k53/402 van bromfiets naar motor

Verslagen van restauraties, het volledig opknappen en opnieuw opbouwen van een Kreidler - Restoring a Kreidler
Bericht
Auteur
hermanp
Berichten: 6983
Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
Locatie: alhier
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 107 keren

Re: k53/402 van bromfiets naar motor

#376 Bericht door hermanp » 07 feb 2019, 23:31

hermanngas schreef: 07 feb 2019, 23:24
MichelVH schreef: 07 feb 2019, 21:43 Kroonsteentjes gewoon helemaal afschaffen

Gewoon op t werk Würth stekkers pakken, waterdicht, en lekker makkelijk af en aan koppelen :D
En wat als je met pensioen bent?
Als je met pensioen bent maak je je niet druk om dingen die ergens achter een kapje gebeuren. :-)

Ronvanderstelt
Berichten: 812
Lid geworden op: 03 okt 2018, 22:32
Gegeven waarderingen: 69 keren
Ontvangen waarderingen: 34 keren

Re: k53/402 van bromfiets naar motor

#377 Bericht door Ronvanderstelt » 14 feb 2019, 22:42

Kabel boom is gereed.
IMG_0315.JPG
IMG_0315.JPG (60.42 KiB) 2627 keer bekeken
IMG_0354.JPG
IMG_0354.JPG (77.22 KiB) 2627 keer bekeken
Nog wel een keer testen met accu .
Gister en vanavond ook maar een blok steun gemaakt.
IMG_0355.JPG
IMG_0355.JPG (71.08 KiB) 2627 keer bekeken

Gebruikersavatar
Flocke
Berichten: 3054
Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
Locatie: Teutoburger Wald (D)
Gegeven waarderingen: 568 keren
Ontvangen waarderingen: 799 keren

Re: k53/402 van bromfiets naar motor

#378 Bericht door Flocke » 14 feb 2019, 23:35

Schön gemacht, den Ständer ! :clap

Ronvanderstelt
Berichten: 812
Lid geworden op: 03 okt 2018, 22:32
Gegeven waarderingen: 69 keren
Ontvangen waarderingen: 34 keren

Re: k53/402 van bromfiets naar motor

#379 Bericht door Ronvanderstelt » 15 feb 2019, 07:13

Flocke schreef: 14 feb 2019, 23:35 Schön gemacht, den Ständer ! :clap
Danke

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13597
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

Re: k53/402 van bromfiets naar motor

#380 Bericht door Caspar » 15 feb 2019, 14:05

:thumbsup Én ik zie adereindhulsjes

Gebruikersavatar
Flocke
Berichten: 3054
Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
Locatie: Teutoburger Wald (D)
Gegeven waarderingen: 568 keren
Ontvangen waarderingen: 799 keren

Re: k53/402 van bromfiets naar motor

#381 Bericht door Flocke » 15 feb 2019, 14:16

Caspar schreef: 15 feb 2019, 14:05 :thumbsup Én ik zie adereindhulsjes
Ja, das war mir auch aufgefallen, dass er Deinen Tipp 1:1 übernommen hat, sieht nun sauber aus. :thumbleft

Die Aderendhülsen habe ich natürlich auch, aber mit der kombinierten Isolierung hatte ich die bisher noch nicht gesehen.

Gruß

Carsten

Gebruikersavatar
b.bonk
Berichten: 3675
Lid geworden op: 29 jul 2015, 20:53
Gegeven waarderingen: 231 keren
Ontvangen waarderingen: 512 keren

Re: k53/402 van bromfiets naar motor

#382 Bericht door b.bonk » 15 feb 2019, 15:20

Caspar schreef: 15 feb 2019, 14:05 :thumbsup Én ik zie adereindhulsjes
zeker netjes, die isolatie kousjes zijn dat ook krimp kousjes ?
die je met je aansteker ff verwarm zodat ze waterdicht zijn .
mvg bertus

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13597
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

Re: k53/402 van bromfiets naar motor

#383 Bericht door Caspar » 15 feb 2019, 18:47

zo te zien wel.
Maar daar heb je verschillende van : zónder lijm , die krimpen alleen. En mét lijm , die zijn waterdicht na het krimpen.

