1973 Grand Prix 4 Speed
-
- Berichten: 178
- Lid geworden op: 29 mei 2021, 22:20
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 55 keren
Re: 1973 Grand Prix 4 Speed
De krukas balansfactor is de afgelopen week een populair onderwerp en ik was wel erg nieuwsgierig wat deze factor was bij mijn Rito krukas en 60cc zuiger. Het blijkt gelukkig helemaal niet zo verkeerd.
Jeroen
Jeroen
- Deze gebruikers waarderen jeroensprint voor dit bericht (totaal 2):
- KJ (17 jan 2022, 11:43) • Gps (03 feb 2024, 03:50)
- Waardering: 18.18%
-
- Berichten: 49
- Lid geworden op: 04 okt 2020, 17:00
- Locatie: Dronten
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 3 keren
Re: 1973 Grand Prix 4 Speed
balans gewicht hoe bepaal je dat? Hang je een gewicht aan de drijfstang zo dat het big end lager "horizontaal" staat?
-
- Berichten: 178
- Lid geworden op: 29 mei 2021, 22:20
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 55 keren
Re: 1973 Grand Prix 4 Speed
Dat klopt. Met het juiste balans gewicht blijft de krukas in elke stand staan. Proefondervindelijk bepaal je dat gewicht. Ik heb een massief messing staafje gebruikt waar ik steeds wat afgeknipt heb. Een beugeltje waar je gewichtjes aan hangt kan ook. Vaak zie je een pakketje onderlegringen aan een haakje om zo het gewicht te bepalen. Ter controle heb ik de krukas linksom, rechtsom en een keer een halve slag gedraaid om te kijken of het bepaalde gewicht uiteindelijk het juiste is. Dat bevestigt dat je opstelling dan ook geheel waterpas staat of niet.André Sinke schreef: ↑19 jan 2022, 20:21 balans gewicht hoe bepaal je dat? Hang je een gewicht aan de drijfstang zo dat het big end lager "horizontaal" staat?
Het is ook belangrijk dat de drijfstang horizontaal gewogen word en niet schuin onder een hoek. Dat maakt zo 5 gram verschil, parallel met de weegschaal of met het bigend bovenaan.
Jeroen
-
- Berichten: 178
- Lid geworden op: 29 mei 2021, 22:20
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 55 keren
Re: 1973 Grand Prix 4 Speed
Ik heb deze week de catalogus Bromfiets 1972 gescand en schoongepoetst. Een 14MB pdf file of een wat lagere 6MB file. Mocht iemand deze willen dan stuur maar een PB bericht.
Jeroen
Jeroen
- Maarten
- Beheerder
- Berichten: 9765
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
- Locatie: Den Haag, Nederland
- Gegeven waarderingen: 833 keren
- Ontvangen waarderingen: 421 keren
- Contacteer:
Re: 1973 Grand Prix 4 Speed
Ja mooi, gaaf! Ik heb je mail beantwoord, wil het graag hebben en op het forum plaatsen!jeroensprint schreef: ↑24 jan 2022, 19:27 Ik heb deze week de catalogus Bromfiets 1972 gescand en schoongepoetst. Een 14MB pdf file of een wat lagere 6MB file. Mocht iemand deze willen dan stuur maar een PB bericht.
Jeroen
-
- Berichten: 178
- Lid geworden op: 29 mei 2021, 22:20
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 55 keren
Re: 1973 Grand Prix 4 Speed
Vanmiddag een ‘versterkte’ veren test gedaan. De versterkte veren die in diverse webshops te koop aangeboden worden.
Qua chroom en uiterlijk zijn ze goed en hebben een winding extra. Daar worden ze normaal gesproken niet sterker van maar juist slapper maar de windingen zelf zijn ongeveer 0,7mm dikker dan het origineel. Er zit wat verschil in lengte in de originele veren maar die zijn dan ook al 50 jaar oud en waarschijnlijk ook wat kracht verloren. Geen idee wat het origineel zou moeten zijn en de meting is dan ook representatief t.o.v. mijn huidige veren.
Wat al mis ging was dat de weegschaal tijdens het meten na 5 seconden steeds uit ging en toen maar direct bij de lokale kringloop wat geschikter gekocht voor 2,50 euro. Blokken met veer op de schaal en ouderwets met een draaiknopje weer op nul.
Misschien kan iemand wat met het resultaat. Ik ga ze monteren en gebruiken en zie t.z.t. wel of het een verbetering is of niet. Het afgeveerde gewicht is de laatste 30 jaar met een kilo per jaar toegenomen en daarom de interesse in een alternatief.
De conclusie is dat de veerconstante redelijk gelijk is t.o.v. de originele veren maar dat de tegendruk bij de inbouwlengte aanzienlijk hoger is. De versterkte veren drukken 20 kilo, samen zo’n 40 kilo meer naar boven en dat zal in de beladen rijstand nogal wat uitmaken qua rijhoogte.
Jeroen
Qua chroom en uiterlijk zijn ze goed en hebben een winding extra. Daar worden ze normaal gesproken niet sterker van maar juist slapper maar de windingen zelf zijn ongeveer 0,7mm dikker dan het origineel. Er zit wat verschil in lengte in de originele veren maar die zijn dan ook al 50 jaar oud en waarschijnlijk ook wat kracht verloren. Geen idee wat het origineel zou moeten zijn en de meting is dan ook representatief t.o.v. mijn huidige veren.
Wat al mis ging was dat de weegschaal tijdens het meten na 5 seconden steeds uit ging en toen maar direct bij de lokale kringloop wat geschikter gekocht voor 2,50 euro. Blokken met veer op de schaal en ouderwets met een draaiknopje weer op nul.
Misschien kan iemand wat met het resultaat. Ik ga ze monteren en gebruiken en zie t.z.t. wel of het een verbetering is of niet. Het afgeveerde gewicht is de laatste 30 jaar met een kilo per jaar toegenomen en daarom de interesse in een alternatief.
