Kars' 1972 RS

Verslagen van restauraties, het volledig opknappen en opnieuw opbouwen van een Kreidler - Restoring a Kreidler
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Ries
Medewerker Sectie FAQ
Berichten: 6813
Lid geworden op: 06 nov 2002, 12:54
Gegeven waarderingen: 6 keren
Ontvangen waarderingen: 8 keren

#151 Bericht door Ries » 06 jan 2010, 18:38

Carre schreef:hoeveel zou jij me adviseren eraf te halen?

Ik zal eerst weer eens moeten sparen voor onderdelen, moet tegen de tijd dat ik hem weer kan inbouwen eens kijken of ik het het geld waard vind,

dank je voor je info so far!

grt Kars
weet ik zo niet meer :oops: is al weer even geleden dat ik er 1 aangepast heb. Meten is weten natuurlijk, je moet er voor zorgen dat je tussen de kickstarter as en de schakelnaaf in axiale richting in gemonteerde toestand een paar tienden speling hebt, dan zit je aardig veilig.

mvg Ries

Gebruikersavatar
rm-mer
Berichten: 1679
Lid geworden op: 21 nov 2004, 21:37
Locatie: België
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#152 Bericht door rm-mer » 06 jan 2010, 19:15

hoe span ik zoiets het beste op, zonder of met velgen er nog op?
Als ik aan een naaf moet draaien, haal ik 1 lager eruit. Dan span ik de bekken van de klauwplaat op de lagerpassing waar de lager zat.
(ik weet niet over watvoor klauwplaat en bekken je beschikt, maar bij mij gaat dit prima)

De lager die aan de andere kant nog gemonteerd zit (als deze goed is), kan je dan centeren met de meedraaiende centerpunt.

Zo weet ik zeker dat ik de naaf in het center draai.

Ik zou de naaf eerst losmaken van het wiel om te draaien, dit werkt makkelijker. Zo kan je hem ook goed poetsen.

Gebruikersavatar
de wilde 13
Berichten: 1499
Lid geworden op: 22 mar 2004, 18:43
Locatie: Stompwijk
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#153 Bericht door de wilde 13 » 06 jan 2010, 19:33

rm-mer schreef:
hoe span ik zoiets het beste op, zonder of met velgen er nog op?
Als ik aan een naaf moet draaien, haal ik 1 lager eruit. Dan span ik de bekken van de klauwplaat op de lagerpassing waar de lager zat.
(ik weet niet over watvoor klauwplaat en bekken je beschikt, maar bij mij gaat dit prima)

De lager die aan de andere kant nog gemonteerd zit (als deze goed is), kan je dan centeren met de meedraaiende centerpunt.

Zo weet ik zeker dat ik de naaf in het center draai.

Ik zou de naaf eerst losmaken van het wiel om te draaien, dit werkt makkelijker. Zo kan je hem ook goed poetsen.

:arrow:
Bijlagen
wiel 007 [640x480] [640x480].jpg
wiel 007 [640x480] [640x480].jpg (97.84 KiB) 7100 keer bekeken

Gebruikersavatar
Carre
Berichten: 2042
Lid geworden op: 21 okt 2005, 15:25
Locatie: Den Haag
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#154 Bericht door Carre » 06 jan 2010, 20:14

ik ga binnenkort ook de extra o-ringen draaien, dus ik ga meteen even kijken of ik de naven op kan spannen.

zoals op bovenstaande foto, kan de beitel er dan nog wel bij? :P

thanks voor de info iedereen!

Gebruikersavatar
Carre
Berichten: 2042
Lid geworden op: 21 okt 2005, 15:25
Locatie: Den Haag
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#155 Bericht door Carre » 06 jan 2010, 20:20

Ries schreef:
Carre schreef:hoeveel zou jij me adviseren eraf te halen?

