Restauratie /reparatie van brommer na aanrijding

Verslagen van restauraties, het volledig opknappen en opnieuw opbouwen van een Kreidler - Restoring a Kreidler
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Ben Hengst
Berichten: 193
Lid geworden op: 17 mei 2009, 19:17
Locatie: 's-Heerenberg
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Restauratie /reparatie van brommer na aanrijding

#1 Bericht door Ben Hengst » 14 jun 2009, 02:49

Hallo allemaal,

Ik zal me even voorstellen :P
Ik ben Ben Hengst woon in 's-Heerenberg en rij nu pas 3jaar kreidler maar altijd met veel plezier :lol:.
Ivm met een "uit de hand gelopen" hobby van me vader (tnx pa!) ben ik ook groot fan geworden van oldtimers :D
Aangezien ik een scooter niets vind en iets moois wilde hebben als brommer heb ik voor de Kreidler gekozen :D.
Uiteindelijk is het een LF geworden uit 1979 die ik van mijn ouders heb gekregen.
In April dit jaar heb ik een ongeluk gehad :(. Gelukkig had ik zelf niets maar de brommer heeft behoorlijke schade opgelopen :evil:.
Gelukkig was het niet mijn schuld en heeft de tegenpartij erkent.

Vanaf vandaag ben ik begonnen om de brommer op te knappen :D en hopelijk weer rijdend te hebben voor augustus :!: omdat ik ermee op vakantie wil:)

Tot nu toe gedaan aan de opbouw 8)
Een rijdend frame gekocht zonder blok.
Het rijdende frame gedemonteerd.
Frame+kappen+klein spul naar de spuiter gebracht (Dam-desings in terborg)
Kleur uitgekozen namelijk candy-apple-red :D
Acherbrug + standaard + onderbouw kaal geschuurd
Cockpit gekocht en zwart gespoten

Zodra alles terug is van de spuiter ga ik alle onderdelen bestellen die ik nodig heb :wink:
Als het goed is heb ik alle de gespoten onderdelen over 2weken terug :)

Ik zal de voordgang hier bij houden ;)

Gebruikersavatar
Ben Hengst
Berichten: 193
Lid geworden op: 17 mei 2009, 19:17
Locatie: 's-Heerenberg
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#2 Bericht door Ben Hengst » 14 jun 2009, 03:16

Dit is het frame wat ik gekocht heb ivm onderdelen
Bijlagen
Rijdend frame.JPG
Rijdend frame.JPG (67.88 KiB) 15263 keer bekeken

Gebruikersavatar
Ben Hengst
Berichten: 193
Lid geworden op: 17 mei 2009, 19:17
Locatie: 's-Heerenberg
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#3 Bericht door Ben Hengst » 14 jun 2009, 03:26

De LF terwijl ik er een nieuw blokje onder hang en een kabelboom heb aangelegt ;)
Bijlagen
Kreidler LF.JPG
Kreidler LF.JPG (97.75 KiB) 15260 keer bekeken

Gebruikersavatar
Ben Hengst
Berichten: 193
Lid geworden op: 17 mei 2009, 19:17
Locatie: 's-Heerenberg
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#4 Bericht door Ben Hengst » 14 jun 2009, 03:33

Nog even wat info :P
Het blokje wat er onder ligt is een 4bak direct gereviseerd door Wilbert Gijssen cilinder nummer weet ik niet :oops: 1/18/13 carb. en een boch punten ontsteking.
Achterwiel is trouwens vervangen door een 160mm leleu met nieuwe velg+rvs spaken.

Gebruikersavatar
hannes
Berichten: 2221
Lid geworden op: 19 okt 2008, 18:27
Locatie: arnhem-holland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#5 Bericht door hannes » 14 jun 2009, 09:11

Nou ben,succes met de restauratie :D
Gr. hannes :wink:

Gebruikersavatar
Ben Hengst
Berichten: 193
Lid geworden op: 17 mei 2009, 19:17
Locatie: 's-Heerenberg
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#6 Bericht door Ben Hengst » 14 jun 2009, 09:28

De hobby van mijn vader :mrgreen:
Het is een Ford Mercury Cougar XR7 uit 1967
De hele auto is orgineel en nooit overgespoten. Het blok is ook nog helemaal orgineel en niets aan gedaan :D .
Bijlagen
de cougar.JPG
de cougar.JPG (95.78 KiB) 15201 keer bekeken

Gebruikersavatar
Ben Hengst
Berichten: 193
Lid geworden op: 17 mei 2009, 19:17
Locatie: 's-Heerenberg
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#7 Bericht door Ben Hengst » 14 jun 2009, 09:37