De conclusie is dat de veerconstante redelijk gelijk is t.o.v. de originele veren maar dat de tegendruk bij de inbouwlengte aanzienlijk hoger is. De versterkte veren drukken 20 kilo, samen zo’n 40 kilo meer naar boven en dat zal in de beladen rijstand nogal wat uitmaken qua rijhoogte.
Jeroen
- Deze gebruikers waarderen jeroensprint voor dit bericht:
- Gps (23 feb 2024, 02:14)
- Waardering: 9.09%
-
- Berichten: 178
- Lid geworden op: 29 mei 2021, 22:20
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 55 keren
Re: 1973 Grand Prix 4 Speed
Vroeger lagen de nieuwe onderdelen te schreeuwen op de slaapkamer om direct gemonteerd te worden maar inmiddels 30 jaar later is er meer interne rust. In januari begonnen met schoonmaken van de voorvork delen en afgelopen zaterdag twee voorvorken afgemonteerd en voorzien van olie.
Van drie voorvorken heb ik twee nette kunnen maken. Eén voor mijn eigen en één t.z.t. voor de verkoop. Beide zijn verschillend. Waar ik mee ga rijden heeft sterkere veren en heb me laten verleiden tot dubbele keerringen. Het enkele type keerring zat inmiddels lekvrij al 30 jaar in de oude voorvork en datzelfde type had ik al uitgekozen maar die zitten nu in de andere vork.
Mijn ‘eigen’ vork heeft het nooit helemaal goed gedaan. Geen aanslag en altijd een bonk bij helemaal uitveren. De aanslagrubbers waren destijds waarschijnlijk al kapot maar als 15/16 jarige kon een vork niet verder uit elkaar dan de onderpoten demonteren en de veren eruit halen. Veel informatie was er toen ook niet en van PDF had nog niemand gehoord. Al wel lid van Kreidlerclub Oost maar daar werd je in die tijd met een Buffel niet echt serieus genomen want een Eitank was een Kreidler en de rest modern spul. Niet veel restaureerden toen ook iets na bouwjaar 1965. Als 15 jarige was een Eitank onbetaalbaar vandaar zo’n modern ding uit 1973..
Veel vastgekoekte prut onderin de onderpoten en in de vork zelf. Hier en daar weekte het niet eens los en met een lange pin konden de restanten eruit gekrabd worden. Zou iemand dat ook gaan doen dan adviseer ik goed kijken in de vorkpoten zelf. Daar zit een geprofileerde ring waar de prut vast in en tussen gaat zitten en dat is in eerste instantie niet zo te zien.
De korte originele veren heb ik vervangen door de korte veren van de lange voorvork. De windingen zijn aanzienlijk dikker en ik heb deze ingekort maar wel 5mm langer gelaten dan de originele voor iets meer voorspanning. Ik ben alleen auto veren gewend maar door de achterveren test van laatst ben ik er achter gekomen dat een extra voorspanning van 5mm bij een bromfiets veer al een redelijk verschil maakt in kilo’s tegendruk. Mocht het te stug zijn tijden het rijden dan kan dat alsnog veranderd worden. Bij het indrukken van beide vorken voelt diegene met de sterkere veren aanzienlijk stugger wat ook het doel was. Omdat de vervangen veer stugger was dan de lange originele veer dacht ik dat er iets van progressief veergedrag zou zijn maar dat is niet het geval. De vork is vanaf het begin al moeilijker in te drukken. De vork met de originele veren voelt eigenlijk te slap nu er zo’n ander naast staat.
De olie is 15W geworden. Ik heb in één poot eerst 10W geprobeerd maar dat voelde als te weinig demping. Je kon de voorpoot vrij gemakkelijk weer uittrekken. In beide zit nu 15W en ik denk dat dit de juiste viscositeit is. Maar ook dat is vrij eenvoudig te veranderen mocht het te stug of nog te slap zijn tijdens het rijden. Deze week de krukassen geshimd van de vijfbak en de oude vierbak die ook te koop komt dus een eerste proefrit duurt nog wel even..
Jeroen
Losse prut uit de eigen voorvoork en het andere was nog uit één stuk maar bij aanraken waren dat ook kruimels. Iedereen zijn eigen middeltjes. Ik gebruik al jaren Bluewonder allesreiniger. Een zeer goede ontvetter. Een nieuw verfje. Goede poten zonder roest of invreetplekken. Nieuwe enkele keerringen. De nieuwe korte veren zijn veren voor de lange voorvork. Aanzienlijk stugger dan de originele korte en een veel dikkere winding. Nieuw spul erop en eraan. Een openbaring. Vroeger kon dit niet uitelkaar... Twee type keerringen Dubbele keerringen Enkele keerring waar de keerring teven de geleider is voor de chroom bus. Vetje erop voor montage. Ik gebruik overal Silkolene RG2 op of aan. Vet wat zo plakt dat het na drie keer handen wassen pas van de vingers is. Zo'n 15 jaar geleden was ik redelijk aktief in de auto sport en omdat de remmen zo heet werden liep het vet altijd uit de voorste wiellagers. Veel vetjes geprobeerd en dit bleef toen in de lagers zitten. Sindsdien gaat het overal in. Niets duurder dan gewoon vet maar veel beter. Iedereen die wat met ouder auto's heeft weet dat na een jaar het vet in bijvoorbeeld wiellagers een soort olieachtige substantie is geworden. Heel anders als toen het uit de pot kwam. Dit Silkolene blijft vet zoals het uit de pot komt. Een aanrader. En natuurlijk ging het thuis van m6 naar m8. Gelukkig zit Kreidlerman op 10 minuten rijden voor m7. De sterkere veer. Iets dikker en iets langer gelaten. Standaard veer. Volgens het forum kan je motor niet zonder Belray en daar twijfel ik dan ook niet aan. De voorvorkolie kon met dezelfde bestelling mee. Als recente ex-Nijverdaller bestond er buiten Eurol uiteraard niets anders maar dit zal het ook wel doen. Klaar voor gebruik.