Ronvanderstelt
Berichten: 812
Lid geworden op: 03 okt 2018, 22:32
Gegeven waarderingen: 69 keren
Ontvangen waarderingen: 34 keren

Re: k53/402 van bromfiets naar motor

#384 Bericht door Ronvanderstelt » 16 feb 2019, 09:03

b.bonk schreef: 15 feb 2019, 15:20
Caspar schreef: 15 feb 2019, 14:05 :thumbsup Én ik zie adereindhulsjes
zeker netjes, die isolatie kousjes zijn dat ook krimp kousjes ?
die je met je aansteker ff verwarm zodat ze waterdicht zijn .
mvg bertus
Klopt zijn krimpkousjes bertus

Gebruikersavatar
b.bonk
Berichten: 3675
Lid geworden op: 29 jul 2015, 20:53
Gegeven waarderingen: 231 keren
Ontvangen waarderingen: 512 keren

Re: k53/402 van bromfiets naar motor

#385 Bericht door b.bonk » 16 feb 2019, 09:57

das mooi
als me vrouw me aansteker vind kan ik mooi zeggen
dat ik die gebruik om adereindhulskrimpkousjes te smelten hihi
mooi scrabbel woord ofnie.

Ronvanderstelt
Berichten: 812
Lid geworden op: 03 okt 2018, 22:32
Gegeven waarderingen: 69 keren
Ontvangen waarderingen: 34 keren

Re: k53/402 van bromfiets naar motor

#386 Bericht door Ronvanderstelt » 16 feb 2019, 12:29

Hopen dat je drie keer woordwaarde hebt

Gebruikersavatar
b.bonk
Berichten: 3675
Lid geworden op: 29 jul 2015, 20:53
Gegeven waarderingen: 231 keren
Ontvangen waarderingen: 512 keren

Re: k53/402 van bromfiets naar motor

#387 Bericht door b.bonk » 16 feb 2019, 13:12

nu je zo snel gaat , zal het er om hangen of ik bij jou langs kom met de brommer
of jij bij mij.

Ronvanderstelt
Berichten: 812
Lid geworden op: 03 okt 2018, 22:32
Gegeven waarderingen: 69 keren
Ontvangen waarderingen: 34 keren

Re: k53/402 van bromfiets naar motor

#388 Bericht door Ronvanderstelt » 17 feb 2019, 21:27

b.bonk schreef: 16 feb 2019, 13:12 nu je zo snel gaat , zal het er om hangen of ik bij jou langs kom met de brommer
of jij bij mij.
Voorlopig nog niet klaar Bertus,blok moet nog preventief uit elkaar..

Ronvanderstelt
Berichten: 812
Lid geworden op: 03 okt 2018, 22:32
Gegeven waarderingen: 69 keren
Ontvangen waarderingen: 34 keren

Re: k53/402 van bromfiets naar motor

#389 Bericht door Ronvanderstelt » 17 feb 2019, 22:29

Gister begonnen met het blok.
Cilinder en zuiger gedemonteerd.
Allereerst ontdekt dat de vorige eigenaar de- Mooi waarheid heeft gesproken.
Zit inderdaad een vhm zuiger in en een rito drijfsrang.
IMG_0356.JPG
IMG_0356.JPG (44.22 KiB) 2414 keer bekeken
Wat me wel een beetje zorgen baart is de staat van de cilinder.
IMG_0361.JPG
IMG_0361.JPG (47.87 KiB) 2414 keer bekeken
Zoals te zien op de foto zitten er loop sporen in
Niets voelbaars en heb gister al een kunststof pannenspons er door gehaald en sporen zijn bijna niet meer te zien.
Op de zuiger zitten ter plaatse van de sporen een paar kleine krasjes.
IMG_0363.JPG
IMG_0363.JPG (49.87 KiB) 2414 keer bekeken
Verder ziet de zuiger er goed uit.
De krasjes zijn wel weg te werken
Ik heb geen idee hoe het ontstaan is misschien tijdens montage ?
De z uigerveer.
IMG_0358.JPG
IMG_0358.JPG (73.28 KiB) 2414 keer bekeken
Eerste wat me opviel was dat de z uigerveer voorzien is van hardchroom.
Ik dacht dat dat niet mocht wanneer je een nikasilwand hebt?
Kan iemand mij daar meer over vertellen?
Verder heb ik de slotspeling van de z uigerveer op twee plaatsen in de cilinder gemeten?
Dat is op beide plaatsen 0.17 mm dus lijkt me ok.
De zuiger is ook goed rond te draaien in de cilinder dus cilinder lijkt ook op dat gebied goed te zijn, helaas heb ik geen binnenmicrometer om dit op te meten.
Aan de cilinderkop(losse verbrandingskamer) is niet te zien gewoon nieuw.
ik mag hopen dat dit setje bruikbaar is,vroeger zou ik deze vraag niet gesteld hebben maar het gewoon gemonteerd hebben maar wil toch graag jullie mening
hierover.
Verder de ontsteking gedemonteerd.
IMG_0369.JPG
IMG_0369.JPG (61.44 KiB) 2414 keer bekeken
Zo te zien klopt de info van de vorige eigenaar en zijn ook de keerringen vervangen.
Op het bigend geen speling,krukas,kickstartas en schakelas geen speling.
Op de tandwielas zit iets axiale speling.
Ga ik morgen opmeten met meetklokje wat ik vandaag op motor beurs heb aangeschaft.
Het blok moet open omdat ik zowiezo lekkage heb bij de kickstartas en ik vermoed dat ook de middenpakking lekt.
Ook wil ik de koppeling kontroleren dus daar maar mee beginnen.
Graag zou ik willen weten waar ik op moet letten wanneer ik de linkercarterhelft ga verwijderen.
Moet het blok bijvoorbeeld in een bepaalde versnelling staan?
Bijlagen
IMG_0356.JPG
IMG_0356.JPG (44.22 KiB) 2414 keer bekeken

Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1120
Lid geworden op: 16 feb 2017, 20:26
Locatie: Nootdorp
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: k53/402 van bromfiets naar motor

#390 Bericht door MichelVH » 17 feb 2019, 22:43

Aan de zuiger te zien is die nog nauwelijks ingelopen, ziet er prima uit (of heb je de zuigerkop schoongemaakt?). Cilinder lijkt een klein randje in te zitten? Ziet er allemaal niet versleten uit, zou het zelf zo monteren en gaan, maar meten is weten.

Lekkage op de kickstarteras is een bekend probleem, velen steken er 1 extra O ring groef in, en zo heb ik de mijne vandaag ook aangepast.

Middenpakking heb ik bij mijn vorige revisie projectje gemonteerd met een heel dun lijntje vloeibare pakkking, zweet geen druppel. Zou je carterpasvlakken even checken, als de vorige eigenaar bij demontage een schroevendraaier heeft gebruikt om het blok te splitten, dan kan het al raak zijn. Heb mijn pasvlakken ook na moeten slijpen.

Bij demontage van de linker carterhelft had ik hem in zijn vrij staan, en kwam makkelijk los. Versnelling maakt logisch gezien niks uit, er zal niks blijven haken oid.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60281
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: k53/402 van bromfiets naar motor

#391 Bericht door Enzo-tvdzijden » 18 feb 2019, 06:25

chroomveren dichten beter af en zijn normaal op snelle setjes.
De extra slijtage neem je bij snel rijden voor lief !

Jammer dat alles weer twee keer gedaan moet worden bij het blok. Doe het in 1x goed of die het NIET.

Enzo

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 812 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

Re: k53/402 van bromfiets naar motor

#392 Bericht door Maarten » 18 feb 2019, 07:04

MichelVH schreef: 07 feb 2019, 21:43 Kroonsteentjes gewoon helemaal afschaffen

Gewoon op t werk Würth stekkers pakken, waterdicht, en lekker makkelijk af en aan koppelen :D
Ben met je eens dat kroonsteentjes niet geweldig zijn. In huis om een lamp aan te sluiten misschien wel.

Ben toch wel benieuwd naar de Würth stekkers. Vooral dat snel los en vast koppelen kan handig zijn in bepaalde toepassingen. Heb je misschien een linkje/foto?

Zijn het zulke stekkers?
Bijlagen
MFG_691304330004.jpg
MFG_691304330004.jpg (29.95 KiB) 2383 keer bekeken

Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1120
Lid geworden op: 16 feb 2017, 20:26
Locatie: Nootdorp
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: k53/402 van bromfiets naar motor

#393 Bericht door MichelVH » 18 feb 2019, 07:37

Zo iets. Ik maak zaterdag op t werk even een foto

Gebruikersavatar
RS69
Berichten: 712
Lid geworden op: 05 aug 2008, 17:25
Locatie: Zuidoost Gelderland
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 29 keren

Re: k53/402 van bromfiets naar motor

#394 Bericht door RS69 » 18 feb 2019, 13:19

Nog even een reactie op de vraag over de zuigerveer, bij een Nicasilwand kan zowel chroom (inderdaad iets meer slijtage maar valt erg mee) als wel een stalen veer.
Bij een chroomwand nooit een chroomveer gebruiken, binnen de kortste keren is je wand eraan.
Gr :rs

Ed.P
Berichten: 3124
Lid geworden op: 29 nov 2005, 13:44
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 11 keren

Re: k53/402 van bromfiets naar motor

#395 Bericht door Ed.P » 18 feb 2019, 17:11

Zuiger.cil. hebben een beetje vuil gehad.
Chroomveer is prima op Nikasil en is ook een stuk stabieler over grote poorten.
Je hebt met deze zuiger overigens geen keus.

