Pagina 10 van 11

Re: Deel-restauratie RS 6,25 pk 1971

Geplaatst: 24 feb 2018, 16:06
door Enzo-tvdzijden
Zo woensdag had Marcel de laatste klusjes gedaan aan de RS. Vandaag was hij klaar.

Een plaatje weer voor het nieuwe seizoen. Enige wat we nog nodig hebben is mooi weer.

Enzo

Re: Deel-restauratie RS 6,25 pk 1971

Geplaatst: 24 feb 2018, 16:31
door mvl
Prachtig!

Re: Deel-restauratie RS 6,25 pk 1971

Geplaatst: 24 feb 2018, 16:43
door nozems
Het is nu harstikke mooi weer, je mag jezelf wel goed kleden, is flink koud met het windje zo! Maar hij staat er klaar voor:) gaat deze mee naar Duitsland&Bekgie dit jaar?

Re: Deel-restauratie RS 6,25 pk 1971

Geplaatst: 24 feb 2018, 20:11
door Caspar
[-X met zoveel zout op de weg stuur je zo'n exemplaar niet naar buiten...

Re: Deel-restauratie RS 6,25 pk 1971

Geplaatst: 24 feb 2018, 20:21
door Enzo-tvdzijden
Caspar schreef:[-X met zoveel zout op de weg stuur je zo'n exemplaar niet naar buiten...
Klopt. Alleen 2x warm gereden op het erf.

Enzo

Re: Deel-restauratie RS 6,25 pk 1971

Geplaatst: 25 feb 2018, 11:56
door rs-r
Zo een mooi ding :clap
Ik zou de plaathouder toch updaten naar 3 bevestigingen..

Re: Deel-restauratie RS 6,25 pk 1971

Geplaatst: 25 feb 2018, 12:14
door Flocke
rs-r schreef:Zo een mooi ding :clap
Ik zou de plaathouder toch updaten naar 3 bevestigingen..
Gut, ich trau mich schon gar nicht mehr, es zu sagen ... :mrgreen:

Carsten

Re: Deel-restauratie RS 6,25 pk 1971

Geplaatst: 25 feb 2018, 12:24
door Enzo-tvdzijden
Gijs schreef:
Enzo-tvdzijden schreef:Gaat lukken. Moet echt zeggen dat Mars en ik daar geen moeite voor willen doen. Als hij 85 haalt en je kan goed in 5 rijden in de “snelle” houding zijn wij al tevreden.

Enzo

Mooi werk mannen, doet me goed!
Mag niet van de oude eigenaar Gijs 8)

Enzo

Re: Deel-restauratie RS 6,25 pk 1971

Geplaatst: 25 feb 2018, 15:50
door Enzo-tvdzijden
En Marcel heeft de voorvork een modificatie gegeven. De dunnne balpenveren in de voorvork vervangen door de korte veren op gelijke lengte gemaakt van de na 72 vork.

Enzo

Re: Deel-restauratie RS 6,25 pk 1971

Geplaatst: 26 feb 2018, 22:02
door Gijs
Enzo-tvdzijden schreef:
Gijs schreef:
Enzo-tvdzijden schreef:Gaat lukken. Moet echt zeggen dat Mars en ik daar geen moeite voor willen doen. Als hij 85 haalt en je kan goed in 5 rijden in de “snelle” houding zijn wij al tevreden.

Enzo

Mooi werk mannen, doet me goed!
Mag niet van de oude eigenaar Gijs 8)

Enzo
Zo is het!

Re: Deel-restauratie RS 6,25 pk 1971

Geplaatst: 26 feb 2018, 22:27
door Flocke
Enzo-tvdzijden schreef:En Marcel heeft de voorvork een modificatie gegeven. De dunnne balpenveren in de voorvork vervangen door de korte veren op gelijke lengte gemaakt van de na 72 vork.

Enzo
Und das bringt was ? :?:

Carsten

Re: Deel-restauratie RS 6,25 pk 1971

Geplaatst: 26 feb 2018, 22:36
door Enzo-tvdzijden
Flocke schreef:
Enzo-tvdzijden schreef:En Marcel heeft de voorvork een modificatie gegeven. De dunnne balpenveren in de voorvork vervangen door de korte veren op gelijke lengte gemaakt van de na 72 vork.

Enzo
Und das bringt was ? :?:

Carsten
Ja niet meer inzakken als hij op de wielen staat. Eerste gedeelte vering wat progressiever door dikkere winding.