Van drie voorvorken heb ik twee nette kunnen maken. Eén voor mijn eigen en één t.z.t. voor de verkoop. Beide zijn verschillend. Waar ik mee ga rijden heeft sterkere veren en heb me laten verleiden tot dubbele keerringen. Het enkele type keerring zat inmiddels lekvrij al 30 jaar in de oude voorvork en datzelfde type had ik al uitgekozen maar die zitten nu in de andere vork.
Mijn ‘eigen’ vork heeft het nooit helemaal goed gedaan. Geen aanslag en altijd een bonk bij helemaal uitveren. De aanslagrubbers waren destijds waarschijnlijk al kapot maar als 15/16 jarige kon een vork niet verder uit elkaar dan de onderpoten demonteren en de veren eruit halen. Veel informatie was er toen ook niet en van PDF had nog niemand gehoord. Al wel lid van Kreidlerclub Oost maar daar werd je in die tijd met een Buffel niet echt serieus genomen want een Eitank was een Kreidler en de rest modern spul. Niet veel restaureerden toen ook iets na bouwjaar 1965. Als 15 jarige was een Eitank onbetaalbaar vandaar zo’n modern ding uit 1973..
Veel vastgekoekte prut onderin de onderpoten en in de vork zelf. Hier en daar weekte het niet eens los en met een lange pin konden de restanten eruit gekrabd worden. Zou iemand dat ook gaan doen dan adviseer ik goed kijken in de vorkpoten zelf. Daar zit een geprofileerde ring waar de prut vast in en tussen gaat zitten en dat is in eerste instantie niet zo te zien.
De korte originele veren heb ik vervangen door de korte veren van de lange voorvork. De windingen zijn aanzienlijk dikker en ik heb deze ingekort maar wel 5mm langer gelaten dan de originele voor iets meer voorspanning. Ik ben alleen auto veren gewend maar door de achterveren test van laatst ben ik er achter gekomen dat een extra voorspanning van 5mm bij een bromfiets veer al een redelijk verschil maakt in kilo’s tegendruk. Mocht het te stug zijn tijden het rijden dan kan dat alsnog veranderd worden. Bij het indrukken van beide vorken voelt diegene met de sterkere veren aanzienlijk stugger wat ook het doel was. Omdat de vervangen veer stugger was dan de lange originele veer dacht ik dat er iets van progressief veergedrag zou zijn maar dat is niet het geval. De vork is vanaf het begin al moeilijker in te drukken. De vork met de originele veren voelt eigenlijk te slap nu er zo’n ander naast staat.
De olie is 15W geworden. Ik heb in één poot eerst 10W geprobeerd maar dat voelde als te weinig demping. Je kon de voorpoot vrij gemakkelijk weer uittrekken. In beide zit nu 15W en ik denk dat dit de juiste viscositeit is. Maar ook dat is vrij eenvoudig te veranderen mocht het te stug of nog te slap zijn tijdens het rijden. Deze week de krukassen geshimd van de vijfbak en de oude vierbak die ook te koop komt dus een eerste proefrit duurt nog wel even..
Jeroen
Losse prut uit de eigen voorvoork en het andere was nog uit één stuk maar bij aanraken waren dat ook kruimels. Iedereen zijn eigen middeltjes. Ik gebruik al jaren Bluewonder allesreiniger. Een zeer goede ontvetter. Een nieuw verfje. Goede poten zonder roest of invreetplekken. Nieuwe enkele keerringen. De nieuwe korte veren zijn veren voor de lange voorvork. Aanzienlijk stugger dan de originele korte en een veel dikkere winding. Nieuw spul erop en eraan. Een openbaring. Vroeger kon dit niet uitelkaar... Twee type keerringen Dubbele keerringen Enkele keerring waar de keerring teven de geleider is voor de chroom bus. Vetje erop voor montage. Ik gebruik overal Silkolene RG2 op of aan. Vet wat zo plakt dat het na drie keer handen wassen pas van de vingers is. Zo'n 15 jaar geleden was ik redelijk aktief in de auto sport en omdat de remmen zo heet werden liep het vet altijd uit de voorste wiellagers. Veel vetjes geprobeerd en dit bleef toen in de lagers zitten. Sindsdien gaat het overal in. Niets duurder dan gewoon vet maar veel beter. Iedereen die wat met ouder auto's heeft weet dat na een jaar het vet in bijvoorbeeld wiellagers een soort olieachtige substantie is geworden. Heel anders als toen het uit de pot kwam. Dit Silkolene blijft vet zoals het uit de pot komt. Een aanrader. En natuurlijk ging het thuis van m6 naar m8. Gelukkig zit Kreidlerman op 10 minuten rijden voor m7. De sterkere veer. Iets dikker en iets langer gelaten. Standaard veer. Volgens het forum kan je motor niet zonder Belray en daar twijfel ik dan ook niet aan. De voorvorkolie kon met dezelfde bestelling mee. Als recente ex-Nijverdaller bestond er buiten Eurol uiteraard niets anders maar dit zal het ook wel doen. Klaar voor gebruik.
- Flocke
- Berichten: 3055
- Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
- Locatie: Teutoburger Wald (D)
- Gegeven waarderingen: 568 keren
- Ontvangen waarderingen: 801 keren
Re: 1973 Grand Prix 4 Speed
Interessante Sachen machst Du da ...jeroensprint schreef: ↑22 apr 2022, 18:39 Er zit wat verschil in lengte in de originele veren maar die zijn dan ook al 50 jaar oud en waarschijnlijk ook wat kracht verloren. Geen idee wat het origineel zou moeten zijn en de meting is dan ook representatief t.o.v. mijn huidige veren.
Ich hatte die Federn von NOS-Hemscheidt-Dämpfern mal gemessen, die sind 220mm lang.
