kreidler florett gt 1967

Verslagen van restauraties, het volledig opknappen en opnieuw opbouwen van een Kreidler - Restoring a Kreidler
Bericht
Auteur
Robbe G.
Berichten: 189
Lid geworden op: 05 jan 2011, 21:47
Locatie: belgië
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: kreidler florett gt 1967

#201 Bericht door Robbe G. » 31 mar 2012, 15:14

Mach4 schreef:Je zal het moeten uitproberen,en dan altijd aan de rijke kant beginnen met afstellen,dus een grote sproeier
en zo steeds kleiner tot de motor goed loopt en de bougie de juiste kleur heeft,een alternatief is de Kreidler
op de testbank zetten ,dan weet je zeker of de afstelling goed is.
Wat het vlotterpennetje betreft,dat moet er redelijk makkelijk uit kunnen,heb je zo veel weerstand dat je dingen gaat
indeuken of afbreken probeer het dan de andere kant op ,lukt het dan nog niet forceer dan de boel niet want dan kan
je de carburateur weggooien.
bedankt voor je reactie!

weet je toevallig hoe 'groot' een 74 sproeier is voor mijn setup?

nu nog iemand die ervaring heeft met de remblokken :D
Robbe

Gebruikersavatar
Mach4
Berichten: 2003
Lid geworden op: 10 aug 2011, 11:16
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: kreidler florett gt 1967

#202 Bericht door Mach4 » 01 apr 2012, 01:30

Als ik het goed gelezen heb dan is je cilinder 5,3pk? ,als dat zo is dan hoort daar een 18mm carb bij,
voor een 3bak uit 67 geven ze 2,9pk op en een 14mm carburateur met sproeier 74,maar je heb nu
een 15mm die dus eigenlijk te klein is voor een 5,3pk,dat zal misschien wel gaan maar er is dan
geen standaard waarde aan te geven wat de grote van de sproeier betreft,dat zal je dus zelf moeten
uitproberen,74 zal wel een aardige begin maat zijn,vandaar uit zal je door te testen moeten uitzoeken
hoe de motor loopt,overgens is 72 de standaard maat voor een 15mm volgens de Bing databank.
wat betreft de remschoenen,als je de trommel diameter weet en de diameter van de oude remschoenen in gemonteerde staat,
dan kan je uitrekenen wat de speling is ,de diameter van de gemonteerde remsegmenten mag natuurlijk niet groter zijn
dan de inwendige diameter van de trommel,er moet altijd speling op zitten en die moet zo klein mogelijk zijn,de set van
KP zal uitgaan van een standaard trommel in nieuwstaat,laat je de trommel uitdraaien dan kan het zijn dat de voeringdikte
van de KP set te weinig is,dat ligt er aan hoever de trommel uitgedraaid word,is dat weinig dan zal de KP set wel voldoen,
moet er veel uitgedraaid worden dan is het maar de vraag of de KP set dik genoeg is.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60234
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 948 keren
Ontvangen waarderingen: 2247 keren

Re: kreidler florett gt 1967

#203 Bericht door Enzo-tvdzijden » 01 apr 2012, 09:41

Mach4 schreef:KP zal uitgaan van een standaard trommel in nieuwstaat,laat je de trommel uitdraaien dan kan het zijn dat de voeringdikte
van de KP set te weinig is,dat ligt er aan hoever de trommel uitgedraaid word,is dat weinig dan zal de KP set wel voldoen,
moet er veel uitgedraaid worden dan is het maar de vraag of de KP set dik genoeg is.
KP setjes gaan uit van gesleten remtrommels :idea:

Enzo

Robbe G.
Berichten: 189
Lid geworden op: 05 jan 2011, 21:47
Locatie: belgië
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: kreidler florett gt 1967

