroeger zou ik deze vraag niet gesteld hebben maar het gewoon gemonteerd hebben maar wil toch graag jullie mening
hierover.
Verder de ontsteking gedemonteerd. Zo te zien klopt de info van de vorige eigenaar en zijn ook de keerringen vervangen.
Op het bigend geen speling,krukas,kickstartas en schakelas geen speling.
Op de tandwielas zit iets axiale speling.
Ga ik morgen opmeten met meetklokje wat ik vandaag op motor beurs heb aangeschaft.
Het blok moet open omdat ik zowiezo lekkage heb bij de kickstartas en ik vermoed dat ook de middenpakking lekt.
Ook wil ik de koppeling kontroleren dus daar maar mee beginnen.
Graag zou ik willen weten waar ik op moet letten wanneer ik de linkercarterhelft ga verwijderen.
Moet het blok bijvoorbeeld in een bepaalde versnelling staan?
Cilinder en zuiger gedemonteerd.
Allereerst ontdekt dat de vorige eigenaar de- Mooi waarheid heeft gesproken.
Zit inderdaad een vhm zuiger in en een rito drijfsrang. Wat me wel een beetje zorgen baart is de staat van de cilinder.
Zoals te zien op de foto zitten er loop sporen in
Niets voelbaars en heb gister al een kunststof pannenspons er door gehaald en sporen zijn bijna niet meer te zien.
Op de zuiger zitten ter plaatse van de sporen een paar kleine krasjes. Verder ziet de zuiger er goed uit.
De krasjes zijn wel weg te werken
Ik heb geen idee hoe het ontstaan is misschien tijdens montage ?
De z uigerveer. Eerste wat me opviel was dat de z uigerveer voorzien is van hardchroom.
Ik dacht dat dat niet mocht wanneer je een nikasilwand hebt?
Kan iemand mij daar meer over vertellen?
Verder heb ik de slotspeling van de z uigerveer op twee plaatsen in de cilinder gemeten?
Dat is op beide plaatsen 0.17 mm dus lijkt me ok.
De zuiger is ook goed rond te draaien in de cilinder dus cilinder lijkt ook op dat gebied goed te zijn, helaas heb ik geen binnenmicrometer om dit op te meten.
Aan de cilinderkop(losse verbrandingskamer) is niet te zien gewoon nieuw.
ik mag hopen dat dit setje bruikbaar is,vroeger zou ik deze vraag niet gesteld hebben maar het gewoon gemonteerd hebben maar wil toch graag jullie mening
hierover.
Verder de ontsteking gedemonteerd. Zo te zien klopt de info van de vorige eigenaar en zijn ook de keerringen vervangen.
Op het bigend geen speling,krukas,kickstartas en schakelas geen speling.
Op de tandwielas zit iets axiale speling.
Ga ik morgen opmeten met meetklokje wat ik vandaag op motor beurs heb aangeschaft.
Het blok moet open omdat ik zowiezo lekkage heb bij de kickstartas en ik vermoed dat ook de middenpakking lekt.
Ook wil ik de koppeling kontroleren dus daar maar mee beginnen.
Graag zou ik willen weten waar ik op moet letten wanneer ik de linkercarterhelft ga verwijderen.
Moet het blok bijvoorbeeld in een bepaalde versnelling staan?
- Bijlagen
-
- IMG_0356.JPG (44.22 KiB) 2414 keer bekeken
- MichelVH
- Berichten: 1120
- Lid geworden op: 16 feb 2017, 20:26
- Locatie: Nootdorp
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
Re: k53/402 van bromfiets naar motor
Aan de zuiger te zien is die nog nauwelijks ingelopen, ziet er prima uit (of heb je de zuigerkop schoongemaakt?). Cilinder lijkt een klein randje in te zitten? Ziet er allemaal niet versleten uit, zou het zelf zo monteren en gaan, maar meten is weten.
Lekkage op de kickstarteras is een bekend probleem, velen steken er 1 extra O ring groef in, en zo heb ik de mijne vandaag ook aangepast.
Middenpakking heb ik bij mijn vorige revisie projectje gemonteerd met een heel dun lijntje vloeibare pakkking, zweet geen druppel. Zou je carterpasvlakken even checken, als de vorige eigenaar bij demontage een schroevendraaier heeft gebruikt om het blok te splitten, dan kan het al raak zijn. Heb mijn pasvlakken ook na moeten slijpen.
Bij demontage van de linker carterhelft had ik hem in zijn vrij staan, en kwam makkelijk los. Versnelling maakt logisch gezien niks uit, er zal niks blijven haken oid.