Gruß
Carsten
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60433
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2291 keren
Re: 1973 Grand Prix 4 Speed
Veren trucje passen wij al langer toe.jeroensprint schreef: ↑01 mei 2022, 20:56 Vroeger lagen de nieuwe onderdelen te schreeuwen op de slaapkamer om direct gemonteerd te worden maar inmiddels 30 jaar later is er meer interne rust. In januari begonnen met schoonmaken van de voorvork delen en afgelopen zaterdag twee voorvorken afgemonteerd en voorzien van olie.
Van drie voorvorken heb ik twee nette kunnen maken. Eén voor mijn eigen en één t.z.t. voor de verkoop. Beide zijn verschillend. Waar ik mee ga rijden heeft sterkere veren en heb me laten verleiden tot dubbele keerringen. Het enkele type keerring zat inmiddels lekvrij al 30 jaar in de oude voorvork en datzelfde type had ik al uitgekozen maar die zitten nu in de andere vork.
Mijn ‘eigen’ vork heeft het nooit helemaal goed gedaan. Geen aanslag en altijd een bonk bij helemaal uitveren. De aanslagrubbers waren destijds waarschijnlijk al kapot maar als 15/16 jarige kon een vork niet verder uit elkaar dan de onderpoten demonteren en de veren eruit halen. Veel informatie was er toen ook niet en van PDF had nog niemand gehoord. Al wel lid van Kreidlerclub Oost maar daar werd je in die tijd met een Buffel niet echt serieus genomen want een Eitank was een Kreidler en de rest modern spul. Niet veel restaureerden toen ook iets na bouwjaar 1965. Als 15 jarige was een Eitank onbetaalbaar vandaar zo’n modern ding uit 1973..
Veel vastgekoekte prut onderin de onderpoten en in de vork zelf. Hier en daar weekte het niet eens los en met een lange pin konden de restanten eruit gekrabd worden. Zou iemand dat ook gaan doen dan adviseer ik goed kijken in de vorkpoten zelf. Daar zit een geprofileerde ring waar de prut vast in en tussen gaat zitten en dat is in eerste instantie niet zo te zien.
De korte originele veren heb ik vervangen door de korte veren van de lange voorvork. De windingen zijn aanzienlijk dikker en ik heb deze ingekort maar wel 5mm langer gelaten dan de originele voor iets meer voorspanning. Ik ben alleen auto veren gewend maar door de achterveren test van laatst ben ik er achter gekomen dat een extra voorspanning van 5mm bij een bromfiets veer al een redelijk verschil maakt in kilo’s tegendruk. Mocht het te stug zijn tijden het rijden dan kan dat alsnog veranderd worden. Bij het indrukken van beide vorken voelt diegene met de sterkere veren aanzienlijk stugger wat ook het doel was. Omdat de vervangen veer stugger was dan de lange originele veer dacht ik dat er iets van progressief veergedrag zou zijn maar dat is niet het geval. De vork is vanaf het begin al moeilijker in te drukken. De vork met de originele veren voelt eigenlijk te slap nu er zo’n ander naast staat.
De olie is 15W geworden. Ik heb in één poot eerst 10W geprobeerd maar dat voelde als te weinig demping. Je kon de voorpoot vrij gemakkelijk weer uittrekken. In beide zit nu 15W en ik denk dat dit de juiste viscositeit is. Maar ook dat is vrij eenvoudig te veranderen mocht het te stug of nog te slap zijn tijdens het rijden. Deze week de krukassen geshimd van de vijfbak en de oude vierbak die ook te koop komt dus een eerste proefrit duurt nog wel even..
Jeroen
viewtopic.php?f=23&t=11023&p=774959&hil ... en#p774959
-
- Berichten: 178
- Lid geworden op: 29 mei 2021, 22:20
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 55 keren
Re: 1973 Grand Prix 4 Speed
Dan heeft één nog de juiste lengte en eentje is 2mm ingezakt. Ik herinner me nog dat dit destijds geen set was van een brommer/RS maar los gekocht.Flocke schreef: ↑01 mei 2022, 21:46Interessante Sachen machst Du da ...jeroensprint schreef: ↑22 apr 2022, 18:39 Er zit wat verschil in lengte in de originele veren maar die zijn dan ook al 50 jaar oud en waarschijnlijk ook wat kracht verloren. Geen idee wat het origineel zou moeten zijn en de meting is dan ook representatief t.o.v. mijn huidige veren.
Ich hatte die Federn von NOS-Hemscheidt-Dämpfern mal gemessen, die sind 220mm lang.
Gruß
Carsten
-
- Berichten: 178
- Lid geworden op: 29 mei 2021, 22:20
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 55 keren
Re: 1973 Grand Prix 4 Speed
Er is inderdaad genoeg te vinden op het forum.Enzo-tvdzijden schreef: ↑01 mei 2022, 21:56
Veren trucje passen wij al langer toe.
viewtopic.php?f=23&t=11023&p=774959&hil ... en#p774959
Ik bedenk me net dat de veering wel progressief zou moeten zijn omdat er twee verschillende sterkte veren zijn. Ik vermoed dat het nu net andersom werkt. In de originele situatie is de korte de slappere veer. Die vangt de kleine klappen op. Zodra deze helemaal is ingedrukt na bijvoorbeeld 5cm inveren neemt de sterkere lange veer het geheel alleen over tot het eind van de veerslag om het duiken wat tegen te gaan.
Met de nieuwe situatie is de langere veer nu de slapste. Zodra deze langere veer bij bijvoorbeeld 10cm inveren samengedrukt is, neemt nu de kortere veer het geheel over om meer tegendruk te gaan geven.
