Deel-restauratie RS 6,25 pk 1971

Verslagen van restauraties, het volledig opknappen en opnieuw opbouwen van een Kreidler - Restoring a Kreidler
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 47640
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg

Re: Deel-restauratie RS 6,25 pk 1971

#226 Bericht door Enzo-tvdzijden » 24 feb 2018, 16:06

Zo woensdag had Marcel de laatste klusjes gedaan aan de RS. Vandaag was hij klaar.

Een plaatje weer voor het nieuwe seizoen. Enige wat we nog nodig hebben is mooi weer.

Enzo
Bijlagen
03B6C6EE-62AC-42EA-92D7-EC5E9AFE5FCC.jpeg
03B6C6EE-62AC-42EA-92D7-EC5E9AFE5FCC.jpeg (126.56 KiB) 2186 keer bekeken

mvl
Berichten: 1155
Lid geworden op: 09 feb 2015, 20:50

Re: Deel-restauratie RS 6,25 pk 1971

#227 Bericht door mvl » 24 feb 2018, 16:31

Prachtig!

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 9342
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en

Re: Deel-restauratie RS 6,25 pk 1971

#228 Bericht door nozems » 24 feb 2018, 16:43

Het is nu harstikke mooi weer, je mag jezelf wel goed kleden, is flink koud met het windje zo! Maar hij staat er klaar voor:) gaat deze mee naar Duitsland&Bekgie dit jaar?

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 8982
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg

Re: Deel-restauratie RS 6,25 pk 1971

#229 Bericht door Caspar » 24 feb 2018, 20:11

[-X met zoveel zout op de weg stuur je zo'n exemplaar niet naar buiten...

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 47640
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg

Re: Deel-restauratie RS 6,25 pk 1971

#230 Bericht door Enzo-tvdzijden » 24 feb 2018, 20:21

Caspar schreef:[-X met zoveel zout op de weg stuur je zo'n exemplaar niet naar buiten...
Klopt. Alleen 2x warm gereden op het erf.

Enzo

Gebruikersavatar
rs-r
Berichten: 687
Lid geworden op: 03 mei 2005, 21:18
Locatie: Waregem (België)

Re: Deel-restauratie RS 6,25 pk 1971

#231 Bericht door rs-r » 25 feb 2018, 11:56

Zo een mooi ding :clap
Ik zou de plaathouder toch updaten naar 3 bevestigingen..

Gebruikersavatar
Flocke
Berichten: 572
Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
Locatie: Teutoburger Wald (D)

Re: Deel-restauratie RS 6,25 pk 1971

#232 Bericht door Flocke » 25 feb 2018, 12:14

rs-r schreef:Zo een mooi ding :clap
Ik zou de plaathouder toch updaten naar 3 bevestigingen..
Gut, ich trau mich schon gar nicht mehr, es zu sagen ... :mrgreen:

Carsten

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 47640
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg

Re: Deel-restauratie RS 6,25 pk 1971

#233 Bericht door Enzo-tvdzijden » 25 feb 2018, 12:24

Gijs schreef:
Enzo-tvdzijden schreef:Gaat lukken. Moet echt zeggen dat Mars en ik daar geen moeite voor willen doen. Als hij 85 haalt en je kan goed in 5 rijden in de “snelle” houding zijn wij al tevreden.

Enzo

Mooi werk mannen, doet me goed!
Mag niet van de oude eigenaar Gijs 8)

Enzo

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 47640
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg

Re: Deel-restauratie RS 6,25 pk 1971

#234 Bericht door Enzo-tvdzijden » 25 feb 2018, 15:50

En Marcel heeft de voorvork een modificatie gegeven. De dunnne balpenveren in de voorvork vervangen door de korte veren op gelijke lengte gemaakt van de na 72 vork.

