Restauratie RM Four Speed '73 Flu-O-Range
- Roel RM
- Berichten: 1362
- Lid geworden op: 28 nov 2005, 20:08
- Locatie: Midden-Drenthe
- Gegeven waarderingen: 3 keren
- Ontvangen waarderingen: 80 keren
Schopje.
Ik blijf bezig met mijn troetelkind. Vandaag na lang zoeken de, in mijn ogen lelijke imi benzinekraan kunnen vervangen door de originele Karcoma zonder afschroefbare slangtule, deze hoort standaard op de Nederlandse kreidlers uit (in ieder geval) 1973. Kraan gevonden op de beurs in Hardenberg, Zeef vandaag gevonden op beurs in Heerenveen. Ook vond ik in Heerenveen nog een nieuwe Bosch puntenontsteking als reserve voor de RM.
Groet'n Roel
Ik blijf bezig met mijn troetelkind. Vandaag na lang zoeken de, in mijn ogen lelijke imi benzinekraan kunnen vervangen door de originele Karcoma zonder afschroefbare slangtule, deze hoort standaard op de Nederlandse kreidlers uit (in ieder geval) 1973. Kraan gevonden op de beurs in Hardenberg, Zeef vandaag gevonden op beurs in Heerenveen. Ook vond ik in Heerenveen nog een nieuwe Bosch puntenontsteking als reserve voor de RM.
Groet'n Roel
- Bijlagen
-
- kraan 4
- P1000947 (Small).JPG (33.27 KiB) 11085 keer bekeken
-
- kraan 3
- P1000940 (Small).JPG (34.31 KiB) 11085 keer bekeken
-
- kraan 2
- P1000939 (Small).JPG (44.98 KiB) 11085 keer bekeken
-
- kraan 1
- P1000934 (Small).JPG (43.58 KiB) 11085 keer bekeken
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60398
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 967 keren
- Ontvangen waarderingen: 2281 keren
- Roel RM
- Berichten: 1362
- Lid geworden op: 28 nov 2005, 20:08
- Locatie: Midden-Drenthe
- Gegeven waarderingen: 3 keren
- Ontvangen waarderingen: 80 keren
Of ze op een RS fluor zitten weet ik zo niet, op een TM zit de kraan met de demontabele slangtule. Wat betreft de hoeveelheid reserve; het verschil in lengte tussen het lange en het korte aanvoerbuisje is bij een imi kraan veel kleiner dan bij de ori Karcoma, dus de Karcoma heeft relatief veel reserve, maar op de normale stand is de hoeveelheid iets minder.
Het lekken kun je verhelpen door er een nieuw stukje viton in te maken.
Groet'n Roel
Het lekken kun je verhelpen door er een nieuw stukje viton in te maken.
Groet'n Roel
- Roel RM
- Berichten: 1362
- Lid geworden op: 28 nov 2005, 20:08
- Locatie: Midden-Drenthe
- Gegeven waarderingen: 3 keren
- Ontvangen waarderingen: 80 keren
Re: Restauratie RM Four Speed '73 Flu-O-Range
Update voor mijn RM four speed.
Ik was tijdens de restauratie in 2005 genoodzaakt imi sportkeerringen te gebruiken omdat de ori Kaco's te slecht geworden waren en ik ook geen goede gebruikte Kaco's kon vinden. Ik ben in de tussenliggende jaren echter wel steeds blijven zoeken naar in uitstekende staat verkerende ori Kaco's. Omdat de imi's tot mijn verbazing (gezien de vele slechte berichten) tot afgelopen zomer goed lekvrij bleven, was er ook geen noodzaak om ze te vervangen. Echter, tijdens de laatste ritjes van 2010 begonnen ze toch dusdanig te lekken dat vervanging noodzakelijk werd. Nu wil het geluk dat Anton (Brommerrieder) een partij vorkpoten kocht waar meerdere goede Kaco sportkeerringen op zaten en tevens bleek na demontage van de sportkeerringen er binnenkeerringen onder te zitten! twee in één poot dus.