De progressieve verhouding ligt nu anders. Omdat de oude sterkste lange veer nu de slapste is geworden voelt de vork vanaf het begin uiteraard wat stugger aan maar zou ik deze nog verder indrukken totdat de nieuwe sterkste korte veer meer gaat tegendrukken zal de veering vanaf dan pas nog stugger gaan aanvoelen/progressief gaan werken. Dat is dan iets om te constateren als de boel rijdend is en er flink geremd word.
Jeroen
- Caspar
- Berichten: 13643
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 592 keren
- Ontvangen waarderingen: 826 keren
Re: 1973 Grand Prix 4 Speed
Standaard vork geef ik ook meestal wat meer veervoorspanning.
Tip: het is wel belangrijk dat je nog wat negatieve wielvlucht overhoudt.
Het wiel moet nog wel kunnen uitveren , anders gaat je voorwiel een keer onderuit
Tip: het is wel belangrijk dat je nog wat negatieve wielvlucht overhoudt.
Het wiel moet nog wel kunnen uitveren , anders gaat je voorwiel een keer onderuit
-
- Berichten: 178
- Lid geworden op: 29 mei 2021, 22:20
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 55 keren
Re: 1973 Grand Prix 4 Speed
Hoe bedoel je dat? Negatieve wielvlucht ken ik als negatief camber bij auto's.
De vork veert voldoende/normale veerweg en met zo'n recht stuur hang je automatisch naar voren met meer gewicht op de voorvork dan met een halfhoog stuur. Het idee is om bij hogere belasting de rijhoogte redelijk standaard te houden. De vork zakte altijd wat in maar waarschijnlijk miste ik ook altijd al 30mm lengte aan aanslagrubber waardoor de vork dan onbelast eigenlijk al 30mm te lang was.
Ik heb geen idee hoe het gaat rijden. Ik heb nog een Suzuki 125 uit 1970, maar iets groter dan een Kreidler en díe voelt qua stugheid redelijk gelijk zoals de Kreidler vork nu is.
Mocht het voor geen meter rijden is terug naar standaard even werk of verder modificeren stugger/slapper ook.
Jeroen.
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60433
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2291 keren
Re: 1973 Grand Prix 4 Speed
We hebben er al heel veel gedaan met positieve reacties. Wel korten wij de dikkere veer in tot de ori lengte.jeroensprint schreef: ↑01 mei 2022, 23:55Hoe bedoel je dat? Negatieve wielvlucht ken ik als negatief camber bij auto's.
De vork veert voldoende/normale veerweg en met zo'n recht stuur hang je automatisch naar voren met meer gewicht op de voorvork dan met een halfhoog stuur. Het idee is om bij hogere belasting de rijhoogte redelijk standaard te houden. De vork zakte altijd wat in maar waarschijnlijk miste ik ook altijd al 30mm lengte aan aanslagrubber waardoor de vork dan onbelast eigenlijk al 30mm te lang was.
Ik heb geen idee hoe het gaat rijden. Ik heb nog een Suzuki 125 uit 1970, maar iets groter dan een Kreidler en díe voelt qua stugheid redelijk gelijk zoals de Kreidler vork nu is.
Mocht het voor geen meter rijden is terug naar standaard even werk of verder modificeren stugger/slapper ook.
Jeroen.
Enzo
- Caspar
- Berichten: 13643
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 592 keren
- Ontvangen waarderingen: 826 keren
Re: 1973 Grand Prix 4 Speed
@Jeroen : ik bedoel daarmee dat het wiel ook nog de weg moet kunnen volgen bij plotseling uitveren , bijvoorbeeld als er in een bocht een kuil zit.
Heb je teveel veervoorspanning , dan kan je voorvork niet meer uitveren en gaat je voorwiel onderuit.
Maar als ik het zo lees , zal het bij jou wel meevallen
Heb je teveel veervoorspanning , dan kan je voorvork niet meer uitveren en gaat je voorwiel onderuit.
Maar als ik het zo lees , zal het bij jou wel meevallen
-
- Berichten: 178
- Lid geworden op: 29 mei 2021, 22:20
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 55 keren
Re: 1973 Grand Prix 4 Speed
Caspar schreef: ↑02 mei 2022, 09:51 @Jeroen : ik bedoel daarmee dat het wiel ook nog de weg moet kunnen volgen bij plotseling uitveren , bijvoorbeeld als er in een bocht een kuil zit.
Heb je teveel veervoorspanning , dan kan je voorvork niet meer uitveren en gaat je voorwiel onderuit.
Maar als ik het zo lees , zal het bij jou wel meevallen
Duidelijk. Zou de veering helemaal niet gaan samendrukken als je erop gaat zitten.
In diverse motor weggligging afstelling artikelen over instebare vering/dempers hoe af te stellen houden ze een inveer afstand aan van rond de 30mm bij de rijstand, dus het inzakken als de rijder erop gaat zitten. Dat is het begin van het afstellen en dan de (persoonlijke) demper instelling.
Die 30mm ga ik ook aanhouden. Het afgeveerde gewicht is nu wat anders dan 30 jaar geleden en dat is de reden dat ik vermoed dat de veerspanning wel iets hoger kan. Mocht het straks niet juist zijn dan kan het altijd slapper of stugger.
Jeroen
-
- Berichten: 178
- Lid geworden op: 29 mei 2021, 22:20
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 55 keren
Re: 1973 Grand Prix 4 Speed
Vandaag was het Hemscheidt afwerk dag. Laten reviseren is te makkelijk dus gekozen voor de weg met de meeste weerstand.
30 jaar geleden waren de keerringen nog enigszins her te gebruiken maar inmiddels was er eentje lek. Na demontage bleken beide keerringen nu van hard plastic en eentje dichte niet meer af. Na een redelijke zoektocht heb ik mij erbij neergelegd dat de nieuwe keerringen maar iets zouden gaan afwijken en de schokbreker daar op aangepast zou gaan worden. Het mooiste was natuurlijk om een echte schokbrekerkeerring te gebruiken maar de meeste passende maten hadden een 10mm of een 8mm binnengat en deze Hemscheidt heeft een zuigerstang van 9mm..