Ik zal eerst weer eens moeten sparen voor onderdelen, moet tegen de tijd dat ik hem weer kan inbouwen eens kijken of ik het het geld waard vind,

dank je voor je info so far!

grt Kars
weet ik zo niet meer :oops: is al weer even geleden dat ik er 1 aangepast heb. Meten is weten natuurlijk, je moet er voor zorgen dat je tussen de kickstarter as en de schakelnaaf in axiale richting in gemonteerde toestand een paar tienden speling hebt, dan zit je aardig veilig.

mvg Ries
ik denk dat als ik het af ga draaien dat ik dan de dikte van die ring eraf draai, maar toch wil ik eerst proberen een nette directe te pakken te krijgen!

maar zoals Henk zei, misschien is het eens tijd om weer even tot rust te komen :roll: ik jaag er wel geld doorheen de laatste tijd :shock:

Gebruikersavatar
de wilde 13
Berichten: 1499
Lid geworden op: 22 mar 2004, 18:43
Locatie: Stompwijk
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#156 Bericht door de wilde 13 » 06 jan 2010, 20:32

Carre schreef:ik ga binnenkort ook de extra o-ringen draaien, dus ik ga meteen even kijken of ik de naven op kan spannen.

zoals op bovenstaande foto, kan de beitel er dan nog wel bij? :P

thanks voor de info iedereen!
dan moet je de naaf wel even omdraaien natuurlijk :idea:

Gebruikersavatar
Carre
Berichten: 2042
Lid geworden op: 21 okt 2005, 15:25
Locatie: Den Haag
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#157 Bericht door Carre » 06 jan 2010, 22:21

oke, die lagerpassing, 3mm oid, is goed genoeg?

is dit de juiste as?

http://cgi.ebay.nl/Kreidler-Florett-RS- ... 2ea9046995

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 53731
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 353 keren
Ontvangen waarderingen: 565 keren

#158 Bericht door Enzo-tvdzijden » 06 jan 2010, 22:23

Voor 65 heb je een splinternieuwe. Veer moet je ook altijd vervangen :!: :!:

Enzo

Gebruikersavatar
Carre
Berichten: 2042
Lid geworden op: 21 okt 2005, 15:25
Locatie: Den Haag
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#159 Bericht door Carre » 08 jan 2010, 18:09

Je hebt gelijk Enzo,

Ik ga,zodra mijn budget het toelaat, liever voor nieuw :wink: Ook al ben ik student, ik geef liever 600 euro uit aan een 5 bak als dat hij dan helemaal goed is (ik begrijp dat er dan nog steeds wensen te over blijven) :wink:

ondertussen natuurlijk blijvend op jacht naar andere onderdelen, zie hier de schokbrekers, de ene veer nog mooier in het chroom dan de ander :mrgreen: nee, ze zijn netjes, alleen ik twijfel nog of de kleur de juiste is aangezien hij een keertje overnieuw is gespoten, al met al een goede basis!

De koppeling ziet er prima uit onder de zwarte verf, veel beter dan met :wink: vooral de gepolijste veer doet het hem :wink:
Bijlagen
DSC00120 (Medium).JPG
DSC00120 (Medium).JPG (88.62 KiB) 6903 keer bekeken
DSC00119 (Medium).JPG
DSC00119 (Medium).JPG (58.89 KiB) 6903 keer bekeken
DSC00118 (Medium).JPG
DSC00118 (Medium).JPG (56.4 KiB) 6903 keer bekeken
DSC00121 (Medium).JPG
DSC00121 (Medium).JPG (86.91 KiB) 6903 keer bekeken

Gebruikersavatar
Carre
Berichten: 2042
Lid geworden op: 21 okt 2005, 15:25
Locatie: Den Haag
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#160 Bericht door Carre » 13 jan 2010, 11:17

is dit type schokbreker, zoals ik denk, echt uit elkaar te draaien?
Bijlagen
DSC00132 (Medium).JPG
DSC00132 (Medium).JPG (63.09 KiB) 6817 keer bekeken

Gebruikersavatar
rm-mer
Berichten: 1679
Lid geworden op: 21 nov 2004, 21:37
Locatie: België
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#161 Bericht door rm-mer » 13 jan 2010, 11:44

de wilde 13 schreef:
rm-mer schreef:
hoe span ik zoiets het beste op, zonder of met velgen er nog op?
Als ik aan een naaf moet draaien, haal ik 1 lager eruit. Dan span ik de bekken van de klauwplaat op de lagerpassing waar de lager zat.
(ik weet niet over watvoor klauwplaat en bekken je beschikt, maar bij mij gaat dit prima)

De lager die aan de andere kant nog gemonteerd zit (als deze goed is), kan je dan centeren met de meedraaiende centerpunt.

Zo weet ik zeker dat ik de naaf in het center draai.

