RMC Mokick 1978

Verslagen van restauraties, het volledig opknappen en opnieuw opbouwen van een Kreidler - Restoring a Kreidler
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60403
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 968 keren
Ontvangen waarderingen: 2283 keren

#76 Bericht door Enzo-tvdzijden » 22 feb 2009, 19:29

Mijn trekker is een Baldur 1.12/0

80mm dus

Enzo

Gebruikersavatar
vlatro
Berichten: 2582
Lid geworden op: 13 mei 2004, 17:54
Locatie: Balen, België
Gegeven waarderingen: 392 keren
Ontvangen waarderingen: 153 keren
Contacteer:

#77 Bericht door vlatro » 22 feb 2009, 19:35

Uitshimmen... is dat het mooi passend maken van de holtes waar de lagers in zitten?

Wat me zelf niet lukt kan ik in het atelier op werk laten doen.
Maar alles wat ik zelf kan wil ik zelf doen.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60403
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 968 keren
Ontvangen waarderingen: 2283 keren

#78 Bericht door Enzo-tvdzijden » 22 feb 2009, 19:37

vlatro schreef:Uitshimmen... is dat het mooi passend maken van de holtes waar de lagers in zitten?
Hier voor zorgen. :!:

Axiaalspelingen
KRUKAS 0,03-0,05 mm
HULPAS VERSN. BAK 0,10- 0,20 mm
HOOFDASVERSN. BAK 0,10-0,20 mm
KICKSTARTERAS/PEDAALAS 0,10-0,20 mm
KOPPELINGSHUIS 0,20-0,30 mm
KOPPELINGSGRONDPLAAT 0,20-0,30 mm
KICKSTARTERAS 0,10 mm
SCHAKELSEGMENT 0,60-0,80 mm

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 5662
Lid geworden op: 31 jan 2005, 21:52
Locatie: Amsterdam
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

#79 Bericht door Andry » 22 feb 2009, 19:45

Enzo-tvdzijden schreef:Mijn trekker is een Baldur 1.12/0

80mm dus

Enzo
Valt me weer tegen van je Tjer,

http://www.kukkobenelux.nl/product%20kukko.htm

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60403
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 968 keren
Ontvangen waarderingen: 2283 keren

#80 Bericht door Enzo-tvdzijden » 22 feb 2009, 19:48

Andry schreef:
Enzo-tvdzijden schreef:Mijn trekker is een Baldur 1.12/0

80mm dus

Enzo
Valt me weer tegen van je Tjer,

http://www.kukkobenelux.nl/product%20kukko.htm
Waarom :?: Baldur is van Gedore.
Ik heb overigens ook Kukko trekkers dus, ga maar weer in je mand. :lol:

Enzo

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 5662
Lid geworden op: 31 jan 2005, 21:52
Locatie: Amsterdam
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

#81 Bericht door Andry » 22 feb 2009, 19:51

O:) :thumbleft

Gebruikersavatar
vlatro
Berichten: 2582
Lid geworden op: 13 mei 2004, 17:54
Locatie: Balen, België
Gegeven waarderingen: 392 keren
Ontvangen waarderingen: 153 keren
Contacteer:

#82 Bericht door vlatro » 23 feb 2009, 10:32

OK, na wat leeswerk op het forum heb ik begrepen wat dat uitshimmen precies is. Als ik een meetklokje koop is dat dus allemaal zo moeilijk niet :-)

Ik maak me persoonlijk het meeste zorgen om de juiste montage na het reviseren. Ik maak wel zoveel mogelijk foto's.

Ik heb bijvoorbeeld de koppelingsplaten voor demontage aan elkaar gestript zodat ik deze al nt in elkaar hoef te puzzelen.

Welk zijn bij montage zo de moeilijkste stukken? En hebben jullie nog tips tijdens de demontage om de hermontage te vergemakkelijken?