#204 Bericht door Robbe G. » 01 apr 2012, 12:09

Mach4 schreef:Als ik het goed gelezen heb dan is je cilinder 5,3pk? ,als dat zo is dan hoort daar een 18mm carb bij,
voor een 3bak uit 67 geven ze 2,9pk op en een 14mm carburateur met sproeier 74,maar je heb nu
een 15mm die dus eigenlijk te klein is voor een 5,3pk,dat zal misschien wel gaan maar er is dan
geen standaard waarde aan te geven wat de grote van de sproeier betreft,dat zal je dus zelf moeten
uitproberen,74 zal wel een aardige begin maat zijn,vandaar uit zal je door te testen moeten uitzoeken
hoe de motor loopt,overgens is 72 de standaard maat voor een 15mm volgens de Bing databank.
wat betreft de remschoenen,als je de trommel diameter weet en de diameter van de oude remschoenen in gemonteerde staat,
dan kan je uitrekenen wat de speling is ,de diameter van de gemonteerde remsegmenten mag natuurlijk niet groter zijn
dan de inwendige diameter van de trommel,er moet altijd speling op zitten en die moet zo klein mogelijk zijn,de set van
KP zal uitgaan van een standaard trommel in nieuwstaat,laat je de trommel uitdraaien dan kan het zijn dat de voeringdikte
van de KP set te weinig is,dat ligt er aan hoever de trommel uitgedraaid word,is dat weinig dan zal de KP set wel voldoen,
moet er veel uitgedraaid worden dan is het maar de vraag of de KP set dik genoeg is.
mijn cilinder is geen 5.3pk maar 3.6 of 4.2pk (15 53 90) dus dan zal een 74 wel een redelijk begin zijn aan jouw uitleg te zien. :)

Robbe

Robbe G.
Berichten: 189
Lid geworden op: 05 jan 2011, 21:47
Locatie: belgië
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: kreidler florett gt 1967

#205 Bericht door Robbe G. » 01 apr 2012, 12:12

Enzo-tvdzijden schreef:
Mach4 schreef:KP zal uitgaan van een standaard trommel in nieuwstaat,laat je de trommel uitdraaien dan kan het zijn dat de voeringdikte
van de KP set te weinig is,dat ligt er aan hoever de trommel uitgedraaid word,is dat weinig dan zal de KP set wel voldoen,
moet er veel uitgedraaid worden dan is het maar de vraag of de KP set dik genoeg is.
KP setjes gaan uit van gesleten remtrommels :idea:

Enzo
dit antwoord stelt me terug gerust :D
mijn voorste trommel zag er nog vrij goed uit met een dikke harde laag dus..

Robbe

Gebruikersavatar
Mach4
Berichten: 2003
Lid geworden op: 10 aug 2011, 11:16
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: kreidler florett gt 1967

#206 Bericht door Mach4 » 01 apr 2012, 12:31

Bij die cilinder hoort of een 14mm -3,6pk of een 16mm 4,2 pk.

Robbe G.
Berichten: 189
Lid geworden op: 05 jan 2011, 21:47
Locatie: belgië
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: kreidler florett gt 1967

#207 Bericht door Robbe G. » 01 apr 2012, 12:50

Mach4 schreef:Bij die cilinder hoort of een 14mm -3,6pk of een 16mm 4,2 pk.
met mijn 15mm zit ik ook goed hoor, tussen 14 en 16mm :D
en ik denk dat ik geen sproeiers ga bij kopen, heb gelezen dat bij 5.2pk en 18mm een 72 al voldoende is..

Robbe

Gebruikersavatar
Mach4
Berichten: 2003
Lid geworden op: 10 aug 2011, 11:16
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: kreidler florett gt 1967

#208 Bericht door Mach4 » 01 apr 2012, 13:50

Robbe G. schreef:
Mach4 schreef:Bij die cilinder hoort of een 14mm -3,6pk of een 16mm 4,2 pk.
met mijn 15mm zit ik ook goed hoor, tussen 14 en 16mm :D
en ik denk dat ik geen sproeiers ga bij kopen, heb gelezen dat bij 5.2pk en 18mm een 72 al voldoende is..

Robbe
Het gaat niet om het wel of niet sproeiers bij kopen,het gaat er om het blokje goed te laten lopen,
bij dat goede lopen hoort een cilinder met de orginele set-up erbij,ga je dingen daar aan veranderen
zoals bv een andere carburateur en dergelijke dan is de kans dat het gelijk goed loopt een stuk kleiner,
en zal je dus moeten gaan afstellen,dat houd in dat de kans groot is dat je bijvoorbeeld een andere spoeier
nodig zal hebben en de gasnaaldstand misschien moet veranderen,maar je kan ook geluk hebben dat het gelijk goed loopt,
dat zal je vanzelf merken als je er mee gaat rijden.

Gebruikersavatar
KreidlerBOY
Berichten: 518
Lid geworden op: 03 jan 2012, 18:10
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: kreidler florett gt 1967

#209 Bericht door KreidlerBOY » 05 apr 2012, 22:59

hé Robbe,

knap allemaal hoor, ben je nog steeds 15? Ik ben 16 en heb een RMC, een beetje sleutelen kan ik wel, maar wat jij allemaal kan!
Waar heb je dit allemaal geleerd? mooi project in ieder geval! succes!