Lekkage op de kickstarteras is een bekend probleem, velen steken er 1 extra O ring groef in, en zo heb ik de mijne vandaag ook aangepast.
Middenpakking heb ik bij mijn vorige revisie projectje gemonteerd met een heel dun lijntje vloeibare pakkking, zweet geen druppel. Zou je carterpasvlakken even checken, als de vorige eigenaar bij demontage een schroevendraaier heeft gebruikt om het blok te splitten, dan kan het al raak zijn. Heb mijn pasvlakken ook na moeten slijpen.
Bij demontage van de linker carterhelft had ik hem in zijn vrij staan, en kwam makkelijk los. Versnelling maakt logisch gezien niks uit, er zal niks blijven haken oid.
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60281
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 951 keren
- Ontvangen waarderingen: 2254 keren
Re: k53/402 van bromfiets naar motor
chroomveren dichten beter af en zijn normaal op snelle setjes.
De extra slijtage neem je bij snel rijden voor lief !
Jammer dat alles weer twee keer gedaan moet worden bij het blok. Doe het in 1x goed of die het NIET.
Enzo
De extra slijtage neem je bij snel rijden voor lief !
Jammer dat alles weer twee keer gedaan moet worden bij het blok. Doe het in 1x goed of die het NIET.
Enzo
- Maarten
- Beheerder
- Berichten: 9743
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
- Locatie: Den Haag, Nederland
- Gegeven waarderingen: 812 keren
- Ontvangen waarderingen: 413 keren
- Contacteer:
Re: k53/402 van bromfiets naar motor
Ben met je eens dat kroonsteentjes niet geweldig zijn. In huis om een lamp aan te sluiten misschien wel.
Ben toch wel benieuwd naar de Würth stekkers. Vooral dat snel los en vast koppelen kan handig zijn in bepaalde toepassingen. Heb je misschien een linkje/foto?
Zijn het zulke stekkers?
- Bijlagen
-
- MFG_691304330004.jpg (29.95 KiB) 2383 keer bekeken
- RS69
- Berichten: 712
- Lid geworden op: 05 aug 2008, 17:25
- Locatie: Zuidoost Gelderland
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 29 keren
Re: k53/402 van bromfiets naar motor
Nog even een reactie op de vraag over de zuigerveer, bij een Nicasilwand kan zowel chroom (inderdaad iets meer slijtage maar valt erg mee) als wel een stalen veer.
Bij een chroomwand nooit een chroomveer gebruiken, binnen de kortste keren is je wand eraan.
Gr
Bij een chroomwand nooit een chroomveer gebruiken, binnen de kortste keren is je wand eraan.
Gr
-
- Berichten: 3124
- Lid geworden op: 29 nov 2005, 13:44
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 11 keren
Re: k53/402 van bromfiets naar motor
Zuiger.cil. hebben een beetje vuil gehad.
Chroomveer is prima op Nikasil en is ook een stuk stabieler over grote poorten.
Je hebt met deze zuiger overigens geen keus.
Chroomveer is prima op Nikasil en is ook een stuk stabieler over grote poorten.
Je hebt met deze zuiger overigens geen keus.
-
- Berichten: 812
- Lid geworden op: 03 okt 2018, 22:32
- Gegeven waarderingen: 69 keren
- Ontvangen waarderingen: 34 keren
Re: k53/402 van bromfiets naar motor
Gelukkig positieve berichten over cilinder hier.
Ik ga gewoon de krasjes op de zuiger verwijderen en het setje weer monteren na verdere werkzaamheden aan het blok
Ik ga gewoon de krasjes op de zuiger verwijderen en het setje weer monteren na verdere werkzaamheden aan het blok
-
- Berichten: 812
- Lid geworden op: 03 okt 2018, 22:32
- Gegeven waarderingen: 69 keren
- Ontvangen waarderingen: 34 keren
Re: k53/402 van bromfiets naar motor
Vanavond olie van het blok afgetapt en koppelinsdeksel verwijderd.
Het ontbrekende deel heb ik nog niet gevonden maar zal ook nog wel voor de dag komen.
Wellicht is dat mede een oorzaak dat de koppeling slecht vrijkwam?
Koppelingsplaten ook verwijderd. Gen foto van koppelingsplaten maar zijn lichtmetaal met voering dikte 2.8 mm .
Metalen tussen platen dikte 3 maal 1.1 mm en 1 maal 1.5 mm.
Geen idee of dit correct is Ik zou graag een werkplaatshandboek willen hebben waarin dit beschreven staat maar kan dit nog nergens vinden.