Gr
Bijlagen
koppelingsplaten mooi bij elkaar houden.
koppelingsplaten mooi bij elkaar houden.
DSC03287.JPG (76.5 KiB) 5139 keer bekeken

Gebruikersavatar
Melvin
Berichten: 8293
Lid geworden op: 30 mei 2003, 16:32
Locatie: Gelderland
Gegeven waarderingen: 47 keren
Ontvangen waarderingen: 128 keren

#83 Bericht door Melvin » 23 feb 2009, 11:11

verlies de vulplaatjes niet.
Vaak kom je altijd weer aardig in de buurt en hoef je niet veel uit te shimmen.

En uitshimmen doe je met een pakking.

Houd er rekening mee dat de lagers goed recht in de zittingen zitten.
(als de lagers vanzelf uit de carters vallen zijn ze warm genoeg en kunnen de nieuwe erin)


Verder heb ik geen tips, want ik bouw ze dicht met de ogen gesloten (bij wijze van) :wink:

Gebruikersavatar
Melvin
Berichten: 8293
Lid geworden op: 30 mei 2003, 16:32
Locatie: Gelderland
Gegeven waarderingen: 47 keren
Ontvangen waarderingen: 128 keren

#84 Bericht door Melvin » 23 feb 2009, 11:13

Vlak de carters ook, en vergeet niet te bronzen bus te vervangen.
Anders lekt het blok straks..

De bronzen busjes zijn niet op maat. Die moet je ruimen op de meenemer met een verstelbare ruimer (geschikt voor lagerbrons)

Gebruikersavatar
vlatro
Berichten: 2582
Lid geworden op: 13 mei 2004, 17:54
Locatie: Balen, België
Gegeven waarderingen: 392 keren
Ontvangen waarderingen: 153 keren
Contacteer:

#85 Bericht door vlatro » 23 feb 2009, 11:16

Melvin schreef:Vlak de carters ook, en vergeet niet te bronzen bus te vervangen.
Anders lekt het blok straks..

De bronzen busjes zijn niet op maat. Die moet je ruimen op de meenemer met een verstelbare ruimer (geschikt voor lagerbrons)
Welke maat van bronzen bus moet je dan kopen? En hoe ver moet deze geruimd worden? Ik kan dit wel op het werk laten doen.

Gebruikersavatar
KK
Berichten: 291
Lid geworden op: 13 feb 2006, 22:11
Locatie: Leerdam
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#86 Bericht door KK » 23 feb 2009, 11:55

die moet je zo ver laten ruimen als je as dik is...

Dat kan je wel meten met een digitale schuifmaat. Je kan de as misschien wel even opschuren in de draaibank, dat heb ik ook gedaan. Dan is hij weer netjes mooi rond en zijn eventuele roestplekken ook weg.

Maar die bronzen bus moet je er dus wel eerst inzetten, voor dat je hem gaat ruimen!

Verder zou ik als je je blok gaat reviseren eerst een paar keer je werkplaatshandboek doorlezen, dat heb ik ook gedaan. Dan krijg je meer overzicht als je bezig bent.
En als het kan even een 'expert' naar bepaalde onderdelen laten kijken, zoals je krukas.
Het is erg handig als je, helemaal bij je eerste blok, een soort coach hebt die af en toe mee kijkt.

Kan je je koppelingsplaten niet beter gewoon vervangen?

veel succes ermee! het geeft veel voldoening als je uiteindelijk rondtuft met je zelf gereviseerde blokje :D

groet,
Kees

Gebruikersavatar
vlatro
Berichten: 2582
Lid geworden op: 13 mei 2004, 17:54
Locatie: Balen, België
Gegeven waarderingen: 392 keren
Ontvangen waarderingen: 153 keren
Contacteer:

#87 Bericht door vlatro » 23 feb 2009, 11:59

KK schreef: Maar die bronzen bus moet je er dus wel eerst inzetten, voor dat je hem gaat ruimen!
Hi Kees,

Bedankt voor de motivatie :-)

Waarom moet de bronzen bus er eerst inzitten? Eerst ruimen en dan erin zeten gaat dat niet?
KK schreef:Kan je je koppelingsplaten niet beter gewoon vervangen?
Moet dit dan?