Ik zou de naaf eerst losmaken van het wiel om te draaien, dit werkt makkelijker. Zo kan je hem ook goed poetsen.

:arrow:
Inderdaad. Om een naaf uit te draaien idem maar dan omgekeerd inspannen.
Zo weet je zeker dat je ze niet alleen weer rond draait, maar ook centrisch op de lagerpassing.

Thibaut

Gebruikersavatar
Carre
Berichten: 2042
Lid geworden op: 21 okt 2005, 15:25
Locatie: Den Haag
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#162 Bericht door Carre » 13 jan 2010, 11:47

jha dus :shock:

en nu? :wink:

ik heb tot dusver nog geen demontage foto's gevonden van dit oude type RS schokbrekertje :shock:
Bijlagen
DSC00134 (Medium).JPG
DSC00134 (Medium).JPG (65.38 KiB) 6797 keer bekeken

Gebruikersavatar
Ries
Medewerker Sectie FAQ
Berichten: 6813
Lid geworden op: 06 nov 2002, 12:54
Gegeven waarderingen: 6 keren
Ontvangen waarderingen: 8 keren

#163 Bericht door Ries » 13 jan 2010, 12:08

Carre schreef:jha dus :shock:

en nu? :wink:

ik heb tot dusver nog geen demontage foto's gevonden van dit oude type RS schokbrekertje :shock:
zoeken he :P

Afbeelding

viewtopic.php?t=25535&highlight=schokbreker

Gebruikersavatar
Ries
Medewerker Sectie FAQ
Berichten: 6813
Lid geworden op: 06 nov 2002, 12:54
Gegeven waarderingen: 6 keren
Ontvangen waarderingen: 8 keren

#164 Bericht door Ries » 13 jan 2010, 12:11

deze is iets duidelijker, ik heb even geen betere foto's ervan (al weer zo lang geleden :oops: )
Bijlagen
2.jpg
2.jpg (49.15 KiB) 6777 keer bekeken

Gebruikersavatar
Carre
Berichten: 2042
Lid geworden op: 21 okt 2005, 15:25
Locatie: Den Haag
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#165 Bericht door Carre » 13 jan 2010, 12:20

dankje Ries, het zit er dus gewoon 'los' in nadat ik die dop eraf heb gedraaid,

hij wil nog niet erg (die keerring) vandaar :oops:

Gebruikersavatar
Robert1
Berichten: 2334
Lid geworden op: 12 mei 2005, 11:39
Locatie: Ergens in Flevoland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#166 Bericht door Robert1 » 13 jan 2010, 12:44

Let goed op hoeveel olie je er weer terug in doet.
Bij teveel olie is de slag niet volledig en bij te weinig heb je een stuk van de slag zonder weerstand.
Ik heb destijds ergens gelezen dat er 45(?) ml in moest, mooi niet dus, ik heb er ml voor ml telkens wat bij gedaan tot de slag precies goed was.

Ze zijn na vele km's nog steeds als nieuw 8) .
Succes.

Gebruikersavatar
Carre
Berichten: 2042
Lid geworden op: 21 okt 2005, 15:25
Locatie: Den Haag
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#167 Bericht door Carre » 13 jan 2010, 13:11

ik had het gelezen ja, 59ml was volgens mij de uitkomst :shock:

ik heb ze nu los, zal na me lunch even foto's plaatsen :mrgreen:

Gebruikersavatar
Henk 3bakvoet
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Berichten: 9740
Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
Locatie: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 40 keren
Ontvangen waarderingen: 122 keren

#168 Bericht door Henk 3bakvoet » 13 jan 2010, 13:21

Om en nabij hebben HVE en ik er 65 ml in gedaan, steeds weer iets er bij net zo lang tot dat de werking perfect was.

