Restauratie tips Kreidler eitank

Verslagen van restauraties, het volledig opknappen en opnieuw opbouwen van een Kreidler - Restoring a Kreidler
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Dimage
Expert
Berichten: 6624
Lid geworden op: 15 mar 2003, 13:33
Locatie: Maassluis
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Restauratie tips Kreidler eitank

#1 Bericht door Dimage » 20 aug 2008, 22:57

Hallo allemaal,

Ik kreeg zojuist per pb de vraag waar mijn restauratie tips voor een eitank te vinden waren, de betreffende persoon had hierover in een topic gelezen.
De betreffende tips stonden op mijn oude site, deze is echter door een crash ten ziele gegaan en ik heb daarna de site wat simpeler gehouden (zonder de tips enzo).

Omdat wellicht andere leden hier ook nog wat aan konden hebben leek het me gelijk maar beter het verhaal alhier te plaatsen i.p.v. deze door te mailen.
Ik had ook nog een lijst met de boutjes, moeren en ringen die voor een eitje gebruikt worden op mijn pc staan, dus deze heb ik ook gelijk maar bijgesloten.

-------------------------------------------------------------------

Voorbereidingen;

Vergewis je voor de opbouw van de eitank dat je alle onderdelen compleet hebt (eventueel aan de hand van een onderdelenboek en foto's).
Het komt namelijk vaak voor dat bij aankoop van een eitank niet originele onderdelen zijn gebruikt of onderdelen missen.

Controleer elk boutgat op een goede (draad)winding.

Zet bij voorkeur op papier waar de spuiter (of coater) rekening mee moet houden, zoals het zichtbaar moeten blijven van het framenummer en delen die niet moeten gespoten worden zoals het bovenste deel van de voorvork. Vooral bij coaten kan het hinderlijk zijn als achteraf blijkt dat door de coating bijv. de achterbrug-as en spies niet makkelijk door de daarvoor bestemde gaten kunnen (eventueel houten pluggen plaatsen als reminder voor de coater), hou ook rekening met de blindnagelgaten voor de emblemen van de tank dat daar geen verf in komt anders worden die te ondiep en heb je kans dat je deuken veroorzaakt met het opnieuw plaatsen van de emblemen (voor het plaatsen desondanks controleren of de diepte voldoende is voor de nagels).

Bij het demonteren van een eitje komen er zeer veel losse onderdelen tevoorschijn, haal vantevoren een bundel afsluitbare zakjes zodat je gelijk alle onderdelen per item (eventueel met een sticker waaar de omschrijving van het onderdeelstaat) kan opbergen, zo voorkom je verlies van palletjes en meer van dat klein spul.

Bewaar voor de zekerheid de onderdelen die je van plan bent te vernieuwen, niets is irritanter een onderdeel te missen waar niet meer aan te komen is en dan ook geen namaak voorbeeld in bezit meer te hebben.

Controleer aangekochte imitatieonderdelen alvast in dit stadium op een goede passing, vaak laat dit ten wensen over. Balhoofdcups passen vaak niet goed en moeten wat afgedraaid worden etc.

Met het verwijderen van de diverse emblemen raken deze uit hun oorspronkelijke vorm, maak deze eerst netjes schoon (eventueel polijsten) en buig ze alvast weer netjes terug in vorm op de nog niet opnieuw gespoten delen (zoals tank en voorspatbord) zo voorkom je krassen wanneer je dit later pas doet, vooral met nieuwe emblemen omdat deze harder zijn (originele op de tank waren bijv. vol-messing, dus zachter en makkelijker te buigen).

M.b.t. de kniekussens van de tank; Voor het verwijderen bij voorkeur met heet water overgieten zodat ze zachter worden en makkelijker te verwijderen zijn, controleer na het verwijderen de metalen randen van de tank of ze hierdoor nergens verbogen zijn. Is dit wel het geval buig ze dan alvast weer netjes terug, kom je daar pas achter na het terugplaatsen op je pasgespoten tank dan maak je gegarandeerd bschadigingen als je de kniekussens weer moet verwijderen om de rand terug te buigen.

Bezuinig niet op de bijna verplichte vervangingsdelen zoals remmen, rubberdelen, lagers, balhoofdlagering etc. niets is zo hinderlijk alsdat je eitje na een half jaar alweer uit elkaar moet of dat je een ongeluk krijgt vanwege het bezuinigen op deze delen. Items zoals een blokrevisie is eventueel uit te stellen, maar ik raad aan dan beter wat langer door te sparen als op een fraai gerestaureerd eitje te rijden waarvan het blok niet 100% loopt.

Tank coaten doe je uiteraard voor het spuiten.


Opbouwen;

Een eitank bestaat zoals al gezegd uit zeer veel onderdelen, dus het opbouwen ervan beslaat veel meer tijd als de latere types. Hou hier vooral rekening mee wanneer je geen ruimte hebt om binnen op te bouwen.

Zorg ervoor dat je bij het opbouwen wat oude dekens of lakens hebt waarop je de gespoten onderdelen op kunt uitstallen, zodat je de kans op beschadigingen beperkt.

Delen zoals de complete voorvork met aankleding en de tank kan je vantevoren al in elkaar zetten, het is onhandig dit te doen tijdens de opbouw op de bromfiets zelf.

Er zijn wat geniepigheidjes die je snel vergeet tijdens het opbouwen en die een hoop tijd kosten te corrigeren wanneer je verder in de opbouw bent, ik noem er uit m'n hoofd een paar: Rubber om het frame voor de kabelgeleider, Rond glijstuk ter bescherming dat de ketting bij slap staan niet het frame beschadigd (plaatsen voordat je de achterbrug monteerd), Voorrem en km-teller kabelgeleiders welke op de achterste bouten van de swingarm gemonteerd worden (betreffende bouten steken van binnen naar buiten, dus wanneer je die vergeet dan moet het voorwiel er weer uit etc.), deze moeten gemonteerd worden anders slijten de kabels doordat ze langs het voorwiel slepen.