Gr

Gebruikersavatar
KK
Berichten: 291
Lid geworden op: 13 feb 2006, 22:11
Locatie: Leerdam
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#88 Bericht door KK » 23 feb 2009, 12:02

nee, want hij wordt altijd iets minder ruim als je hem er in zet.
en het is ook geen gewone bus, maar een bus met een snee erin, hoe leg ik dat goed uit.
het is eigenlijk een bijna dichte c :D

Tenminste dat kan ik me er nog van herinneren :oops: correct me if i'm wrong!

Maar hij zou dus te klein worden als je hem eerst zou ruimen en daarna erin zetten.

groet,
Kees

Gebruikersavatar
vlatro
Berichten: 2582
Lid geworden op: 13 mei 2004, 17:54
Locatie: Balen, België
Gegeven waarderingen: 392 keren
Ontvangen waarderingen: 153 keren
Contacteer:

#89 Bericht door vlatro » 23 feb 2009, 12:04

Got it.
Iemand ook nog enig idee welke bronzen bus je moet kopen?

Gebruikersavatar
KK
Berichten: 291
Lid geworden op: 13 feb 2006, 22:11
Locatie: Leerdam
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#90 Bericht door KK » 23 feb 2009, 12:34

nr. 15 51 03,
http://www.kreidlerparts.com/scripts/pa ... asp?id=534

Is dus makkelijk te vinden op deze site en andere sites van verkopers.

en op deze site natuurlijk ook.

Gewoon even zoeken.

Groet,
Kees

Gebruikersavatar
Melvin
Berichten: 8293
Lid geworden op: 30 mei 2003, 16:32
Locatie: Gelderland
Gegeven waarderingen: 47 keren
Ontvangen waarderingen: 128 keren

#91 Bericht door Melvin » 23 feb 2009, 15:02

ik heb even gemist of je met een direct of indirect blok bezig bent.

Voor een indirect blok moet je de bronzen bus eerst afdraaien. Die is korter als voor een direct blok.

Gebruikersavatar
vlatro
Berichten: 2582
Lid geworden op: 13 mei 2004, 17:54
Locatie: Balen, België
Gegeven waarderingen: 392 keren
Ontvangen waarderingen: 153 keren
Contacteer:

#92 Bericht door vlatro » 23 feb 2009, 15:04

Ik heb een direct blok.

Gr

Gebruikersavatar
vlatro
Berichten: 2582
Lid geworden op: 13 mei 2004, 17:54
Locatie: Balen, België
Gegeven waarderingen: 392 keren
Ontvangen waarderingen: 153 keren
Contacteer:

#93 Bericht door vlatro » 23 feb 2009, 15:16

Ik heb ook mijn koppelingsheveltje eraf gehaald. Nu vond ik dat nogal een vreemd gedoe. Er zat precies een redelijk rot ringetje onder.

In de handleiding staat het beschrveen als 'Runddichtring 10,1x1,7 (nr 26 op foto)

Weet er iemand wat dit juist is? Is het gewoone en gekarteld ringetje of zo? Hetgeen erop zat is niet meer bruikbaar.

:!::!::!:
UPDATE: GEVONDEN: http://www.kreidleronderdelen.nl/module ... cts_id=871
:!::!::!:
Bijlagen
001.jpg
001.jpg (84.63 KiB) 4987 keer bekeken

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60403
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 968 keren
Ontvangen waarderingen: 2283 keren

#94 Bericht door Enzo-tvdzijden » 23 feb 2009, 18:19

Nummer 26 dus.

Koppelingsplaten kosten je kop niet. Zet je deze weer terug heb je kans dat je kort daarna weer het carter moete openen om af te stellen. Pkking weer lekken en ga maar door.