Pio

Robbe G.
Berichten: 189
Lid geworden op: 05 jan 2011, 21:47
Locatie: belgië
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: kreidler florett gt 1967

#210 Bericht door Robbe G. » 08 apr 2012, 20:34

Mach4 schreef:
Robbe G. schreef:
Mach4 schreef:Bij die cilinder hoort of een 14mm -3,6pk of een 16mm 4,2 pk.
met mijn 15mm zit ik ook goed hoor, tussen 14 en 16mm :D
en ik denk dat ik geen sproeiers ga bij kopen, heb gelezen dat bij 5.2pk en 18mm een 72 al voldoende is..

Robbe
Het gaat niet om het wel of niet sproeiers bij kopen,het gaat er om het blokje goed te laten lopen,
bij dat goede lopen hoort een cilinder met de orginele set-up erbij,ga je dingen daar aan veranderen
zoals bv een andere carburateur en dergelijke dan is de kans dat het gelijk goed loopt een stuk kleiner,
en zal je dus moeten gaan afstellen,dat houd in dat de kans groot is dat je bijvoorbeeld een andere spoeier
nodig zal hebben en de gasnaaldstand misschien moet veranderen,maar je kan ook geluk hebben dat het gelijk goed loopt,
dat zal je vanzelf merken als je er mee gaat rijden.
euhm volgens mij is het niet als je een klein beetje afwijkt van het originele dat het geheel niet meer goed wil draaien.. dat je dan zal moeten gaan afstellen is een feit maar dat is toch altijd zo?

als ik het perfect wil moet ik sowieso sproeiers kopen maar nu weet ik dat ik zeker om te beginnen goed zit.
misschien hadden jullie het anders begrepen maarja :D

Robbe

Gebruikersavatar
Mach4
Berichten: 2003
Lid geworden op: 10 aug 2011, 11:16
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: kreidler florett gt 1967

#211 Bericht door Mach4 » 09 apr 2012, 02:00

Zoals ik al zei ,je merkt het vanzelf of het goed rijd,is dat niet zo dan zal je het spul moeten afstellen.

Robbe G.
Berichten: 189
Lid geworden op: 05 jan 2011, 21:47
Locatie: belgië
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: kreidler florett gt 1967

#212 Bericht door Robbe G. » 09 apr 2012, 11:43

KreidlerBOY schreef:hé Robbe,

knap allemaal hoor, ben je nog steeds 15? Ik ben 16 en heb een RMC, een beetje sleutelen kan ik wel, maar wat jij allemaal kan!
Waar heb je dit allemaal geleerd? mooi project in ieder geval! succes!

Pio
hey Pio,

bedankt! ik en ondertussen van in december 16 en heb mijn voorlopig rijbewijs.

ghoh het is al vrij vroeg begonnen. mijn vader heeft vroeger automechanica gestudeerd maar nooit iets mee gedaan (in de richting van auto's dan). hij heeft ook altijd heel veel zelf gemaakt en dus vanaf het begin was ik gefacineerd door alles wat met techniek te maken had.
het is begonnen met oldtimer auto's, als kleine jongen heel veel prentjes kijken in boeken enz. :mrgreen: en zo een oud schoolboek over alle autotechniek van mijn vader tegengekomen na een tijdje zo het verschil geleerd tussen 2takt en 4takt enz..
toen we op een gegeven moment een oud flandria blokje vonden achter het tuinhuis bij mijn grootmoeder was het helemaal klaar :twisted:
het blokje bleek vast te zitten maar wel hebben het uiteindelijk zelfs nog draaiend gekregen!
ik denk dat ik toen in contact ben gekomen met onze overbuur.
die al zijn hele leven oldtimer motoren opknapt. als hij met een project bezig was stond ik altijd te kijken en na een tijd zelf helpen.
van hem heb ik ook mijn allereerste brommer gekregen! hij had een bwm om op te maken gekocht en er zaten twee honda novio's bij. nu hij heeft een gigantische gazon en hij werkt totaal niet graag in zijn tuin. dus hij zij als je 5keer mijn gras afrijdt krijg je een brommer :!:
dat was begin 5e leerjaar (10-11 jaar denk ik)
het gevoel toen ik er voor het eerst op reed vergeet ik ook nooit meer!!

en zo als maar meer geleerd door aan mijn eigen brommer en aan zijn moto's te werken.