Omdat ook het chroom van de binnenpoten licht door roest waren aangetast, besloot ik de gehele voorvork te vervangen door een zeer goed exemplaar dat ik enige jaren geleden voor dat doel al had aangeschaft.
De vork wordt geheel gedemonteerd, van nieuwe/goede onderdelen voorzien en in de RM gemonteerd. Nu dus met ori Kaco's!
Hieronder de te monteren keerringen en de donorvork.
Groet'n Roel.
Ik was tijdens de restauratie in 2005 genoodzaakt imi sportkeerringen te gebruiken omdat de ori Kaco's te slecht geworden waren en ik ook geen goede gebruikte Kaco's kon vinden. Ik ben in de tussenliggende jaren echter wel steeds blijven zoeken naar in uitstekende staat verkerende ori Kaco's. Omdat de imi's tot mijn verbazing (gezien de vele slechte berichten) tot afgelopen zomer goed lekvrij bleven, was er ook geen noodzaak om ze te vervangen. Echter, tijdens de laatste ritjes van 2010 begonnen ze toch dusdanig te lekken dat vervanging noodzakelijk werd. Nu wil het geluk dat Anton (Brommerrieder) een partij vorkpoten kocht waar meerdere goede Kaco sportkeerringen op zaten en tevens bleek na demontage van de sportkeerringen er binnenkeerringen onder te zitten! twee in één poot dus.
Omdat ook het chroom van de binnenpoten licht door roest waren aangetast, besloot ik de gehele voorvork te vervangen door een zeer goed exemplaar dat ik enige jaren geleden voor dat doel al had aangeschaft.
De vork wordt geheel gedemonteerd, van nieuwe/goede onderdelen voorzien en in de RM gemonteerd. Nu dus met ori Kaco's!
Hieronder de te monteren keerringen en de donorvork.
Groet'n Roel.
- Bijlagen
-
- sportkeerringen
- vervangen voorvork (4) (Small).JPG (32.65 KiB) 10491 keer bekeken
-
- vier Kaco's
- vervangen voorvork (25) (Small).JPG (86.32 KiB) 10491 keer bekeken
-
- donor voorvork
- vervangen voorvork (11) (Small).JPG (36.19 KiB) 10491 keer bekeken
- Roel RM
- Berichten: 1362
- Lid geworden op: 28 nov 2005, 20:08
- Locatie: Midden-Drenthe
- Gegeven waarderingen: 3 keren
- Ontvangen waarderingen: 80 keren
Re: Restauratie RM Four Speed '73 Flu-O-Range
Even enkele foto's van de verschillende voorvork keerringnummers van Kaco.
- Bijlagen
-
- binnenkeerring (rubberbalg)
- vervangen voorvork (35) (Small).JPG (38.67 KiB) 10440 keer bekeken
-
- binnenkeerring (buffeltank)
- vervangen voorvork (27) (Small).JPG (32.68 KiB) 10440 keer bekeken
-
- sportkeerring
- vervangen voorvork (26) (Small).JPG (37.29 KiB) 10440 keer bekeken
- luukrm
- Berichten: 121
- Lid geworden op: 21 feb 2011, 18:00
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Restauratie RM Four Speed '73 Flu-O-Range
Hallo Roel ,Word weer perfect,jij zou een keer in aanmerking mogen komen voor mooiste kreidler.Roel RM schreef:Even enkele foto's van de verschillende voorvork keerringnummers van Kaco.
Ik heb hem in het echt gezien,Alles echt in orginele topstaat. Groet luuk
- de wilde 13
- Berichten: 1517
- Lid geworden op: 22 mar 2004, 18:43
- Locatie: Stompwijk
- Gegeven waarderingen: 4 keren
- Ontvangen waarderingen: 17 keren
Re: Restauratie RM Four Speed '73 Flu-O-Range
luukrm schreef:Hallo Roel ,Word weer perfect,jij zou een keer in aanmerking mogen komen voor mooiste kreidler.Roel RM schreef:Even enkele foto's van de verschillende voorvork keerringnummers van Kaco.
