RMC Mokick 1978

Verslagen van restauraties, het volledig opknappen en opnieuw opbouwen van een Kreidler - Restoring a Kreidler
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60403
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 968 keren
Ontvangen waarderingen: 2283 keren

#101 Bericht door Enzo-tvdzijden » 23 feb 2009, 19:24

freaky_ferry schreef:ik denk dat dit braampjes zijn van het cartelsteken van de fabriek

de kartel (met dus de vertanding voor je hevel) wordt erop gedrukt denk ik.

vanuit de fabriek is het denk ik niet goed afgebraamt.

immitatie, maar een ander alternatief is er niet :wink:

je ziet ook dat de originele van tjerry deze braampjes niet heeft, maar die van jouw zal ook wel origineel wezen, maar waarom er (als mijn verhaal klopt) bij jouw dan weer wel braampjes opzitten weet ik ik niet :|
Originele (de koperkleurige) hebben het ook. :!:

Enzo

Gebruikersavatar
freaky_ferry
Berichten: 3588
Lid geworden op: 20 sep 2006, 18:05
Locatie: Ypenburg (s'Gravenhage)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#102 Bericht door freaky_ferry » 23 feb 2009, 19:26

schoonheids detail :mrgreen:

Gebruikersavatar
vlatro
Berichten: 2582
Lid geworden op: 13 mei 2004, 17:54
Locatie: Balen, België
Gegeven waarderingen: 392 keren
Ontvangen waarderingen: 153 keren
Contacteer:

#103 Bericht door vlatro » 23 feb 2009, 19:27

Weeral een geruststelling :-D

Ik ben wel benieuwd naar de staat van de koppelingsas. Ik heb de indruk dat m'n blokje in best nog goede staat is.

Als ik zo'n slijtage tegenkom vervang ik vast en zeker de koppelingsplateng. Zoniet ga ik er nog eens over nadenken...

Gebruikersavatar
vlatro
Berichten: 2582
Lid geworden op: 13 mei 2004, 17:54
Locatie: Balen, België
Gegeven waarderingen: 392 keren
Ontvangen waarderingen: 153 keren
Contacteer:

#104 Bericht door vlatro » 24 feb 2009, 11:11

Waarvoor dient deze excentrische bout? Ik heb langs de buitenkant de moer en pakking al verwijderd.

Als ik het goed begrijp is het voor de fijnafstelling van de schakelpedaal?

Afbeelding
Bijlagen
DSC03327.JPG
DSC03327.JPG (77.76 KiB) 4304 keer bekeken
DSC03328.JPG
DSC03328.JPG (60.92 KiB) 4304 keer bekeken

Gebruikersavatar
rm-mer
Berichten: 1679
Lid geworden op: 21 nov 2004, 21:37
Locatie: België
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#105 Bericht door rm-mer » 24 feb 2009, 11:48

zoekfunctie "excentrische bout" :

viewtopic.php?t=25753&highlight=excentrische+bout

Btw, die moet je nog niet demonteren als de carters nog niet uit elkaar zijn :study :idea:

Gebruikersavatar
Andre
Berichten: 3357
Lid geworden op: 05 feb 2004, 21:50
Locatie: Heos zeeland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

#106 Bericht door Andre » 24 feb 2009, 12:08

ik zou eerst de boel eens reinigen voor je verder gaat demonteren dit werkt veel prettiger.

Gebruikersavatar
vlatro
Berichten: 2582
Lid geworden op: 13 mei 2004, 17:54
Locatie: Balen, België
Gegeven waarderingen: 392 keren
Ontvangen waarderingen: 153 keren
Contacteer:

#107 Bericht door vlatro » 24 feb 2009, 12:12

Echt leuk werken is het niet echt met die drek eraan.
Maar als alles uit elkaar is worden de carters mooi proper gemaakt.
En eens ze uit elkaar zijn werk je toch maar aan de binnenkant...

hermanp
Berichten: 6986
Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
Locatie: alhier
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 108 keren

#108 Bericht door hermanp » 24 feb 2009, 12:29

Je hebt de buitenkant ook wel eens beet, en als je dan met je vieze klauwen iets schoons beet moet pakken, is dat ook weer vies.

