Opknappen Kreidler K53/1nl

Verslagen van restauraties, het volledig opknappen en opnieuw opbouwen van een Kreidler - Restoring a Kreidler
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Kreidler-Jim
Berichten: 397
Lid geworden op: 01 mei 2009, 17:36
Locatie: Noord-Limburg
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#376 Bericht door Kreidler-Jim » 17 jan 2010, 16:14

Volgens mij hebben we die wel goed gedaan, want in zijn 1 duw je hem toch heel zwaar naar voren? maar daar zullen we volgende week voor de zekerheid toch nog even naar kijken ;) bedankt voor de tip he :)

Gebruikersavatar
Carre
Berichten: 2041
Lid geworden op: 21 okt 2005, 15:25
Locatie: Den Haag
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#377 Bericht door Carre » 17 jan 2010, 16:32

makkelijk, probeer eens weg te rijden in zijn 3 :wink:

Gebruikersavatar
Loek D.
Berichten: 649
Lid geworden op: 12 aug 2008, 20:16
Locatie: Zuid Limburg
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#378 Bericht door Loek D. » 18 jan 2010, 14:21

Je moet hem in z'n twee zetten (versnellingshevel onder blok staat dan haaks op rijrichting) en dan beide kabels met eenzelfde speling afstellen. Ook zorgen dat als de de versnellingshandle monteerd het mertekentje in de greep met het streepje overeenkomt in de juiste versnelling.

Gebruikersavatar
Thijs Leuven
Berichten: 1778
Lid geworden op: 09 sep 2006, 21:11
Locatie: Maastricht
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#379 Bericht door Thijs Leuven » 18 jan 2010, 18:34

Wanneer komen er hier trouwens weer eens foto's? :mrgreen:

Gebruikersavatar
Kreidler-Jim
Berichten: 397
Lid geworden op: 01 mei 2009, 17:36
Locatie: Noord-Limburg
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#380 Bericht door Kreidler-Jim » 18 jan 2010, 19:12

Deze week.. krijg deze week de nagels binnen om de emblemen te bevestigen. Dan ziet hij er completer uit ;)

Gebruikersavatar
Kreidler-Jim
Berichten: 397
Lid geworden op: 01 mei 2009, 17:36
Locatie: Noord-Limburg
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#381 Bericht door Kreidler-Jim » 19 jan 2010, 17:33

Net sproeier 70 getest, hij loopt wel stationair maar er zit niet echt een regelmaat in, hij loopt erg onrustig. En als je het filter, filterhuis en de bocht erop zet dan loopt ie niet beter.
Ook reageert hij niet direct maar duurt het ff voordat ie reageert.
Mijn kennis heeft geen tijd voor mij en ik zou niet weten hoe ik hem goed afgesteld krijg.
Iemand tips?

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60433
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 970 keren
Ontvangen waarderingen: 2290 keren

#382 Bericht door Enzo-tvdzijden » 19 jan 2010, 17:58

Kreidler-Jim schreef:Net sproeier 70 getest, hij loopt wel stationair maar er zit niet echt een regelmaat in, hij loopt erg onrustig. En als je het filter, filterhuis en de bocht erop zet dan loopt ie niet beter.
Ook reageert hij niet direct maar duurt het ff voordat ie reageert.
Mijn kennis heeft geen tijd voor mij en ik zou niet weten hoe ik hem goed afgesteld krijg.
Iemand tips?
17 of 18mm kroondop monteren.

Enzo

Gebruikersavatar
svdh
Berichten: 1509
Lid geworden op: 24 jun 2007, 23:09
Locatie: Veghel, Noord-Brabant
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#383 Bericht door svdh » 19 jan 2010, 18:03

Kreidler-Jim schreef:Net sproeier 70 getest, hij loopt wel stationair maar er zit niet echt een regelmaat in, hij loopt erg onrustig. En als je het filter, filterhuis en de bocht erop zet dan loopt ie niet beter.
Ook reageert hij niet direct maar duurt het ff voordat ie reageert.
Mijn kennis heeft geen tijd voor mij en ik zou niet weten hoe ik hem goed afgesteld krijg.
Iemand tips?
Ik kreeg mijn 4,2pk al niet afgesteld met een 14mm. Ik vind het erg knap als jij een 5,3pk mooi kunt laten lopen met een 14mm.