Ik heb hem in het echt gezien,Alles echt in orginele topstaat. Groet luuk
- Roel RM
- Berichten: 1362
- Lid geworden op: 28 nov 2005, 20:08
- Locatie: Midden-Drenthe
- Gegeven waarderingen: 3 keren
- Ontvangen waarderingen: 80 keren
Re: Restauratie RM Four Speed '73 Flu-O-Range
Bij het opentrekken van de vervangingsvoorvork (afkomstig van een Zwitserse TM) bleek deze nog in een uitstekende staat te verkeren. Er zat in beide poten nog olie, waardoor er in het geheel geen roestvorming opgetreden is. in de ene poot zat iets meer dan de andere en de kleur was wat verschillend. Maar er zat olie in en dat zie je in de meeste oude vorken wel anders! Ook de beide afsluitdoppen verkeren nog eigenlijk in nieuwstaat.
Groet'n Roel
Groet'n Roel
- Bijlagen
-
- olie
- vervangen voorvork (30) (Small).JPG (48.23 KiB) 10360 keer bekeken
-
- veren
- vervangen voorvork (28) (Small).JPG (70.19 KiB) 10360 keer bekeken
-
- buitenpoot
- vervangen voorvork (40) (Small).JPG (28.47 KiB) 10360 keer bekeken
-
- afsluitdop
- vervangen voorvork (29) (Small).JPG (47.15 KiB) 10360 keer bekeken
- Roel RM
- Berichten: 1362
- Lid geworden op: 28 nov 2005, 20:08
- Locatie: Midden-Drenthe
- Gegeven waarderingen: 3 keren
- Ontvangen waarderingen: 80 keren
Re: Restauratie RM Four Speed '73 Flu-O-Range
Ook het chroomwerk van de binnenpoten verkeerd nog in een uitstekende staat, alle slijpsporen staan er nog op, zelfs daar waar de keerringen over glijden.
Ook de nylon glijbus onderin de vorkpoot vertoond nog nagenoeg geen slijtage en al helemaal geen roest.
Het enige euvel (wat bij alle oude vorken het geval is) waren de verdwenen demperplaatjes die geheel in de olie waren opgelost. Ik had ze op voorraad dus kunnen simpel vervangen worden.
Wat mij wel weer verwonderde was de goede toestand van de kunststof aanslagbusjes; in het geheel niet hard en nog in uitstekende staat. Die worden dus weer gemonteerd, kunnen de nieuwe op de plank blijven.
Groet'n Roel
Ook de nylon glijbus onderin de vorkpoot vertoond nog nagenoeg geen slijtage en al helemaal geen roest.
Het enige euvel (wat bij alle oude vorken het geval is) waren de verdwenen demperplaatjes die geheel in de olie waren opgelost. Ik had ze op voorraad dus kunnen simpel vervangen worden.
Wat mij wel weer verwonderde was de goede toestand van de kunststof aanslagbusjes; in het geheel niet hard en nog in uitstekende staat. Die worden dus weer gemonteerd, kunnen de nieuwe op de plank blijven.
Groet'n Roel
- Bijlagen
-
- vorkpoot
- vervangen voorvork (38) (Small).JPG (44.13 KiB) 10353 keer bekeken
-
- glijbus
- vervangen voorvork (39) (Small).JPG (33.56 KiB) 10353 keer bekeken
-
- demperplaatjes
- vervangen voorvork (47) (Small).JPG (67.79 KiB) 10353 keer bekeken
-
- aanslagbusjes
- vervangen voorvork (48) (Small).JPG (50.4 KiB) 10353 keer bekeken
- Roel RM
- Berichten: 1362
- Lid geworden op: 28 nov 2005, 20:08
- Locatie: Midden-Drenthe
- Gegeven waarderingen: 3 keren
- Ontvangen waarderingen: 80 keren
Re: Restauratie RM Four Speed '73 Flu-O-Range
De geamputeerde Fluor Grand prix four Speed en enkele leuke details.