Gebruikersavatar
vlatro
Berichten: 2582
Lid geworden op: 13 mei 2004, 17:54
Locatie: Balen, België
Gegeven waarderingen: 392 keren
Ontvangen waarderingen: 153 keren
Contacteer:

#109 Bericht door vlatro » 24 feb 2009, 13:04

Wat raden jullie dan aan? Mag ik er zomaar met water ofzo op (zeker nu de carters al gedeeltelijk open zijn?)

Ik had op het forum gelezen dat carters in diesel leggen goed werkte, maar wist niet of het mocht terwijl alle onderdelen nog in het blok zaten

Gebruikersavatar
Andy
Berichten: 10331
Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
Locatie: heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 343 keren

#110 Bericht door Andy » 24 feb 2009, 13:16

Als ik het zo zie gaat het niet goedkomen, zou me eerst in verdiepen van hoe of wat zo'n blok in elkaar zit.

Carters en inwendige kun je mooi schoon krijgen met wasbenzine, ff een groot bak halen voor een paar €ries bij blokker of zo.

Andy,

Gebruikersavatar
vlatro
Berichten: 2582
Lid geworden op: 13 mei 2004, 17:54
Locatie: Balen, België
Gegeven waarderingen: 392 keren
Ontvangen waarderingen: 153 keren
Contacteer:

#111 Bericht door vlatro » 24 feb 2009, 13:29

Ik heb op voorhand veel topics zitten doorlezen en werkplaatshandboeken, onderdelenboeken,.. te bekijken.

Maar als je het blok van een kreidler nog nooit hebt opengehad begrijp je adh daarvan echt niet hoe het helemaal werkt.

Ik begrijp er nu al véél meer van, gewoon door te doen.
Gewoon voorzichtig te werk gaan. Als ik twijfel, zoek ik het op of vraag ik het hier. En rustig de tijd nemen om bij elk stapje een foto te maken en na te denken hoe ik alles het beste noteer.

Wanneer ik klaar ben met de blokrevisie kan ik misschien wel een FAQ: 'reviseren voor beginners' maken, waarin ik m'n ervaringen kwijt kan.

hermanp
Berichten: 6986
Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
Locatie: alhier
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 108 keren

#112 Bericht door hermanp » 24 feb 2009, 13:36

Gewoon rustig doorgaan, maar schoonmaken, met wasbenzine of ontvetter, kan eigenlijk altijd wel. Met blok nog inelkaar of wanneer het compleet gedemonteerd is.

Gebruikersavatar
vlatro
Berichten: 2582
Lid geworden op: 13 mei 2004, 17:54
Locatie: Balen, België
Gegeven waarderingen: 392 keren
Ontvangen waarderingen: 153 keren
Contacteer:

#113 Bericht door vlatro » 24 feb 2009, 13:38

Komt in orde.
andaag op het werk een 2-armige trekker besteld voor m'n primair tandwiel. Moet er even op wachten, dus ga het blok intussen wat schoonmaken.

Ik ben ook van plan mezelf een meetklok op magnetisch statief aan te schaffen. Op werk kan ik het kopen aan inkoopprijs + btw, en dan valt de prijs heel goed mee.

En zo'n momentsleuteltje lijkt me ook het veiligste...

Gebruikersavatar
Andy
Berichten: 10331
Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
Locatie: heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 343 keren

#114 Bericht door Andy » 24 feb 2009, 13:54

Oké, iedereen is stuntelig begonnen, succes. Maar die m8 moer kun je weer erop draaien.

Andy,

Gebruikersavatar
vlatro
Berichten: 2582
Lid geworden op: 13 mei 2004, 17:54
Locatie: Balen, België
Gegeven waarderingen: 392 keren
Ontvangen waarderingen: 153 keren
Contacteer:

#115 Bericht door vlatro » 24 feb 2009, 13:55

Op de primaire as bedoel je?
Dat heb ik gezien op de foto's van Enzo.

