is voor een eventuele handstand-stunt
Kreidler KKR 4 gang 1964/65 restauratie
- hermanngas
- Berichten: 4104
- Lid geworden op: 08 jan 2010, 17:08
- Locatie: Dronten
- Gegeven waarderingen: 230 keren
- Ontvangen waarderingen: 229 keren
Re: Kreidler KKR 4 gang 1964/65 restauratie
- Deze gebruikers waarderen hermanngas voor dit bericht:
- Flocke (08 mei 2021, 22:40)
- Waardering: 9.09%
- Henk 3bakvoet
- Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
- Berichten: 10822
- Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
- Locatie: Koog aan de Zaan
- Gegeven waarderingen: 191 keren
- Ontvangen waarderingen: 574 keren
Re: Kreidler KKR 4 gang 1964/65 restauratie
Een Eitank zo uit de strijd dus nog origineel.
De boekjes, de foto`s, google en sociaal media maakt dat deze Eitank van Sven eigenlijk meer of interessanter is als een compleet reeds gerestaureerd exemplaar.
Met wat recherchewerk is er een hoop te achterhalen.
En dat maakt het nog leuker.
De boekjes, de foto`s, google en sociaal media maakt dat deze Eitank van Sven eigenlijk meer of interessanter is als een compleet reeds gerestaureerd exemplaar.
Met wat recherchewerk is er een hoop te achterhalen.
En dat maakt het nog leuker.
- Deze gebruikers waarderen Henk 3bakvoet voor dit bericht:
- KJ (10 mei 2021, 09:19)
- Waardering: 9.09%
- Flocke
- Berichten: 3055
- Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
- Locatie: Teutoburger Wald (D)
- Gegeven waarderingen: 568 keren
- Ontvangen waarderingen: 800 keren
Re: Kreidler KKR 4 gang 1964/65 restauratie
Da hast Du Recht, that's history ...
Ich hatte meine ja auch aus 1. Hand, allerdings schon in den 1980er Jahren bekommen, war zuvor das tägliche Arbeitspferd für einen älteren Herren für den Ritt zum Stahlwerk.
Zum "rondneusen", das Stahlwerk gibt es heute noch:
Georgsmarienhütte Stahl
Das sah zur Eitank-Zeit aber noch eher aus wie auf den Bild unten, daran kann ich mich noch gut erinnern ...
Die Papiere schauen bei mir anders aus.
Eitank 1965
Gruß
Carsten
Ich hatte meine ja auch aus 1. Hand, allerdings schon in den 1980er Jahren bekommen, war zuvor das tägliche Arbeitspferd für einen älteren Herren für den Ritt zum Stahlwerk.
Zum "rondneusen", das Stahlwerk gibt es heute noch:
Georgsmarienhütte Stahl
Das sah zur Eitank-Zeit aber noch eher aus wie auf den Bild unten, daran kann ich mich noch gut erinnern ...
Die Papiere schauen bei mir anders aus.
Eitank 1965
Gruß
Carsten
-
- Berichten: 106
- Lid geworden op: 16 jan 2014, 20:38
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 8 keren
Re: Kreidler KKR 4 gang 1964/65 restauratie
Hierbij het rekje van mijn K54/2B
Mijn eitank is gemaakt op10 oktober 1963 ( model ‘64 )en eind oktober verkocht aan Blomme er Lecomte Kreidler invoerder voor België. Eerste inschrijving als motorfiets op 21 juli 1964.
Mijn eitank is gemaakt op10 oktober 1963 ( model ‘64 )en eind oktober verkocht aan Blomme er Lecomte Kreidler invoerder voor België. Eerste inschrijving als motorfiets op 21 juli 1964.