Groet'n Roel
Groet'n Roel
- Bijlagen
-
- geamputeerd
- vervangen voorvork (56) (Small).JPG (49.06 KiB) 10307 keer bekeken
-
- spiegel
- vervangen voorvork (60) (Small).JPG (40.59 KiB) 10307 keer bekeken
-
- glas
- vervangen voorvork (62) (Small).JPG (45.7 KiB) 10307 keer bekeken
-
- ori schroef
- vervangen voorvork (65) (Small).JPG (33.87 KiB) 10307 keer bekeken
- Roel RM
- Berichten: 1362
- Lid geworden op: 28 nov 2005, 20:08
- Locatie: Midden-Drenthe
- Gegeven waarderingen: 3 keren
- Ontvangen waarderingen: 80 keren
Re: Restauratie RM Four Speed '73 Flu-O-Range
Hieronder zie je op de eerste foto de weer geplaatste vorkpoten ondersteund door een balkje zodat hij niet weer onderuit glijd en de kogels er weer uitvallen. Nu kun je in alle rust de bovenste conus erop schroeven zonder dat de kogels er weer uitvallen.
Op de tweede foto de bovenste conus met de in vet verpakte kogels.
De derde foto het balhoofd van het voorserie model frame.
De vierde foto: een eenzaam stuur.
Op de tweede foto de bovenste conus met de in vet verpakte kogels.
De derde foto het balhoofd van het voorserie model frame.
De vierde foto: een eenzaam stuur.
- Bijlagen
-
- balkje
- vervangen voorvork (70) (Small).JPG (46.04 KiB) 10295 keer bekeken
-
- conus
- vervangen voorvork (72) (Small).JPG (40.44 KiB) 10295 keer bekeken
-
- balhoofd
- vervangen voorvork (77) (Small).JPG (36.14 KiB) 10295 keer bekeken
-
- stuur
- vervangen voorvork (78) (Small).JPG (50.06 KiB) 10295 keer bekeken
- Roel RM
- Berichten: 1362
- Lid geworden op: 28 nov 2005, 20:08
- Locatie: Midden-Drenthe
- Gegeven waarderingen: 3 keren
- Ontvangen waarderingen: 80 keren
Re: Restauratie RM Four Speed '73 Flu-O-Range
onderpoten zijn origineel niet gespoten maar geanodiseerd.
Ik heb vele poten gezien en de meesten waren zo bewerkt.
Ik heb vele poten gezien en de meesten waren zo bewerkt.
- Roel RM
- Berichten: 1362
- Lid geworden op: 28 nov 2005, 20:08
- Locatie: Midden-Drenthe
- Gegeven waarderingen: 3 keren
- Ontvangen waarderingen: 80 keren
Re: Restauratie RM Four Speed '73 Flu-O-Range
Na de juiste hoeveelheid olie in beide vorkpoten te hebben gedaan, kon de verdere opbouw worden voortgezet en afgerond.
Verder nog een detail van de km-teller aandrijver.
Verder nog een detail van de km-teller aandrijver.
- Bijlagen
-
- vorkolie
- vervangen voorvork (81) (Small).JPG (47.14 KiB) 10177 keer bekeken
-
- opbouw
- vervangen voorvork (87) (Small).JPG (52.76 KiB) 10177 keer bekeken
-
- bijna klaar
- vervangen voorvork (91) (Small).JPG (61.84 KiB) 10177 keer bekeken
-
- telleraandrijver
- vervangen voorvork (85) (Small).JPG (31.94 KiB) 10177 keer bekeken
- Roel RM
- Berichten: 1362
- Lid geworden op: 28 nov 2005, 20:08
- Locatie: Midden-Drenthe
- Gegeven waarderingen: 3 keren
- Ontvangen waarderingen: 80 keren
Re: Restauratie RM Four Speed '73 Flu-O-Range
Na de voorvork revisie heb ik de RM maar eens even naar buiten geschoven en in het mooie voorjaarszonnetje op de foto gezet.
