restauratie RS 73 K54/53 CH

Verslagen van restauraties, het volledig opknappen en opnieuw opbouwen van een Kreidler - Restoring a Kreidler
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
albert72
Berichten: 316
Lid geworden op: 10 jul 2007, 22:10
Locatie: Tiel
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

restauratie RS 73 K54/53 CH

#1 Bericht door albert72 » 26 dec 2007, 11:14

Hallo Heren,

Deze tweede kerstdag leek mij het ideale moment om een topic te openen over de restauratie/opfris beurt van mijn RS.
Een half jaartje kijk ik nu mee op dit forum en ik moet zeggen dat ik erg onder de indruk ben van wat sommige van jullie klaarspelen,chapeau!
Wel kreeg ik in de gaten als ik eens kontakt had met één van jullie dat een restauratie verslag welkom zou zijn,bij deze dus.

Allereerst hoe het begon:
Enthousiast gemaakt door een kameraad in de buurt ging ik op zoek naar een kreidler voor mijzelf.
Welk type?,aangezien ik toch wel wat snelheid wil mar geen zin meer heb om achterom te moeten kijken naar evt. blauwe vrienden was ik er al snel uit dat het een kreidler een RS moest worden met motor kenteken.
Het type 73/74 stond me erg aan en dus begon ik met zoeken (jan 2007)

Affijn,tegenvallers genoeg gehad (wat zijn ze toch mooi op sommige fotos...)en andere in mijn ogen weer veels te duur. :(
Toen ik na de Kreidler meeting in Lexmond vroeg thuis was en nog even snel op MP keek stond hij daar,een RS,bovenaan en 0 keer gezien.
De begleidende tekst was summier,wel een tel.nr.
Toen ging het snel,met kameraad naar Haarlem,en binnen twee uur een kreidler rijker. :lol:
Thuis nog eens een keer een uitgebreide inspectie en wat bleek,een koopje voor een kreidler in die staat.
Affijn inmiddels is hij ingevoerd (bedankt voor de tips,kostte me maar 68 euro) en geheel gedemonteerd.
Een aantal delen zijn weggebracht/stuurd en komen hopelijk snel terug:
Buddy naar classic covers,tank via DB naar tollenaar,wat andere delen naar metamorfose.
Het frame was/is een apart verhaal.
De kleur is oranje over een witte basis wat normaal onder een fluor zit.
Meegenomen naar AMI en wat bleek,de lak was orgineel en deze was nog niet bekend.
Dus laten reproduceren en de framedelen liggen nu bij de spuiter.

Goed tot zover zijn jullie bij,let wel bij dit project is geen haast en dus kan het best even duren voor weer een update.

Hier nog een paar fotos
Bijlagen
eerste inspectie
eerste inspectie
124_2455 klein.jpg (80.15 KiB) 17987 keer bekeken
124_2453 klein.jpg
124_2453 klein.jpg (78.97 KiB) 17987 keer bekeken

Gebruikersavatar
dijk
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Berichten: 19010
Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
Gegeven waarderingen: 38 keren
Ontvangen waarderingen: 37 keren

#2 Bericht door dijk » 26 dec 2007, 11:17

succes met de restauratie albert,een mooi model om op te knappen :!:

Gebruikersavatar
gerwinskreidler
Berichten: 1517
Lid geworden op: 30 dec 2006, 19:55
Locatie: Utrecht
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#3 Bericht door gerwinskreidler » 26 dec 2007, 11:19

Veel plezier met de restauratie :!:

Gebruikersavatar
MichielJ
Winnaar Kreidlerverkiezing 2009
Berichten: 2344
Lid geworden op: 13 okt 2006, 22:47
Locatie: Leidschenveen / 's-Gravenhage
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#4 Bericht door MichielJ » 26 dec 2007, 11:23

En een mooie ruimte ook om wat te doen :clap . Dit laatste moeten wij hier nog wel eens ontberen. Succes :!:

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 5662
Lid geworden op: 31 jan 2005, 21:52
Locatie: Amsterdam
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#5 Bericht door Andry » 26 dec 2007, 11:29

Exje van Zatopek ? :wink:

Gebruikersavatar
albert72
Berichten: 316
Lid geworden op: 10 jul 2007, 22:10
Locatie: Tiel
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#6 Bericht door albert72 » 26 dec 2007, 11:34

Hoi Andry,

De man waar ik hem van kocht woont in Haarlem,zijn naam en tel.nr heb ik niet meer.
De restauratie zag hij niet meer zitten en verkocht hem daarom maar.
Als er iemand meer weet over de geschiedenis (vorige eigenaar(s)) hoor ik het heel graag.

Albert

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 5662
Lid geworden op: 31 jan 2005, 21:52
Locatie: Amsterdam
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#7 Bericht door Andry » 26 dec 2007, 11:38

Aha,

Denk dat het Jilles is geweest, :wink: Woont ook in Haarlem, en is
helemaal gek van deze rs'jes.
Bijlagen
IMG_0002 (Small).JPG
IMG_0002 (Small).JPG (71.53 KiB) 17933 keer bekeken
IMG_0008 (Small).JPG
IMG_0008 (Small).JPG (69.66 KiB) 17933 keer bekeken
IMG_0004 (Small).JPG
IMG_0004 (Small).JPG (76.99 KiB) 17933 keer bekeken

Flip Oude Weernink
Winnaar Kreidlerverkiezing november 2003
Berichten: 2242
Lid geworden op: 27 okt 2002, 19:10
Locatie: Arnhem
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#8 Bericht door Flip Oude Weernink » 26 dec 2007, 12:25

Zwitsers uit begin jaren 70 zijn mijn favoriete Kreidlers.

Veel succes met deze restauratie :!: , ik zal hem nauwlettend volgen, aangezien ik zelf een 73'er TM (ook CH) aan het restaureren ben.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 53087
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 292 keren
Ontvangen waarderingen: 469 keren

#9 Bericht door Enzo-tvdzijden » 26 dec 2007, 12:34

Prachtige basis. Komt het ori Zwitserse bagagerek er weer op of een sportbeugel. En heb je nu een puntenontsteking? Er hoort een 4-polige MHKZ op.
Ik vindt een zwarte Superbreitwand bij dit model passen. En geen rubbers. :wink: Het pure geluid. De Zwitsers hadden zelfs een 18mm carburateur.

Succes met de restauratie.

Enzo

Gebruikersavatar
Kreidler Arthur
Berichten: 1254
Lid geworden op: 12 aug 2006, 17:19
Locatie: Voorhout
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#10 Bericht door Kreidler Arthur » 26 dec 2007, 13:00

Prachtig model :clap :clap
Ik heb er zelf ook zo 1 :mrgreen:
Ligt momenteel ook uit elkaar, komt een andere krachtbron onder :wink:
Succes verder met deze machtig mooie machine.
Zal deze topic zeker gaan volgen!

Gebruikersavatar
albert72
Berichten: 316
Lid geworden op: 10 jul 2007, 22:10
Locatie: Tiel
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#11 Bericht door albert72 » 26 dec 2007, 13:04

Hoi Enzo,

Ik heb zowel een bagagerek alsook een sportbeugel,ben er nog niet uit.
Op dit moment zit er een puntenonsteking op,loop ik ooit tegen een mooie MHKZ aan dan wordt deze vervangen.

De cylinder die er opzit is een hele mooie 15.33.86 met daarachter een bing 20.

Was de 15.33.86 trouwens orgineel ook zwart,daarlijkt het bij mij nl. wel op.

Albert

Gebruikersavatar
Dimage
Expert
Berichten: 6626
Lid geworden op: 15 mar 2003, 13:33
Locatie: Maassluis
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#12 Bericht door Dimage » 26 dec 2007, 13:18

Voor zover ik weet was deze standaard niet zwart;
http://www.kreidler-museum.de/zylind.htm
Je kan hem uiteraard wel zelf zwart maken.

Mooie aankoop zo te zien. 8)
Wens je er veel plezier mee.

grt Frans

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 53087
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 292 keren
Ontvangen waarderingen: 469 keren

#13 Bericht door Enzo-tvdzijden » 26 dec 2007, 13:22

Als er ooit een nieuwe nikasilwand in is gegaan ben je het geëloxeerde zwart weer kwijt.
Ook zou ik de sportoren weer monteren rechtstreeks op de vork i.p.v. de chromen bussen en de matzwarte lampbeugels. Deze geven hem een RM uiterlijk.

Enzo

Gebruikersavatar
Roel RM
Berichten: 1264
Lid geworden op: 28 nov 2005, 20:08
Locatie: Midden-Drenthe
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 35 keren

#14 Bericht door Roel RM » 26 dec 2007, 14:20

Hallo Albert,
ik heb er ook zo eentje, ik heb hem niet gerestaureerd, alleen gecleanerd gepoetst en schoongemaakt. (zie foto).
Ik wens je succes met de restauratie, de basis is in iedergeval goed. Wat betreft de keuze sportbeugel/bagagerek; dat is wat je mooi vind. Persoonlijk vind ik een bagagerek mooier, dan is de RS beter in balans qua uiterlijk.
Ben nieuwsgierig naar het uiteindelijke resultaat.

Groet'n Roel
Bijlagen
RS
RS
rest RS 242 (Custom).JPG (93.61 KiB) 17699 keer bekeken

Gebruikersavatar
albert72
Berichten: 316
Lid geworden op: 10 jul 2007, 22:10
Locatie: Tiel
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#15 Bericht door albert72 » 26 dec 2007, 14:31

Hallo heren,

alvast bedankt voor de positieve reacties,dat de vorige eigenaar geen Jilles heette weet ik overigens zeker.

Wat betreft de opbouw,sommige dingen worden door mij anders ingevuld dan hoe het orgineel zou moeten.
Sportoren,ik weet het nog niet..en zo kom ik misschien nog wel meer tegen.

Hoop niet dat ik er voor wordt afgeschoten als een kerstkonijn :wink:

Albert

Gebruikersavatar
Sander.
Berichten: 2161
Lid geworden op: 14 dec 2005, 17:40
Locatie: het Westland, bij Den Haag
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#16 Bericht door Sander. » 26 dec 2007, 14:51

Het lijkt wel of je een nieuw verchroomde tank hebt op je profielfoto! Ik vind hem prachtig, ik schiet je zeker niet af :wink:

Gebruikersavatar
albert72
Berichten: 316
Lid geworden op: 10 jul 2007, 22:10
Locatie: Tiel
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#17 Bericht door albert72 » 26 dec 2007, 14:57

Ja,die tank.....

Had idd een nieuw verchroomde tank op de kop getikt.
Transfers met heel veel liefde en geduld overgeplakt,gemonteerd en gevuld met bezine.
Toen rijden,verrek allemaal benzine over de tank.
Bij nader inzien bleek de tank lek,5 miniscule gaatjes bovenop die ik over het hoofd had gezien. :evil:
Gelukkig was de verkoper zo sportief om de tank terug te nemen. :!:

Trouwens Roel dat is in ieder geval ook een mooi exemplaar,super !

albert

Gebruikersavatar
albert72
Berichten: 316
Lid geworden op: 10 jul 2007, 22:10
Locatie: Tiel
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#18 Bericht door albert72 » 26 dec 2007, 15:46

Ook de wielen onder handen genomen,ontspaakt om eea eens goed te kunnen polijsten.
De orginele silverseal velgen waren van buiten nog in prima staat.
Alleen de binnenkant daar schrok ik toch wel van (foto)is er iemand met een goed advies om deze toch te behouden?

En de (klaver)spaken,90% was prima,de rest beschadigd en/of krom dus maar eens kijken of er ergens nog een paar te krijgen zijn.
Bijlagen
127_2741_r1klein.jpg
127_2741_r1klein.jpg (54.37 KiB) 17632 keer bekeken

azzink
Berichten: 918
Lid geworden op: 03 feb 2006, 17:28
Locatie: Sint Isidorushoeve
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 4 keren
Contacteer:

#19 Bericht door azzink » 26 dec 2007, 15:56

Gewoon goed staalborstelen en daarna in de menie?

Gebruikersavatar
Sander.
Berichten: 2161
Lid geworden op: 14 dec 2005, 17:40
Locatie: het Westland, bij Den Haag
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#20 Bericht door Sander. » 26 dec 2007, 16:57

Zitten er origineel geen Schürmann velgen onder?

Gebruikersavatar
speedy1
Berichten: 583
Lid geworden op: 18 mar 2005, 22:30
Locatie: Muntendam
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

rs

#21 Bericht door speedy1 » 26 dec 2007, 17:02

Ziet er goed uit, ik heb ook zoiets in bromfiets uitvoering
Bijlagen
orange frame 7b.JPG
orange frame 7b.JPG (65.71 KiB) 17575 keer bekeken

Gebruikersavatar
miller
2-voudig winnaar Kreidlerverkiezingen
Berichten: 773
Lid geworden op: 12 sep 2002, 23:40
Locatie: Good old days
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#22 Bericht door miller » 26 dec 2007, 17:29

De mijne. RS 1973, 6 bak Van-Veen, 6-poorter Homoet.
Zo heb je met al deze foto's toch mooie voorbeelden voor je eigen project. Succes met de opbouw. Zal zeker goedkomen.
Bijlagen
RS 1973 50cc testbank S&S 29.12.2006.JPG
RS 1973 50cc testbank S&S 29.12.2006.JPG (82.96 KiB) 17548 keer bekeken

Gebruikersavatar
albert72
Berichten: 316
Lid geworden op: 10 jul 2007, 22:10
Locatie: Tiel
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#23 Bericht door albert72 » 26 dec 2007, 17:36

Hoi Frenck,

Die van jou heb ik al eens in het echt gezien en staat in mijn geheugen gegrift.

gr,
albert

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 53087
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 292 keren
Ontvangen waarderingen: 469 keren

#24 Bericht door Enzo-tvdzijden » 26 dec 2007, 18:23

Sander. schreef:Zitten er origineel geen Schürmann velgen onder?
Niet in 1973, dat kwam later.

Enzo

Gebruikersavatar
Kreidler Arthur
Berichten: 1254
Lid geworden op: 12 aug 2006, 17:19
Locatie: Voorhout
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#25 Bericht door Kreidler Arthur » 26 dec 2007, 20:09

miller schreef:De mijne. RS 1973, 6 bak Van-Veen, 6-poorter Homoet.
Zo heb je met al deze foto's toch mooie voorbeelden voor je eigen project. Succes met de opbouw. Zal zeker goedkomen.
Machtig mooie machine :wink:
De mijne is bijna het zelfde, op de 6-bak en het zadel na dan :cry:
Blijft 1 van de mooiste modellen van kreidler, vind ik teminste.
gr. arthur

Plaats reactie