kreidler florett gt 1967

Verslagen van restauraties, het volledig opknappen en opnieuw opbouwen van een Kreidler - Restoring a Kreidler
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 49582
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Has thanked: 200 times
Been thanked: 298 times

Re: kreidler florett gt 1967

#101 Bericht door Enzo-tvdzijden » 24 aug 2011, 20:52

Robbe G. schreef:
Enzo-tvdzijden schreef:Die twee kunststof ringen om je chromen bussen op de plek te houden heb je niet meer nodig met de keerringen die je nu hebt.

Ik zie geen borgplaat voor je koppeling?

Enzo
aah ik dacht het al dat deze iets anders waren dan de originele maar wist niet met welke bedoeling, nu dus wel!
bedankt!

de borgplaat staat op de foto hoor ligt onder de koppelingsplaten. of bedoel je nog een andere?

oohja, ik heb nog een vraagje over de busjes van de revisie-set v/d voorvork.
die bussen zijn van hard kunststof, hoe krijg ik ze op de messing houders?
en die kunststof ringetjes zouden normaal schuin moeten zijn aan de rand, volgens ik kan zien zijn ze recht. of is het zo minuscuul?
De borgplaat bedoel ik de driehoek voor de 3 boutjes te borgen

De originele keerringen voor een korte buffeltankvoorvork zijn al jaren niet meer verkrijgbaar. De moderne hebben een lip die over de poot steekt en zo de bus op zijn plaats houd.

De zwarte ronde zuigerplaatjes moet je met de brede kant naar onderen plaatsen op het messing veereindstuk (richting wit aanslagrubber) Deze week nog gepost, uitgelegd met foto :!: :!:

Deze aanslagen druk met wat moeite (enige kracht zetten en even vast klemmen) op het messing veereindstuk.
Spek eten, het is je moeder niet. :lol:

Enzo

Robbe G.
Berichten: 187
Lid geworden op: 05 jan 2011, 21:47
Locatie: belgië
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: kreidler florett gt 1967

#102 Bericht door Robbe G. » 24 aug 2011, 21:09

aangepast.JPG
aangepast.JPG (91.43 KiB) 3881 keer bekeken
is het deze niet?

ik heb die zuigerplaatjes net nog eens bekeken en kan echt geen schuine kant vinden :s
en die topic heb ik gemist precies.. ik zal eens zoeken.

bedankt voor de uitleg, nu zal het wel lukken.
om die aanslagrubbers te monteren zal ik die morgen wat meer spek moeten eten dan normaal denk ik :lol:

topic inmiddels gevonden

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 49582
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Has thanked: 200 times
Been thanked: 298 times

Re: kreidler florett gt 1967

#103 Bericht door Enzo-tvdzijden » 24 aug 2011, 21:14

Robbe G. schreef:
aangepast.JPG
is het deze niet?

ik heb die zuigerplaatjes net nog eens bekeken en kan echt geen schuine kant vinden :s
en die topic heb ik gemist precies.. ik zal eens zoeken.

bedankt voor de uitleg, nu zal het wel lukken.
om die aanslagrubbers te monteren zal ik die morgen wat meer spek moeten eten dan normaal denk ik :lol:
Ja die is het. De drukplaat die daaronder komt in de koppeling is dikker (maar zelfde vorm) en vervang ik ook standaard omdat ze vaak krom zijn (en dan krijg je geen fijne koppeling). Dus dacht ik dat die er lag. :wink:

Iets mindere namaak zal ik maar zeggen van de zuigerplaatjes. :wink:

Enzo

Robbe G.
Berichten: 187
Lid geworden op: 05 jan 2011, 21:47
Locatie: belgië
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: kreidler florett gt 1967

#104 Bericht door Robbe G. » 24 aug 2011, 21:28

ow, niet aan gedacht maar ik denk dat ze nog recht is.

wat gaat het geven met die zuigerplaatjes denk je?
kan je het duidelijk zien die afschuining?

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 49582
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Has thanked: 200 times
Been thanked: 298 times

Re: kreidler florett gt 1967

#105 Bericht door Enzo-tvdzijden » 24 aug 2011, 21:35

Robbe G. schreef:ow, niet aan gedacht maar ik denk dat ze nog recht is.

wat gaat het geven met die zuigerplaatjes denk je?
kan je het duidelijk zien die afschuining?
Niet denken maar meten op een vlakke plaat.
Ja dat kan je goed zien. Kan je het slecht zien monteer dan wat denkt wat de breedste kant is.