Sleutel met goed passend gereedschap (beschadigde bouten zijn geen gezicht), bij voorkeur met ringsleutels daar deze het minst snel van een bout afschieten en de meeste grip hebben. Ratelsets zijn ook goed te gebruiken maar voor het laatste deel (het eigenlijk vastzetten van de bout/moer) gebruik ik zelf het liefst een ringsleutel. Moet je een bout/moer tegenhouden en heb je geen twee ringslseutels, gebruik dan de ratel om tegen te houden en de ringsleutel voor het vastzetten, een ratel heeft vooral wanneer je met één hand werkt snel de neiging er af te schieten. Blijf uiteraard tijdens het sleutelen de beschikbare ruimte waarin je je gereedschap kunt gebruiken in de gaten houden, liever een paar korte slagen meer als één keer een te lange slag met als resultaat beschadigde lakdelen.

Probeer op de eerste dag van de opbouw te zorgen dat je project aan het eind van de dag op beide wielen kan staan (tegen eventueel kantelen/omvallen). Dit betekent dat je begint met het frame ondersteboven, je het onderbouw gedeelte monteerd (aanslag, uitlaatsteun en standaard), de achterbrug en de voorvork + balhoofdlagers etc. (deze laatste vooral omdat je dan de kogeltjes wat makkelijker in de cups kan plaatsen). Zorg er voor dat het frame tijdens deze werkzaamheden zo stabiel mogelijk staat. Heb je geen (vasthou) hulp hierbij monteer dan dwars een plank op de achterste ogen waar de buddy normaal op gemonteerd wordt, zodat het frame niet makkelijk om kan vallen. Eenmaal dat achter de rug, kan je de standaard uitklappen, het voorwiel plaatsen, de achterschokbreker(s) (eventueel alleen de rechtse omdat de linker er later nog af moet voor de kettingkast) en vervolgens de tandwielhouder (met tandwiel uiteraard) en het achterwiel.

Het plaatsen van nieuwe oogrubbers voor de schokbrekers etc. kan nog wel eens een lastig klusje zijn, hier is echter een handigheidje voor; Neem een goed passende lange bout, een moer en twee grote carroserieringen, zet de kop van de bout goed en recht vast in een bankschroef en plaats een carroseriering en vervolgens het nieuwe oogrubber met daarin de daarbij horende metalen bus. Smeer daarna het oogrubber goed in met wat bandenzeep of afwasmiddel, pak de schokbreker en duw deze alvast voor een deel over het oogrubber en zorg dat deze mooi horizontaal aansluit zodat hij niet makkelijk scheef gaat. Leg nu de tweede carrosereriering over het uitstekende tapeind draai de moer erop. Het enige wat je nu nog hoeft te doen is de moer net zolang aandraaien totdat het oogrubber keurig op zijn plaats zit.

De meeste kabels en bedrading zijn het makkelijkst te plaatsen, met de stuurplaat en de kabelgeleider eraf. De schakelkabels gaan echter door een daarvoor bestemd gat van de kabelgeleider heen, dus wacht daarmee tot het laatst. Controleer voordat voordat je het handvat aan de koppelingskant erop zet of de schakelaar goed werkt (doormeten), want deze krijg je er niet meer af als het handvat eenmaal op zijn plek zit (en deze wil er meestal slecht heel weer af). De bedrading op de schakelaar moet aangesloten worden voordat je deze op zijn plek zet, maar dat spreekt voor zich als je de schakelaar goed bekijkt. De koppelingskabel kan zowel op de hendel als aan de binnenzijde van het frame bij het achterwiel verstelt worden, het spreekt voor zich dat je de eerste afstelling bij het achter frame deel doet zodat je de eventuele rek van de nieuwe koppelingskabel op de afstelling van je koppelingshendel kan opvangen. Je werkt het makkelijkst hieraan met het achterwiel eruit, dit geldt ook voor het trekken van het laatste stukje bedrading naar je achterlicht.

De kettingkast is in tegenstelling tot de latere modellen een beetje een onhandig ding. De binnenzijde zit slechts op één punt vast en dat is de bout van je schokbreker, bovendien moet je achterwiel gedemonteerd zijn om hem te plaatsen, want het grote gat in de binnenplaat valt om je tandwielhouder. Bij de buitenzijde van de kettingkast zit je weer met het probleem dat je schokbreker, passagier voetrust en de ketting-steller bovenop de buitenzijde van de kettingkast komen. Om risico tot beschadiging van de kettingkast te minimaliseren is het het beste dit tot zo laat mogelijk uit te stellen. Bijvoorbeeld tot het moment dat het achterwiel er toch uit moet voor je koppelingskabel en het laatste deel van je bedrading. Uiteraard moeten dan wel je tandwielen en ketting gelijk geplaatst worden of zijn.

De tank kan geplaatst of verwijderd worden met het zadel erop wanneer het eitje helemaal klaar zou zijn. Deze past er echter maar net aan langs dus je maakt het jezelf makkelijker om tijdens het opbouwen de tank eerder te plaatsen als het zadel.

Wacht met het plaatsen van je framestickers totdat je eitje opgebouwd is en de schermen gemonteerd zijn. Het is dan veel makkelijker positie te bepalen en te zorgen dat ze evenwijdig aan de schermen lopen.

-------------------------------------------------------------------------

Aanvullingen en/of verbeteringen zijn uiteraard van harte welkom.


grt Frans
Bijlagen
eitank_boutjes_enzo.doc
(61.5 KiB) 1576 keer gedownload

Plaats reactie