1973 Fluor RS van Gose

Verslagen van restauraties, het volledig opknappen en opnieuw opbouwen van een Kreidler - Restoring a Kreidler
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13598
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

#26 Bericht door Caspar » 07 feb 2010, 14:13

Bijgaand de voorlopige A-tank met daaronder de tankstrips die tzt op de definitieve tank komen.
De definitieve tank is een hele mooi zilver gelakte deukloze tank, die gaat dan richting de verchromer om er een mooie chromen van te toveren. We hebben voorlopig Tolenaar in gedachte na wat ervaringen elders.
Bijlagen
Herschaalde kopie van tankstrippen2.jpg
Herschaalde kopie van tankstrippen2.jpg (58.81 KiB) 6313 keer bekeken
Herschaalde kopie van tankstrippen1.jpg
Herschaalde kopie van tankstrippen1.jpg (51.51 KiB) 6313 keer bekeken

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13598
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

#27 Bericht door Caspar » 07 feb 2010, 14:28

Ondertussen een kleine tegenslag ondervonden: De binnepoten van de vork waren roestig op de plaats van de sportkeerringen. Op Ebay een mooie vork gevonden. Ondertussen de goede onderpoten van de eerste voorvork laten polijsten bij de profi op dit gebied. Zo mooi dat je er je haren in kon kammen( let niet op de vingervlekken op de foto :oops: ).

Bij montage van de gepolijste onderpoten op de binnenpoten van de nieuwe vork, bleken deze niet te passen :evil: . De binnenpoten waren dikker waardoor de ondepoten er niet overheen passen.
Eens effe zien hoe we dat snel oplossen. Misschien voorlopig effe de ongepolijste onderpoten monteren. Of deze onderpoten ook laten polijsten ?
:idea: Ondertussen heeft de oplossing zich al aangediend: Hans van Hoof uit Veghel heeft aangeboden om ook de oude voorpoten op te frissen.
ik weet zeker dat ze straks beter als nieuw zijn, laat dat maar aan Hans Over 8)
Bij montage van de nieuwe demperplaatjes was ook al de aanslagrubber gebroken die er aanvankelijk keurig soepel uitzag.
Voorlopig staat hij dus nog niet op 2 wielen.
Bijlagen
Herschaalde kopie van vork2.jpg
Herschaalde kopie van vork2.jpg (48.38 KiB) 6297 keer bekeken
Herschaalde kopie van vork1.jpg
Herschaalde kopie van vork1.jpg (50.57 KiB) 6297 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Caspar op 08 feb 2010, 21:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13598
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

#28 Bericht door Caspar » 07 feb 2010, 17:12

Remankerplaten, ook zo'n item.
Ze zijn er mét- en zonder ventilatie sleuven, achtertrommel, voortrommel, voor gietwielen, Weimann wielen en voor spaakwielen.
We hebben het volgende mooie setje opgeknapt/opgefrist:
Bijlagen
Herschaalde kopie van Gosé 003.jpg
Herschaalde kopie van Gosé 003.jpg (53.13 KiB) 6244 keer bekeken

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13598
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

#29 Bericht door Caspar » 07 feb 2010, 17:15

Ik weet dat de meesten een stokstuurtje mooier vinden, maar daar moet je rug ook tegen kunnen. Gosé heeft gekozen voor comfort, en dus een origineel halfhoogstuur op de kop getikt.
De lichtschakelaar is ook zo'n zoekplaatje: er zijn varianten mét en zonder claxon knopje, daarnaast ook nog mét- en zonder grijs draadje voor het achterlicht. Het moest er dus één worden voor: Groot/klein-licht, mét claxon knopje, mét kortsluit-knopje om uit te zetten, maar zónder grijs draadje voor het achterlicht. De ontsteking heeft immers al het grijze draadje voor een achterlichtspoel.
Gosé had een mooie, maar daar dat was dus de verkeerde. Uiteindelijk toch de juiste gevonden.

Voor de Magura hendels geld hetzelfde verhaal.
Bijlagen
Herschaalde kopie van Gosé 007.jpg
Herschaalde kopie van Gosé 007.jpg (49.96 KiB) 6242 keer bekeken
Herschaalde kopie van Gosé 009.jpg
Herschaalde kopie van Gosé 009.jpg (47.66 KiB) 6242 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Caspar op 07 feb 2010, 18:48, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13598
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

#30 Bericht door Caspar » 07 feb 2010, 17:22

Hier nog even de voorvork perikelen.
Nu is het zaak om van deze hoop onderdelen een perfect werkende vork te maken.
Gaat lukken :wink:
Duurt alleen wat langer dan gedacht. :?
Bijlagen
Herschaalde kopie van Gosé 010.jpg
Herschaalde kopie van Gosé 010.jpg (45.54 KiB) 6236 keer bekeken
Herschaalde kopie van Gosé 011.jpg
Herschaalde kopie van Gosé 011.jpg (55.75 KiB) 6236 keer bekeken

Gebruikersavatar
Andy
Berichten: 10275
Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
Locatie: heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 332 keren

#31 Bericht door Andy » 07 feb 2010, 17:25

Je gaat toch niet de weinman wiel erin houden... hoop ik... spaakwielen zijn vele malen mooier op een fluortje.