De gekozen keerring was iets hoger dus een aantal andere delen moesten lager. Na wat gepuzzel is de benodigde extra afstand gecompenseerd en mocht er in de toekomst ooit eens een andere keerring in moeten dan kan er nu een ‘standaard’ maat in. De keerring van dit RS type is anders dan de gangbare Hemscheidt keerringen die qua maat nog wel te krijgen zijn.
De witte plastic kruimels die een soort van aanslag waren had ik destijds vervangen door nylon ringen. Daar was na al die jaren nog niets mis mee. Omdat een veerschoteltje en een veer van de high speed compressieklep beschadigd was, had ik voor 10 euro op marktplaats een gewone chroom bus type Hemscheidt gekocht om daar het schoteltje en de veer van te gebruiken. Na het losslijpen van die demper zat daar nog een originele aanslag in. Goed genoeg om de dikte te bepalen van een origineel en om erachter te komen dat dit toch geen massief hard materiaal was geweest. Als nieuwe aanslag heb ik nu een viton schijf van 3mm die qua hardheid en dikte redelijk overeenkomt met het origineel. Viton is olie en benzine bestendig dus die zal het wel een aantal jaren vol gaan houden.
Het veertje van de high speed compressieklep was helaas anders en veel slapper dan diegene die in het RS model schokbreker zit. Met een sterkere veer zal de schokbreker minder snel doorslaan en wat stugger zijn bij snel inveren maar dan ook minder goed de weg volgen. Ik heb een aantal veertjes besteld en zet er iets lichtere in dan het origineel. Mijn spiraalveren zijn al redelijk wat sterker en zullen het te snel inveren wat verminderen. De low speed compressie klep, de plaatjes en veren bovenop de zuiger die verantwoordelijk zijn voor de algehele weglegging/inveersnelheid laat ik zoals het is. De uitgaande slag klep krijgt een dun shimmetje extra voor een iets stuggere demper.
Hopelijk ontstaat er een originele demper die geheel naar wens zal dempen. Mocht het één en ander opnieuw aangepast moeten worden dan is het grote voordeel van deze dempers dat je ze zo weer uit elkaar draait.
De olie die ik erin ga doen is 5W. Ik durf er geen dikkere olie in te doen want het origineel is ook zo dun als water wat erin zit. Een dikkere olie beïnvloed gelijk alle kleppen en veranderd direct de gehele schokbreker wat ik dan niet wil. Alleen de uitgaande slag wat trager en de high speed compressie juist wat lichter dan standaard. De hele afstelling is vrij simpel aan te passen met shimmetjes en voor een ‘bromfiets’ schokbreker van 50 jaar oud is het best een goed ontwerp.
De bussen in het rubber waren ooit eens aangevreten en daar vier nieuwe voor gemaakt van rvs. De rubbers zijn van een Tomos 4 TL maar passen heel goed in deze demper.
Nog lang niet toe aan een eerste proefrit maar ze liggen in ieder geval alvast klaar.
Jeroen
De schokbreker na 30 jaar weer uit elkaar. Twee nylon ringen als aanslag gebruikt destijds.
In de chroombus donor demper zat nog een originele aanslag.
Wat lengte wegwerken waar het kan.
Omdat de keerring uiteindelijk 1mm hoger in de schokbreker komt heb ik de doppen 1mm afgedraaid. Onder de draad zat een loos stuk zonder draad van ongeveer 1,5mm dus daar kon zonder meer wat vanaf. De 'hoeveelheid' draad in de schokbreker geschroefd blijft nu hetzelfde dan origineel.
Het pakketje keerringen en aangepaste delen. De zwarte schijven zijn de Viton aanslagen die erin komen. Ik plaats nog een extra kleine keerring in de schroefdop als een extra vuil keerring. Deze dicht niet het oliedeel af maar houd misschien wat rommel buiten.
De beschadigde veerschotel. De dunne veer komt uit de chroom bus Hemscheidt en de dikke uit de RS open veer versie.
Wat experimenteer veren.
De Tomos 4TL rubbers en de nieuwe bussen.
30 jaar geleden waren de keerringen nog enigszins her te gebruiken maar inmiddels was er eentje lek. Na demontage bleken beide keerringen nu van hard plastic en eentje dichte niet meer af. Na een redelijke zoektocht heb ik mij erbij neergelegd dat de nieuwe keerringen maar iets zouden gaan afwijken en de schokbreker daar op aangepast zou gaan worden. Het mooiste was natuurlijk om een echte schokbrekerkeerring te gebruiken maar de meeste passende maten hadden een 10mm of een 8mm binnengat en deze Hemscheidt heeft een zuigerstang van 9mm..
De gekozen keerring was iets hoger dus een aantal andere delen moesten lager. Na wat gepuzzel is de benodigde extra afstand gecompenseerd en mocht er in de toekomst ooit eens een andere keerring in moeten dan kan er nu een ‘standaard’ maat in. De keerring van dit RS type is anders dan de gangbare Hemscheidt keerringen die qua maat nog wel te krijgen zijn.
De witte plastic kruimels die een soort van aanslag waren had ik destijds vervangen door nylon ringen. Daar was na al die jaren nog niets mis mee. Omdat een veerschoteltje en een veer van de high speed compressieklep beschadigd was, had ik voor 10 euro op marktplaats een gewone chroom bus type Hemscheidt gekocht om daar het schoteltje en de veer van te gebruiken. Na het losslijpen van die demper zat daar nog een originele aanslag in. Goed genoeg om de dikte te bepalen van een origineel en om erachter te komen dat dit toch geen massief hard materiaal was geweest. Als nieuwe aanslag heb ik nu een viton schijf van 3mm die qua hardheid en dikte redelijk overeenkomt met het origineel. Viton is olie en benzine bestendig dus die zal het wel een aantal jaren vol gaan houden.