Hoe ziet je koppelingsas eruit op het vlakke gedeelte. Meestal aardig ingeslagen. Dit bevorderd ook geen lichte koppeling.

Die op de foto gaat ook de bak in omdat hij is ingesleten.

Enzo
Bijlagen
IMG_0729.JPG
IMG_0729.JPG (73 KiB) 4900 keer bekeken

Gebruikersavatar
vlatro
Berichten: 2582
Lid geworden op: 13 mei 2004, 17:54
Locatie: Balen, België
Gegeven waarderingen: 392 keren
Ontvangen waarderingen: 153 keren
Contacteer:

#95 Bericht door vlatro » 23 feb 2009, 19:16

Ik heb m'n koppelingsas er nog niet uit.
Zo ver ben ik nog niet.
Als ie eruit is volgt er een foto.

alvast bedankt voor de info

Gebruikersavatar
vlatro
Berichten: 2582
Lid geworden op: 13 mei 2004, 17:54
Locatie: Balen, België
Gegeven waarderingen: 392 keren
Ontvangen waarderingen: 153 keren
Contacteer:

#96 Bericht door vlatro » 23 feb 2009, 19:18

Ik dacht dat die O-ring m'n probleem was, maar die is het niet.

Afbeelding

Op deze foto zie je bovenaan (waar de hevel op komt) precies naar-buiten-stekende braampjes ofzo.
Bij mij zijn er daar een paar van weg door het demonteren.

Is dit normaal?

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60403
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 968 keren
Ontvangen waarderingen: 2283 keren

#97 Bericht door Enzo-tvdzijden » 23 feb 2009, 19:19

vlatro schreef:Ik heb m'n koppelingsas er nog niet uit.
Zo ver ben ik nog niet.
Als ie eruit is volgt er een foto.

alvast bedankt voor de info
Op de foto zie je de o-ring. :idea: Bij deze as was er geen afdichting meer omdat het carter was ingesleten. Gebeurt bij veel km's.

Enzo

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60403
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 968 keren
Ontvangen waarderingen: 2283 keren

#98 Bericht door Enzo-tvdzijden » 23 feb 2009, 19:22

vlatro schreef:Ik dacht dat die O-ring m'n probleem was, maar die is het niet.

Afbeelding

Op deze foto zie je bovenaan (waar de hevel op komt) precies naar-buiten-stekende braampjes ofzo.
Bij mij zijn er daar een paar van weg door het demonteren.

Is dit normaal?
Dat komt door de manier van bewerken. (fabrikage rand)

Enzo

Gebruikersavatar
freaky_ferry
Berichten: 3588
Lid geworden op: 20 sep 2006, 18:05
Locatie: Ypenburg (s'Gravenhage)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#99 Bericht door freaky_ferry » 23 feb 2009, 19:23

ik denk dat dit braampjes zijn van het cartelsteken van de fabriek

de kartel (met dus de vertanding voor je hevel) wordt erop gedrukt denk ik.

vanuit de fabriek is het denk ik niet goed afgebraamt.

immitatie, maar een ander alternatief is er niet :wink:

je ziet ook dat de originele van tjerry deze braampjes niet heeft, maar die van jouw zal ook wel origineel wezen, maar waarom er (als mijn verhaal klopt) bij jouw dan weer wel braampjes opzitten weet ik ik niet :|

Gebruikersavatar
vlatro
Berichten: 2582
Lid geworden op: 13 mei 2004, 17:54
Locatie: Balen, België
Gegeven waarderingen: 392 keren
Ontvangen waarderingen: 153 keren
Contacteer:

#100 Bericht door vlatro » 23 feb 2009, 19:24

Dus deze hoeven er niet aan te zitten om de goede werking te behouden?
Moet je voor de koppelingsas eruit te halen het middelste gedeelte van het carters open halen? Of komt hij er gewoon langs boven uit?
Laatst gewijzigd door vlatro op 23 feb 2009, 19:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie