Restauratie van duitse RMC-S 1979 inmiddels 90CC

Verslagen van restauraties, het volledig opknappen en opnieuw opbouwen van een Kreidler - Restoring a Kreidler
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Writer
Berichten: 956
Lid geworden op: 03 jul 2005, 23:14
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 34 keren

Re: Restauratie van duitse RMC-S 1979 inmiddels 90CC

#1126 Bericht door Writer » 06 jan 2014, 18:45

Alle ledlampen zijn led lampen met standaard fittingen zodat geen aanpassingen gemaakt hoeven te worden.

Gebruikersavatar
Writer
Berichten: 956
Lid geworden op: 03 jul 2005, 23:14
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 34 keren

Re: Restauratie van duitse RMC-S 1979 inmiddels 90CC

#1127 Bericht door Writer » 06 jan 2014, 18:48

Johan,

Hoe weet ik welke curve de CDI heeft die ik gekregen heb van HPI?

Is 3,4mm voorontsteking niet erg veel zodat hij te warm word met rustig rijden?

Paul

Gebruikersavatar
lazy rider
Berichten: 3329
Lid geworden op: 05 feb 2006, 23:28
Locatie: Scharendijke
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

Re: Restauratie van duitse RMC-S 1979 inmiddels 90CC

#1128 Bericht door lazy rider » 06 jan 2014, 20:49

Writer schreef:Johan,

Hoe weet ik welke curve de CDI heeft die ik gekregen heb van HPI?

Is 3,4mm voorontsteking niet erg veel zodat hij te warm word met rustig rijden?

Paul

Je heb de rode 1 curve cdi die is 30 GR en je heb de rode 2 curve cdi met 2 extra gele draden als je die doorverbind heb je curve 2 .
En je heb de zwarte cdi die is 20 GR .
En 3.4 m/m VBDP klopt helemaal komt overeen met 30 gr ,zodra je meer dan 2000rpm gaat maken gaat de curve gelijk verlaten (stationair heb je niet veel warmte ontwikkeling )

Johan

Eifelyeti
Eifeltour Rijder
Berichten: 9314
Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
Locatie: Nirvana
Gegeven waarderingen: 949 keren
Ontvangen waarderingen: 781 keren

Re: Restauratie van duitse RMC-S 1979 inmiddels 90CC

#1129 Bericht door Eifelyeti » 06 jan 2014, 22:26

Writer schreef:Alle ledlampen zijn led lampen met standaard fittingen zodat geen aanpassingen gemaakt hoeven te worden.
Hallo Paul,

heb jij Fotos of Typ-Nr?

Eifelyeti
Eifeltour Rijder
Berichten: 9314
Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
Locatie: Nirvana
Gegeven waarderingen: 949 keren
Ontvangen waarderingen: 781 keren

Re: Restauratie van duitse RMC-S 1979 inmiddels 90CC

#1130 Bericht door Eifelyeti » 06 jan 2014, 22:28

lazy rider schreef:
Writer schreef:Johan,

Hoe weet ik welke curve de CDI heeft die ik gekregen heb van HPI?

Is 3,4mm voorontsteking niet erg veel zodat hij te warm word met rustig rijden?

Paul

Je heb de rode 1 curve cdi die is 30 GR en je heb de rode 2 curve cdi met 2 extra gele draden als je die doorverbind heb je curve 2 .
En je heb de zwarte cdi die is 20 GR .
En 3.4 m/m VBDP klopt helemaal komt overeen met 30 gr ,zodra je meer dan 2000rpm gaat maken gaat de curve gelijk verlaten (stationair heb je niet veel warmte ontwikkeling )

Johan
also nix voor te cruisen... :D

Gebruikersavatar
emilio
circuit rijder
Berichten: 3019
Lid geworden op: 25 jul 2003, 12:36
Locatie: Paramaribo
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 18 keren