Wat ik trouwens nog zoek is een chrome tank in (zeer) goede staat en mooie chrome lamporen en ook een mooi kofferrekje type zoals de eerste foto :oops:

Gebruikersavatar
Ben Hengst
Berichten: 193
Lid geworden op: 17 mei 2009, 19:17
Locatie: 's-Heerenberg
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#8 Bericht door Ben Hengst » 14 jun 2009, 12:56

Even een vraagje:
Zit er verschil in een onderbouw met voetsteunen en een onderbouw zonder voetsteunen?
Mijn onderbouw is namelijk afgebroken bij de uitlaat steun dankzij het ongeluk :evil:

Kreidler gforce
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 jun 2009, 19:06
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#9 Bericht door Kreidler gforce » 14 jun 2009, 13:10

Ja, je voetsteun dus


klaas

Gebruikersavatar
Ben Hengst
Berichten: 193
Lid geworden op: 17 mei 2009, 19:17
Locatie: 's-Heerenberg
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#10 Bericht door Ben Hengst » 14 jun 2009, 13:16

Okeej :P dan kan ik die eraf halen :)
Bedankt Klaas

Gebruikersavatar
Ben Hengst
Berichten: 193
Lid geworden op: 17 mei 2009, 19:17
Locatie: 's-Heerenberg
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#11 Bericht door Ben Hengst » 15 jun 2009, 17:55

Nog even een vraagje :P
zou iemand voor mij even de diameter + lengte van de bus die door de standaard heenzit op willen meten :mrgreen: dan kan ik namelijk morgen een nieuwe draaien op school;)
als ik het goed heb moet er 2* M8 in komen toch?

omdat ze een draadstang hadden gebeunt weet ik de maat niet :oops:

alvast bedankt :mrgreen:

Gebruikersavatar
freaky_ferry
Berichten: 3590
Lid geworden op: 20 sep 2006, 18:05
Locatie: Ypenburg (s'Gravenhage)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#12 Bericht door freaky_ferry » 15 jun 2009, 18:44

je kan toch de maat van tussen je frame opmeten met de schuifmaat ?

en dan de binnenmaat waar de bus in moet komen opmeten met een 3 punt binnenmicrometer.

zorg dat de bus klem in de standaard komt te zitten, en aan beide kanten 1 mm uit de standaard komt, als je dan de bout aandraait, dan klemt deze de standaard niet vast.

als de bus evenlang is, dan is dit namelijk wel eht geval

Gebruikersavatar
Ben Hengst
Berichten: 193
Lid geworden op: 17 mei 2009, 19:17
Locatie: 's-Heerenberg
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#13 Bericht door Ben Hengst » 15 jun 2009, 20:11

#-o owja idd bedankt :mrgreen:

hermanp
Berichten: 6476
Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
Locatie: alhier
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 4 keren

#14 Bericht door hermanp » 17 jun 2009, 10:15

De voetsteunen eraf halen? Eh, tja... wat jij wilt, maar toch wel jammer. Had je beter die oude kunnen laten lassen of een andere zoeken.

Gebruikersavatar
Maarten/sbargh
Berichten: 718
Lid geworden op: 25 apr 2004, 16:17
Locatie: 's-heerenberg
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#15 Bericht door Maarten/sbargh » 17 jun 2009, 13:12

Haha Ben post ook eens wat.

Ik hoop voor je dat deze kreidler het wat langer houdt.

Een tip: Als het loopt, laten lopen....

Groeten Maarten

Gebruikersavatar
Ben Hengst
Berichten: 193
Lid geworden op: 17 mei 2009, 19:17
Locatie: 's-Heerenberg
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#16 Bericht door Ben Hengst » 18 jun 2009, 09:31

hermanp schreef:De voetsteunen eraf halen? Eh, tja... wat jij wilt, maar toch wel jammer. Had je beter die oude kunnen laten lassen of een andere zoeken.
Ik had kromme voetsteunen liggen, daarom vroeg ik me af of ik die onderbouw kon gebreuken :wink: als die onderbouw goed was had ik de steunen laten zitten :D

Ben

Gebruikersavatar
Ben Hengst
Berichten: 193
Lid geworden op: 17 mei 2009, 19:17
Locatie: 's-Heerenberg
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#17 Bericht door Ben Hengst » 18 jun 2009, 09:33

Maarten/'sbargh schreef:Haha Ben post ook eens wat.

Ik hoop voor je dat deze kreidler het wat langer houdt.