Enzo
Bijlagen
ED221C48-8B36-4509-8720-B147FA20F527.jpeg
ED221C48-8B36-4509-8720-B147FA20F527.jpeg (56.69 KiB) 2074 keer bekeken

Gebruikersavatar
Gijs
Berichten: 6234
Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:08

Re: Deel-restauratie RS 6,25 pk 1971

#235 Bericht door Gijs » 26 feb 2018, 22:02

Enzo-tvdzijden schreef:
Gijs schreef:
Enzo-tvdzijden schreef:Gaat lukken. Moet echt zeggen dat Mars en ik daar geen moeite voor willen doen. Als hij 85 haalt en je kan goed in 5 rijden in de “snelle” houding zijn wij al tevreden.

Enzo

Mooi werk mannen, doet me goed!
Mag niet van de oude eigenaar Gijs 8)

Enzo
Zo is het!

Gebruikersavatar
Flocke
Berichten: 572
Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
Locatie: Teutoburger Wald (D)

Re: Deel-restauratie RS 6,25 pk 1971

#236 Bericht door Flocke » 26 feb 2018, 22:27

Enzo-tvdzijden schreef:En Marcel heeft de voorvork een modificatie gegeven. De dunnne balpenveren in de voorvork vervangen door de korte veren op gelijke lengte gemaakt van de na 72 vork.

Enzo
Und das bringt was ? :?:

Carsten

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 47640
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg

Re: Deel-restauratie RS 6,25 pk 1971

#237 Bericht door Enzo-tvdzijden » 26 feb 2018, 22:36

Flocke schreef:
Enzo-tvdzijden schreef:En Marcel heeft de voorvork een modificatie gegeven. De dunnne balpenveren in de voorvork vervangen door de korte veren op gelijke lengte gemaakt van de na 72 vork.

Enzo
Und das bringt was ? :?:

Carsten
Ja niet meer inzakken als hij op de wielen staat. Eerste gedeelte vering wat progressiever door dikkere winding.

Enzo

Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 881
Lid geworden op: 16 feb 2017, 20:26
Locatie: Nootdorp

Re: Deel-restauratie RS 6,25 pk 1971

#238 Bericht door MichelVH » 27 feb 2018, 07:00

Vering wordt niet progressief door dikkere winding Tjerry :wink:

Super 5
Berichten: 34
Lid geworden op: 09 mar 2017, 12:50

Re: Deel-restauratie RS 6,25 pk 1971

#239 Bericht door Super 5 » 27 feb 2018, 07:34

Enzo-tvdzijden schreef:Zo woensdag had Marcel de laatste klusjes gedaan aan de RS. Vandaag was hij klaar.

Een plaatje weer voor het nieuwe seizoen. Enige wat we nog nodig hebben is mooi weer.

Enzo
Dat is precies de RS wat ik zoek! :clap

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 47640
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg

Re: Deel-restauratie RS 6,25 pk 1971

#240 Bericht door Enzo-tvdzijden » 27 feb 2018, 10:13

MichelVH schreef:Vering wordt niet progressief door dikkere winding Tjerry :wink:
Je hebt gelijk. Verkeerde woordkeuze.
Belangrijkste is het niet inzakken en stevig in begin van veren.

Enzo

Gebruikersavatar
Flocke
Berichten: 572
Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
Locatie: Teutoburger Wald (D)

Re: Deel-restauratie RS 6,25 pk 1971

#241 Bericht door Flocke » 27 feb 2018, 21:46

Aha, interessant, werde mir den Tipp mal merken und die Federn vergleichen. :)

Gruß

Carsten

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 47640
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg

Re: Deel-restauratie RS 6,25 pk 1971

#242 Bericht door Enzo-tvdzijden » 10 mar 2018, 18:30

Vandaag even binnendoor naar Bodegraven en terug gereden. Loopt als een zonnetje.

Enzo
Bijlagen
7A423B42-B06E-4FEE-8422-9180CDB3FE6A.jpeg
7A423B42-B06E-4FEE-8422-9180CDB3FE6A.jpeg (104.88 KiB) 1860 keer bekeken

Gebruikersavatar
Eifelyeti
Eifeltour Rijder
Berichten: 5667
Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
Locatie: Kreuzau (D)

Re: Deel-restauratie RS 6,25 pk 1971

#243 Bericht door Eifelyeti » 11 mar 2018, 09:28

Hallo,

wie lang is de veer van de oude fork en de nieuwe fork van vanaf 73 ?