Enzo

Robbe G.
Berichten: 187
Lid geworden op: 05 jan 2011, 21:47
Locatie: belgië
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: kreidler florett gt 1967

#106 Bericht door Robbe G. » 30 aug 2011, 16:22

update!

ben dezer dagen vooral bezig met mijn tank schoon te maken.
heb alles bij elkaar een uurtje geschud met parkervijzen erin en een keer met moeren.
dit is wat er al uit kwam :!:
SDC13657.jpg
SDC13657.jpg (97.8 KiB) 3812 keer bekeken
nu kan ik de gaatjes in mijn tank gaan dichtmaken.
vandaag hebben we wat geoefend op een oude sarolea tank die er nog iets slechter aan toe was :lol:
de vriend waarvan we de soldeerbout hebben geleend gaf ons ook en soort soldeerpasta van de loodgieters mee. een cement-achtige pasta waarvan je eerst een dun laagje moet aanbrengen op het oppervlak (je moet wel blank metaal hebben!) en als je er dan overgaat met je bout is het oppervlak mooi vertint!
we hebben eerst geprobeerd met een lapje koper erop te leggen en daarna gewoon met dik tin de gaatjes dicht te leggen.
werkte allebij vrij goed
:?: :?: nu ben ik er echter nog niet uit of ik mijn tank verder ga ontroesten met azijn of met citroenzuur :?: :?:


heb inmiddels ook de tandwieldrager klaargemaakt.
- nieuw tandwiel
- nieuwe borgplaat
- nieuwe moertjes
- nieuwe holle as + moer
en de voorvorkpoten voorzien van de nieuwe keerringen.
SDC13651.jpg
SDC13651.jpg (91.99 KiB) 3812 keer bekeken
SDC13652.jpg
SDC13652.jpg (86.36 KiB) 3812 keer bekeken
SDC13645.jpg
SDC13645.jpg (79.54 KiB) 3812 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Robbe G. op 30 aug 2011, 16:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Robbe G.
Berichten: 187
Lid geworden op: 05 jan 2011, 21:47
Locatie: belgië
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: kreidler florett gt 1967

#107 Bericht door Robbe G. » 30 aug 2011, 16:29

vervolg.
SDC13647.jpg
SDC13647.jpg (47.46 KiB) 3811 keer bekeken
watbetreft de zuigerplaatjes die ga ik er gewoon zo indoen heel veel verschil gaat het toch niet geven denk ik.

een van de dagen gaan we ook de ringen van de kruklagers eruit halen.
carters gelijkmatig verwarmen met hete luchtblazer en dan met lagertrekker eruit halen.
ik heb nog wel een vraag hierover. ik heb al een paar keer gelezen over uitschimmen van de krukas. dit snap ik niet goed want je kan toch alleen maar achter de lagerschalen en de ringen op de krukas shimmen steken??
ook valt me op dat de kogels in de nieuwe lager veel kleiner zijn dan de originele..

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 49582
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Has thanked: 200 times
Been thanked: 298 times

Re: kreidler florett gt 1967

#108 Bericht door Enzo-tvdzijden » 30 aug 2011, 16:38

Robbe G. schreef:vervolg.
een van de dagen gaan we ook de ringen van de kruklagers eruit halen.
carters gelijkmatig verwarmen met hete luchtblazer en dan met lagertrekker eruit halen. In de oven en dan op een stuk hout eruit kloppen.
ik heb nog wel een vraag hierover. ik heb al een paar keer gelezen over uitschimmen van de krukas. Heel belangrijk
dit snap ik niet goed want je kan toch alleen maar achter de lagerschalen en de ringen op de krukas shimmen steken?? Alleen achter de binnenlagers op de krukas
ook valt me op dat de kogels in de nieuwe lager veel kleiner zijn dan de originele..Tel de kogels maar :idea:

Enzo

Gebruikersavatar
bertRS
Berichten: 1306
Lid geworden op: 02 dec 2007, 21:09
Locatie: Nijverdal
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: kreidler florett gt 1967

#109 Bericht door bertRS » 30 aug 2011, 17:24

Ik heb ook nog een vraag over het uitshimmen van de krukas. Maakt het nog uit aan welke kan je de shim legt Ontsteking of koppeling :?:
Denk zelf dat het niet veel uit zal maken.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 49582
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Has thanked: 200 times
Been thanked: 298 times

Re: kreidler florett gt 1967

#110 Bericht door Enzo-tvdzijden » 30 aug 2011, 17:33

bertRS schreef:Ik heb ook nog een vraag over het uitshimmen van de krukas. Maakt het nog uit aan welke kan je de shim legt Ontsteking of koppeling :?:
Denk zelf dat het niet veel uit zal maken.
Zoveel mogelijk verdelen. Exact kan niet altijd.