Re: Restauratie van duitse RMC-S 1979 inmiddels 90CC

#1131 Bericht door emilio » 07 jan 2014, 13:38

Even een aanvulling op datgene wat Johan geschreven heeft over de kleur van de CDI kastjes. Het kan kloppen dat in het verleden de kleur van de kast de mate van het aantal graden aangaf. Dit is niet meer het geval... De 30 graden CDI kan net zo goed in een zwarte kast zitten als in een rode en visa versa. Dit is me in het verleden al eens door HPI medegedeeld en vanmorgen was ik er weer en er is me door Willi nog eens bevestigd dat de kleur van de kast tegenwoordig niets zegt. Ze gebruiken de 2 kleuren door elkaar heen.

Het is ook niet raadzaam om de CDI kastjes van de binnenrotor op een 210 (met vliegwiel) te plaatsen. De gebruikte elektronische techniek is een hele andere. Achter op de CDI kast staat een sticker met een nummer. Als het nummer met 068 begint dan is het voor een binnenrotorontsteking. Zodra het nummer met 210 begint dan is die voor de vliegwielontsteking.

De voorontsteking van de standaardcurve van een 210 ontsteking bedraagt 24 graden en gaat naar 0 bij 16000 toeren. Curve 2 (indien je met een 2 curve ontsteking rijdt) heeft 25 graden en gaat naar 3,25 graden bij 16000 toeren. Ik heb de grafiek hieronder ingesloten:

Afbeelding

Nu weet ik niet zeker of Paul een 210 heeft maar als dit het geval is dan heeft die curve 1 met 24 graden voorontsteking..

HPI heeft trouwens ook ontsteking voor geforceerde koeling. Was voor mij nieuw vanmorgen :)..

Als laatste en ter vergelijking de curven van de 2006 binnenrotor ontstekingen:

Afbeelding

Gebruikersavatar
lazy rider
Berichten: 3329
Lid geworden op: 05 feb 2006, 23:28
Locatie: Scharendijke
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

Re: Restauratie van duitse RMC-S 1979 inmiddels 90CC

#1132 Bericht door lazy rider » 07 jan 2014, 14:17

De curves die ik heb als standaard 2006 curve zijn toch weer anders ?
Bijlagen
HPI standaard 2006 curve (Medium).jpg
HPI standaard 2006 curve (Medium).jpg (94.83 KiB) 15545 keer bekeken
HPI binnenrotor 2006 (Medium).jpeg
HPI binnenrotor 2006 (Medium).jpeg (32.97 KiB) 15545 keer bekeken

Gebruikersavatar
emilio
circuit rijder
Berichten: 3019
Lid geworden op: 25 jul 2003, 12:36
Locatie: Paramaribo
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 18 keren

Re: Restauratie van duitse RMC-S 1979 inmiddels 90CC

#1133 Bericht door emilio » 07 jan 2014, 14:51

Ik heb ze rechtstreeks van de HPI website Johan. Bart heeft me erop gewezen..

http://hpi.be/universalignition1.htm

Gebruikersavatar
lazy rider
Berichten: 3329
Lid geworden op: 05 feb 2006, 23:28
Locatie: Scharendijke
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

Re: Restauratie van duitse RMC-S 1979 inmiddels 90CC

#1134 Bericht door lazy rider » 07 jan 2014, 15:00

emilio schreef:Ik heb ze rechtstreeks van de HPI website Johan. Bart heeft me erop gewezen..

http://hpi.be/universalignition1.htm

Ik gebruik tune box V4 software van HPI daar staan al de curves in die bij hpi beschikbaar zijn .
Deze software gebruik ik ook om de digitale CDI's mee te programmeren.

johan

Gebruikersavatar
emilio
circuit rijder
Berichten: 3019
Lid geworden op: 25 jul 2003, 12:36
Locatie: Paramaribo
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 18 keren

Re: Restauratie van duitse RMC-S 1979 inmiddels 90CC

#1135 Bericht door emilio » 07 jan 2014, 15:13

Jammer dat ik mijn interface niet thuis heb liggen om de curve uit te lezen. Ik werk namelijk ook met één van de laatste versies van dit programma... We gaan er in ieder geval binnenkort mee testen en dan komt het heus wel goed:)..

Gebruikersavatar
Writer
Berichten: 956
Lid geworden op: 03 jul 2005, 23:14
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 34 keren

Re: Restauratie van duitse RMC-S 1979 inmiddels 90CC

#1136 Bericht door Writer » 07 jan 2014, 23:02

http://www.immers.info/

Bij deze zaak heb ik veel led lampen gehaald, zullen inmiddels weer betere zijn.
Ik had eerst gekleurde voor rem en richtingaanwijzers, inmiddels allemaal witte.
Kijk naar aantal lumen hoe meer hoe helderder de lichtbron.

Paul

Gebruikersavatar
Writer
Berichten: 956
Lid geworden op: 03 jul 2005, 23:14
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 34 keren

Re: Restauratie van duitse RMC-S 1979 inmiddels 90CC

#1137 Bericht door Writer » 07 jan 2014, 23:04

Johan en Johan,

Dank voor de informatie ik zal de informatie delen met marinus.
Ik hou jullie op de hoogte hoe eea verloopt.

Paul

Gebruikersavatar
Henk 3bakvoet
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Berichten: 10825
Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
Locatie: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 191 keren
Ontvangen waarderingen: 574 keren

Re: Restauratie van duitse RMC-S 1979 inmiddels 90CC

#1138 Bericht door Henk 3bakvoet » 07 jan 2014, 23:20

Aangezien deze topic al bijna tien jaar loopt zal dit ventje inmiddels zijn eigen Kreidler wel hebben denk ik?
Bijlagen
zoon1.JPG
zoon1.JPG (95.85 KiB) 15480 keer bekeken

Gebruikersavatar
Writer
Berichten: 956
Lid geworden op: 03 jul 2005, 23:14
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 34 keren

Re: Restauratie van duitse RMC-S 1979 inmiddels 90CC

#1139 Bericht door Writer » 09 jan 2014, 19:41

Hallo Henk,

Nee die er op zit nog niet die is 13, de andere is vandaag 16 geworden maar krijgt zeker geen Kreidler en wil het ook niet. De jongste vind de Kreidler ook niet wat die vind de MTX leuker.

Paul

Eifelyeti
Eifeltour Rijder
Berichten: 9314
Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
Locatie: Nirvana
Gegeven waarderingen: 949 keren
Ontvangen waarderingen: 781 keren

Re: Restauratie van duitse RMC-S 1979 inmiddels 90CC

#1140 Bericht door Eifelyeti » 10 jan 2014, 11:24

Writer schreef:http://www.immers.info/

Bij deze zaak heb ik veel led lampen gehaald, zullen inmiddels weer betere zijn.
Ik had eerst gekleurde voor rem en richtingaanwijzers, inmiddels allemaal witte.
Kijk naar aantal lumen hoe meer hoe helderder de lichtbron.

Paul
Paul, bedank :clap

Gebruikersavatar
Writer
Berichten: 956
Lid geworden op: 03 jul 2005, 23:14
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 34 keren

Re: Restauratie van duitse RMC-S 1979 inmiddels 90CC

#1141 Bericht door Writer » 11 jan 2014, 12:12

Heren,

Ik ben 9 januari bij Marinus geweest die voor mij de tijd wou nemen de nieuwe 2ten HPI af te stellen met de standaard CDI met 24 graden curve.
We zijn na binnenkomst test waarbij gedachte was dat het veel vroeger moest toch uitgekomen bij aankomst instellingen.
Binnenkomst was 2,2mm vbdp en laatste op kromme te zien op 2,4mm vbdp, de 2,4mm vbdp komt op 25 graden voorontsteking.

Voor dit vermogen is de curve geheel niet nodig deze is meer voor kleinere toeren machines maar we zijn tevreden over huidige afstelling.
Bij max vermogen wat al bij 9000rpm komt heeft de curve ook nog eens 15graden voorontsteking, dit komt terug gerekend op 3,4mm vbdp.