Robbe

Robbe G.
Berichten: 189
Lid geworden op: 05 jan 2011, 21:47
Locatie: belgië
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: kreidler florett gt 1967

#213 Bericht door Robbe G. » 09 apr 2012, 11:49

Mach4 schreef:Zoals ik al zei ,je merkt het vanzelf of het goed rijd,is dat niet zo dan zal je het spul moeten afstellen.
wat bedoel jij dan met het woord afstellen??

afstellen doe je toch gewoon altijd bij elke brommer en bij elke setup?
en natuurlijk moet ik geen 28mm carburateur gaan gebruiken op mijn cilinder.
het hoeft voor mij ook niet 100% origineel te zijn het moet alleen sterk in die richting zitten en een 15mm is sterk in die richting.
ik zie het trouwens ook niet zitten om nog eens veel geld neer te tellen voor de juiste carburateur die dan misschien nog harder versleten is dan de mijne en waar je het verschil in prestatie niet eens merkt.

ik wil je niet tegen de schenen stampen maar dit is mijn mening en ik kan er ook totaal fout mee zitten.

Robbe

Gebruikersavatar
Mach4
Berichten: 2003
Lid geworden op: 10 aug 2011, 11:16
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: kreidler florett gt 1967

#214 Bericht door Mach4 » 09 apr 2012, 12:24

Afstellen als in een andere sproeier monteren in die 15mm,of de gasnaald hoger of lager zetten,dat
bedoelde ik :idea: :D

Gebruikersavatar
KreidlerBOY
Berichten: 518
Lid geworden op: 03 jan 2012, 18:10
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: kreidler florett gt 1967

#215 Bericht door KreidlerBOY » 02 mei 2012, 17:36

Zo dus mooi verhaal robbe;) haha ik moet alles nog leren, maar het gaat ook goed met de mijne, blokje dr gister onderuit gehaald, zie mn topic;)

Robbe G.
Berichten: 189
Lid geworden op: 05 jan 2011, 21:47
Locatie: belgië
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: kreidler florett gt 1967

#216 Bericht door Robbe G. » 06 mei 2012, 19:03

KreidlerBOY schreef:Zo dus mooi verhaal robbe;) haha ik moet alles nog leren, maar het gaat ook goed met de mijne, blokje dr gister onderuit gehaald, zie mn topic;)
jij gaat ook mooi voorruit precies? :D
snel foto's posten van jouw blok, kunnen we mooi kijken hoe het ermee gesteld staat!

ga je het ook zelf doen of ga je het laten doen?

Robbe

Gebruikersavatar
KreidlerBOY
Berichten: 518
Lid geworden op: 03 jan 2012, 18:10
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: kreidler florett gt 1967

#217 Bericht door KreidlerBOY » 08 mei 2012, 14:51

Robbe G. schreef:
KreidlerBOY schreef:Zo dus mooi verhaal robbe;) haha ik moet alles nog leren, maar het gaat ook goed met de mijne, blokje dr gister onderuit gehaald, zie mn topic;)
jij gaat ook mooi voorruit precies? :D
snel foto's posten van jouw blok, kunnen we mooi kijken hoe het ermee gesteld staat!

ga je het ook zelf doen of ga je het laten doen?

Robbe
laten doen, maar ik ben er wel bij. lerenleren :wink:

Robbe G.
Berichten: 189
Lid geworden op: 05 jan 2011, 21:47
Locatie: belgië
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: kreidler florett gt 1967

#218 Bericht door Robbe G. » 09 mei 2012, 16:49

na lange tijd wordt er weer eens iets op het forum gezet..
niet dat er niet gebeurd is maar door die *** school heb ik weinig tijd om er aan te werken en dan is de goesting om er een bericht over te schrijven soms over :( :D

hoe hij er vorige week uitzag:
SDC143992.jpg
SDC143992.jpg (89.95 KiB) 3693 keer bekeken
had 2weken geleden op maandag bij kp de laatste onderdelen besteld met het gedacht die woensdag hem op te kunnen bouwen. de week daarna nog altijd geen pakje.. op 1mei is het bij ons de traditie om met een hele groep brommers naar scherpenheuvel te rijden om daar gezamenlijk de brommer te laten zegenen. altijd een zeer mooie rit met vele mooie brommers! ondertussen de hoop al opgegeven, krijg ik een bericht van thuis dat het pakje is aangekomen :| op 1mei :!: wanneer er in belgie niemand hoeft te werken wordt na meer dan een week mijn pakje afgeleverd #-o

ondertussen staan de wielen erin met nieuwe remschoenen, zadel gemonteerd, nieuwe standaardveer, alleen de koppelingsveer konden ze niet meer leveren :?