Enzo

Robbe G.
Berichten: 187
Lid geworden op: 05 jan 2011, 21:47
Locatie: belgië
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: kreidler florett gt 1967

#111 Bericht door Robbe G. » 30 aug 2011, 22:46

Enzo-tvdzijden schreef:
Robbe G. schreef:vervolg.
een van de dagen gaan we ook de ringen van de kruklagers eruit halen.
carters gelijkmatig verwarmen met hete luchtblazer en dan met lagertrekker eruit halen. In de oven en dan op een stuk hout eruit kloppen.
ik heb nog wel een vraag hierover. ik heb al een paar keer gelezen over uitschimmen van de krukas. Heel belangrijk
dit snap ik niet goed want je kan toch alleen maar achter de lagerschalen en de ringen op de krukas shimmen steken?? Alleen achter de binnenlagers op de krukas
ook valt me op dat de kogels in de nieuwe lager veel kleiner zijn dan de originele..Tel de kogels maar :idea:

Enzo
thuis hebben we alleen maar een microgolf en ik denk niet dat ik het daarin ga mogen.. :lol:

ik zie ook juist dat er bertRS een topic gestard heeft over krukas uitschimmen.
enzo zou jij het me eens deftig kunnen uitleggen hoe ik te werk moet gaan?
btw: heb de zoekfunctie al gebruikt maar wordt er niet veel wijzer van..

Robbe G.
Berichten: 187
Lid geworden op: 05 jan 2011, 21:47
Locatie: belgië
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: kreidler florett gt 1967

#112 Bericht door Robbe G. » 08 okt 2011, 14:02

update.

het heeft weer lang geduurd wegens school en andere hobby's..
wat er ondertussen allemaal gebeurt is:

- krukas lagers vervangen.
- voorvork gereviseerd en gemonteerd
- tank met azijn gevuld
- achterburg gemonteerd met nieuwe zelfbouw as en busjes
- achterspatbord gemonteerd
- zadel gerepareerd
- schakelstiften eruit geklopt
- plaats waar onderste balhoofdcup inkomt opgelast
- teller voorzien van nieuw plastic venstertje


stiften hebben we er gewoon met hamer en doorslag uitgeklopt.
nieuwe liggen in de diepvriezer en gaan er vandaag in.

tank ontroesten is vrij goed gelukt.
azijn heeft er bijna een week ingestaan en bijna alle roest komt los.
ik had er een paar schilfers af geprutst en de volgende dag was het oppervlak al terug verroest!
heb er nu wat parkervijzen ingedaan om de schilfers te verwijderen en daarna ga ik hem eens uitspoelen en terug azijn of misschien citroenzuur inzetten en daarna direct tank cure erin zodat er geen roest meer in komt!

de voorvorkrevisieset van kreidlerparts was niet zo goed vond ik.
aan de zuigerplaatjes was geen schuine kant te bespeuren en de aanslagen waren van keiharde kunststof gemaakt.
nagevraagd hier op het forum en ik zou ze er gewoon moeten op kloppen.
dit had ik beter niet gedaan, ging langs geen kanten en had zo bijna aanslag verk***t.
we hebben ze er uiteindelijk toch opgekregen (met nog veel moeite!) door ze eerst te verwarmen en ze er daarna met veel vaseline op te duwen.

enkele foto's
SDC13707.jpg
SDC13707.jpg (83.07 KiB) 3547 keer bekeken
SDC13699.jpg
SDC13699.jpg (74.4 KiB) 3547 keer bekeken
SDC13826.jpg
SDC13826.jpg (51.16 KiB) 3547 keer bekeken

Robbe G.
Berichten: 187
Lid geworden op: 05 jan 2011, 21:47
Locatie: belgië
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: kreidler florett gt 1967

#113 Bericht door Robbe G. » 18 okt 2011, 18:40

REACTIES EN COMMENTAAR WELKOM !!!