Stukje terug las ik trouwens dat je die erop doet zodat hij minder hard loopt.
Dat is dus niet waar, hij zal wel wat minder snelheid op top hebben maar dat zal misschien maar 5 km/u schelen.
Beter 11:36 tandwielen en zoals Tjerry al zegt een 17 of 18mm kroondop monteren, dan rijd je echt niet meer hard en krijg je hem veel beter afgesteld.

Gebruikersavatar
Kreidler-Jim
Berichten: 397
Lid geworden op: 01 mei 2009, 17:36
Locatie: Noord-Limburg
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#384 Bericht door Kreidler-Jim » 19 jan 2010, 18:23

Hoe duur is zo'n 17mm kroondop?

Gebruikersavatar
Jovink
Berichten: 1029
Lid geworden op: 11 jul 2006, 22:31
Locatie: schipluiden
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#385 Bericht door Jovink » 19 jan 2010, 18:44

nieuw niet meer te krijgen bij mijn weten
2ehands ook niet veel, zo'n carb in redelijke staat zal een tientje of 5 kosten.
ervan uit gaand dat ie zn werk nog goed doet.

die 17mm ovaal deksel imitaties zijn wel nieuw te krijgen, kosten ook 4/5 tientjes ongeveer.
die doen het ook wel goed. :!:

zo'n kroondop staat wel stoer aan de andere kant
maar net wat je wil :wink:

die 14mm zal te klein zijn om die 5,3 cilinder een beetje lopend te krijgen.
zal je toch minstens zeker een 17mm voor nodig hebben.

Gebruikersavatar
Kreidler-Jim
Berichten: 397
Lid geworden op: 01 mei 2009, 17:36
Locatie: Noord-Limburg
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#386 Bericht door Kreidler-Jim » 19 jan 2010, 18:48

Ik zit al krap bij kas en ik weet dus niet of ik die nog wel kan betalen...
ik weet niet wat ik nu dus ga doen en wat ik moet doen..
Had gehoopt hem nu eindelijk us een keer goed lopend te krijgen, maar dat valt dus weer tegen :(

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60433
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 970 keren
Ontvangen waarderingen: 2290 keren

#387 Bericht door Enzo-tvdzijden » 19 jan 2010, 19:07

Kreidler-Jim schreef:Hoe duur is zo'n 17mm kroondop?
120 euro nieuw en 75 euro gebruikt.

Enzo

Gebruikersavatar
svdh
Berichten: 1509
Lid geworden op: 24 jun 2007, 23:09
Locatie: Veghel, Noord-Brabant
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#388 Bericht door svdh » 19 jan 2010, 19:19

Jovink schreef:nieuw niet meer te krijgen bij mijn weten
2ehands ook niet veel, zo'n carb in redelijke staat zal een tientje of 5 kosten.
ervan uit gaand dat ie zn werk nog goed doet.

die 17mm ovaal deksel imitaties zijn wel nieuw te krijgen, kosten ook 4/5 tientjes ongeveer.
die doen het ook wel goed. :!:

zo'n kroondop staat wel stoer aan de andere kant
maar net wat je wil :wink:

die 14mm zal te klein zijn om die 5,3 cilinder een beetje lopend te krijgen.
zal je toch minstens zeker een 17mm voor nodig hebben.
Nadeel van die ovaal deksel carburateurs is dat er geen luchtschroef op zit :idea:
Die hebben kroondop carburateurs dus wel

Gebruikersavatar
Kreidler-Jim
Berichten: 397
Lid geworden op: 01 mei 2009, 17:36
Locatie: Noord-Limburg
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#389 Bericht door Kreidler-Jim » 19 jan 2010, 19:34

Net nog ff wat aan de brommer gedaan. de carb lekte alweer en nu wilde ik hem dus ff van de brommer halen en nu is een van de schroefen om de carb deksel erop te houden dol, weet ook niet hoe dit dus kan... zal wss een keer verkeerd hebben gedraaid, want ze waren volgens mij al niet al te best..
jullie horen nog wel van me ;)
Laatst gewijzigd door Kreidler-Jim op 19 jan 2010, 19:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60433
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 970 keren
Ontvangen waarderingen: 2290 keren

#390 Bericht door Enzo-tvdzijden » 19 jan 2010, 19:36

Kreidler-Jim schreef:Net nog ff wat aan de brommer gedaan. de carb lekte alweer en nu wilde ik hem dus ff van de brommer halen en nu is een van de schroefen om de carb deksel erop te houden dol, weet ook niet hoe dit dus kan...
Oud spul, vele voorgangers gehad en te vaak onnodig sleutelen.

