Pagina 1 van 7

Ombouw '75 Belgische Rm-->Rs

Geplaatst: 28 mei 2008, 14:31
door den willem
Hallo,

ik heb sinds een paar weken mijn motorijbewijs, dus dit wou ik nuttig gaan gebruiken. Ik ga mijn RM ombouwen naar RS en deze dan inschrijven als motor, hier in België.
Ik sta nog niet zo heel ver, ik heb nog maar enkele onderdelen verzameld, maar op deze manier ga ik jullie een verslagje brengen van de werkzaamheden.
Ik heb mij de nieuwe en veelbesproken KCMN cilinder aangeschaft hiervoor...
Van alle spullen heb ik al een foto getrokken en aangezien beelden meer zeggen dan woorden...

Geplaatst: 28 mei 2008, 14:32
door den willem
Nog...

Geplaatst: 28 mei 2008, 14:33
door den willem
En nog...

Geplaatst: 28 mei 2008, 14:34
door den willem
En nog...

Geplaatst: 28 mei 2008, 15:38
door 3 Bak Hand
Mooi begin willem. Nu nog de 5 bak

Geplaatst: 28 mei 2008, 15:59
door Enzo-tvdzijden
Prachtige foto's

Ik zie wel veel giet galletjes. Slecht afgewerkte randen van de nikasilwand bij de poorten.
Een dubbele blokveerzuiger. Dus geen L-veer en blokveer.

Verder zou ik nog graag een foto willen zien als je de kop en cilinder tegen elkaar zet zoals ze op het blok zitten.

Enzo

Geplaatst: 28 mei 2008, 15:59
door den willem
Via marktplaats heb ik al een 5bakje indirect smalle tap gevonden. Helaas ook met smalle voet.
Dus de tapeinden moeten verzet, de cilindervoet afgedraaid en het blokje gereviseerd

mvg,
Willem :wink:

Geplaatst: 28 mei 2008, 16:08
door den willem
Enzo, je bemerkingen zijn terecht.
Sommige dingen vind ik niet zo erg, zoals de gietgaten, deze vullen zich wel enigszins met vuil na verloop van tijd. De afwerking van de wand vind ik ook wel jammer, beetje tegenvaller.

Foto's, zoals gevraagd hieronder :wink:

Geplaatst: 28 mei 2008, 16:29
door Haakie
tvdzijden schreef:Slecht afgewerkte randen van de nikasilwand bij de poorten.
Dat viel me ook op. De randjes zijn verder wel glad?

Geplaatst: 28 mei 2008, 16:32
door den willem
Ik ben er overgeweest met mijn vinger en volgens mij mogen de veren er niet in blijven haken om het zo te zeggen. Ik heb er vertrouwen in.

Geplaatst: 28 mei 2008, 16:56
door dijk
mooie foto,s gemaakt :clap

Geplaatst: 28 mei 2008, 17:09
door Jan57
een mooi begin! behalve het motorvermogen uiteraard, moet je er dan veel voor ombouwen om door de keuring te komen :?: lijkt me niet, zo op het eerste gezicht , knipperlichten, spiegels e.d zijn al aanwezig :wink:

Geplaatst: 28 mei 2008, 17:40
door den willem
De manier om hem hier in België in te schrijven, is eerst hem voorzien van Duitse RS papieren, hiermee naar de douane gaan en "importeren". Zij geven je de nodige papieren waarmee je naar de DIV (dienst inschrijving van voertuigen) moet gaan, waar je hem dan kunt inschrijven. Klinkt allemaal heel simpel, maar bij de DIV kunnen ze wel nog eens moeilijk doen. Hier in België is er geen technische keuring voor motorfietsen.

Geplaatst: 28 mei 2008, 17:43
door Enzo-tvdzijden
Wat ik ook nog een puntje vindt (alleen optisch :!: ) zijn die lange lompe tapeindjes voor de inlaat en uitlaat. Kleur, pisbakkenstaal. :wink:

Enzo

Geplaatst: 28 mei 2008, 17:47
door den willem
Goh die storen mij niet zo. We zien wel hoe alles eruitziet na montage :wink:

Geplaatst: 28 mei 2008, 18:36
door kaZeta
Je kan em zwartspuiten

Geplaatst: 28 mei 2008, 20:40
door den willem
Dat ga ik misschien nog doen. Ben er nog niet helemaal uit. Eerst eens zien hoe hij eruitziet als hij eronder hangt. Hij zal ook nog wel op natuurlijke wijze wat donkerder worden :wink:

Geplaatst: 29 mei 2008, 00:04
door Robert1
Spullen zien er goed uit :) zal 'em zeker volgen.