Onze hydrauliek specialist Mink kan jou exact zeggen wat de inhoud moet zijn, die reviseert ze aan de lopende band, en heeft zelfs overwogen om zijn forumnaam te veranderen in de schokjesspecialist :wink:

Carre ik kan je verder niet helpen, of het moet over zijtassen gaan, dat is mijn specialisatie, en daar ben jij nog niet aan toe, dat is nog even te hoog gegrepen. :P

Gebruikersavatar
Carre
Berichten: 2042
Lid geworden op: 21 okt 2005, 15:25
Locatie: Den Haag
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#169 Bericht door Carre » 13 jan 2010, 14:59

dan doe ik het net zoals bij mijn ei-tank schokkers,

Ik heb overigens de boel uit elkaar gekregen door me grootste dop als slaglood te gebruiken, simpel zat

natuurlijk weer een zootje daar beneden, nou heb ik twee vraagjes,

vraag 1; in het onderste buisje zit een alu dop en op die dop zit een e-clip, daaronder zitten weer wat veertjes en plaatjes volgens mij,

kan ik die e-clip er uit halen, en belangrijker er daarna weer in krijgen? Die alu dop zit er volgens mij namelijk gewoon in geperst en ik kan er niet bij,

vraag 2; mis ik iets? :roll: moet daar net zoals bij mijn ei-tank nog een o-ring onderaan?
Bijlagen
DSC00135 (Medium).JPG
DSC00135 (Medium).JPG (71.06 KiB) 8295 keer bekeken
DSC00137 (Small).JPG
DSC00137 (Small).JPG (95.44 KiB) 8298 keer bekeken
DSC00136 (Medium).JPG
DSC00136 (Medium).JPG (97.16 KiB) 8298 keer bekeken

Gebruikersavatar
Carre
Berichten: 2042
Lid geworden op: 21 okt 2005, 15:25
Locatie: Den Haag
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#170 Bericht door Carre » 14 jan 2010, 13:25

vandaag tijd en plek om even extra O-ringetjes te draaien,

zie hieronder het resultaat,
Bijlagen
DSC00146 (Medium).JPG
DSC00146 (Medium).JPG (87.6 KiB) 8198 keer bekeken
DSC00145 (Medium).JPG
DSC00145 (Medium).JPG (74.61 KiB) 8198 keer bekeken
DSC00140 (Medium).JPG
DSC00140 (Medium).JPG (92.75 KiB) 8198 keer bekeken
onze draaibanken
onze draaibanken
DSC00141 (Medium).JPG (98.32 KiB) 8198 keer bekeken

Gebruikersavatar
Carre
Berichten: 2042
Lid geworden op: 21 okt 2005, 15:25
Locatie: Den Haag
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#171 Bericht door Carre » 14 jan 2010, 13:26

Het eindresultaat:
Bijlagen
DSC00147 (Medium).JPG
DSC00147 (Medium).JPG (72.6 KiB) 8198 keer bekeken
DSC00144 (Medium).JPG
DSC00144 (Medium).JPG (58.91 KiB) 8198 keer bekeken
niet heel netjes allemaal, maar het werkt
niet heel netjes allemaal, maar het werkt
DSC00142 (Medium).JPG (85.02 KiB) 8198 keer bekeken

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 53731
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 353 keren
Ontvangen waarderingen: 565 keren

#172 Bericht door Enzo-tvdzijden » 14 jan 2010, 16:38

Mooi gedaan Kars. Maar die extra o-ring op de koppelingsas is niet afdoende als het carter is uitgesleten. Je kan dan beter gaar verbussen.
En de koppelling gaat al zo zwaar bij Kreidler :wink:

Enzo

Gebruikersavatar
freaky_ferry
Berichten: 3590
Lid geworden op: 20 sep 2006, 18:05
Locatie: Ypenburg (s'Gravenhage)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#173 Bericht door freaky_ferry » 14 jan 2010, 18:19

Enzo-tvdzijden schreef: En de koppelling gaat al zo zwaar bij Kreidler :wink:
beter smeren tjer, die van mij gaat zo zwaar nog niet :lol:

Gebruikersavatar
Gijs
Berichten: 6232
Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:08
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#174 Bericht door Gijs » 14 jan 2010, 19:09

Carre schreef:vandaag tijd en plek om even extra O-ringetjes te draaien,

zie hieronder het resultaat,
Knap dat jij zelf o-ringen kan draaien.

Mooi draaibank!

Gebruikersavatar
freaky_ferry
Berichten: 3590
Lid geworden op: 20 sep 2006, 18:05
Locatie: Ypenburg (s'Gravenhage)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#175 Bericht door freaky_ferry » 14 jan 2010, 20:15

Gijs schreef:
Mooi draaibank!
zeker die uitlezing is een mooie, (niet de simpelste) maar wel handig dat je er je beitelgegevens in kunt opslaan 8) voor het vaak wisselen van je beitels

Plaats reactie