Een tip: Als het loopt, laten lopen....

Groeten Maarten
Heej Maarten,
Het is na de verbouwing geen brommer meer om dagelijks mee naar school/werk te rijden :wink:

Gebruikersavatar
Ben Hengst
Berichten: 193
Lid geworden op: 17 mei 2009, 19:17
Locatie: 's-Heerenberg
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#18 Bericht door Ben Hengst » 19 jun 2009, 00:16

Ben weer even bezig geweest in de garage met spuiten en pollijsten :D vind het al de goede kant opgaan :lol:
jammer genoeg heb ik nog geen mooie lamp oren ervoor :cry:
Ik hoop dat de spullen snel terug zijn van de spuiter want ik kan niet wachten :lol:
Weet iemand trouwens hoe ik die lager schaal eraf haal of kan dat niet of is het niet nodig :?:
Bijlagen
14062009333.jpg
14062009333.jpg (81 KiB) 14688 keer bekeken

Gebruikersavatar
Ben Hengst
Berichten: 193
Lid geworden op: 17 mei 2009, 19:17
Locatie: 's-Heerenberg
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#19 Bericht door Ben Hengst » 19 jun 2009, 00:20

De voorvork mooi in de lak toch :D
Bijlagen
18062009330.JPG
18062009330.JPG (64.42 KiB) 14684 keer bekeken

Gebruikersavatar
Ben Hengst
Berichten: 193
Lid geworden op: 17 mei 2009, 19:17
Locatie: 's-Heerenberg
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#20 Bericht door Ben Hengst » 19 jun 2009, 00:22

Het pootje deels gepollijst
Bijlagen
18062009336.jpg
18062009336.jpg (91.42 KiB) 14680 keer bekeken

Gebruikersavatar
Ben Hengst
Berichten: 193
Lid geworden op: 17 mei 2009, 19:17
Locatie: 's-Heerenberg
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#21 Bericht door Ben Hengst » 19 jun 2009, 00:34

Owja toen ik mijn voorpoten eindelijk los had kwam er uit 1kant mooie geel/oranje oli en de ander grijs/zwart... Volgens mij betekend dat dat die met grijs/zwarte lek is toch?? :o
en bij allebij de poten kwamen er kleine (witte) korreltjes mee dat hoort ook niet denk ik iemand een idee wat dat is en wat ik daaraan kan/moet doen?

Ben

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 50946
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 48 keren
Ontvangen waarderingen: 79 keren

#22 Bericht door Enzo-tvdzijden » 19 jun 2009, 05:40

Grijs/zwart duidt op water in de olie.
Wat kan jou het schelen ook van die witte korrels.
Dit is geweest.
Als je alles schoonmaakt en je monteert nieuwe keerring, aanslagrubber, demperolie en zuigerplaatje kan je weer jaren ongestoordt veren/dempen.
Jammer dat je van de glimmende spul op je kroonstuk heb gesmeerd.

Enzo

Gebruikersavatar
Ben Hengst
Berichten: 193
Lid geworden op: 17 mei 2009, 19:17
Locatie: 's-Heerenberg
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#23 Bericht door Ben Hengst » 19 jun 2009, 12:23

Enzo-tvdzijden schreef:Grijs/zwart duidt op water in de olie.
Wat kan jou het schelen ook van die witte korrels.
Dit is geweest.
Als je alles schoonmaakt en je monteert nieuwe keerring, aanslagrubber, demperolie en zuigerplaatje kan je weer jaren ongestoordt veren/dempen.
Jammer dat je van de glimmende spul op je kroonstuk heb gesmeerd.

Enzo
Het vervangen was ik ook wel vanplan;)
Onder in de poot zit een stang en een plaatje moeten die er ook uit? en hoe moet dat dan?
Aangezien alle zwarte delen hoogglans worden heb ik mijn kroonstuk ook zwart hg gespoten met blanke lak.

Gebruikersavatar
eric11
Berichten: 1279
Lid geworden op: 03 jan 2006, 09:08
Locatie: Leidschendam
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#24 Bericht door eric11 » 19 jun 2009, 12:39

Met een doppenset met veel verlengstukken :idea:

is een topic van :!:

Gebruikersavatar
Carre
Berichten: 2042
Lid geworden op: 21 okt 2005, 15:25
Locatie: Den Haag
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#25 Bericht door Carre » 19 jun 2009, 13:17

dat lagerschaaltje krijg je met een scherp dreveltje wel eraf..

ik zou het wel doen, hij ziet er aardig ingevreten uit!

Plaats reactie