Geplaatst: 29 mei 2008, 08:31
door Mattias
Leuk topic willem, ben zelf ook van plan om mijn kreidler eens op motoplaque te zetten en er dan een 5-bak onder te steken zodat ik een tm heb.
Ben benieuwd hoe dit afloopt.

In België is inderdaad geen keuring voor moto's, wat toch verwonderlijk is. Bij de auto's kunnen ze zo moeilijk doen, terwijl je met eender welke moto zo op straat mag, wat de staat ook is. Weet trouwens een keuringscentrum zijn waar ze al jaren een paar bruggen hebben staan om moto's te keuren, maar het komt er niet door.
Handig voor ons :D

Mattias

Geplaatst: 29 mei 2008, 13:59
door rm-mer
Hey Willem, leuk dat het al aangekomen is ondertussen.
Die tapeindjes kun je beter vervangen door die donkere originele met een verdikking in het midden.
Deze lijken me van mindere kwaliteit en als er eentje afbreekt heb je miserie om hem eruit te halen. :wink:

Thibaut.

blokje toegekomen!

Geplaatst: 29 mei 2008, 14:38
door den willem
Ook vandaag een pakketje toegekomen, ziehier het blokje dat dienst gaat doen!
Het staat nu nog op smalle tap, dus dat moet nog worden veranderd. Ook ondergaat het nog een revisie voor alle zekerheid. Het is een smalle voet, dus de cilinder gaat (hoogstwaarschijnlijk bij LVS) worden afgedraaid. Uiteraard is het een 5bakje :wink:
Indirect welliswaar, maar ik neem gewoon het schakelmechanisme van onder mijn huidige brommer én de originele RS van 1975 was ook indirect geschakeld :D
Het is geen mooi weer vandaag, dus dit keer (minder mooie) binnenfoto's:wink:


groeten,
Willem

Re: blokje toegekomen!

Geplaatst: 29 mei 2008, 14:42
door RmC
den willem schreef:Ook vandaag een pakketje toegekomen, ziehier het blokje dat dienst gaat doen!
Het staat nu nog op smalle tap, dus dat moet nog worden veranderd. Ook ondergaat het nog een revisie voor alle zekerheid. Het is een smalle voet, dus de cilinder gaat (hoogstwaarschijnlijk bij LVS) worden afgedraaid. Uiteraard is het een 5bakje :wink:
Indirect welliswaar, maar ik neem gewoon het schakelmechanisme van onder mijn huidige brommer én de originele RS van 1975 was ook indirect geschakeld :D
Het is geen mooi weer vandaag, dus dit keer (minder mooie) binnenfoto's:wink:


groeten,
Willem
waarom laat je hem dan bij revisie niet meteen uitkotteren??? net zo makkelijk toch.. en dan kan je meteen elke gewenste SB cilinder er op monteren zonder telkens de voet af te draaien... mooi project, blijf het ook volgen.

suc6 er mee,
Johan

Geplaatst: 29 mei 2008, 14:48
door BESTMAN
mooi blokje.
zal straks wel mooi lopen met de nieuwe cilinder op.
veel plezier met je mooie van vader naar zoon kreidler.

mvg bestman :wink:

Geplaatst: 29 mei 2008, 14:49
door den willem
Uitkotteren is ook een mogelijkheid, heb ik ook al over zitten nadenken. Echter zou ik het liefst zo weinig mogelijk met de onderdelen verhuizen (lees: verzenden) omdat dit toch telkens risicovol is en ook niet heel goedkoop. De revisie kan ik in België laten doen, op 7km van hier, dus eigen transport :wink: Maar ik vermoed dat ik voor het uitkotteren naar Nederland moet. Voor het afdraaien kan ik de cilinder gewoon naar Claus opsturen. (cilinder opsturen vind ik minder risicovol).
Ik wacht nog af of ik niemand kan vinden die het hier in België kan uitkotteren, en anders stuur ik dan toch mijn cilinder naar Claus.

mvg,
Willem

Geplaatst: 29 mei 2008, 15:01
door Enzo-tvdzijden
Uit het blok een heel klein stukje weghalen verdiend de voorkeur.
Ten eerste, je wil eigenlijk een RS blok i.p.v. TM
Ten tweede, cilinders die zijn afgedraaid dalen in waarde voor een RS carter.

Enzo