Ik veronderstel om de as niet te beschadigen?

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 5662
Lid geworden op: 31 jan 2005, 21:52
Locatie: Amsterdam
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

#116 Bericht door Andry » 24 feb 2009, 18:42

Neeh op de excenterschroef daar kan je die M8 borg moer op draaien.

Gebruikersavatar
Melvin
Berichten: 8293
Lid geworden op: 30 mei 2003, 16:32
Locatie: Gelderland
Gegeven waarderingen: 47 keren
Ontvangen waarderingen: 128 keren

#117 Bericht door Melvin » 24 feb 2009, 18:46

vlatro schreef:Komt in orde.
andaag op het werk een 2-armige trekker besteld voor m'n primair tandwiel. Moet er even op wachten, dus ga het blok intussen wat schoonmaken.

Ik ben ook van plan mezelf een meetklok op magnetisch statief aan te schaffen. Op werk kan ik het kopen aan inkoopprijs + btw, en dan valt de prijs heel goed mee.

En zo'n momentsleuteltje lijkt me ook het veiligste...
Waar wil je dat magnetisch statief op bevestigen dan?
je blok is van alu :wink:

Je kan beter zelf een statiefje in elkaar zetten die je in de m6 gaten van de afstandsstukken van de kappen draait
Bijlagen
DSC01454 (Small).JPG
DSC01454 (Small).JPG (69.54 KiB) 4096 keer bekeken

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60403
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 968 keren
Ontvangen waarderingen: 2283 keren

#118 Bericht door Enzo-tvdzijden » 24 feb 2009, 18:47

Je had het blok moeten reinigen voor je het uit elkaar haalt :!:
Wat een gore bende zo.

Enzo

Gebruikersavatar
Melvin
Berichten: 8293
Lid geworden op: 30 mei 2003, 16:32
Locatie: Gelderland
Gegeven waarderingen: 47 keren
Ontvangen waarderingen: 128 keren

#119 Bericht door Melvin » 24 feb 2009, 18:48

Als je het tandwiel van de primaire vertanding gaat trekken, draai dan wel even de moer op de krukas terug, dan schiet je trekker er niet af en beschadig je de krukas niet.

Gebruikersavatar
Melvin
Berichten: 8293
Lid geworden op: 30 mei 2003, 16:32
Locatie: Gelderland
Gegeven waarderingen: 47 keren
Ontvangen waarderingen: 128 keren

#120 Bericht door Melvin » 24 feb 2009, 18:49

Enzo-tvdzijden schreef:Je had het blok moeten reinigen voor je het uit elkaar haalt :!:
Wat een gore bende zo.

Enzo
Is dubbel werk :?
ik maak alles pas schoon als het blok uit elkaar is.
Anders blijf ik aan de gang.

Zodra je het koppelingsdeksel eraf hebt gehaald is alles al weer vies en vet.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60403
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 968 keren
Ontvangen waarderingen: 2283 keren

#121 Bericht door Enzo-tvdzijden » 24 feb 2009, 18:53

Het is meer aanwennen om netjes te werken. Als alles tot het laatste schroefje uit elkaar gaat heb je een punt.
Maar er zijn ook mensen die na controle of bv een schakelveer vervangen de boel weer dicht schroeven

Enzo

Gebruikersavatar
Melvin
Berichten: 8293
Lid geworden op: 30 mei 2003, 16:32
Locatie: Gelderland
Gegeven waarderingen: 47 keren
Ontvangen waarderingen: 128 keren

#122 Bericht door Melvin » 24 feb 2009, 19:03

Enzo-tvdzijden schreef:Het is meer aanwennen om netjes te werken. Als alles tot het laatste schroefje uit elkaar gaat heb je een punt.Maar er zijn ook mensen die na controle of bv een schakelveer vervangen de boel weer dicht schroeven

Enzo
Dat is toch de bedoeling van een revisie, dat je alles uit elkaar haalt en weer in orde maakt :wink:
Daar is vlato ook mee bezig toch :wink:

Zie niet in wat dat met netjes werken te maken heeft, dubbel werken :lol:

Met het juiste gereedschap en een beetje ervaring heb je een blokje in een half uurtje tot 20 minuten compleet uit elkaar, inc cilinder en ontsteking.