Enzo

Re: Deel-restauratie RS 6,25 pk 1971

Geplaatst: 27 feb 2018, 07:00
door MichelVH
Vering wordt niet progressief door dikkere winding Tjerry :wink:

Re: Deel-restauratie RS 6,25 pk 1971

Geplaatst: 27 feb 2018, 07:34
door Super 5
Enzo-tvdzijden schreef:Zo woensdag had Marcel de laatste klusjes gedaan aan de RS. Vandaag was hij klaar.

Een plaatje weer voor het nieuwe seizoen. Enige wat we nog nodig hebben is mooi weer.

Enzo
Dat is precies de RS wat ik zoek! :clap

Re: Deel-restauratie RS 6,25 pk 1971

Geplaatst: 27 feb 2018, 10:13
door Enzo-tvdzijden
MichelVH schreef:Vering wordt niet progressief door dikkere winding Tjerry :wink:
Je hebt gelijk. Verkeerde woordkeuze.
Belangrijkste is het niet inzakken en stevig in begin van veren.

Enzo

Re: Deel-restauratie RS 6,25 pk 1971

Geplaatst: 27 feb 2018, 21:46
door Flocke
Aha, interessant, werde mir den Tipp mal merken und die Federn vergleichen. :)

Gruß

Carsten

Re: Deel-restauratie RS 6,25 pk 1971

Geplaatst: 10 mar 2018, 18:30
door Enzo-tvdzijden
Vandaag even binnendoor naar Bodegraven en terug gereden. Loopt als een zonnetje.

Enzo

Re: Deel-restauratie RS 6,25 pk 1971

Geplaatst: 11 mar 2018, 09:28
door Eifelyeti
Hallo,

wie lang is de veer van de oude fork en de nieuwe fork van vanaf 73 ?

Re: Deel-restauratie RS 6,25 pk 1971

Geplaatst: 11 mar 2018, 09:36
door Enzo-tvdzijden
Eifelyeti schreef:Hallo,

wie lang is de veer van de oude fork en de nieuwe fork van vanaf 73 ?
We maken de veer van na 73 gelijk aan de veer van voor 73 ( buffel )

Re: Deel-restauratie RS 6,25 pk 1971

Geplaatst: 11 mar 2018, 14:12
door Eifelyeti
Enzo-tvdzijden schreef:
Eifelyeti schreef:Hallo,

wie lang is de veer van de oude fork en de nieuwe fork van vanaf 73 ?
We maken de veer van na 73 gelijk aan de veer van voor 73 ( buffel )
:thumbsup

Re: Deel-restauratie RS 6,25 pk 1971

Geplaatst: 07 jul 2018, 23:20
door Enzo-tvdzijden
Toch nog iets delen met jullie. Marcel was overgestapt van een 5,3 pk W1 cilinder naar een NOS 6,25 pk W6 cilinder. Bij de keuze van de nieuwe 18mm koos Marcel een gelijke aan welke hij had. De 1/18/13 dus. Kijk je in het lijstje zie je alleen verschil in hoofdsproeier en de vaste luchtschroef correctie met de het aantal slagen los.
Wij dachten dus wat maakt het uit we kijken wel en zal wel goed lopen.

Dat lopen dat deed hij goed. Maar Marcel miste de felheid onderin bij optrekken, vanaf een rotonde of na net overschakelen. De power kwam wel maar later.
Dus probeerde hij wat sproeiers en gasnaaldstanden uit. Of verzuiperig of te kort benzine.
De 75 was te groot, 72 het beste en 70 veel te klein. Zijn vorige cilinder 5,3pk reed hij ook met de 72.

Vanmiddag na sproeier wisselen die echt te klein was een gingen we nieuw plan trekken.
Ik zei Marcel zullen we de nieuwe 1/18/26 nog even proberen. Je hebt nu een aantal keer test gereden en weet hoe het aanvoelt. Dus met de ori 75 hoofdsproeier.

Nou jullie raden het al. Precies wat hij miste was terug. Blij :clap
Na het eten had Marcel nog alleen een extra rit gemaakt. Had niet gedroomd. Was echt VEEL beter.

Enzo

Re: Deel-restauratie RS 6,25 pk 1971

Geplaatst: 08 jul 2018, 13:07
door Flocke
Man sollte sich noch klarmachen, dass die Korrekturluftdüse, der eigentliche Unterschied bei den 3 verschiedenen 18er Vergasern ist. Diese hat die Aufgabe, dass Gemisch im oberen Drehzahlbereich abzumagern.
Es wird also bei höheren Drehzahlen und hohem Unterdruck zusätzliche Luft über diese Düse angesaugt und somit das Gemisch im oberen Drehzahlbereich abgemagert.