Ik heb nu ook weinman velgen maar wel spaak...

Verder ben je lekker bezig :)

Andy,

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

#32 Bericht door Enzo-tvdzijden » 07 feb 2010, 17:58

Andy schreef:Je gaat toch niet de weinman wiel erin houden... hoop ik... spaakwielen zijn vele malen mooier op een fluortje.

Ik heb nu ook weinman velgen maar wel spaak...

Verder ben je lekker bezig :)

Andy,
Lezen :idea:

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13598
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

#33 Bericht door Caspar » 07 feb 2010, 18:31

Geen zorgen Andy, je hebt gelijk: Hier horen spaken in.
Dit is voorlopig, omdat Kreidlerman effe zonder passende velgen zit.
De remtrommels liggen in Niekerk om gespaakt te worden.
Eerst waren de achterspaken op, nu blijkt de inpershoek van de spaaknippels niet goed te passen voor een 160mm Leleu trommel.
Roelf is nu bezig om een passend setje in te kopen. Komt goed.

Gebruikersavatar
Andy
Berichten: 10275
Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
Locatie: heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 332 keren

#34 Bericht door Andy » 07 feb 2010, 18:37

Enzo-tvdzijden schreef:
Andy schreef:Je gaat toch niet de weinman wiel erin houden... hoop ik... spaakwielen zijn vele malen mooier op een fluortje.

Ik heb nu ook weinman velgen maar wel spaak...

Verder ben je lekker bezig :)

Andy,
Lezen :idea:




Nou, Nou Therrie ... ik ben niet 24uur online zoals jij :) :D :)

Andy,

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

#35 Bericht door nozems » 07 feb 2010, 18:38

nee jij zit op E-bay :wink: :mrgreen: :lol:

Gebruikersavatar
Andy
Berichten: 10275
Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
Locatie: heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 332 keren

#36 Bericht door Andy » 07 feb 2010, 18:40

Je hebt helemaal gelijk Caspar... Ik heb ook van de week de alu weinman velgen nieuw ingepaakt, met voor ori spaken en achter de namaak spaken.

Wat en verschil, ori perfect en namaak aanklooien... maar wat moet je anders.

Ori is niet meer te vinden.

Andy,

Gebruikersavatar
Andy
Berichten: 10275
Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
Locatie: heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 332 keren

#37 Bericht door Andy » 07 feb 2010, 18:44

Dat valt wel mee Pascal, kijk meestal op vrijdag avond of er nog wat leuks passerd en doe dan een bod van wat ik maximaal wil uitgeven :D

En af en toe heb vangt je wat...

Andy,

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

#38 Bericht door nozems » 07 feb 2010, 18:48

Andy,doet doe je alleen maar goed,en jij heb er inmiddels een getraind oog voor :wink: :)

Gebruikersavatar
KJ
Berichten: 4833
Lid geworden op: 12 nov 2002, 18:05
Locatie: Onder steen 13
Gegeven waarderingen: 624 keren
Ontvangen waarderingen: 82 keren

#39 Bericht door KJ » 07 feb 2010, 18:51

Klaverbladspaken 150mm voldoende te krijgen, de juiste velgen met een diepere dopping ook (Zundapp)
Liggen hier beiden op voorraad voor een normale prijs :wink:

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13598
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

#40 Bericht door Caspar » 07 feb 2010, 19:45

Spaken horen 148mm te zijn, anders kun je weer gaan slijpen en coaten. Daarnaast heb ik achter liever dikkere spaken met die berg vermogen (6,25pk) :mrgreen:
Diepte van de dopping is niet het probleem, de hoek is verkeerd waardoor de spaken krom staan. Je kunt wel raden hoe dat er uit ziet na een jaartje rijden......

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 5662
Lid geworden op: 31 jan 2005, 21:52
Locatie: Amsterdam
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

#41 Bericht door Andry » 07 feb 2010, 19:46

Bekende wieltjes Caspar ? :wink:

Word een mooi RS'je. :D

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13598
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

#42 Bericht door Caspar » 07 feb 2010, 19:54

Goed gezien Andry :thumbleft Goed wakker !
Ze komen in mijn Zilvergrijze RMC van 1978 tzt.
Ik had ze naast de werkbank staan en had "effe" een wieltje nodig om de RS op zijn pootjes te krijgen, anders kon ik niet verder met bouwen.