- sven bosch
- Berichten: 539
- Lid geworden op: 22 dec 2009, 23:11
- Locatie: antwerpse kempen
- Gegeven waarderingen: 23 keren
- Ontvangen waarderingen: 18 keren
-
- Berichten: 106
- Lid geworden op: 16 jan 2014, 20:38
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 8 keren
Re: Kreidler KKR 4 gang 1964/65 restauratie
- Deze gebruikers waarderen K54/2B voor dit bericht:
- sven bosch (09 mei 2021, 22:01)
- Waardering: 9.09%
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60429
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2290 keren
Re: Kreidler KKR 4 gang 1964/65 restauratie
Eitank mannen zijn nooit te oud om te leren. Zo zie je maar weer.Henk 3bakvoet schreef: ↑07 mei 2021, 22:11Ja zeker wel, een super,tje maar geen super4, die titel is voorbehouden aan het luxere broertje.geen super denk ik.
Koplampglas geeft aan dat er groot en klein licht aanwezig is.
Achterlicht klopt ook.
De bagagedrager is een aangepaste aan de behoefte van de eigenaar, heeft in ieder geval geen Eitank kenmerken.
Het type plaatje zal de eventuele mist bij jou doen optrekken.
Enzo
- gijsvanzanten
- Berichten: 2056
- Lid geworden op: 23 jan 2009, 20:53
- Gegeven waarderingen: 13 keren
- Ontvangen waarderingen: 15 keren
- Henk 3bakvoet
- Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
- Berichten: 10822
- Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
- Locatie: Koog aan de Zaan
- Gegeven waarderingen: 191 keren
- Ontvangen waarderingen: 574 keren
Re: Kreidler KKR 4 gang 1964/65 restauratie
Dus Tjerry jij denkt echt dat deze bagagedrager uit kornwestheim komt?Eitank mannen zijn nooit te oud om te leren. Zo zie je maar weer.
Dat loze gat in het achterspatbord dat behoord toch ergens toe.
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60429
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2290 keren
Re: Kreidler KKR 4 gang 1964/65 restauratie
Leren kan twee kanten op. Hoe het moet en hoe het niet moet.Henk 3bakvoet schreef: ↑10 mei 2021, 17:46Dus Tjerry jij denkt echt dat deze bagagedrager uit kornwestheim komt?Eitank mannen zijn nooit te oud om te leren. Zo zie je maar weer.
Dat loze gat in het achterspatbord dat behoord toch ergens toe.
Ik vind het spuug.....
Loze gaten is heel gewoon voor Kreidler. Dat komt door de vele uitvoeringen.
Met name export modellen hebben grote afwijkingen tov het Duitse origineel.
Enzo
- sven bosch
- Berichten: 539
- Lid geworden op: 22 dec 2009, 23:11
- Locatie: antwerpse kempen
- Gegeven waarderingen: 23 keren
- Ontvangen waarderingen: 18 keren
Re: Kreidler KKR 4 gang 1964/65 restauratie
Dames, heren.
Net nog wat detailfotos genomen.
Wat me opvalt is wel dat laswerk zeer netjes is, dus niet bij de lokale fietsenmaker.
Merk vd bouten: dex; ori kwheim??
Gaatjes in de buizen ; wel kwalitatief gemaakt dus.
Misschien had het wel iets te maken met wetgeving ; eventueel een soort van bescherming voor de bijrijder?
Gr Sven
Net nog wat detailfotos genomen.
Wat me opvalt is wel dat laswerk zeer netjes is, dus niet bij de lokale fietsenmaker.
Merk vd bouten: dex; ori kwheim??
Gaatjes in de buizen ; wel kwalitatief gemaakt dus.
Misschien had het wel iets te maken met wetgeving ; eventueel een soort van bescherming voor de bijrijder?
Gr Sven
- Bijlagen
-
- 16206667070085289242615925763553.jpg (107.19 KiB) 1400 keer bekeken
- Flocke
- Berichten: 3055
- Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
- Locatie: Teutoburger Wald (D)
- Gegeven waarderingen: 568 keren
- Ontvangen waarderingen: 800 keren
Re: Kreidler KKR 4 gang 1964/65 restauratie
Zunächst muß man ja mal definieren, was ist jetzt "original Kreidler"-Gepäckträger ?Enzo-tvdzijden schreef: ↑10 mei 2021, 17:54Leren kan twee kanten op. Hoe het moet en hoe het niet moet.Henk 3bakvoet schreef: ↑10 mei 2021, 17:46Dus Tjerry jij denkt echt dat deze bagagedrager uit kornwestheim komt?Eitank mannen zijn nooit te oud om te leren. Zo zie je maar weer.