nu zoek ik alleen nog naar de juiste olie, volgens het olie topic SAE80.
wat ik ook begrepen heb is dat het geen 'EP' of GL-5 klasse olie mag zijn i.v.m de messing bussen.
tot nu toe heb ik deze nog altijd niet kunnen vinden maar bv wel SAE 80 GL-4 maar dan wel EP.
SAE80w kan ik wel kopen maar dan moet ik een karton van 12 literflesjes kopen.. :?
hier krijg ik dan wel een korting op maar dan zit ik met 12 flesjes??
heeft er iemand een goed alternatief of kan mij met ZEKERHEID vertellen dat EP ook kan?

Robbe

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60234
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 948 keren
Ontvangen waarderingen: 2247 keren

Re: kreidler florett gt 1967

#219 Bericht door Enzo-tvdzijden » 09 mei 2012, 16:52

Had KP geen carterolie? :shock:

Enzo

Robbe G.
Berichten: 189
Lid geworden op: 05 jan 2011, 21:47
Locatie: belgië
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: kreidler florett gt 1967

#220 Bericht door Robbe G. » 09 mei 2012, 18:36

toen niet bij nagedacht...
ik kende het merk niet en ik dacht dat het evengoed hier te krijgen was
maar blijkbaar niet :?

Robbe G.
Berichten: 189
Lid geworden op: 05 jan 2011, 21:47
Locatie: belgië
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: kreidler florett gt 1967

#221 Bericht door Robbe G. » 02 jun 2012, 16:10

hallo,

olie heb ik intussen gevonden SEA80w GL-1 van eurol.
is intussen helemaal gemonteerd en startte van de allereerste trap!

nu heb ik alleen nog een probleempje met de carbu..
als ik hem start moet ik de stationair schroef hoger draaien hoe warmer hij wordt.
maar als hij dan afgekoeld is en je start hem opnieuw staat die natuurlijk veeeeels te hoog
wat is hier de oorzaak van?

Robbe

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60234
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 948 keren
Ontvangen waarderingen: 2247 keren

Re: kreidler florett gt 1967

#222 Bericht door Enzo-tvdzijden » 02 jun 2012, 16:25

Robbe G. schreef:hallo,

olie heb ik intussen gevonden SEA80w GL-1 van eurol.
is intussen helemaal gemonteerd en startte van de allereerste trap!

nu heb ik alleen nog een probleempje met de carbu..
als ik hem start moet ik de stationair schroef hoger draaien hoe warmer hij wordt.
maar als hij dan afgekoeld is en je start hem opnieuw staat die natuurlijk veeeeels te hoog
wat is hier de oorzaak van?

Robbe
Dat is normaal. Stationair stel je warm af. Logisch dat hij koud wat rijker loopt en dan in toeren klimt.
Met choke er op gaat hij ook tijdelijk rijk lopen en hoog stationair. Wordt hij dan wat warmer zal je de chokepin weer in moeten doen. Anders valt hij uit.

Enzo

Robbe G.
Berichten: 189
Lid geworden op: 05 jan 2011, 21:47
Locatie: belgië
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: kreidler florett gt 1967

#223 Bericht door Robbe G. » 25 jun 2012, 15:04

nu heb ik weer een ander probleem dus ik ga even niet in op de uitleg van enzo.
overlaatst startte ik hem en liet ik heb stationair lopen om een goede stationaire afstelling te vinden en toen hoorde ik in een keer een soort van 'bonk', geratel weet het al niet meer juist.
direct afgezet en met het vliegwiel gedraaid waar niets aan te voelen was.
in de cilinder gekeken zag er ook allemaal goed uit.

hij start ook nog normaal maar gisteren reed ik door het straat en toen deed de koppeling in z'n 3 raar.
hij slipt helemaal door in z'n drie.

ik dacht dus dat er een koppelingsboutje zou losgelopen zijn oid maar nee alles ziet er nog normaal uit.

weet er iemand raad?

Robbe

Plaats reactie