Gebruikersavatar
KJ
Berichten: 4833
Lid geworden op: 12 nov 2002, 18:05
Locatie: Onder steen 13
Gegeven waarderingen: 624 keren
Ontvangen waarderingen: 82 keren

#43 Bericht door KJ » 07 feb 2010, 20:45

Caspar schreef: Diepte van de dopping is niet het probleem, de hoek is verkeerd waardoor de spaken krom staan. Je kunt wel raden hoe dat er uit ziet na een jaartje rijden......
Dat bedoel ik dus; Zundapp velg, diepere dopping en de hoek is goed voor de 150 & 160mm naaf.
Ik zie al jaren dat er mensen zijn die de verkeerde velgen (blijven) verkopen ondanks dat de spaken er onder spanning (krom) instaan.
Reactie (veelal); Dat maakt niet uit, was vroegah ook zo. ](*,) Ach zolang de klant niet zeurt, etc etc..

In stock bij leverancier hedenavond nog 144stuks, Kreidler spaken 148mm 80gram :whistle

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13598
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

#44 Bericht door Caspar » 07 feb 2010, 20:53

Ok, zal het eens uitzoeken, thanx

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13598
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

#45 Bericht door Caspar » 08 feb 2010, 22:26

De opbouw stagneerde effe, maar vandaag bericht gekregen dat komend weekend de wielen binnen zullen komen. Kreidlerman heeft 2 mooie velgen binnen en ook de achterspaken zijn er weer. Mooi, dan kunnen we verder.

Over de bandenkeuze waren we het ook al snel eens: Ofwel Metzeler ME77, of Heidenau K36.1 of Continental TKP14.
Het is dus de laatste geworden, mede door de goede prestaties en looks van deze band, maar ook vanwege de constructiesnelheid en het feit dat Gosé achter graag een 3.00"x17" er op wilde.
Dit zijn trouwens wel erg stijve bandjes om te monteren met deze kou.
De hele handel binnen op de verwarming leggen en veel bandenvet gebruiken, anders gaat het dus écht niet lukken.
Bijlagen
Herschaalde kopie van Gosé 015.jpg
Herschaalde kopie van Gosé 015.jpg (53.7 KiB) 5940 keer bekeken

Gebruikersavatar
Leopold Hogenhuis
Berichten: 2432
Lid geworden op: 15 nov 2004, 13:02
Locatie: Bilzen B
Gegeven waarderingen: 9 keren
Ontvangen waarderingen: 122 keren
Contacteer:

#46 Bericht door Leopold Hogenhuis » 10 feb 2010, 18:29

Enzo-tvdzijden schreef:Wie is Gosé :?: :?:
Goede bekende .

Leopold.

Gebruikersavatar
Leopold Hogenhuis
Berichten: 2432
Lid geworden op: 15 nov 2004, 13:02
Locatie: Bilzen B
Gegeven waarderingen: 9 keren
Ontvangen waarderingen: 122 keren
Contacteer:

#47 Bericht door Leopold Hogenhuis » 10 feb 2010, 18:45

Hallo Caspar,

Goed bezig , ik zie weer enige vooruitgang.

Ik had het topic nog niet opgemerkt.

Komt allemaal netjes voor elkaar.

Toppie :clap :clap :clap :wink:

Leopold.

Gebruikersavatar
Henk 3bakvoet
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Berichten: 10800
Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
Locatie: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 186 keren
Ontvangen waarderingen: 567 keren

#48 Bericht door Henk 3bakvoet » 10 feb 2010, 18:51

Continental TKP14
Een super band, tevens een echte motorband, ook in de zomer maanden is deze lastig te monteren.

De Continental TKP14 plakt op de weg en is de betere band, niet de goedkoopste wel de beste keuze als je voor een klassiek profiel kiest.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13598
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

#49 Bericht door Caspar » 10 feb 2010, 20:44

@ Henk: Ik ben het niet vaak met je eens , :wink: maar nu heb je toch écht helemaal gelijk: Topbandje. Ik zie ze er zelfs op demo dagen mee op het circuit gummen :shock: En naar mijn mening inderdaad het mooiste profiel op dit bouwjaar.

Inderdaad lastig te monteren. Vriend Ben had laatst nog ruzie met deze banden, maar het is toch gelukt na wat gevloek :mrgreen:
Maar als het goed is, hoeft hij er nooit meer vanaf: Ik ken iemand die hem er al > 10.000km op heeft liggen zonder noemenswaardige slijtage.....

@Leopold: voor jou een heel bekend kleurtje , toch ?

Gebruikersavatar
Leopold Hogenhuis
Berichten: 2432
Lid geworden op: 15 nov 2004, 13:02
Locatie: Bilzen B
Gegeven waarderingen: 9 keren
Ontvangen waarderingen: 122 keren
Contacteer:

#50 Bericht door Leopold Hogenhuis » 10 feb 2010, 21:55

Ja caspar , het kleurtje is toppie.

Ik wil de mijne tzt er eens naast zien .

Ben benieuwd , ik heb er zelfs nog een in originele kleur staat.

Hij is binnenkort klaar bij de tuner.

Leopold.
Bijlagen
leopold 5 (Small).jpg
leopold 5 (Small).jpg (68.2 KiB) 5692 keer bekeken

Plaats reactie