Dat loze gat in het achterspatbord dat behoord toch ergens toe.
Ik vind het spuug.....
Loze gaten is heel gewoon voor Kreidler. Dat komt door de vele uitvoeringen.
Met name export modellen hebben grote afwijkingen tov het Duitse origineel.
Enzo
Ganz klar, der Gepäckträger wie man ihn meistens sieht und wie er auf dem deutschen Markt üblich war, steht ja auch so in der ET-Liste (sh. Bild 4).
Dann gab es noch in der ET-Liste die NL-Version und die Schweizer Version, gelten auch alle als original Kreidler, wenn auch wahrscheinlich in der Regel von Denfeld hergestellt.
Aber nun mal in der offiziellen ET-Liste enthalten.
Der gezeigte "belgische" Gepäckträger scheint ja zumindest häufiger in Belgien vorgekommen zu sein, ich habe davon auch noch ein altes Bild gefunden.
Stellen sich nun folgende Fragen:
Wurde der Gepäckträger bei allen belgischen Eitanks verbaut ?
Wurde er schon bei Kreidler in Kornwestheim grundsätzlich für den belgischen Markt verbaut ?
Wurde er vielleicht nur auf Wunsch und erst beim belgischen Importeur oder den Händlern dort verbaut ?
Gab es diesen Gepäckträger in irgendeiner offiziellen ET-Liste von Kreidler ?
Hatte Kreidler selbst überhaupt etwas damit zu tun oder war es nur eine Eigeninitiative des Importeurs ?
Oder ist es nur ein Gepäckträger aus dem Zubehör, der in Belgien von irgendeinem Hersteller für die Kreidler Eitank angeboten wurde ?
Für die Eitank habe ich schon die unterschiedlichsten Gepäckträger gesehen, auch ganz wild geschwungene (sh. Bild 3), da wurde im Zubehör damals wohl relativ viel angeboten.
Das würde ich dann aber auch nicht als original bezeichnen.
Unstrittig ist, dass der Gepäckträger aus der damaligen Zeit stammt und von daher authentisch ist.
Ich meine, alle Schrauben-Marken zu kennen, die Kreidler damals verwendet hatte, aber die Marke "DEX" sagt mir gar nichts ...
Bei dem gezeigten belgischen Gepäckträger scheint es mir auch mehr darum zu gehen aus der Eitank einen wahren Pack-Esel zu machen, als gesetzliche Anforderungen zu erfüllen.
Gruß
Carsten
- Deze gebruikers waarderen Flocke voor dit bericht (totaal 2):
- sven bosch (10 mei 2021, 21:40) • KJ (10 mei 2021, 21:46)
- Waardering: 18.18%
- Henk 3bakvoet
- Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
- Berichten: 10822
- Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
- Locatie: Koog aan de Zaan
- Gegeven waarderingen: 191 keren
- Ontvangen waarderingen: 574 keren
Re: Kreidler KKR 4 gang 1964/65 restauratie
In 1963 introduceerde importeur van Veen de Kreidler Florett brommer in Nederland, een kofferrek of bagagedrager waren toen nog niet voorhanden op deze voor de Nederlandse wet aangepaste brommers.
Uit nood werden deze brommers voorzien van een klaprek zoals te zien op de zwart-wit foto.
De behoefte aan een bagagedrager was groot, de Nederlandse kopers (arbeiders) moesten hun broodje en thermoskan koffie mee kunnen nemen naar het werk.
In kornwestheim werd daarop ook direct ingespeeld mede door de hoog oplopende verkoopcijfers en werd het Hollandse kofferrek aan de ET lijst toegevoegd.
Vanaf 1964 kwam er dan ook geen Eitank zonder het Hollandse bagagerek meer uit de winkel.
* bron Moos rijwielhandel kreidler verkooppunt vanaf 1963
De Belgische Kreidler Florett motorfiets zoals op de afbeelding werden door wel 4 of 5 Belgische importeurs geïmporteerd, de reden de taalstrijd Waalre en Vlamingen.
