Zelfbouw crosser van huibert

Verslagen van restauraties, het volledig opknappen en opnieuw opbouwen van een Kreidler - Restoring a Kreidler
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
huib
Berichten: 2242
Lid geworden op: 19 dec 2002, 21:39
Locatie: Rotterdam
Gegeven waarderingen: 9 keren
Ontvangen waarderingen: 15 keren

Zelfbouw crosser van huibert

#1 Bericht door huib » 31 dec 2006, 18:57

mensen mannen...ga een crossertje maken en het moet een beetje op een kreidlertje gaan lijken. Dit is het begin en zal af en toe is een fotootje posten. Heb geen centen voor een echte dus probeer ik het zo, komt natuurlijk wel een zeer snelle 60 onder etc... zoek eigenlijk nog een tankje en zitje om het wat leuk te maken en wat meer kreidler... dus ...wie... oke groetje huib en nog prettige jaarwissling etc...
Bijlagen
DSC00205.JPG
DSC00205.JPG (96.82 KiB) 26305 keer bekeken

Erwin_1965
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#2 Bericht door Erwin_1965 » 31 dec 2006, 19:01

bekende rm. :wink:

Gebruikersavatar
dijk
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Berichten: 19184
Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
Gegeven waarderingen: 495 keren
Ontvangen waarderingen: 64 keren

#3 Bericht door dijk » 31 dec 2006, 19:07

huib ik blijf je project volgen :D :wink:

Erwin_1965
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#4 Bericht door Erwin_1965 » 31 dec 2006, 19:11

als ie af is Huib gaan we keer nar de maasvakte.
:wink:

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9755
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 831 keren
Ontvangen waarderingen: 417 keren
Contacteer:

#5 Bericht door Maarten » 31 dec 2006, 19:40

Is dat crossterrein daar nog Erwin? Of zoek je dan een ander veldje of strand om te crossen?

Gebruikersavatar
huib
Berichten: 2242
Lid geworden op: 19 dec 2002, 21:39
Locatie: Rotterdam
Gegeven waarderingen: 9 keren
Ontvangen waarderingen: 15 keren

#6 Bericht door huib » 31 dec 2006, 20:00

erwin, mijn plan is om dan is naar zo'n poldercross meeting te gaan met al die oude beestjes etc.. maare effe kijken........... :D :D we contacten :lol: groet huib

Gebruikersavatar
vincent
Berichten: 2910
Lid geworden op: 22 jun 2005, 23:10
Locatie: Kortenhoef
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#7 Bericht door vincent » 31 dec 2006, 20:47

Ziet er leuk uit! Maar gaat dat wel goed zo met de olie of smering van de olie in het blok aangezien hij zo schuin hangt?
Leuk om te volgen :)

Gebruikersavatar
huib
Berichten: 2242
Lid geworden op: 19 dec 2002, 21:39
Locatie: Rotterdam
Gegeven waarderingen: 9 keren
Ontvangen waarderingen: 15 keren

#8 Bericht door huib » 31 dec 2006, 20:54

Vincent dat moet natuurlijk allemaal nog een beetje aangepast worden etc :lol:

Gebruikersavatar
Rommats
Berichten: 1975
Lid geworden op: 12 nov 2002, 00:16
Locatie: Obdam
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#9 Bericht door Rommats » 31 dec 2006, 23:24

Heb wel eens een boekie gelezen over frame bouw en meen me te herrinneren dat het meest ideale is als krukas-uitgaande tandwiel en achtertandwiel in 1 lijn liggen,vraag mij ook niet waarom :oops:

Erwin_1965
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#10 Bericht door Erwin_1965 » 01 jan 2007, 02:48

Maarten schreef:Is dat crossterrein daar nog Erwin? Of zoek je dan een ander veldje of strand om te crossen?
dat cross terrein ligt er nog en daar maak ik nog dankbaar gebruik van.

