Pagina 1 van 15

Restauratie GP 4_speed 1973 Fluor

Geplaatst: 18 feb 2006, 17:12
door de wilde 13
Beste Kreidlerliefhebbers,

Begin januari heb ik een RM 4-Speed Grand Prix 1973 gekocht van een particulier die hem als schuurvonst in hartje centrum Amsterdam van een oude man heeft afgetroggeld.

De Kreidler was in complete staat. Er waren wel wat aanpassingen gedaan in de vorm van een verkeerde gladde buddy van voor 1973 en een 28mm uitlaat. Ook was het indirekt geschakelde blok vervangen door een latere direkte. Wel zat er op het blok nog de in nieuwstaat verkerende originele cilinder en zuiger plus een nieuwe 12 mm carburateur.

Marcel

Geplaatst: 18 feb 2006, 17:28
door de wilde 13
Afgelopen vrijdagavond het frame + spatbord bij het Loogbedrijf Blankhout te Nootdorp opgehaald. Het resultaat is werkelijk verbluffend. Zie de foto's van het framenummer en het prachtige detail van het koper gelaste tuitje voor de aansluiting luchtfilterbuis.

Het enige stukje waar nog roest opzit is het achterspatbord waar het gereedschapkasje op heeft liggen raggen. :?

Kortom logen is de allerbeste optie om een frame en spatbord kaal te halen als de onderdelen nog in redelijke staat zijn.
Het materiaal blijft zijn sterke behouden (stralen zorgt voor minder stijfheid van het metaal). En dat voor het bedrag van 50 euro. :wink:
Daar kan je niet voor gaan tollen, schuren, schrappen, afbeiten enz.

Marcel

Geplaatst: 18 feb 2006, 17:39
door dijk
ziet er netjes uit het loggen :P

Geplaatst: 18 feb 2006, 18:58
door Dimage
Dat is volgens mij idd een aanrader dat logen, geen troep meer in je frame etc. 8)

Wat zijn je verdere plannen?

Geplaatst: 18 feb 2006, 20:18
door tombo
:offtopic mss een stomme vraag, maar wat is logen :oops: op google kon ik niet veel nuttigs vinden

Geplaatst: 18 feb 2006, 20:23
door Robert1
Loog is een chemische stof, zal wel gigantisch bijten als het lak eraf krijgt. Frame ziet er weer mooi uit, ik vind het een betere oplossing dan stralen :D
Succes met het project verder :)

Robert

Geplaatst: 18 feb 2006, 20:25
door Enzo-tvdzijden
Ik was vanmiddag nog even bij Marcel. Dus kan ik iets voor zijn beurt praten. :wink:

Hij wil de RM restaureren en dan zo veel mogelijk de originele staat handhaven.
Voorlopig blijft het 4-bakje direkt eronder.

Hij is afgelopen weken al heel druk aan het schoonmaken, polijsten en poetsen geweest omdat de meeste spullen die erop zaten nog erg goed waren.
Foto's zullen zeker volgen.

Momenteel ook wat werk uitbesteed nl.
- tank bij Tolenaar voor een uitdeuk en chroombeurt
- onderbouw, standaard en achterbrug bij de poedercoater
- motorbeplating bij de plaatwerker en spuiter

En natuurlijk onderdelen scoren.

Enzo

Geplaatst: 18 feb 2006, 20:32
door Enzo-tvdzijden
tombo schreef::offtopic mss een stomme vraag, maar wat is logen :oops: op google kon ik niet veel nuttigs vinden
Loog (Base, basisch, OH-) is het tegenovergestelde van zuur. Maar het woord opzich is een verzamelnaam net als zout. Het is een bijtend (corrosief) goedje.
Je hebt bv Natronloog(natriumhydroxide) maar ook Kaliloog (kaliumhydroxide).

Het bedrijf blankhout (de naam zegt het al) kan dus houten meubelen behandelen zodat oude lakresten, vet en vuil oplosssen en de kleur veranderd.

Voor metaal gebruikt men eigenlijk weer een andere chemische substantie die eigenlijk lijkt op "opgevoerde" afbeit.


Enzo

Geplaatst: 18 feb 2006, 20:41
door de wilde 13
ja frans ,er wordt hier druk gewerkt op zolder om een zo orgineel
mogelijke RM op te bouwen zoals ENZO al schreef, maar het is nu even wachten op de flu{O]ranje lak die moet bij paul vandaan komen !!
gr marcel

Geplaatst: 18 feb 2006, 21:03
door tombo
Tnx voor de duidelijke uitleg :thumbleft
Ben benieuwd naar het eindresultaat. Ik vind dit 1 van de mooiere modellen

Geplaatst: 18 feb 2006, 21:20
door de wilde 13
tombo schreef:Tnx voor de duidelijke uitleg :thumbleft
Ben benieuwd naar het eindresultaat. Ik vind dit 1 van de mooiere modellen
ik zou zeggen ,blijf op letten ,we hebben namelijk nog het een en ander in petto ... marcel..