Motorfietsjes zonder kofferrek, ook daar moest in een kleine behoefte worden voorzien, de verkoopcijfers in het Franstalige gedeelte van België daar werden ze in Kornwestheim niet vrolijk van, het wijn bier und gezang bleef achterwege.
Echter voor die anderhalve Kreidler Florett werd een Frans universeel rek (hoe kan het ook anders) wangedrocht gebruikt, eentje die met scharnierende steunen er op werd geplempt.
Leunend op de achter schokbrekers en niet in lijn met de buddy.
Jullie dachten toch niet dat een Franstalige Belg in 1964 ook maar een inspanning wilde plegen om er iets knaps van te maken of een Hollands rek ging monteren, hij liet liever zijn gebit trekken.
Nee, dit gedrocht kon ook wel, lelijk en wanstaltig daar blonken ze in uit, in alles zou ik bijna zeggen.
Verzachtende omstandigheden zijn er, en omstandigheden maken de mens het waren gebruik 's voorwerpen voor zeven dagen in de week zomer en winter en in alle weersomstandigheden inzetbaar.
Uit nood werden deze brommers voorzien van een klaprek zoals te zien op de zwart-wit foto.
De behoefte aan een bagagedrager was groot, de Nederlandse kopers (arbeiders) moesten hun broodje en thermoskan koffie mee kunnen nemen naar het werk.
In kornwestheim werd daarop ook direct ingespeeld mede door de hoog oplopende verkoopcijfers en werd het Hollandse kofferrek aan de ET lijst toegevoegd.
Vanaf 1964 kwam er dan ook geen Eitank zonder het Hollandse bagagerek meer uit de winkel.
* bron Moos rijwielhandel kreidler verkooppunt vanaf 1963
De Belgische Kreidler Florett motorfiets zoals op de afbeelding werden door wel 4 of 5 Belgische importeurs geïmporteerd, de reden de taalstrijd Waalre en Vlamingen.
Motorfietsjes zonder kofferrek, ook daar moest in een kleine behoefte worden voorzien, de verkoopcijfers in het Franstalige gedeelte van België daar werden ze in Kornwestheim niet vrolijk van, het wijn bier und gezang bleef achterwege.
Echter voor die anderhalve Kreidler Florett werd een Frans universeel rek (hoe kan het ook anders) wangedrocht gebruikt, eentje die met scharnierende steunen er op werd geplempt.
Leunend op de achter schokbrekers en niet in lijn met de buddy.
Jullie dachten toch niet dat een Franstalige Belg in 1964 ook maar een inspanning wilde plegen om er iets knaps van te maken of een Hollands rek ging monteren, hij liet liever zijn gebit trekken.
Nee, dit gedrocht kon ook wel, lelijk en wanstaltig daar blonken ze in uit, in alles zou ik bijna zeggen.
Verzachtende omstandigheden zijn er, en omstandigheden maken de mens het waren gebruik 's voorwerpen voor zeven dagen in de week zomer en winter en in alle weersomstandigheden inzetbaar.
-
- Berichten: 106
- Lid geworden op: 16 jan 2014, 20:38
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 8 keren
Re: Kreidler KKR 4 gang 1964/65 restauratie
De Belgische Kreidler Florett motorfiets zoals op de afbeelding werden door wel 4 of 5 Belgische importeurs geïmporteerd, de reden de taalstrijd Waalre en Vlamingen.
Motorfietsjes
[/quote]
Ik weet niet waar u deze informatie vandaan haalt, maar dit is broodje aap verhaal.
In België hadden we maar één importeur van Kreidler en dat was Blomme et Lecomte uit Tournai.
Verder..Les goûtes et les couleurs ne se discutent pas.
Motorfietsjes
[/quote]
Ik weet niet waar u deze informatie vandaan haalt, maar dit is broodje aap verhaal.
In België hadden we maar één importeur van Kreidler en dat was Blomme et Lecomte uit Tournai.