Enzo

Gebruikersavatar
Kreidler-Jim
Berichten: 397
Lid geworden op: 01 mei 2009, 17:36
Locatie: Noord-Limburg
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#391 Bericht door Kreidler-Jim » 19 jan 2010, 19:37

die carb bleef maar lekken dus om hem der op te laten zitten was ook niet echt een optie volgens mij.... het lag iedere keer aan de vlotter, iedere keer weer goed gebogen en na een uur of 2 kon je weer gaan buigen

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60433
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 970 keren
Ontvangen waarderingen: 2290 keren

#392 Bericht door Enzo-tvdzijden » 19 jan 2010, 19:39

Nieuwe vlotter kost geen drol.

Ik lees wel eens ik heb de carburateur al 3x schoongemaakt #-o
Volgens mij kan dat in 1x :idea:

Enzo

Gebruikersavatar
Kreidler-Jim
Berichten: 397
Lid geworden op: 01 mei 2009, 17:36
Locatie: Noord-Limburg
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#393 Bericht door Kreidler-Jim » 19 jan 2010, 19:53

okee, ik kom wel tot een oplossing.

Gebruikersavatar
Carre
Berichten: 2041
Lid geworden op: 21 okt 2005, 15:25
Locatie: Den Haag
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#394 Bericht door Carre » 20 jan 2010, 17:06

voor het geld dat je krijgt als je cilinder in goede staat is, kan jij makkelijk een 2.6 of 3.6 pk cilindertje kopen welke prima rijdt op jouw 14mm :wink: Hou je nog wat geld over ook :wink:

Kijk maar wat akkerman vraagt voor een 5.3 (150 Eu)

Gebruikersavatar
Kreidler-Jim
Berichten: 397
Lid geworden op: 01 mei 2009, 17:36
Locatie: Noord-Limburg
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#395 Bericht door Kreidler-Jim » 24 jan 2010, 10:56

Zo staat de brommer er nu bij.
Hij loopt stationair maar de teur is zo lek als een mandje dus hij rijdt niet echt super. In z'n 3 haalt ie het niet meer omdat de vlotterkamer dan al gewoon leeg is....
De vlotterkamerpakking is kapot en die moet dus vervangen worden en volgens mij is de sproeier ook nog te groot die heb ik van men kennis gehad en volgens hem was die sproeier uitgeboord ofzoiets.
De setup is nu 5.3 pk met een 14mm teur. Mijn kennis zei dat ik met sproeier 56 moest beginnen en dan omlaag totdat ik de goeie afstelling heb gevonden.
Nu heb ik nog een vraag; wat is beter? vloeibare pakking of een gewone ring die je er zo in kan doen?
Bijlagen
P1240154.jpg
P1240154.jpg (80.76 KiB) 4114 keer bekeken

Gebruikersavatar
Carre
Berichten: 2041
Lid geworden op: 21 okt 2005, 15:25
Locatie: Den Haag
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#396 Bericht door Carre » 24 jan 2010, 11:06

de vlotterbakpakking is je laatste redmiddel, absoluut een ring monteren en geen vloeibare pakking, bij kreidlerparts kreeg ik laatst geloof ik een rubberen ring, dat vind ik beter werken dan de papieren pakking,

maar toch, je teur hoort niet te lekken, zelfs zonder pakking gaat het nog, als hij lekt kan dat door 2 dingen komen:

-Vlotter komt niet goed omhoog
-Benzine naald (die door de sproeier omhoog geduwd wordt) is bot

op het moment dat je bakje vol stroomt met benzine, drijft de vlotter omhoog, duwt de naald naar boven en laat dus geen benzine meer door,

even ter controle, slangetje los en bakje los, door de benzineleiding blazen, moet moeiteloos doorstromen, daarna langzaam de vlotter omhoog duwen. De vlotter moet als hij horizontaal staat geen lucht meer doorlaten!