Beunhaas102
Berichten: 31
Lid geworden op: 02 apr 2006, 17:37
Locatie: Achterhøek
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#11 Bericht door Beunhaas102 » 01 jan 2007, 04:02

vicente schreef:Ziet er leuk uit! Maar gaat dat wel goed zo met de olie of smering van de olie in het blok aangezien hij zo schuin hangt?
Leuk om te volgen :)
Ik vind het ook wel vet zon nagenoeg horizontaal blokje, maar maak me ook een beetje zorgen over de werking van de (natte) koppeling en smering in je bak, en offc. de koelribben die zo ook niet echt ideaal zijn (paar gaten in boren?). Verder ziet ie er bruut uit :P

Gebruikersavatar
pluisje
Berichten: 1918
Lid geworden op: 25 mar 2004, 14:11
Locatie: Monster
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#12 Bericht door pluisje » 01 jan 2007, 10:46

Rommats schreef:Heb wel eens een boekie gelezen over frame bouw en meen me te herrinneren dat het meest ideale is als krukas-uitgaande tandwiel en achtertandwiel in 1 lijn liggen,vraag mij ook niet waarom :oops:
wat je wilt is dat de ketting altijd even strak gespannen blijft.
als je tandwiel dan niet in lijn ligt, wordt je ketting slapper of strakker
wanneer je inveert.

kijk maar eens bij iemand met een open ketting,
als i er op gaat zitten wordt hij zelfs bij een Kreidler iets strakker.

voor de rest zou ik dit frame goed verbouwen of laten verbouwen.
het eerste probleem is misschien al het blok, zo gaat het niet werken
en als i verder horizontaal komt komt de kop al snel tegen het voorwiel aan.

het frame moet dus langer en het liefst lichter.

rion
Berichten: 1268
Lid geworden op: 02 jul 2004, 22:32
Locatie: LIESHOUT
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#13 Bericht door rion » 01 jan 2007, 12:16

Erwin_1965 schreef:bekende rm. :wink:

Hier heb je de maten :shock:
Bijlagen
de klein 1.JPG
de klein 1.JPG (62.65 KiB) 26042 keer bekeken
de klein 2.JPG
de klein 2.JPG (56.62 KiB) 26042 keer bekeken

Gebruikersavatar
huib
Berichten: 2242
Lid geworden op: 19 dec 2002, 21:39
Locatie: Rotterdam
Gegeven waarderingen: 9 keren
Ontvangen waarderingen: 15 keren

#14 Bericht door huib » 01 jan 2007, 12:46

Rion zou jij een fotootje kunnen maken van het zijaanzicht van jou crosser, dan kan ik dat misschien wat namaken???? graag :wink:

rion
Berichten: 1268
Lid geworden op: 02 jul 2004, 22:32
Locatie: LIESHOUT
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#15 Bericht door rion » 01 jan 2007, 12:53

huib schreef:Rion zou jij een fotootje kunnen maken van het zijaanzicht van jou crosser, dan kan ik dat misschien wat namaken???? graag :wink:

Dat is goed maar ff wachten ikheb nl geen foto camera meer.
Die ligt nu bij Piet de Dief :twisted:

Gebruikersavatar
huib
Berichten: 2242
Lid geworden op: 19 dec 2002, 21:39
Locatie: Rotterdam
Gegeven waarderingen: 9 keren
Ontvangen waarderingen: 15 keren

#16 Bericht door huib » 02 jan 2007, 22:05

Ben nog effe bezig geweest maar ben nog niet content over de opzet, goeie tip van dat tandwiel, Pluis :wink: :lol:
Bijlagen
DSC00209.JPG
DSC00209.JPG (77.24 KiB) 25865 keer bekeken

Erwin_1965
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#17 Bericht door Erwin_1965 » 02 jan 2007, 22:19

Huib,
zit je cijlinder niet erg dicht op je voorpatbord of is het beeld vertekent

Gebruikersavatar
huib
Berichten: 2242
Lid geworden op: 19 dec 2002, 21:39
Locatie: Rotterdam
Gegeven waarderingen: 9 keren
Ontvangen waarderingen: 15 keren

#18 Bericht door huib » 02 jan 2007, 22:36

klopt maar ik kan niet verder naar achteren dus... :?