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 47640
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg

Re: Deel-restauratie RS 6,25 pk 1971

#244 Bericht door Enzo-tvdzijden » 11 mar 2018, 09:36

Eifelyeti schreef:Hallo,

wie lang is de veer van de oude fork en de nieuwe fork van vanaf 73 ?
We maken de veer van na 73 gelijk aan de veer van voor 73 ( buffel )

Gebruikersavatar
Eifelyeti
Eifeltour Rijder
Berichten: 5667
Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
Locatie: Kreuzau (D)

Re: Deel-restauratie RS 6,25 pk 1971

#245 Bericht door Eifelyeti » 11 mar 2018, 14:12

Enzo-tvdzijden schreef:
Eifelyeti schreef:Hallo,

wie lang is de veer van de oude fork en de nieuwe fork van vanaf 73 ?
We maken de veer van na 73 gelijk aan de veer van voor 73 ( buffel )
:thumbsup

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 47640
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg

Re: Deel-restauratie RS 6,25 pk 1971

#246 Bericht door Enzo-tvdzijden » 07 jul 2018, 23:20

Toch nog iets delen met jullie. Marcel was overgestapt van een 5,3 pk W1 cilinder naar een NOS 6,25 pk W6 cilinder. Bij de keuze van de nieuwe 18mm koos Marcel een gelijke aan welke hij had. De 1/18/13 dus. Kijk je in het lijstje zie je alleen verschil in hoofdsproeier en de vaste luchtschroef correctie met de het aantal slagen los.
Wij dachten dus wat maakt het uit we kijken wel en zal wel goed lopen.

Dat lopen dat deed hij goed. Maar Marcel miste de felheid onderin bij optrekken, vanaf een rotonde of na net overschakelen. De power kwam wel maar later.
Dus probeerde hij wat sproeiers en gasnaaldstanden uit. Of verzuiperig of te kort benzine.
De 75 was te groot, 72 het beste en 70 veel te klein. Zijn vorige cilinder 5,3pk reed hij ook met de 72.

Vanmiddag na sproeier wisselen die echt te klein was een gingen we nieuw plan trekken.
Ik zei Marcel zullen we de nieuwe 1/18/26 nog even proberen. Je hebt nu een aantal keer test gereden en weet hoe het aanvoelt. Dus met de ori 75 hoofdsproeier.

Nou jullie raden het al. Precies wat hij miste was terug. Blij :clap
Na het eten had Marcel nog alleen een extra rit gemaakt. Had niet gedroomd. Was echt VEEL beter.

Enzo
Bijlagen
9BB4A777-B538-4369-BFA8-3D759C735825.jpeg
9BB4A777-B538-4369-BFA8-3D759C735825.jpeg (169.54 KiB) 1140 keer bekeken

Gebruikersavatar
Flocke
Berichten: 572
Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
Locatie: Teutoburger Wald (D)

Re: Deel-restauratie RS 6,25 pk 1971

#247 Bericht door Flocke » 08 jul 2018, 13:07

Man sollte sich noch klarmachen, dass die Korrekturluftdüse, der eigentliche Unterschied bei den 3 verschiedenen 18er Vergasern ist. Diese hat die Aufgabe, dass Gemisch im oberen Drehzahlbereich abzumagern.
Es wird also bei höheren Drehzahlen und hohem Unterdruck zusätzliche Luft über diese Düse angesaugt und somit das Gemisch im oberen Drehzahlbereich abgemagert.

Man kann bei einer großen Korrekturluftdüse deswegen mit einer größeren Hauptdüse fahren, und deswegen hat der 1/18/26 auch die größere Hauptdüse. In der ET-Liste unten steht beim 1/18/13 eine 72er HD, beim 1/18/26 eine 72er oder 75er und beim 1/18/260 ohne Korrekturluftdüse die kleinste HD, nämlich eine 70er.
Das Ganze führt dann dazu, dass man im unteren und mittleren Drehzahlbereich ein fetteres Gemisch hat als ohne Korrekturluftdüse, weil in dem Bereich die größere Hauptdüse ja auch noch wirkt.
Aus diesem Grund kann er nun mit seiner 71er RS im unteren und mittleren Bereich mit einem fetteren Gemisch fahren im Vergleich zum 1/18/13.

