kreidler florett gt 1967

Verslagen van restauraties, het volledig opknappen en opnieuw opbouwen van een Kreidler - Restoring a Kreidler
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: kreidler florett gt 1967

#26 Bericht door Enzo-tvdzijden » 11 jan 2011, 21:05

Yves schreef:Voor een rempedaal te plaatsen moet jezelf een beugeltje maken met 2 busjes welke over de asjes gaan van het frame, heb ik ook bij mijn GT gedaan en werkt perfect.
Is ook een mogelijkheid

viewtopic.php?t=4050" onclick="window.open(this.href);return false;


Vraag Loek d. voor foto's
memberlist.php?mode=viewprofile&u=5999" onclick="window.open(this.href);return false;

Voor het aantrapmechanisme
viewtopic.php?f=15&t=4044&start=0" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
paulus
Berichten: 508
Lid geworden op: 21 nov 2004, 21:33
Locatie: Drachten
Gegeven waarderingen: 23 keren
Ontvangen waarderingen: 28 keren

Re: kreidler florett gt 1967

#27 Bericht door paulus » 11 jan 2011, 21:28

Robbe G. schreef:ja alles weet ik hier niet staan op de site hoor.
maar de mijne is voort doorgebogen heeft dit verder nut of puur stevigheid?
dat hij is doorgebogen is om de remlichtschakelaar aan te bevestigen
die komt in het kleine gaatje

Paulus

Robbe G.
Berichten: 189
Lid geworden op: 05 jan 2011, 21:47
Locatie: belgië
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: kreidler florett gt 1967

#28 Bericht door Robbe G. » 12 jan 2011, 14:47

paulus schreef:
Robbe G. schreef:ja alles weet ik hier niet staan op de site hoor.
maar de mijne is voort doorgebogen heeft dit verder nut of puur stevigheid?
dat hij is doorgebogen is om de remlichtschakelaar aan te bevestigen
die komt in het kleine gaatje

Paulus
aaah dit moest ik weten, ik was al een het zoeken waar ik die moest hangen :)

Robbe G.
Berichten: 189
Lid geworden op: 05 jan 2011, 21:47
Locatie: belgië
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: kreidler florett gt 1967

#29 Bericht door Robbe G. » 13 jan 2011, 19:25

Beste mensen,

Ik heb nog een vraagje opvoorand. ben namelijk nog niet echt begonnen aan de kreidler eerst begin ik aan het blokje (dit weekend).
Ik heb gelezen in de FAQ dat de meeste hun voorvork reviseren als hij lekt.
Reviseren jullie hem alleen maar als hij lekt of kunnen met de jaren de keerringen slecht geworden zijn oid?
Er stond ook bij dat ,als hij lekt, hij meteen weer omhoog komt als je hem inveerd.
Heb het bij mij ook eens geprobeert en hij kwam wel redelijk snel terug maar niets abnormaal dacht ik.
Kunnen jullie misschien ,proberen, uit te leggen hoe ik weet dat hij te snel terug komt? of andere kenmerken van een versleten kapotte voorvork?

bedankt voor alle reacties tot nu toe! :)

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: kreidler florett gt 1967

#30 Bericht door Enzo-tvdzijden » 13 jan 2011, 19:31

Robbe G. schreef:Beste mensen,

Ik heb nog een vraagje opvoorand. ben namelijk nog niet echt begonnen aan de kreidler eerst begin ik aan het blokje (dit weekend).
Ik heb gelezen in de FAQ dat de meeste hun voorvork reviseren als hij lekt.
Reviseren jullie hem alleen maar als hij lekt of kunnen met de jaren de keerringen slecht geworden zijn oid?
Er stond ook bij dat ,als hij lekt, hij meteen weer omhoog komt als je hem inveerd.
Heb het bij mij ook eens geprobeert en hij kwam wel redelijk snel terug maar niets abnormaal dacht ik.
Kunnen jullie misschien ,proberen, uit te leggen hoe ik weet dat hij te snel terug komt? of andere kenmerken van een versleten kapotte voorvork?

bedankt voor alle reacties tot nu toe! :)
Ook als hij NIET lekt.