Omdat de sproeier te klein is durfde Marinus niet zonder luchtfilter te gaan die volgens hem zeker de 2pk afname vertegenwoordigde bij aflevering de Jager.
Ik heb inmiddels grotere sproeiers besteld en moet daar eerst mee experimenteren, dit op basis van vollast en dan kleur bougie beoordelen.

Dit was voor mij weer een erg leerzame dag en wil met name Marinus bedanken voor zijn gastvrijheid en tijd die hij hiervoor vrij wou maken.
Ook Johan voor de grafieken die hij van HPI heeft ontvangen en zijn advies om ipv de Kokusan met de 2ten van HPI verder te gaan.

Groeten,

Paul
Bijlagen
HPI Vermogenskromme 110cc  (Medium).jpg
HPI Vermogenskromme 110cc (Medium).jpg (158.15 KiB) 15332 keer bekeken

Gebruikersavatar
arno meijer
Berichten: 580
Lid geworden op: 07 aug 2010, 23:28
Locatie: amersfoort
Gegeven waarderingen: 28 keren
Ontvangen waarderingen: 9 keren

Re: Restauratie van duitse RMC-S 1979 inmiddels 90CC

#1142 Bericht door arno meijer » 11 jan 2014, 12:48

Dat zijn nette waardes,, daar kan je mee thuis komen,,

Gebruikersavatar
Writer
Berichten: 956
Lid geworden op: 03 jul 2005, 23:14
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 34 keren

Re: Restauratie van duitse RMC-S 1979 inmiddels 90CC

#1143 Bericht door Writer » 27 apr 2014, 20:27

Zo vandaag dank zij Johan een vliegwiel gewicht aan de HPI2Ten geplaatst, hoop dat ik dit gauw kan proberen of dit positief effect heeft.
Ook afgelopen week een tweede Honda MTX opgehaald met schijfrem en modernere spanners in de achterbrug.
Deze gaat vrijdag voor de keuring en dan een jaartje rijden er mee, in de winter dan geheel strippen poeder coaten en opnieuw opbouwen.
Bijlagen
Honda MTX Schijfrem (Small).jpg
Honda MTX Schijfrem (Small).jpg (114.78 KiB) 14984 keer bekeken

Gebruikersavatar
Writer
Berichten: 956
Lid geworden op: 03 jul 2005, 23:14
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 34 keren

Re: Restauratie van duitse RMC-S 1979 inmiddels 90CC

#1144 Bericht door Writer » 10 mei 2014, 16:51

Het bezoek aan de RDW word niet voordeliger helaas, komt nu rond de 100 euro. De belasting dienst zit ook niet meer bij RDW verstandig is formulier BPM13 en BPM14 van te voren uit te printen en zoveel mogelijk in te vullen, deze kan je dan bij het RDW in een mapje in een bus voor de belastingdienst doen. De keuring was vrijwel gelijk aan vorige keer alleen even frame nummer checken en verder kijken ze niet meer naar je motor, hoeft niet te lopen of kijken of hij werkt in welke vorm dan ook. Zit nog te wachten op kenteken hoop dat hij deze week bij de post zit. Inmiddels al achterlicht vervangen richting aanwijzers achter vervangen, voor ze gerepareerd, en nieuwe luchtfilter geplaatst oude was geheel vergaan. Met de hogedrukspuit hem eens schoon gemaakt en buddy geschrobt met garage handzeep is weer helder blauw nu.
Bijlagen
IMAG1155 (Small).jpg
IMAG1155 (Small).jpg (150.51 KiB) 14877 keer bekeken

Gebruikersavatar
KreidlerBOY
Berichten: 518
Lid geworden op: 03 jan 2012, 18:10
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Restauratie van duitse RMC-S 1979 inmiddels 90CC

#1145 Bericht door KreidlerBOY » 13 mei 2014, 20:49

mooi model, ben zelf van plan een xl 125 te kopen als eerste motor

Gebruikersavatar
Writer
Berichten: 956
Lid geworden op: 03 jul 2005, 23:14
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 34 keren

Re: Restauratie van duitse RMC-S 1979 inmiddels 90CC

#1146 Bericht door Writer » 17 mei 2014, 08:41

De eerder in mijn verslag geplaatste MTX kan je ook kopen heb je een mooie machine.