Mijn vraag is ook of het normaal is dat het oppervlak van de tussenplaten niet glad is maar ruwgeslepen?
Aan het koppelingshuis kan ik geen schade ontdekken zoals ingeslagen randen.
Morgen het kopelingshuis verwijderen.
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat de schakelstop onderin de linkercarterhelft niet verwijderd mag worden alvorens Dit te doen.
Klopt dat?
Meteen zag ik dit deel van een ringetje liggen in het koppelingsdeksel.
Het lijkt een vulringetje van de koppelingsstift te zijn als ik het formaat bekijk.Het ontbrekende deel heb ik nog niet gevonden maar zal ook nog wel voor de dag komen.
Wellicht is dat mede een oorzaak dat de koppeling slecht vrijkwam?
Koppelingsplaten ook verwijderd. Gen foto van koppelingsplaten maar zijn lichtmetaal met voering dikte 2.8 mm .
Metalen tussen platen dikte 3 maal 1.1 mm en 1 maal 1.5 mm.
Geen idee of dit correct is Ik zou graag een werkplaatshandboek willen hebben waarin dit beschreven staat maar kan dit nog nergens vinden.
Mijn vraag is ook of het normaal is dat het oppervlak van de tussenplaten niet glad is maar ruwgeslepen?
Aan het koppelingshuis kan ik geen schade ontdekken zoals ingeslagen randen.
Morgen het kopelingshuis verwijderen.
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat de schakelstop onderin de linkercarterhelft niet verwijderd mag worden alvorens Dit te doen.
Klopt dat?
-
- Berichten: 812
- Lid geworden op: 03 okt 2018, 22:32
- Gegeven waarderingen: 69 keren
- Ontvangen waarderingen: 34 keren
Re: k53/402 van bromfiets naar motor
Zit nog met de volgende vraag.
Waar vind ik een duidelijk werkplaatshandboek van een 5v direct wat ik kan downloaden en uitprinten
Waar vind ik een duidelijk werkplaatshandboek van een 5v direct wat ik kan downloaden en uitprinten
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60281
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 951 keren
- Ontvangen waarderingen: 2254 keren
Re: k53/402 van bromfiets naar motor
Dat halve ringetje lijkt een stukje van een oude borgplaat. Slecht dat zoiets in het blok is gebleven.
Vulringetjes van de stift zijn ori gehard ! Of er is ooit een normaal ringetje gebruikt.
De tussenplaten zijn gewoon oude vieze terug gezet. Het niet vrijkomen van de koppeling ligt aan de afstelling en combi van plakkende metalen platen ( bij mij komen die krengen er nooit meer in ) en de soort olie.
En er is nog niks ingeslagen omdat er waarschijnlijk na revisie nog weinig tot niks mee gereden is.
Montageboek staat bij https://www.kreidlertreff-giessen.de
Literatur
Anleitungen
Enzo
Vulringetjes van de stift zijn ori gehard ! Of er is ooit een normaal ringetje gebruikt.
De tussenplaten zijn gewoon oude vieze terug gezet. Het niet vrijkomen van de koppeling ligt aan de afstelling en combi van plakkende metalen platen ( bij mij komen die krengen er nooit meer in ) en de soort olie.
En er is nog niks ingeslagen omdat er waarschijnlijk na revisie nog weinig tot niks mee gereden is.
Montageboek staat bij https://www.kreidlertreff-giessen.de
Literatur
Anleitungen
Enzo
- pimvandongen
- Berichten: 4707
- Lid geworden op: 24 nov 2002, 20:56
- Locatie: Duitsland
- Gegeven waarderingen: 4 keren
- Ontvangen waarderingen: 56 keren
Re: k53/402 van bromfiets naar motor
Ron,
Je bent zo grondig met de restauratie bezig, ik zou het blok compleet uit elkaar halen.
Laat een ervaren vakman even meekijken naar de ingewanden, dan weet je dat het goed zit.
Als er niets mis is kost het even tijd en wat afdichtingen maar voorkom je verdere schade.
Je kan dan ook beter inschatten of er een nieuw big-end lager gemonteerd is bijvoorbeeld.
Je bent zo grondig met de restauratie bezig, ik zou het blok compleet uit elkaar halen.
Laat een ervaren vakman even meekijken naar de ingewanden, dan weet je dat het goed zit.
Als er niets mis is kost het even tijd en wat afdichtingen maar voorkom je verdere schade.
Je kan dan ook beter inschatten of er een nieuw big-end lager gemonteerd is bijvoorbeeld.