Man kann bei einer großen Korrekturluftdüse deswegen mit einer größeren Hauptdüse fahren, und deswegen hat der 1/18/26 auch die größere Hauptdüse. In der ET-Liste unten steht beim 1/18/13 eine 72er HD, beim 1/18/26 eine 72er oder 75er und beim 1/18/260 ohne Korrekturluftdüse die kleinste HD, nämlich eine 70er.
Das Ganze führt dann dazu, dass man im unteren und mittleren Drehzahlbereich ein fetteres Gemisch hat als ohne Korrekturluftdüse, weil in dem Bereich die größere Hauptdüse ja auch noch wirkt.
Aus diesem Grund kann er nun mit seiner 71er RS im unteren und mittleren Bereich mit einem fetteren Gemisch fahren im Vergleich zum 1/18/13.

Ich habe bei meiner Eiertank auch einen 1/18/26 verbaut, weil ich auch im unteren und mittleren Bereich gerne ein fetteres Gemisch fahre und insgesamt bin ich zufrieden damit.
Zuvor hatte ich einen 1/18/260 drauf, der hat gar keine Korrekturluftdüse, das Ansprechverhalten hatte mir nicht so gut gefallen und deswegen hatte ich den 1/18/26 draufgebaut.

Im Nachhinein muß ich aber auch sagen, dass die Einstellung der Luftregulierschraube ebenfalls großen Einfluss auf das Ansprechverhalten im unteren und mittleren Bereich hat, und die hatte ich sonst immer zu weit offen.

Ich habe auch noch einen neuen 1/18/13 liegen (mit der kleineren Korrekturluftdüse), der eigentlich zum 5,3er gehört, habe ihn aber noch nicht getestet, da ich mit dem Motorlauf so zufrieden bin und mir durch den 1/18/13 keine Verbesserung verspreche.

Interessant ist, dass man bei den 6,25PS-Motoren vom 1/18/26 auf den 1/18/260 ohne Korrekturluftdüse gewechselt ist und dann wieder auf den 1/18/26 zurück, als wenn man mit dem 1/18/260 nicht zufrieden war, vielleicht hatte es auch Verfügbarkeits- oder Kostengründe.

Die folgenden 20er BING hatten dann wieder keine Korrekturluftdüse.

Gruß

Carsten


Bildschirmfoto 2018-02-07 um 21.52.42.jpg
Bildschirmfoto 2018-02-07 um 21.52.42.jpg (178.49 KiB) 3664 keer bekeken
Bildschirmfoto 2013-06-09 um 01.04.51.png
Bildschirmfoto 2013-06-09 um 01.04.51.png (58.27 KiB) 3664 keer bekeken
Bildschirmfoto 2017-03-22 um 20.35.22.jpg
Bildschirmfoto 2017-03-22 um 20.35.22.jpg (115.55 KiB) 3664 keer bekeken

Re: Deel-restauratie RS 6,25 pk 1971

Geplaatst: 08 jul 2018, 13:51
door Enzo-tvdzijden
Precies Carsten. Was gewoon weer de Kreidler theorie die exact klopt met de werkelijkheid.
Dus 6,25 pk kleine breitwand met 1/18/26 en 75 Hoofdsproeier. Perfect lopen. Alle andere 18 mm combi’s aardig maar niet goed.

Enzo

Re: Deel-restauratie RS 6,25 pk 1971

Geplaatst: 08 jul 2018, 14:23
door jamojamo
Ik heb de 1/18/26 ook altijd op mijn RS gehad uit 1971 met deels nieuwe bij Tilmans bestelde slijtagedelen. Op de ori W6, later dezelfde cilinder op 42mm en ook de imi W6 boring 44mm. Met de ori bezetting, filter en thules. Nu rij ik met de 20mm Mikuni VM20-151 en heb meer trekkracht. Is ook een overweging waard als je net iets meer wilt.
Gr.,
Eric

Re: Deel-restauratie RS 6,25 pk 1971

Geplaatst: 08 jul 2018, 17:03
door d.verburg
Mooi om te lezen! Dat die minimale verschillen het doen!
Waar zit die Korrekturluftduse ergens in de carburateur?

Ik rij zelf dan met de 1/18/13, nu met een standaard SB. Rijdt prima en beter dan een 1/20/59 vind ik.
Maar in theorie zou de 1/18/26 nog beter kunnen zijn.