Het veertje van de high speed compressieklep was helaas anders en veel slapper dan diegene die in het RS model schokbreker zit. Met een sterkere veer zal de schokbreker minder snel doorslaan en wat stugger zijn bij snel inveren maar dan ook minder goed de weg volgen. Ik heb een aantal veertjes besteld en zet er iets lichtere in dan het origineel. Mijn spiraalveren zijn al redelijk wat sterker en zullen het te snel inveren wat verminderen. De low speed compressie klep, de plaatjes en veren bovenop de zuiger die verantwoordelijk zijn voor de algehele weglegging/inveersnelheid laat ik zoals het is. De uitgaande slag klep krijgt een dun shimmetje extra voor een iets stuggere demper.
Hopelijk ontstaat er een originele demper die geheel naar wens zal dempen. Mocht het één en ander opnieuw aangepast moeten worden dan is het grote voordeel van deze dempers dat je ze zo weer uit elkaar draait.
De olie die ik erin ga doen is 5W. Ik durf er geen dikkere olie in te doen want het origineel is ook zo dun als water wat erin zit. Een dikkere olie beïnvloed gelijk alle kleppen en veranderd direct de gehele schokbreker wat ik dan niet wil. Alleen de uitgaande slag wat trager en de high speed compressie juist wat lichter dan standaard. De hele afstelling is vrij simpel aan te passen met shimmetjes en voor een ‘bromfiets’ schokbreker van 50 jaar oud is het best een goed ontwerp.
De bussen in het rubber waren ooit eens aangevreten en daar vier nieuwe voor gemaakt van rvs. De rubbers zijn van een Tomos 4 TL maar passen heel goed in deze demper.
Nog lang niet toe aan een eerste proefrit maar ze liggen in ieder geval alvast klaar.
Jeroen
De schokbreker na 30 jaar weer uit elkaar. Twee nylon ringen als aanslag gebruikt destijds.
In de chroombus donor demper zat nog een originele aanslag.
Wat lengte wegwerken waar het kan.
Omdat de keerring uiteindelijk 1mm hoger in de schokbreker komt heb ik de doppen 1mm afgedraaid. Onder de draad zat een loos stuk zonder draad van ongeveer 1,5mm dus daar kon zonder meer wat vanaf. De 'hoeveelheid' draad in de schokbreker geschroefd blijft nu hetzelfde dan origineel.
Het pakketje keerringen en aangepaste delen. De zwarte schijven zijn de Viton aanslagen die erin komen. Ik plaats nog een extra kleine keerring in de schroefdop als een extra vuil keerring. Deze dicht niet het oliedeel af maar houd misschien wat rommel buiten.
De beschadigde veerschotel. De dunne veer komt uit de chroom bus Hemscheidt en de dikke uit de RS open veer versie.
Wat experimenteer veren.
De Tomos 4TL rubbers en de nieuwe bussen.
- Deze gebruikers waarderen jeroensprint voor dit bericht (totaal 3):
- Flocke (26 mei 2022, 16:39) • KeesR (29 mei 2022, 20:40) • Gijs (10 dec 2023, 20:50)
- Waardering: 27.27%
- jamojamo
- Berichten: 3756
- Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
- Locatie: Beverwijk
- Gegeven waarderingen: 358 keren
- Ontvangen waarderingen: 202 keren
Re: 1973 Grand Prix 4 Speed
Super mooi verslag van de mooiste achter schokbrekers die er zijn en je pakt het heel grondig aan. Ik heb 2 setjes gedaan maar bij mij was het schoonmaken, ringetje vervangen, olie erin en weer klaar. Even testen door duwen / trekken of ie goed dempte en dat was het wel. Ik ben jaloers op jouw kundigheid want je maakt ze beter dan nieuw. Het 2e setje heb ik hier nog liggen want ik vind ze te mooi om weg te doen en vind ze dan nog maar eens.
Die Akkerman uit Waskemeer vraagt 125€ voor een set zo uit de strijd
Gr.,
Eric
Die Akkerman uit Waskemeer vraagt 125€ voor een set zo uit de strijd
Gr.,
Eric
- Flocke
- Berichten: 3055
- Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
- Locatie: Teutoburger Wald (D)
- Gegeven waarderingen: 568 keren
- Ontvangen waarderingen: 801 keren
Re: 1973 Grand Prix 4 Speed
Sehr gute und interessante Detail-Arbeit !
Gefällt mir.
Du machst das wirklich gut und gründlich, eine Arbeit mit "Hand und Fuß".
Wenn man möglichst viel selbst macht, lernt man eine Menge dazu und weiß, was man hat.
Das kann natürlich nicht jeder, und die Möglichkeiten und Zeit benötigt man auch.
Weiter so, interessant ...
Gruß
Carsten
Gefällt mir.
Du machst das wirklich gut und gründlich, eine Arbeit mit "Hand und Fuß".
Wenn man möglichst viel selbst macht, lernt man eine Menge dazu und weiß, was man hat.
Das kann natürlich nicht jeder, und die Möglichkeiten und Zeit benötigt man auch.
Weiter so, interessant ...
Gruß
Carsten
-
- Berichten: 178
- Lid geworden op: 29 mei 2021, 22:20
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 55 keren
Re: 1973 Grand Prix 4 Speed
Een long shot, heeft iemand nog een RS hemscheidt schokbreker liggen of de bovenste dop/moer ervan?
Voor een bevriende Kreidler liefhebber van vroeger maak ik een setje klaar zoals die van mijzelf. Voor het eigen project heb ik wat extra keerringen etc. besteld voor passen, proberen en eventueel aanpassen of mislukken. Mijn visie is mocht er tijdens het experimenteren een keerring sneuvelen dan kun je met een paar extra 'op voorraad' direct verder en het scheelt dan extra opnieuw bestellen van iets wat 3 euro kost en verzenden 8 euro en in mijn geval gekocht bij een groothandel met een minimum order bedrag van 25 euro.