Ich habe bei meiner Eiertank auch einen 1/18/26 verbaut, weil ich auch im unteren und mittleren Bereich gerne ein fetteres Gemisch fahre und insgesamt bin ich zufrieden damit.
Zuvor hatte ich einen 1/18/260 drauf, der hat gar keine Korrekturluftdüse, das Ansprechverhalten hatte mir nicht so gut gefallen und deswegen hatte ich den 1/18/26 draufgebaut.

Im Nachhinein muß ich aber auch sagen, dass die Einstellung der Luftregulierschraube ebenfalls großen Einfluss auf das Ansprechverhalten im unteren und mittleren Bereich hat, und die hatte ich sonst immer zu weit offen.

Ich habe auch noch einen neuen 1/18/13 liegen (mit der kleineren Korrekturluftdüse), der eigentlich zum 5,3er gehört, habe ihn aber noch nicht getestet, da ich mit dem Motorlauf so zufrieden bin und mir durch den 1/18/13 keine Verbesserung verspreche.

Interessant ist, dass man bei den 6,25PS-Motoren vom 1/18/26 auf den 1/18/260 ohne Korrekturluftdüse gewechselt ist und dann wieder auf den 1/18/26 zurück, als wenn man mit dem 1/18/260 nicht zufrieden war, vielleicht hatte es auch Verfügbarkeits- oder Kostengründe.

Die folgenden 20er BING hatten dann wieder keine Korrekturluftdüse.

Gruß

Carsten


Bildschirmfoto 2018-02-07 um 21.52.42.jpg
Bildschirmfoto 2018-02-07 um 21.52.42.jpg (178.49 KiB) 1097 keer bekeken
Bildschirmfoto 2013-06-09 um 01.04.51.png
Bildschirmfoto 2013-06-09 um 01.04.51.png (58.27 KiB) 1097 keer bekeken
Bildschirmfoto 2017-03-22 um 20.35.22.jpg
Bildschirmfoto 2017-03-22 um 20.35.22.jpg (115.55 KiB) 1097 keer bekeken

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 47640
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg

Re: Deel-restauratie RS 6,25 pk 1971

#248 Bericht door Enzo-tvdzijden » 08 jul 2018, 13:51

Precies Carsten. Was gewoon weer de Kreidler theorie die exact klopt met de werkelijkheid.
Dus 6,25 pk kleine breitwand met 1/18/26 en 75 Hoofdsproeier. Perfect lopen. Alle andere 18 mm combi’s aardig maar niet goed.

Enzo

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 2578
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk

Re: Deel-restauratie RS 6,25 pk 1971

#249 Bericht door jamojamo » 08 jul 2018, 14:23

Ik heb de 1/18/26 ook altijd op mijn RS gehad uit 1971 met deels nieuwe bij Tilmans bestelde slijtagedelen. Op de ori W6, later dezelfde cilinder op 42mm en ook de imi W6 boring 44mm. Met de ori bezetting, filter en thules. Nu rij ik met de 20mm Mikuni VM20-151 en heb meer trekkracht. Is ook een overweging waard als je net iets meer wilt.
Gr.,
Eric

Gebruikersavatar
d.verburg
Berichten: 518
Lid geworden op: 30 sep 2006, 12:55
Locatie: Kudelstaart
Contacteer:

Re: Deel-restauratie RS 6,25 pk 1971

#250 Bericht door d.verburg » 08 jul 2018, 17:03

Mooi om te lezen! Dat die minimale verschillen het doen!
Waar zit die Korrekturluftduse ergens in de carburateur?

Ik rij zelf dan met de 1/18/13, nu met een standaard SB. Rijdt prima en beter dan een 1/20/59 vind ik.
Maar in theorie zou de 1/18/26 nog beter kunnen zijn.

Plaats reactie