Gebruikersavatar
hannes
Berichten: 2221
Lid geworden op: 19 okt 2008, 18:27
Locatie: arnhem-holland
Has thanked: 24 times
Been thanked: 10 times

Re: kreidler florett gt 1967

#114 Bericht door hannes » 18 okt 2011, 18:52

Ga zo door Robbe :clap
Gr Hannes :wink:

Robbe G.
Berichten: 187
Lid geworden op: 05 jan 2011, 21:47
Locatie: belgië
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: kreidler florett gt 1967

#115 Bericht door Robbe G. » 18 okt 2011, 19:10

ga een van de dagen trouwens mijn tank behandelen met tank cure.
heeft er iemand nog tips? staat voor de moment nog vol met azijn :D

ik dacht aan,

eerst uitspoelen met water.
dan uitspoelen met ontvetter oid. (heb enzo al verschillende keren over spiritus horen praten)
als ik spiritus hoor denk ik aan flessen met (meestal gekleurde) brandstof voor fakkels en zo van die dingen.
klopt dit? iemand met andere oplossingen?

daarna 2 componenten afwegen en mengen
in de tank gieten en dan af en toe rondraaien
en vooral gebruiksaanwijzing opvolgen

ik hoor het graag :D

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 49582
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Has thanked: 200 times
Been thanked: 298 times

Re: kreidler florett gt 1967

#116 Bericht door Enzo-tvdzijden » 18 okt 2011, 19:26

Robbe G. schreef:eerst uitspoelen met water.
dan uitspoelen met ontvetter oid. (heb enzo al verschillende keren over spiritus horen praten)
als ik spiritus hoor denk ik aan flessen met (meestal gekleurde) brandstof voor fakkels en zo van die dingen.
klopt dit? iemand met andere oplossingen?
De brandspiritus (Methanol/ethanol mengsel) gebruik je om het water te verwijderen. Daar mengt het heel makkelijk mee. Aceton zou veel beter werken maar is te agressief voor lak en stickers. Voor een kale tank maakt het niet uit. Daarna kan je weer de tank vullen met zeer vluchtige oplossingen zoals wasbenzine in wat je daarna makkelijk verwijder met drogen aan de lucht of wat perslucht.

Enzo

Robbe G.
Berichten: 187
Lid geworden op: 05 jan 2011, 21:47
Locatie: belgië
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: kreidler florett gt 1967

#117 Bericht door Robbe G. » 18 okt 2011, 19:46

Enzo-tvdzijden schreef:
Robbe G. schreef:eerst uitspoelen met water.
dan uitspoelen met ontvetter oid. (heb enzo al verschillende keren over spiritus horen praten)
als ik spiritus hoor denk ik aan flessen met (meestal gekleurde) brandstof voor fakkels en zo van die dingen.
klopt dit? iemand met andere oplossingen?
De brandspiritus (Methanol/ethanol mengsel) gebruik je om het water te verwijderen. Daar mengt het heel makkelijk mee. Aceton zou veel beter werken maar is te agressief voor lak en stickers. Voor een kale tank maakt het niet uit. Daarna kan je weer de tank vullen met zeer vluchtige oplossingen zoals wasbenzine in wat je daarna makkelijk verwijder met drogen aan de lucht of wat perslucht.

Enzo
weeral bedankt enzo!!

dus de volgorde voor de zekerheid:

- spoelen met water
- spoelen met spiritus
- spoelen met wasbenzine
- tank cure erin

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 49582
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Has thanked: 200 times
Been thanked: 298 times

Re: kreidler florett gt 1967

#118 Bericht door Enzo-tvdzijden » 18 okt 2011, 20:12

Robbe G. schreef:
Enzo-tvdzijden schreef:
Robbe G. schreef:eerst uitspoelen met water.
dan uitspoelen met ontvetter oid. (heb enzo al verschillende keren over spiritus horen praten)
als ik spiritus hoor denk ik aan flessen met (meestal gekleurde) brandstof voor fakkels en zo van die dingen.
klopt dit? iemand met andere oplossingen?
De brandspiritus (Methanol/ethanol mengsel) gebruik je om het water te verwijderen. Daar mengt het heel makkelijk mee. Aceton zou veel beter werken maar is te agressief voor lak en stickers. Voor een kale tank maakt het niet uit. Daarna kan je weer de tank vullen met zeer vluchtige oplossingen zoals wasbenzine in wat je daarna makkelijk verwijder met drogen aan de lucht of wat perslucht.

Enzo
weeral bedankt enzo!!

dus de volgorde voor de zekerheid:

- spoelen met water
- spoelen met spiritus
- spoelen met wasbenzine
- tank cure erin
Yep, vergeet na de wasbenzine niet goed te drogen.