Daarna alles schoonmaken, alle onderdelen controleren op gebreken en dergelijke.

Dan kun je de lagers vervangen, en de boel weer opbouwen

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60403
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 968 keren
Ontvangen waarderingen: 2283 keren

#123 Bericht door Enzo-tvdzijden » 24 feb 2009, 19:06

Melvin schreef:
Enzo-tvdzijden schreef:Het is meer aanwennen om netjes te werken. Als alles tot het laatste schroefje uit elkaar gaat heb je een punt.Maar er zijn ook mensen die na controle of bv een schakelveer vervangen de boel weer dicht schroeven

Enzo
Dat is toch de bedoeling van een revisie, dat je alles uit elkaar haalt en weer in orde maakt :wink:
Daar is vlato ook mee bezig toch :wink:

Zie niet in wat dat met netjes werken te maken heeft, dubbel werken :lol:

Met het juiste gereedschap en een beetje ervaring heb je een blokje in een half uurtje tot 20 minuten compleet uit elkaar, inc cilinder en ontsteking.

Daarna alles schoonmaken, alle onderdelen controleren op gebreken en dergelijke.

Dan kun je de lagers vervangen, en de boel weer opbouwen
Lees het vet gedrukte ben ik het toch met je eens Melvin :thumbleft

Enzo

Gebruikersavatar
Melvin
Berichten: 8293
Lid geworden op: 30 mei 2003, 16:32
Locatie: Gelderland
Gegeven waarderingen: 47 keren
Ontvangen waarderingen: 128 keren

#124 Bericht door Melvin » 24 feb 2009, 19:10

Enzo-tvdzijden schreef:
Melvin schreef:
Enzo-tvdzijden schreef:Het is meer aanwennen om netjes te werken. Als alles tot het laatste schroefje uit elkaar gaat heb je een punt.Maar er zijn ook mensen die na controle of bv een schakelveer vervangen de boel weer dicht schroeven

Enzo
Dat is toch de bedoeling van een revisie, dat je alles uit elkaar haalt en weer in orde maakt :wink:
Daar is vlato ook mee bezig toch :wink:

Zie niet in wat dat met netjes werken te maken heeft, dubbel werken :lol:

Met het juiste gereedschap en een beetje ervaring heb je een blokje in een half uurtje tot 20 minuten compleet uit elkaar, inc cilinder en ontsteking.

Daarna alles schoonmaken, alle onderdelen controleren op gebreken en dergelijke.

Dan kun je de lagers vervangen, en de boel weer opbouwen
Lees het vet gedrukte ben ik het toch met je eens Melvin :thumbleft

Enzo
precies 8)

Kan ook wel is zo'n verslagje maken van een revisie, is wel leuk om te zien voor de mensen die dat nog niet gezien hebben :-k

Gebruikersavatar
vlatro
Berichten: 2582
Lid geworden op: 13 mei 2004, 17:54
Locatie: Balen, België
Gegeven waarderingen: 392 keren
Ontvangen waarderingen: 153 keren
Contacteer:

#125 Bericht door vlatro » 24 feb 2009, 19:41

Vandaag ontvetter gekocht.
Ik zal ergens deze week wel wat tijd vinden om verder te gaan werken, dan maak ik alles een beetje proper.

Maar echt helemaal poetsen ga ik inderdaad niet doen. Het blokje moet toch helemaal uit elkaar, en poetsen doe ik wel vlak voor ik aan de revisie en heropbouw begin.

Plaats reactie