Het belangrijkste onderdeel voor demping (veren doet hij op de veer) is een kunststof zuigerplaatje. Deze is 99 % zeker opgelost in de olie.
Ook de aanslagen (belangrijk) zijn vaak zo knalhard geworden door de jaren heen in de olie dat deze barsten en de losse stukken in de vorkpoten komen

Dus ALTIJD reviseren en deze onderdelen vervangen.

Enzo

Gebruikersavatar
caveman
Berichten: 7902
Lid geworden op: 01 okt 2003, 11:21
Locatie: Grunn
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: kreidler florett gt 1967

#31 Bericht door caveman » 13 jan 2011, 19:51

4 dingen die je eigenlijk gewoon moet doen als je een kreidler bouwt of een revisie wil geven.

1.voorvork uit elkaar en eventueel alles vervangen wat maar van rubber of kunststof is. en de kogels en kogellager schalen nakijken.
2.het motorblok altijd vanuit gaan dat hij een complete revisie nodig heeft. al is er maar een keerring lek.
je hebt hem toch al uit elkaar vervang dan gewoon gelijk alles ben je er voor jaren vanaf. mits gebruik van de juiste onderdelen en vakmanschap (lees uitshimmen en klokken)
3. wiel lagers / kogeltjes en de kogellager schalen goed nakijken
4. de banden vervangen

dat doe ik dus altijd. anders blijf je aan het knoeien vind ik.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: kreidler florett gt 1967

#32 Bericht door Enzo-tvdzijden » 13 jan 2011, 20:25

Wel nog even checken of je een hydraulische voorvork hebt. Dus als je onder de poot een M7 (aftap)boutje ziet is het goed.
Anders heb je een vet gedempte.

Enzo

Robbe G.
Berichten: 189
Lid geworden op: 05 jan 2011, 21:47
Locatie: belgië
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: kreidler florett gt 1967

#33 Bericht door Robbe G. » 13 jan 2011, 21:26

Enzo-tvdzijden schreef:Wel nog even checken of je een hydraulische voorvork hebt. Dus als je onder de poot een M7 (aftap)boutje ziet is het goed.
Anders heb je een vet gedempte.

Enzo
jep heb een aftap boutje.

Robbe G.
Berichten: 189
Lid geworden op: 05 jan 2011, 21:47
Locatie: belgië
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: kreidler florett gt 1967

#34 Bericht door Robbe G. » 13 jan 2011, 21:28

bedankt voor de tips!
zal even de topic lezen en kijken waar ik alles kan halen. :d

Robbe G.
Berichten: 189
Lid geworden op: 05 jan 2011, 21:47
Locatie: belgië
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: kreidler florett gt 1967

#35 Bericht door Robbe G. » 26 jan 2011, 13:54

na een tijdje stilgelegen te hebben hier nog even een updateje.
verleden weekend motorblok beginnen openmaken.
wat foto's,
kreidler florett 003.jpg
kreidler florett 003.jpg (96.96 KiB) 10103 keer bekeken
kreidler florett 004.jpg
kreidler florett 004.jpg (94.74 KiB) 10103 keer bekeken
kreidler florett 011.jpg
kreidler florett 011.jpg (95.59 KiB) 10103 keer bekeken
kreidler florett 016 (2).jpg
kreidler florett 016 (2).jpg (96.13 KiB) 10103 keer bekeken

reactie's en advies altijd welkom!! :d

Gebruikersavatar
brammekefoor
Berichten: 21
Lid geworden op: 10 sep 2010, 19:42
Locatie: bouwel
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: kreidler florett gt 1967

#36 Bericht door brammekefoor » 26 jan 2011, 19:15

komt zeker wel in orde
wel alles mooi bij elkaar houden dat je niets kwijd raakt

Robbe G.
Berichten: 189
Lid geworden op: 05 jan 2011, 21:47
Locatie: belgië
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: kreidler florett gt 1967

#37 Bericht door Robbe G. » 28 jan 2011, 17:53

hier nog een fototje.
kreidler florett 021.jpg
kreidler florett 021.jpg (97.9 KiB) 10038 keer bekeken
heb ook nog een vraagje ivm de cilinder.
ik heb eentje met rechte inlaat en spijl in de inlaatpoort.
ik merkte alleen dat er een klein stukje chroom weg is bij de inlaat :s
na even zoeken op het net vond ik eentje maar dan zonder spijl in het midden.
waar zit het verschil? ik veronderstel dat met spijl beter is voor de segmenten.
is het te doen om deze cilinder te kopen?
hier de specs:
mahle 40zd met puntjes in de cilinderwand
uitlaatstuk 28mm
nieuwe mahle zuiger 'b met L segment
prijs: 90€

wat denken jullie hierover?
alvast bedankt ;)

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: kreidler florett gt 1967

#38 Bericht door Enzo-tvdzijden » 28 jan 2011, 17:57

40 ZD is de gietmal van vele geforceerde cilinders :!: . Je moet het nummer 15.xx.xx hebben

Enzo

Robbe G.
Berichten: 189
Lid geworden op: 05 jan 2011, 21:47
Locatie: belgië
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: kreidler florett gt 1967

#39 Bericht door Robbe G. » 28 jan 2011, 18:34

ow, sorry wist ik niet.
heb je dit echt nodig want staat niet direct vermeld.
wat denk je van de nieuwe zuiger enz?
zou het een goede koop zijn?

Robbe G.
Berichten: 189
Lid geworden op: 05 jan 2011, 21:47
Locatie: belgië
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: kreidler florett gt 1967

#40 Bericht door Robbe G. » 30 jan 2011, 11:47

wat denken jullie nu van de cilinder? :p
ik heb ook gezien dat er verschil is in krukaskeerringen, er staat bij dat de 17x28x6.5 ter vervanging is van de verouderde 17x28x8 maar welke moet ik nu nemen??

Robbe G.
Berichten: 189
Lid geworden op: 05 jan 2011, 21:47
Locatie: belgië
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: kreidler florett gt 1967

#41 Bericht door Robbe G. » 02 mar 2011, 13:44

hallo,

zouden jullie als specialisten mij nog een keer willen voorthelpen?

mijn vraag is, de krukaskeerringen hebben een metalen huis aan de buitenkant.
is dit noodzakelijk voor keerringen in een motorblok of kan je er ook zonder dit metalen huis insteken met hetzelfde resultaat?

alvast bedankt!

mvg Robbe

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: kreidler florett gt 1967

#42 Bericht door Enzo-tvdzijden » 02 mar 2011, 16:17

Robbe G. schreef:hallo,

zouden jullie als specialisten mij nog een keer willen voorthelpen?

mijn vraag is, de krukaskeerringen hebben een metalen huis aan de buitenkant.
is dit noodzakelijk voor keerringen in een motorblok of kan je er ook zonder dit metalen huis insteken met hetzelfde resultaat?

alvast bedankt!

mvg Robbe
Jazeker dat zijn nieuwe, betere moderne.
(vergeet je smeertvilt van de contactpunten niet te vernieuwen)

Enzo

Jan
Berichten: 3284
Lid geworden op: 07 sep 2002, 14:56
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 91 keren

Re: kreidler florett gt 1967

#43 Bericht door Jan » 02 mar 2011, 20:33

Ik heb van RVS een steun gemaakt als aanslag voor een voetrempedaal.

Jan
Berichten: 3284
Lid geworden op: 07 sep 2002, 14:56
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 91 keren

Re: kreidler florett gt 1967

#44 Bericht door Jan » 02 mar 2011, 20:34

Jan schreef:Ik heb van RVS een steun gemaakt als aanslag voor een voetrempedaal.
Bijlagen
beugel67 004.jpg
beugel67 004.jpg (66.97 KiB) 9713 keer bekeken

Robbe G.
Berichten: 189
Lid geworden op: 05 jan 2011, 21:47
Locatie: belgië
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: kreidler florett gt 1967

#45 Bericht door Robbe G. » 03 mar 2011, 16:16

Enzo-tvdzijden schreef:
Robbe G. schreef:hallo,

zouden jullie als specialisten mij nog een keer willen voorthelpen?

mijn vraag is, de krukaskeerringen hebben een metalen huis aan de buitenkant.
is dit noodzakelijk voor keerringen in een motorblok of kan je er ook zonder dit metalen huis insteken met hetzelfde resultaat?

alvast bedankt!

mvg Robbe
Jazeker dat zijn nieuwe, betere moderne.
(vergeet je smeertvilt van de contactpunten niet te vernieuwen)