Gebruikersavatar
Writer
Berichten: 956
Lid geworden op: 03 jul 2005, 23:14
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 34 keren

Re: Restauratie van duitse RMC-S 1979 inmiddels 90CC

#1147 Bericht door Writer » 30 mei 2014, 09:51

Gister met Marcel Erno en Pascal ondanks minder mooie weer naar Schermbeck te rijden, echter 300 meter voor het trefpunt wou mijn Kreidler niet meer. Bij eerste inspectie leek alleen de bougie dop er af te zijn, echter had hij ook geen compressie meer. Erno ondekte dat hij naar voren blies en niet langs de bougie want die was er al uit geweest en zat goed vast, gelukkig was vertrekpunt slechts 5 kilometer van mijn huis en ben door Pascal gesleept en geduwd in plaats van bezoek aan sportschool.

Thuis gekomen heb ik de Honda gepakt en zijn we vertrokken half uur later als gepland, tevens hebben we een paar stops gemaakt om iets warms in ons te krijgen. Op buien radar leek om 10:00 het laatste buitje te zijn, we kunnen bevestigen dat dit niet klopt :-(.

Bij thuiskomst toch maar nieuwsgierig als ik ben de kop er even afgehaald, en blijkt de binnenkop te zijn gescheurd.

Erno heeft nog wel wat foto's gemaakt in Schermbeck waar niet zo veel voertuigen stonden/waren als we gedacht hadden maar misschien zijn onze Duitse collega's wel slimmer als ons gezien het weer.

Paul
Bijlagen
kop3 (Small).jpg
kop3 (Small).jpg (149.49 KiB) 14577 keer bekeken
kop2 (Small).jpg
kop2 (Small).jpg (140.14 KiB) 14577 keer bekeken
kop1 (Small).jpg
kop1 (Small).jpg (133.47 KiB) 14577 keer bekeken

Gebruikersavatar
pascal
Berichten: 2888
Lid geworden op: 06 jan 2007, 17:34
Locatie: Vlak bij Lochem
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Restauratie van duitse RMC-S 1979 inmiddels 90CC

#1148 Bericht door pascal » 30 mei 2014, 17:49

Die is serieus kapot gescheurd,maar goed dat we niet gekeken hebben.
Wel vreemd dat zoiets kan gebeuren,enig idee?

Pascal

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10474
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 240 keren
Ontvangen waarderingen: 224 keren

Re: Restauratie van duitse RMC-S 1979 inmiddels 90CC

#1149 Bericht door nozems » 30 mei 2014, 18:19

Vreemd, zoiets zou niet mogen gebeuren. Hoeveel kilometer heb je nou met de set gereden Paul?

Gebruikersavatar
Writer
Berichten: 956
Lid geworden op: 03 jul 2005, 23:14
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 34 keren

Re: Restauratie van duitse RMC-S 1979 inmiddels 90CC

#1150 Bericht door Writer » 30 mei 2014, 18:47

Met de set is een paar duizend kilometer gereden, om een binnenkop in het beperkte materiaal van een originele kop te plaatsen voor een 110cc is marginaal (te weinig) ruimte.
Ook is de overdracht van warmte niet ideaal met een binnenkop, door de beperkte ruimte is de dikte schijnbaar niet voldoende.
De Jager giet inmiddels ook zelf een passende kop bij de cilinder die voldoende materiaal heeft om hem passend te maken voor een 50 tot 110cc cilinder.

Helaas levert Alexander ze zog niet met gepolijste ribben :-(

Paul

Plaats reactie