voor de zekerheid kan je altijd bij de pakking een naald bestellen :wink:

edit: ik vind 56 wel erg klein, ik zou liever te groot starten, op het moment dat hij te klein is laat hij geen benzine meer door, hierdoor heb je geen smering en kans op een vastloper :wink:

editedit:
nummer 13:

Afbeelding

07.15.44

http://kreidlerparts.com/scripts/part_detail.asp?id=773

Gebruikersavatar
Kreidler-Jim
Berichten: 397
Lid geworden op: 01 mei 2009, 17:36
Locatie: Noord-Limburg
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#397 Bericht door Kreidler-Jim » 24 jan 2010, 12:05

Okee. Ik moet de carb toch nog ff helemaal nakijken en zal ik voor de zekerheid ook gewoon een nieuwe vlotter kopen? kan toch geen kwaad ofwel? ik ga komende week ff naar de bromboer hier in de buurt en volgens mij heeft hij wel onderdelen voor een bing carb.
De sproeier die er nu in zit is volgens mijn kennis 56 maar hij zei dat ie groter gemaakt kon zijn. Dat moet ik ook ff laten nameten bij de bromboer. Maar vanaf welke maat moet ik dan beginnen?

edit: en als de vlotternaald bot is, moet die punt dan echt echt helemaal versleten zijn of hoe kan ik dat zien?

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60433
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 970 keren
Ontvangen waarderingen: 2290 keren

#398 Bericht door Enzo-tvdzijden » 24 jan 2010, 12:17

Kreidler-Jim schreef:Okee. Ik moet de carb toch nog ff helemaal nakijken en zal ik voor de zekerheid ook gewoon een nieuwe vlotter kopen? kan toch geen kwaad ofwel? ik ga komende week ff naar de bromboer hier in de buurt en volgens mij heeft hij wel onderdelen voor een bing carb.
De sproeier die er nu in zit is volgens mijn kennis 56 maar hij zei dat ie groter gemaakt kon zijn. Dat moet ik ook ff laten nameten bij de bromboer. Maar vanaf welke maat moet ik dan beginnen?

edit: en als de vlotternaald bot is, moet die punt dan echt echt helemaal versleten zijn of hoe kan ik dat zien?
Die kan je testen door in het huis te drukken :idea:
Dan moet hij de benzinestroom afsluiten.
Even logisch nadenken en teruglezen. Is al geroepen.

Enzo

Gebruikersavatar
Lacsap
Berichten: 1244
Lid geworden op: 03 dec 2008, 17:48
Locatie: Berkel
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#399 Bericht door Lacsap » 24 jan 2010, 13:22

Vervang gewoon je vlotter plus je naald, je bent nu al een tijdje aan het k*tten met die vlotter en het kost niks. Ben je er gelijk vanaf :wink:
Als er in die sproeier is geboord zou ik hem ook weg gooien en een sproeier kopen die gewoon goed is, liefst orgineel.
56 lijkt mij ook aan de kleine kant, je kan beter groot beginnen en dan naar beneden werken, anders heb je zoals Carre al zei kans op en vastloper.

Gr Pascal

Gebruikersavatar
Kreidler-Jim
Berichten: 397
Lid geworden op: 01 mei 2009, 17:36
Locatie: Noord-Limburg
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#400 Bericht door Kreidler-Jim » 24 jan 2010, 14:44

Ik heb hem net open gemaakt en hem ff getest op carre's manier. Hij sloot hem goed af en de naald was niet bot, er zat echter wel een helemaal versleten papieren pakking in die ik er nu heb uitgehaald.
Er zat een sproeier 72 in...
maar nu zit ik met een zeer vervelend probleem... een van de 2 schroefjes om de deksel op de carb te houden, is versleten.. nu moet de carb er echt af om hem naar de bromboer mee te nemen.. wat moet ik daar mee doen?
ik weet dat ik dit al eens heb gevraagd maar is er een oplossing voor? of heb ik gewoon pech en gaat ie er nooit meer vanaf?

Plaats reactie