Enzo
dus dat metalen huisje is beter dan zonder?
bedankt voor de tip!

mvg Robbe

Robbe G.
Berichten: 189
Lid geworden op: 05 jan 2011, 21:47
Locatie: belgië
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: kreidler florett gt 1967

#46 Bericht door Robbe G. » 03 mar 2011, 16:18

Jan schreef:
Jan schreef:Ik heb van RVS een steun gemaakt als aanslag voor een voetrempedaal.
mooi gemaakt!
ik denk dat ik de mijne voorlopig voetrem ga houden

mvg Robbe

Robbe G.
Berichten: 189
Lid geworden op: 05 jan 2011, 21:47
Locatie: belgië
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: kreidler florett gt 1967

#47 Bericht door Robbe G. » 05 mar 2011, 21:38

hier zijn we weer met het volgende probleempje.
weet er iemand hoe ik dit deel van men frame kan afhalen?
als ik aan de bouten draai komen ze los maar draaien ze er niet verder uit
ik kan ook nergens openingen vinden in het frame om eventueel iets tegen te houden.
weet er iemand raad?

alvast bedankt!

Robbe
SDC13266.jpg
SDC13266.jpg (79.71 KiB) 9644 keer bekeken

Gebruikersavatar
Arny
Berichten: 1211
Lid geworden op: 06 feb 2005, 16:59
Locatie: Rotterdam
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: kreidler florett gt 1967

#48 Bericht door Arny » 06 mar 2011, 04:04

Ik denk dat de enigste mogelijkheid is, de 2 aanzuigtules te verwijderen en dan een of andere haakse tang door de gaten te steken om de moeren tegen te houden.
Deze zaten oorspronkelijk vastgelast, maar zullen losgeraakt zijn.
Een explosietekening vind je op de site van John Bos.
http://www.kreidleroriginal.com/nl/index.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Klik op Kreidleronderdelen, vervolgens op "Klik hier voor de lijst met de onderdelen boekjes"
In de verschenen lijst, klik op "Kreidler Florett baujahr 1967"
Even naar beneden scrollen, en je ziet dat dit de enigste 2 bouten zijn, die dit stuk frame nog vasthouden.

Robbe G.
Berichten: 189
Lid geworden op: 05 jan 2011, 21:47
Locatie: belgië
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: kreidler florett gt 1967

#49 Bericht door Robbe G. » 09 mar 2011, 16:25

Arny schreef:Ik denk dat de enigste mogelijkheid is, de 2 aanzuigtules te verwijderen en dan een of andere haakse tang door de gaten te steken om de moeren tegen te houden.
Deze zaten oorspronkelijk vastgelast, maar zullen losgeraakt zijn.
Een explosietekening vind je op de site van John Bos.
http://www.kreidleroriginal.com/nl/index.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Klik op Kreidleronderdelen, vervolgens op "Klik hier voor de lijst met de onderdelen boekjes"
In de verschenen lijst, klik op "Kreidler Florett baujahr 1967"
Even naar beneden scrollen, en je ziet dat dit de enigste 2 bouten zijn, die dit stuk frame nog vasthouden.
bedankt arny dat probleem kunnen we weer proberen op te lossen :)

Robbe

Robbe G.
Berichten: 189
Lid geworden op: 05 jan 2011, 21:47
Locatie: belgië
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: kreidler florett gt 1967

#50 Bericht door Robbe G. » 09 mar 2011, 16:38

vandaag weer wat gehaald voor de kreidler!
- cilinder, 15.63.90
5.2 pk 32mm uitlaat, nieuwe zuiger L segment
- voorwiel oud model compleet met trommel en band
- halve carterhelft met krukas. met daarin een koppelingshuis+vertanding, hulpas versnellingsbak met tandwielen, schakelvork en hefboom.

over de krukas heb ik wel nog een vraag (weeral) :D
mijn krukas heeft afgeschuinde zijkanten en is 79mm diameter
de andere krukas heeft geen afgeschuinde zijkanten en is 81mm diameter
de verkoper zei dat het normaal geen probleem zou zijn en als het niet paste mocht ik ze natuurlijk terug brengen.
of hij past ga ik seffens zelf meten, maar wat denken jullie, als hij past, is het dan goed of slecht, prestaties of andere dingen?

Robbe

Plaats reactie