Geplaatst: 18 feb 2006, 21:41
door Roel RM
Ik heb vorig jaar mijn fluor gerestaureerd (zie topic restauratie Kreidler Flu-O-Range 1973) dus ik ben zeer nieuwsgierig hoe jij dit aanpakt. Het begin is in elk geval veel belovend. Ook de basis (de Kreidler) is een goed startpunt Hij is kompleet en bijna origineel.

Succes groetjes Roel.

Geplaatst: 18 feb 2006, 23:05
door papabrolli
Mooi resultaat na het logen, maar hoe zit het met de biinenkant van je frame? Of is het frame niet in een loogbad gedompeld?

Erwin

Geplaatst: 18 feb 2006, 23:16
door Enzo-tvdzijden
papabrolli schreef:Mooi resultaat na het logen, maar hoe zit het met de biinenkant van je frame? Of is het frame niet in een loogbad gedompeld?

Erwin
In de auto, motor en kartsport wordt het ook veel toegepast. Als je bv een kartframe zou stralen en opnieuw spuiten rij je aan de top meteen achteraan omdat de sterkte uit het frame is door het stralen.

Enzo

Geplaatst: 18 feb 2006, 23:17
door de wilde 13
papabrolli schreef:Mooi resultaat na het logen, maar hoe zit het met de biinenkant van je frame? Of is het frame niet in een loogbad gedompeld?

Erwin
de binnen kant ziet er zo te zien schoon uit ,maar is weldegelijk onder gedompeld geweest, daarom behandel ik hem na dat hij gespoten is met antie roest [tectyl of zo] gr marcel

Geplaatst: 19 feb 2006, 17:33
door de wilde 13
zo vandaag nog even mijn achter veren schoon gemaakt [met een borstel de oude en losse lak er afgehaald] ik heb nieuwe veren en boven veer schaaltjes worden opnieuw verchroomd, de dempers werken nog goed dus deze laat ik in elkaar zitten ,wel zijn de boven en onder rubber bussen inmiddels vervangen.van de week de demper in de grond lak spuiten en dan af lakken met mat zwart [ral 9005] .. gr marcel..

Geplaatst: 19 feb 2006, 17:45
door Bolle Aad
Die de Wilde is maar weer lekker bezig :internetbrommer , (met het kacheltje erbij -)



Groet van Aad :P aan "ouwe Marcel"


:wink: :D

:thumbleft :beer

Geplaatst: 19 feb 2006, 17:54
door royekolen
ziet er net uit :D

Geplaatst: 20 feb 2006, 01:12
door Gijs
Wordt weer goed aangepakt door marcel! :clap

Geplaatst: 20 feb 2006, 23:31
door Kreidler
super dat logen , idd veel beter dan stralen :D

Geplaatst: 23 feb 2006, 21:04
door de wilde 13
zo jongens, vandaag even mijn "dremsdeckel" met velgen reiniger schoon
gemaakt en vervolgens met commedant goed op gepoetst ziet er echt weer mooi uit al zeg ik het zelf,de rem as + hevel gemonteerd met keramische
vet,en nieuwe rem schoenen gemonteerd, vervolgens ga ik de wiellagers
op de persbank er in zetten ,de spaken en velgen zien er nog zeldzaam mooi uit die poets nog even flink op, en mijn wielen zijn weer klaar voor de volgend 50 000 km .. gr marcel ..

Geplaatst: 23 feb 2006, 21:44
door Roel RM
Jou fluor uit 73 heeft Leleu remmen, die van mij Campagnolo (is bij mij ori want ik heb hem al vanaf begin), wat zijn de eerste vier cijfers van jou framenr?

Geplaatst: 23 feb 2006, 21:46
door Enzo-tvdzijden
Roel RM schreef:Jou fluor uit 73 heeft Leleu remmen, die van mij Campagnolo (is bij mij ori want ik heb hem al vanaf begin), wat zijn de eerste vier cijfers van jou framenr?
Deze is later dan die van jou. Als je even wat hoger in de topic had gekeken zag je het geloogde frame met nummer. :wink:

Geplaatst: 23 feb 2006, 21:55
door Roel RM
Sorry even vergeten, de mijne heeft een framenr. welke ong. 6300
exemplaren ouder is.
Weet je mischien ook bij welk framenr. men is begonnen met Leleu?

Geplaatst: 23 feb 2006, 22:05
door Enzo-tvdzijden
Toen ik 16 was had ik ook een 1973 Fluor RM framenummer 1158886 met LeLeu (zie foto)

Enzo