Enzo

Robbe G.
Berichten: 187
Lid geworden op: 05 jan 2011, 21:47
Locatie: belgië
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: kreidler florett gt 1967

#119 Bericht door Robbe G. » 18 okt 2011, 20:42

oké bedankt!

Gebruikersavatar
Doppie
Berichten: 43
Lid geworden op: 23 okt 2011, 01:13
Locatie: Hulst
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Contacteer:

Re: kreidler florett gt 1967

#120 Bericht door Doppie » 26 okt 2011, 11:47

Goed bezig. Ik ben benieuwd naar de volgende grote stap :)

Robbe G.
Berichten: 187
Lid geworden op: 05 jan 2011, 21:47
Locatie: belgië
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: kreidler florett gt 1967

#121 Bericht door Robbe G. » 26 okt 2011, 13:58

volgende stap(pen):

vandaag nieuwe drijfstang in krukas laten zetten.
en als ik die terug heb kan het blok terug in elkaar!!!
en dan is het een kwestie van terug alles in een zetten en nog enkele onderdelen zoeken

kan niet wachten tot ik mijn krukas terug heb!! :twisted:

Robbe G.
Berichten: 187
Lid geworden op: 05 jan 2011, 21:47
Locatie: belgië
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: kreidler florett gt 1967

#122 Bericht door Robbe G. » 23 nov 2011, 16:23

we zijn er weer!

waarschijnlijk volgt de helft dit topic al niet meer omdat er toch geen berichten bijkomen.
ik weet het dat het soms lang duurt terwijl er wel degelijk iets gebeurt!
tegenwoordig altijd maar meer werk voor school en dit gaat dan toch effe voor :(
het zou veel plezanter zijn als er op regelmaat updates werden geplaatst maarja het is nu zo :D

krukas terug met verse drijfstang!!
+ tandwiel met nieuwe stiftjes.
SDC13907.jpg
SDC13907.jpg (73.71 KiB) 3196 keer bekeken
SDC13925.jpg
SDC13925.jpg (72.65 KiB) 3196 keer bekeken

het blok op dit moment.
SDC13944.jpg
SDC13944.jpg (96.42 KiB) 3196 keer bekeken
het frame zit inmiddels al in elkaar achterwiel, zadel, rekje, voorvork.
tank is behandeld met tankcure
met het voorwiel was nog een klein probleem dat als je de moer nog maar een klein beetje aantrok dat het wiel stroef ging draaien.

foto's volgen nog!

Gebruikersavatar
Heggemus
Berichten: 236
Lid geworden op: 07 feb 2011, 13:26
Locatie: Meterik, Limburg
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: kreidler florett gt 1967

#123 Bericht door Heggemus » 24 nov 2011, 15:32

Enzo-tvdzijden schreef:
Robbe G. schreef:eerst uitspoelen met water.
dan uitspoelen met ontvetter oid. (heb enzo al verschillende keren over spiritus horen praten)
als ik spiritus hoor denk ik aan flessen met (meestal gekleurde) brandstof voor fakkels en zo van die dingen.
klopt dit? iemand met andere oplossingen?
De brandspiritus (Methanol/ethanol mengsel) gebruik je om het water te verwijderen. Daar mengt het heel makkelijk mee. Aceton zou veel beter werken maar is te agressief voor lak en stickers. Voor een kale tank maakt het niet uit. Daarna kan je weer de tank vullen met zeer vluchtige oplossingen zoals wasbenzine in wat je daarna makkelijk verwijder met drogen aan de lucht of wat perslucht.

Enzo
Wat is dan echt het degelijke verschil tussen methanol/ethanol en propanon? Wat maakt propanon agressiever? Omdat chemisch zit er in deeltjes niet gek veel verschil in behalve de alcohol en de keton groep (en de lengte van de keten natuurlijk). Wat doet de keton groep wat een alcohol niet doet? Zou ik graag willen weten.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 49582
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Has thanked: 200 times
Been thanked: 298 times

Re: kreidler florett gt 1967

#124 Bericht door Enzo-tvdzijden » 24 nov 2011, 16:56

Aceton mengt beter met water dan ethanol/methanol. Tevens is het vluchtiger.

Enzo

Gebruikersavatar
Heggemus
Berichten: 236
Lid geworden op: 07 feb 2011, 13:26
Locatie: Meterik, Limburg
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: kreidler florett gt 1967

#125 Bericht door Heggemus » 24 nov 2011, 18:21

oh ik dacht dat er een hele theorie achter zat maar het zit hem gewoon in het mengen.

Plaats reactie