Ronvanderstelt
Berichten: 812
Lid geworden op: 03 okt 2018, 22:32
Gegeven waarderingen: 69 keren
Ontvangen waarderingen: 34 keren

Re: k53/402 van bromfiets naar motor

#396 Bericht door Ronvanderstelt » 18 feb 2019, 17:19

Gelukkig positieve berichten over cilinder hier.
Ik ga gewoon de krasjes op de zuiger verwijderen en het setje weer monteren na verdere werkzaamheden aan het blok

Ronvanderstelt
Berichten: 812
Lid geworden op: 03 okt 2018, 22:32
Gegeven waarderingen: 69 keren
Ontvangen waarderingen: 34 keren

Re: k53/402 van bromfiets naar motor

#397 Bericht door Ronvanderstelt » 18 feb 2019, 23:33

Vanavond olie van het blok afgetapt en koppelinsdeksel verwijderd.
IMG_0375.JPG
IMG_0375.JPG (58.01 KiB) 2304 keer bekeken
IMG_0376.JPG
IMG_0376.JPG (47.19 KiB) 2304 keer bekeken
Meteen zag ik dit deel van een ringetje liggen in het koppelingsdeksel.
IMG_0379.JPG
IMG_0379.JPG (32.37 KiB) 2304 keer bekeken
Het lijkt een vulringetje van de koppelingsstift te zijn als ik het formaat bekijk.
Het ontbrekende deel heb ik nog niet gevonden maar zal ook nog wel voor de dag komen.
Wellicht is dat mede een oorzaak dat de koppeling slecht vrijkwam?
Koppelingsplaten ook verwijderd.
IMG_0381.JPG
IMG_0381.JPG (59.92 KiB) 2304 keer bekeken
IMG_0377.JPG
IMG_0377.JPG (64.33 KiB) 2304 keer bekeken
Gen foto van koppelingsplaten maar zijn lichtmetaal met voering dikte 2.8 mm .
Metalen tussen platen dikte 3 maal 1.1 mm en 1 maal 1.5 mm.
Geen idee of dit correct is Ik zou graag een werkplaatshandboek willen hebben waarin dit beschreven staat maar kan dit nog nergens vinden.
Mijn vraag is ook of het normaal is dat het oppervlak van de tussenplaten niet glad is maar ruwgeslepen?
Aan het koppelingshuis kan ik geen schade ontdekken zoals ingeslagen randen.
Morgen het kopelingshuis verwijderen.
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat de schakelstop onderin de linkercarterhelft niet verwijderd mag worden alvorens Dit te doen.
Klopt dat?

Ronvanderstelt
Berichten: 812
Lid geworden op: 03 okt 2018, 22:32
Gegeven waarderingen: 69 keren
Ontvangen waarderingen: 34 keren

Re: k53/402 van bromfiets naar motor

#398 Bericht door Ronvanderstelt » 18 feb 2019, 23:41

Zit nog met de volgende vraag.
Waar vind ik een duidelijk werkplaatshandboek van een 5v direct wat ik kan downloaden en uitprinten

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60281
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: k53/402 van bromfiets naar motor

#399 Bericht door Enzo-tvdzijden » 19 feb 2019, 06:32

Dat halve ringetje lijkt een stukje van een oude borgplaat. Slecht dat zoiets in het blok is gebleven.
Vulringetjes van de stift zijn ori gehard ! Of er is ooit een normaal ringetje gebruikt.
De tussenplaten zijn gewoon oude vieze terug gezet. Het niet vrijkomen van de koppeling ligt aan de afstelling en combi van plakkende metalen platen ( bij mij komen die krengen er nooit meer in ) en de soort olie.
En er is nog niks ingeslagen omdat er waarschijnlijk na revisie nog weinig tot niks mee gereden is.

Montageboek staat bij https://www.kreidlertreff-giessen.de
Literatur
Anleitungen

Enzo

Gebruikersavatar
pimvandongen
Berichten: 4707
Lid geworden op: 24 nov 2002, 20:56
Locatie: Duitsland
Gegeven waarderingen: 4 keren
Ontvangen waarderingen: 56 keren

Re: k53/402 van bromfiets naar motor

#400 Bericht door pimvandongen » 19 feb 2019, 09:54

Ron,
Je bent zo grondig met de restauratie bezig, ik zou het blok compleet uit elkaar halen.
Laat een ervaren vakman even meekijken naar de ingewanden, dan weet je dat het goed zit.
Als er niets mis is kost het even tijd en wat afdichtingen maar voorkom je verdere schade.
Je kan dan ook beter inschatten of er een nieuw big-end lager gemonteerd is bijvoorbeeld.

Plaats reactie