Ed.P
Berichten: 3124
Lid geworden op: 29 nov 2005, 13:44
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 11 keren

#19 Bericht door Ed.P » 02 jan 2007, 22:38

huib schreef:klopt maar ik kan niet verder naar achteren dus... :?
Leg hem iets meer omhoog , net zolas een KVV.

Gr,

Ed

Gebruikersavatar
Larszelluf
Berichten: 670
Lid geworden op: 18 apr 2005, 21:49
Locatie: Krimpen aan den IJssel
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#20 Bericht door Larszelluf » 02 jan 2007, 22:41

Dit word een gevaarlijk fietsje om op te rijden!
Bij het remmen met de voorrem wil het voorwiel naar achteren en bij optrekken begint het achterwiel te duwen. In beide gevallen wil het frame korter worden. De onderste framebuizen in combinatie met het blok vangen dit op! De doorgezaagde buis boven de cilinder is niet voor niets zo dik! Ook al vang je dit op met een buis boven je Kreidlerblok dan nog ben je niet sterk genoeg. Ook bij inveren van de voorvering gaat je spatbord en je wiel de cilinder raken. Dan moet je de balhoofdhoek weer veranderen. Stuurt tie als een chopper. Oftewel niet meer de hoek om te krijgen!
Desondanks veel succes!
Ik ben benieuwd hoe je dit oplost.

Gebruikersavatar
lampie
Berichten: 2019
Lid geworden op: 12 feb 2005, 17:57
Locatie: egg mountains city (achterhoek)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#21 Bericht door lampie » 02 jan 2007, 22:47

zou het blok inderdaad wat schuiner omhoog zetten maar wel het tandwiel inlijn met de achterbrug laten staan. moet wel lukken denk ik.
lttr lampie

Ed.P
Berichten: 3124
Lid geworden op: 29 nov 2005, 13:44
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 11 keren

KVV

#22 Bericht door Ed.P » 02 jan 2007, 22:48

voorbeeld
Bijlagen
MC50  1 klein.JPG
MC50 1 klein.JPG (90.65 KiB) 25807 keer bekeken

Gebruikersavatar
LVS
Berichten: 3034
Lid geworden op: 01 sep 2002, 19:21
Locatie: naaldwijk
Gegeven waarderingen: 15 keren
Ontvangen waarderingen: 127 keren
Contacteer:

#23 Bericht door LVS » 02 jan 2007, 23:15

let op huib.

de rechte lijn kettingtandwiel-achterbrugas- wielas ...moeten in een lijn staan bij half ingeveerde vering . :!:

stel dat jij 20 cm vering hebt ,dan moet je bij 10cm ,het gaan uitmeten .
Bijlagen
ketting.jpg
ketting.jpg (38.48 KiB) 25773 keer bekeken

Gebruikersavatar
kn3rf
Berichten: 271
Lid geworden op: 19 sep 2005, 14:18
Locatie: Lisse
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#24 Bericht door kn3rf » 03 jan 2007, 10:51

zou persoonlijk het blok onder hoek van ± 45 graden zetten. maak je nieuw spruitje zodat je carb recht staat. en kan je je frame buizen miss weer wel door trekken.
succes er mee

Gebruikersavatar
huib
Berichten: 2242
Lid geworden op: 19 dec 2002, 21:39
Locatie: Rotterdam
Gegeven waarderingen: 9 keren
Ontvangen waarderingen: 15 keren

#25 Bericht door huib » 03 jan 2007, 18:02

Oke goeie tips weer, ik zat te twijfelen of ik mijn pruts verhaal hier op dat forum moest zetten maar toch zeker goed dat ik dat effe gedaan heb :lol: toppie ga nog effe wat doen :wink:

Plaats reactie