Verder..Les goûtes et les couleurs ne se discutent pas.
- Caspar
- Berichten: 13643
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 590 keren
- Ontvangen waarderingen: 825 keren
Re: Kreidler KKR 4 gang 1964/65 restauratie
Volgens mij waren er in België 3 importeurs:
-1- Blomme et Lecomte
-2- Van Veen in st. Pieters Leeuw
-3- Manimex in Kortrijk.
Verder kan ik het verhaal niet bevestigen of ontkennen
-1- Blomme et Lecomte
-2- Van Veen in st. Pieters Leeuw
-3- Manimex in Kortrijk.
Verder kan ik het verhaal niet bevestigen of ontkennen
- Deze gebruikers waarderen Caspar voor dit bericht:
- Enzo-tvdzijden (12 mei 2021, 10:31)
- Waardering: 9.09%
-
- Berichten: 106
- Lid geworden op: 16 jan 2014, 20:38
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 8 keren
Re: Kreidler KKR 4 gang 1964/65 restauratie
Ik spreek van 1963, toen was er maar één en dat was Blomme et Lecomte. De andere zijn later ten tonele gekomen.
- sven bosch
- Berichten: 539
- Lid geworden op: 22 dec 2009, 23:11
- Locatie: antwerpse kempen
- Gegeven waarderingen: 23 keren
- Ontvangen waarderingen: 18 keren
Re: Kreidler KKR 4 gang 1964/65 restauratie
Jullie dachten toch niet dat een Franstalige Belg in 1964 ook maar een inspanning wilde plegen om er iets knaps van te maken of een Hollands rek ging monteren, hij liet liever zijn gebit trekken.
Nee, dit gedrocht kon ook wel, lelijk en wanstaltig daar blonken ze in uit, in alles zou ik bijna zeggen.
[/quote]
HEnk,
... ondanks het feit dat dit niet het mooiste bagagerekje is (en daar zijn we het wel over eens), vind ik deze opmerkingen eerder ongepast.
Gr Sven
Nee, dit gedrocht kon ook wel, lelijk en wanstaltig daar blonken ze in uit, in alles zou ik bijna zeggen.
[/quote]
HEnk,
... ondanks het feit dat dit niet het mooiste bagagerekje is (en daar zijn we het wel over eens), vind ik deze opmerkingen eerder ongepast.
Gr Sven
- Benzlerfahrer
- Berichten: 163
- Lid geworden op: 06 mei 2017, 13:10
- Gegeven waarderingen: 24 keren
- Ontvangen waarderingen: 8 keren
Re: Kreidler KKR 4 gang 1964/65 restauratie
Wel interessant om te weten, heb zelf een geimporteerde Duitser. Ben van Limburg, mijn buffeltje is door Van Veen St. Pietersleeuw geïmporteerd.
Feit is wel dat Kreidler in België niet het best verkopende merk is. In de jaren 60 was het vooral Flandria en Royal Nord wat de klok sloeg. Begin 70 was Flandria nog wel een dominante speler op de markt, maar de japanse brommer waren toen al zeer in trek. Niet te vergeten de Vespa’s die door vele mensen ook werd gekocht
Je ziet het nu nog steeds aan de brommers hier die nog overgebleven zijn. Ik weet dat in de contreien waar ik woon Zündapp redelijk populair was in de jaren 60. Mede door de redelijke bekendheid die het al genoot met hun motoren, die enkele jaren eerder de grens ongevraagd overstoken...
Ik vind het rek eigenlijk niet zo een probleem, is weer eens wat anders en het rek is er nog steeds na zoveel jaar. In mijn ogen is het dus zelfde kwaliteit. Heeft de tijdstest doorstaan. En het ding doet gewoon zen werk
Nog even een fotootje van GVA (GelijkVormigheidAttest) van mijn Buffel, ik weet niet of dit off topic is, moest het storen mag men dit bericht altijd verwijderen.
Grtzz
- Bijlagen
-
- A6E8B5F8-990C-407E-8FED-7DDC023507B4.jpeg (98.02 KiB) 1223 keer bekeken