Ook heb ik hem met zijn grote broer (of zus), de RS uit 1973 op de foto gezet, het is en blijft een fraai model.
In de schuur wacht een volgen projectje: de TM uit 1976. Restauratie of renovatie?
Groet'n Roel
Ook heb ik hem met zijn grote broer (of zus), de RS uit 1973 op de foto gezet, het is en blijft een fraai model.
In de schuur wacht een volgen projectje: de TM uit 1976. Restauratie of renovatie?
Groet'n Roel
- Bijlagen
-
- Grand Prix four Speed
- vervangen voorvork (94) (Small).JPG (82.62 KiB) 10164 keer bekeken
-
- RM + RS
- P1010747 (Small).JPG (64.87 KiB) 10164 keer bekeken
-
- RM + RS 1
- P1010752 (Small).JPG (85.56 KiB) 10164 keer bekeken
-
- TM
- P1010750 (Small).JPG (43.96 KiB) 10164 keer bekeken
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60398
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 967 keren
- Ontvangen waarderingen: 2281 keren
Re: Restauratie RM Four Speed '73 Flu-O-Range
Mooie foto's weer Roel.
Je RS heb je ook aardig veranderd. Blanke cilinder, hoog stuur, bagagerek.
Gr. Enzo
Je RS heb je ook aardig veranderd. Blanke cilinder, hoog stuur, bagagerek.
Gr. Enzo
- Roel RM
- Berichten: 1362
- Lid geworden op: 28 nov 2005, 20:08
- Locatie: Midden-Drenthe
- Gegeven waarderingen: 3 keren
- Ontvangen waarderingen: 80 keren
Re: Restauratie RM Four Speed '73 Flu-O-Range
Bagagerek zit er al op direkt na de renovatie.
De blanke cilinder is een bijna nieuwe 99er cilinder die ik enige jaren geleden heb gekocht en die ik vorige zomer heb gemonteerd om hem eens te proberen: loopt prima, mechanisch stil vanwege de rubbers. De zwarte is nog in zeer goede staat en zal t.z.t. met nieuwe zuigerveren wel weer gemonteerd worden; hoort ook bij dit model.
Toerstuur gemonteerd vanwege het comfort en vanwege mijn lengte.
Beide (RS en RM) vanmiddag al even uitgelaten, was weer genieten.
Groet'n Roel
De blanke cilinder is een bijna nieuwe 99er cilinder die ik enige jaren geleden heb gekocht en die ik vorige zomer heb gemonteerd om hem eens te proberen: loopt prima, mechanisch stil vanwege de rubbers. De zwarte is nog in zeer goede staat en zal t.z.t. met nieuwe zuigerveren wel weer gemonteerd worden; hoort ook bij dit model.
Toerstuur gemonteerd vanwege het comfort en vanwege mijn lengte.
Beide (RS en RM) vanmiddag al even uitgelaten, was weer genieten.
Groet'n Roel
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60398
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 967 keren
- Ontvangen waarderingen: 2281 keren
Re: Restauratie RM Four Speed '73 Flu-O-Range
Doe je goed Roel. Vanmiddag hebben Marcel en ik ook gebrommerd.
Balhoofd nog even nagesteld voor vertrek. Heb je wel eens als de boel los is geweest met nieuwe kogels.
Was na zijn nieuwe zuiger niet meer bij te houden door mij. Ja plat op de tank.
Enzo
Balhoofd nog even nagesteld voor vertrek. Heb je wel eens als de boel los is geweest met nieuwe kogels.
Was na zijn nieuwe zuiger niet meer bij te houden door mij. Ja plat op de tank.
Enzo
- pimvandongen
- Berichten: 4710
- Lid geworden op: 24 nov 2002, 20:56
- Locatie: Duitsland
- Gegeven waarderingen: 4 keren
- Ontvangen waarderingen: 58 keren