Ik heb voldoende overgehouden en kan voor hem een setje klaarmaken maar de bovenste schroefdop van één van de dempers is dusdanig beschadigd dat het beter is dat daar een andere op komt.
Ik hoop dat iemand wat heeft.
Jeroen
Voor een bevriende Kreidler liefhebber van vroeger maak ik een setje klaar zoals die van mijzelf. Voor het eigen project heb ik wat extra keerringen etc. besteld voor passen, proberen en eventueel aanpassen of mislukken. Mijn visie is mocht er tijdens het experimenteren een keerring sneuvelen dan kun je met een paar extra 'op voorraad' direct verder en het scheelt dan extra opnieuw bestellen van iets wat 3 euro kost en verzenden 8 euro en in mijn geval gekocht bij een groothandel met een minimum order bedrag van 25 euro.
Ik heb voldoende overgehouden en kan voor hem een setje klaarmaken maar de bovenste schroefdop van één van de dempers is dusdanig beschadigd dat het beter is dat daar een andere op komt.
Ik hoop dat iemand wat heeft.
Jeroen
-
- Berichten: 178
- Lid geworden op: 29 mei 2021, 22:20
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 55 keren
-
- Berichten: 178
- Lid geworden op: 29 mei 2021, 22:20
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 55 keren
Re: 1973 Grand Prix 4 Speed
Het is alweer een poosje geleden. Door omstandigheden niet zo actief geweest en er is niet zoveel gebeurd. Sinds eind vorige jaar is de boel weer voorzichtig opgepakt. Een paar willekeurige updates.
Het buddyseat is voorzien van nieuwe bekleding. Het bovendek is hergebruikt. De buddy heeft ongeveer twee jaar bij een bekleder gelegen met de opdracht, gebruik je een keer dezelfde grain skai/leer, dan neem mijn buddyseat graag ook mee. De piping is ook hergebruikt om het zo origineel mogelijk te laten lijken.
De kop en cilinder zijn glimmend. Geparelstraald en toen verdicht. Het neemt nu geen vuil aan en blijft voor altijd zo. 30 jaar geleden destijds met de oude cilinder ook gedaan en die is nog steeds zoals deze nieuwe.
Het project 5 bak met trappers gaat binnenkort verder.
Project standaard is inmiddels in de primer. Nieuwe pootjes aan een origineel en een cm langer. Het achterwiel komt daarmee zo'n twee centimeter verder van de vloer.
Een nieuw old stock beenscherm gestraald en inmiddels ook al in primer.
Een klein zij project is het verfraaien van een opengewerkt model dat ik als 16 jarige 30+ jaar geleden gemaakt had. Toen met een spuitbusje zilvergrijs aan de slag geweest maar nu wat netter en schoner allemaal. Nu dezelfde behandeling als de cilinder en kop. Als het verzinkwerk klaar is kan ie in elkaar.
Binnenkort meer nieuws.
Vroeger op de slaapkamer.
Regelmatig meegezeuld naar lokale evenementen.
Het buddyseat is voorzien van nieuwe bekleding. Het bovendek is hergebruikt. De buddy heeft ongeveer twee jaar bij een bekleder gelegen met de opdracht, gebruik je een keer dezelfde grain skai/leer, dan neem mijn buddyseat graag ook mee. De piping is ook hergebruikt om het zo origineel mogelijk te laten lijken.
De kop en cilinder zijn glimmend. Geparelstraald en toen verdicht. Het neemt nu geen vuil aan en blijft voor altijd zo. 30 jaar geleden destijds met de oude cilinder ook gedaan en die is nog steeds zoals deze nieuwe.
Het project 5 bak met trappers gaat binnenkort verder.
Project standaard is inmiddels in de primer. Nieuwe pootjes aan een origineel en een cm langer. Het achterwiel komt daarmee zo'n twee centimeter verder van de vloer.
Een nieuw old stock beenscherm gestraald en inmiddels ook al in primer.
Een klein zij project is het verfraaien van een opengewerkt model dat ik als 16 jarige 30+ jaar geleden gemaakt had. Toen met een spuitbusje zilvergrijs aan de slag geweest maar nu wat netter en schoner allemaal. Nu dezelfde behandeling als de cilinder en kop. Als het verzinkwerk klaar is kan ie in elkaar.
Binnenkort meer nieuws.
Vroeger op de slaapkamer.
Regelmatig meegezeuld naar lokale evenementen.
- Deze gebruikers waarderen jeroensprint voor dit bericht (totaal 3):
- Andre54 (03 feb 2024, 11:01) • jamojamo (05 feb 2024, 09:41) • KJ (03 apr 2024, 11:53)
- Waardering: 27.27%
- jamojamo
- Berichten: 3756
- Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
- Locatie: Beverwijk
- Gegeven waarderingen: 358 keren
- Ontvangen waarderingen: 202 keren
Re: 1973 Grand Prix 4 Speed
Ik geniet en wordt heel jaloers als ik dit allemaal zie Jeroen. Een echte techneut met gevoel voor esthetiek. En liefhebber die bereid is voor een ander iets te doen en de voortgang lekker te delen op het forum. Wat ik bewonder is je eigengereidheid en aanpassing van de originele onderdelen. Er zijn al zoveel topics waarbij NOS delen op NOS delen geschroefd worden en gues what…NOS op NOS past altijd maar wat jij doet is veel leuker om te zien.
Die buddy is een kunstwerkje en ook goed over nagedacht. Ik heb mijn lengtestreep Francorchamps ook met hetzelfde topdekje en pees laten doen. Dat is ori zo mooi dat is de moeite waard om geduld mee te hebben.
Gr., Eric
Die buddy is een kunstwerkje en ook goed over nagedacht. Ik heb mijn lengtestreep Francorchamps ook met hetzelfde topdekje en pees laten doen. Dat is ori zo mooi dat is de moeite waard om geduld mee te hebben.
Gr., Eric